Sebastien Vettel in RB5 snelst in eerste trainingsdag Jerez
Op een regenbui rond de middag na was het op de eerste trainingsdag in de Spaanse Sherrystreek een gezellige boel. Sebastien Buemi zette de trend met de Toro Rosso Ferrari, maar dan wel in de 2008-configuratie. Dus wekte zijn tijd van 1'19"660 in één van zijn 104 gereden ronden van 4,428 km geen verwondering bij de "boys" die in hun 2009 cars hun best deden. BMW Sauber, Ferrari en Toyota waren niet aanwezig. Die gaven de voorkeur aan het weerbestendige Bahrein om hun KERS, brede voorvleugels, smalle achterspoiler en slicks aan een nieuwe realiteit te toetsen.
Snelste man van de dag werd Sebastien Vettel in de nieuwe Red Bull RB5. Hij liet de chrono's 1'22"117 vastpinnen en bleef de hele dag voor Nico Hulkenberg (Williams-Toyota FW31), Heikki Kovalainen (Mc Laren-Mercedes MP4-24) en Nelson Piquet (Renault 29). Kovalainen testte met het KERS-systeem en meende dat "het werkte". Niemand is de overtuiging toegedaan dat de teams daadwerkelijk in Australië (27,28 en 29 maart 2009) met het Kinetic Energy Recovery System zullen starten.
Na Mugello gaf Kimi Raikkonen rond KERS de volgende commentaar. "Het geeft ièts, maar niet echt veel. Veel beter zou zijn het vermogen van de elekromotor te verdubbelen. Van 58 kW (80 pk) naar 117 kW (160 pk), dat zou pas iets geven." Geweldenaar Kimi, dringend aan een paar kilogram vermageren toe, vergeet in zijn ongeinteresseerdheid rond alles wat niet met echt rijden te maken heeft, dat ondertussen het basisuitgangspunt van KERS blijkbaar vergeten is: brandstofbesparing. Vandaar dat de FIA het over een nabije groene F1 had... Die brandstofbesparing is nu miniem en zou met de visie van het verdubbelen van het vermogen van de elektromotor inderdaad groter worden omdat de elektrische aandrijving langer en meer "push" zou geven dan de huidige 6"77 per ronde. De kracht wordt "afgeroepen" door de couerur door op een knop te drukken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)