Nico Rosberg is ook tijdens de derde vrije trainingen met enkele duizendsten van een seconde de snelste gebleven, Sneller dan ploegmakker Lewis Hamilton die hemel en aarde verzette om voorbij de winnaar van Australië te geraken. Het is duidelijk dat straks tijdens de ultieme kwalificaties voor de "pole" het een onderling duel wordt tussen de beide Mercedesjockey's Nico Rosberg en Lewis Hamilton. In de pogingen om straks met de snelste chrono te gaan lopen (Rosberg had daarstrals 1'39"008) in de qualificatie is nog iets helemaal anders dan morgen in een altijd riskante start de kop te pakken zonder brokken te maken.
De heer Kimi Räikkönen vertrekt met zijn Ferrari vanop de derde positie. Dat is "een derde hond" die met het been zou kunnen gaan lopen. De Fin is zo alert, zo geslepen, in zicht hebben op de onderlinge rivaliteit Rosberg-Hamilton dat hij van hun minste afwijkend maneuver van de enige juiste lijn, gebruik kan maken van hun gebetenheid de beste te zijn.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vertrekt met de Red Bull RB10-Renault vanop de vierde plaats. Als er zich geen technische mankemeneten voordoen - zoals in de openingsrace in Australië - dan kan Vettel "à la Alonso" (die nu de kwalificaties vanop de zevende plaats aanvangt) een strategische 56-ronden koers afronden. Zonder brokken, berustend dat er wellicht een Mercedes zal winnen, toch in goede punten eindigen. Blijkbaar is dat voor hen de beste manier om zo dicht moeglijk tegen een wereldtitel te geraken: rekenen op de technische tegenslag van de concurrentie.
Want...zongen wij gisteren nog de lof over Eric Boullier, door Ron Dennis aangeworven als nieuw technisch directeur, dan zal op dit eigenste moment zwaar worden gesleuteld aan de krachtbronnen (Mercedes V6 turbo) van de Mc Laren's van Kevin Magnussen en Jenson Button. Ze staan beiden in die volgorde na de derde vrije oefening op de laatste twee plaatsen.
Ervan uitgaande dat de motoren (Ferrari, Renault en Mercedes) in reglementair concept allemaal dezelfde zijn, is het bizar dat er zo'n verschillen in rondetijden bestaan. Het hangt dus van de "chassis-ingenieurs" af of hun afstellingenen beantwoorden aan de eisen van de coureurs en de geometrie die de vering, schokdemping, wielstanden en aerodynamika voldoen. Als al die factoren in elkaar passen als in een uitgekiende puzzel dan krijg je zo'n - bijvoorbeeld - een Mercedes als cadeau.De voorspelling van het seizoen is dat de strijd om de wereldtitel uiteraard vor de constructeurs tussen Mercedes, Ferrari en Renault (er zijn er maar drie geëngageerd) maar voor de piloten tussen Rosberg, Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen en nieuwkomer Daniël Ricciardo. Straks, na de ultieme woestheid voor de "pole" hebben we daar een betere kijk op.(Walter Rombauts)
|