Einde 2020 lopen de Concorde Accoorden bij de FIA af. Nu al wordt het geroersel gewaar in de Formule 1. "Als er niets verandert stappen we mogelijk uit de F1", dixit Mc Laren. Ferrari, toen ceo Marchionne nog leefde, dreigde met hetzelfde. Formula E wenkt en hoe kan Renault nu voor "the Board of Chairman's" (Goshn is uit de gevangenis in Japan en ontslagen door Renault) nog verantwoorden als de F1-technologie compleet in tegenstrijd is met de industriële belangen van de constructeurs die onder druk van "klimaat" moeten buigen voor hybrid (reeds achterhaald) voor reeds bij voorbaat achterhaald elektro.
Maar in wezen geviseerd zijn op waterstof. De F1 zit in een diepe crisis. Omdat de technologie is achterhaald, maar ook omdat de budgetten van 450 miljoen dollar tegenover de kleine teams 190 miljoen dollar per jaar onrechtvaardig zijn. Dat Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds 2017 alles alleen op show - lees Indycar - zal baseren. Zelfs narcisten als Max Verstappen zullen hun gloriedagen daardoor beleven. Maar nooit en te nimmer de integriteit kunnen waarmaken wat de technische na-oorlogse (en zelfs de voor-oorlogse Alfa, Mercedes en Auto Union) waar de autoindustrie borg voor stond, kunnen invullen. Wereldomvattend. (Walter Rombauts)
|