De "12 Uren van Sebring" worden dit weekeinde voor de zevenenvijftigste keer gereden. Het is een mager deelnemersveld, maar op zich is dat niet erg want de hele zegesfeer spint zich rond Peugeot en Audi. Het elkaar aan de tand voelen met het oog op de "24 Uren van Le Mans 2009" op 13 en 14 juni a.s. is het hoofddoel. Peugeot liet al de snelste tijd optekenen in de twee vrije sessies, maar van heel grote betekenis is dat niet. Audi verstopt misschien zijn troeven en heeft een hele grote ervaring in Sebring. Het merk uit Ingolstadt won eens acht achtereenvolgende keren op die 3,7 mijl lange tarmac van de oude vliegbasis uit WO II die 17 bochten telt. Het is het oudste permanente racecircuit in Noord-Amerika. In zijn woelige geschiedenis zijn er al 3.360 racewagens uit de startvelden geschoten en sieren 102 verschillende piloten het palmares. Dit jaar is er maar één Belg: Eric Van de Poele. Hij speelt een figurantenrol, maar de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps" is wel op Tampa, de regionale luchthaven van Sebring, ontscheept om in zijn klasse (GT2) te winnen.
"Vorig jaar werden we derde na twee keer te hebben gewonnen. Met mijn ploegmaats Nic Jönsson en Tracy Krohn, en ook omdat we een nieuwe auto hebben, acht ik het mogelijk om binnen de vijf algemeen te finishen. Dat is in ieder geval het opzet", zegt Eric onbevangen en voegt er aan toe: "Op die snelle smalle piste moet je natuurlijk opletten als de zwerm bliksemsnelle protototypes langsheen je raast. Eén wiel in het gras laten draaien is al genoeg om een muur in te vliegen. Je moet constant in je achteruitkijkspiegels kijken..."
Over die auto nog even het volgende. Het is de Ferrari 430 GT van Risi Competizione, geleid door Guiseppe Risi. De bolide heeft een V8 motor wiens V-banken onder 90° staan en draagt in zijn aluminium cilinderkop vier uiteraard bovenliggende nokkenassen. Wat zeer belangrijk is - dààr gaat het om in Sebring in iedere klasse - is dat de inlaatopening een doormeter heeft van 28,8 mm. Daarvan moet de 3998,6 cm3 krachtbron het hebben om via de sequentiële versnellingsbak en de drie-platenkoppeling alle geweld naar de achterwielen te krijgen. De piloten kunnen de Brembo-remmen naar believen balanceren tussen voor- en achtertrein. Gemaakt uit nomex, kevlar, carbon en aluminium laat hij 1100 kg afwegen op de schaal. Deze Ferrari wordt het vuur aan de schenen gelegd door o.a. de twee BMW's E92 M3, een Aston Martin Vantage en Porsche's 911 GT3 RSR. Nooit te onderschatten kisten.Zaterdag om 15.30 uur onze tijd, krijgen 28 auto's de groene vlag in het daglicht om onder felle spots 12 uur later in de nacht te finishen. Dan is de analyse gemaakt uit een brouwsel van 8 LMP1's, 3 LMP2's, 2 GT1's....en 15 GT2's. Gelukkig wint de kwaliteit het van de kwantiteit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: EVDP)
|