Eric Van de Poele zesde in GT2 in 12 Uren van Sebring
De Ferrari 430 GT van Mika Salo, Pierre Kaffer en Jaime Melo won de GT2 in de 12 Uren van Sebring die vorige nacht om 01.30 uur werd afgevlagd. De algemene zege ging naar Audi met de nieuwe R15 TDi met Capello, Kristensen en McNish aan het stuur. Tweede werd de Peugeot 908 HDi FAP van Sarrazin, Montagny en Bourdais die de meubelen hebben gered. Volgend treffen is de "24 Uren van Le Mans zelf op 13 en 14 juni 2009. Het is duidelijk dat het Franse merk nog wat "prularia" zal moeten regelen zoals de airco die verplicht is in gesloten auto's en die 32°C moet waarborgen. In Sebring stond het nummer 7 van Peugeot rondenlang aan de pits om aan de klimaatregeling te werken. De magere troost is dat de Leeuw van Sochaux in pure snelheid wel gelijk of overtreffend is aan deze van Audi.
Scott Dixon bracht de LMP1 Acura ARX-02a onder de aandacht door een pole op te eisen met een benzinewagen voor dé Diesels. in de start werd Gilles de Ferran echter zo goed als direct door Alla Mc Nish naar de tweede plaats verwezen en na half wedstrijd verdwene de Acura's één voor één uit de race. Roemloos en met pech. Naar Le Mans komen ze niet want teamchef Erik Berkman liet verstaan dat voor de nieuwe generatie LMP1's die in 2011 opdoemen Le Mans niet op het programma zal staan. Troostprijs was dat Fernandez Racing met een Acura de LMP2 won.
Terug naar Eric Van de Poele: "We hebben hard gewerkt, en verloren nu en dan wat seconden door kleine tegenslagen, maar d'r was geen enkel groot probleem. Motor, elektrisch systeem, ophanging, versnellingsbak, ze werkten allemaal optimaal. Als we zo naar Le Mans kunnen gaan hebben we veel kans hoog te eindigen. De GT2 is een uiterst bevochten klasse en Risi Competizione speelt daarom op bedrijfszekerheid. In Le Mans is dat van cruciaal belang. De lengte van de race is het dubbele. Natuurlijk mogen we dan niet zoals vorig jaar een "sortie de route" maken. Maar buiten het onvoorziene is Risi Competizione in de ALMS een vaste waarde. Ik rijd er graag bij, ook al is Nic Jonsson vaak sneller dan ik. Hij is trouwens niet echt happy met onze uitslag", besloot vannacht de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps".(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)
Corvette en Audi winnen Michelin Green Challenge in Sebring
Michelin heeft zo'n anderhalve maand geleden het sponsorship aanvaard van de ALMS Green Challenge. Dat is een idee dat op het Salon van Detroit is voorgesteld. Het toont de indringendheid aan van het groene denken, ook in de autosport. Dat uit zich in de F1 met KERS en er wordt beweerd dat ook de nieuwe Audi R15 TDI met zijn V10 Diesel die aan boord zou hebben. In combinatie met een lithium-ion-batterij wordt gezegd...die lichter en compacter is dan tot nu toe...Omdat Audi van oorsprong Duits is zou die ook kunnen komen van GAIA die ook de Gumpert Apollo van Heinz-Harald Frentzen "bevonkt" met extra energie. De hybride...
Maar al bij al is op "inside-foto's" van die nieuwe Audi niet veel te merken van een KERS-systeem dat overigens in de F1 in drie verschillende toepassingen wordt aangewend. Wat wel van uitzonderlijk belang is dat is dat Audi én Corvette omwille van hun groene inspanningen in Sebring die Michelin Green Challenge op hun naam hebben geschreven in die eerste ALMS-race die meer geheimen heeft bewaard dan er prijs zijn gegeven. Zoals ook rond die roetfilters van de diesels, de "clean-diesel" op zich. Weldra zou een NxT-generator die "Filtre à Particule" kunnen gaan vervangen en veel minder kosten. Racen geschiedt weldra niet meer met piloten van het zuiverste ras, maar wel met groene kikkers. Terug naar de Scalectrix. Groener kan niet.
Na een cleaner week in Sebring komt er nog een Cleaner World. Iedereen werkt eraan.Vrachtwagenbouwers, motorfietsfabrikanten en autoconstructeurs. Ze moeten worden gefeliciteerd. De eerste keer is dat nu gebeurd bij Audi in Sebring. Volgend weekeinde zal die eer te beurt vallen in het Australische Melbourne aan een ander merk of motorbouwer. Force India, Mercedes, Ferrari. Brawn GP001 Mercedes, Toyota, Toro Rosso, Reb Bull, Hamilton die bleek wordt van Button, van...Barrichello, Raikkonen vermagerd...Massa die Rubens terug aanbidt als landgenoot. De wereld verandert van kleur. Zonnig blauwe waters omzoomd door groene palmen met daar tussenin clean close racing.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Farnbacher - James finishten in Sebring derde in de GT2 met de Panoz "Esperante GTLM Ford" en werden tiende algemeen. Dat was een onverhoopt goede uitslag in gezelschap van Ferrari's, BMW's en Porsche's die eerder als competitiever bekend staan. Ferrari spelde de wet met de 430 GT's en de anderen lieten het afweten. Niet dat plots Panoz aar de ALMS-hemel moet geschreven worden, maar toch heeft die Don Panoz zoiets van een Godfather. De manier waarop hij op een druk bijgewoonde persconferentie, de dag voor de Sebringrace, aanstipte dat Panoz tussen 1999 en 2002 liefst acht ALMS-races had gewonnen, liet vermoeden dat er nog iets op komst was.
"Panoz zal met een nieuwe LMP1 naar Le Mans gaan", zei de industrieel. "Omdat ik nooit de kar voor het paard heb gespannen, zal de nieuwe Panoz een mid-front-motor hebben. Helemaal anders dan de concurrentie erover denkt...Bovendien zal de motor - wellicht op basis van de Corvette - draaien op butanol dat afkomstig is van plankton. Dat is een milieuvriendelijker alternatief dan ethanol en bovendien zijn er algen genoeg.." Don Panoz wil een stap verder gaan in de biobrandstoffen dan de nu gekende E10 en E85. Maar ook plankton is een deel van de voedselketen maar wel zoals water in onnoemelijke hoeveelheden aanwezig in de wereldzeeën.
In de context van de moderne LMP1's is zo'n auto bouwen iets als water en vuur verzoenen. Hoe kan je immers dat belangrijke scharnierpunt leggen tussen de voor- en de achtertrein als je dat gewicht van die motor daar hebt zitten in een lange neus die toten wil trekken naar de tegenstanders ? Inzake renwagenbouw hebben de front-engine's het moeten afleggen eind van de jaren '50/begin van de 60-er jaren tegen John Cooper's eerste mid-rear-motoren. Zelfs Ferrari volgde zo goed als direct.
Toch is er hoop voor Panoz's ideeën. Terwijl Lewis Hamilton met de Mc Laren Mercedes MP4-24 zijn eerste wereldtitel verdedigt - uiteraard met een mid-rear 2,4 liter V8 én mét KERS en dus hybride - leggen ingenieurs bij de Ster de laatste hand aan een nieuwe SLS die in navolging van de SLR's een krachtige motor voorin zal hebben en op het Salon van Genève in 2010 voor het eerst zal te zien zijn. Er is geen haar op het hoofd van Mercedes dat er aan denkt om met zo'n auto naar Le Mans te gaan. Al was het alleen maar omdat met een soortgelijke, bijna gelijkogende, auto de grootste ramp in de autosport is gebeurd. 1955, Pierre Levegh, 82 doden. Archief.
De verdienste van Don Panoz met zijn plan ligt dan ook in het zich aansluiten bij een wens om de autosport te vergroenen zonder er groen van gaan te lachen. Want het is evenzeer bekend dat men zinnens is exclusief dieselbrandstof in te voeren in het WRC...Vanuit de FIA wordt geredeneerd dat ongeveer de helft dieselauto's worden verkocht en de brandstof dus aanvaardbaar is. De gedachten slaan op hol. Nieuwe GT1's in 2010 in het FIA GT wereldkampioenschap, nieuwe LMP1's in Le Mans 2011. Peugeot zal daar zijn met een voor het volle pond hybride LMP1 terwijl de airco nu de auto nog aan de pit kleefde in Sebring. Don Panoz was duidelijk op zijn persconferentie: ik kan alleen genoegdoening hebben door ànders te winnen dan mijn concurrenten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Panoz)
Eric Van de Poele wil opnieuw podium in 12 Uren van Sebring
De "12 Uren van Sebring" worden dit weekeinde voor de zevenenvijftigste keer gereden. Het is een mager deelnemersveld, maar op zich is dat niet erg want de hele zegesfeer spint zich rond Peugeot en Audi. Het elkaar aan de tand voelen met het oog op de "24 Uren van Le Mans 2009" op 13 en 14 juni a.s. is het hoofddoel. Peugeot liet al de snelste tijd optekenen in de twee vrije sessies, maar van heel grote betekenis is dat niet. Audi verstopt misschien zijn troeven en heeft een hele grote ervaring in Sebring. Het merk uit Ingolstadt won eens acht achtereenvolgende keren op die 3,7 mijl lange tarmac van de oude vliegbasis uit WO II die 17 bochten telt. Het is het oudste permanente racecircuit in Noord-Amerika. In zijn woelige geschiedenis zijn er al 3.360 racewagens uit de startvelden geschoten en sieren 102 verschillende piloten het palmares. Dit jaar is er maar één Belg: Eric Van de Poele. Hij speelt een figurantenrol, maar de vijfvoudige winnaar van de "24 Uren van Francorchamps" is wel op Tampa, de regionale luchthaven van Sebring, ontscheept om in zijn klasse (GT2) te winnen.
"Vorig jaar werden we derde na twee keer te hebben gewonnen. Met mijn ploegmaats Nic Jönsson en Tracy Krohn, en ook omdat we een nieuwe auto hebben, acht ik het mogelijk om binnen de vijf algemeen te finishen. Dat is in ieder geval het opzet", zegt Eric onbevangen en voegt er aan toe: "Op die snelle smalle piste moet je natuurlijk opletten als de zwerm bliksemsnelle protototypes langsheen je raast. Eén wiel in het gras laten draaien is al genoeg om een muur in te vliegen. Je moet constant in je achteruitkijkspiegels kijken..."
Over die auto nog even het volgende. Het is de Ferrari 430 GT van Risi Competizione, geleid door Guiseppe Risi. De bolide heeft een V8 motor wiens V-banken onder 90° staan en draagt in zijn aluminium cilinderkop vier uiteraard bovenliggende nokkenassen. Wat zeer belangrijk is - dààr gaat het om in Sebring in iedere klasse - is dat de inlaatopening een doormeter heeft van 28,8 mm. Daarvan moet de 3998,6 cm3 krachtbron het hebben om via de sequentiële versnellingsbak en de drie-platenkoppeling alle geweld naar de achterwielen te krijgen. De piloten kunnen de Brembo-remmen naar believen balanceren tussen voor- en achtertrein. Gemaakt uit nomex, kevlar, carbon en aluminium laat hij 1100 kg afwegen op de schaal. Deze Ferrari wordt het vuur aan de schenen gelegd door o.a. de twee BMW's E92 M3, een Aston Martin Vantage en Porsche's 911 GT3 RSR. Nooit te onderschatten kisten.Zaterdag om 15.30 uur onze tijd, krijgen 28 auto's de groene vlag in het daglicht om onder felle spots 12 uur later in de nacht te finishen. Dan is de analyse gemaakt uit een brouwsel van 8 LMP1's, 3 LMP2's, 2 GT1's....en 15 GT2's. Gelukkig wint de kwaliteit het van de kwantiteit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: EVDP)
Tijdens de voorbije European Brussels Motor Show heeft Subaru zich in ons land uit de schaduw gereden door een voorwielaangedreven Impreza aan te bieden. De auto is daardoor uiteraard goedkoper geworden en de stijging in de verkoop bedroeg meer dan 100%. Wat er op wijst dat de crisis daarin een rol heeft gespeeld maar ook dat niet iedereen een permanent vierwielaangedreven auto als noodzakelijk aanvoelt. de discussie daarover zou een aparte zaak zijn, ware het niet dat Subaru juist met die constante 4x4-aandrijving hoog scoorde op markten als Zwitserland, Noord-Italië, Duitsland en de Skandinavische contreiën. Audi, Porsche en BMW hebben naast hun sportieve aspect de markt altijd - terecht - diets gemaakt dat 4WD altijd veiliger is. De reden is simpel: het motorkoppel wordt over vier wielen verdeeld en daardoor kan de band een grotere zijdelingse kracht opnemen en behoudt daardoor langer zijn adhesie. Dat is dus een belangrijk deel van de actieve veiligheid van een auto.
Maar dan is er ook de passieve veiligheid. Degene die boven komt als een ongeval niet meer vermijdbaar is en de inzittenden voor het ergste moet beschermen. Daarvoor zijn de veiligheidstesten uitgevonden. Bij ons is de bekendste de Euro-NCAP (New Car Assesment) Maar er zijn ook anderen en ook daarin is Subaru door de jaren heen onder prijzenregens bedolven. De Impreza steekt daarin een beetje boven de andere modellen uit. We overlopen even de blikmakers- en vangers waarin Subaru zijn deugdelijkheid bewees.
In de JNCAP (Japan) haalde de nieuwe Impreza de JNCAP Grand Prix 07/08 Award" binnen. Dit als gevolg van een serie botsproeven onder de auspiciën van de Nasva, het Japanse National Agency foor Automotive Safety and Victim's Aid". Het doel van dit instituut is, zoals dat van de anderen, de hoogst mogelijke bescherming mee te geven aan de inzittenden tegen verwondingen. Alleen de auto's die het hoogste scoren mogen meedingen naar de "Grand Prix". Subaru behoort daartoe, en hoewel de vergelijking niet opgaat, herinneren we ons uit het wereldkampioenschap toch enkele "sorties" van Petter Solberg die konden tellen en waaruit de eeuwig wat verwonderde piloot telkens heelhuids vanaf kwam.
Omzeggens gelijktijdig was diezelfde Impreza het "lijdend voorwerp" van het Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) De vijfdeurs en de in België niet leverbare vierdeurs werden zwaar beproefd. In zijdelingse en frontale aanrijdingen werd aangetoond dat die "kleine" Japanner (volgens Amerikaanse begrippen voor de crisis toesloeg) zich kranig houdt onder zware niet voorziene mokerslagen.
Helemaal verrassend was dat niet want via de gespecialiseerde bladen was al bekend dat het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) direct na zijn lancering al gelauwerd had als "Top Safety Pick". Dat zeer strenge Instituut kent zo'n titel ook maar toe aan gewoonweg een steengoede auto. Het was de eerste keer dat een compacte auto deze onderscheiding kreeg. Dat is beangrijk omdat hoe kleiner de auto, hoe moeilijker dat gegeven is om een botsenergie-absorberende harmonika te maken die maakt dat de passagierskooi niet vervormt.
De ANCAP in Australië kreeg die Impreza ook al sterren om mensen geen sterren te laten zien na een botsing. Als "speeltje" van het machtige Fuji Heavy Industries in Japan komt het even excentrieke als eigenzinnige Subaru meer en meer in de zon rijden. Sneeuwgebieden, bossen en woestijnen zijn nog gegeerd door de 4WD's in de gamma. Maar daarbuiten zie je de auto al meer in stadskernen waar veiligheid hoog in het vaandel wordt gedragen. Crashtesten komen daar op TV in het nieuws, als faits-divers, mensen vergeten in wat voor cocoon ze rondrijden. De engelbewaarder van de "overlevingscel" zien en voelen ze niet. Die zit rond hen te werken aan het mooiste model dat het best ineenplooit.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Bas Leinders en Renaud Kuppens in FIA GT...1 met Ford GT Matech
Het in Duitsland gevestigde Zwitserse team MARC VDS-Racing heeft enkele weken geleden aangekondigd in het FIA GT aan te treden in de GT1, wat dus het hoogste echelon is in wat zich andermaal als een veelbelovend kampioenschap opgooit. De auto is een Ford GT Matech. De coureurs zijn stuurgenie Bas Leinders en Renaud Kuppens. De ei zo na Formule 1 coureur bekijkt het seizoen als volgt.
""In het FIA GT-seizoen wordt een overgangsjaar, voor er het volgende seizoen een nieuw tijdperk begint" legt Bas uit. "Wat ons zo aanspreekt in deFord is dat naast het geweldige potentieel van de auto deze GT1 werd ontwikkeld volgens de filosofie rond het kampioenschap 2010.Dit seizoen wordt dus aangewend als voorbereidingsjaar. Dat is geen voorbode van achteraan in het peloton rijden. Maar alles staat in functie van de nabije toekomst: volgend jaar. Dat zal niet bij al onze concurrenten het geval zijn omdat die nog met wagens rijden die aan het eind van hun competitieleven staan."
Renaud Kuppens sluit zich daar bij aan. Er volgt een belangrijke testsessie in Magny-Cours om daarna deel te nemen aan de officiële testen op Paul Ricard. "Pas daarna zal de organisator de krachtsverhoudingen tussen de verschillende wagens vastleggen. Naar het voorbeeld van het WTCC wil men in het FIA-GT-kampioenschap de concurrente aan elkaar gewaagd willen maken zodat het show-aspect een zo hoog mogelijk gehalte bereikt.", zegt Bas. Voor hem is de "24 Uren van Francorchamps" (25-26 juli) en de voorlaatste race van het kampioenschap in Zolder op 11 oktober 2009 uiteraard een hoogtepunt. Naast de deskundigheid van de Limburger als co-commentator op "La Deux" kunnen de autosportliefhebbers genieten van een man, die net als Marc Goossens en Jeffrey Van Hooydonk in de F1 moesten zitten.(wr)
Yves Fourdin reed zijn Chevrolet Matiz V8 over nat Zolder
De zon poogde vanochtend het natte wegdek van het Zolders asfalt weg te dampen. Op de piste de opnames voor Fleet-TV met de Chevrolet Cruze die in het WTCC wordt gereden door Nicola Larini, Robert Huff en Alain Menu. Het is een Fassler-exemplaar. Hij dient voor shows, testritten maar is identiek aan degene die dit weekeinde in Mexico de tweede race om het WK rijden. Maar dat is een ander Chevroletverhaal. In de pitlane stond de Matiz met de V8 Corvette-motor die door tuner-rallyexpert Yves Fourdin werd gemaakt. "In een bui", zegt hij. "Ik had een Corvettemotor op overschot en vroeg of ik niet zo'n folietje mocht maken. Ik droomde er al lang van, een droom als kind, als je wil. Ik kreeg toelating en voilà. Een originele "kas" van een Matiz diende als basis.
"Als ik in Monza uit de Parabolica kom, dan slaat de toerentalbegrenzer aan als de snelheidsmeter 260 km/h aanwijst...Van 0 naar 100 km/h heb ik slechts 3"7 en tot 200 km/h maar 10"94 nodig. het is een bom. De bedoeling is om in voorprogramma's een knallende demonstratie te geven. Mensen blijven dromen. Dat is het minste wat je ze moet laten..." besluit de man die wat anoniem rondzweeft op zeer hoog niveau.
Naarmate de analyse van het kleine krachtwonder vordert wordt duidelijk dat de opbouw is gebeurd op een bodemplaat van een Chevrolet Camaro en in de breedte is aan elke kant slechts 3 cm weggesneden. Het dashboard is 7 cm naar achteren geschoven in het interieur. Die imposante V8 van de Corvette met een koppel van meer dan 600 Nm eist natuurlijk iets voor zich op. De sequentiële versnellingsbak die de achterwielen voedt moet er ook worden aangevezen. 't Is waar, de rest is allemaal origineel. Omdat het om een "object" gaat is de katalysator natuurlijk weggelaten en race-uitlaten - naar beneden gerichte uitlaateinden - vervangen de burgerversies.
Daar kwam Yves Fourdin met de Matiz nu juist voor naar Zolder. Om te zien of de lawaaiproductie minder dan de maximum van 95dB zou liggen die in Zolder op niet-geluiddagen als maximum waarde geldt. Het venijnige krachtbeestje schoof link over het Limburgse lint. Zoveel koppel op de weg overbrengen was een kunst. Maar de rt duurde niet lang. Omdat de Matiz 101 dB produceerde kon het circuitmanagement niet anders dan het kleinood van de baan halen. Normaal is dat voor het gegeven niet veel lawaai natuurlijk. Maar de milieuregels zijn streng, héél streng terwijl je een F16 van Kleine Brogel met een knal door de geluidsmuur hoort gaan. Twee verschillende werelden.
Het zou geen gek idee zijn om met zo'n ding een "Cup" te organiseren. De huidige context van GM maakt dat een uitlating als deze op zijn minst voor even in de koelkast verdwijnt. Bovendien is de Matiz aan zijn levenseinde toe. In Genève is zijn opvolger al voorgesteld: de Spark. de kans is groot dat de oefening nog eens moet overgedaan worden. "Maar dat is niet voor morgen", zegt Yves. "Het Matiz-project heeft mij veel gekost en vandaag liggen de centjes niet voor het rapen." Naast zijn WTCC-activiteiten runt de creator van dromen nog een druk bezochte garage, autoverhuur en preparaties van rallywagens. Zijn agenda zit vol, zoals zijn hoofd met talloze nieuwe ideeën.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Rubens Barrichello houdt Brawn GP op snelste chrono !
Het levende monument Rubens Barrichello die vandaag Jenson Button afloste aan het stuur van de BGP001-Mercedes heeft als veteraan alle kritiek op hem weerlegd door in de 102-de ronde, van de 110 die de Braziliaan als een tiener afronde, een tijd te zetten van 1'18"926. Dat is 0"2 minder dan zijn Britse ploegmaat die gisteren Brawn GP al aan de top liet schitteren. Het is de laatste trainingsdag in Barcelona en de 4,655 km lange piste zag de teams afdruipen met gemengde gevoelens.
Sommigen lieten het niet bij gevoelens maar uitten hun zicht op het WK 2009 dat op 29 maart a.s. in het Australische Melbourne start. Ron Dennis: "We hebben vetraging t.o.v. ons programma en daarom is Lewis niet in de voorste rangen te vinden. Vanaf de GP van Australië zullen we ons programma verder ontwikkelen. Ik verwacht dat we in de middenmoot zullen zitten. De hoogspelers zijn volgens mij Ferrari, Brawn GP, Toyota en zelfs Force India. Maar we voeren onze slagkracht op, want met een regerend wereldkampioen in onze rangen, kunnen we niet anders dan voor een tweede wereldtitel voor Lewis te gaan."
Fernando Alonso zat nog minder om commentaar verlegen. "Een podium in Melbourne is uitgesloten, maar onze Renault R29 zal wel beter zijn dan vorig jaar. Toen reed ik rond als toerist, kon de mensen tellen in de bochten en voelde me in een slechte karnavalstoet. Zo'n tragedie zal het dit keer niet worden. Maar we zitten in de middenmoot." Het zijn al bij al geen prettige vooruitzichten voor wat de vaste waarden voor wereldtitels worden geacht.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De technische en sportieve reglementen van het Belgian GT Championship zijn bekend en dus is dus is het de hoogste tijd voor een voorbeschouwing. Nu zeker, als we weten dat misschien zelfs een Ford GT en een Alpina het merkenaantal tot tien omhoog zouden jagen.Veel teams hebben de nieuwe reglementen, waaronder de opdeling van de rijders in de verschillende categorieën Platinium, Gold of Silver, niet afgewacht om hun bezetting en wagen voor het seizoen 2009 bekend te maken.
De kampioenen Frédéric Bouvy en Damien Coens eren het gezegde never change a winning team en komen met hun Ferrari 430 GT3 en Delahaye Racing Team terug naar de BGT om de kroon te verdedigen. Een tweede exemplaar uit Maranello is er voor de broers Thiers en hun Scuderia Monza. Maar het enige team dat effectief een wedstrijd wist te winnen met de Italiaanse GT, met name Vincent Vosse en Eddy Renard, wisselen het geweer wel van schouder. Zij gaan het very british doen in de Belgian GT en komen met een Barwell Aston Martin DBRS9 om nog beter te doen. Ron Marchal heeft nog eenzelfde exemplaar staan, met name de wagen waarmee hij en Wim Coekelbergs in 2007 aantraden, en ook Philippe Cracco (Accent Racing) lijkt klaar om met het Britse merk een stapje hoger te zetten, met name van GT4 naar GT3. Maar voor al dat moois is het nog even op een officiële bevestiging wachten.
Lamborghini zal er zeker en vast ook bij zijn en de beide JD Competition Gallardo (van Danny De Laet en Joost Vollebergh) zullen dit seizoen door KS Motorsport gerund worden.
In het kamp van Dodge is er het één en ander aan de hand. A+ Racing verdween tijdens de winter van de scène, maar Wim Lumbeeck doet er alles aan om minstens één Viper terug in te zetten en zoekt nog een teamgenoot. Bij KRK Racing zien we de beide Viper zeker terug en wel met Raf Vanthoor en Kris Wauters enerzijds en vermoedelijk Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk anderzijds.
Bij Porsche wachten NGT en GPR voorlopig af, terwijl First Motorsport over een nieuwe Porsche 997 GT3 beschikt voor onder meer François Verbist.
Ook goed nieuws van nieuwkomer Ford. VDS zet een Mustang GT3 ex-Matech in voor Raphaël Van der Straeten en Stéphane Lémeret, terwijl een tweede wagen beschikbaar is. De ex-Belcar-legende Pertti Kuismanen komt dan weer naar ons land afgezakt met een Ford GT. In de wandelgangen heeft men het over een jonge Belg om naast hem plaats te nemen.
En dan is er nog het verhaal Audi. Het is afwachten of we de gloednieuwe Audi R8 voor het duo Jean-François Hemroulle-Tim Verbergt in de BGT gaan zien en zeker het aantal wedstrijden staat nog verre van vast. Ondertussen is ex-kampioen Bert Longin nog een oplossing aan het zoeken en wie weet is dat een Porsche, een Mosler (één exemplaar voor de Brit David Shelton is al zeker), een Corvette, een Ginetta G50 GT3 of een Alpina B6 GT3... In ieder geval heeft Sport Garage twee exemplaren van de Duitse bolide klaar staan om in België in te zetten. Zo komen we alles samen aan goed 8 of 9 verschillende merken, wat in de huidige omstandigheden en in vergelijking met de ons omringende landen een zeer mooi cijfer is.
Naar het voorbeeld van wat de Nederlanders met hun Dutch GT4 aan het doen zijn (zij komen ons tijdens de wedstrijden van de LMS 1000 Km van Spa meeting vergezellen), werken ook wij hard aan de Division 2, de klasse strikt voorbehouden voor GT4 en GT4 Supersport. Hierbij denken we dan onder meer aan Porsche 997 (met een exemplaar voor de jongste BGT-kampioen Niels Lagrange), BMW Z4, Ford Mustang (VDS en Christian Deridder komen al), Aston Martin of Lotus.
In Division 3 zien we zeker onze Finse vrienden van Westend Racing terug aan de start verschijnen.
Zo komen we alles bijeen aan een leuk startveld en tijdens de 24 Hours of Zolder komen deelnemers van de Dunlop Endurance Cup en de Belgian Touring Car Series (met de Silhouettes) de GT's vergezellen. Op z'n minst wordt het opnieuw een Belgisch autofeest !(wr)
Op maandag 23 maart zal de Belgian Audi Club het programma rond de Audi R8 GT3 toelichten en de decoratiekleuren bekend maken. Bekend is dat een R8 GT3 zal fungeren in het Belgian GT kampioenschap dat daarmee een attractie bij krijgt. Eerder was al bekend dat Ferrari, Porsche, Lamborghini, Ford Mustang, Aston Martin en Dodge de grid zouden sieren. Als de intenties om een Ford GT en een Alpina er nog aan toe te voegen uitkomen dan zal het een leuk gezicht zijn in Zolder en Francorchamps. De Audi R8 in het Belgian GT gebeuren zal worden gedeeld door Jeff Hemroulle en Tim Verbergt.(wr)
Genève 2010: Mercedes-Benz SLS AMG, de supersportwagen !
Mercedes-Benz brouwt met AMG een supersportwagen die nog straffer is dan wat in de veertig voorbije historische jaren uit het gezamelijke brein is gekomen. De auto is voorzien voor de lente van 2010 en zal dus één van de blikvangers worden van het Autosalon van Genève begin maart. Binnen aluminium draagelementen is een AMG 6,3 liter V8 motor midden-vooraan opgehangen die maar liefst 420 kW uitbraakt of 571 pk en dat geweld via een zevenbak naar de wielen en de straatstenen kwijt kan. De motor heeft droge cartersmering en met een gewichtsverdeling van 48% voor- en 52% achteraan wordt een stabiliteit tussen de imposante wielen gelegd die zijns gelijke niet kent. Typerend zijn de vleugeldeuren, de lange motorkap, en natuurlijk die velgen van 9,5 x 19" vooraan en 11 x 20" achteraan. Ze zijn geschoeid met respectievelijk 265/35 R19 en 295/30R 20-banden. Ze omhullen vier carbon schijfremmen, zéér duur maar evenzeer efficiënt, waarin de ervaring van de F1 is gelegd.(wr)
Scott Dixon wil met Simon Pagenaud winnen in Sebring
Binnen een kleine week beginnen de vrije oefeningen voor de 57ste "12 Uren van Sebring". Deze dag/nacht-klassieker biedt voor de elfde keer speelruimte aan de American Le Mans Series. Deze wedstrijd wordt voor Peuget's 908 en de Audi's R15 TDI een eerste grote oefening met het oog op de "24 Uren van Le Mans" op 13 en 14 juni 2009 in La Sarthe. Acura is ook vertegenwoordigd in de LMP1 en buiten de in Indianapolis wonende Fransman Simon Pagenaud is de Nieuw-Zeelander Scott Dixon (28) iemand die een zege in Sebring begeerd. Op zijn CV staan al de "500 Mijlen van Indianapolis" (2008) en de "24 Uren van Daytona" (2006).
"Het is niet duidelijk hoe het reglement de dieselsauto's zal inbinden. De testen in de komende dagen zullen op die vraag antwoorden. De Acura in kwestie is de nieuwe 66XM Radio De Ferran Motorsport ARX-02a. Het is een goede auto die in vergelijking met de IndyCars waaraan ik gewoon ben natuurlijk meer downforce én meer mechanische grip biedt. Vooruitkijkend op het feit dat we met drie (Pagenaud,de Ferran en Dixon) race rijden is het voor mij een relaxe bedoening. De stress van bijvoorbeeld de 500 Mijlen van Indianapolis is ver weg. Het heeft iets van vakantie. Natuurlijk is het zo dat ik alleen maar races heb gewonnen. Daarbuiten won ik geen enkel kampioenschap."
De Brit die als één van de meest onfortuinlijke van de jongste F1-jaren is geweest, reed gisteren de snelste tijd in Barcelona op de voorlaatste testdag aldaar. In de 93ste van de 130 (!) ronden die Button in de BGP001 reed klokte hij 1'19"127. Dit voor Massa met de Ferrari F60. Het grootse aan de tijd van de ploegmaat van Rubens Barrichello is dat het sneller is dan de pole voor de GP van Spanje van vorig jaar. Toen eistte Kimi Raikonnen, met een brandstoflading aan boord weliswaar, die voor zich op in 1'28"813 en tijdens deze week was de snelste tijd 1'20"314. Tot Brawn met zijn rare combinatie van een halve Honda en een halve Mercedes kwam. Maandag: vierde tijd voor Button, dinsdag: derde tijd voor Barrichello, woensdag: snelste tijd voor Button.
Maar het zegt natuurlijk niet àlles. Lewis Hamilton die gisteren achteraan bengelde wegens nukkigheid van de Mc Laren Mercedes MP4-24 kan in die situatie niet berusten. De regerende wereldkampioen kan dat vandaag veranderen. Maar er zindert een gevoel van berusting doorheen het volkje dat straks in Australië zijn geloofsbieven moet concretiseren. In Button's hart zindert opieuw het gevoel te kunnen winnen, in de zielekamer van Barrichello schijnt opnieuw de zon. Eén man staat daarbij altijd op z'n Japans te lachen, wat verlegen, met minzame binnenpretjes, soms alsof hij er niets mee te maken heeft. Ross Brawn. Een groot ingenieur die mogelijk de meest gevreesde factor voor het seizoen 2009 is. Zei hij niet vorig jaar dat hij 2008 liet voor wat het was en de auto voor 2009 iets speciaals zou worden ? Op de resultaten van de trainingen afgaand is het waarheidsgehalte daarvan hoog.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Met de blabla die eigen is aan de voorstelling van een nieuwe racewagen weet de constructeur meestal knap te verhullen waar de prikpuntjes voor de concurrentie zitten. In het geval van de Audi R 15 TDI die in de American Le Mans Series rijdt en op 18 maart a.s mee aan de 57ste "12 Uren van Sebring" begint. De wedstrijd zelf start op zaterdag 21 maart en houdt de autosportminnende wereld een half etmaal in haar ban. Dr. Wolfgang Ullrich, "team princial" van Audi Sport was gul met zijn commentaar: "Een V10 dieselmotor met meer dan 441 kW (600 pk) en een koppel van 1050 Nm. Ah ja, en ook nog een verfijnder stroomlijn. En natuurlijk een roetfilter op de zondige krachtbron. Een een lithium-ion-batterij, lichtjes als op de seriewagens...
Wat de Dokter-in-Kwestie verzweeg was o.a. de compressieverhouding van deze diesel. Ook tegen welk toerental dat gigantische koppel wordt bereikt en/of het een piek is dan wel een vlakke koppelkromme over een breed toerentalbereik. De rijzige man vertelde en antwoordde ook niet tegen welk regime het maximum vermogen wordt gehaald. Kortom, de finesses waarnaar Peugeot zou kunnen snakken, bleven netjes verhuld. De pers kreeg nog mee dat Dino Capello, Tom Kristensen (achtvoudig Le Mans winnaar) en Allan Mc Nish, de bijzonderste LMP1 van Audi bemannen. Audi is sterk in Sebring ten overstaan van Peugeot, Porsche en Acura in het begin van een mooi kampioenschap. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Audi)
Button's chrono was onvervalst, Raikkonen vandaag snelst
De vierde tijd van Jenson Button in de BGP001 gisteren in Barcelona heeft vele tongen losgemaakt. De kwatongen eerst. De auto zou onder zijn gewicht zijn geweest... Maar Ross Brawn weerlegt dat met logica. "In weerwil van de moeilijkheden om een overname van Honda te bewerkstelligen, hebben we altijd aan de auto voortgewerkt. We wisten zelfs welke tijden hij zou kunnen draaien en waren verrast dat de concurrentie geen snellere chrono's heeft dan degene die tot nu toe zijn opgevoerd. Bovendien zouden zij verschieten hoeveel brandstof we aan boord hadden. De chrono van Jenson Button (1'21"140-vierde tijd van tien) was onvervalst."
"Het feit dat we nu een Mercedesmotor hebben is een pluspunt want Honda's 2,4 liter V8 heeft met dezelfde problemen gekampt als degene die Renault kende. Minstens 20 à 30 pk minder. Briatore heeft daarvoor terecht een motorwijziging gevraagd en gekregen van de FIA. Voor het overige is het motorconcept - of het nu Honda, Renault of Mercedes is, principieel gelijk. Het was dus niet zo'n huzarenstukje om die stermotor op "mijn" chassis te vijzen." Tot daar de nieuwe teameigenaar. Hij test volgende week nog drie dagen in Jerez alvorens af te reizen naar Australië waar op 29 maart a.s.de eerste GP van 2009 doorgaat.
Er heerst ook een grote stilte rond KERS. Voor 2009 is het toegelaten maar niet verplicht. Voor 2010 zou het Kinetic Energy Recovery System verplicht worden en volgens de nieuwste FOTA-intenties zou het in de toekomst niet duurder mogen zijn dan 2 miljoen. Ook groeien de voorstanders om het systeem door derden te laten maken. Op die manier heeft iedereen hetzelfde en bestaat er geen onderling gewichtsverschil, wat vandaag niet het geval is. KERS is aan de basis bedoeld om iets minder brandstofverbruik te hebben. Die intentie is al in de vergeethoek geraakt omdat het resultaat miniem is. Wat wel overeind is geleven is de 58,8 kW (80 pk) die gedurende 6"77 door een druk op een knop door de coureur kunnen "afgeroepen" worden in iedere ronde. Insiders beweren dat KERS al dood is nog voor het goed en wel gestalte aanneemt.
Vandaag werd er weer gezoefd op het 4,655 km lange circuit van Catalunya nabij Barcelona. Rubens Barrichello kroop voor de eerste keer weer achter het stuur onder goedkeurende blikken van Ross Brawn die in de Braziliaan zowel een goede testrijder als GP-coureur vindt. Barrichello was uiteindelijk twee keer vice-wereldkampioen...2002-2004) De misplaatst veronderstelde opvolger van Ayrton Senna reed 111 ronden en puurde daar een...derde (!) chrono uit. Die bevestigt Brawn's verhaal over de juistheid van de wijzerstanden van Button gisteren. Barrichello moest alleen Nakajima en "King of the Road" Kimi Raikkonen in de Ferrari-met-KERS laten voorafgaan. De Fin reed 1"20314 en was daarmee de snelste in zijn 35ste ronde, niet zo lang nadat KERSbrokken kwamen en de pit eruit was. De hutsekluts is nu compleet in de rangen. Ross Brawn speelt het spel puur. Kennis is macht wordt gezegd. Barrichello mag het gaan geloven.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
01. K.Raikkonen (Ferrari F60) 1'20"314 02. N.Nakajima (Williams-Toyota FW31) 1'20"907 03. R.Barrichello (Brawn GP Mercedes BGP001) 1'20"966 04. J.Trulli (Toyota TF109) 1'21"182 05. M.Webber (Red Bull Renault R29) 1'21"347 06. N.Heidfeld (BMW Sauber F1.09) 1'21"615 07. A.Sutil (Force India Mercedes VJM02) 1'21"834 08. F.Alonso (Renault R29) 1'21"834 09. H.Kovalainen (Mc Laren-Mercedes MP4-24 1'21"991 10. S.Bourdais (Toro Rosso Ferrari STR4) 1'23"039 11. S.Buemi (Toro Rosso Ferrari STR4) geen tijd
Toyota's passieve veiligheid tegen zijdelingse botsingen
Toyota poogt in de passieve veiligheid van hun voertuigen nog een stap verder te gaan dan frontale-en achteraan-botsingen te minimaliseren om doden en gewonden verminderd te zien. Een radarsysteem bewaakt via sensoren links en rechts van het wagenfront een veld onder een hoek van plusminus 45°. De afstand die door de loerende ogen kan worden bereikt ligt tussen tien en vijftien meter. Dat maakt dat toekomstige Toyota's om het hoekje zullen kunnen kijken. Mocht de bestuurder het signaal dat sonorisch en optisch wordt gegeven toch niet door hebben, dan komt een remsysteem automatisch in werking zodat tenminste de snelheid waarmee de dan onvermijdelijke botsing zal gebeuren is gereduceerd.Op die manier zullen de lichamelijke gevolgen beperkt blijven, vooral omdat de inzittenden "omgeven" zijn door airbags allerhande zodat ze als OpSinjoorke's worden opgevangen.
Toyota ging nog verder benevens die krachttoer. De meest gevreesde van alle botsingen is natuurlijk de frontale. Vooral voor achterin zittende medereizigers zijn de gevolgen vaak ernstig. Wat de grootste autoconstructeur ter wereld heeft gebrouwen is een systeem - eveneens op radarwerking berustend -- dat de achterinzittenden moet "voorbereiden" op een zijdelingse-, frontale- of achterwaartse schok.Het is gebaseerd op het elektronisch aanspannen van de gordels en gesteld dat ze die aan hebben is de kans om ongedeerd uit het rijdend doosje te komen heel groot. De verdienste ervan is natuurlijk zeer groot. Mercedes, Volvo en BMW staan op hetzelfde peil. Zijdelings, frontaal en daarmee een vlak beschermingsfront bieden van zogoed als 180° rondom het front van de wagen is tot nu toe ongezien. Japan wil er weldra in serie optioneel mee uitpakken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)
De eerste keer dat ik Juan Manuel Fangio mocht ontmoeten was in 1971 tijdens de GP van Monaco. Jan Hendrickx, een jeugdvriend en later gezien sportcommissaris van de RACB, vergezelde me. We tuften samen in zijn Simca Rally I naar het Prinsdom. Hoe we in de pits beland zijn weet niet één van beiden nog. Op één of andere mysterieuze manier waren we ongemerkt opgenomen in het tableau van de straten van het belastingparadijsje, met zijn blauwe zee voor de deur, de jachten, het kasteel dat domineert boven op de rotsen.
Juan Manuel Fangio, Argentijn en vijf keer wereldkampioen Formule 1, was in gesprek met Ronnie Peterson die toen voor March reed. Dat was die STP-March, helrood, met die grote schotelvormige voorvleugel en een hogere, brede achterwing. Grote Ronnie was aangedaan door het bezoek van de Maestro. De Grootmeester was gekleed in een simpel donker polootje, een stijlvolle, geklede grijze broek en zwarte sandalen. Hij luisterde aandachtig naar wat Ronnie zei. Het ging over de auto. De man die na een absolute climax op de Nürburgring in 1957 met een tot Maserati omgebouwde Ferrari zijn vijfde wereldtitel realiseerde werd in nooit eerder gezien triomf op de schouders rondgedragen. Mercedes stopte in 1955 met F1 na het verschrikkelijke ongeval tijdens de "24 Uren van Le Mans" waarin Pierre Levegh in de tribune vloog en 82 mensen het leven lieten. Héwel, dié man had nooit met een mid-rear engine gereden. Ronnie Peterson stelde het hem voor.
De uitnodiging om in die March te rijden kreeg een complete andere wending. Fangio deed zijn schoenen uit alvorens hij instapte en achter het stuur plaatsnam. Niemand begreep het goed. Er was een conversatie met Ronnie Peterson waarbij ook de teamchef betrokken werd. Buiten Jan en ik was er niemand anders in de stand dan die drie personaliteiten. Aan Fangio's gelaatsuitdrukking was te zien dat hij weigerde. Durfde hij niet ? Hij kende Monaco toch als niemand, niet ? Na alles goed te hebben bestudeerd stapte hij uit de March-Ford en deed zijn schoenen terug aan. Toen de grote mijnheer in de eenvoud die hem altijd eigen was en is gebleven verder wandelde, werd Peterson gevraagd waarom de Meester had geweigerd. "Dit is niet van mij", had Juan Manuel hem vaderlijk geantwoord, "het is niet goed andermans werktuig te gebruiken zonder doorslaggevende reden. Ik zou hem kunnen crashen..." 's Anderendaags werd Ronnie Peterson tweede achter Jackie Stewart in een Tyrrell Ford in de GP van Monaco op 25"6. Juan Manuel Fangio stond "anoniem" langs de kant, niemand zag hem bij wijze van spreken. Hij zag dat het goed was, die jaren nà hem. De levensles van respect te hebben voor andermans bezit, werktuigen en arbeid is verwaterd.
Grote coureurs zijn niet noodzakelijk nog grote mensen. Of kunnen het mischien niet meer zijn door onze opgeklopte wereld. De onnoemlijke talrijke discipline's maken profilering ook moeilijker. Michaël Schumacher, met wie ik eens op de Nürburgring mocht rondzoeven in een Ferrari Maranello was kil. Hij deed wat hem was gevraagd voor veel geld. Een robotcoureur met vissenbloed in de aderen. De zevenvoudige wereldkampioen is volgens iedere insider de beste aller tijden. Wie zou ik zijn om dat tegen te spreken ? Hij zal echter nooit de eenvoudige warmte kunnen benutten die Fangio eigen was. Na Monaco heb ik het monument Fangio nog vele malen mogen ontmoeten. Ook op zijn tachtigste verjaardag. Hij zei altijd "Mi amigo". Gelukkig zei hij dat niet alleen tegen mij. Gastheer van dat moment van bezinning Ronnie Peterson stierf op 11 september 1978 als gevolg van een verschrikkelijke crash in Monza waar Riccardo Patrese, verdacht en later gezuiverd van schuld, alles van weet. Juan Manuel Fangio overleed in 1995. Hij was juist 84 jaar jong geworden. Het eeuwig leven in de pure autosport bestaat dus.(Walter Rombauts)
Michael Krumm en Darren Turner zijn de piloten die met een Gigawave Nissan vier wedstrijden zullen rijden van het FIA-GT kampioenschap. Dat wordt stilaan een vette kluif zodat mag worden afgevraagd wat de FIA doet aarzelen om daar een echt WK van te maken. De auto is de nieuwe GT-R van Nissan die in de nieuwe GT1 rijdt. De Japanse GT-R reed in Fuji al veel testkilometers en deze van het Britse Gigawave dat in 2008 nog met Aston Martin DBR9 is ook al vrijgegeven. Porsche bekijkt dat allemaal met argusogen. Die GT-R en eigenlijk ook de 350Z en nu de licht gewijzigde (korter, krachtiger en sneller) 370Z heeft het merk uit Weissach al meermaals kopzorgen bezorgd.
Het is bekend dat constructeurs elkaars auto's aankopen of uitwisselen. Nadat enkele zwaargewichten met de toenmalige concurrent rondenlang door de groene hel van de Oude Nürburgring snorden - met de Japanse karren wel te verstaan - werd enkele dagen later het legertje ingenieurs samengeroepen en gevraagd "heren, waarom maken wij zo geen auto ?" Beteuterde gezichten bij Porsche. Kort erna rolden veertig koppen. Porsche bleef de baas. Nissan zal dat niet ontkennen. Maar degenen die zich in races door de GT-R hebben weten voorbijvliegen - nadruk op vliegen - zien reikhalzend uit naar wat Gigawave nu brouwt met Nissan, sorry Nismo. (Tektst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Ross Brawn neemt Honda, Button en Barrichello over
Sinds Honda op 5 december 2008 de handdoek in de ring gooide, liet Ross Brawn niet in zijn kaarten kijken. Na diverse aanbiedingen die hij altijd weigerde wegens "onvoldoende" nam hij de beslissing zelf het "Brawn GP" op te richten. Coureurs zijn Jenson Button en...Mister Rubens Barrichello. De absolute topingenieur die van 1996 tot 2006 bij de Scuderia Ferrari werkte en nauwe banden had met Jean Todt en Michaël Schumacher, is dus de staat van dienst van de oerdegelijke Braziliaan niet vergeten. Hiroshi Oshima, Managing Officer van Honda Motor Co, zei Ross Brown dankbaar te zijn en hem veel succes toe te wensen.
Wie sterke Ross ook dankbaar zal zijn is de man waarvan in 1994, toen Ayrton Senna in Imola op 1 mei deze wereld verliet, verwacht werd dat hij die erfenis zou invullen. Zo is niet geschied. De in Sao Paulo op 23 mei 1972 geboren Braziliaan raakte na zijn debuut bij Eddie Jordan in 1993 én bij Jackie Eeckelaert die voor de Peugeotmotor instond, verzeild bij Ferrari. Zoals bekend vervulde hij daar t.o.v. Schumacher de rol die Stirling Moss voor Fangio speelde.
Brawn GP zal volgende week testen in Barcelona en mogelijk ook nog "effe" in Jerez alvorens op de grid te staan in Australië ! Mogelijk is Jackie Eeckelaert iets te vroeg vertrokken in Brackley ofwel is Brawn's Brain te sterk voor even vaardige medewerkers. Na een sabbatjaar in 2007 waarin gedacht werd dat de stille visser nooit meer in het lawaai van de F1 zou terugkeren, is hij het middelpunt van aandacht. Immers, wat Ross doet, doet Brawn goed. De eerste opdracht voor Barrichello, nog voor een snelle ronde, is minder Pepsi Max drinken. Wegens - misschien - KERS op de taart.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Honda)
Mazda Motor Belux heeft een nieuwe Managing Director in de persoon van Alain Groult. Hij neemt deze taak met onmiddellijke ingang waar. De erfenis die Olivier Sermeus hem nalaat zal d ploeg uit Willebroek geen windeieren leggen. Mazda doet het bijzonder goed. De modellen slaan aan en de verkoopscijfers stijgen dus. Mazda heeft zich wel teruggetrokken met de Mazda RX uit de Belgian Touring Car Series (BTCS) en ook de drie auto's in Le Mans die met een Mazda-krachtbron rijden zijn niet van de fabriek uit. Uiterst toekomstgericht is de arbeid die verder wordt gezet aan de rotary-engine op waterstof. Zowel in Japan als in Noorwegen rijden er daar al dertig exemplaren van rond. Eerstdaags zal het profiel van de Heer Alain Groult wel een gedegen plaats innemen binnen het kader van de Belgische automobielactiviteiten.
Hij geniet alvast enkele voordelen. Zo werd de pick-up BT50 tot "Pick-Up van het jaar 2009" uitgroepen door het toch wel gespecialiseerde blad "4x4 Plus" dat in die materie al vele jaren zijn sporen heeft verdiend. Pick-Up's staan vandaag nu wel niet op de verlanglijstjes van de meeste autokopers, maar een titel is altijd meegenomen. Of een pertinente nieuwigheid zoals in Genève. De CX-7 werd geherstyleerd en demonstreert de filosofie van Mazda omtrent de "CrossOver". Dat is een nieuwe term om compacte terreinwagens een nieuwe doelgroep te geven. Comfort van een limousine, prestaties van een sportwagen en trapezewerk van een terreinwagen. Die zitten allemaal in dat begrip vervat van wat voorgevloeid is uit de zwaardere, lomper ogende SUV's tot nu toe. Concurrenten als Nissan met de Qazana Concpet Car in Genève, of Dacia met de "Duster", leggen elkaar het vuur aan de schenen. Dit robbertje is nog niet uitgevochten. Om Mazda's aandeel in de nieuwigheden van Genève af te sluiten is er ook de Mazda 3 met een startstop-inrichting. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)