Zoals gezegd bepalen de weersomstandigheden in Sepang nabij Kuala Lumpur in Maleisië mee van wat er op de piste gebeurt. Nico Rosberg moest erkennen dat zijn landgenoot Sebastien Vettel met de Red Bull RB10-Renault hem "spelenderwijs" op een doorweekte 5,543 km baan voorbijreed. De viervoudige wereldkampioen moest op zijn beurt dan weer toezien hoe Lewis Hamilton in de Mercedes met 4'59"431 (20" trager dan op het droge) de tweede "pole-position" van het seizoen binnen haalde. niet zonder evenwel ook eens een indrukwekkende schuiver te maken. In zijn loopbaan is dit de 33ste "pole-position" uit zijn loopbaan en evenaart daarmee het record van wijlen Jim Clark.
Nico Rosberg (Mercedes) pakte het zekere voor het onzekere en koos voor een "tragere" tijd die hem vanop de derde plaats doet vertrekken. Dat is een goede startpositie als leider in de stand om de wereldtitel. Je hebt dan wel geen echte vrije baan voor je, maar als het niet regent, heb je wel klaar zicht op wat de twee snellere jongens - Hamilton en Vettel met elkaar uitspoken, afstormend op de eerste bocht.
Nog comfortabeler zit Fernando Alonso in zijn Ferrari die vanop zijn vierde plaats én mee tempo kan houden, de auto ongeschonden door het startgewoel krijgt, hem niet forceren en minstens in de punten, zoniet het podium kan oprijden. Fernando blijft een ernstige kandidaat op de wereldtitel. Overigens blijven er na morgen nog 17 GP's te rijden. De weg is nog lang.
Daniël Ricciardo, wiens verdachte brandstofsensor op 14 april in de FISA wordt besproken, verbaasde toch weer iedereen door met de tweede RB10-Renault vijfde te worden en Kimi Raïkkönen (Ferrari) vooraf te gaan. Grosjean (Lotus-Renault) volgde hem op de voet. Hoe slechter de omstandigheden, hoe beter Romain Grosjean zich voelt.
Pas op de achtste en negende plaats volgen Kevin Magnussen en Jenson Button in de Mc Laren-Mercedessen. Teambaas Ron Dennis ligt nu met hartritmestoornissen aan de machine die met elektrische schokken het juiste ritme weer instelt. Zijn nieuwe ingenieur Eric Boullier zit vanit een hoekje in de pits de mecaniciens te bevelen wat en hoe ze precies de dingen moeten doen. Mc Laren-Mercedes geraakt - voorlopig - niet in een homogeen geheel. Mc Laren (afkomstig van zijn stichter Bruce Mc Laren, die verongelukte) is in de F1 een bijna sacrale naam. Het is dus niet verwonderlijk dat op de prestaties ervan extra wordt gelet. Morgen - straks in Sepang - zal het spannen. Tegen de verwachtingen in zitten de kanjers - door insiders afgeschreven door de nieuwe F1-conceptie - toch weer vooraan. Behalve het pruttelige lawaai van de V6 turbomotoren, is het WK F1 2014 wél goed gelanceerd. Eelektronisch geleide auto's - want dat zijn ze bijna, doet terugdenken aan de jaren dat Scalextric de gemoederen beroerde. In de huskamers, de garage en kelders en in sommige autoclubs.
Mits nog wat vooruitgang kunnen de toeschouwers vanop hun zitje mee het gedrag en de prestaties van de auto's bepalen. "Slotracing", waarin destijds Jean-Pierre Van Rossem (ja, de enige echte-) een groot bezieler was. De kleine bandjes ervoor, ook al in verschillende adhesies, werden in de jaren '80/90 in monopolie gemaakt door een even vriendelijke als excentrieke Canadees Jan Limpach. Maar zoals het leven voortkabbelt, zo ook doen dat nu anderen voor hem. In de echte Formule 1 is het met name Pirelli (als enige rubberleverancier in F1) die de compound samenstelt. Gekkenwerk als je het de ingenieurs vraagt. Tot op het podium morgenochtend.(Walter Rombauts)
|