Binnenkort komt er een Tesla Cup, een competitie met alleen maar deze puur elektrische auto's. De Tesla geniet een stijgende populariteit. Vooral het nieuwe S-model dat een mooi gelijnde gesloten sportwagen is en aan de zijde van de Roadster wordt verkocht. Voor dit nieuwe model dat van 0 naar 96 km/h sprint in 5"9 liepen in één week tijd 711 nieuwe bestellingen binnen. Ieder van die klanten heeft daarbij 5000 dollar voorschot moeten betalen. De auto zelf kost, afhankelijk van de gekozen batterij, 49.900 dollar. Omdat de benzine in Amerika 4,25 dollar per gallon kost houdt Tesla staande dat op termijn de elektrische variant alsmaar interessanter zal worden. Een "vulling" zou 9 kosten, maar daarvoor ligt de krachtpatser dan wel zeven uur aan de draad, tenzij een - duurdere - snellading wordt gebruikt. Die laad de Lithium-Ionen-batterij in 45' op.
Tesla laat momenteel de keuze uit drie batterijpaketten: 120 V, 208 V en 240 V. Al naargelang van de gekozen batterij kan 267 km, 383 km of 500 km gereden worden alvorens men opnieuw moet laden. De Tesla Roadster waarvan er al 330 zijn verkocht blijft met zijn 101.100 dollar - na aftrek van de federale tegemoetkoming van 7500 dollar - een zeer dure auto. Zijn doorbraak is echter een vaststaand feit. Met een showroom in Menlo Park in Californië en weldra op Cheval Place in Londen en...volgens geruchten ook in Brussel, is de naam van de uitvinder van de wisselstroom niet meer uit het automotive-gebeuren weg te branden.
D'r is trouwens nog iets gebeurd. Porsche heeft met een gewijzigde 911 de "Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën" gewonnen. Die proef werd gereden vanuit het Franse Valence naar het Prinsdom. Porsche won net voor de Tesla die met één vulling 402 km door stad, buitenwegen en Alpenwegen aflegde. Heinz-Harald Frentzen die sinds zijn project met de Apollo Gumpert Hybride niet meer weg te slaan is van de "alternative automotion" heeft ook enkele testritten gedaan met de Tesla over o.a. enkele speciale ritten van de klassieke Rally van Monte Carlo. Bandenfabrikanten, zoals de vooraanstaande Yokohama, houden de opmars van elektrische voertuigen nauw in de gaten.
Batterijen worden compacter, de modellen zelf ook en ze worden zowaar telkens eleganter. Met als gevolg dat er mettertijd geen plaats meer zal zijn voor een reservewiel. Zelfs niet voor een thuiskomertje. Dus is het van belang dat de wangen van en band steviger worden opdat ze bij een lekke band over korte afstand toch nog genoeg steun is om te rijden. Wie binnenkort naar - bijvoorbeeld - Het Yokohama Drift Kampioenschap - gaat kijken, die moet maar eens opletten hoe "rigide" die bandenflanken zijn geworden. Schuimrubber erin pompen zoals nu al bekend of volle banden zijn ook denkbeelden. Nicoal Tesla zou er de wenkbrauwen van fronsen. Waarvoor driftkoppen al niet goed zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
|