Samen met hun moderne collegas ging zaterdag in Tielt het Kampioenschap van België Historic Rally van start. De TAC Rally kondigde zich aan als een harde strijd onder de Escort BDAs, maar daar kwam door toedoen van de pechduivel weinig van in huis.
Nochtans kondigde het wedstrijdbegin zich bijzonder leuk aan met een gezamenlijke besttijd voor Mathias Viaene en Stefaan Stouf, terwijl Gunther Monnens in de ConXion MK2 amper 4sec moest prijsgeven. Amper enkele proeven later werd het een heuse afvalrace. Eerst moest Stefaan Stouf de strijd staken en op de derde klassementsproef brak Geert Vandoorne, vierde op dat ogenblik de motor van zijn Escort MK1. Voor Mathias Viaene liep het ondertussen een stuk beter, want de streekrijder kwam na de eerste ronde met 3 sec voorsprong op Gunther Monnens als leider naar het rallycentrum. De resterende tegenstanders volgden dan al op één minuut en meer.
Terwijl de concurrentie nog in de touwen hing, besloot Gunther Monnens om een maximum attack te doen voor de eindzege. De Limburgse rijder kwam echter van een kale reis thuis, want op het onverhard gedeelte van den Ondank werd de Escort bruusk gestopt door problemen met de achterbrug en aandrijfas. Meteen lag de weg naar de zege open voor ex-ciruitrijder Viaene tot ook hij net voor de slotronde het strijdtoneel moest verlaten met ontstekingsproblemen.
Mede door deze opgaven vochten Vincent Verschueren en Didier Vanwijnsberghe tot hun eigen verbazing in de laatste boucles nog voor de eindzege. De Ascona-piloot kwam ondanks remproblemen in de beginfase aardig in de buurt van een stunt, maar toen het op de slotproef plots begon te regenen was Verschueren net iets te voorzichtig. Didier Vanwijnsberghe koos in zijn Escort, die de eerste ronde injectieproblemen kende, voor een minder behouden rijstijl en wipte zo in de slotkilometers nog over zijn rivaal. ConXion-teamleden Chris Debyser en Bart Maes zaten elkaar lange tijd op de hielen met de derde plaats als inzet, tot Debyser zijn Escort op de voorlaatste proef naar het opgavenpark leidde. Maes bedankte en zette de Manta Transeurope, na motorproblemen te hebben overwonnen in de eerste lus, op het podium.
Voor Tuur Vandenabeele werd het al evenmin een vlekkeloze rally. Zijn BMW 323i E21 werd s ochtends eerst geplaagd door problemen met het stuurhuis en even later brak ook een brandje uit aan de uitlaat. Tot overmaat van ramp kostte een lekke band hen nog eens 40sec, maar vanaf de derde ronde vlotte het een stuk beter zodat er alsnog een vierde plaats in de wacht werd gesleept. Lode De Keyser kwam in zijn Porsche als vijfde over de streep, terwijl spektakelman Lieven Denys als tweede kampioenschapsrijder op een zesde plaats strandde. De rest van de top 10 werd vervolledigd door Patrick Spillebeen, Bart Vanhaverbeke, Marijn Hoens en Dirk Dumon.
In het nieuwbakken Historic Team-kampioenschap haalden slechts drie genomineerde formaties de eindmeet. Het SMS Team had voldoende aan de tweede plaats om kostbare punten te scoren in dit nieuwe kampioenschap.
|