SPANNING NAAR GP VAN BELGIË LOOPT OP, VERSTAPPEN NOG NEGEN RACES TE GAAN MET 80 PUNTEN VOORSPRONG
De spanning naar de GP van België loopt niet op omdat Max Verstappen wellicht ongehinderd naar zijn eerste reguliere wereldtitel rijdt, maar wel omdat de FIA de metingen van de "porpoising"wil doorvoeren. De grondspeling van de auto's zou met 15 mm vergroot worden en dat geeft verschillende aerodynamische effecten. Het "gestuiter" van de bolides wil de FIA temperen omwille van de gezondheid en de veiligheid van de coureurs. Vooral in het bokkige Baku was te zien hoe sommige piloten doodvermoeid na aankomst uit hun wagen kropen.
Nu de FIA zich met de verticale oscillatie van de renwagen - die altijd heeft bestaan - zich onledig gaat houden, rijst de vraag of daarmee niet een "botsing" tussen de "administratieve" ingenieurs en de "echte" van de teams gaat worden veroorzaakt. Het zal leuk zijn dit weekend dit te volgen.
Voor het overige zal deze GP van België - als het niet regent - er uitzien als alle andere. Of toch niet, want er komen meer rand-animaties met 36 DJ's, toeters en bellen die de eigenaars van de F1, Liberty Media, moeten overtuigen de race ook volgend jaar op de kalender te zetten. Christian Horner sprak er wijze woorden over. "Silverstone, Monaco, Monza en Francorchamps zouden altijd op de kalender moeten blijven. Het zijn de wiegen waarin de F1 is gelouterd". (Walter Rombauts)
FIA BEPAALT VIA WMSC GROTE LIJNEN VOOR MOTORREGLEMENT 2025
Terwijl Vanessa Maes, CEO van Spa Grand Prix, zich in alle bochten wringt om de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, ter wille te zijn om toch maar de GP van België F1 in 2023 te behouden, heeft het "World Motor Sport Council", de FIA eigenlijk, de grote contouren bekend gemaakt van het nieuwe motorreglement voor 2025 en daarna. Tot zelfs in 2027 kennen we veel intenties. Het hele pakket zou moeten maken dat de VW-groep, meer concreet de merken Porsche en Audi zich naar de F1 laten lokken. Globaal is bekend dat Porsche 50% van Red Bull in handen zou nemen, maar echte ernstige details zijn daarover nog niet echt bekend.
Duidelijk is dat het - opnieuw - de huidige hoogtoerige V6 verbrandingsmotoren zullen zijn die de dienst blijven uitmaken. Weliswaar zonder de "Motor Generated Unit - Heat", het kostelijke én zéér ingewikkelde onderdeel dat warmte omzet in elektrische energie. Toch beweert het "WMSC" dat de elektrische inbreng in de motor tot 350 kW (476 pk) zal toenemen. Dat zou betekenen dat 50% van de motor elektrisch zou produceren terwijl dat nu ongeveer 25% van het totale vermogen 750 kW (1000 pk). Ook wordt bij hoog en laag beweerd dat de motoren enkel op "duurzame" brandstof zullen functioneren. Mogelijk is dat synthetische benzine waaraan Porsche nu hard werkt in Chili. Of waterstof ? Zéér de vraag.
Vanaf 2026 zouden nog maar drie V6 motoren voor een seizoen mogen worden gebruikt. Ook slechts drie turbo's, twee batterijen en in 2027 mogen dan maar drie "Motor Generated Unit's-Kinetic" worden aangewend. Voor alle veiligheid heeft men een jaartje langer toegestaan opdat nu in geen geval de betrouwbaarheid van de hele winkel bekend is. Overigens van "winkel" gesproken. Het maximum budget voor 2025 zou 95 miljoen dollar bedragen en in 2026 worden verhoogd tot 130 miljoen dollar. Audi zou dan Sauber, het huidige Alfa Romeo-team overnemen en Porsche zou een dikke vinger de energie-pap van Red Bull hebben. Met deze gegevens gaan we naar de GP van België toe, die op 28 augustus a.s. de tweede seizoenshelft inluidt waarin Max Verstappen riant WK-leider is. (Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE NIEUWSTE WERELDKAMPIOEN FORMULA E MET MERCEDES
Na een debuut in de F4, een steile klim via Formule Renault en een Formule 2 titel, belandde Stoffel Vandoorne als reserverijder bij Mc Laren-Honda in de F1. Die ene keer dat hij werd ingezet scoorde hij het enige WK-punt voor dat team in moeilijkheden. Door de dominantie van Fernando Alonso - die het pesten niet kan laten - verdween de West-Vlaming zogoed als in de anonimiteit. Toto Wolff hevelde hem wel over naar de aan de F1 ondergeschikte Formula E waarvan sinds 2015 ook een WK bestaat.(wr)
GP VAN BELGIË ALS RESERVE OP F1 KALENDER VOOR 2023
Op 28 augustus a.s. zou het kunnen dat de laatste GP van België wordt gereden. Liberty Media heeft de historische plaats die Francorchamps is als "reserve" op de - voorlopige - F1 kalender gezet. De GP van Franrijk verkeert in het zelfde geval. De achterliggende redenen zijn simpel: de huidige F1-eigenaars kunnen elders meer poen pakken dan in het uitdeemsterende Europa. Historie, sentiment, grootheid in welke zin dan ook is niet meer van tel. Als straks de échte F1-paus overlijdt, Bernie Ecclestone (92), is een brok geschiedenis afgesloten die nimmer eerder is opgevoerd. Of toch, sinds de GP van de "Automobile Club de France" (ACF) is er tot WOI nog geracet met éénzitters. Na die eerste wereldbrand zijn de GP's ook weer opgestart met Alfa Romeo, Mercedes en Autounion's met namen als Nuvolari, von Brauschitz en andere Bernd Rosemeyers. In 1925 werd de eerste GP van België in Francorchamps gereden. Eind deze maand wellicht de laatste.(wr)
OSCAR PIASTRI VERVANGT RICCIARDO IN 2023 BIJ MC LAREN
De "oude garde" in de F1 brokkelt af. Kimi Räikkönen hield het voor bekeken, Sebastien Vettel ziet het niet meer zitten en alleen Fernando Alonso voelt zich op z'n veertigste nog geroepen om zijn schouders onder Aston Martin te zetten... Daniël Ricciardo, ook niet meer van de jongste, moet het afleggen tegen Lando Norris en nu Mc Laren in de stand om het WK Constructeurs is voorbij gestoken door Alpine, heeft het management besloten hem in 2023 te vervangen door Oscar Piastri. Deze talentvolle jonge gast was al richting Alpine aan het wandelen maar die deal gaat dus niet door. Iedere insider is benieuwd hoe het Fernando Alonso (41) bij Aston Martinn zal vergaan. Wel moet gezegd dat de Spanjaard dit seizoen bij Alpine enkele sterke staaltjes stuurvaardigheid heeft opgevoerd. (wr)
RED BULL VERLENGT MOTOR-ENGAGEMENT MET HONDA TOT 2025
Teambaas van Red Bull, Christian Horner, liet eerder al verstaan dat de FIA voor duidelijker regels zal moeten zorgen eer een Porschedeal met Red Bull tot de mogelijkheden behoort. Die klaarheid over reglementen komt er niet en eind 2025, zo is voorzien, moet de Formule 1 nieuwe motoren hebben die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's moeten vervangen. Zeker voor 2026 is dat de ingewikkelde en uitermate kostelijke MGU-K en H zal weggelaten worden.
Meteen zal dat het moment zijn waarop de Honda's zullen worden vervangen door de Porsche-krachtbronnen. Mogelijk wordt aan het hybridsysteem vastgehouden maar dan in een logischere vorm zoals Porsche voordeed door in 2015, 2016 en 2017 de 24 Uren van Le Mans te winnen met de "919". Porsche komt naar Red Bull, maar eerst zal er reglementair nog veel moeten worden besproken. Dat kan best achter de hoek van de Place de la Concorde nr 8, "Chez Maximes", waar FIA-bonzen het liefst dineren of minstens een lunch gebruiken. Bij een goede fles wijn rijpen de geesten. Ook technisch. (wr)
VOORBARIGE EUFORIE OVER KOMST ALONSO BIJ ASTON MARTIN
Dat Fernando Alonso de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastian Vettel in 2023 vervangt bij Aston Martin is opmerkelijk. De 40-jarige Spanjaard heeft een indrukwekkend palmares. Tweemaal wereldkampioen F1 in 2005 en 2006, twee keer de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota en in 2006 ook nog de GP van Monaco op zijn naam geschreven. Alleen in de "500 Mijlen van Indianapolis" haperde het iedere keer wat. Dit seizoen bij Alpine heeft hij samen met de jongere Esteban Ocon ervoor gezorgd dat Mc Laren moet vechten om die vierde plaats in de stand om het WK van de Constructeurs. Niets dan lof voor Alonso, want Alpine heeft die vierde plaats in handen !
Teambaas Mike Krack van Aston Martin is ook al begonnen met superlatieven naar Alonso te smijten. "Zijn teamspirit (sic) en technische ervaring zal ervoor zorgen dat Aston Martin in 2023 veel sneller zal evolueren naar de eerste rangen...Héél het team kijkt ernaar uit !" Mogelijk moet de brave man eens een babbeltje gaan doen met Stoffel Vandoorne, een landgenoot van ons, die enkele toelichtingen kan verschaffen die Mike Krack dichter tegen de realiteit brengen.
Fernando Alonso is een steengoed autocoureur, super-egoïstisch, zoals die winnaars hoeven te zijn. Maar de man is 40 lentes jong... Het zal niet gemakkelijk zijn die snel evoluerende F1 techniek, race per race, in hoofd en leden te prenten. Levenslang, dag in dag uit in de simulator kan hem nog die kans laten maken. Hoewel Vettel het juiste voorbeeld geeft, en mocht zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton rechtuit zijn buik uitspreken... Die moeilijke weg om te gaan, om in te zien dat alles een begin en een einde heeft. Zeker die ene, allesbepalende, snelste ronde op die ene, die ene enkele ideale lijn voor de pole of de zege. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
ALONSO VERVANGT VETTEL BIJ ASTON MARTIN, PIASTRI KOMT BIJ ALPINE
De Spanjaard Fernndo Alonso ontkende het vorige zondag nog in alle toonaarden, maar vandaag is het klaar en duidelijk: hij vervangt eind van het jaar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel bij Aston Martin. Het dan vrijgekomen zitje bij Alpine zal worden bezet door toptalent Oscar Piastra. Alonso tekende een contract voor twee jaar en zal tegen het einde daarvan 42 jaar jong zijn.(wr)
NICHOLAS LATIFI - WILLIAMS - DOOR WEERTOVENAAR CRAZY SNELST IN FP3
Het ie één van de zotste vrije trainingen geweest ooit. De wereld op zijn kop. Een weerman die maakt dat de Hongaroring een schaatsbaan werd en iedereen die wilde rijden dat op "full wets" moest doen. De WK-leider Max Verstappen kwam pas na ruim een half uur op de baan, pogend met "intermediates" de tot dan toe ongenaakbare Leclerc (Ferrari) van zijn koppositie te verdrijven. Héél even lukt dat maar direct corrigeerde de Monegask met 1'42"141... Tien minuten voor het afvlaggen van FP3 plakte Sebastien Vettel in bocht 10 de Aston Martin achterwaarts de bandenmuur in/ Koersdirectie besliste ROOD.
Met nog 4' te rijden ging de FP3 verder, met pogingen van Verstappen, Hamilton, Russell, Alonso, Sainz en Leclerc om van de iets beter liggende baan er nog die topchrono uit te wringen. Plots haalden ze allemaal de voet van het gaspedaal, knepen in hun arm om zich te vergewissen dat wat dat eigenste ogenblik opgevoerd werd realiteit kon zijn: de Canadees Nicholas Latifi pakte met 1'41"480 de snelste tijd in de FP3. Met een Williams-Mercedes voor Charles Leclerc ! En Alexander Albon zette de tweede Williams op de derde plaats, voor Max Verstappen ! De griezel loopt over de ruggen dat de kwalificaties straks ook in een soort "noodweer" zullen doorgaan. Waardoor verrassingen, gekke situaties als deze, zich kunnen herhalen. Overigens zonder gekheid op een stokje heeft Aston Martin, met Mercedesmotoren rijdend, de Nederlander Nyck de Vries op het lijstje heeft gezet om Vettel op te volgen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BEHAALT EERSTE POLE IN HONGARIJE
Het lijkt wel revolutie binnen de F1 ! Alles en iedereen wordt ondersteboven gegooid. Latifi snelst in de FP3. Nooit eerder gezien en in de Q1 de laatste met diezelfde Williams. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton liet zich als snelste gelden in de Q1 met 1'18"374. Tsunoda, Albon, Vettel en Gasly vielen daarin ook af. In de Q2 loste Max Verstappen de verwachtingen om op de 4,381 km lange "kleine" Nürburgring onder de 1'18" te gaan. Zo geschiedde en hij zette 1'17"703 op de klokken. Kandidaat "pole-tijd" ! Perez, Zhou, Magnussen, Stroll en Mick Schumacher vielen af.
Het rommelde direct in de Q3. De spanning was te snijden en nog voor er maar 5 minuten overbleven legde de Spanjaard Carlos Sainz met 1'17"505 en daarna nog sneller, 1'17"421 de bais voor wat zijn tweede pole-position uit zijn loopbaan zou worden. Met Ferrari. Plots begon het te donderen, de aarde beefde, het "leerjongetje" van Mercedes, George Russell dwong de koppige Mercedes naar 1'17"377 en meteen naar zijn eerste pole ! Max Verstappen zakte weg naar de tiende plaats, Perez in de andere Red Bull haalde Q3 niet en Charles Leclerc kijkt morgen bij de start aan tegen 63 punten achterstand op WK-leider Max Verstappen. Er staat morgen veel te gebeuren in Hongarije. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - PAKT SNELSTE WIJZERSTAND IN FP2
Terwijl er al duchtig wordt verwed wie Sebastian Vettel bij Aston Martin gaat vervangen, is de Monegask Charles Leclerc vooral bezig met het herstellen van zijn niet geringe achterstand op WK-leider Max Verstappen. De Red Bull-coureur had niet echt zijn dag vandaag. Hij zeurde over vervelende oscillaties in zijn auto, vooral in bocht 4 en 11. Hij beweert dat de Ferrari's beter liggen op de warme Hongaroring. Zeker over één ronde gezien... Toch moeten we weer morgen afwachten als wat aan de afstellingen is gesleuteld. Ricciardo en Norris zijn wat opgepept nu ze in de voorlopige stand om het WK van de Constructeurs op de vijfde plaats achter Alpine staan. Fernando Alonso, zesde deze namiddag, heeft al laten weten liever bij Alpine te blijven dan Vettel te vervangen bij Aston Martin. Vettel zelf heeft al Mick Schumacher gesuggereerd. 't Blijft boeiend. (wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN HONGARIJE
Op een zonnige en nu en dan bewolkte Hongaroring heeft de Spanjaard Carlos Sainz met Ferrari de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen. Het spel over duizendsten van een seconde ging vooral tussen zojuits genoemde, Max Verstappen en Charles Leclerc. Buiten het grote nieuws dat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel er eind dit jaar mee stopt, is er het niet comform zijn van de nieuwe achtervleugel op de Aston Martin. (wr)
Dat Porsche 50% gaat overnemen, na talloze goedkeuringen op Europees gebied, is op z'n minst verheugend nieuws voor Red Bull. Dat Dr. Hemult Marko daarmee met zijn zege in 1971 met Jonkheer Gijs van Lennep in een Porsche 917 K daarmee te maken heeft is niet vreemd. De 77-jarige kwieke gast heeft heel wat in de pap te brokken in Weissach (R&D-Center) van Porsche. Of daarmee morgen in de eerste vrije oefeningen op de "Hongaroring", een kleine Nürburgring, daarmee te maken hebben is zeer de vraag. Max Verstappen verdedigt draarin zijn zeer terechte titelkansen. Sebastien Vettel ziet daar vn af. Vier wereldtitels zijn hem genoeg en Aston Martin zal voor 2023 een jonge rakker moeten zoeken. De groots menselijke Duitser zegt de F1 vaarwel. (wr)
MEMORIES: HANS STUCK jr IN DE MARCH-FORD 751 IN SILVERSTONE
De foto toont Hans Stuck op de vooravond van de GP van Engeland op 18 juli 1975. Hij bestuurt de March-Ford 751. 's Anderendaags zou hij echter uit de baan rijden in Silverstone, terwijl Carlos Pace in een Brabham-Ford de race won. Hans Stuck jr werd geboren op 1 januari 1951 en reed 74 GP's. Hij totaliseerde 29 WK-punten maar won geen enkele GP. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN FRANKRIJK EN VERSTERKT WK-STAND
Snelst weg in de start voor de GP van Frankrijk, leek het erop dat de Monegask zijn Ferrari solied voor Max Verstappen zijn Red Bull zou kunnen houden. Maar de WK-leider, die...Lewis Hamilton achter hem moest dulden, zette zo nu en dan toch wat drukkende aanvallen in op zijn titelrivaal. Of Charles Leclerc al dan niet goed met stress overweg kan is een onderwerp op zich...In ieder geval reed hij zijn Ferrari in de 18de van 53 ronden de muur in. Safety Car voor 5' en opgave voor Charles Leclerc. Eerlijk gezegd is dit niet zijn eerste keer dat een race voor hem zo eindigt.
Na deze inluidende episode was het vooral Carlos Sainz die met de Ferrari achteraan startte wegens motorwissel dewelke voor een indrukwekkende inhaalrace zorgde, nu en dan onderbroken door het eigen Ferrarigestuntel tijdens pitstops. Maar zelfs 5" strafseconden konden de Spanjaard niet weerhouden van prachtig vijfde te finishen én auteur te worden van de snelste ronde in 1'35"781 wat hem een WK-punt oplevert. Carlos Sainz staat nu vierde in de voorlopige WK-stand met 143 punten. Max Verstappen voert het klassement aan met 233 eenheden. Dat is 63 punten meer dan zijn directe achtervolger Charles Leclerc.
Op vijf ronden van het einde zorgde de opgave van de Chinees Guanyu Zhou (Alfa Romeo) voor een "Virtuele Safety Cars". In de drie minuten dat die VSC actief was wisselden enkele coureurs nog sne naar softs. Bij opnieuw groen ontspon zich een buitenaards duel tussen Sergio Perez en George Russel. De Mexicaan die derde reed en dus het podium zag, moest echter wijken voor de jonge George Russell (24) in de Mercedes. Zodoende stonden plots twee Mercedes-coureurs als 2. Hamilton en 3. Russell op het podium naast Max Verstappen, niet onwennig, maar toch enigszins verbaasd dat het geen rode jongens uit Italië waren die daar hadden kunnen staan. Maar daarvoor is Ferrari drama. Het klungelen in details, is een essentieel onderdeel van de technische genialiteit van de Scuderia. In zo'n plaatje vliegt Max Verstappen dit jaar naar een verdiende wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen 'Red Bull-Honda) 1 uur 30'02"112
C HARLES LECLERC - FERRARI IN POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
Charles Leclerc heeft in zijn Ferrari de pole-position veroverd voor de GP van Frankrijk. Max Verstappen moest zowel in de Q1, de Q2 als in de ultieme Q3 nipt het onderspit delven tegen de Ferrari's. Bij een zonnetje van 30°C en een tracktemperatuur van 55°C zette de Monegask 1'31"727 neer en die tijd bleef overeind. Gasly, Stroll, Zhou, Schumacher en Latifi vielen af.
In de Q2 leek Max Verstappen met 1'31"990 sportieve weerwraak te zullen nemen, maar dan verijdelde Carlos Sainz in zijn Ferrari deze poging met 1'31"081. De Spanjaard beleeft verder niet veel plezier aan zijn prestaties want morgen start hij samen met Kevin Magnussen als laatsten op de grid wegens het vervangen van een nieuwe Ferrari-krachtbron. In de Q2 werden Ocon, Vettel, Albon geëlimineerd. Senior Fernando Alonso en Kevin Magnussen plaatsten zich wél voor de Q3.
De razen spannende Q3, de pole dus, werd snel ingeleid door Charles Leclerc die Max Verstappen met 1'31"209 uit zijn tent lokte. Maar toen de Red Bull-coureur verweer bood, duwde de achtervolger van de WK-leider, Charles Leclerc de gasplank nog wat dieper en scoorde de pole met 1'30"872. Perez, maar ook Lewis Hamilton en Lando Norris reden zich op de voorposten van de startgrid. Het belooft een aarbeving op wielen te worden daar in Le Castellet op het Circuit Paul Ricard. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - VERWITTIGT IN FP3 CONCURRENTIE VOOR KWALIFICATIES
Tot Carlos Sainz met nog tien minuten te rijden 1'32"808 bovenaan de tabellen zette, voelde Max Verstappen zich onttroond. De Limburger was met 1'32"808 lang de snelste gebleken en dit zelfs op mediums. Dus redeneerde hij dat een rondje op de zachtste banden hem weer op de eerste plaats kon zetten. De "pole-sfeer" hing al in de lucht, de Ferrari's bleken hypersnel, maar zo goed als bij het vallen van de zwartwit-geblokte vlag kneep de WK-leider er 1'32"272 uit en gaf de heren Sainz en Leclerc het nakijken.
Straks in de kwalificaties zal blijken of Red Bull die juiste balans tussen hoge topsnelheid bij minieme downforce op de lange rechte lijn en genoeg grip in de korte bochten kan bewaren. Alles duidt erop dat messcherpe chrono's onder de 1'32"00 zullen worden gerealiseerd. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gaat de kwalificaties van op een zeer verdienstelijke vierde plaats aan, maar kijkt tegen net geen seconde aan t.a.v. Max Verstappen. (wr)