Er is niets sterieler dan de handdruk van een Formule 1 coureur. Bruno Senna had het geleerd stevig de hand te drukken, van vele onbeduidende VIPs, die gisteren werden vereerd door de World Series by Renault, op het onnavolgbare Mekka van de autosport: Francorchamps. Specialisten zijn het erover eens: Na Le Mans is Francorchamps het bedevaartsoord van ieder die zich puur autosportfanaat noemt. Bruno Sennas demonstratie met de F1 als testpiloot bij Renault bezorgde me kippenvel.
Ooit hingen Julien Mampaey en ikzelf aan de pitmuur en zeverden voluit. This is not a noise, zei Julien dan. This is a sound. In mijn vakanties luisterde ik naar de golven van de zee, alsof Leonard Bernstein ze zelf zou hebben gedirigeerd. Ik dacht Julien Mampaey heeft gelijk: this is a beautiful noise. Neil Diamond vereeuwigde het. De racewereld kan niet zonder wat Senna vandaag en gisteren uit de atmosferische V8 van 2400 cm3 toverde. Tegen 18.000 t/m, de Raidillon op en af. A beautiful noise. Een aangenaam geluid, iets wat alleen door Tschjakowksi aan zijn historische 1812 kan meegegeven worden.
Hetzelfde grote publiek dat gisteren op verzoek van Renault te gast was, beseft niet écht wat Senna daar deed. Neef van
ja, de op 1 mei 1994 verongelukte Grote Mijnheer Ayrton Senna, in Imola. In de Tamburello-bocht. Met de neus van de Benetton van Schumacher onder zijn achtervleugel. De essentie van de demonstratie was en is dat Renault nog in de hoogste regionen van de F1 meedraait. Met Sebastien Vettel en Mark Webber's Red Bull 7 maar met een Renault-motor.
Ergens ter wereld keek ene Bernie Ecclestone dan mee. Met of zonder hoorapparaat is niet geweten. Hij dacht aan de sound van de F1, aan zijn "sound" met dewelke hij plusminus in 1980/1981 de armoezaaiers van de F1 op Ferrari na tot miljonairs bracht. Bernie heeft het moeilijk met de nieuwe reglementen van een 1.6 liter turbo, zoals in het mislukte WTCC nu al is toegepast. Bernie mist die sound, dat geluid, dat duizenden uit hun huizen lokt en op bedevaart doen gaan. Ze zullen binnen blijven, ze missen die dronkmakende sfeer.
Maar na het rookverbod, de wurgende snelheidslimieten overal, zal de groene auto die nog niet écht - bestaat de burger de illusie ontnemen zijn emoties nog eens aan te voelen. Waarom weet ik niet, maar in de film van Spielberg ET zei het monstertje op het laatst als hij weer van de aarde vertrok: Be Good. De handdruk van Bruno Senna, hoe kort ook, bracht dat over, en ook zijn blik. Grote Ayrton placht dat ook altijd te zeggen. Een snelle ronde rijd ik met God
Prost twijfelt eraan. t Is maar hoe je communiceert, en je beschaafd uitleeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto/Renault)
|