Mazda Motor Belux heeft een nieuwe Managing Director in de persoon van Alain Groult. Hij neemt deze taak met onmiddellijke ingang waar. De erfenis die Olivier Sermeus hem nalaat zal d ploeg uit Willebroek geen windeieren leggen. Mazda doet het bijzonder goed. De modellen slaan aan en de verkoopscijfers stijgen dus. Mazda heeft zich wel teruggetrokken met de Mazda RX uit de Belgian Touring Car Series (BTCS) en ook de drie auto's in Le Mans die met een Mazda-krachtbron rijden zijn niet van de fabriek uit. Uiterst toekomstgericht is de arbeid die verder wordt gezet aan de rotary-engine op waterstof. Zowel in Japan als in Noorwegen rijden er daar al dertig exemplaren van rond. Eerstdaags zal het profiel van de Heer Alain Groult wel een gedegen plaats innemen binnen het kader van de Belgische automobielactiviteiten.
Hij geniet alvast enkele voordelen. Zo werd de pick-up BT50 tot "Pick-Up van het jaar 2009" uitgroepen door het toch wel gespecialiseerde blad "4x4 Plus" dat in die materie al vele jaren zijn sporen heeft verdiend. Pick-Up's staan vandaag nu wel niet op de verlanglijstjes van de meeste autokopers, maar een titel is altijd meegenomen. Of een pertinente nieuwigheid zoals in Genève. De CX-7 werd geherstyleerd en demonstreert de filosofie van Mazda omtrent de "CrossOver". Dat is een nieuwe term om compacte terreinwagens een nieuwe doelgroep te geven. Comfort van een limousine, prestaties van een sportwagen en trapezewerk van een terreinwagen. Die zitten allemaal in dat begrip vervat van wat voorgevloeid is uit de zwaardere, lomper ogende SUV's tot nu toe. Concurrenten als Nissan met de Qazana Concpet Car in Genève, of Dacia met de "Duster", leggen elkaar het vuur aan de schenen. Dit robbertje is nog niet uitgevochten. Om Mazda's aandeel in de nieuwigheden van Genève af te sluiten is er ook de Mazda 3 met een startstop-inrichting. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)