Vandaag staat de inschrijving open voor de GT Sports, een open kampioenschap dat voor TV-spektakel zal zorgen op Eurosport en Motors TV en aan zijn vierde editie toe is. Acht races staan op het programma. Ze beslaan telkens twee dagen. Zaterdags rijdt de GT en de GTS samen over een koers van 70'. Die impliceert een coureurswissel en tegelijk een tankbeurt. Als er maar één piloot is wordt 10" meertijd geteld en drie mecaniciens mogen figureren in dit plaatje. Eén ervan moet de brandblusser klaar houden en de andere mag het reservoir met 25 liter brandstof hanteren. Volgens ceo Jesùs Pareja kenmerkt deze competitie zich door stabiele regels, betaalbaarheid en kwaliteit van de gekozen omlopen.
Zondags zijn er twee afzondelijke races van 60', ingeblikt of rechtstreeks kijkersvoer. Het kampioenschap begint op 18 en 19 april in de Autodromo Enzo en Dino Ferrari in Imola en eindigt in het weekeinde van 31 oktober en 1 november in Barcelona. Naast de naam Spa staat 27 en 28 juni ingevuld. Nieuw is het stratencircuit van Valencia dat spectaculairder is dan het permanente circuit buiten de stad waar Ernest Hemingway tien jaar woonde en zijn stierenvechters"manual" schreef "Dood in de Namiddag". Mechanische stieren vervangen de vierpotige kolossen uit Salamanca van weleer in de appelsienenstad. De matadors zitten in de buik en bekampen vooral zichzelf.(wr)
18/19 april Imola 16/17 mei Portimao 27/28 juni Francorchamps 4/5 juli Donington 30 augustus Valencia City 19/20 Magny Cours 3/4 oktober Monza 31-10/1-11 Barcelona
De Alliantie Renault-Nissan, die op 27 maart 1999 werd ondertekend, heeft een uniek businessmodel gecreëerd met een aanzienlijke meerwaarde voor beide constructeurs. De werknemers van Renault en Nissan hebben tien jaar lang als partners samengewerkt in een sfeer van wederzijds respect en bedrijfstrots zonder te raken aan de afzonderlijke merken en identiteiten.
De Alliantie was van bij het begin gebaseerd op vertrouwen en het streven naar strategieën gericht op een winstgevende groei, aldus Carlos Ghosn, President en CEO van Renault en Nissan. Die principes blijven we hoog in het vaandel dragen, al moeten we ons voortdurend aanpassen aan de huidige, erg moeilijke economische context. De Alliantie zal Renault en Nissan de middelen geven om de wereldwijde financiële en economische crisis te overleven en bovendien in een betere positie te kunnen concurreren wanneer de crisis achter de rug is.
De voordelen die de Alliantie aan de beide partners heeft opgeleverd:
De Alliantie heeft de winstgevendheid en marktkapitalisatie voor beide ondernemingen aanzienlijk opgedreven tussen 1999 en de huidige wereldwijde economische en financiële crisis.
Renault heeft zijn marktkapitalisatie meer dan verdrievoudigd, met een groei van 8,4 miljard euro naar 27,6 miljard euro. In 2007 was Renault de zesde autoconstructeur ter wereld, terwijl dat in 1999 nog de elfde was. In diezelfde periode is de marktkapitalisatie van Nissan verviervoudigd, van 9 miljard yen naar 34,2 miljard yen. De onderneming stond op de vijfde plaats in 2007, tegenover de tiende in 1999.
De gemiddelde operationele winst voor de periode 1999-1007steeg aanzienlijk ten opzichte van de periode 1990-1999. De operationele winst vervijfvoudigde voor Renault, van 442 miljoen euro tot 2 126 miljoen euro en verachtvoudigde voor Nissan, van 79,6 miljard yen tot 636,1 miljard yen.
Renault heeft in het begin van de overeenkomst een cashbijdrage van 6,4 miljard euro aan Nissan geleverd. Sindsdien heeft Nissan meer dan 11 miljard euro bijgedragen aan Renaults resultaat. Er was een aanzienlijke uitwisseling van cash, kapitaal, winst en dividenden tussen de twee ondernemingen.(Er wordt verwezen naar de resultaten van 1999 tot 2007 omdat de financiële resultaten van Nissan voor 2008 pas beschikbaar zullen zijn op het einde van het huidige Japanse boekjaar, dat afloopt op 31 maart 2009.)
1/ Verkoop
De gezamenlijke verkoop steeg van 4989709 wagens in 1999 tot 6090304 (zonder Avtovaz) in 2008.
2/ Scope van Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO) bedraagt 100%
RNPO is de grootste gemeenschappelijke organisatie van de Alliantie, die onderhandelt in naam van Renault en Nissan. Vanaf 1 april 2009 zal 100% van alle aankopen van de Alliantie gemeenschappelijk gebeuren, terwijl dat bij de oprichting in 2001 slechts 30% was.
3/ Gemeenschappelijke platformen en onderdelen
De gemeenschappelijke platformen en onderdelen (onderdelen die niet zichtbaar zijn voor de klant zoals versnellingsbakken en aircosystemen) worden door de Alliantie gebruikt met het oog op schaalvergroting en lagere ontwikkelings- en productiekosten.
De gemeenschappelijke platformen zoals het B-platform (voor Nissan Tiida/Versa en Renault Clio) en C-platform (Renault Mégane/Scénic en Nissan Qashqai) vertegenwoordigen meer dan 50% van de voertuigen die Renault en Nissan in 2008 wereldwijd verkochten.
4/ Uitwisseling van motoren en gemeenschappelijke motoren
Om de motorexpertise van beide partners (Renault voor diesel en Nissan voor benzine) optimaal te benutten, ontwikkelde de Alliantie gezamenlijk motoren en versnellingsbakken, waaronder een handgeschakelde zesversnellingsbak en een nieuwe V6-dieselmotor. De Alliantie wisselt ook bestaande motoren en versnellingsbakken uit. Zo is de 3,5-liter benzinemotor van Nissan ook terug te vinden in de Renault Laguna en de 1,5-liter dieselmotor van Renault ook in de Nissan Qashqai. In het totaal worden er acht motoren gemeenschappelijk gebruikt.
5/ Uitbreiding van de portefeuille van geavanceerde technologieën
Renault en Nissan werken samen voor strategische onderzoeksgebieden en geavanceerde technologie. Zo hebben beide constructeurs een gemeenschappelijk technologieplan op basis van vier gemeenschappelijke pijlers: Veiligheid, Milieu/CO2, Welzijn aan boord en Dynamische prestaties.
Wat de zero-emissions-technologie betreft, concentreren Renault en Nissan zich op elektrische voertuigen: tot nog toe werden al bijna 20 overeenkomsten ondertekend met regeringen en ondernemingen om tegen 2010 de eerste elektrische wagen te lanceren en tegen 2012 op grote schaal een volledig gamma elektrische voertuigen uit te bouwen.
6/ Productiestandaardisering
Het Renault Production System (RPS), de standaard die door alle Renault-fabrieken wordt gehanteerd, is in grote mate afgeleid van de Nissan Production Way. Sinds het RPS werd geïmplementeerd, is de productiviteit bij Renault met 15 procent gestegen.
Met behulp van de best practices van Renault en Nissan hebben beide alliantiepartners het Alliance Common Process of AIMS-systeem (Alliance Integrated Manufacturing System) uitgewerkt, dat in het begin zal worden gebruikt op de nog te bouwen sites in India (Chennai) en Marokko (Tanger).
7/ Crossproductie
Binnen de Alliantie hadden beide ondernemingen de mogelijkheid om de productiecapaciteit van hun partner te gebruiken. Vandaag de dag bouwen de Renault-fabrieken Nissan-modellen in Korea (Almera Classic) en Brazilië (Livina) terwijl Nissan Renault-modellen assembleert in Zuid-Afrika (Sandero), Mexico (Clio) en Spanje (Trafic).
8/ Wereldwijde voetafdruk
Door de geografische complementariteit dekken Renault en Nissan belangrijke markten op alle continenten. Renaults historische werkgebieden zijn Europa, Noord-Afrika en Zuid-Amerika, voor Nissan zijn dat Japan, Noord-Amerika, Mexico, China en het Midden-Oosten. Sinds 2005 hebben Renault en Nissan samen nieuwe gebieden veroverd, zoals India, om hun wereldwijde voetafdruk te vergroten.
9/Expansie van de productgammas
De Alliantie heeft bijgedragen tot de uitbreiding van de gammas. Nissan breidde zijn gamma lichte bedrijfsvoertuigen in Europa uit door Renault-producten van een Nissan-logo te voorzien: Renault Kangoo / Nissan Kubistar, Renault Master / Nissan Interstar, Renault Trafic / Nissan Primastar. Aan Renault-zijde werd de Koleos door Renault ontworpen maar door Nissan ontwikkeld met geavanceerde 4x4-technologie van Nissan.
10/ Intercultureel management
Als wereldwijde industriële en economische speler heeft de Alliantie Renault-Nissan een unieke ervaring opgebouwd in multicultureel beheer op alle niveaus. Elk jaar werken meer dan dertig teams met werknemers van Renault en Nissan uit alle streken en functies samen om synergieën en best practices te identificeren. Sinds het begin van de alliantie werkten al duizenden mensen met interculturele ervaring samen.
We zijn erg trots op alles wat we in de voorbije tien jaar hebben bereikt, aldus Carlos Ghosn en we kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer van ons potentieel te realiseren. Door onze samenwerking binnen de Alliantie te maximaliseren, zullen we nog meer evolueren naar sterkere synergieën tussen Renault en Nissan, die zullen bijdragen tot de winstgevende groei van de onderneming.De Alliantie Renault-Nissan zal de volledige lijst van synergieën (zoals aangekondigd in februari) in mei 2009 aankondigen.(wr)
Thomas Biagi maakt snel debuut met Lola LMP2 in Misano
Voor de regenval alle verdere testwerk onmogelijk maakte in Misano Adriatico klokte Thomas Biagi na 31 ronden of 131 km een tijd van 1'29"04. De Italiaan was erg opgezet met zowel de mechanische als de aerodynamische grip van de Lola B08/80 LMP2 die door Team Racing Box wordt ingezet. "De ato gaf mij het gevoel van een F3000", zei hij na zijn training. Niet zonder teamprincipal Andrea Adamo te danken voor het warme onthaal in het team. Na Biagi testte ook Matteo Bobbi, maar die moest wegens de slechte weersomstandigheden zijn "exercice" onderbreken.
De trainingen gebeurden met het oog op de 1000 km van Barcelona die op 5 april 2009 de Le Mans Series openen. Het is de tweede keer dat de omloop van Catalunya, 20 km Noord-Oost van Barcelona, de LMS onvangt. Het 4,655 km lange circuit werd aangelegd in 1991 en heeft een heel lange rechte lijn waarop de motoren lang tegen hun maximum regime draaien. ook het luchtgeleidend aspect van de carrosserie bepaalt mee de hoge topsnelheid aan het eind van die lijn. Vorig jaar wonnen Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy in een Peugeot 908 HDi FAP en ze reden in de 80ste ronde de snelste tijd in 1'33"515. Pedro Lamy nam de dag voordien de "pole " voor zijn rekening.(wr)
Bruno Senna (25) rijdt de 24 Uren van Le Mans met de OrecaMatmut
Bruno Senna ziet zich opgenomen in het team Oreca van Hughues de Chaunac en zal met Stéphane Ortelli de OrecaMatmut nummer 10 delen terwijl Olivier Panis en Nicolas Lapierre de wagen nummer 11 voor hun rekening nemen. Bruno Senna kijkt nog steeds uit naar een F1-stuur, maar door de turbulente ontwikkelingen bij Honda, liep hij dat voorlopig mis. Nochtans was hij in 2008 dé blikvanger in de GP2. Bernie Ecclestone zei recent "dat het leuk zou zijn voor de F1 als de naam Senna er weer in zou klinken..."
Voor de etmaalrace op 13 en 14 juni in Le Mans rijdt Senna nog de 1000 km van Barcelona en deze van Spa-Francorchamps. Daarin kan hij dan het intenser verkeer van de uithoudingsraces leren zodat hij in Le Mans niet voor verrassingen komt te staan met de tragere auto's uit de GT-klasse. Stéphane Ortelli die in 1998 in Le Mans won, zal Senna met raad en daad bijstaan. De twee rijders die zich nog bij het al gekende viertal zullen voegen zullen pas tijdens de openingsronde van de LMS in Barcelona tussen 3 en 5 april door Oreca worden kend gemaakt.(wr)
Mercedes-Benz onderscheiden voor Lithium-Ion-Batterij
De ADAC (Algemeine Deutsche Automobil Club) heeft haar voorname onderscheiding, de "Gele Engel 2009" (Yellow Angel) aan Daimler-Benz toegekend alsook aan partner Continental in de "Innovation & Environment category". De autobouwer uit Stuutgart was geselecteerd voor die onderscheiding door de grootste Europese Automobiel Club omwille van haar lithium-ion-batterij die vanaf deze zomer seriematig zal te vinden zijn in de S 400 BlueHybrid.
Tot nu toe wordt die lithium-ion-batterij nog maar alleen toegepast in electronische speeltjes zoals GSM's en fototoestellen. Niemand heeft tot nu toe aangedurfd de accumulator in een serievoertuig te plaatsen. Tesla en Mitsubishi (MiEV) niet te na gesproken. Daar worden immers veel hogere eisen aan gesteld. Daimler AG heeft liefst 25 patenten die de doorbraak van deze belangrijke technologie zullen toelaten. Een belangrijk succes in deze evolutie naar het gebruik van lithium-Ion-Batterij was de inbouw en het gebruik in een airconditioning. De unit is in staat te opereren bij temperaturen tussen 15 en 35°C. Belangrijker nog is dat de standtijd van de batterij 600.000 herlaadcyclussen aankan wat in mensentaal omgezet een levensduur van 10 jaar zou betekenen. Daarmee kan een oplossing in zicht zijn voor de gevreesde voortijdige "burn out" van een accu. Daarna is het zaaks ook de oplossing aan te reiken voor het recycleren van de batterijmaterialen.
Dr. Thomas Weber, lid van de "Board of Management of Daimler AG" verantwoordelijk voor de afdeling "Research and Development Mercedes-Benz Cars", nam de Yellow Angel in ontvangst samen met Heinz-Gerhard Wente, lid van de"Board of Management of Continental AG"verantwoordelijk voor de "Human Resources" en de "ContiTech Division". Daimlers lithium-ion technologie was gekozen als innovatieve topic van het jaar uit 51 toepassingen die door 42 firma's werden ingezonden. Een jury bestaande uit experts van ADAC en de Duitse Vereniging van Autoconstructuers" (VDA), de Vereniging van de Motorvoertuigen Invoerders (VDIK) en de Vereniging van Onderhoud en Herstellingen (ZDK) beslisten over de toekenning van deze bijzondere onderscheiding, gezien in het kader van de evoluerende techniek in ons milieu.
De compleet nieuwe batterij zal dus in de zomer te vinden zijn in de Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid. The combinatie van de V6 benzinemotor en de compacte hybride-module zal de auto tot de zuinigste hybride luxe-wagens maken. Het gecombineerde verbruik zal 7,9 l/100 km bedragen en het daaraan gekoppelde C02 gehalte zal tot186 g/km kunnen oplopen. Dat zijn de beste cijfers ter wereld voor dit soort van voertuigen die luxe en motorkracht met elkaar verenigen.
In combinatie met een elektronisch intelligent energy managementsysteem biedt dit nieuwe model ook een start/stop-inrichting voor de verbrandingsmotor en een remenergie-recupererend systeem dat de batterijen laadt. De voordelen van de lithium-Ionen-Batterij ten overstaan van de nikkel-metaalhydryde - die voorlopig verder worden gebruikt in de Toyota Prius III - zitten vooral in de compactheid en de grotere energiedichtheid. Onderling vergeleken is die energiedensiteit van een lithiumbatterij 30% hoger en de capaciteit/gewichtsverhouding maar liefst 50% hoger dan in het geval van de NiMH-accu's die stilaan in de verdringing raken. Lithium biedt bovendien actueel de minst schadelijke impact op het milieu en kan omgezet worden in een duurzame energiefeedback.
Ten slotte is de veiligheidsnorm al dermate hoog dat het gebruik ervan in een auto - denk aan botsingen ! - alsmaar meer is verantwoord. Veiligheids"agenten" in de vorm van sensoren die een "supervisiecircuit" over het hele batterijgebeuren, laden, ontladen, temperatuurschommelingen, laadsterkten en ontlaadstromen, om maar enkele te noemen, permanent controleren en desgewenst ingrijpen om een aspect in de juiste banen te leiden. De Lithium-Ion-Batterij die voor de S 400 BlueHybrid wordt gebruikt wordt door automotive-supplier Continental, partner van Daimler-Benz, geproduceerd in Nürenberg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Verbergt en Hemroulle showden Audi R8 GT3 in Brussel
St.Stevens-Woluwe. - Zowel Tim Verbergt als Jean-François Hemrouille noemden de rijzige J.G.Mal-Voy hun tweede vader, de Belgian Audi Club hun tweede thuis. Dat gebeurde gisteravond tijdens een geanimeerde voorstelling van de Audi R8 GT3 waarmee het onafscheidelijke duo dit seizoen het Belgian GT Kampioenschap zal rijden. Eerste race op 25 en 26 april in Zolder.
Er werd geen geheim van gemaakt dat de voorzitter van de Belgian Audi Club J.G.Mal-Voy de bezieler achter het project is. Hij bracht zoveel argumenten naar voren uit het succesvolle verleden van Audi in de Belgische autosport in het algemeen en in de BTCS (zege in 2003 Hemrouille-Verbergt) met de bijna legendarische Audi A4 Silhouette Light, plus een zege in de "24 Uren van Zolder", dat opnieuw deelnemen in België onvermijdelijk was.
Nochtans staat de etmaalrace van Zolder niet op het programma. J.G. Mal-Voy verklaart: "Een GT-configuratie is niet aangewezen om over zo'n lange afstand te rijden. Daarom nemen we niet deel. Vorig jaar is al gebleken bij andere teams dat het geen echt haalbare kaart is.Team Phoenix Racing is dezelfde mening toegedaan."
Tim Verbergt en Jean-François Hemrouille legden gisteren de "universele verklaring van de piloten" af. "We zijn heel gelukkig dat deze droom voor ons wordt bewaarheid en zullen onze uiterste best doen die voor Audi en Team Phoenix Racing in overwinningen om te zetten." Beide jonkheren van het asfalt kénnen elkaar echt goed, kibbelen nooit echt, zijn bliksemsnel en vertegenwoordigen de beide landsgedeelten. Zoals J.G.Mal-Voy zei "Mijn lieveke, wat wil je nog meer ?"(Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Nicola Larini zette nieuwe Chevrolet Cruze in beeld
Door in de eerste van twee races om het WTCC in het Mexicaanse Puebla achtste te finishen zette Nicola Larini de nieuwe Chevrolet Cruze op "pole" voor de tweede race. Dat maakte dat de opvolger van de Lacetti een (op-)warmingsronde lang in beeld was aan de kop van het veld. In de start zelf werd de Italiaan verloren gereden door de Seat's en de BMW's. De volgende race is in het Marokkaanse Marakech en Ray Mllock, die de Chevrolet's tuned, hoopt daartegen beterschap te vinden in de totale balans van de WTCC-Cruze. Op de markt is de auto redelijk goed onthaald omdat hij veel auto voor een redelijke prijs biedt. Seat won de vier races die tot nu toe zijn gereden.
De kritiek op de turbo blijft, ook al is de inlaatdoormetervoor de aanvoerlucht verkleind. De turbocompressor zorgt natuurlijk dan nog voor een volle cilindervulling. Op een hoogte van meer dan 2000 meter zoals in Puebla zadelt de ijlheid van de lucht de concurrentie zonder turbo met een niet te omzeilen handicap op. Andy Priaulx en de Bart Mampaey BMW hebben zich dus letterlijk op niveau verweerd. Wereldkampioen Yvan Muller met Seat voert de voorlopige stand in het kampioenschap aan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Schitterende start voor Thierry Neuville in Epernay
Thierry Neuville is één van de vier leden van het RACB National Team die vorige dinsdag werd voorgesteld in de lokalen van de prestigieuze automobielclub. De drie anderen zijn Laurens Vanthoor, Benjamin Bailly en Bertrand Baguette. Ze worden getraind door Bas Leinders die de "chef'd'Equipe" is en zijn ervaring van in de F3 en tot en met dee in de Formule 1 ter beschikking stelt van deze jonge garde. Dit weekeinde reed Thierry Neuville de Rally van Epernay - Vins du Champagne met een Citroën C2R2 Max. In weerwil dat hij deze auto slechts enkele dagen voor de rally leerde kennen - vorig jaar was het hele jaar met een Fordje - behaalde hij voor dat eerste contact een tweede plaats in zijn categorie. Puik werk dus...en...
Opdracht volbracht voor de leden van het RACB National Team in de eerste uitstap van het seizoen. Thierry Neuville en co Achim Maraite toonden tegenover de Franse tegenstand hun kunnen door meerdere keren de snelste tijd af te drukken in Groep R. "Wij zijn uitermate fier over het resultaat", klonken de twee jonge Belgen, enkele minuten na de aankomst van deze wedstrijd die meetelde voor de Citroën Racing Trophy. Op zaterdag tekende we voor een 5de en een 6de snelste tijd. Deze C2R2 Max stuurt ontzettend doeltreffend, maar eenvoudig was de opdracht niet. In tegenstelling tot de meeste, Franse tegenstrevers die hier aantraden, ontdekten wij het parcours en die opdracht was moeilijker dan wat we hadden verwacht. De wegen lagen er glad bij en soms waren ze bezaaid met kiezel. Daarenboven zorgden de talrijke heuvels voor extra stuurmanskunst."De wedstrijd was nochtans niet op een ideale manier begonnen voor de ploeg van het RNT
"Eerst reden we lek en in de tweede rit maakte ik een spin, hetgeen ons kostbare tijd kostte, » gaf de Belgische belofte toe. In de tweede omloop beging ik geen fouten meer, maar een nieuwe lekke band, op 4 km van de finish, maakte dat ik niet hoger kon eindigen in het klassement.
Voor de finale proeven op zondag besloot Thierry Neuville niet meer tot het uiterste te gaan.
«Het had geen zin meer om volgas te gaan en onnodige risicos te nemen. Ik kon de overwinning toch niet meer behalen. Ik heb de resterende kilometers benut om samen te werken met de ingenieurs van de ploeg van Citroën en zodoende mijn ervaring op het vlak van afstellingen bij te scherpen. Het is daarom dat ik bewust de hele dag met hetzelfde type van banden ben blijven rijden. Kwestie van dezelfde raakpunten te behouden. Het was een boeiend en vruchtbaar weekend : de leden van het Citroën Racing zijn zeer professioneel en de C2R2 Max is uitermate competitief in groep R, zoals de verwezenlijkte tijden in deze categorie duidelijk aantoonden. Achim, mijn co, en ikzelf zijn tevreden dat wij tijdens onze eerste wedstrijd onder de kleuren van RACB National Team zo goed hebben gepresteerd. Dat motiveert voor de nabije toekomst."(wr)
Eric Van de Poele zesde in GT2 in 12 Uren van Sebring
De Ferrari 430 GT van Mika Salo, Pierre Kaffer en Jaime Melo won de GT2 in de 12 Uren van Sebring die vorige nacht om 01.30 uur werd afgevlagd. De algemene zege ging naar Audi met de nieuwe R15 TDi met Capello, Kristensen en McNish aan het stuur. Tweede werd de Peugeot 908 HDi FAP van Sarrazin, Montagny en Bourdais die de meubelen hebben gered. Volgend treffen is de "24 Uren van Le Mans zelf op 13 en 14 juni 2009. Het is duidelijk dat het Franse merk nog wat "prularia" zal moeten regelen zoals de airco die verplicht is in gesloten auto's en die 32°C moet waarborgen. In Sebring stond het nummer 7 van Peugeot rondenlang aan de pits om aan de klimaatregeling te werken. De magere troost is dat de Leeuw van Sochaux in pure snelheid wel gelijk of overtreffend is aan deze van Audi.
Scott Dixon bracht de LMP1 Acura ARX-02a onder de aandacht door een pole op te eisen met een benzinewagen voor dé Diesels. in de start werd Gilles de Ferran echter zo goed als direct door Alla Mc Nish naar de tweede plaats verwezen en na half wedstrijd verdwene de Acura's één voor één uit de race. Roemloos en met pech. Naar Le Mans komen ze niet want teamchef Erik Berkman liet verstaan dat voor de nieuwe generatie LMP1's die in 2011 opdoemen Le Mans niet op het programma zal staan. Troostprijs was dat Fernandez Racing met een Acura de LMP2 won.
Terug naar Eric Van de Poele: "We hebben hard gewerkt, en verloren nu en dan wat seconden door kleine tegenslagen, maar d'r was geen enkel groot probleem. Motor, elektrisch systeem, ophanging, versnellingsbak, ze werkten allemaal optimaal. Als we zo naar Le Mans kunnen gaan hebben we veel kans hoog te eindigen. De GT2 is een uiterst bevochten klasse en Risi Competizione speelt daarom op bedrijfszekerheid. In Le Mans is dat van cruciaal belang. De lengte van de race is het dubbele. Natuurlijk mogen we dan niet zoals vorig jaar een "sortie de route" maken. Maar buiten het onvoorziene is Risi Competizione in de ALMS een vaste waarde. Ik rijd er graag bij, ook al is Nic Jonsson vaak sneller dan ik. Hij is trouwens niet echt happy met onze uitslag", besloot vannacht de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps".(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)
Corvette en Audi winnen Michelin Green Challenge in Sebring
Michelin heeft zo'n anderhalve maand geleden het sponsorship aanvaard van de ALMS Green Challenge. Dat is een idee dat op het Salon van Detroit is voorgesteld. Het toont de indringendheid aan van het groene denken, ook in de autosport. Dat uit zich in de F1 met KERS en er wordt beweerd dat ook de nieuwe Audi R15 TDI met zijn V10 Diesel die aan boord zou hebben. In combinatie met een lithium-ion-batterij wordt gezegd...die lichter en compacter is dan tot nu toe...Omdat Audi van oorsprong Duits is zou die ook kunnen komen van GAIA die ook de Gumpert Apollo van Heinz-Harald Frentzen "bevonkt" met extra energie. De hybride...
Maar al bij al is op "inside-foto's" van die nieuwe Audi niet veel te merken van een KERS-systeem dat overigens in de F1 in drie verschillende toepassingen wordt aangewend. Wat wel van uitzonderlijk belang is dat is dat Audi én Corvette omwille van hun groene inspanningen in Sebring die Michelin Green Challenge op hun naam hebben geschreven in die eerste ALMS-race die meer geheimen heeft bewaard dan er prijs zijn gegeven. Zoals ook rond die roetfilters van de diesels, de "clean-diesel" op zich. Weldra zou een NxT-generator die "Filtre à Particule" kunnen gaan vervangen en veel minder kosten. Racen geschiedt weldra niet meer met piloten van het zuiverste ras, maar wel met groene kikkers. Terug naar de Scalectrix. Groener kan niet.
Na een cleaner week in Sebring komt er nog een Cleaner World. Iedereen werkt eraan.Vrachtwagenbouwers, motorfietsfabrikanten en autoconstructeurs. Ze moeten worden gefeliciteerd. De eerste keer is dat nu gebeurd bij Audi in Sebring. Volgend weekeinde zal die eer te beurt vallen in het Australische Melbourne aan een ander merk of motorbouwer. Force India, Mercedes, Ferrari. Brawn GP001 Mercedes, Toyota, Toro Rosso, Reb Bull, Hamilton die bleek wordt van Button, van...Barrichello, Raikkonen vermagerd...Massa die Rubens terug aanbidt als landgenoot. De wereld verandert van kleur. Zonnig blauwe waters omzoomd door groene palmen met daar tussenin clean close racing.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Farnbacher - James finishten in Sebring derde in de GT2 met de Panoz "Esperante GTLM Ford" en werden tiende algemeen. Dat was een onverhoopt goede uitslag in gezelschap van Ferrari's, BMW's en Porsche's die eerder als competitiever bekend staan. Ferrari spelde de wet met de 430 GT's en de anderen lieten het afweten. Niet dat plots Panoz aar de ALMS-hemel moet geschreven worden, maar toch heeft die Don Panoz zoiets van een Godfather. De manier waarop hij op een druk bijgewoonde persconferentie, de dag voor de Sebringrace, aanstipte dat Panoz tussen 1999 en 2002 liefst acht ALMS-races had gewonnen, liet vermoeden dat er nog iets op komst was.
"Panoz zal met een nieuwe LMP1 naar Le Mans gaan", zei de industrieel. "Omdat ik nooit de kar voor het paard heb gespannen, zal de nieuwe Panoz een mid-front-motor hebben. Helemaal anders dan de concurrentie erover denkt...Bovendien zal de motor - wellicht op basis van de Corvette - draaien op butanol dat afkomstig is van plankton. Dat is een milieuvriendelijker alternatief dan ethanol en bovendien zijn er algen genoeg.." Don Panoz wil een stap verder gaan in de biobrandstoffen dan de nu gekende E10 en E85. Maar ook plankton is een deel van de voedselketen maar wel zoals water in onnoemelijke hoeveelheden aanwezig in de wereldzeeën.
In de context van de moderne LMP1's is zo'n auto bouwen iets als water en vuur verzoenen. Hoe kan je immers dat belangrijke scharnierpunt leggen tussen de voor- en de achtertrein als je dat gewicht van die motor daar hebt zitten in een lange neus die toten wil trekken naar de tegenstanders ? Inzake renwagenbouw hebben de front-engine's het moeten afleggen eind van de jaren '50/begin van de 60-er jaren tegen John Cooper's eerste mid-rear-motoren. Zelfs Ferrari volgde zo goed als direct.
Toch is er hoop voor Panoz's ideeën. Terwijl Lewis Hamilton met de Mc Laren Mercedes MP4-24 zijn eerste wereldtitel verdedigt - uiteraard met een mid-rear 2,4 liter V8 én mét KERS en dus hybride - leggen ingenieurs bij de Ster de laatste hand aan een nieuwe SLS die in navolging van de SLR's een krachtige motor voorin zal hebben en op het Salon van Genève in 2010 voor het eerst zal te zien zijn. Er is geen haar op het hoofd van Mercedes dat er aan denkt om met zo'n auto naar Le Mans te gaan. Al was het alleen maar omdat met een soortgelijke, bijna gelijkogende, auto de grootste ramp in de autosport is gebeurd. 1955, Pierre Levegh, 82 doden. Archief.
De verdienste van Don Panoz met zijn plan ligt dan ook in het zich aansluiten bij een wens om de autosport te vergroenen zonder er groen van gaan te lachen. Want het is evenzeer bekend dat men zinnens is exclusief dieselbrandstof in te voeren in het WRC...Vanuit de FIA wordt geredeneerd dat ongeveer de helft dieselauto's worden verkocht en de brandstof dus aanvaardbaar is. De gedachten slaan op hol. Nieuwe GT1's in 2010 in het FIA GT wereldkampioenschap, nieuwe LMP1's in Le Mans 2011. Peugeot zal daar zijn met een voor het volle pond hybride LMP1 terwijl de airco nu de auto nog aan de pit kleefde in Sebring. Don Panoz was duidelijk op zijn persconferentie: ik kan alleen genoegdoening hebben door ànders te winnen dan mijn concurrenten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Panoz)
Eric Van de Poele wil opnieuw podium in 12 Uren van Sebring
De "12 Uren van Sebring" worden dit weekeinde voor de zevenenvijftigste keer gereden. Het is een mager deelnemersveld, maar op zich is dat niet erg want de hele zegesfeer spint zich rond Peugeot en Audi. Het elkaar aan de tand voelen met het oog op de "24 Uren van Le Mans 2009" op 13 en 14 juni a.s. is het hoofddoel. Peugeot liet al de snelste tijd optekenen in de twee vrije sessies, maar van heel grote betekenis is dat niet. Audi verstopt misschien zijn troeven en heeft een hele grote ervaring in Sebring. Het merk uit Ingolstadt won eens acht achtereenvolgende keren op die 3,7 mijl lange tarmac van de oude vliegbasis uit WO II die 17 bochten telt. Het is het oudste permanente racecircuit in Noord-Amerika. In zijn woelige geschiedenis zijn er al 3.360 racewagens uit de startvelden geschoten en sieren 102 verschillende piloten het palmares. Dit jaar is er maar één Belg: Eric Van de Poele. Hij speelt een figurantenrol, maar de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps" is wel op Tampa, de regionale luchthaven van Sebring, ontscheept om in zijn klasse (GT2) te winnen.
"Vorig jaar werden we derde na twee keer te hebben gewonnen. Met mijn ploegmaats Nic Jönsson en Tracy Krohn, en ook omdat we een nieuwe auto hebben, acht ik het mogelijk om binnen de vijf algemeen te finishen. Dat is in ieder geval het opzet", zegt Eric onbevangen en voegt er aan toe: "Op die snelle smalle piste moet je natuurlijk opletten als de zwerm bliksemsnelle protototypes langsheen je raast. Eén wiel in het gras laten draaien is al genoeg om een muur in te vliegen. Je moet constant in je achteruitkijkspiegels kijken..."
Over die auto nog even het volgende. Het is de Ferrari 430 GT van Risi Competizione, geleid door Guiseppe Risi. De bolide heeft een V8 motor wiens V-banken onder 90° staan en draagt in zijn aluminium cilinderkop vier uiteraard bovenliggende nokkenassen. Wat zeer belangrijk is - dààr gaat het om in Sebring in iedere klasse - is dat de inlaatopening een doormeter heeft van 28,8 mm. Daarvan moet de 3998,6 cm3 krachtbron het hebben om via de sequentiële versnellingsbak en de drie-platenkoppeling alle geweld naar de achterwielen te krijgen. De piloten kunnen de Brembo-remmen naar believen balanceren tussen voor- en achtertrein. Gemaakt uit nomex, kevlar, carbon en aluminium laat hij 1100 kg afwegen op de schaal. Deze Ferrari wordt het vuur aan de schenen gelegd door o.a. de twee BMW's E92 M3, een Aston Martin Vantage en Porsche's 911 GT3 RSR. Nooit te onderschatten kisten.Zaterdag om 15.30 uur onze tijd, krijgen 28 auto's de groene vlag in het daglicht om onder felle spots 12 uur later in de nacht te finishen. Dan is de analyse gemaakt uit een brouwsel van 8 LMP1's, 3 LMP2's, 2 GT1's....en 15 GT2's. Gelukkig wint de kwaliteit het van de kwantiteit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: EVDP)
Tijdens de voorbije European Brussels Motor Show heeft Subaru zich in ons land uit de schaduw gereden door een voorwielaangedreven Impreza aan te bieden. De auto is daardoor uiteraard goedkoper geworden en de stijging in de verkoop bedroeg meer dan 100%. Wat er op wijst dat de crisis daarin een rol heeft gespeeld maar ook dat niet iedereen een permanent vierwielaangedreven auto als noodzakelijk aanvoelt. de discussie daarover zou een aparte zaak zijn, ware het niet dat Subaru juist met die constante 4x4-aandrijving hoog scoorde op markten als Zwitserland, Noord-Italië, Duitsland en de Skandinavische contreiën. Audi, Porsche en BMW hebben naast hun sportieve aspect de markt altijd - terecht - diets gemaakt dat 4WD altijd veiliger is. De reden is simpel: het motorkoppel wordt over vier wielen verdeeld en daardoor kan de band een grotere zijdelingse kracht opnemen en behoudt daardoor langer zijn adhesie. Dat is dus een belangrijk deel van de actieve veiligheid van een auto.
Maar dan is er ook de passieve veiligheid. Degene die boven komt als een ongeval niet meer vermijdbaar is en de inzittenden voor het ergste moet beschermen. Daarvoor zijn de veiligheidstesten uitgevonden. Bij ons is de bekendste de Euro-NCAP (New Car Assesment) Maar er zijn ook anderen en ook daarin is Subaru door de jaren heen onder prijzenregens bedolven. De Impreza steekt daarin een beetje boven de andere modellen uit. We overlopen even de blikmakers- en vangers waarin Subaru zijn deugdelijkheid bewees.
In de JNCAP (Japan) haalde de nieuwe Impreza de JNCAP Grand Prix 07/08 Award" binnen. Dit als gevolg van een serie botsproeven onder de auspiciën van de Nasva, het Japanse National Agency foor Automotive Safety and Victim's Aid". Het doel van dit instituut is, zoals dat van de anderen, de hoogst mogelijke bescherming mee te geven aan de inzittenden tegen verwondingen. Alleen de auto's die het hoogste scoren mogen meedingen naar de "Grand Prix". Subaru behoort daartoe, en hoewel de vergelijking niet opgaat, herinneren we ons uit het wereldkampioenschap toch enkele "sorties" van Petter Solberg die konden tellen en waaruit de eeuwig wat verwonderde piloot telkens heelhuids vanaf kwam.
Omzeggens gelijktijdig was diezelfde Impreza het "lijdend voorwerp" van het Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) De vijfdeurs en de in België niet leverbare vierdeurs werden zwaar beproefd. In zijdelingse en frontale aanrijdingen werd aangetoond dat die "kleine" Japanner (volgens Amerikaanse begrippen voor de crisis toesloeg) zich kranig houdt onder zware niet voorziene mokerslagen.
Helemaal verrassend was dat niet want via de gespecialiseerde bladen was al bekend dat het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) direct na zijn lancering al gelauwerd had als "Top Safety Pick". Dat zeer strenge Instituut kent zo'n titel ook maar toe aan gewoonweg een steengoede auto. Het was de eerste keer dat een compacte auto deze onderscheiding kreeg. Dat is beangrijk omdat hoe kleiner de auto, hoe moeilijker dat gegeven is om een botsenergie-absorberende harmonika te maken die maakt dat de passagierskooi niet vervormt.
De ANCAP in Australië kreeg die Impreza ook al sterren om mensen geen sterren te laten zien na een botsing. Als "speeltje" van het machtige Fuji Heavy Industries in Japan komt het even excentrieke als eigenzinnige Subaru meer en meer in de zon rijden. Sneeuwgebieden, bossen en woestijnen zijn nog gegeerd door de 4WD's in de gamma. Maar daarbuiten zie je de auto al meer in stadskernen waar veiligheid hoog in het vaandel wordt gedragen. Crashtesten komen daar op TV in het nieuws, als faits-divers, mensen vergeten in wat voor cocoon ze rondrijden. De engelbewaarder van de "overlevingscel" zien en voelen ze niet. Die zit rond hen te werken aan het mooiste model dat het best ineenplooit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Bas Leinders en Renaud Kuppens in FIA GT...1 met Ford GT Matech
Het in Duitsland gevestigde Zwitserse team MARC VDS-Racing heeft enkele weken geleden aangekondigd in het FIA GT aan te treden in de GT1, wat dus het hoogste echelon is in wat zich andermaal als een veelbelovend kampioenschap opgooit. De auto is een Ford GT Matech. De coureurs zijn stuurgenie Bas Leinders en Renaud Kuppens. De ei zo na Formule 1 coureur bekijkt het seizoen als volgt.
""In het FIA GT-seizoen wordt een overgangsjaar, voor er het volgende seizoen een nieuw tijdperk begint" legt Bas uit. "Wat ons zo aanspreekt in deFord is dat naast het geweldige potentieel van de auto deze GT1 werd ontwikkeld volgens de filosofie rond het kampioenschap 2010.Dit seizoen wordt dus aangewend als voorbereidingsjaar. Dat is geen voorbode van achteraan in het peloton rijden. Maar alles staat in functie van de nabije toekomst: volgend jaar. Dat zal niet bij al onze concurrenten het geval zijn omdat die nog met wagens rijden die aan het eind van hun competitieleven staan."
Renaud Kuppens sluit zich daar bij aan. Er volgt een belangrijke testsessie in Magny-Cours om daarna deel te nemen aan de officiële testen op Paul Ricard. "Pas daarna zal de organisator de krachtsverhoudingen tussen de verschillende wagens vastleggen. Naar het voorbeeld van het WTCC wil men in het FIA-GT-kampioenschap de concurrente aan elkaar gewaagd willen maken zodat het show-aspect een zo hoog mogelijk gehalte bereikt.", zegt Bas. Voor hem is de "24 Uren van Francorchamps" (25-26 juli) en de voorlaatste race van het kampioenschap in Zolder op 11 oktober 2009 uiteraard een hoogtepunt. Naast de deskundigheid van de Limburger als co-commentator op "La Deux" kunnen de autosportliefhebbers genieten van een man, die net als Marc Goossens en Jeffrey Van Hooydonk in de F1 moesten zitten.(wr)
Yves Fourdin reed zijn Chevrolet Matiz V8 over nat Zolder
De zon poogde vanochtend het natte wegdek van het Zolders asfalt weg te dampen. Op de piste de opnames voor Fleet-TV met de Chevrolet Cruze die in het WTCC wordt gereden door Nicola Larini, Robert Huff en Alain Menu. Het is een Fassler-exemplaar. Hij dient voor shows, testritten maar is identiek aan degene die dit weekeinde in Mexico de tweede race om het WK rijden. Maar dat is een ander Chevroletverhaal. In de pitlane stond de Matiz met de V8 Corvette-motor die door tuner-rallyexpert Yves Fourdin werd gemaakt. "In een bui", zegt hij. "Ik had een Corvettemotor op overschot en vroeg of ik niet zo'n folietje mocht maken. Ik droomde er al lang van, een droom als kind, als je wil. Ik kreeg toelating en voilà. Een originele "kas" van een Matiz diende als basis.
"Als ik in Monza uit de Parabolica kom, dan slaat de toerentalbegrenzer aan als de snelheidsmeter 260 km/h aanwijst...Van 0 naar 100 km/h heb ik slechts 3"7 en tot 200 km/h maar 10"94 nodig. het is een bom. De bedoeling is om in voorprogramma's een knallende demonstratie te geven. Mensen blijven dromen. Dat is het minste wat je ze moet laten..." besluit de man die wat anoniem rondzweeft op zeer hoog niveau.
Naarmate de analyse van het kleine krachtwonder vordert wordt duidelijk dat de opbouw is gebeurd op een bodemplaat van een Chevrolet Camaro en in de breedte is aan elke kant slechts 3 cm weggesneden. Het dashboard is 7 cm naar achteren geschoven in het interieur. Die imposante V8 van de Corvette met een koppel van meer dan 600 Nm eist natuurlijk iets voor zich op. De sequentiële versnellingsbak die de achterwielen voedt moet er ook worden aangevezen. 't Is waar, de rest is allemaal origineel. Omdat het om een "object" gaat is de katalysator natuurlijk weggelaten en race-uitlaten - naar beneden gerichte uitlaateinden - vervangen de burgerversies.
Daar kwam Yves Fourdin met de Matiz nu juist voor naar Zolder. Om te zien of de lawaaiproductie minder dan de maximum van 95dB zou liggen die in Zolder op niet-geluiddagen als maximum waarde geldt. Het venijnige krachtbeestje schoof link over het Limburgse lint. Zoveel koppel op de weg overbrengen was een kunst. Maar de rt duurde niet lang. Omdat de Matiz 101 dB produceerde kon het circuitmanagement niet anders dan het kleinood van de baan halen. Normaal is dat voor het gegeven niet veel lawaai natuurlijk. Maar de milieuregels zijn streng, héél streng terwijl je een F16 van Kleine Brogel met een knal door de geluidsmuur hoort gaan. Twee verschillende werelden.
Het zou geen gek idee zijn om met zo'n ding een "Cup" te organiseren. De huidige context van GM maakt dat een uitlating als deze op zijn minst voor even in de koelkast verdwijnt. Bovendien is de Matiz aan zijn levenseinde toe. In Genève is zijn opvolger al voorgesteld: de Spark. de kans is groot dat de oefening nog eens moet overgedaan worden. "Maar dat is niet voor morgen", zegt Yves. "Het Matiz-project heeft mij veel gekost en vandaag liggen de centjes niet voor het rapen." Naast zijn WTCC-activiteiten runt de creator van dromen nog een druk bezochte garage, autoverhuur en preparaties van rallywagens. Zijn agenda zit vol, zoals zijn hoofd met talloze nieuwe ideeën.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Rubens Barrichello houdt Brawn GP op snelste chrono !
Het levende monument Rubens Barrichello die vandaag Jenson Button afloste aan het stuur van de BGP001-Mercedes heeft als veteraan alle kritiek op hem weerlegd door in de 102-de ronde, van de 110 die de Braziliaan als een tiener afronde, een tijd te zetten van 1'18"926. Dat is 0"2 minder dan zijn Britse ploegmaat die gisteren Brawn GP al aan de top liet schitteren. Het is de laatste trainingsdag in Barcelona en de 4,655 km lange piste zag de teams afdruipen met gemengde gevoelens.
Sommigen lieten het niet bij gevoelens maar uitten hun zicht op het WK 2009 dat op 29 maart a.s. in het Australische Melbourne start. Ron Dennis: "We hebben vetraging t.o.v. ons programma en daarom is Lewis niet in de voorste rangen te vinden. Vanaf de GP van Australië zullen we ons programma verder ontwikkelen. Ik verwacht dat we in de middenmoot zullen zitten. De hoogspelers zijn volgens mij Ferrari, Brawn GP, Toyota en zelfs Force India. Maar we voeren onze slagkracht op, want met een regerend wereldkampioen in onze rangen, kunnen we niet anders dan voor een tweede wereldtitel voor Lewis te gaan."
Fernando Alonso zat nog minder om commentaar verlegen. "Een podium in Melbourne is uitgesloten, maar onze Renault R29 zal wel beter zijn dan vorig jaar. Toen reed ik rond als toerist, kon de mensen tellen in de bochten en voelde me in een slechte karnavalstoet. Zo'n tragedie zal het dit keer niet worden. Maar we zitten in de middenmoot." Het zijn al bij al geen prettige vooruitzichten voor wat de vaste waarden voor wereldtitels worden geacht.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De technische en sportieve reglementen van het Belgian GT Championship zijn bekend en dus is dus is het de hoogste tijd voor een voorbeschouwing. Nu zeker, als we weten dat misschien zelfs een Ford GT en een Alpina het merkenaantal tot tien omhoog zouden jagen.Veel teams hebben de nieuwe reglementen, waaronder de opdeling van de rijders in de verschillende categorieën Platinium, Gold of Silver, niet afgewacht om hun bezetting en wagen voor het seizoen 2009 bekend te maken.
De kampioenen Frédéric Bouvy en Damien Coens eren het gezegde never change a winning team en komen met hun Ferrari 430 GT3 en Delahaye Racing Team terug naar de BGT om de kroon te verdedigen. Een tweede exemplaar uit Maranello is er voor de broers Thiers en hun Scuderia Monza. Maar het enige team dat effectief een wedstrijd wist te winnen met de Italiaanse GT, met name Vincent Vosse en Eddy Renard, wisselen het geweer wel van schouder. Zij gaan het very british doen in de Belgian GT en komen met een Barwell Aston Martin DBRS9 om nog beter te doen. Ron Marchal heeft nog eenzelfde exemplaar staan, met name de wagen waarmee hij en Wim Coekelbergs in 2007 aantraden, en ook Philippe Cracco (Accent Racing) lijkt klaar om met het Britse merk een stapje hoger te zetten, met name van GT4 naar GT3. Maar voor al dat moois is het nog even op een officiële bevestiging wachten.
Lamborghini zal er zeker en vast ook bij zijn en de beide JD Competition Gallardo (van Danny De Laet en Joost Vollebergh) zullen dit seizoen door KS Motorsport gerund worden.
In het kamp van Dodge is er het één en ander aan de hand. A+ Racing verdween tijdens de winter van de scène, maar Wim Lumbeeck doet er alles aan om minstens één Viper terug in te zetten en zoekt nog een teamgenoot. Bij KRK Racing zien we de beide Viper zeker terug en wel met Raf Vanthoor en Kris Wauters enerzijds en vermoedelijk Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk anderzijds.
Bij Porsche wachten NGT en GPR voorlopig af, terwijl First Motorsport over een nieuwe Porsche 997 GT3 beschikt voor onder meer François Verbist.
Ook goed nieuws van nieuwkomer Ford. VDS zet een Mustang GT3 ex-Matech in voor Raphaël Van der Straeten en Stéphane Lémeret, terwijl een tweede wagen beschikbaar is. De ex-Belcar-legende Pertti Kuismanen komt dan weer naar ons land afgezakt met een Ford GT. In de wandelgangen heeft men het over een jonge Belg om naast hem plaats te nemen.
En dan is er nog het verhaal Audi. Het is afwachten of we de gloednieuwe Audi R8 voor het duo Jean-François Hemroulle-Tim Verbergt in de BGT gaan zien en zeker het aantal wedstrijden staat nog verre van vast. Ondertussen is ex-kampioen Bert Longin nog een oplossing aan het zoeken en wie weet is dat een Porsche, een Mosler (één exemplaar voor de Brit David Shelton is al zeker), een Corvette, een Ginetta G50 GT3 of een Alpina B6 GT3... In ieder geval heeft Sport Garage twee exemplaren van de Duitse bolide klaar staan om in België in te zetten. Zo komen we alles samen aan goed 8 of 9 verschillende merken, wat in de huidige omstandigheden en in vergelijking met de ons omringende landen een zeer mooi cijfer is.
Naar het voorbeeld van wat de Nederlanders met hun Dutch GT4 aan het doen zijn (zij komen ons tijdens de wedstrijden van de LMS 1000 Km van Spa meeting vergezellen), werken ook wij hard aan de Division 2, de klasse strikt voorbehouden voor GT4 en GT4 Supersport. Hierbij denken we dan onder meer aan Porsche 997 (met een exemplaar voor de jongste BGT-kampioen Niels Lagrange), BMW Z4, Ford Mustang (VDS en Christian Deridder komen al), Aston Martin of Lotus.
In Division 3 zien we zeker onze Finse vrienden van Westend Racing terug aan de start verschijnen.
Zo komen we alles bijeen aan een leuk startveld en tijdens de 24 Hours of Zolder komen deelnemers van de Dunlop Endurance Cup en de Belgian Touring Car Series (met de Silhouettes) de GT's vergezellen. Op z'n minst wordt het opnieuw een Belgisch autofeest !(wr)
Op maandag 23 maart zal de Belgian Audi Club het programma rond de Audi R8 GT3 toelichten en de decoratiekleuren bekend maken. Bekend is dat een R8 GT3 zal fungeren in het Belgian GT kampioenschap dat daarmee een attractie bij krijgt. Eerder was al bekend dat Ferrari, Porsche, Lamborghini, Ford Mustang, Aston Martin en Dodge de grid zouden sieren. Als de intenties om een Ford GT en een Alpina er nog aan toe te voegen uitkomen dan zal het een leuk gezicht zijn in Zolder en Francorchamps. De Audi R8 in het Belgian GT gebeuren zal worden gedeeld door Jeff Hemroulle en Tim Verbergt.(wr)
Genève 2010: Mercedes-Benz SLS AMG, de supersportwagen !
Mercedes-Benz brouwt met AMG een supersportwagen die nog straffer is dan wat in de veertig voorbije historische jaren uit het gezamelijke brein is gekomen. De auto is voorzien voor de lente van 2010 en zal dus één van de blikvangers worden van het Autosalon van Genève begin maart. Binnen aluminium draagelementen is een AMG 6,3 liter V8 motor midden-vooraan opgehangen die maar liefst 420 kW uitbraakt of 571 pk en dat geweld via een zevenbak naar de wielen en de straatstenen kwijt kan. De motor heeft droge cartersmering en met een gewichtsverdeling van 48% voor- en 52% achteraan wordt een stabiliteit tussen de imposante wielen gelegd die zijns gelijke niet kent. Typerend zijn de vleugeldeuren, de lange motorkap, en natuurlijk die velgen van 9,5 x 19" vooraan en 11 x 20" achteraan. Ze zijn geschoeid met respectievelijk 265/35 R19 en 295/30R 20-banden. Ze omhullen vier carbon schijfremmen, zéér duur maar evenzeer efficiënt, waarin de ervaring van de F1 is gelegd.(wr)
Scott Dixon wil met Simon Pagenaud winnen in Sebring
Binnen een kleine week beginnen de vrije oefeningen voor de 57ste "12 Uren van Sebring". Deze dag/nacht-klassieker biedt voor de elfde keer speelruimte aan de American Le Mans Series. Deze wedstrijd wordt voor Peuget's 908 en de Audi's R15 TDI een eerste grote oefening met het oog op de "24 Uren van Le Mans" op 13 en 14 juni 2009 in La Sarthe. Acura is ook vertegenwoordigd in de LMP1 en buiten de in Indianapolis wonende Fransman Simon Pagenaud is de Nieuw-Zeelander Scott Dixon (28) iemand die een zege in Sebring begeerd. Op zijn CV staan al de "500 Mijlen van Indianapolis" (2008) en de "24 Uren van Daytona" (2006).
"Het is niet duidelijk hoe het reglement de dieselsauto's zal inbinden. De testen in de komende dagen zullen op die vraag antwoorden. De Acura in kwestie is de nieuwe 66XM Radio De Ferran Motorsport ARX-02a. Het is een goede auto die in vergelijking met de IndyCars waaraan ik gewoon ben natuurlijk meer downforce én meer mechanische grip biedt. Vooruitkijkend op het feit dat we met drie (Pagenaud,de Ferran en Dixon) race rijden is het voor mij een relaxe bedoening. De stress van bijvoorbeeld de 500 Mijlen van Indianapolis is ver weg. Het heeft iets van vakantie. Natuurlijk is het zo dat ik alleen maar races heb gewonnen. Daarbuiten won ik geen enkel kampioenschap."