Hermann Lang stierf op 19 oktober 1987 in zijn geboortestreek Bad Cannstatt nabij Stuttgart. Vandaag zou hij honderd jaar zijn geworden, maar dat is zo met iedereen dat je na je dood eens je honderste geboortedag ontmoet. Omdat Hermann Lang is geboren op 6 april 1909 is het precies een volle eeuw dat de Europese Bergkampioen uit 1939 zijn stempel drukte op zowel de vooroorlogse als na-oorlogse autoracerij op het hoogste niveau. Hij was één van de grootste coureurs in de geschiedenis in de Mercedes-Benz W154 en won o.a. op 15 mei 1938 de GP van Tripoli voor zijn teammaats Manfred von Brauschitz en Rudolf Caracciola. Ze reden de W154, toen een magische machine om de Alfa Romeo's en de Auto Union's te verslaan. Alvorens aan autoraces te beginnen was Hermann Lang een succesvol motorcoureur met Norton. De specialisten van de tweewielers zullen hem nimmer vergeten in verband met een zege op de Solitudering in 1927, maar ook niet uit de tijd dat hij met sidecars bergkoersen reed.
Na WO II hernam hij met de bergkoersen waarin hij zo uitblonk. Met zijn BMW "Mille Miglia" won hij verpletterend de Bergkoers van het Zwarte Woud in Ruhestein. Het jaar nadien keerde hij terug naar Mercedes-Benz om een opmerkelijke come-back te maken. In 1952 drukte hij direct zijn stempel op de races in o.a.Argentinië met een tweede plaats. Maar het orgelpunt van zijn come-back was toch wel de zege in de "24 Uren van Le Mans 1952" met Fritz Riess. In hun Mercedes-Benz met drieliter motor legden ze dat etmaal 3733,800 km af tegen een gemiddelde snelheid van 155,575 km/h. Ze finishten met praktisch één ronde voorsprong. Hermann Lang vond het na de GP van Europa in 1954 welletjes en bleef verder werken bij Mercedes-benz als adviseur voor de klanten. Zijn naam blijft één van de grootste uit de autosportgeschiedenis. Dat zei ook Juan Manuel Fangio over hem. Die ontmoette hem in de sportwagenraces vaak in de achteruitkijkspiegels.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)