De organisatoren hebben de kalender van de FFSC bekend gemaakt voor 2019. Het is een dealer-onderonsje van Ford dat in de omlijstingsraces van grote evenementen past. Vaak is er zéér "close-racing", temeer daar de auto's identiek aan elkaar zijn. Het zijn dus de piloten - laat ons het grote woord even vallen - die het verschil maken.(wr)
31 mei en 1 en 2 juni Würth Superprix - Circuit Zolder
21-22--23 juni Spa Euro Race - Francorchamps
12-13-14 juli Blanpain GT World Challenge - Circuit Zandvoort
16-17-18 augustus Gamma Racing Day - TT Circuit Assen
4-5 oktober TCR 500 Spa - Francorchamps
18-19-20 oktober Finaleraces Assen - TT Circuit Assen
MICK SCHUMACHER VERVOEGT DE FERRARI DRIVER ACADEMY !
De 19-jarige zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher gaat de Ferrari Driver Academy vervoegen. Daar worden jongeren klaargestoomd voor de Formule 1. Formule 3 kampioen in 2018 en nu slagvaardig in de F2 zal Mick ongetwijfeld de kans krijgen om in de eerste pré-seizoentesten in Barcelona een Ferrari F1 te besturen. Prestaties, namen en deuren openen gaan samen. Schumachers' autosportcarrière begon in 2008, het jaar van de wereldwijde bankencrisissen die de klant via belastinggeld heeft moeten betalen. Om grote media-aandacht vanwege zijn overbekende vader te voorkomen, gebruikte hij de naam Mick Betsch, waaraan de geboortenaam van zijn moeder is gekoppeld. Noblesse oblige. (wr)
IN CONCRETO ZIJN THEMA'S OP BRUSSELS VERKOOPSALON DEZELFDE ALS TIEN JAAR GELEDEN
Prins Laurent heeft deze namiddag het Autosalon van Brussel plechtig geopend voor wat het grote publiek heet. Tien jaar geleden was topjournalist Rik Van Cauwelaert hoofdredacteur van het weekblad Knack. In een extranummer van 25 september van 2009 beschreef hij in zijn "Van de redactie" de schaarste van lithium. Het onmisbare metaal met andere als kobalt om de batterijen van elektrische wagens een aanvaardbare levensduur te geven. Tegelijkertijd had hij het ook over de prangende thema's van de auto van de toekomst: hybride, electrische- of waterstofauto's.
Vandaag heb ik op de persdag van het Belgisch verkoopssalon bij uitstek niet anders dan over dezelfde onderwerpen horen discussiëren. Of er is toch één bijgekomen: het klimaat, of zoals Jean-Marie De Decker het uitdrukt de "klimaatreligie". Uiteraard toegespitst op de gemakkelijke heilige melkkoe: de auto. Dat de as van de aarde al 55 km meer naar het Oosten is gekanteld en de inleiding van een trage maar zekere magnetische polenwisseling is, daar is op het salon niets van geweten. Ook niet dat het nog verder op de wereld zetten van kinderen voor dewelke geen toekomst kan worden geboden de immoraliteit in wezen is. We zijn de vervuiling zelve door enkel en alleen ons bestaan al. Niemand van onze zogenaamde "human beings" ontsnapt eraan. Nu gaan we terug naar auto's.
Mazda is met de nieuwe 3 die in Los Angeles in wereldpremière werd voorgesteld zowat de braafste onder de merken die elkaar bekampen met hybride en elektrische voertuigen. Maar mijn gevoel is dat Mazda 2020 afwacht om met een grote verrasing te komen. Dat zou een rotatiemotor kunnen zijn die op waterstof functioneert. Deze "rotary-engine" won in een Mazda 787B in 1991 de 24 Uren van Le Mans - het eerste Japanse merk dat daarin sloeg - en de motor verdween in de handel omdat zijn brandstofverbruik te hoog lag. De dichting tussen de stator en de rotor is nooit honderd procent geweest. Met het gevolg verlies van brandstof.
Maar Mazda is blijven doorontwikkelen en in Noorwegen hebben RX8-Mazda's miljoenen kilometers gereden op waterstof. Met het oog op 2020 om met waterstof uit te pakken. De stap naar elektrisch dus over te slaan. Zoals Mercedes eerder al een voorbeeld stelde in de B-serie op waterstof. Op dat moment kon je alleen die brandstof tanken in Ruisbroek bij Total, op de aanloop Brussel - Parijs. Niet genoeg dus. Nu wil Total een bevoorradding beginnen voorzien van snelladers die iedere 150 km te vinden moeten zijn. Dat zou een grote stimulans zijn om puur elektrisch te rijden... Maar hoe maken we onze elektriciteit en waterstof aan ?
Waterstof, op welke manier dan ook geproduceerd geeft aan de uitlaat alleen damp af. Maar als deze energie niet wordt gewonnen door zon-, wind-, stuwdam of golfslagenergie, is ze niet milieuvriendelijk. Dat is en blijft voorlopig de hamvraag. Technisch, politiek, geografisch, fiscaal en milieubezorgd. Daarom zal in weerwil van de glitter in Brussel, de overweging van een groepsaankoop van elektrische wagens met overheidssubsidies (belastingbetaler) de klassieke auto nog lang regeren.
Op ons hele Belgische wagenpark van 5 miljoen voertuigen rijden er 8.000 puur elektrisch. En niet zonder zorgen. Zelfs de nieuwe "Model 3" van Tesla niet. Dus zal de verbrandingsmotor, de Ottomotor en Dieselmotor nog lang meegaan en worden verfijnd. Ik hoorde "specialisten" zelfs over een "ontploffingsmotor" spreken...Die heeft nooit bestaan. Een ontploffing dient te geschieden sneller dan 1/25.000ste van een seconde. Ter verdediging van de vonkenmakers in de EV's geef ik ootmoedig toe dat de eerste (Lohner-) Porsche een elektrische was. In Brussel toont de nu 70 jaar jonge autobouwer de nieuwe 911 van de achtste generatie. In afwachting van de Mission E, een voormalig concept dat nu officieel onder de naam Taycan is te reserveren. Wereldkampioen Walter Rörhl (72) reed er al test mee maar geeft de geheimen ervan niet echt prijs. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
EEN NIEUW AUTOJAAR MET VEEL RARITEITEN, FUN EN FORMULE 1 EN 2 + LE MANS
Het nakende Brusselse autosalon 2019 dat op 20 januari e.k. opent voor het grote publiek kan niet worden gezien als de aftrap van een nieuw denderend autojaar. Eerder dat ex-Renault directeur en ook die van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi de jaarwisseling in een Japanse gevangeniscel heeft doorgebracht. Een paar dagen geleden is hij - zichtbaar gebroken - geboeid, op plastiek sleffers en een touw rond zijn middel als een topcrimineel de rechtbank in Tokio binnengeleid. "Monsieur" Carlos Ghosn - dat was hij voor héél de wereld - moet boeten omdat hij zijn reëel inkomen voor de fiscus zou hebben verborgen gehouden.
Wat de rechtbank direct vergat is dat hij de redder van een zo goed als failliete Nissan was... Maar sinds Mitsubishi zich bij de weldra al 20 jaar (27 maart 1999) jonge Alliantie Renault-Nissan heeft gevoegd, vinden de Japanners dat de Fransen (lees:Renault) een te grote vinger in de pap heeft te brokken. Een onderhuidse tegenstelling, niet zichtbaar in de chemie van het hersendenken, tussen Oost en West hebben de 64-jarige man beschadigd en er wordt 10 jaar gevangenisstraf voor hem geëist. Wegens "financieel wangedrag" heet het. Kan ook zijn omwille van jaloersheid ten aanzien van een persoonlijkheid die zich de geneugten van het leven niet ontzegde. Eerder voor de Alliantie was hij ook al door GM gevraagd bij hen te komen werken.
Michaël Schumacher is op 3 januari j.l. 50 jaar geworden. Hoewel de buitenwereld zogoed als niets weet over zijn skiongeval van 5 jaar geleden is de zevenvoudige Duitse wereldkampioen bij de fans en Ferrari nog niet vergeten. Vele herdenkingen hebben plaats gevonden. De enige band die de familie met de autosportwereld opnieuw heeft is dat zoon Mick Schumacher dit jaar in de Formule 2 rijdt. De "anti-chambre" van de Formule 1. Als hij daarin presteert zoals vorig jaar en hij kampioen zou worden dan zullen de deuren en poorten van Ferrari voor hem openzwaaien. Of hij vader na zal doen is een andere vraag.
Die "papa" was een streng gedisciplineerd iemand, puur egoïst (zoals autocoureurs moeten zijn), die bij Ferrari in die succesjaren niet altijd geliefd was. Volgens Luca de Montezemolo, die 18 jaar het team succesvol bestuurde, waren er die tot vijfmaal toe de Duitser buiten wilde gooien. Maar omringd door vrienden als Jean Todt en Ross Brawn was dat een illusie voor die tegenstanders van Michaël Schumacher. Statistisch is hij de grootste. Inzake menselijkheid moest hij onderdoen voor een Ayrton Senna en zelfs een Alain Prost.
Van "papa's" gesproken, Jos Verstappen, vader van de in Hasselt geboren Max Verstappen, is weer vader geworden. Mas "le terrible", zoals zijn vader, krijgt er dus een broertje bij. Max krijgt in dit seizoen dat op 17 maart in Australië begint de Fransman Pierre Gasly als ploegmaat. Frans en Hollands gaan niet écht samen. Bovendien is heel het Red Bull-team ondersteboven van de komst van die fel bekommentarieerde Honda-motor.
Daniël Ricciardo is naar Renault gegaan en moet zich meten met de - briljante - Duitser Nico Hülkenberg. Renault's topman zit in Tokio in de gevangenis. Renault verliest een beetje zijn identiteit. Net zoals Nissan en Mitsubishi. Maar die laatsten hun deemstering is al enkele jaren geleden ingezet. Nu gaan we naar het Autosalon van Brussel. Een verkoopssalon waarop Porsche zijn in Los Angeles gepreseteerde nieuwe 911 toont alsook de nieuwe Porsche 718 Cayman "T". Mazda pakt als hoofdprijs uit met de nieuwe serie "3". Mogelijk foto's hieronder. Oh ja, de banken ijveren onder elkaar om de gunstigste autolening aan te bieden. Pas op voor banken, pas op ook voor handel met Peugeot. Inzonder dan hun lenings- en verkapte privé-leasings. Ze kunnen misbruik van vertrouwen bevatten. Zoals virussen in een PC. (Walter Rombauts/Foto's: Mazda, Porsche, Mercedes, Renault en wr)
Geboren op 1 juni 1945 wordt Jacky Ickx vandaag dus 74 jaar. Hij won zesmaal de 24 Uren van Le Mans. Twee keer werd hij vice-wereldkampioen en won 8 GP's. Jacky Ickx is statistisch onze beste Belgische autocoureur ooit. (WR)
MORGEN IS HET VIJF JAAR GELEDEN DAT MICHAËL SCHUMACHER VERONGELUKTE
Morgen, 29 december, is het vijf jaar geleden dat de zevenvoudige Duitse wereldkampioen F1 Michaël Schumacher zijn verschrikkelijk skiongeval overkwam in Meribel nabij Grenoble. De ware toestand van de Duitser is voor de wereld niet bekend. Doordat de familie momenteel een proces voert tegen het Duitse blad "Bunte" wegens het valselijk berichten hierover, heeft hun advocaat voor deze zaak, Mr. Felix Damm iets van de sluier - moeten - oplichten. Volgens hem is de ware toedracht dat Michaël Schumacher (50 nu) niet zelfstandig kan staan of gaan.
In eerder berichten had Mevrouw Corinna Schumacher al de hoop uitgedrukt dat Michaël toch weer de "oude" zou worden. Maar de juiste waarheden die buitensijpelen wijzen op een ijdele hoop in die zin. Het is zeker dat niemand van buitenaf wordt toegelaten bij hem. Alleen Jean Todt, voorzitter van de Fédération Internationale de l'Automobile, mag eens op bezoek komen. Dat is zeker. Maar vermoedelijk ook topingenieur en huidig sportdirecteur van de F1, de Brit Ross Brawn zal hem kunnen/mogen bezoeken. Zij waren zijn naaste vrienden in de vijf gloriejaren bij Ferrari.(Walter Rombauts)
PORSCHE 70 JAAR MET APOTHEOSE IN AUTOWORLD IN BRUSSEL
Een Expo "Porsche 70 years" sluit de verjaardag van het legendarische merk af tot 27 januari 2019 in Autoworld in Brussel. De tentoonstelling met indrukwekkende modellen door de jaren heen, werd geopend in aanwezigheid van Dr. Wolfgang Porsche. De expo maakt ook duidelijk dat D'Ieteren Porsche Import en Porsche AG hun samenwerking naar de toekomst verlengen.
Vijf jaar geleden presenteerde Autoworld het verhaal van Professor Ferdinand Porsche en zijn opvolgers. Vanaf de eerste elektrische Porsche tot de 918 Spyder. Deze keer staat de geschiedenis van het merk zelf in de kijker. Gecreëerd door Ferry Porsche, de tweede zoon van Professor Porsche, begint zijn geschiedenis na WOII wanneer Ferry zich op het construeren van uitzonderlijke sportwagens werpt, bolides die technisch zijn gebaseerd op de Volkswagen.
De tentoonstelling loopt tot 27 januari 2019 in het Jubelpark 11 in Brussel. De inkom voor volwassenen is €12, senior €10, student €9, minder dan 11 jaar €5, gratis onder de zes. Voor de "kleintjes" zal de Big Brick Lego Porsche 911 Turbo 3.0 héél aantrekkelijk zijn en de vaders - en moeders - van een echte 911 doen dromen. Als decor is er de nagebouwde schuur waarin de eerste 356-ers werden gebouwd en gestald.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
Ontstond het begrip "GP" dan in 1906 in en rond Le Mans, de eerste wereldoorlog vertroebelde héél die wetenschap. Na WO II hernam de sportieve confrontatie tussen de grote autoconstructeurs en werd het begrip Grote Prijs van... weer in ere hersteld. Naar WO II waren de racewagens van Auto Union - het latere Audi - en Mercedes krachtbeesten van jewelste. Daarentegen waren de Alfa's met o.a. Tazio Nuvolari maar speeltuigen. Hitler wilde een hakenkruis op de Duitse auto's en zo geschiedde.
In de huidige musea zijn die hakenkruisen (in India "zonnewielen" genoemd) met fotoshop verwijderd. In mijn miniatuurcollectie heb ik er nog mét het gehate en tegelijk misbegrepen teken. Afhankelijk vanuit welk gezichtspunt het wordt aanschouwt. Hoe dan ook wil ik iets vertellen over de Mercedes 3 liter W154 die een motortype M 163 had. Een drieliter twaalfcilinder met een boring x slag van 67 x 70 mm die bij 7800 t/m (355 kW) 483 pk uitbraakte...De motor was in een V-vorm van 60° gebouwd waardoor de torsiekrachten gedemt werden in de lange zevenmaal gelagerde krukas. Daarmee begint het verhaal.
Om bovenstaande reden was de ontstekingsvolgorde 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12. De motor lag voorin, dus zat de coureur achter een lange gewichtsvolle neus. Daardoor had de auto een onderstuurneiging die alleen met de wielgeometrie op de wielen voldoende te wijzigen was naar neutraal tot overstuurd. Achter de coureurs vormde een benzinetank met 233 liter inhoud voor het geheel. In die jaren hebben Rudolf Carraciola, Hermann Lang en andere Manfred's von Brauschitz het mooie weer gemaakt met deze opmerkelijke Mercedes. In die tijd was een echte compressor en geen turbo de norm. In de W154 zat er ook een dubbele die vanaf de eerste motoromwenteling via een maximale cilindervulling al het maximale koppel van 50 mkg gaf. In Newtonmeter (Nm) dat nu internationaal wordt gebruikt is dat 490 Nm.(wr)
GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
In 1973 moest ik de GP van België voor Moto's verslaan voor de Gazet van Antwerpen. Het motormilieu was veel toegankelijker dan dat van de autosport. Toch ging mijn hart en mijn pen terug naar de vierwielers. Naar de autosport die me samen met de autoindustrie een even dramatisch als feestelijk leven bezorgde. In de beginjaren van mijn achtenveertig jarige loopbaan als journalist, alleen van mijn pen levend, schreven uitgevers steevast mijn naam verkeerdelijk met een "o". Het moest RombAuts zijn. Was het maar met een "o" geweest, dan was is misschien nazaat geweest van een bekend koffiemerk. (wr)
NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
De Motorshow van Los Angeles staat in lichterlaaie omwille van de voorstelling van de niuewste Porsche 911, deze voor 2019 waarmee de achtste generatie wordt ingeluid van een icoon in de autobouw dat 55 jaar geleden werd gecreëerd en eigenlijk nimmer zo'n essentiële navolging kreeg inzake sportwagenconcept dat niet hoeft vertaald te worden naar een agressief "object" op de weg. Wie een Porsche standingvol rijdt kan best binnen de lijntjes van de verkeerswetgeving kleuren.
De nieuwe 911 kiest omzeggens "timeless" ondubbelzinnig voor het design-DNA van Porsche. Dit keer met een gespierder uiterlijk en een interieur dat voorzien is van een 10,9" groot touchscreen, wat dan weer het aspect "bijdetijd" accentueert. De combinaties van intelligente controle- en chassis-details met innovatieve rijhulpsystemen geven een bijzondere rijdynamiek waarvoor deze sportauto met motor achterin zo beroemd is, terwijl hij in deze achtste generatie helemaal voldoet aan de eisen van de hedendaagse digitale wereld.
De nieuwste generatie van de flat six-turbomotoren is nog verder doorontwikkeld en komt krachtiger dan ooit voor de dag met 331 kW (450 pk) voor de S-modellen. Het rendement van de zescilinder boxermotor is verhoogd door een verfijnde injectietechniek die ook het brandstofverbruik mede drukt, terwijl de variabele turbo's die de laadlucht naar de brandstofkamers brengen een nieuwe lay-out kregen. Het motorkoppel en dito vermogen wordt via een nieuw ontwikkelde achtversnellingsbak met dubbele koppeling naar de achterielen geleid.
Bijkomende aandachtspunten zijn o.a. de nieuwe rijhulpsystemen inclusief Porsche's Wet-modus waarmee nog veiliger wordt gereden op natte wegen. "Night Vision Assist" met warmtebeeldcamera en een alles omvattende connectiviteit die nu ook gebruik maakt van zwermintelligentie. De lijst met digitale items wordt afgerond met de webgebaseerde Porsche Impact-uitstootberekening om uw individuele C02-voetafdruk te neutraliseren.
Carrera S-modellen vanaf 450 pk... De turbo-geladen zescilinder boxermotor van de 911 Carrera S en 911 Carrera 4S produceert vanaf nu 331 kW (450 pk). Dat is 22 kW (30 pk) meer in vergelijking meer in vergelijking met het voorgaande model. Beide nieuwe 911-versies blijven onder de vier secondengrens voor - onnodig geworden - sprint vanuit stilstand naar 100 km/h ! De achterwielaangedreven Coupé heeft hiervoor 3"7 voor nodig en de 911 Carrera 4S, de permanent vierwiel aangedreven versie dus, heeft daarvoor slechts 3"6 nodig. Leuk om weten, speciaal voor degenen die er op omloop willen mee gaan toeren, maar op de gewone weg complete bijzaak geworden. Deze prestaties zijn precies 0"4 seconden sneller dan de vorige, zevende, generatie.
Dit verschil kan nog worden aangescherpt met nog eens 0"2 seconden sneller door te opteren voor het optionele Sport-Chrono-pack. De topsnelheid ligt dan voortaan op 308 km/h voor de 911 Carrera S en 306 km/h voor de vierwielaangedreven variant. Die boet 4 km/h in door het hogere gewicht én interne wrijving van de vierwieloverbrenging. Daarentegen ligt deze als een magneet op de weg omdat de banden door het motorkoppel te verdelen in vier een grotere zijdelingse kracht kunnen opnemen.
Het brandstofverbruik (afgeleide NEDC-waarden) van de 911 Carrera S ligt - met een korreltje zout - op 8,9 l/100 km en dat voor de Carrera 4S op 9,0 l/km.Deze constructeurscijfers gaan voor beide versies over zowel een gecombineerd brandstofverbruik - lees gemiddeld - als een gecombineerde CO2-uitstoot van respectievelijk 205 g/km en 206 g/km.
Designtaal voor sterke personalisering, zo zou ik de nieuwe vormgeving typeren. Meteen een beklemtoning van de stap vooruit die de 911 type 992 zet op gebied van prestaties. Zichtbaar bredere wielkasten herbergen 20"-wielen vooraan en 21" achteraan. De achterkant is voortaan ook even breed voor alle modellen in het gamma en zet het ranke middelste deel van de auto in de verf. Vooraan nam de koetswerkbreedte toe met 45 mm. De gestroomlijnde weggewerkte uitklappende deurklinken benadrukken het taps toelopende en naadloze profiel. Tussen de nieuwe ledkoplampen ligt een motorkap met een uitgesproken koetswerkplooi die verwijst naar de design van de eerste generaties 911. Op alle modellen wordt de achterzijde gedomineerd door de aanzienlijk bredere achterspoiler met variabele positiemogelijkheden en door de naadloos ingewerkte lichtstrip. Op het voorste en achterste gedeelte na, is de carrosserie verder in aluminium uitgevoerd. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
Vanochtend om 8 uur is op de Motorshow van Los Angeles de achtste generatie van de legendarische Porsche 911 voorgesteld. Dat is 55 jaar nadat de eerste Porsche 911 werd gelanceerd en waarvan er nu meer dan een miljoen exemplaren van zijn verkocht. Hierbij geven we de vorige zeven modellen van deze "objecten" in de 70-jarige geschiedenis van het merk.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
Buiten de opgave van Kimi Räikkönen en de indrukwekkende koprol van Nico Hülkenberg kunnen we van een saaie bedoenings preken in Abu Dhabi. Daniël Ricciardo leidde lang de dans maar na een bandenwissel nam de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton het commando over. Sebastien Vettel achtervolgde Hamilton naar best vermogen. Maar de Ferarri was niet snel genoeg. Werd overigens nog naar het einde toe bedreigd door Max Verstappen die ook - spectaculair weerom - Bottas (Mercedes) naar de vierde plaats verwees. Zo eindigde de GP van Abu Dhabi met een 78ste zege voor Hamilton en daarvan de 52ste met Mercedes.
Stoffel Vandoorne eindigde veertiende omdat Kimi Räikkönen, Nico Hulkenberg, Ericsson, Gasly en Esteban Ocon moesten opgeven. Fernando Alonso die zijn laatste F1-race reed, kon niet in de punten finishen. De Formule 1 in 2019 zou naar verluidt veel beloftevolle aspecten inhouden. Schermen in plaats van buitenspiegels ? Robert Kubica bij Williams,Charles Leclerc bij Ferrari ? Pierre Gasly naast Max Verstappen bij Red Bull ? Daniël Ricciardo in de echte Renault ? Tot februari 2019 hebben we tijd om te zien wat de nieuwe eigenaars van de F1, Het Amerikaanse Liberty Media, ervan bakt. Nieuwigheden komen er sowiezo. Dank voor 21 GP's op een jaar. Maar teams, mecaniciens, journalisten en vooral de coureursvrouwen hopen dat er niet méér bijkomen. De Amerikanen denken eraan. Hun show must go on. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HAMILTON EN BOTTAS KLEUREN EERSTE RIJ STERZILVER IN ABU DHABI
Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton was de beste in de FP3 en ook in de kwalificaties gunde de Brit niemand glitter. Even klokte Sebastien Vettel in de Ferrari tweede, maar Valtteri Bottas in de tweede zilverpijl ging erover en kleurt samen met "Ham" - niet Jambon - de eerste startrij zilver. Vettel vetrekt vanop de derde plaats. Max Verstappen kon het niet waarmaken de jongste polesitter allertijden te zijn. In de Formule 1 natuurlijk. Wat hij ook deed, hij bleef hangen in de chronowijzers. Alonso en Vandoorne rijden beiden hun laatste F1 race. Voor de overroepen Spanjaard met een dubieuze tweede wereldtitel, was er zelfs Q3 niet bij. Morgen met de GP van Abu Dhabi om 14.10 uur onze tijd rijdt hij zijn laatste Formule 1 race uit een welgevulde carrière.(wr)
GP VAN ABU DHABI, FP1 VERSTAPPEN, FP2 BOTTAS, KUBICA LAATSTE
In de eerste vrije oefeningen in de laatste GP van het seizoen in Abu Dhabi heeft Max Verstappen het mooie weer gemaakt: 1'38"491. Iets sneller dan zijn ploegmaat Daniël Ricciardo die volgend jaar voor Renault gaat rijden. De heroptredende Robert Kubica die in 2011 tijdens een rally zwaar gewond werd aan zijn rechterhand kon in het nieuwe Williams-zitje geen glorie oogsten. Hij reed de traagste tijd. Stoffel Vandoorne was achttiende (wr)
01. Max Verstappen (Red Bull) 1'38"491
02. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'38"945
03. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'39"452
04. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'39"543
05. Esteban Ocon (Force India) 1'40"102
18. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Reault) 1'42"114
In de tweede vrije oefeningen reed Stoffel Vandoorne weer de achttiende tijd. Van hem is ondertussen bekend dat hij volgend jaar in de Formule E rijdt én testrijder van de simulator wordt bij Mercedes. Toto Wolff heeft dus woord gehouden ! De Fin Valtteri Bottas was de snelste in het tweede trainingsbedrijf, net voor Max Verstappen die zich op de piste toch al als de Koning van de nieuwe jonge generatie meldt. In 2020 komt daar wellicht nog Mick Schumacher bij (zoon van...) Lewis Hamilton hield zich gedijsd, wacht wellicht morgen de qualificaties af om vooraan te schitteren. Kimi Räikkönen zette de Ferrarin in de verf, daar waar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel mogelijk psychisch is gekraakt na Hamilton's vijfde wereldtitel. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en dan de kwalificaties. Daarvoor gaan we op het puntje van onze stoel zitten.(wr)
Morgenochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Abu Dhabi Formule 1. Dat is de laatste race van het seizoen. De kampioenen zijn bekend. Lewis Hamilton voor zijn vijfde keer bij de piloten, Mercedes voor de vijfde opeenvolgende keer bij de Constructeurs. Dus kan deze laatste race écht plankgas worden gereden door iedereen. Geen teamorders zullen het verloop ervan nog verstoren. De Brit Lewis Hamilton heeft enkele dagen geleden gezegd dat hij volgend jaar, in 2019, met enige argusogen de jongens Max Verstappen (Red Bull) en Charles Leclerc (Ferrari) rond zich zal zien rijden.
"Het is een goede test om te zien of ik niet te oud wordt voor de F1", grapte hij. Want in zijn achterhoofd wil hij die zeven titels van Michaël Schumacher evenaren en liefst overtreffen... Het is niet geweten of de organisatoren naast de baan ook een boksring hebben geïnstalleerd, voor het geval Max Verstappen weer met iemand een robbertje wil uitvechten. Stoten onder de gordel zijn verboden, hoewel ze in de hoogste autosportdiscipline vaak worden gegeven. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes-wereldkampioen bij de Constructeurs)
In 1995 was er figuurlijk gesproken nog geen vuiltje aan de lucht. Benzine- of Diesel, het maakte allemaal nog maar weinig uit. Tot met de eeuwwende nieuwe ideeën door Europa waarden. Vandaag is Opel van Peugeot. En het is zeer de vraag of het werk van Adam Opel in 2020 nog zal bestaan...(wr)
PEUGEOT DROOMDE AL HEEL VROEG VAN ELEKTRISCHE AUTO'S
Het is al elektrische auto wat de klok slaat. Nochtans is de EV een bedrieglijk beeld dat hoogstens tot een verdere stap naar waterstof zal leiden. Maar na de fardier van Nicolas Cugnot die op stoom reed in 1769 werd verder gezocht naar de "zelfbeweger" die uiteindelijk elektrisch begon tot Gottlieb Daimler en Carl Benz eigenlijk een eerste auto met verbrandingsmotor in 1996 uitbrachten. Dat is verre voorgeschiedenis, net als Camiel Jenatzy met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" als eerste door de "muur" van 100 km/h ging. In modernere tijden liet Peugeot zich opmerken met elektrische voertuigen zoals hieronder de Peugeot Partner Electric in januari 1999.
De laatste elektrische Peugeot die ik heb gereden was de "Ion", een kleine auto gelijk aan de Citroën "Zero" en de Mitsubishi "MiEV" die voor de anderen model stond. Peugeot, dat Opel overnam en al de helft van het personeel naar huis zond in Opel Belgium, is zinnens nog EV's te maken. Om ze aan de man te brengen is wat anders. Zoals het verkoopspersoneel in de dealerships overwegend (niet alleen bij Peugeot overigens) onkundig is om inzicht te hebben in de materie van de techniek van de auto, zal dus een nieuwe generatie jonge mensen deze klus moeten klaren.
Bij het vragen naar "koppel" tegen welk toerental, of welke compressieverhouding een motor heeft, daarbij moeten de meesten al eens slikken... Show, snoeven en gebakken lucht hebben vakmanschap overtroefd. Net zoals de regering niet bij machte is een degelijk plan voor oplaadpalen op de scène te brengen. Maar van Peugeot's ingenieurs mogen nog vonken verwacht worden. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
MAX VERSTAPPEN: TWEE DAGEN GEMEENSCHAPSDIENST VOOR FIA
Het "lichte" handgemeen tussen Max Verstappen en "idioot" Esteban Ocon in de weeggarage van de FIA heeft een sanctie uitgelokt van de "Fédération Internationale de 'l Automobile". De Red Bull-coureur kreeg twee dagen gemeenschapsdienst aan de FIA opgelegd die binnen de zes maanden moeten worden ingevuld. Dat kan van alles zijn, tot en met het serveren van een goeie fles "Château Petrus" bij "Chez Maximes" in Parijs, of een nachtje verplicht slapen in de "Crillon". Red Bull-teambaas Christian Horner was ermee opgelucht, want zowel de straf als de actie van Max tegenover de Fransman die hem in de vernieling reed, konden erger. Zo liet deze weten.(wr)
ONZICHTBARE KOMPLOTTEN IN F1-GESCHIEDENIS ZIJN LEGIO
Teambaas Otma Szafnauer van Force India ontkent met klem dat Esteban Ocon moedwillig een inhalende Verstappen een tik zou hebben gegeven om Mercedes te helpen..."Het "ontdubbelingsmaneuver" van de Fransman staat los van alles", zo luidt de verklaring. Esteban had op dat moment betere banden dan Max en we waren tegen andere auto's aan het racen..." De waarheid zal nooit echt geweten worden. Dat is niks nieuw in de Formule 1. Voorbeelden en vraagtekens over komplotten en afspraken zijn legio in de nu 68-jarige geschiedenis van de F1. Neem de "crash-gate" in 2006 waar Renault teambaas Flavio Briatore aan Nelson Piquet jr "bevel" gaf te crashen zodat een safetycar de baan zou opkomen. Daarmee kon Alonso in zijn Renault de zege in Singapore dat jaar verzekerd zien. Het is ook een licht lidteken aldus op die tweede titel van de Spanjaard.
Maar ook rond de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton in 2008 was het minstens "mistig". Want terwijl Felipe Massa (toen Ferrari) al uitgeroepen was tot wereldkampioen, kon de Brit in de laatste bocht, omzeggens onzichtbaar voor iedereen de Duitser Timo Glock nog voorbijsteken en het nodige ene punt scoren om Massa als kortstondig wereldkampioen te onttronen. Heeft Glock héél even gas gelost als rookie in zijn Toyota ? Deze beweert daarop dat zijn banden (slicks tegenover Hamilton met intermediums) te slecht waren en de zichtbaarheid nul was. Insiders die er toen bij waren zullen die vraag, dat vermoeden, nooit beantwoord of bevestigd zien. Timo Glock die in 2013 geen zitje meer had in de F1 wordt tot vandaag gevraagd hoeveel Mercedes, motorleverancier aan Mc Laren en Lewis Hamilton hem hebben betaald.
Wat betreft mijn eigen visie op het gebeuren is dat Esteban Ocon (Force India-Mercedes) toch een blauwe vlag moet hebben gezien die aangaf dat de leider van de race hem wilde voorbijgaan. Het "recht" om zich te ontdubbelen bestaat natuurlijk, maar er is ook zoiets als de logica die zegt dat Max wél en Esteban niet de leider was die Hamilton van zich had losgereden. We zullen ook die interne keuken van Force India met hun Mercedes-motoren nooit weten. De Formule 1 is een onwaarschijnlijk kluwen van honderden factoren die over winst en verlies beslissen.
Vaak ziet de toeschouwer andere dingen dan onderhuids echt gebeuren. Zoals een weegmanoeuvre voor Vettel tijdens de kwalificaties. Het fatsoen en de logica zouden zeggen dat zoiets na de kwalificaties kan. Maar de Duitser psychologisch uitdagen, "pilootje pesten", destabiliseren. Zelfs zeggen dat Vettel de FIA-man wilde omver rijden... Er ver over. Of hoe onzichtbare gebeurtenissen in de moderne F1 de nuance leggen tussen vijf wereldtitels van Hamilton en de vijf van Juan Manuel Fangio. Numeriek identiek, ethisch héél verschillend. "Modern Times" zou Chaplin zeggen. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN DE BESTE, HAMILTON DE WINNAAR EN MERCEDES WERELDKAMPIOEN
De nieuwe vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen waarmee Mercedes ineens voor de vijfde opeenvolgende maal wereldkampioen bij de constructeurs is. Dat de 71 ronden lange GP niet één ogenblik aan spanning verloor was niet te danken aan de aangekondigde regen. Wél aan Max Verstappen die vertrokken vanuit een vijfde positie naar de spits reed en de wereldkampioen - bij wijze van spreken - als een fluitje van een cent voorbijreed. Meteen optie nemend op de zege want hij vergrootte altijd de voorsprong op Hamilton.
Zelfs tot méér dan 20". Dat Max niet won kwam door de Fransman Esteban Ocon die zich wou ontdubbelen en daarbij een inhalende Max in een spin knalde. Lewis Hamilton kwam zo gemakkelijk weer vrolijk aan de leiding. Max bedreigde tot op de meet opnieuw Lewis Hamilton maar een vogel met gebroken vleugels kan niet meer vliegen. De onderbodem van de Red Bull was erg beschadigd, de auto letterlijk verhakkeld. Max ging na het podium Esteban Ocon opzoeken en het kwam net niet tot een echte vechtpartij. Een duw van de Belgische-Nederlander zegde alles. Een vechtersfamilie, zoals insiders weten. Los van deze reactie is wat Ocon aan Max misdaan heeft gewoon onvergeeflijk.
Kimi Räikkönen stapte op het derde stekje van het podium en wist dat met de overwinning van Lewis en zesde plaats van ploegmaat Sebastien Vettel de titel voor constructeurs naar Mercedes was gegaan. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne finishte veertiende en ziet zich volgend jaar in de Formula E rijden. Dat zijn de puur elektrische éénzitters. In die aan populariteit winnende discipline doet ook Mercedes mee. Gezien Toto Wolff, teammanager van Mercedes F1, nog steeds Vandoorne hoog inschat omwille van zijn superprestaties in de wachtkamers van de F1, heeft deze toegegeven dat het niet uitgesloten is dat Mercedes beroep op hem zal doen.
Conclsie van deze voorlaatste GP: de nu al legendarische Lewis Hamilton zal in de nabije jaren rekening moeten houden met iemand die zeker eens wereldkampioen wordt. Dat is Max Verstappen. Maar volgend jaar wordt de Red Bull aangedreven door de Hondamotor. Daarrond hangt een groot vraagteken. Met Pierre Gasly als nieuwe ploegmaat in plaats van Daniël Ricciardo krijgt Max ook een andere context voorgeschoteld. Ferrari is met een duidelijk psychisch verslagen Vettel de mist ingegaan. Als volgend jaar - straks dus - de Monegask Charles Leclerc ploegmaat wordt bij de Scuderia zal het voor de Duitser vechten worden. Hamilton en Mercedes starten 2019 op rozen. (Walter Rombauts)