Wellicht krijgt Elon Musk, ceo van Tesla, het "Schweizer Wirtschaftsmagazin Bilanz" niet onder ogen. Toch kan hij daarin inspiratie vinden om de autonomie van - bijvoorbeeld - zijn Tesla "S" van 530 tot schier 780 km op te schroeven. De dochter-onderneming van Swatch die naar de naam Belenos luistert heeft een Vanadium-batterij ontwikkelt die om en rond 30% meer redement, een langere levensduur én een kortere oplaadtijd verzekert. Vanadium is een hard zilvergrijs metaal met atoomnummer 23 en dat zelden in de natuur wordt gevonden.
In maart wordt de batterij voor het eerst in China getest. De big boss van Swatch, Nick Hayek, onder dewelke Belenos ressorteert voorspelt een enorm marktpotentieel dat tussen 10 en 15 miljard Dollar omzet zou halen. Een cijferspel waarin Tesla in de persoon van Elon Musk zich thuis moet voelen. Uiteraard zal de accu beschikbaar zijn voor alle constructeurs die zich aan puur elektrische auto's wagen. Zoals bekend is de standtijd van de batterij van cruciaal belang voor de autonomie van een "Electric Vehicle".(wr/Foto: Swatch en Renault)
De Britse topingenieur Ross Brawn (62) is drie jaar liever op forellen gaan vissen dan zich met de Formule 1 bezig te houden. In 2009 bracht hij Jenson Button in een "Brawn" naar de wereldtitel en voegde zijn naam toe aan de grote renwagenconstructeurs die met een eigen product het WK van de Constructeurs wonnen. Die lijst is sinds 1958 zo ongeveer Vanwall (Tony Vandervell), Enzo Ferrari, Bruce Mc Laren, Jack Brabham, Ken Tyrrell en Frank Williams.
Ross Brawn speelt momenteel zowat "adviseur" voor Liberty Media die de F1 van Bernie Ecclestone overnam en het 87-jarige genie zogoed als direct "aan de deur zette". Dit ondanks was afgesproken dat de Britse F1-maker nog drie jaar ceo zou blijven. Toto Wolff, teamleider van Mercedes, haastte zich te zeggen dat de F1 door het wegzenden van Bernie Ecclestone niet was gebroken... Liberty Media is momenteel niet in staat de historische waarde van de F1 te waarborgen. Meer dan waarschijnlijk kan Ross Brawn - bescheidenheid siert de Meester - dit wel. We vertellen waarom.
De overname van Liberty Media Corporation van de Formule 1 doet een "licht" probleem oprijzen. De Amerikanen denken aan nieuwe straatraces, zoals destijds in Long Beach en Las Vegas. Dat enkele Europese historische klassiekers zouden verdwijnen vinden zij niet zo erg. Maar...op wereldvlak, of het nu Bernie Ecclestone en CVC of Liberty is, de "Fédération de l'Automobile" (FIA) én iedere nationale autoclub blijft eigenaar van "hun" GP. Dat wil zeggen dat de Amerikanen met de zéér verdienstelijke maar even dictatoriale Jean Todt moeten samenwerken. Een Fransman in hart en nieren die President is van die FIA nadat Max Mosley het blijltje erbij moest neerleggen. Hoe fiks je zo iets, met water tussen hen in dat letterlijk oceaandiep is.
Héwel, die Grootmeester (Ross Brawn) van de techniek, de F1, de forellenvisserij, diplomatie, kompromissen en menselijkheid, komt als Christus op het oceaanwater tussen de States en Prijs gewandeld. Om letterlijk een brug te slaan tussen Todt en de Yankees. Dat Ros Brawn dat kan is te zoeken in het feit dat hij 10 jaar met Jean Todt heeft samengewerkt bij Ferrari. Tijdens het Schumachertijdperk. Na vele overwinningen, drukten ze elkaar in de armen. De - fysiek - kleine Todt en de - fysieke - reus Brawn.
Om die redenen is het bijvoorbeeld mogelijk dat de Engelse GP in Silverstone wordt gered. Ook dat in 2018 mogelijk opnieuw een GP van Frankrijk ontstaat in Magny Cours, met Alain Prost als voornaamste promotor naast de "l'Automobile Club de France" natuurlijk. De kalender zou ook opnieuw een GP van Duitsland laten zien. Maar die kalender loopt immens vol. De GP van België F1 ligt angstwekkend dicht tegen die van Frankrijk dan...
Er worden 25 GP's op een jaar geopperd... Iedere veertien dagen op een jaar één !!! Kan de logistiek dat aan ? Kunnen de teams en hun bemanning dat aan, materieel, psychisch en fysisch gezien, om nog niet te spreken van telkens grote sprongen over oceanen...Of zal tenslotte iedereen in een clubje in Amerika blijven ? Zo'n beetje als de Nascar. Alleen Ross Brawn kan logica brengen in de dreigende wanorde. Bernie Ecclestone heeft laten weten nu en dan eens een kaartje te kopen om naar een GP te gaan. 't Mag dan ongetwijfeld een duur zijn.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
Het is bekend dat de auto die ons meer dan 120 jaar welvaart bracht het mikpunt is geworden van de schandelijkste tegenkantingen. Al moet er direct worden bij verteld dat het aangezicht van zijn massale gebruik moet en kan worden veranderd door elektrische voertuigen (Tesla, Renault en o.a. Peugeot) te promoten en ook degenen die weldra rijdend op waterstof zullen worden aangeboden.
Haatsteden als Antwerpen, Mechelen en andere volgers willen de vuile wagens buiten de steden houden. Wezenlijk terecht ware het niet dat dezelfde steden geen alternatieven zoals laadcircuits voor elektrische voertuigen aanbieden. Andermaal éénrichtingsverkeer dus. Wie op 1 februari a.s. naar Antwerpen komt en van de lage-emissiezone wil gespaard blijven wegens onwetendheid of zijn karretje al of niet aan de normen voldoet kan worden gered door Mazda.
Het Japanse merk heeft aan "De Singel", bij het binnenrijden van de Scheldestad, komende vanaf Brussel een wisselpunt voor auto's voorzien. Wie aan zijn auto twijfelt kan die inruilen voor een dagje Mazda-rijden ! Een promotiestunt die kan tellen. Precies omdat Mazda geen elektrisch voertuig in petto heeft, maar wel tegen 2020 - straks dus - een kanjer van een auto op waterstof als elektrisch alternatief zal aanbieden. Nog wel met een "rotary-engine" ofte "Wankelmotor", de erfenis van Felix Wankel.
Mazda ontwikkelde die zogenaamd afgeschreven motor voort, met de toenmalige President van de Mazda Motor Company in Hiroshima, Kenichi Yamamoto, als hoofdrolspeler. Mazda won met een dergelijke "Wankelmotor" zowel de "24 Uren van Le Mans" (1991) als die van Francorchamps (1981). Een hele poos al rijden Mazda's RX8's rond met de rotary-engine op waterstof. Om morgen wereldwijd een concurrent voor de EV te worden. Maar nu eerst in Antwerpen op 1 februari 2017 stunten met een tegemoetkoming naar de getergde automobilist en tevens mogelijk toekomstig nieuwe klant.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
AFZETTEN VAN ECCLESTONE LUIDT ZWANENZANG VAN F1 IN
De Amerikaanse overnemers van de Europese Formule 1, Liberty Media, hebben "de eer" gelaten aan het Monument Bernie Ecclestone om zijn eigen "afzetting" aan de wereld te verkondigen. De afspraak bij de deal dat de Brit nog drie jaar ceo zou blijven zijn - verwachte - loze woorden geweest. Weliswaar is Bernie Ecclestone in oktober 87 jaar, maar niemand kan de verdienste die de kleine grote reus in de Formule 1 heeft ingebracht ooit evenaren. Sinds 1981 veranderde hij de armoezaaiers van de F1 (op Ferrari en Mercedes na) in multimiljonairs via de (FOCA) "Formule One Constructors Association" die aanvankelijk met de Parijse "Fédération de l'Automobile et du Sport Automobile" FIA/FISA in de knoop lag.
Administratief werd de na-oorlogse Formule 1 in 1946 uitgewerkt. Maar het duurde nog tot 13 juli 1950 eer de eerste race werd gereden met de GP van Engeland in Silverstone. Dit jaar begint dus het 67ste WK Formule 1. Al bij voorbaat verminkt. Met een wereldkampioen - Nico Rosberg - die zijn titel niet komt verdedigen. Met Chase Carey van Liberty Media aan de macht in plaats van Bernie Ecclestone. Die Amerikaanse reus heeft Trumpiaanse neigingen. Hij wil het prijzengeld dat Ferrari altijd meer kreeg dan andere teams, wegens 66 jaar aanwezigheid in de F1, afnemen, minstens gelijk schakelen aan dat van andere teams. Topingenieur Ross Brawn die als "sportief commissaris" zou terugkomen in de F1 kan mogelijk zo'n ramp verhinderen.
Want Ferrari is van Fiat/Chrysler en de baas daarvan is ene Sergio Marchionne, geen kleine jongen. Hij maakte een eind aan de deal met Luca di Montezemolo die achttien jaar het Ferrari-team succesvol leidde. Hij is evengoed in staat te zeggen dat Ferrari zich uit de F1 zou terugtrekken als die Chase Carey zijn intenties zou doorvoeren. En weer naar Le Mans gaan waar een zege voor Ferrari altijd historisch is....
Het opstappen van Bernie Ecclestone, de "paus" van de F1, zal de zwanenzang van de koninginneklasse inluiden. Althans zeker in Europa, want de USA meent nu al dat zij de hoeders van de F1 zijn....(Walter Rombauts/Foto's:Fiat,Mercedes,Renault)
In het gewaardeerde programma "Afspraak" liet Schols toe dat Kris Wauters (broer van gelijknamige zanger) zich als F1-commentator mocht voorstellen en een schets van Bernie Ecclestone mocht maken. Geheel d'r naast natuurlijk zoals hij zich in zijn autoraces en als narcist van bocht vergistte. De ENIGE die in dat programma recht van spreken had gehad is Gert Vermersch, samen met Koen Wijckmans, die zich als enige autosportkenners mogen aanmelden.
Ik ben twee keer met Bernie Ecclestone mogen gaan dineren. Niet zijn zogenaamde zakenmanipulaties waren het onderwerp, vooral het wezen van de autosport in het algemeen. Ik ben Bernie Ecclestone zéér dankbaar voor wat hij sinds 1981 heeft gedaan. Geen woorden maar daden. Het is te hopen of ons Belgenland zijn GP van België zal kunnen behouden. Tot vandaag is dat verlieslatend voorrecht alleen door Bernie Ecclestone gewaarborgd geweest.(Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS VERVANGT NICO ROSBERG BIJ MERCEDES
Gisteren maakte Mercedes bekend dat de Fin Valtteri Bottas het Williamsteam heeft verlaten en aan de zijde van Hamilton bij de "Ster" zal rijden. Bijgevolgd zal teammanager Toto Wolff een stap terug doen in de managements-affaires van Valtteri Bottas. Om het geheel extra te kruiden wordt Nico Rosberg ambbasadeur van Mercedes, zoals Mark Webber bij Porsche zal doen ter vervanging van de rally-legende Walter Rörhl (70).
Of Bottas een puntenraper voor het WK van de Constructeurs zal worden dan wel een belager van ploegmaat Lewis Hamilton voor een vierde wereldtitel is zéér de vraag. Volgens Lauda is de Fin even snel als de Brit. Wereldkampioen Nico Rosberg liet weten geamuseerd de duels van Hamilton-Bottas te volgen. Het F1-seizoen begint op 26 maart a.s. met de GP van Australië. De eerste en tweede vrije trainingen zijn dus 24 maart, de derde vrije training en kwalificatie voor de pole op zaterdag 25 maart.(wr)
TERWIJL BRUSSEL ZUCHT, SPEELT MEN IN DETROIT MET LEGO
In Belgenland zijn zowat alle ogen gericht op de "European Brussels Motor Show", zoals organisator Febiac zelf zegt, een verkoopssalon. Met elektrische auto's waarvan er in 2016 amper 2000 zijn verkocht. Gelukkig is het gegroeide "Hybrid"-aanbod een pleister op het houten Belgsche been. Iets voor de openining van Brussel, met name 8 januari opende de "North American International Auto Show" in Detroit haar deuren. In de Cobohall waar langs een standbeeld van één van de grootste boksers kan worden binnengeslopen.
De NAIAS in Detroit is een wereld van glitter fantasie en werkelijkheid door elkaar. Chevy komt er met een fantasie die tot de verbeelding spreekt: een Batmobiel geconstrueerd uit 344.187 Lego-blokjes waaraan 222 uren aan design werden bsteed en 1833 uren aan de opbouw. Het is een oefening van de leerlingen van de Lego Model Shop in Enfield in Connetcticut. De LEGO-Battmobile is 2,26 meter hoog, 5,57 meter lang en 3,03 meter breed. Iedere band weegt meer dan 45 kg....(Walter Rombauts/Foto:NAIAS)
DEONTOLOGIE...OF EEN TIPJE VAN DE SLUIER OVER BRUSSELS SALON
De nu geopende "European Brussels Autoshow" geeft enkele opmerkelijke geheimen prijs. Febiac, de overkoepende zetel van "Auto- Motor- en Rijwielconstructeurs" treft in hetgeen nu volgt geen enkele schuld, laat staan dat men het organisme iets zou verwijten. Wel opmerkelijk is dat "het Salon" bekend staat als "verkoopssalon".
Even een grote supermarkt waarin de consument maar een minderheid aan betaalbare groene, zeg maar "schone" auto's vindt. De "Hybrid's" zijn een overgang naar de puur elektrische auto. Het domein waarin eigenlijk alleen Renault het voortouw neemt. Met de klasse die het merk eigen is. Meer dan 115 jaar autosport, Formule 1 én absoluut zegsman in de Formule E van de FIA.
Hoeveel journalisten er rond liepen kan ik niet inschatten, want ik ben als beroepsjournalist niet naar "DE" persdag van het salon geweest. Ik zal ook vandaag niet naar het Vlaamse supertalent Stoffel Vandoorne gaan "kijken". Ik neem niet meer deel aan irreële evenementen. Jarenlang heb ik voor autosport.be geschreven. Onbezoldigd, want ze hadden geen geld om iets te betalen. Daarmee ben ik dan ook gestopt.
Nu duikt er sinds geruime tijd een nieuw fenomeen op: F1-Journaal.be. Wie een beetje thuis is in de journalistiek - en altijd beroepsjournalist is geweest onder een erkend nummer - ziet dat die Nederlandstalige site die smeekt om VRIJWILLIGE medewerkers, gewoon vertalingen maakt. Van wie ?
Van ESPN, een gegeerde sportsite die veel F1-nieuws brengt. Zij vertalen het - ondertekend met naam - zogoed als letterlijk. Wie in de Belgische beroepsjournalistiek kan dit aanvaarden ? Tot vandaag toe blijkbaar iedereen, want geen mens heeft het blijkbaar gezien. En het groepje vraagt accreditaties, slaat pretentieuse praat uit, publiceert in de komkommertijd van de F1 gewoon nonsens.
De site heeft wel een - door Febiac - ongetwijfeld gewaardeerd bezoek gebracht in de Heyselpaleizen. Op grond van wat ? Op grond van profitariaat, die héél de journalistiek doorzindert. Champagne, oesters, geschenkjes én méér als het moet. Misschien heeft Minister Jacqueline Galant gelijk in haar boekje, hoewel Geert Bourgeois het gisteravond bij monument Yvan De Vadder het nog had over "deontologie". Plichtenleer denk ik. Ethiek ook een beetje....? Hallo politici...?
Maar ik kan me uiteraard vergissen en verontschuldig mij daarvoor reeds bij voorbaat. Ik ga binnenkort mijn boekje ook opendoen. Over zogenaamde "journalistiek". Mijn voordeel is dat ik het niet moet vernemen en vertalen, maar recht uit "my mind" komt. Hoewel "nieuwsgaring" toch geheel vrij is en niet mag worden gecontroleerd. Een journalist moet zijn bronnen niet vrijgeven. De beste basis voor leugens. Waarvan ik mij zal onthouden. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
De Mexicaan Esteban Gutierrez wiens contract bij Haas niet is vernieuwd verhuist naar de Formule E. Voor welk team hij mogelijk al in Argentinië op 18 februari zal uitkomen is nog niet bekend. Hij is wel de zevende Formule 1 piloot die belang stelt in de Formule E, dat zijn derde kampioenschap beleeft. De Zwitser Sebastien Buemi is de regerende kampioen en samen met Nicolas Prost zorgt hij ervoor dat het e-Dams-team van Renault de wet spelt.
Momenteel maakt Renault furore op de "Consumer Electronic Show" in Las Vegas met een simulator waarin een 20 ronden lange GP van Las Vegas kan worden gereden. Daarnaast zijn er nog tal van andere elektrische auto's, maar de futuristische Chinese Faraday (foto-inzet linksboven) met 1050 pk die in 2018 in productie zou gaan, verbleekt toch bij de realtietszin van Tesla en Renault. Die zitten het dichtst bij "consumptie"...
Dagelijks kunnen al - logge - pure elektrische Tesla's op de weg worden gespot. En de Renault ZOE is wat anoniemer, bescheidener maar neigt naar een realistische aankoopprijs. Overigens is de Formula E waarmee Renault en e-Dams de kampioenentitel voeren, technisch rechtsreeks afgeleid van die puur elektrische ZOE die ook bij ons in Brussel zal te zien zijn vanaf overmorgen op de "European Brussels Autoshow".(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Meer dan 3000 exposanten stellen op dit moment hun nieuwste producten voor op de technologiebeurs van Las Vegas. Elektrische auto's ontbreken daar natuurlijk niet. En als we daarover spreken zeggen we Tesla en Renault. De toonaangevende Franse autoconstructeur doet het in "Sin City" met een simulator waarin een race over 20 ronden in het Formula-e kan worden gereden. Kampioen Sebastien Buemi en Nicolas Prost deden het al voor. Met onderscheiding uiteraard en uitkijkend naar de derde race in februari in Argentinië.
In Las Vegas moet Tesla even onderdoen voor Renault. Want die hebben een elektrische racewagen die geheel op de basistechniek van de ZOE is gebaseerd. De eerste betaalbare elektrische auto in onze contreiën. Renault stelt op 21 februari ook zijn nieuwe Formule 1 wagen voor waarmee voor het tweede jaar op rij wordt deelgenomen aan het WK F1 dat op 26 maart a.s. begint met de GP van Australië. Het circuit van Melbourne is al aangepast aan de verwachte hogere snelheden...(Walter Rombauts)
Er is een tijd geweest dat de Brit Sir Stirling Moss sneller was dan de auto's waarmee hij reed. Het leidde vaak tot mechanische pech van de machine's die hij bestuurde. Hij is ongetwijfeld de snelste autocoureur ooit die echter niet voorkomt op de lijst van wereldkampioenen. Ross Brawn is één van de grootste, zoniet dé beste F1-ingenieur, aller tijden. Hij hielp Michaël Schumacher aan zes van de zeven constructeurstitels van de 16 die Ferrari sinds 1958 oogstte.
Het wereldtentoonstellingsjaar 1958 in België was ook het openingsjaar van het "F1-Wereldkampioenschap van de Constructeurs". Een nieuw tijdperk brak aan, waarin het voor een team belangrijk was een GP-winnaar te hebben en een "puntensprokkelaar" voor de WK-punten voor de Constructeurstitel.
In 2009 voegde Ross Brawn zijn naam toe aan de "groten" die met een wagen van eigen constructie de titel voor de renwagenbouwers behaalde. De Brit, genie op zich, schonk daarmee de Brit Jenson Button zijn eerste en enige wereldtitel in een bolide die "Brawn GP" heette en het pad schoonveegde voor Mercedes dat vervolgens sinds 2014 drie opeenvolgende constructeurstitel spaarde.
Mocht men de gloriejaren van de "Ster" - 1954 en 1955 met Fangio en Moss - erbij tellen, dan zou Mercedes vijf wereldtitels hebben geoogst sinds het ontstaan van de F1 in 1950 op 13 juli in Silverstone. Maar toen bestond de constructeurstitel nog niet. Pas in 1958 heeft Vanwall (merk ontstaan uit kogellagerfabrikant Tony Vandervell) de eerste titel binnen gehaald. Maar die staat niet als "WCC" World Constructor Championship geboekt. Die benaming werd pas in 1959 in voege gebracht.
Vervolgens hebben John Cooper, Enzo Ferrari, Jack Brabham, Ken Tyrrell, Bruce Mc Laren (posthuum), Frank Williams en Ross Brawn hun namen toegevoegd aan wat een onderschat kampioenschap is. Want begin d'r maar eens aan: een racewagen bouwen die moet kunnen winnen. Een uitdaging...zoals voor dewelke Renault-ingenieurs nu staan. Op 21 februari a.s. stelt Renault zijn nieuwe F1-auto voor. Dit keer moet het een winnende wagen zijn. Voor twee titels, die van coureurs en constructeurs.(Walter Rombauts)
VANDAAG DRIE JAAR GELEDEN STIERF SCHUMACHER ALS LEVEND MENS
In 2011 reden kersvers wereldkampioen Nico Rosberg en zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher nog als ploegmaten bij Mercedes. Vandaag 29 december 2016 is het drie jaar geleden dat het Duitse fenomeen (twee wereldtitels méér dan Juan Manuel Fangio) zijn ski-ongeval overkwam in Grenoble. Sindsdien leeft hij als een plant, al doen hier en daar geruchten op de sociale media soms weer hoop oplaaien. Ook dat zoonlief Mick in de Formule 3 gaat rijden moet de naam en faam verder voeden.
Michaël Schumacher was 45 jaar toen dit ongeval gebeurde. De wereld lag aan zijn voeten. Vrouw Corinne verkoopt nu en dan één van zijn zeldzame auto's, en liet een héél moderne privé-kliniek op hun domein bouwen. Daar worden nieuwsgierigen geweerd. Wat Michaël Schumacher overkwam wenst men zijn grootste vijand niet. Hoewel hijzelf weinig gevoelens vertoonde nadat drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna zich op 1 mei 1994 vlak voor hem in de Tamburello-bocht in Imola de dood inreed. Maar dat heet het leven te zijn.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
In 2016 beleefde Mazda dat er meer dan 5.150.000 van de Mazda "3" werden geproduceerd. De update van 2017 is natuurlijk al klaar voor de Brussel European Motor Show. De hele auto werd volgens de ondertussen bekende "SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS" verfijnd. Het loont de moeite enkele specifieke aspecten van o.a. de Introductie van de "G-Vectoring Control" te analyseren.
Op gebied van motoren moet het merk uit Hiroshima voor niemand onderdoen, tenzij men zoekt naar een plug-in Hybrid. Of naar een puur elektrisch model. Niet uit onkunde, maar eerder door een gezond wantrouwen naar de pure elektrische auto toe, wacht men af. Vooral de beschikbaarheid en de nodige infrastructuur die stroom zal leveren, roept nog vele vragen op.
Overigens meent Mazda met de "rotary-engine" op waterstof in 2020 nog steeds een alternatief voor de EV te vinden met evengoed een ZERO-uitstoot zoals de elektrische auto. Overigens heeft naast Mazda, ook Mercedes en BMW veel ervaring met de waterstofmotor op zich. Net als bii de elektrische voertuigen blijft een bevoorrading-infrastructuur één van de voornaamste problemen voor de waterstofmotor.
Omdat meer mensen zich afvragen of het niet beter is opnieuw een benzine- dan wel een diesel te verkiezen is het nodig het motoraanbod van Mazda te overlopen. Zoals gezegd ontbreekt op dit moment een "Hybrid", dit is een combinatie van verbrandingsmotor - diesel of benzine - met een elektromotor. Mazda ervaart dit momenteel niet als een prangend nadeel. Ook omdat er maar omheen gepraat wordt en eigenlijk alleen Toyota daarin recht van spreken heeft.
Het Hatchback- en Sedangamma van de Mazda 3 2017 is te koop met de 105 pk sterke 1.5 SKYACTIV-D Turbodiesel en de 150 pk krachtige 2,2 liter SKYACTIV-D-Biturbodiesel, alsook de drie lichte SKYACTIV benzinemotoren: een 1.5 met 100 pk, een 2,0 met 120 pk en een 2.0 liter met 163 pk.(wr)
STRAKS SCHUMI DRIE JAAR OUT EN ROSBERG EERSTE JAAR RUST
Op 29 december a.s. is het drie jaar geleden dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher in Grenoble zijn verschrikkelijk ski-ongeval overkwam. De Duitser was toen 45 en is nu nog steeds in bedenkelijke toestand. De meest uiteenlopende berichten doen over hem de ronde. Zoals hij op de sociale media actief zou zijn. Hoewel insiders weten dat die "activiteit" afkomstig is van zijn manager of echtgenote.
Bijna vijf jaar geleden reed Nico Rosberg nog aan de zijde van Michaël Schumacher bij Mercedes. Dat merk kwam in 2010 weer in de hoogste autosportklasse, nadat Ross Brawn in 2009 Jenson Button aan de wereldtitel hielp. Met een wagen van eigen makelij. Ross Brawn voegde daarmee zijn naam toe aan die van Enzo Ferrari, John Cooper, Bruce Mc Laren (posthuum), Jack Brabham, Ken Tyrrel en Frank Williams die met een eigen geconcipieerde Formule 1's het Wereldkampioenschap van de Constructeurs wonnen.
Nico Rosberg die dit jaar wereldkampioen werd en er meteen mee stopte, zoals Mike Hawtorn in 1958, moest destijds eveneens de druk ondergaan - en de kleine pesterijen - van Michël Schumacher bij Mercedes, zoals hij die ook de jongste drie jaar van Lewis Hamilton moest verdragen. Onder die druk wereldkampioen worden zoals zijn vader Kéké in 1982, getuigt het van grote intelligentie er voor de rest voor te bedanken. Afstand doen van ijdelheid vraagt wijsheid, véél wijsheid.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Gisteravond vrijdag is het seizoen 2016 helemaal afgesloten voor de deelnemers aan de European VW Fun Cup. Dat gebeurde in het VW Contact Center in Kortenberg met de "CV Fun Cup Awards Night". Dat is de avond waarop werd teruggeblikt op het afgelopen seizoen en waarop uiteraard de prijsuitreiking plaats vond. In een funsfeer, die even stil werd toen Jean-Pierre Mondron, co-stichter van Kronos, werd herdacht die in mei van dit jaar overleed.(wr/Foto:Kronos)
De populaire Mazda 3 die in augustus 2016 de kaap van 5.150.000 geproduceerde exemplaren rondde, krijgt een update met de lancering van het modeljaar 2017. Hoogtepunten voor het volledige Htachback- en Sedangamma zijn onder meer de subtiele koetswerk-aanpassingen en een verfijnd interieur. En met de introductie van G-Vectoring Control debuteert ook de SkyActiv-Vehicle Dynamics-technologie van het merk in de Mazda "3". (wr/Foto's:Mazda)
Tijdens de voorbije 24 Uren van Le Mans heeft een Renault Alpine de LMP-2 gewonnen. Alpine is een zelfstandig merk geworden en wil de grootsheid van zijn geschiedenis opnieuw onder de spots brengen. Vanaf vandaag kunnen gegadigden voor €2000 één van de 1955 exemplaren bestellen van de nieuwe "Première Version" die in de lente van 2017 op de markt komt.
Het aantal geproduceerde auto's moet dan een hulde brengen aan de Fransman Jean Rédéle die in 1955 het merk oprichtte. De auto zal tussen de €55000 en €60000 kosten en het gereserveerde nummer zal duidelijk op de middenconsole staan. We zijn benieuwd wie nummer "1" al heeft gereserveerd. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
OPNIEUW EEN FRANSE GP F1 EN IN PARIJS DIE VAN DE FORMULE E
Macht is nooit eeuwig. Bernie Ecclestone heeft momenteel op 86-jarige leeftijd nog de macht in de F1. Die wél eeuwig zal worden aangevuld met zijn onmiskenbare verdienste om in 1981 de "Formule 1 Constructor Association" op te richten en het statuut van de meeste renstallen van "armoezaaiers" in miljardairs te veranderen. Als bij toverslag en met grote verontwaardiging én afkeer van de FIA in Parijs. Nu de F1 aan het Amerikaanse "Liberty Media" is verkocht, beginnen de eerste tekenen van machtswisseling zich af te tekenen op de internationale autosportscéne.
Er is opnieuw een GP van Frankrijk in Le Castellet op het Circuit Paul Ricard in de zomer van 2018. De juiste datum moet nog worden vastgelegd. "Een detail", zegt Bernie, "hoofdzaak is dat we de GP aldaar voor vijf jaar hebben veilig gesteld. Dan zal Bernie - behoudens hij een uitzondering maakt op het onbestaande eeuwig leven - 92 jaar zijn geworden. Het fenomeen/monument Bernie Ecclestone zal dan geen ceo meer zijn van de F1. Die functie is bij de "verkoop", "overdracht" is eleganter, voor die tijd vastgesteld omdat de kopers niet zonder de ervaring van de Brit kunnen.
Nu was Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile et du Sport Automobile", FIA/FISA, aanwezig tijdens de GP van Abu Dhabi. Op de laatste F1-race, een discipline die hij niet in zijn hart draagt, al maakte hij deel uit van het succesteam Schumacher-Brawn-Todt bij Ferrari. Jean Todt, Fransman, neigt naar de Formule E (kampioenschap voor puur elektrische éénzitters) omdat o.a. de zoon van viervoudig wereldkampioen Alain Prost - Nicolas - daarin goed rijdt.
Dé natte droom van Bernie Ecclestone was ooit een GP van Parijs en één van New York te hebben. Voor Formule 1 wel te verstaan. Het Amerikaanse "Liberty Media" kan dat misschien in 'The Big Apple" nog waarmaken. Maar in Parijs. Wellicht nooit, want die primeur is ingepikt door het Formule E-kampioenschap. Meer bepaald op 20 mei 2017 zal een E-GP worden gereden in de lichtstad, een discipline waarin Renault als constructeur de nog uit te vinden wereldkampioenchap draagt via e-dams-Renault en de Zwitser Sebastien Buemi wereldkampioen is en leider in het nieuwe seizoen 2016/2017.
Bernie Ecclestone is blij met de GP van Frankrijk in Le Castellet waar een historisch tracé van 5,8 km ligt dat een topsnelheid in de rechte lijn toelaat van 343 km/h. In mijn loopbaan als auto- en autosportjournalist herinner ik me maar één naar feit aan Le Castellet: de tweebaansweg die de enige toegang was naar het circuit. Mogelijk is dat nu veranderd en moeten de bezoekers niet meer om 4 à 5 uur 's ochtends vanonder het dons om op tijd ter plekke te geraken. Bernie Ecclestone zei ook "dat de Formule E geen koers is omdat zo'n race niet om dezelfde veiligheidsmaatregelen vraagt als een F1-treffen."
Ouder worden raakt iedereen. Men kan het proces alleen afremmen door oog te hebben voor de toekomst. Bij Bernie spelen de centen en de prestige natuurlijk ook. Terecht. Niemand zal ooit nog verwezenlijken wat Bernie heeft gedaan. Niemand zal ooit nog een Striling Moss, een Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Alain Prost of Niki Lauda zijn. Zelfs Lewis Hamilton niet. Statistisch wel, maar in grootheid zeker niet. Na 66-jaar Formule 1 breekt er iets anders aan.
"A New Brave World" zou Huxley schrijven, zoals in 1938. Met Max Verstappen's, Stoffel Vandoorne's, Pascal Wehrlein en andere Esteban Ocon's. Iedereen jaagt op het zitje van wereldkampioen 2016 Nico Rosberg. Fernando Alonso wordt geciteerd, zou zéér onverstandig zijn Mercedes wegens dezelfde spanningsvelden met Hamilton. Max Verstappen wordt ook geciteerd. Maar "scherprechter" bij Mercedes wuifde dat weg met een anekdote.
"In 2014 werd de Belgische Nederlander Max Verstappen door Esteban Ocon in de F3 verslagen voor de F3-titel. Dus wat Max kan, doet Esteban Ocon beter", zei de drievoudige wereldkampioen (1975, 1977 en 1984). Goed doordenkend zou Mercedes mogelijk in de richting van Pascal Wehrlein moeten denken. Omdat hij Duitser is, een goed beginnend coureur en zich even de waterdragersol voor Hamilton en die van Mercedes kan laten welgevallen.
Een "waterdrager" moet enkel punten sprokkelen voor de constructeurstitel. Zoals Rubens Barrichello bij Ferrari deed voor Michaël Schumacher. Deze laatste naam zou terug actief zijn op de sociale media. In werkelijkheid is dat zijn manager en vrouw. Wat veel over de F1 zegt die van een historische- naar een schijnvertoning is geëvolueerd...Wacht maar tot straks Bernie van chemische toestand is veranderd. Wellicht blijkt dan dat Jean Todt met een GP van Parijs, een kleine maand voor de "24 Uren van Le Mans 2016", een juiste keuze maakt: een elektrisch kampioenschap ! (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
Elf jaar heeft Nico Rosberg (31) doorgebracht in de Formule 1. Minder dan een week nadat hij in Abu Dhabi wereldkampioen werd, nam hij - ongetwijfeld in de geborgenheid van zijn familie - het besluit ermee op te houden. Los gezien van alles wat de Formule 1 voorafging zijn dat jaren genoeg geweest van ijzingwekkende dsicipline, verbetenheid en meer dan gedacht afzien en incasseren. Hij won 23 GP's en reed 30 "pole's". Plots zit nu Mercedes met een probleem. Wie gaat naast "l'enfant-terrible" én driemaal wereldkampioen rijden ? 't Is niet bepaald een cadeau.
Eerstdaags tovert Mercedes wel het nieuwe witte konijn uit de hoed. Gert Vermersch is de enige Vlaamse F1 autosportjournalist die levend monument Koen Wijckmans na diens pensioen als kandidaat kan opvolgen. Maar het ging over Nico Rosberg. Juist daarover schreef "gve" in De Standaard een essentie-artikel. Menselijk zéér, zéér juist afgebeeld in woorden. Nico Rosberg heeft twee dictaturen gekend en overleefd bij Mercedes dat sinds 2010, 55 jaar na de ramp in 1955 in Le Mans opnieuw officieel in de hoogste autosport kwam:
1. Die van Schumacher die van hem niet de waterdrager kon maken zoals Rubens Barrichello voor hem bij Ferrari was. 2. Die van Lewis Hamilton de jongste drie jaar. "Noblesse Oblige" (waardigheid verplicht-vrij vertaald wr) was het toverwoord waarmee de zogenaamde Duitser maar vooral als wereldburger, de glitterwereld van een playboy en coureurs-natuurtalent, éénmalig en met moeite doorprikte. Het is verstandig van Nico die spanning van zich af te laten vloeien. Als ex-winnaar van Le Mans met Jaguar in 1988, Jan Lammers, zegt dat het iets zwaarmoedigs in zich draagt, dan heeft hij gelijk.
Zelfs een hecht rijk huisgezin kan de prietpraat van de Formule 1 niet meer aan. Om het evenwicht tussen twee uitersten te bewaren is het goed te zeggen dat na Michäel Schumacher, niemand meer GP's won als Hamilton, evenveel als Senna die sinds 1 mei 1994 in de hemel is. Waar ook nu Nico Rosberg vertoeft, maar nog wel met aardse geneugten. Eens de beste zijn was hem genoeg.
Vader Kéké Rosberg in 1982 en Fins-Duitse Nico in 2016 hebben altijd geweten dat na die eerste keer de beste te zijn, het moeilijk is om dat altijd te zijn. Begenadigden als Prost, Senna, Fangio, Stewart, Lauda en andere...Hamilton's hebben dat wel gekend. De één begenadigd door God, de ander gedreven door de Duvel. Formule 1, na 66 jaar in Amerikaanse handen, zal nooit meer hetzelfde zijn. De volgende wereldkampioen in 2017 zal geen historische waarde meer meedragen.(Walter Rombauts/foto's:Mercedes en Renault)
HAMILTON WINT VOOR NIEUWE WERELDKAMPIOEN NICO ROSBERG
Mercedes über alles ! Maar daarin een kleine nuance.. In weerwil dat Lewis Hamilton een perfecte race reed en de GP van Abu Dhabi won, werd Nico Rosberg wereldkampioen 2016 omdat hij zich kloek hield op de tweede plaats. Alleen Max Verstappen (Red Bull-Renault) dreigde een mogelijke spelbreker te worden. Maar daar maakte Sebastien Vettel (Ferrari) die "supersofts" was gaan halen, een einde aan. Hij kortwiekte de Nederlander naar de vierde plaats en ging op jacht naar zijn landgenoot Rosberg. Maar geen enkele aanval lukte. Hamilton, drievoudig wereldkampioen, Rosberg nu voor de eerste keer, en Vettel vier titels zwaar, stonden aldus zo op het podiem. Acht wereldtitels bijeen.
Max Verstappen werd vierde na een andermaal spectaculaire inhaalrace. TIjdens de start spinde Max, kon nog juist niets en niemand raken en begon vanaf de 19de plaats iedereen spelenderwijze voorbij te steken. Tot hij op de "Stüttgartse muur" terecht kwam in derde positie. Even leek een aanval op Rosberg in de intenties te liggen. Maar Vettel stak daar dus een stokje voor. Max "maakte geen beweging tijdens het remmen"...Vettel reed hem op "softsloffen" voorbij en haalde Rosberg in. Maar de 55 ronden zaten er op. De podium-hiëarchie was gevallen. Max komt later aan de beurt, zoveel is zeker.
Of een botsinkje tussen Kvyat (Toro Rosso) en Jolyon Palmer (Renault) nog tot nieuws behoren is niet meer de vraag. Jenson Button moest in de 13de ronde opgeven, zijn laatste race met Mc Laren-Honda nadat hij in 2009 in een Brawn (een gecamoufleerde Mercedes, luisterend naar ingenieur Ross Brawn) zijn eerste en enige wereldtitel behaalde. Button's zitje gaat volgend jaar naar onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Die rijdt dan naast grootmeester in de stuurkunst Fernando Alonso. De Spanjaard bracht de Mc Laren zoals verwacht in de punten in Abu Dhabi.
Het WK 1917 zal er anders uitzien. Meer brandstof (155 kg), bredere banden en wijdere vleugels, zullen het gezicht en de snelheid van de F1 naar een hogere versnelling brengen. Een nieuw tijdperk breekt dan aan. In 2016 is de Formule 1 verkocht aan het Amerikaanse Liberty Media. Die dulden dat de wilde weldoener van de F1, Bernie Ecclestone (85) nog drie jaar als ceo aanblijft...een beetje zoals Niki Lauda de "onzichtbare" ceo van Mercedes is. Een Amerikaanse invloed zal zich na 67 jaar in de koninginne-discipline van de F1 laten gelden. Zoals een nachtrace in Las Vegas...? Een GP van New York en een opwaardering van Laguna Seca.
De oude puristen verdwijnen. Ze gaan dood of zijn op pensioen. Ze konden best tegen een ruig feestje, aan speeltafels winnen en verliezen, spelen met gevaarlijke pitpoezen, net zoals op de omlopen. Maar het zal veranderen. De nieuwe generatie zal een "nerdwereld" worden waarin gevoelens alleen nog digitaal zullen worden uitgedrukt. Emoties zoals een wenende Massa, een van vreugde schrijende Rosberg..., ze zullen verdwijnen voor een robottengeneratie. Hopelijk mengt Alon Musk van Tesla zich niet in het Amerikaanse gedoe.
Hij zou in staat zijn te bewijzen dat een robot sneller die F1-bolide bestuurt dan een piloot van vlees en bloed. De tijd is dan rijp voor een eerste robottenwereldkampioen. Formule 1, met zijn verbrandingsmotoren van V6 Turbo's Hybrid's, zijn aan het einde van hun doorontwikkeling. Audi stopt met Diesel in Le Mans na 13 overwinningen, de Ottomotor wordt omwille van de opwarming van de aarde evengoed in vraag gesteld...Audi gaat naar de Formule E. Jaguar ook, Renault is er al heer en meester in via het e-Damsteam.
De Formule E van de FIA met puur elektrische auto's staat klaar. De eerste twee races van het derde seizoen zijn al gereden (Hong Kong en Marakkech) en de derde gaat in februari 2017 door in Argentinië. Deelnemers ? Renault, Audi, Jaguar...Coureurs ? Sebastien Buemi - kampioen - Nelson Piquet jr en andere Nicolas Prost's. Tot dan kijken we uit hoe de huidige F1 zal "veramerikaniseren". Aanleunend tegen de Indycars...niet meer rijden als het regent... Een eerste noot is daar al voor gezet. De hele F1, afhangend van de FIA, heeft een staande start na enkele ronden safety-car unaniem aanvaard. Straks ook de robotten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
De uitslag:
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1h40 55 02. Nico Rosberg (Mercedes) + 0.439 55 03. Sebastian Vettel (Ferrari) + 0.843 55 04. Max Verstappen (Red Bull Racing) + 1.685 55 05. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) + 5.315 55 06. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 18.816 55 07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) + 50.114 55 08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) + 58.776 55 09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) + 59.436 55 10. Fernando Alonso (McLaren-Honda) + 59.896 55