Benz-Patent Motorwagen herleeft, maar nu met brandstofcel
Carl Benz nam in 1896 een patent op een driewieler die de "Benz-Patent Motorwagen" is gaan heten in de geschiedenisboeken. Met die idee in het achterhoofd hebben 150 stagiaires daarvan een moderne versie gebouwd. Het leuke ding met vleugeldeuren werkt op een brandstofcel. Een brandstofcel ontvangt waterstofgas aan de kant van de anode (-) in het midden bevindt zich een separator uit polymeer. Aan de andere kant daarvan is de kathode (+) waarnaar zuurstof wordt gevoerd. Als de waterstof-elektronen en de zuurstofelektronen naar elkaar toe willen onstaat er een elektrische stroom. Door de scheidingswand kunnen alleen ionen passeren. Het waterstofgas en de zuurstof kunnen in een - en +-pool onderaan de separator een verbruiker activeren. Dus ook een elektromotor.
We laten de waterstof en de zuurstof zich langsheen de separator begeven en elkaar ontmoeten in een vebruiker. Lamp, elektromotor enz...Voorwaarde is wel dat de brandstofcel voeding krijgt met waterstofgas en zuurstof. Dus moet vooraf een elektrolyse zijn gebeurd. Dat kan zijn door aangevoerd en opgeslagen waterstofgas (momenteel al onder een druk van 720 bar in compacte tanks) maar ook via de "groene" manier vanuit zonnepanelen (photo-voltaïsche cellen). Die zonne-panelen kunnen eventueel in het dak van een auto worden verwerkt zoals in de Nissan Nuvu die vorig jaar in Parijs stond.
Het is mogelijk dat de zonne-cellen die op een auto als "schubben" kunnen worden aangebracht niet voldoende stroom leveren voor de aandrijving zelf. Dan gebruikt men ze voor de toebehoren als binnenverlichting, audio-installatie, airco e.d. te voeden; Volvo deed dat in haar testcentrum in Phoenix (Arizona) al dertig jaar geleden. Waterstof kan natuurlijk met klassieke electriciteit worden gewonnen maar de juiste weg is natuurlijk om dit te doen met hernieuwbare energiebronnen als zon en wind.
Voor de in bijlagen afgebeelde auto is veel glasvezel gebruikt en doen de kuipzeteltjes denken aan de F1. Vooruitblikkend op de toekomst is deze F-Cell Roadster voorzien van een "Drive-by-Wire" (draadloze besturing van de 1,2 kW sterke motor) en is het stuurwiel vervangen door een joy-stick. Dit voertuig dat uiteraard een ZERO-emissie heeft (alleen waterdamp is mogelijk) kan 25 km/h snel rijden over een afstand van 350 km. Het is een prachtige combinatie van studieën over fabricage-technieken, aanwenden van materialen, aandrijvings-technologie (heel nabije-) en een ver doorgedreven elektronika.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)