Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermann Lang zou vandaag 100 zijn geworden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hermann Lang stierf op 19 oktober 1987 in zijn geboortestreek Bad Cannstatt nabij Stuttgart. Vandaag zou hij honderd jaar zijn geworden, maar dat is zo met iedereen dat je na je dood eens je honderste geboortedag ontmoet. Omdat Hermann Lang is geboren op 6 april 1909 is het precies een volle eeuw dat de Europese Bergkampioen uit 1939 zijn stempel drukte op zowel de vooroorlogse als na-oorlogse autoracerij op het hoogste niveau. Hij was één van de grootste coureurs in de geschiedenis in de Mercedes-Benz W154 en won o.a. op 15 mei 1938 de GP van Tripoli voor zijn teammaats Manfred von Brauschitz en Rudolf Caracciola. Ze reden de W154, toen een magische machine om de Alfa Romeo's en de Auto Union's te verslaan. Alvorens aan autoraces te beginnen was Hermann Lang een succesvol motorcoureur met Norton. De specialisten van de tweewielers zullen hem nimmer vergeten in verband met een zege op de Solitudering in 1927, maar ook niet uit de tijd dat hij met sidecars bergkoersen reed.

    Na WO II hernam hij met de bergkoersen waarin hij zo uitblonk. Met zijn BMW "Mille Miglia" won hij verpletterend de Bergkoers van het Zwarte Woud in Ruhestein. Het jaar nadien keerde hij terug naar Mercedes-Benz om een opmerkelijke come-back te maken. In 1952  drukte hij direct zijn stempel op de races in o.a.Argentinië met een tweede plaats. Maar het orgelpunt van zijn come-back was toch wel de zege in de "24 Uren van Le Mans 1952" met Fritz Riess. In hun Mercedes-Benz met drieliter motor legden ze dat etmaal 3733,800 km af tegen een gemiddelde snelheid van 155,575 km/h. Ze finishten met praktisch één ronde voorsprong. Hermann Lang vond het na de GP van Europa in 1954 welletjes en bleef verder werken bij Mercedes-benz als adviseur voor de klanten. Zijn naam blijft één van de grootste uit de autosportgeschiedenis. Dat zei ook Juan Manuel Fangio over hem. Die ontmoette hem in de sportwagenraces vaak in de achteruitkijkspiegels.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)



    Bijlagen:
    Aan de start van de Carrera Panamericana Mexio 1952 met de W194's.jpg (1.3 MB)   
    Hermann Lang won op de Nürburgring in 1952.jpg (3 MB)   
    Hermann Lang.jpg (4 MB)   
    In 1938 won Lang - nr 40 - de Coppa Acerbo in Pescara.jpg (696.7 KB)   
    In 1952 was de Nürburgring nog geen biljart.jpg (3.2 MB)   

    07-04-2009 om 14:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lightning GT volgend jaar in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De autoconstructeurs doen hun uiterste best om de drang naar "schone" mobiliteit in te vullen. De Amerikaanse Tesla rijdt nu precies een jaar rond als voorbeeld hoe liefhebbers van sportwagens ook elektrisch aan hun trekken komen. Alleen de sound van de hun vertrouwde motor moeten ze missen. Dat is beslist een toegeving die moet worden gedaan aan elektrisch rijden. Als beloning staat daar tegenover een grotere onafhankelijkheid van de fossiele brandstoffen en een cleaner milieu.

    Geldt dat voor de Tesla Roadster, dan is dat evenzeer het geval voor de 514 kW (700 pk) sterke Lightning GT die sterker is dan de Mercedes SLR Mc Laren. Maar dat is geen punt op zich. Mercedes komt ook weldra met straffere elektrische voertuigen dan de Smart's die nu toch al wenkbrauwen verrast doen fronsen. Mitsubishi is in dat gezelschap overigens te bescheiden. De Japanse industriereus heeft nù al een iMiev op de markt. Net als de Smart heeft die de grote verdienste als een conventioneel voertuig te rijden. Gewoon lekker zitten, alle interieurcomfort, stil op windgeruis na bij hoge snelheid. En "plug-in". Gewoon maar aan het net leggen en klaar is Kees. Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt kan in haar verkiezingscampagne best rondtoeteren dat de overheid elektrische bevoorradingsstations uit de lege hoed zal toveren. Die bestaan in Frankrijk en Duitsland. Op je bankrekening wordt je meteen afgerekend.

    Die Lightning is zo Brits als maar kan. De design doet zowel aan een Aston Martin denken als aan een Maserati of een Wiesmann. Maar hij is afwijkend omdat er geen versnellingsbak inzit, geen differentieel en geen aandrijfassen. Toch rijdt hij 210 km/h ! Van 0 naar 100 km/h in 4". Wegens het directe en hoge koppel van de driefasemotoren. Het geheim daarvan zit in de wielen. In ieder wiel is een elektrische motor gebouwd die 118 kW (161 pk) per wiel levert. Eigenlijk dus een permanente vierwielaangedreven statige koets. Opdat geen asynchrone aandrijving tussen de wielen onderling zou kunnen onststaan bezit ook ieder wiel een ESP-systeem. Zoals KERS in de F1 is het al klassiek geworden dat bij het vertragen de elektromotoren zich omtoveren in generators en een nano-lithiumbatterij voeden. Het geheel stoot ZERO uit en rijke Britten zien zich met Lightning GT al door Londen flaneren zonder die "congestion charge" van 8 pond per dag te moeten betalen. Bij Tesla beweren ze dat een oplading €9 moet kosten. Dan is een dagje Londen verbazen zéér goedkoop.

    De Lightning GT ondervindt natuurlijk wat weerstand van de huidige economische omstandigheden. Hij is niet te koop voor een prikje en zelfs rijke mensen kijken nu door het bos om de bomen opnieuw te zien. Bij bestelling moet bijna 20.000 pond voorschot worden opgehoest. Toch is de kans zeer groot dat deze Britse durver volgend jaar op 5 mei 2010 deelneemt aan de Clean Week 2020 in Zolder. Het betreft een reusachtig "global" concept dat een overzicht zal geven van de stand van zaken die de autoconstructeurs dan hebben bereikt. Voor wie blind zou zijn geworden voor de inspanningen van die "automotive world" moet de ogen worden geopend. Om te zien dat de auto-industrie wellicht, na de oorlogsindustrie, al een halve eeuw de grootste inspanningen levert die sociaal en politiek mogelijk zijn. Onze vrienden van de OPEC zitten daarbij niet te applaudiseren. Wetend dat hun aardolie eindig is, rekken ze de productie liefst zo lang mogelijk. Tot wind, zon en water met "lightnings" en geen gedonder meer, de energiemacht/markt zullen overnemen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Lightning)


    Bijlagen:
    Elektromotoren in de wielen van de Nissan Mixim.JPG (863.3 KB)   
    Lightning GT verdrijft de wolken.jpg (3.6 MB)   
    Mercedes Benz met toekomstfantasietjeFormula Zero.jpg (644.2 KB)   
    Met deze Mitsubishi reden we al. De iMieV in de spits.jpg (530.5 KB)   
    Ook elektromotoren in de wielen van deze Toyota Le Mans Racer.jpg (1.1 MB)   
    Volledig elektrische Mitsubishi Lithium-Ion.jpg (74.8 KB)   

    06-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jenson Button in pole voor GP van Maleysië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jenson Button (29) heeft voor de tweede keer dit seizoen de "pole" afgedwongen voor de GP van Maleysië die morgen wordt gereden. Hij reed 1'35"181. Ploegmaat Rubens Barrichello werd nipt voorafgegaan door een verrassende Jarno Trulli (Toyota) en een opdringerige Sebastien Vettel (Red Bull). Jarno Trulli weet zich gesterkt doordat Toyota zijn gelijk heeft gehaald in de "affaire" waarbij de Italiaan in de openingsrace van Melbourne achter de Safety Car rijdend regerend wereldkampioen zou hebben voorbijgestoken. Dit maneuver ontnam Trulli zijn derde plaats en bracht Hamilton op het podium. Later bleek dit onjuist. Hamilton werd zijn punten afgepakt, tien plaatsen terug gezet op de grid in de GP van morgen en vetrekt daardoor in de achterhoede. Barrichello die ook een straf van vijf ronden opliep vertrekt morgen vanaf de negende plaats. De GP van Maleysië wordt gereden over 56 ronden en er is de klassieke tropische regenbui voorspeld. De auto's die met KERS rijden zijn Ferrari, BMW-Sauber (alleen Heidfeld), Mc Laren-Mercedes, Renault en Williams-Toyota. Raar dat de pionier van de hybride vooralsnog geen KERS gebruikt...

    Brawn's succes wekt veel haat en nijd op. Het is overigens niet allen Brawn's schuld. Williams en Toyota gebruiken dezelfde betwiste diffuser die uit de grijze zone van het nieuwe reglement is geboren. In de openingsrace in Melbourne werd ertegen klacht ingediend door BMW en Ferrari. Op 14 april wordt deze klacht in beroep behandeld. Mario Theissen van BMW diende als loutere formaliteit ook in Maleisië klacht in tegen de diffuser. Om zeker te zijn dat de punten verbonden aan deze GP ook zouden kunnen worden geannuleerd voor Brawn, Toyota en Williams als de anderen het pleit zouden winnen. De reglementenmakers zitten ermee verveeld. Waterdicht zijn de teksten niet gebleken. Hun troost mag zijn dat de knappe ingenieurs in de F1-geschiedenis altijd een stap voor op hen zijn geweest. Het verschil tussen denkers en doeners.

    Door de herrijzenis van Jenson Button is deze in Monaco wonende Brit nu de meest achterna gejaagde vrijgezel. Jenson is met zijn 1,83 meter en 70,5 kg een gegeerd speeltje voor de dames die alles veil hebben om de man te strikken. Virgin-eigenaar Richard Branson die volgend jaar €30 miljoen veil heeft voor het Brawn GP team, geeft Jenson vaak het levenslustige voorbeeld met zijn mooie entourage. Maar dat heeft onze eigenste Jean Pierre Van Rossem ook gedaan. De man die bij dit alles rustig blijft is Ross Brawn. Hij staat, grijnst en wint. Dat zijn naam volgend jaar niet meer het embleem zou zijn op de auto is hem wellicht een zorg. Het budget zal daar tegenop wegen. Maar puristen denken daar anders over. Brawn behoort mede met Bernard Dudot, Adrian Newey, Mauro Forhieri en Nobuhiko Kawamoto tot de historische race-ingenieurs. Bruce Mc Laren hebben de echten ook laten bestaan, net zoals Brabham en andere...Ferrari's voort hebben geleefd. Ook al kwamen hun budgetten al lang van ergens anders.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)



    Bijlagen:
    Jenson Button is de nachtmerrie van Lewis Hamilton.jpg (905.4 KB)   
    Lewis Hamilton moest van zijn baas Dave Ryan liegen.jpg (849.7 KB)   
    Lewis Hamilton vecht verwoed terug.jpg (1 MB)   

    04-04-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB organiseert een kampioenschap voor teams in BK Rally
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    RACB lanceert voor het komende rallyseizoen een Kampioenschap voor Teams. Het bestaande Merken-kampioenschap blijft bestaan, maar daarnaast kunnen Belgische teams onderling strijden voor hun eigen Belgische titel!

    “We zien en kennen de auto’s, de rijder en de co-rijder, maar de hele ploeg die zich ontfermt over de voorbereiding van de auto staat al te vaak in de schaduw,” zegt Koen Wijckmans, coördinator van het BK Rally. “En we hebben het dan niet alléén over grote, bekende teams die makkelijker de krantenkoppen halen. Heel wat kleinere teams runnen auto’s, zij strijden via hun rijder wel voor de zege met andere tuners, maar aan de eindmeet gaat alle aandacht naar de man of vrouw achter het stuur. Het is daarom ook dat wij punten uitdelen volgens de klasse en niet volgens het algemeen klassement. Precies om iedereen de kans te geven mee te strijden voor deze titel.”

    Elk team moet op voorhand, per rally, 2 formaties nomineren die punten kunnen scoren. Ook de Historic Rally krijgt een eigen team-kampioenschap, maar de punten worden daar gegeven volgens het algemeen klassement van de Historic-wedstrijd.

    Het BK Teams zal enkel plaatsvinden indien er voor elk kampioenschap minstens 5 teams zich hebben ingeschreven.Onder “team” verstaan we een formatie die zowel instaat voor de voorbereiding als de bijstand van één of meerdere auto’s.(Wout Christiaenssen)

    30-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benz-Patent Motorwagen herleeft, maar nu met brandstofcel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Carl Benz nam in 1896 een patent op een driewieler die de "Benz-Patent Motorwagen" is gaan heten in de geschiedenisboeken. Met die idee in het achterhoofd hebben 150 stagiaires daarvan een moderne versie gebouwd. Het leuke ding met vleugeldeuren werkt op een brandstofcel. Een brandstofcel ontvangt waterstofgas aan de kant van de anode (-) in het midden bevindt zich een separator uit polymeer. Aan de andere kant daarvan is de kathode (+) waarnaar zuurstof wordt gevoerd. Als de waterstof-elektronen en de zuurstofelektronen naar elkaar toe willen onstaat er een elektrische stroom. Door de scheidingswand kunnen alleen ionen passeren. Het waterstofgas en de zuurstof kunnen in een - en +-pool onderaan de separator een verbruiker activeren. Dus ook een elektromotor.

    We laten de waterstof en de zuurstof zich langsheen de separator begeven en elkaar ontmoeten in een vebruiker. Lamp, elektromotor enz...Voorwaarde is wel dat de brandstofcel voeding krijgt met waterstofgas en zuurstof. Dus moet vooraf een elektrolyse zijn gebeurd. Dat kan zijn door aangevoerd en opgeslagen waterstofgas (momenteel al onder een druk van 720 bar in compacte tanks) maar ook via de "groene" manier vanuit zonnepanelen (photo-voltaïsche cellen). Die zonne-panelen kunnen eventueel in het dak van een auto worden verwerkt zoals in de Nissan Nuvu die vorig jaar in Parijs stond.

    Het is mogelijk dat de zonne-cellen die op een auto als "schubben" kunnen worden aangebracht niet voldoende stroom leveren voor de aandrijving zelf. Dan gebruikt men ze voor de toebehoren als binnenverlichting, audio-installatie, airco e.d. te voeden; Volvo deed dat in haar testcentrum in Phoenix (Arizona) al dertig jaar geleden. Waterstof kan natuurlijk met klassieke electriciteit worden gewonnen maar de juiste weg is natuurlijk om dit te doen met hernieuwbare energiebronnen als zon en wind.

    Voor de in bijlagen afgebeelde auto is veel glasvezel gebruikt en doen de kuipzeteltjes denken aan de F1. Vooruitblikkend op de toekomst is deze F-Cell Roadster voorzien van een "Drive-by-Wire" (draadloze besturing van de 1,2 kW sterke motor) en is het stuurwiel vervangen door een joy-stick. Dit voertuig dat uiteraard een ZERO-emissie heeft (alleen waterdamp is mogelijk) kan 25 km/h snel rijden over een afstand van 350 km. Het is een prachtige combinatie van studieën over fabricage-technieken, aanwenden van materialen, aandrijvings-technologie (heel nabije-) en een ver doorgedreven elektronika.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)

    Bijlagen:
    F-Cell i28409 2.jpg (1.5 MB)   
    F-Cell Roadster batterijen i29309. 25pg.jpg (3.1 MB)   
    F-Cull Roadster 3.jpg (3.4 MB)   

    29-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste F1-hybride GP gewonnen zonder KERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oergedachte van Max Mosley om een Kinetic Energy Recovery System toe te passen in de F1 was een brandstofbesparende redenering. Maar omdat het systeem afhankelijk van de uitvoering tussen 25 en 40 kg voor zich opeist is die veronderstelde brandstofbesparing al direct in rook op. Dus bleef de vrijwillige toepassing van KERS voor het seizoen 2009 toegelaten als middel om op gelijk welk moment in een ronde 62 kW (82 pk) gedurende 6"77 op te roepen en desgewenst te gebruiken om een inhaalmaneuver vlot(-ter) uit te voeren. De eerste GP in de geschiedenis van de F1 die met hybridewagens is gereden heeft Jenson Button in een Brawn BGP001 als winnaar opgeleverd. Tweede was Rubens Barrichello. Beiden reden zonder KERS. Wat dit jaar ook nog mag en volgend jaar niet meer. Dan is het verplicht. Al zal er nog wel wat stroom vloeien eer iedereen écht is overtuigd.

    "In de training heb je niets aan KERS", zegde Fernando Alonso. "Het is zinloos inhaalmaneuvers uit te voeren om een snelle tijd te zetten. In de race zelf heeft het voordelen als je plaats hebt. Niet in de start dus, want dan is er geen ruimte om er een lap bovenop te geven." Zo ook dacht Kimi Raikkonen erover, maar knalde in zijn verstrooidheid op een muur. De botsing Kubica-Vettel in acht genomen verspeelde de koele Fin daarmee een derde plaats en was er na afloop oprecht over beschaamd. Net als Renault gebruikt ook Ferrari een KERS van Magneti Marelli. Het ding of onding wordt daar ontworpen, gefabriceerd en "ter plekke" aan de teams geleverd. Eigenlijk een kopzorg minder dus voor vele ingenieurs. De kans dat KERS volgend jaar door één fabrikant wordt geleverd en dus niet drie maar één enkele uitvoering zal hebben, is groot. Heel veel kans overigens dat het een Engelse fabrikant zal worden.

    Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton genoot van KERS om van een uitzichtloze achttiende positie terug te komen naar een uiteindelijke (Trulli werd zijn derde plaats afgenomen) derde podiumplaats. Die heeft Lewis niet meer kunnen beleven. De ceremonie was al voorbij, maar het zal Hamilton een zorg wezen. Hij is blij met de gescoorde 6 punten. Mc Laren-Mercedes ook. Daar is men opgetogen over KERS. Hamilton duwde op iedere rechte lijn die vrij was op de knop op het stuur en riep alle pk's uit de batterij als een gebed af. Hij liep in die fases duidelijk in op iedere voorligger. Hij gaf geen enkel commentaar op KERS. Nochtans is hij in de GP van Australië de beste KERS-rijder geweest van de bende. Historisch gezien komt dat in de dikke boeken voor het nageslacht. Naast een wereldtitel al een eerste KERSkeer-mee-op-het-podium had moeten staan.

    Kersenpitten of niet ? Het wordt wel een hamvraag. De uitslag geeft voor de eerste drie plaatsen telkens een Mercedes-motor die de piloot een ruggenstoot geeft. Mercedes zelf legt er niet zoveel accenten op. Het merk dat in de autosport zo'n dominerende rol speelde en speelt kijkt liever de kersen uit de boom. Afwachten en stil zijn. Ook al omdat Toyota die derde plaats van Hamilton aanvecht. De Brit zou Trulli in een valstrik hebben gelokt door te veinzen van motorpech te hebben waardoor de Italiaan de wereldkampioen is voorbijgereden "onder"  Security Car...

    De FIA in Parijs heeft nog niet de laatste witte konijnen uit de toverhoeden gehaald. Max Mosley gaat een climax tegemoet met een budget geplafonneerd op €33 miljoen en daaraan verbonden een totale vrijheid op ontwikkelingsgebied. Of een budget dat véél hoger ligt, maar dan met FIA-beperkingen in technische zin. Insiders bekijken het voorstel met wisselende gedachten. Een goedkope F1 is niet realistisch. De KERS-gedachte die aan de basis de hybridepionier Toyota (Prius) in de F1 heeft ingevoerd, maakt niet iedereen gelukkig. Dat Ross Brawn het niet toepaste is een teken aan de wand. Dat één van de beste race-ingenieurs, samen met Adrian Newey, het reglement tot op de letter benutte en daarmee aerodynamische grip omzette in maximaal mechanische is hem moeilijk te verwijten. Maar dat is een ander verhaal. Zonder vonken zoals hij gisteren vriend en vijand verbaasde in Melbourne. De Brawn BGP 001 die domineerde kwam vijftien maanden geleden uit zijn brein toen hij de Honda RA109 begon te tekenen. "Ik voelde intuïtief dat mijn idee goed zat", zei hij bescheiden. Honda is dus een reuzenkans misgelopen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)

    Bijlagen:
    Lewis Hamilton mét KERS in Melbourne.jpg (798.6 KB)   

    29-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag beginnen inschrijvingen GT Open 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag staat de inschrijving open voor de GT Sports, een open kampioenschap dat voor TV-spektakel zal zorgen op Eurosport en Motors TV en aan zijn vierde editie toe is. Acht races staan op het programma. Ze beslaan telkens twee dagen. Zaterdags rijdt de GT en de GTS samen over een koers van 70'. Die impliceert een coureurswissel en tegelijk een tankbeurt. Als er maar één piloot is wordt 10" meertijd geteld en drie mecaniciens mogen figureren in dit plaatje. Eén ervan moet de brandblusser klaar houden en de andere mag het reservoir met 25 liter brandstof hanteren. Volgens ceo Jesùs Pareja kenmerkt deze competitie zich door stabiele regels, betaalbaarheid en kwaliteit van de gekozen omlopen.

    Zondags zijn er twee afzondelijke races van 60', ingeblikt of rechtstreeks kijkersvoer. Het kampioenschap begint op 18 en 19 april in de Autodromo Enzo en Dino Ferrari in Imola en eindigt in het weekeinde van 31 oktober en 1 november in Barcelona. Naast de naam Spa staat 27 en 28 juni ingevuld. Nieuw is het stratencircuit van Valencia dat spectaculairder is dan het permanente circuit buiten de stad waar Ernest Hemingway tien jaar woonde en zijn stierenvechters"manual" schreef "Dood in de Namiddag". Mechanische stieren vervangen de vierpotige kolossen uit Salamanca van weleer in de appelsienenstad. De matadors zitten in de buik en bekampen vooral zichzelf.(wr)

    18/19 april                              Imola
    16/17 mei                               Portimao
    27/28 juni                               Francorchamps
    4/5 juli                                    Donington
    30 augustus                            Valencia City
    19/20                                     Magny Cours
    3/4 oktober                            Monza
    31-10/1-11                            Barcelona


    28-03-2009 om 09:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliantie Renault-Nissan bestaat tien jaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Alliantie Renault-Nissan, die op 27 maart 1999 werd ondertekend, heeft een uniek businessmodel gecreëerd met een aanzienlijke meerwaarde voor beide constructeurs. De werknemers van Renault en Nissan hebben tien jaar lang als partners samengewerkt in een sfeer van wederzijds respect en bedrijfstrots zonder te raken aan de afzonderlijke merken en identiteiten.

    “De Alliantie was van bij het begin gebaseerd op vertrouwen en het streven naar strategieën gericht op een winstgevende groei,” aldus Carlos Ghosn, President en CEO van Renault en Nissan. “Die principes blijven we hoog in het vaandel dragen, al moeten we ons voortdurend aanpassen aan de huidige, erg moeilijke economische context. De Alliantie zal Renault en Nissan de middelen geven om de wereldwijde financiële en economische crisis te overleven en bovendien in een betere positie te kunnen concurreren wanneer de crisis achter de rug is.”

    De voordelen die de Alliantie aan de beide partners heeft opgeleverd:

    De Alliantie heeft de winstgevendheid en marktkapitalisatie voor beide ondernemingen aanzienlijk opgedreven tussen 1999 en de huidige wereldwijde economische en financiële crisis.

    Renault heeft zijn marktkapitalisatie meer dan verdrievoudigd, met een groei van 8,4 miljard euro naar 27,6 miljard euro. In 2007 was Renault de zesde autoconstructeur ter wereld, terwijl dat in 1999 nog de elfde was. In diezelfde periode is de marktkapitalisatie van Nissan verviervoudigd, van 9 miljard yen naar 34,2 miljard yen. De onderneming stond op de vijfde plaats in 2007, tegenover de tiende in 1999.

    De gemiddelde operationele winst voor de periode 1999-1007 steeg aanzienlijk ten opzichte van de periode 1990-1999. De operationele winst vervijfvoudigde voor Renault, van 442 miljoen euro tot 2 126 miljoen euro en verachtvoudigde voor Nissan, van 79,6 miljard yen tot 636,1 miljard yen.

    Renault heeft in het begin van de overeenkomst een cashbijdrage van 6,4 miljard euro aan Nissan geleverd. Sindsdien heeft Nissan meer dan 11 miljard euro bijgedragen aan Renaults resultaat. Er was een aanzienlijke uitwisseling van cash, kapitaal, winst en dividenden tussen de twee ondernemingen.(Er wordt verwezen naar de resultaten van 1999 tot 2007 omdat de financiële resultaten van Nissan voor 2008 pas beschikbaar zullen zijn op het einde van het huidige Japanse boekjaar, dat afloopt op 31 maart 2009.)

    1/ Verkoop

    De gezamenlijke verkoop steeg van 4989709 wagens in 1999 tot 6090304 (zonder Avtovaz) in 2008.

    2/ Scope van Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO) bedraagt 100%

    RNPO is de grootste gemeenschappelijke organisatie van de Alliantie, die onderhandelt in naam van Renault en Nissan. Vanaf 1 april 2009 zal 100% van alle aankopen van de Alliantie gemeenschappelijk gebeuren, terwijl dat bij de oprichting in 2001 slechts 30% was.

    3/ Gemeenschappelijke platformen en onderdelen

    De gemeenschappelijke platformen en onderdelen (onderdelen die niet zichtbaar zijn voor de klant zoals versnellingsbakken en aircosystemen) worden door de Alliantie gebruikt met het oog op schaalvergroting en lagere ontwikkelings- en productiekosten.

    De gemeenschappelijke platformen zoals het B-platform (voor Nissan Tiida/Versa en Renault Clio) en C-platform (Renault Mégane/Scénic en Nissan Qashqai) vertegenwoordigen meer dan 50% van de voertuigen die Renault en Nissan in 2008 wereldwijd verkochten.

    4/ Uitwisseling van motoren en gemeenschappelijke motoren

    Om de motorexpertise van beide partners (Renault voor diesel en Nissan voor benzine) optimaal te benutten, ontwikkelde de Alliantie gezamenlijk motoren en versnellingsbakken, waaronder een handgeschakelde zesversnellingsbak en een nieuwe V6-dieselmotor. De Alliantie wisselt ook bestaande motoren en versnellingsbakken uit. Zo is de 3,5-liter benzinemotor van Nissan ook terug te vinden in de Renault Laguna en de 1,5-liter dieselmotor van Renault ook in de Nissan Qashqai. In het totaal worden er acht motoren gemeenschappelijk gebruikt.

    5/ Uitbreiding van de portefeuille van geavanceerde technologieën

    Renault en Nissan werken samen voor strategische onderzoeksgebieden en geavanceerde technologie. Zo hebben beide constructeurs een gemeenschappelijk technologieplan op basis van vier gemeenschappelijke pijlers: Veiligheid, Milieu/CO2, Welzijn aan boord en Dynamische prestaties.

    Wat de zero-emissions-technologie betreft, concentreren Renault en Nissan zich op elektrische voertuigen: tot nog toe werden al bijna 20 overeenkomsten ondertekend met regeringen en ondernemingen om tegen 2010 de eerste elektrische wagen te lanceren en tegen 2012 op grote schaal een volledig gamma elektrische voertuigen uit te bouwen.

    6/ Productiestandaardisering

    Het Renault Production System (RPS), de standaard die door alle Renault-fabrieken wordt gehanteerd, is in grote mate afgeleid van de Nissan Production Way. Sinds het RPS werd geïmplementeerd, is de productiviteit bij Renault met 15 procent gestegen.

    Met behulp van de best practices van Renault en Nissan hebben beide alliantiepartners het Alliance Common Process of AIMS-systeem (Alliance Integrated Manufacturing System) uitgewerkt, dat in het begin zal worden gebruikt op de nog te bouwen sites in India (Chennai) en Marokko (Tanger).

    7/ Crossproductie

    Binnen de Alliantie hadden beide ondernemingen de mogelijkheid om de productiecapaciteit van hun partner te gebruiken. Vandaag de dag bouwen de Renault-fabrieken Nissan-modellen in Korea (Almera Classic) en Brazilië (Livina) terwijl Nissan Renault-modellen assembleert in Zuid-Afrika (Sandero), Mexico (Clio) en Spanje (Trafic).

    8/ Wereldwijde voetafdruk

    Door de geografische complementariteit dekken Renault en Nissan belangrijke markten op alle continenten. Renaults historische werkgebieden zijn Europa, Noord-Afrika en Zuid-Amerika, voor Nissan zijn dat Japan, Noord-Amerika, Mexico, China en het Midden-Oosten. Sinds 2005 hebben Renault en Nissan samen nieuwe gebieden veroverd, zoals India, om hun wereldwijde voetafdruk te vergroten.

    9/ Expansie van de productgamma’s

    De Alliantie heeft bijgedragen tot de uitbreiding van de gamma’s. Nissan breidde zijn gamma lichte bedrijfsvoertuigen in Europa uit door Renault-producten van een Nissan-logo te voorzien: Renault Kangoo / Nissan Kubistar, Renault Master / Nissan Interstar, Renault Trafic / Nissan Primastar. Aan Renault-zijde werd de Koleos door Renault ontworpen maar door Nissan ontwikkeld met geavanceerde 4x4-technologie van Nissan.

    10/ Intercultureel management

    Als wereldwijde industriële en economische speler heeft de Alliantie Renault-Nissan een unieke ervaring opgebouwd in multicultureel beheer op alle niveaus. Elk jaar werken meer dan dertig teams met werknemers van Renault en Nissan uit alle streken en functies samen om synergieën en best practices te identificeren. Sinds het begin van de alliantie werkten al duizenden mensen met interculturele ervaring samen.

    “We zijn erg trots op alles wat we in de voorbije tien jaar hebben bereikt,” aldus Carlos Ghosn “en we kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer van ons potentieel te realiseren. Door onze samenwerking binnen de Alliantie te maximaliseren, zullen we nog meer evolueren naar sterkere synergieën tussen Renault en Nissan, die zullen bijdragen tot de winstgevende groei van de onderneming.”De Alliantie Renault-Nissan zal de volledige lijst van synergieën (zoals aangekondigd in februari) in mei 2009 aankondigen.(wr)
     

    Bijlagen:
    Nissan en Renault in Japan.jpg (400.8 KB)   
    Nissan en Renault in Mexico.jpg (383.1 KB)   
    Renault 2,0 cDi Diesel.jpg (307.8 KB)   

    28-03-2009 om 07:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Biagi maakt snel debuut met Lola LMP2 in Misano
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de regenval alle verdere testwerk onmogelijk maakte in Misano Adriatico klokte Thomas Biagi na 31 ronden of 131 km een tijd van 1'29"04. De Italiaan was erg opgezet met zowel de mechanische als de aerodynamische grip van de Lola B08/80 LMP2 die door Team Racing Box wordt ingezet. "De ato gaf mij het gevoel van een F3000", zei hij na zijn training. Niet zonder teamprincipal Andrea Adamo te danken voor het warme onthaal in het team. Na Biagi testte ook Matteo Bobbi, maar die moest wegens de slechte weersomstandigheden zijn "exercice" onderbreken.

    De trainingen gebeurden met het oog op de 1000 km van Barcelona die op 5 april 2009 de Le Mans Series openen. Het is de tweede keer dat de omloop van Catalunya, 20 km Noord-Oost van Barcelona, de LMS onvangt. Het 4,655 km lange circuit werd aangelegd in 1991 en heeft een heel lange rechte lijn waarop de motoren lang tegen hun maximum regime draaien. ook het luchtgeleidend aspect van de carrosserie bepaalt mee de hoge topsnelheid aan het eind van die lijn. Vorig jaar wonnen Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy in een Peugeot 908 HDi FAP en ze reden in de 80ste ronde de snelste tijd in 1'33"515. Pedro Lamy nam de dag voordien de "pole " voor zijn rekening.(wr)




    26-03-2009 om 16:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bruno Senna (25) rijdt de 24 Uren van Le Mans met de OrecaMatmut
    Bruno Senna ziet zich opgenomen in het team Oreca van Hughues de Chaunac en zal met Stéphane Ortelli de OrecaMatmut nummer 10 delen terwijl Olivier Panis en Nicolas Lapierre de wagen nummer 11 voor hun rekening nemen. Bruno Senna kijkt nog steeds uit naar een F1-stuur, maar door de turbulente ontwikkelingen bij Honda, liep hij dat voorlopig mis. Nochtans was hij in 2008 dé blikvanger in de GP2. Bernie Ecclestone zei recent "dat het leuk zou zijn voor de F1 als de naam Senna er weer in zou klinken..."

    Voor de etmaalrace op 13 en 14 juni in Le Mans rijdt Senna nog de 1000 km van Barcelona en deze van Spa-Francorchamps. Daarin kan hij dan het intenser verkeer van de uithoudingsraces leren zodat hij in Le Mans niet voor verrassingen komt te staan met de tragere auto's uit de GT-klasse. Stéphane Ortelli die in 1998 in Le Mans won, zal Senna met raad en daad bijstaan. De twee rijders die zich nog bij het al gekende viertal zullen voegen zullen pas tijdens de openingsronde van de LMS in Barcelona tussen 3 en 5 april door Oreca worden kend gemaakt.(wr)

    26-03-2009 om 15:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes-Benz onderscheiden voor Lithium-Ion-Batterij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De ADAC (Algemeine Deutsche Automobil Club) heeft haar voorname onderscheiding, de "Gele Engel 2009" (Yellow Angel) aan Daimler-Benz toegekend alsook aan partner Continental in de "Innovation & Environment category". De autobouwer uit Stuutgart was geselecteerd voor die onderscheiding door de grootste Europese Automobiel Club omwille van haar lithium-ion-batterij die vanaf deze zomer seriematig zal te vinden zijn in de S 400 BlueHybrid.

    Tot nu toe wordt die lithium-ion-batterij nog maar alleen toegepast in electronische speeltjes zoals GSM's en fototoestellen. Niemand heeft tot nu toe aangedurfd de accumulator in een serievoertuig te plaatsen. Tesla en Mitsubishi (MiEV) niet te na gesproken. Daar worden immers veel hogere eisen aan gesteld. Daimler AG heeft liefst 25 patenten die de doorbraak van deze belangrijke technologie zullen toelaten. Een belangrijk succes in deze evolutie naar het gebruik van lithium-Ion-Batterij was de inbouw en het gebruik in een airconditioning. De unit is in staat te opereren bij temperaturen tussen 15 en 35°C. Belangrijker nog is dat de standtijd van de batterij 600.000 herlaadcyclussen aankan wat in mensentaal omgezet een levensduur van 10 jaar zou betekenen. Daarmee kan een oplossing in zicht zijn voor de gevreesde voortijdige "burn out" van een accu. Daarna is het zaaks ook de oplossing aan te reiken voor het recycleren van de batterijmaterialen.

    Dr. Thomas Weber, lid van de "Board of Management of Daimler AG" verantwoordelijk voor de afdeling "Research and Development Mercedes-Benz Cars", nam de “Yellow Angel” in ontvangst samen met Heinz-Gerhard Wente, lid van de"Board of Management of Continental AG"verantwoordelijk voor de "Human Resources" en de "ContiTech Division". Daimler’s lithium-ion technologie was gekozen als innovatieve topic van het jaar uit 51 toepassingen die door 42 firma's werden ingezonden. Een jury bestaande uit experts van ADAC en de Duitse Vereniging van Autoconstructuers" (VDA), de Vereniging van de Motorvoertuigen Invoerders (VDIK) en de Vereniging van Onderhoud en Herstellingen (ZDK) beslisten over de toekenning van deze bijzondere onderscheiding, gezien in het kader van de evoluerende techniek in ons milieu.


    De compleet nieuwe batterij zal dus in de zomer te vinden zijn in de Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid. The combinatie van de V6 benzinemotor en de compacte hybride-module zal de auto tot de zuinigste hybride luxe-wagens maken. Het gecombineerde verbruik zal 7,9 l/100 km bedragen en het daaraan gekoppelde C02 gehalte zal tot186 g/km kunnen oplopen. Dat zijn de beste cijfers ter wereld voor dit soort van voertuigen die luxe en motorkracht met elkaar verenigen.

    In combinatie met een elektronisch intelligent energy managementsysteem biedt dit nieuwe model ook een start/stop-inrichting voor de verbrandingsmotor en een remenergie-recupererend systeem dat de batterijen laadt. De voordelen van de lithium-Ionen-Batterij ten overstaan van de nikkel-metaalhydryde - die voorlopig verder worden gebruikt in de Toyota Prius III - zitten vooral in de compactheid en de grotere energiedichtheid. Onderling vergeleken is die energiedensiteit van een lithiumbatterij 30% hoger en de capaciteit/gewichtsverhouding maar liefst 50% hoger dan in het geval van de NiMH-accu's die stilaan in de verdringing raken. Lithium biedt bovendien actueel de minst schadelijke impact op het milieu en kan omgezet worden in een duurzame energiefeedback.

    Ten slotte is de veiligheidsnorm al dermate hoog dat het gebruik ervan in een auto - denk aan botsingen ! - alsmaar meer is verantwoord. Veiligheids"agenten" in de vorm van sensoren die een "supervisiecircuit" over het hele batterijgebeuren, laden, ontladen, temperatuurschommelingen, laadsterkten en ontlaadstromen, om maar enkele te noemen, permanent controleren en desgewenst ingrijpen om een aspect in de juiste banen te leiden. De Lithium-Ion-Batterij die voor de S 400 BlueHybrid wordt gebruikt wordt door automotive-supplier Continental, partner van Daimler-Benz, geproduceerd in Nürenberg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    Bijlagen:
    De Gumpert Apollo Hybride, Gaiabatterijen, reed etmaalrace op Nürburgring uit.jpg (34.3 KB)   
    Lithium Ion Batterij van Mercedes.jpg (2 MB)   
    Tesla Roadster met Lithium-Ion-Batterij.jpg (116.3 KB)   
    Volledig elektrische Mitsubishi Lithium-Ion.jpg (74.8 KB)   

    24-03-2009 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbergt en Hemroulle showden Audi R8 GT3 in Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    St.Stevens-Woluwe. - Zowel Tim Verbergt als Jean-François Hemrouille noemden de rijzige J.G.Mal-Voy hun tweede vader, de Belgian Audi Club hun tweede thuis. Dat gebeurde gisteravond tijdens een geanimeerde voorstelling van de Audi R8 GT3 waarmee het onafscheidelijke duo dit seizoen het Belgian GT Kampioenschap zal rijden. Eerste race op 25 en 26 april in Zolder.

    Er werd geen geheim van gemaakt dat de voorzitter van de Belgian Audi Club J.G.Mal-Voy de bezieler achter het project is. Hij bracht zoveel argumenten naar voren uit het succesvolle verleden van Audi in de Belgische autosport in het algemeen en in de BTCS (zege in 2003 Hemrouille-Verbergt) met de bijna legendarische Audi A4 Silhouette Light, plus een zege in de "24 Uren van Zolder", dat opnieuw deelnemen in België onvermijdelijk was.

    Nochtans staat de etmaalrace van Zolder niet op het programma. J.G. Mal-Voy verklaart: "Een GT-configuratie is niet aangewezen om over zo'n lange afstand te rijden. Daarom nemen we niet deel. Vorig jaar is al gebleken bij andere teams dat het geen echt haalbare kaart is.Team Phoenix Racing is dezelfde mening toegedaan."

    Tim Verbergt en Jean-François Hemrouille legden gisteren de "universele verklaring van de piloten" af. "We zijn heel gelukkig dat deze droom voor ons wordt bewaarheid en zullen onze uiterste best doen die voor Audi en Team Phoenix Racing in overwinningen om te zetten." Beide jonkheren van het asfalt kénnen elkaar echt goed, kibbelen nooit echt, zijn bliksemsnel en vertegenwoordigen de beide landsgedeelten. Zoals J.G.Mal-Voy zei "Mijn lieveke, wat wil je nog meer ?"(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    J.G.Mal-Voy, monumentaal voorzitter van de Belgian Audi Club.JPG (176.4 KB)   
    Jean-Pierre Amand, legend-speaker gisteren bij Audi.JPG (196.6 KB)   
    Laurens Vanthoor, gisteren gespot bij Audi.jpg (1.9 MB)   
    Zo goed als niemand kende dit oudje nog gisteren bij Audi.JPG (178.6 KB)   

    24-03-2009 om 18:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicola Larini zette nieuwe Chevrolet Cruze in beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door in de eerste van twee races om het WTCC in het Mexicaanse Puebla achtste te finishen zette Nicola Larini de nieuwe Chevrolet Cruze op "pole" voor de tweede race. Dat maakte dat de opvolger van de Lacetti een (op-)warmingsronde lang in beeld was aan de kop van het veld. In de start zelf werd de Italiaan verloren gereden door de Seat's en de BMW's. De volgende race is in het Marokkaanse Marakech en Ray Mllock, die de Chevrolet's tuned, hoopt daartegen beterschap te vinden in de totale balans van de WTCC-Cruze. Op de markt is de auto redelijk goed onthaald omdat hij veel auto voor een redelijke prijs biedt. Seat won de vier races die tot nu toe zijn gereden.

    De kritiek op de turbo blijft, ook al is de inlaatdoormetervoor de aanvoerlucht verkleind. De turbocompressor zorgt natuurlijk dan nog voor een volle cilindervulling. Op een hoogte van meer dan 2000 meter zoals in Puebla zadelt de ijlheid van de lucht de concurrentie zonder turbo met een niet te omzeilen handicap op. Andy Priaulx en de Bart Mampaey BMW hebben zich dus letterlijk op niveau verweerd. Wereldkampioen Yvan Muller met Seat voert de voorlopige stand in het kampioenschap aan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    Bijlagen:
    09-10 Huff and Menu.JPG (356.1 KB)   

    23-03-2009 om 14:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schitterende start voor Thierry Neuville in Epernay
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Thierry Neuville is één van de vier leden van het RACB National Team die vorige dinsdag werd voorgesteld in de lokalen van de prestigieuze automobielclub. De drie anderen zijn Laurens Vanthoor, Benjamin Bailly en Bertrand Baguette. Ze worden getraind door Bas Leinders die de "chef'd'Equipe" is en zijn ervaring van in de F3 en tot en met dee in de Formule 1 ter beschikking stelt van deze jonge garde. Dit weekeinde reed Thierry Neuville de Rally van Epernay - Vins du Champagne met een Citroën C2R2 Max. In weerwil dat hij deze auto slechts enkele dagen voor de rally leerde kennen - vorig jaar was het hele jaar met een Fordje - behaalde hij voor dat eerste contact een tweede plaats in zijn categorie. Puik werk dus...en...

    Opdracht volbracht voor de leden van het RACB National Team in de eerste uitstap van het seizoen. Thierry Neuville en co Achim Maraite toonden tegenover de Franse tegenstand hun kunnen door meerdere keren de snelste tijd af te drukken in Groep R. "Wij zijn uitermate fier over het resultaat", klonken de twee jonge Belgen, enkele minuten na de aankomst van deze wedstrijd die meetelde voor de Citroën Racing Trophy. “Op zaterdag tekende we voor een 5de en een 6de snelste tijd. Deze C2R2 Max stuurt ontzettend doeltreffend, maar eenvoudig was de opdracht niet. In tegenstelling tot de meeste, Franse tegenstrevers die hier aantraden, ontdekten wij het parcours en die opdracht was moeilijker dan wat we hadden verwacht. De wegen lagen er glad bij en soms waren ze bezaaid met kiezel. Daarenboven zorgden de talrijke heuvels voor extra stuurmanskunst."De wedstrijd was nochtans niet op een ideale manier begonnen voor de ploeg van het RNT…

    "Eerst reden we lek en in de tweede rit maakte ik een spin, hetgeen ons kostbare tijd kostte, » gaf de Belgische belofte toe. “In de tweede omloop beging ik geen fouten meer, maar een nieuwe lekke band, op 4 km van de finish, maakte dat ik niet hoger kon eindigen in het klassement.”

    Voor de finale proeven op zondag besloot Thierry Neuville niet meer tot het uiterste te gaan.

    «Het had geen zin meer om volgas te gaan en onnodige risico’s te nemen. Ik kon de overwinning toch niet meer behalen. Ik heb de resterende kilometers benut om samen te werken met de ingenieurs van de ploeg van Citroën en zodoende mijn ervaring op het vlak van afstellingen bij te scherpen. Het is daarom dat ik bewust de hele dag met hetzelfde type van banden ben blijven rijden. Kwestie van dezelfde raakpunten te behouden. Het was een boeiend en vruchtbaar weekend : de leden van het Citroën Racing zijn zeer professioneel en de C2R2 Max is uitermate competitief in groep R, zoals de verwezenlijkte tijden in deze categorie duidelijk aantoonden. Achim, mijn co, en ikzelf zijn tevreden dat wij tijdens onze eerste wedstrijd onder de kleuren van RACB National Team zo goed hebben gepresteerd. Dat motiveert voor de nabije toekomst."(wr)

    Bijlagen:
    RNT - Vanthoor-Baguette-Neuville-Bailly.JPG (2.3 MB)   

    22-03-2009 om 20:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eric Van de Poele zesde in GT2 in 12 Uren van Sebring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Ferrari 430 GT van Mika Salo, Pierre Kaffer en Jaime Melo won de GT2 in de 12 Uren van Sebring die vorige nacht om 01.30 uur werd afgevlagd. De algemene zege ging naar Audi met de nieuwe R15 TDi met Capello, Kristensen en McNish aan het stuur. Tweede werd de Peugeot 908 HDi FAP van Sarrazin, Montagny en Bourdais die de meubelen hebben gered. Volgend treffen is de "24 Uren van Le Mans zelf op 13 en 14 juni 2009. Het is duidelijk dat het Franse merk nog wat "prularia" zal moeten regelen zoals de airco die verplicht is in gesloten auto's en die 32°C moet waarborgen. In Sebring stond het nummer 7 van Peugeot rondenlang aan de pits om aan de klimaatregeling te werken. De magere troost is dat de Leeuw van Sochaux in pure snelheid wel gelijk of overtreffend is aan deze van Audi.

    Scott Dixon bracht de LMP1 Acura ARX-02a onder de aandacht door een pole op te eisen met een benzinewagen voor dé Diesels. in de start werd Gilles de Ferran echter zo goed als direct door Alla Mc Nish naar de tweede plaats verwezen en na half wedstrijd verdwene de Acura's één voor één uit de race. Roemloos en met pech. Naar Le Mans komen ze niet want teamchef Erik Berkman liet verstaan dat voor de nieuwe generatie LMP1's die in 2011 opdoemen Le Mans niet op het programma zal staan. Troostprijs was dat Fernandez Racing met een Acura de LMP2 won.

    Terug naar Eric Van de Poele: "We hebben hard gewerkt, en verloren nu en dan wat seconden door kleine tegenslagen, maar d'r was geen  enkel groot probleem. Motor, elektrisch systeem, ophanging, versnellingsbak, ze werkten allemaal optimaal. Als we zo naar Le Mans kunnen gaan hebben we veel kans hoog te eindigen. De GT2 is een uiterst bevochten klasse en Risi Competizione speelt daarom op bedrijfszekerheid. In Le Mans is dat van cruciaal belang. De lengte van de race is het dubbele. Natuurlijk mogen we dan niet zoals vorig jaar een "sortie de route" maken. Maar buiten het onvoorziene is Risi Competizione in de ALMS een vaste waarde. Ik rijd er graag bij, ook al is Nic Jonsson vaak sneller dan ik. Hij is trouwens niet echt happy met onze uitslag", besloot vannacht de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps".(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)

    22-03-2009 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette en Audi winnen Michelin Green Challenge in Sebring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Michelin heeft zo'n anderhalve maand geleden het sponsorship aanvaard van de ALMS Green Challenge. Dat is een idee dat op het Salon van Detroit is voorgesteld. Het toont de indringendheid aan van het groene denken, ook in de autosport. Dat uit zich in de F1 met KERS en er wordt beweerd dat ook de nieuwe Audi R15 TDI met zijn V10 Diesel die aan boord zou hebben. In combinatie met een lithium-ion-batterij wordt gezegd...die lichter en compacter is dan tot nu toe...Omdat Audi van oorsprong Duits is zou die ook kunnen komen van GAIA die ook de Gumpert Apollo van Heinz-Harald Frentzen "bevonkt" met extra energie. De hybride...

    Maar al bij al is op "inside-foto's" van die nieuwe Audi niet veel te merken van een KERS-systeem dat overigens in de F1 in drie verschillende toepassingen wordt aangewend. Wat wel van uitzonderlijk belang is dat is dat Audi én Corvette omwille van hun groene inspanningen in Sebring die Michelin Green Challenge op hun naam hebben geschreven in die eerste ALMS-race die meer geheimen heeft bewaard dan er prijs zijn gegeven. Zoals ook rond die roetfilters van de diesels, de "clean-diesel" op zich. Weldra zou een NxT-generator die "Filtre à Particule" kunnen gaan vervangen en veel minder kosten. Racen geschiedt weldra niet meer met piloten van het zuiverste ras, maar wel met groene kikkers. Terug naar de Scalectrix. Groener kan niet.

    Na een cleaner week in Sebring komt er nog een Cleaner World. Iedereen werkt eraan.Vrachtwagenbouwers, motorfietsfabrikanten en autoconstructeurs. Ze moeten worden gefeliciteerd. De eerste keer is dat nu gebeurd bij Audi in Sebring. Volgend weekeinde zal die eer te beurt vallen in het Australische Melbourne aan een ander merk of motorbouwer. Force India, Mercedes, Ferrari. Brawn GP001 Mercedes, Toyota, Toro Rosso, Reb Bull, Hamilton die bleek wordt van Button, van...Barrichello, Raikkonen vermagerd...Massa die Rubens terug aanbidt als landgenoot. De wereld verandert van kleur. Zonnig blauwe waters omzoomd door groene palmen met daar tussenin clean close racing.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)


    22-03-2009 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panoz komt met nieuwe LMP1 in 2011 naar Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Farnbacher - James finishten in Sebring derde in de GT2 met de Panoz "Esperante GTLM Ford" en werden tiende algemeen. Dat was een onverhoopt goede uitslag in gezelschap van Ferrari's, BMW's en Porsche's die eerder als competitiever bekend staan. Ferrari spelde de wet met de 430 GT's en de anderen lieten het afweten. Niet dat plots Panoz aar de ALMS-hemel moet geschreven worden, maar toch heeft die Don Panoz zoiets van een Godfather. De manier waarop hij op een druk bijgewoonde persconferentie, de dag voor de Sebringrace, aanstipte dat Panoz tussen 1999 en 2002 liefst acht ALMS-races had gewonnen, liet vermoeden dat er nog iets op komst was.

    "Panoz zal met een nieuwe LMP1 naar Le Mans gaan", zei de industrieel. "Omdat ik nooit de kar voor het paard heb gespannen, zal de nieuwe Panoz een mid-front-motor hebben. Helemaal anders dan de concurrentie erover denkt...Bovendien zal de motor - wellicht op basis van de Corvette - draaien op butanol dat afkomstig is van plankton. Dat is een milieuvriendelijker alternatief dan ethanol en bovendien zijn er algen genoeg.." Don Panoz wil een stap verder gaan in de biobrandstoffen dan de nu gekende E10 en E85. Maar ook plankton is een deel van de voedselketen maar wel zoals water in onnoemelijke hoeveelheden aanwezig in de wereldzeeën.

    In de context van de moderne LMP1's is zo'n auto bouwen iets als water en vuur verzoenen. Hoe kan je immers dat belangrijke scharnierpunt leggen tussen de voor- en de achtertrein als je dat gewicht van die motor daar hebt zitten in een lange neus die toten wil trekken naar de tegenstanders ? Inzake renwagenbouw hebben de front-engine's het moeten afleggen eind van de jaren '50/begin van de 60-er jaren tegen John Cooper's eerste mid-rear-motoren. Zelfs Ferrari volgde zo goed als direct.

    Toch is er hoop voor Panoz's ideeën. Terwijl Lewis Hamilton met de Mc Laren Mercedes MP4-24 zijn eerste wereldtitel verdedigt - uiteraard met een mid-rear 2,4 liter V8 én mét KERS en dus hybride - leggen ingenieurs bij de Ster de laatste hand aan een nieuwe SLS die in navolging van de SLR's een krachtige motor voorin zal hebben en op het Salon van Genève in 2010 voor het eerst zal te zien zijn. Er is geen haar op het hoofd van Mercedes dat er aan denkt om met zo'n auto naar Le Mans te gaan. Al was het alleen maar omdat met een soortgelijke, bijna gelijkogende, auto de grootste ramp in de autosport is gebeurd. 1955, Pierre Levegh, 82 doden. Archief.

    De verdienste van Don Panoz met zijn plan ligt dan ook in het zich aansluiten bij een wens om de autosport te vergroenen zonder er groen van gaan te lachen. Want het is evenzeer bekend dat men zinnens is exclusief dieselbrandstof in te voeren in het WRC...Vanuit de FIA wordt geredeneerd dat ongeveer de helft dieselauto's worden verkocht en de brandstof dus aanvaardbaar is. De gedachten slaan op hol. Nieuwe GT1's in 2010 in het FIA GT wereldkampioenschap, nieuwe LMP1's in Le Mans 2011. Peugeot zal daar zijn met een voor het volle pond hybride LMP1 terwijl de airco nu de auto nog aan de pit kleefde in Sebring. Don Panoz was duidelijk op zijn persconferentie: ik kan alleen genoegdoening hebben door ànders te winnen dan mijn concurrenten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Panoz)

    22-03-2009 om 18:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eric Van de Poele wil opnieuw podium in 12 Uren van Sebring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De "12 Uren van Sebring" worden dit weekeinde voor de zevenenvijftigste keer gereden. Het is een mager deelnemersveld, maar op zich is dat niet erg want de hele zegesfeer spint zich rond Peugeot en Audi. Het elkaar aan de tand voelen met het oog op de "24 Uren van Le Mans 2009" op 13 en 14 juni a.s. is het hoofddoel. Peugeot liet al de snelste tijd optekenen in de twee vrije sessies, maar van heel grote betekenis is dat niet. Audi verstopt misschien zijn troeven en heeft een hele grote ervaring in Sebring. Het merk uit Ingolstadt won eens acht achtereenvolgende keren op die 3,7 mijl lange tarmac van de oude vliegbasis uit WO II die 17 bochten telt. Het is het oudste permanente racecircuit in Noord-Amerika. In zijn woelige geschiedenis zijn er al 3.360 racewagens uit de startvelden geschoten en sieren 102 verschillende piloten het palmares. Dit jaar is er maar één Belg: Eric Van de Poele. Hij speelt een figurantenrol, maar de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps" is wel op Tampa, de regionale luchthaven van Sebring, ontscheept om in zijn klasse (GT2) te winnen.

    "Vorig jaar werden we derde na twee keer te hebben gewonnen. Met mijn ploegmaats Nic Jönsson en Tracy Krohn, en ook omdat we een nieuwe auto hebben, acht ik het mogelijk om binnen de vijf algemeen te finishen. Dat is in ieder geval het opzet", zegt Eric onbevangen en voegt er aan toe: "Op die snelle smalle piste moet je natuurlijk opletten als de zwerm bliksemsnelle protototypes langsheen je raast. Eén wiel in het gras laten draaien is al genoeg om een muur in te vliegen. Je moet constant in je achteruitkijkspiegels kijken..." 

    Over die auto nog even het volgende. Het is de Ferrari 430 GT van Risi Competizione, geleid door Guiseppe Risi. De bolide heeft een V8 motor wiens V-banken onder 90° staan en draagt in zijn aluminium cilinderkop vier uiteraard bovenliggende nokkenassen. Wat zeer belangrijk is - dààr gaat het om in Sebring in iedere klasse - is dat de inlaatopening een doormeter heeft van 28,8 mm. Daarvan moet de 3998,6 cm3 krachtbron het hebben om via de sequentiële versnellingsbak en de drie-platenkoppeling alle geweld naar de achterwielen te krijgen. De piloten kunnen de Brembo-remmen naar believen balanceren tussen voor- en achtertrein. Gemaakt uit nomex, kevlar, carbon en aluminium laat hij 1100 kg afwegen op de schaal. Deze Ferrari wordt het vuur aan de schenen gelegd door o.a. de twee BMW's E92 M3, een Aston Martin Vantage en Porsche's 911 GT3 RSR. Nooit te onderschatten kisten.Zaterdag om 15.30 uur onze tijd, krijgen 28 auto's de groene vlag in het daglicht om onder felle spots 12 uur later in de nacht te finishen. Dan is de analyse gemaakt uit een brouwsel van 8 LMP1's, 3 LMP2's, 2 GT1's....en 15 GT2's. Gelukkig wint de kwaliteit het van de kwantiteit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: EVDP)

    19-03-2009 om 16:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru scoort zeer hoog in veiligheidstests
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de voorbije European Brussels Motor Show heeft Subaru zich in ons land uit de schaduw gereden door een voorwielaangedreven Impreza aan te bieden. De auto is daardoor uiteraard goedkoper geworden en de stijging in de verkoop bedroeg meer dan 100%. Wat er op wijst dat de crisis daarin een rol heeft gespeeld maar ook dat niet iedereen een permanent vierwielaangedreven auto als noodzakelijk aanvoelt. de discussie daarover zou een aparte zaak zijn, ware het niet dat Subaru juist met die constante 4x4-aandrijving hoog scoorde op markten als Zwitserland, Noord-Italië, Duitsland en de Skandinavische contreiën. Audi, Porsche en BMW hebben naast hun sportieve aspect de markt altijd - terecht - diets gemaakt dat 4WD altijd veiliger is. De reden is simpel: het motorkoppel wordt over vier wielen verdeeld en daardoor kan de band een grotere zijdelingse kracht opnemen en behoudt daardoor langer zijn adhesie. Dat is dus een belangrijk deel van de actieve veiligheid van een auto.

    Maar dan is er ook de passieve veiligheid. Degene die boven komt als een ongeval niet meer vermijdbaar is en de inzittenden voor het ergste moet beschermen. Daarvoor zijn de veiligheidstesten uitgevonden. Bij ons is de bekendste de Euro-NCAP (New Car Assesment) Maar er zijn ook anderen en ook daarin is Subaru door de jaren heen onder prijzenregens bedolven. De Impreza steekt daarin een beetje boven de andere modellen uit. We overlopen even de blikmakers- en vangers waarin Subaru zijn deugdelijkheid bewees.

    In de JNCAP (Japan) haalde de nieuwe Impreza de JNCAP Grand Prix 07/08 Award" binnen. Dit als gevolg van een serie botsproeven onder de auspiciën van de Nasva, het Japanse National Agency foor Automotive Safety and Victim's Aid". Het doel van dit instituut is, zoals dat van de anderen, de hoogst mogelijke bescherming mee te geven aan de inzittenden tegen verwondingen. Alleen de auto's die het hoogste scoren mogen meedingen naar de "Grand Prix". Subaru behoort daartoe, en hoewel de vergelijking niet opgaat, herinneren we ons uit het wereldkampioenschap toch enkele "sorties" van Petter Solberg die konden tellen en waaruit de eeuwig wat verwonderde piloot telkens heelhuids vanaf kwam.

    Omzeggens gelijktijdig was diezelfde Impreza het "lijdend voorwerp" van het Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) De vijfdeurs en de in België niet leverbare vierdeurs werden zwaar beproefd. In zijdelingse en frontale aanrijdingen werd aangetoond dat die "kleine" Japanner (volgens Amerikaanse begrippen voor de crisis toesloeg) zich kranig houdt onder zware niet voorziene mokerslagen.

    Helemaal verrassend was dat niet want via de gespecialiseerde bladen was al bekend dat het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) direct na zijn lancering al gelauwerd had als "Top Safety Pick". Dat zeer strenge Instituut kent zo'n titel ook maar toe aan gewoonweg een steengoede auto. Het was de eerste keer dat een compacte auto deze onderscheiding kreeg. Dat is beangrijk omdat hoe kleiner de auto, hoe moeilijker dat gegeven is om een botsenergie-absorberende harmonika te maken die maakt dat de passagierskooi niet vervormt.

    De ANCAP in Australië kreeg die Impreza ook al sterren om mensen geen sterren te laten zien na een botsing. Als "speeltje" van het machtige Fuji Heavy Industries in Japan komt het even excentrieke als eigenzinnige Subaru meer en meer in de zon rijden. Sneeuwgebieden, bossen en woestijnen zijn nog gegeerd door de 4WD's in de gamma. Maar daarbuiten zie je de auto al meer in stadskernen waar veiligheid hoog in het vaandel wordt gedragen. Crashtesten komen daar op TV in het nieuws, als faits-divers, mensen vergeten in wat voor cocoon ze rondrijden. De engelbewaarder van de "overlevingscel" zien en voelen ze niet. Die zit rond hen te werken aan het mooiste model dat het best ineenplooit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)




    16-03-2009 om 17:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bas Leinders en Renaud Kuppens in FIA GT...1 met Ford GT Matech
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het in Duitsland gevestigde Zwitserse team MARC VDS-Racing heeft enkele weken geleden aangekondigd in het FIA GT aan te treden in de GT1, wat dus het hoogste echelon is in wat zich andermaal als een veelbelovend kampioenschap opgooit. De auto is een Ford GT Matech. De coureurs zijn stuurgenie Bas Leinders en Renaud Kuppens. De ei zo na Formule 1 coureur bekijkt het seizoen als volgt.

    ""In het FIA GT-seizoen wordt een overgangsjaar, voor er het volgende seizoen een nieuw tijdperk begint" legt Bas uit. "Wat ons zo aanspreekt in deFord is dat naast het geweldige potentieel van de auto deze GT1 werd ontwikkeld volgens de filosofie rond het kampioenschap 2010.Dit seizoen wordt dus aangewend als voorbereidingsjaar. Dat is geen voorbode van achteraan in het peloton rijden. Maar alles staat in functie van de nabije toekomst: volgend jaar. Dat zal niet bij al onze concurrenten het geval zijn omdat die nog met wagens rijden die aan het eind van hun competitieleven staan."

    Renaud Kuppens sluit zich daar bij aan. Er volgt een belangrijke testsessie in Magny-Cours om daarna deel te nemen aan de officiële testen op Paul Ricard. "Pas daarna zal de organisator de krachtsverhoudingen tussen de verschillende wagens vastleggen. Naar het voorbeeld van het WTCC wil men in het FIA-GT-kampioenschap de concurrente aan elkaar gewaagd willen maken zodat het show-aspect een zo hoog mogelijk gehalte bereikt.", zegt Bas. Voor hem is de "24 Uren van Francorchamps" (25-26 juli) en de voorlaatste race van het kampioenschap in Zolder op 11 oktober 2009 uiteraard een hoogtepunt. Naast de deskundigheid van de Limburger als co-commentator op "La Deux" kunnen de autosportliefhebbers genieten van een man, die net als Marc Goossens en Jeffrey Van Hooydonk in de F1 moesten zitten.(wr)

    16-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!