Yves Fourdin reed zijn Chevrolet Matiz V8 over nat Zolder
De zon poogde vanochtend het natte wegdek van het Zolders asfalt weg te dampen. Op de piste de opnames voor Fleet-TV met de Chevrolet Cruze die in het WTCC wordt gereden door Nicola Larini, Robert Huff en Alain Menu. Het is een Fassler-exemplaar. Hij dient voor shows, testritten maar is identiek aan degene die dit weekeinde in Mexico de tweede race om het WK rijden. Maar dat is een ander Chevroletverhaal. In de pitlane stond de Matiz met de V8 Corvette-motor die door tuner-rallyexpert Yves Fourdin werd gemaakt. "In een bui", zegt hij. "Ik had een Corvettemotor op overschot en vroeg of ik niet zo'n folietje mocht maken. Ik droomde er al lang van, een droom als kind, als je wil. Ik kreeg toelating en voilà. Een originele "kas" van een Matiz diende als basis.
"Als ik in Monza uit de Parabolica kom, dan slaat de toerentalbegrenzer aan als de snelheidsmeter 260 km/h aanwijst...Van 0 naar 100 km/h heb ik slechts 3"7 en tot 200 km/h maar 10"94 nodig. het is een bom. De bedoeling is om in voorprogramma's een knallende demonstratie te geven. Mensen blijven dromen. Dat is het minste wat je ze moet laten..." besluit de man die wat anoniem rondzweeft op zeer hoog niveau.
Naarmate de analyse van het kleine krachtwonder vordert wordt duidelijk dat de opbouw is gebeurd op een bodemplaat van een Chevrolet Camaro en in de breedte is aan elke kant slechts 3 cm weggesneden. Het dashboard is 7 cm naar achteren geschoven in het interieur. Die imposante V8 van de Corvette met een koppel van meer dan 600 Nm eist natuurlijk iets voor zich op. De sequentiële versnellingsbak die de achterwielen voedt moet er ook worden aangevezen. 't Is waar, de rest is allemaal origineel. Omdat het om een "object" gaat is de katalysator natuurlijk weggelaten en race-uitlaten - naar beneden gerichte uitlaateinden - vervangen de burgerversies.
Daar kwam Yves Fourdin met de Matiz nu juist voor naar Zolder. Om te zien of de lawaaiproductie minder dan de maximum van 95dB zou liggen die in Zolder op niet-geluiddagen als maximum waarde geldt. Het venijnige krachtbeestje schoof link over het Limburgse lint. Zoveel koppel op de weg overbrengen was een kunst. Maar de rt duurde niet lang. Omdat de Matiz 101 dB produceerde kon het circuitmanagement niet anders dan het kleinood van de baan halen. Normaal is dat voor het gegeven niet veel lawaai natuurlijk. Maar de milieuregels zijn streng, héél streng terwijl je een F16 van Kleine Brogel met een knal door de geluidsmuur hoort gaan. Twee verschillende werelden.
Het zou geen gek idee zijn om met zo'n ding een "Cup" te organiseren. De huidige context van GM maakt dat een uitlating als deze op zijn minst voor even in de koelkast verdwijnt. Bovendien is de Matiz aan zijn levenseinde toe. In Genève is zijn opvolger al voorgesteld: de Spark. de kans is groot dat de oefening nog eens moet overgedaan worden. "Maar dat is niet voor morgen", zegt Yves. "Het Matiz-project heeft mij veel gekost en vandaag liggen de centjes niet voor het rapen." Naast zijn WTCC-activiteiten runt de creator van dromen nog een druk bezochte garage, autoverhuur en preparaties van rallywagens. Zijn agenda zit vol, zoals zijn hoofd met talloze nieuwe ideeën.(Tekst en foto: Walter Rombauts)