De mooiste Red Bull "ooit" in Jerez-de-la-Frontera voorgesteld
De gruwelbeelden die ons werden voorgeschoteld bij de aankondiging van de geheel nieuwe F1-regels veranderden sinds de eerste testen in een weldoend kleurrijk gevoel van pure éénzitters. Alleen de dreiging van de standaardisering hangt nog aan een zijden draadje. De FIA is al wel zover van de motoren (- en hun constructeurs) met rust te laten en de wens tot drukken van het kostenplaatje te beperken tot de transmissies, KERS, ophangingen en remmen. Die componenten zouden voor standaardisering nog worden overwogen.
Tijdens de presentatie vanochtend in Jerez in het zalige Andalousië was het nog koud als Sebastien Vettel en Mark Webber de cover afnamen van de nieuwe RB5. Er kwam een prachtige bolide te voorschijn. Hij is ontworpen door Adrien Newey en teambaas Horner aarzelde geen seconde om de motorkap weg te nemen zodat iedereen de plaatsing van het KERS-systeem kon zien. Het composietomhulsel, waarin het vliegwiel huist, was opengewerkt. Dat wiel draait tegen 60.000 t/m en het zit zo gepantserd omdat niemand weet wat ermee zal gebeuren als de heren op de piste eens aan het botsen slaan. Renault, Ferrari, Red Bull en dus ook Toro Rosso hebben hun KERS-vertrouwen gegeven aan het Italiaanse Magneti Marelli. In feite komt het "pakje", donderdag of vrijdag toe, moet het maar worden geopend, gemonteerd en Klaar-is-Kees. Dat is een zorg om kersentaarten minder. De coureurs, opnieuw jockey's geworden, moeten de mogelijke bokkensprongen van het systeem op de piste maar zien te bedwingen.
In afspraak met de FIA heeft Renault de motor van de R27 (toen de "bevriezing" is ingegaan) bewerkt. De cathografie werd zo veranderd dat de V8 tegen het maximumregime van 18.000 t/m precies evenveel vermogen aflevert dan de concurrenten. Voordien keek Renault aan tegen een handicap van 18 tot 22 KW's of 25 à 30 pk. Het verzoek van Flavio Briatore aan de FIA was dus gegrond en het verstand won. Sebastien Vettel neem vandaag en morgen de eerste testdagen voor zijn rekening. Woensdag komt dan Mark Webber aan de beurt. Dat is de eerste keer sinds hij zijn been brak in 2008 dat hij het stuur neemt. Vorig seizoen oogstte het team 27 WK-punten, goed voor een zevende plaats in de WK-stand. Het mag niet verwonderen dat Red Bull op een GP-zege jaagt en daarvoor speciaal op Sebastien Vettel rekent.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)