Mercedes trekt de nieuwstrein met de ML 450 Hybrid in New York
Terwijl op de Shangai Auto Show momenteel de "wereldkampioen van de lage uitstoot aan koolstofdioxide in de luxeklasse" door Mercedes-Benz wordt getoond knalt donderdag op de New York International Auto Show" alweer een fles champagne voor de brandnieuwe ML 450 Hybrid naast de Bluezero. De stoet cleancar's breidt zich ieder Salon uit en het is nog net wachten op de toeleveringsmogelijkheden aan de consument en de "plug-ins" en de "waterstofauto's" zoals die van BMW of brandstocelkrachtpatsers van Nissan en Renault zullen voor "a change" in autowereld zorgen. Het is geen droom meer. Hou de garagepoort maar dicht of ze rijden binnen voor je het weet...
De ML 450 Hybrid is speciaal voor de Amerikaanse markt ontworpen. Met een brandstofverbruik dat door de hybride-techniek liefst 60% lager ligt dan overeenkomstige V8-motoren, moet dit wel een doorn in het oog zijn van Chrysler en GM die de einddatum van hun zestig dagen schrikwkkend dichterbij zien komen. Het is zelfs een beetje onbegrijpelijk dat hun ingenieurs niet "direct" de nu concrete oplossingen van de concurrentie gaan kopiëren. Het zou meer dan een pleister op een auto been zijn omdat overheid en consument het vertrouwen opnieuw zouden kunnen doen herleven. Dat is beter dan veraf staande technieken, ook al zijn ze nog ingrijpender dan alles wat nu bestaat, te blijven betrachten en terwijl te stikken.
Die ML 450 Hybrid heeft een modulair dubbelwerkend hybridesysteem. Er zijn twee elektrische motoren met ieder 45 kWaan vermogen. Ze zijn direct gekoppeld aan de dubbelwerkende hybride-overbrenging. Op deze manier wordt ruimte en gewicht bespaard. Hetbijzonder vernuftige systeem biedt alle bekende hybride-functies. Dat zijn rijden op pure elektriciteit op stroom uit de Lithium-batterij, een start/stop-inrichting, een KERS-effect door zowel de remenergie te recupreren als de V6-motor met uiteraard interne verbranding bij te staan. Het aldus bekomen gemengde verbruik bedraagt 7,7 l/100 km. Dat is niet mis voor een voertuig dat 250 kW of 340 pk als vermogen heeft en 480 Nm trekkracht naar de wielen stuurt. Het is samen met de S 400 Hybrid "de wereldkampioen van de CO2-uitstoot" omdat die 185 g/km bedraagt. Op zich teveel nog, maar voor de luweklasse met het daarbij horende gewicht is dat een prestatie die is neergezet.
Overigens is hier niet gezegd dat het de andere constructeurs voor de wind gaat. Mercedes-Benz dat terecht met de S 400 Hybrid in Shangai snoeft, zag zijn verkoop in de eerste drie maanden van dit jaar met -25,4% dalen. En toch leeft niet echt die panische angst onder de Duitse autobouwers. Opel niet te na gesproken. Dat verdienstelijke merk is het slachtoffer van "Amerika" omdat moedermaatschappij GM hun patenten in onderpand hebben gegeven om geld te bekomen. Dat zal nogal een juridisch kluwen worden als Opel terechte zelfstandigheid wil verwerven. Op de New York International Auto Show staat van GM-zijde een Cadillac Corverj en van Chevrolet een Conceptcar. Die aanwezigheid is logisch. Barack Obama heeft duidelijk gezegd dat het land zijn auto-industrie niet teniet laat gaan. Hopelijk wordt "Chapter 11" vermeden en vonken de GM-modellen letterlijk en figuurlijk op.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)