Elf jaar heeft Nico Rosberg (31) doorgebracht in de Formule 1. Minder dan een week nadat hij in Abu Dhabi wereldkampioen werd, nam hij - ongetwijfeld in de geborgenheid van zijn familie - het besluit ermee op te houden. Los gezien van alles wat de Formule 1 voorafging zijn dat jaren genoeg geweest van ijzingwekkende dsicipline, verbetenheid en meer dan gedacht afzien en incasseren. Hij won 23 GP's en reed 30 "pole's". Plots zit nu Mercedes met een probleem. Wie gaat naast "l'enfant-terrible" én driemaal wereldkampioen rijden ? 't Is niet bepaald een cadeau.
Eerstdaags tovert Mercedes wel het nieuwe witte konijn uit de hoed. Gert Vermersch is de enige Vlaamse F1 autosportjournalist die levend monument Koen Wijckmans na diens pensioen als kandidaat kan opvolgen. Maar het ging over Nico Rosberg. Juist daarover schreef "gve" in De Standaard een essentie-artikel. Menselijk zéér, zéér juist afgebeeld in woorden. Nico Rosberg heeft twee dictaturen gekend en overleefd bij Mercedes dat sinds 2010, 55 jaar na de ramp in 1955 in Le Mans opnieuw officieel in de hoogste autosport kwam:
1. Die van Schumacher die van hem niet de waterdrager kon maken zoals Rubens Barrichello voor hem bij Ferrari was. 2. Die van Lewis Hamilton de jongste drie jaar. "Noblesse Oblige" (waardigheid verplicht-vrij vertaald wr) was het toverwoord waarmee de zogenaamde Duitser maar vooral als wereldburger, de glitterwereld van een playboy en coureurs-natuurtalent, éénmalig en met moeite doorprikte. Het is verstandig van Nico die spanning van zich af te laten vloeien. Als ex-winnaar van Le Mans met Jaguar in 1988, Jan Lammers, zegt dat het iets zwaarmoedigs in zich draagt, dan heeft hij gelijk.
Zelfs een hecht rijk huisgezin kan de prietpraat van de Formule 1 niet meer aan. Om het evenwicht tussen twee uitersten te bewaren is het goed te zeggen dat na Michäel Schumacher, niemand meer GP's won als Hamilton, evenveel als Senna die sinds 1 mei 1994 in de hemel is. Waar ook nu Nico Rosberg vertoeft, maar nog wel met aardse geneugten. Eens de beste zijn was hem genoeg.
Vader Kéké Rosberg in 1982 en Fins-Duitse Nico in 2016 hebben altijd geweten dat na die eerste keer de beste te zijn, het moeilijk is om dat altijd te zijn. Begenadigden als Prost, Senna, Fangio, Stewart, Lauda en andere...Hamilton's hebben dat wel gekend. De één begenadigd door God, de ander gedreven door de Duvel. Formule 1, na 66 jaar in Amerikaanse handen, zal nooit meer hetzelfde zijn. De volgende wereldkampioen in 2017 zal geen historische waarde meer meedragen.(Walter Rombauts/foto's:Mercedes en Renault)
HAMILTON WINT VOOR NIEUWE WERELDKAMPIOEN NICO ROSBERG
Mercedes über alles ! Maar daarin een kleine nuance.. In weerwil dat Lewis Hamilton een perfecte race reed en de GP van Abu Dhabi won, werd Nico Rosberg wereldkampioen 2016 omdat hij zich kloek hield op de tweede plaats. Alleen Max Verstappen (Red Bull-Renault) dreigde een mogelijke spelbreker te worden. Maar daar maakte Sebastien Vettel (Ferrari) die "supersofts" was gaan halen, een einde aan. Hij kortwiekte de Nederlander naar de vierde plaats en ging op jacht naar zijn landgenoot Rosberg. Maar geen enkele aanval lukte. Hamilton, drievoudig wereldkampioen, Rosberg nu voor de eerste keer, en Vettel vier titels zwaar, stonden aldus zo op het podiem. Acht wereldtitels bijeen.
Max Verstappen werd vierde na een andermaal spectaculaire inhaalrace. TIjdens de start spinde Max, kon nog juist niets en niemand raken en begon vanaf de 19de plaats iedereen spelenderwijze voorbij te steken. Tot hij op de "Stüttgartse muur" terecht kwam in derde positie. Even leek een aanval op Rosberg in de intenties te liggen. Maar Vettel stak daar dus een stokje voor. Max "maakte geen beweging tijdens het remmen"...Vettel reed hem op "softsloffen" voorbij en haalde Rosberg in. Maar de 55 ronden zaten er op. De podium-hiëarchie was gevallen. Max komt later aan de beurt, zoveel is zeker.
Of een botsinkje tussen Kvyat (Toro Rosso) en Jolyon Palmer (Renault) nog tot nieuws behoren is niet meer de vraag. Jenson Button moest in de 13de ronde opgeven, zijn laatste race met Mc Laren-Honda nadat hij in 2009 in een Brawn (een gecamoufleerde Mercedes, luisterend naar ingenieur Ross Brawn) zijn eerste en enige wereldtitel behaalde. Button's zitje gaat volgend jaar naar onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Die rijdt dan naast grootmeester in de stuurkunst Fernando Alonso. De Spanjaard bracht de Mc Laren zoals verwacht in de punten in Abu Dhabi.
Het WK 1917 zal er anders uitzien. Meer brandstof (155 kg), bredere banden en wijdere vleugels, zullen het gezicht en de snelheid van de F1 naar een hogere versnelling brengen. Een nieuw tijdperk breekt dan aan. In 2016 is de Formule 1 verkocht aan het Amerikaanse Liberty Media. Die dulden dat de wilde weldoener van de F1, Bernie Ecclestone (85) nog drie jaar als ceo aanblijft...een beetje zoals Niki Lauda de "onzichtbare" ceo van Mercedes is. Een Amerikaanse invloed zal zich na 67 jaar in de koninginne-discipline van de F1 laten gelden. Zoals een nachtrace in Las Vegas...? Een GP van New York en een opwaardering van Laguna Seca.
De oude puristen verdwijnen. Ze gaan dood of zijn op pensioen. Ze konden best tegen een ruig feestje, aan speeltafels winnen en verliezen, spelen met gevaarlijke pitpoezen, net zoals op de omlopen. Maar het zal veranderen. De nieuwe generatie zal een "nerdwereld" worden waarin gevoelens alleen nog digitaal zullen worden uitgedrukt. Emoties zoals een wenende Massa, een van vreugde schrijende Rosberg..., ze zullen verdwijnen voor een robottengeneratie. Hopelijk mengt Alon Musk van Tesla zich niet in het Amerikaanse gedoe.
Hij zou in staat zijn te bewijzen dat een robot sneller die F1-bolide bestuurt dan een piloot van vlees en bloed. De tijd is dan rijp voor een eerste robottenwereldkampioen. Formule 1, met zijn verbrandingsmotoren van V6 Turbo's Hybrid's, zijn aan het einde van hun doorontwikkeling. Audi stopt met Diesel in Le Mans na 13 overwinningen, de Ottomotor wordt omwille van de opwarming van de aarde evengoed in vraag gesteld...Audi gaat naar de Formule E. Jaguar ook, Renault is er al heer en meester in via het e-Damsteam.
De Formule E van de FIA met puur elektrische auto's staat klaar. De eerste twee races van het derde seizoen zijn al gereden (Hong Kong en Marakkech) en de derde gaat in februari 2017 door in Argentinië. Deelnemers ? Renault, Audi, Jaguar...Coureurs ? Sebastien Buemi - kampioen - Nelson Piquet jr en andere Nicolas Prost's. Tot dan kijken we uit hoe de huidige F1 zal "veramerikaniseren". Aanleunend tegen de Indycars...niet meer rijden als het regent... Een eerste noot is daar al voor gezet. De hele F1, afhangend van de FIA, heeft een staande start na enkele ronden safety-car unaniem aanvaard. Straks ook de robotten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
De uitslag:
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1h40 55 02. Nico Rosberg (Mercedes) + 0.439 55 03. Sebastian Vettel (Ferrari) + 0.843 55 04. Max Verstappen (Red Bull Racing) + 1.685 55 05. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) + 5.315 55 06. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 18.816 55 07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) + 50.114 55 08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) + 58.776 55 09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) + 59.436 55 10. Fernando Alonso (McLaren-Honda) + 59.896 55
Het is mogelijk dat Mercedes in de laatste vrije trainingen, de FP3, verstoppertje heeft gespeeld. Die redenering wordt ondersteund door de dominantie van de "zilverpijlen" in de kwalificaties. Daarin ging het alleen tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg voor de pole. De drievoudige wereldkampioen reed gezwind zijn ploegmaat naar de tweede plaats. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) pakte de derde plaats.
Dan volgen Räikkönen (Ferrari), Sebastien Vettel (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull Renault). Het wordt een explosieve start morgen op het 5,554 km lange circuit Yas Marina. Bij een eventueel tumult vooraan kan een alweer uitblinkende Alonso, 9de, mogelijk gebruik maken om de Mc Laren-Honda in de punten te houden bij de aankomst.
Alle aandacht is gevestigd op het duel Rosberg en Hamilton. De eerste dingt naar zijn eerste titel en heeft aan een derde plaats genoeg om die te "innen" na een seizoen van 21 races. De tweede zal rijden als een aarbeving op wielen om mogelijk een vierde wereldtitel op zijn palmares te zetten.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
VETTEL STUURT DE FERRARI NAAR TOP IN FP3 IN ABU DABHI
Nadat gisteren de regerende en straks uittredende wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zijn ploegmaat Nico Rosberg in FP1 en 2 een "oorveeg" gaf met telkens een iets snellere chrono, plaatste viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vanochtend de Ferrari aan de top van FP3. Hij realiseerde die tijd op supersofts. Hamilton en Rosberg kwamen even in de spots met een snelste tijd, maar Vettel zette er een domper op.
Nico Rosberg speelt op zeker. Hij heeft genoeg aan een derde podiumplaats om morgen zijn eerste wereldtitel binnen te halen. Lewis Hamilton rijdt op het scherp van de snede om de 12 punten die hem van Rosberg scheiden, goed te maken. Het stemt de Brit goed dat na Vettel ook Max Verstappen (Red Bull-Renault) de tweede plaats voor zich nam en zowaar Kimi Räikkönen het tweede steigerende paard op de derde plaats zette.
Waardoor Hamilton en Rosberg in de Mercedessen respectievelijk vierde en vijfde werden. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en dan is er morgen de race, waarna de wereldkampioen 2016 bekend is. In - relatieve - peilingen zegt 75% dat Nico Rosberg dat wordt en 25% geeft Lewis Hamilton nog een kans op een vierde wereldtitel.(Walter Rombauts/Foto: Fiat en Renault)
De Zes Uren van Bahrein-"by-night" is de laatste wedstrijd geweest van het "World Endurance Championship" en is gewonnen door de Audi R18 e-tron Quattro met Tréluyer-Fässler-Lotterer, voor Porsche 919 Hybrid en Toyota 050 TS Hybrid. Porsche is met de 919 Hybrid wel de wereldkampioen met Jani-Dumas-Lieb. Audi stapt na 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans uit het WK Uithouding, als het gevolg van het dieselschandaal. Ook in het WRC trekt VW zich terug en zit viervoudig wereldkampioen Sebastien Ogier - zéér voorlopig - zonder werk. Volkswagen AG ontslaat vanaf nu t/m 2020 liefst 30.000 medewerkers. Om zich te concentreren op de elektrische auto waarin vele nog twijfels hebben.
Om de daad bij het woord te voeren rijdt Audi nu ook al meein het FIA Formule e-kampioenschap en is daarin de sterkste concurrent van Renault e-dams de al drie bestaande "wereldkampioenschappen" in de discipline wonnen. Formule 1 wordt voorlopig symbolisch bedreigt door de Formule e, bijzonder nog omdat FIA-president Jean Todt en Alain Prost achter het kampioenschap staan. Maar als "Liberty Media", dat de F1 van Bernie Ecclestone heeft oververkocht, té Amerikaans gaat, zoals nu een nachtrace in Las Begas wordt voorspeld, dan is er gevaar. Niet voor Mark Webber bracht de Porsche 919 Hybrid #1 op de derde plaats en nam feestelijk afscheid van een unieke autosportcarrière. Morgen meer.(Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
MARK WEBBER, EN OOK AUDI, RIJDEN HUN LAATSTE RACE IN BAHREIN
Met de Zes Uren van Bahrein wordt morgen in Sakhir het Wereldkampioenschap Uithouding afgesloten. Dumas-Lieb-Jani in de Porsche 919 Hybrid zijn normaal gesproken de nieuwe wereldkampioenen, maar de Toyotaboy's Sarrazin-Conway-Kobayashi hebben ook nog een waterkansje op de wereldtitel. Na 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans stopt Audi met deelname aan het "World Endurance Championship" (WEC).
Het dieselschandaal dat door zowat iedereen is misbruikt om het roetiger voor te stellen dan het is, maakt dat het voor de constructeur geen zin meer heeft met een Dieselmotor te stunten in de autosport. Volkswagen AG, overkoepelend Skoda, Audi, VW, Bentley en Porsche, heeft besloten wereldwijd 30.000 mensen aan de deur te zetten en alles in te zetten met 9000 nieuwe aanwervingen op de elektrische auto. VW beweert dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. Porsche is ook aan die EV bezig en zal vanaf nu als één van zijn adviseurs/representanten de Australiër Mark Webber (40) hebben.
Morgen rijdt deze ambassadeur van "het menselijk gelaat van de autosport" zijn laatste race. Hij is uittredend wereldkampioen 2015 en in één van zijn babbels antwoordde hij spontaan - na het missen van Le Mans winnen dit jaar - "dat hij zich soms afvroeg wat hij in die auto eigenlijk nog zat te doen ?". Als die gedachte opkomt is het goed van te stoppen. Morgen doet Mark Webber dat in de Porsche 919 Hybrid in schoonheid, in gezelschap van Brian Hartley en Timo Bernhard.(Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAZDA'S NIEUWE CX-5 IN WERELDPREMIERE IN LOS ANGELES
Vandaag wordt de nieuwe Mazda CX-5 in wereldpremière voorgesteld tijdens de Los Angeles Auto Show. Het is een geheel nieuwe design dewelke talloze nieuwigheden biedt ten aanzien van het in 2012 geïntroduceerde model. De Mazda CX-5 is gebaseerd op de Sky-Activ technology en vormsgewijs volgens de KODO-filosofie die "Soul of Motion" wil uitstraalt. Zoals gebruikelijk op de Amerikaanse autoshows benoemt men nu de nieuwe modellen al met de jaarstempel "2017". Normaal, want dat is straks.
De Mazda CX-5 is één van de succesvolste SUV's op de markt (SUV=Sportly Utility Vehicle). De auto maakt 25% van Mazda's verkoop uit en tot nu toe werden er al 1,4 miljoen SUV's verkocht in 120 verschillende landen. Het specifieke nieuwe aan de wereldprimeur vandaag in Los Angeles is een nieuwe carrosseriekleur die "Soul Red Crystal" noemt en de auto duivels aantrekkelijk maakt.
De nieuwe CX-5 is voorzien van het volledige pakket SKYACTIV-technologie, waaronder twee benzinemotoren - de SKYACTIV-G 2.0 en de SKYACTIV-G 2.5 - en de SKYACTIV-D 2.2 Clean Diesel. Alle drie staan ze borg voor krachtige, lineaire prestaties die zijn gekoppeld aan uitstekende "real world" verbruiksgegevens en verrassend lag emissiewaarden. Het nieuwe model wordt ook gekenmerkt door de G-Vectoring Control, een nieuw "Jinba Ittai-versterkende technologie van Mazda. Bijkomende highlights zijn natuurlijk het "head-updisplay" met projectie op de voorruit. - dat is een primeur in deze categorie - en er is ook een elektrisch afstandsbediende kofferklep.(wr/foto:s:Mazda)
Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen in apocalyptische én heroische omstandigheden. Het begin van de regenrace is nauwelijks na te vertellen. Start zeven ronden achter safetycar, gele vlag en opnieuw safetycar na 14 ronden. Vervolgens rode vlag na de "sortie de route's" van o.a. Kimi Räikkönen aan de start-finishlijn.
Gele vlag nog eens na een zware klap van Felipe Massa die voor zijn eigen publiek als het ware ten hemel steeg, door alle teams doorheen zijn fascinerende carrière werd omarmd, gezoend, aangeraakt als een Braziliaanse relikwie. In het wedstrijdbegin spieste Max Verstappen zijn Red Bull Renault tussen...Hamilton en Rosberg. Hoewel teamchef Toto Wolff aan vader (Jos-the-boss) Verstappen verzocht had dat de tiener zich niet tussen de twee titelpredenten te mengen...
Naar het einde toe bleef het alsmaar gietregenen en maakte Max een foute bandenkeuze waardoor hij op de 16de plaats terugviel en aan een niet eerdere remonte begon naar de 3de plaats op het podium. Daarbij eventjes reglementair (?) Sebastien Vettel (Ferrari) in de problemen brengend. Buiten de rode vlaggen die de koers, mens en teams (onder-)braken, is deze GP van Brazilië een nooit eerder geziene vertoning geworden.
Met drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die met 12 punten achterstand nog visie op een vierde wereldtitel behoudt. Nico Rosberg zal binnen veertien dagen in de GP van Abu Dahbi moeten bewijzen de eerste wereldtitel waard te zijn. Max Verstappen rijdt daar ook.(Walter Rombauts/foto:Mercedes en Renault)
Vertrokken vanop de zevende plaats wegens een gridpenalty van vijf plaatsen (brandblusser niet in orde) haalde de Zwitser Sébastien Buemi ook trainingsnelste Nelson Piquet jr in en won de tweede race van het derde seizoen Formule e. Sebastien Buemi won ook al de eerste race in Hong Kong en daarmee voert hij met 50 punten de voorlopige stand aan in het pilotenkampioenschap.
Tweede staat zijn meest te duchten rivaal Luca Di Grassi met 28 en derde Nico Prost - zoon van....- met 24 eenheden. In de constructeursstand delen ABT Schaeffer Audi Sport en Mahindra Racing met 36 punten de tweede plaats. Renault é-Dams staat aan de leiding met 74 punten.
Voor Sébastien Buemi is het zijn achtste overwinning in de Formule e. Ook gaat hij als favoriet naar de volgende race van het kampioenschap. Dat is de "Buenos Aires e-Prix" op het Circuito de Puerto Madera in Argentinië. Met deze derde race bevinden we ons al in 2017, meer bepaald op 18 februari. Het Formule e kampioenschap onder FIA-vleugels kent een stijgende populariteit.(Walter Rombauts/foto's:Renault)
Met een nipt scherpere wijzerstand reed de Brit Lewis Hamilton de "pole" uit de wielen van ploegmaat Nico Rosberg. Voor de drievoudige wereldkampioen is het de 60ste in zijn loopbaan. Kimi Räikkönen klokte de derde tijd voor Max Verstappen. Samen vormen ze "het zwaard van Damocles" boven de hoofden van de twee titelkandidaten. Mocht de huidige WK-leider, Nico Rosberg, morgen winnen dan is hij in Brazilië wereldkampioen. Maar eerst moet daarvoor morgen een uiterst spannende GP van Brazilië worden gereden. Met als sensatiekantje het waarschuwingstelefoontje van Toto Wolff naar vader Jos Verstappen... Opgemerkt in de Q3 is de zevende plaats van Romain Grosjean. De start is morgennamiddag om 17 uur onze tijd.(wr/foto:Mercedes)
WK-leider en kandidaat voor een eerste wereldtitel, de Duitser Nico Rosberg verschalkte ploegmaat Lewis Hamilton in zijn Mercedes met een snelste chrono in de FP3, de laatste vrije trainingen die de kwalificaties voor de pole straks om 17 uur onze tijd voorafgaan. De Ferrari's van Vettel en Räikkönen nestelden zich op de derde en vierde tijd, de Red Bull Renault's vijfde en zesde met in de volgorde Max Verstappen en Daniël Ricciardo.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, wist een pikant detail te vertellen. Het gaat over een telefoontje van Mercedes teamleider Toto Wolff die naar de vader van Max Verstappen, (Jos dus) zou hebben gebeld. In dat nogal lange gesprek zou de Mercedesbaas aan ancien Jos Verstappen hebben gevraagd zijn zoon Max goed te briefen zich onder geen beding in het duel Rosberg-Hamilton om de wereldtitel te mengen.
"Hij mag niet tegen hen gaan koersen, hij moet hen uit de weg blijven." zou het woordelijk hebben geklonken. Kras maar begrijpelijk verzoek van Toto Wolff die dit ongetwijfeld deed onder druk van de niet-ceo maar geestelijke teamleider Niki Lauda. Om een herhaling van Mexico te voorkomen...? Buiten Max Verstappen kan de regen dan weer heel wat verstoren.
Interlagos is eigenlijk een combinatie van waterreservoir die gestadig verdampen en waarop soms hevige regenvlagen volgen. Onder deze omstandigheden won Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste titel nadat hij in een mistig inhaalmaneuver Timo Glöck was voorbijgereden en Felipe Massa (Ferrari toen) door de mikro's voor eigen volk al als wereldkampioen was bestempeld...
Interlagos speelt altijd een kantelrol. Nico Rosberg staat 19 punten voor op Hamilton. Dit met nog twee races te gaan waarin nog 50 punten te verdelen zijn. Het wordt beslist spannend, en hoewel men stoutweg aan een tiener kan vragen uit de weg te blijven, kan men dat niet tegenover een Sebastien Vettel en een Kimi Räikkönen, samen goed voor vijf wereldtitels. Naast de weersomstandigheden kan er ook wat gedonder van Ferrari komen.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Een update van de FP1 volstaat om de tweede vrije trainingen te beschrijven. Met alle gemak reed Lewis Hamilton in 1'12"271 de snelste tijd voor zijn ploegmaat Nico Rosberg. Enig pikant detail kwam er na 34' in de vorm van een "wrijving" tussen Carlos Sainz en Kimi Räikkönen die resulteerde in woedende gebaren van de wereldkampioen 2007 en een wat agressieve pas afsnijden van Carlos om de pits in te rijden. Voor de rest bleef het kalm. Max Verstappen's Red Bull lag niet in balans, Ricciardo's Red Bull reed hem voor de neus. Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda netjes aan de kant en keek verder mee op TV in bocht 2...
De Hondamotor had een probleem met het "Energy Recovery System", de elektrische boel dus. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en de kwalificaties voor de "pole". Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, met helm die eer moet bewijzen aan het stuurgenie Ayrton Senna, heeft er een perfecte vrijdag opzitten. Wie wordt wereldkampioen binnen twee races ?
Het verstand zegt Rosberg die nog 19 van de nog 50 te verdelen punten voorsprong heeft. De controverse zegt Lewis Hamilton, tenzij die komt vertellen dat hij tijdens een snelste ronde met God praatte. Dan geloven we hem niet meer. Zo'n metamorfose kan het vage spiegelbeeld van playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) niet hebben ondergaan. Of God moest daar in Sao Paulo naast Senna liggen. Dan kunnen mirakels bestaan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
GP VAN BRAZILIË FP1, 1.HAMILTON... 2. VERSTAPPEN 3. ROSBERG
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull Renault na 57' in de eerste vrije trainingen om de GP van Brazilië voor een donderslag bij heldere hemel gezorgd. Met 1'11"991 reed hij het snelst, 0,134" vlugger dan Nico Rosberg in de Mercedes. Vijf minuten later reed Lewis Hamilton de pits uit op softs en zette met 1'11"895 de Nederlander weer op de tweede plaats. Nico Rosberg had geen verder veweer meer in deze openingssessie en bleef derde. Straks om 17 uur onze tijd, worden de tweede vrije trainingen gereden. Zij nog gezegd dat de nieuwkomers Sirotkin en Leclerc onderaan de timetable bengelen.(wr/foto:Mercedes)
Het contract dat Renault de Deen Kevin Magnussen aanbood volstond deze laatste niet. In alle vriendschap verliet hij dan ook de Franse constructeur en springt in bij Haas naast Romain Grosjean. Esteban Guiterrez verliet de Amerikaanse constructeur. De Fransman Ocon vervangt bij Force India de Duitser Nico Hülkenberg die kopman wordt bij Renault in 2017 en waaraan de vorige dagen Jolyon Palmer is toegevoegd.
Mercedes is opgezet over de komst van Esteban Ocon naar Force India, zeker teambaas Toto Wolff onder wiens vleugels de jongeman groot is geworden. De zitjes voor 2017 worden stilaan duidelijk. Straks beginnen de eerste trainingen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het wereldkampioenschap 2016. Het gaat tussen Rosberg en Hamilton.
Voor de eerste met een eerste titel als inzet, voor de tweede een vierde titel die hem op gelijke hoogte zou brengen van de Fransman Alain Prost. Felipe Massa die zich voor volgend jaar bij Williams vervangen ziet door de jonge Lance Stroll, maakt zich op voor een spectaculaire laatste thuisrace op het moeilijke, onberekenbare circuit van Interlagos, vlak bij Sao Paulo waar Ayrton Senna begraven ligt.(wr/foto's:Renault)
Dit weekeinde wordt de tweede wedstrijd gereden in het "e-Kampioenschap van de FIA". Dat is de tweede voor wat we het WK voor elektrische auto's kunnen noemen. Wereldkampioen daarin is de Zwitser Sebastien Buemi die ook de openingsrace voor vier weken won in Hong Kong. Nu wordt de eGP van Marokko gereden in de fascinerende stad Marakkech op een omloop die 2,97 km lang is en luistert naar de naam "Circuit International Automobile Moulay El Hassan". Het rechte gedeelte, met de pits, werd al gebruikt door de WTCC-auto's. Het bochtige gedeelte is nieuw.
Symbolischer kan de e-GP van Marokko niet zijn, want hij wordt gereden binnen de periode van de COP22 die doorgaat van 7 tot 18 november in Marakkech. Wie er ook aan twijfelt, de elektrische auto wordt een moeizaam feit, en constructeurs ervan zoals Tesla, maar ook Renault en Nissan streven naar de realiseerbaarheid. Als geheugensteuntje stelt de Alliantie Renault-Nissan 50 puur elektrische voertuigen ter beschikking van de 25.000 deelnemers aan de conferentie die ze als navettes zullen gebruiken.
Voor we het vergeten, morgen beginnen ook de eerste vrije oefeningen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het WK F1 waarin leider in de stand, Nico Rosberg, uit de klauwen tracht te blijven van ploegmaat Lewis Hamilton. Naast de drievoudige wereldkampioen moet de Duitser die aan een eerste wereldtitel timmert ook opletten voor een gebeten Sebastien Vettel (Ferrari) en een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari).
Met enige tegenzin moet daar ook de naam Max Verstappen worden aan toegevoegd. Maar volgens top-ingenieur Ross Brawn heeft hij eigenschappen van Michaël Schumacher. Dus moet een te kritische kijk op de Hollander voorzichtiger worden ingevuld.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
MAZDA ONTHULT NIEUWE MX-5 SUV 2017 OP SALON VAN LOS ANGELES
Het Autosalon van Los Angeles behoort tot één van de belangrijkste ter wereld. Vanaf 16 november opent het zijn deuren en zoals we gewend zijn in de USA dragen de primeurs al het label "2017". Mazda zal in die context zijn spectaculair verfijnde MX-5 SUV 2017 in de spots zetten. SUV staat tot nader order in autotaal nog steeds voor "Sportly Utility Vehicle" en dient de prestaties van een sportwagen te benaderen, het comfort van een limousine te bieden en "terreinvaardigheid" op slechte wegomstandigheden te bevestigen. Een hele klus waarin héél vele constructeurs zijn geslaagd, te oordelen naar dit type wagen dat onze wegen met macho-allure bevolkt. Mazda behoort in deze rijdende kunst tot de besten. Dus uitkijken naar het Salon van Los Angeles.(wr/foto:Mazda)
PORSCHE 919 HYBRID IN POLE VOOR ZES UREN VAN SHANGHAI
Morgen worden in Shanghai de gelijknamige zes uren gereden. De voorlaatste wedstrijd van het "World Endurance Championship" (WEC). Nadat Audi bekendmaakte dat het na 19 november a.s. in Bahrein voorgoed dit kampioenschap zouden verlaten hebben de drievoudige Le Mans-winnaars Fässler-Lotterer-Tréluyer de loodzware opdracht Audi in die laatste twee races nog eens in het voetlicht te rijden.
Gemakkelijk zal dat niet zijn want het trio Webber-Lieb-Hartley lieten met de Porsche 919 Hybrid de pole optekenen. De Australiër Mark Webber zet op 19 november in Bahrein ook een punt achter zijn loopbaan als succesvol autocoureur en gaat voor Porsche werken naast of binnen afzienbare tijd ter vervanging van drievoudig wereldkampioen Walter Rörhl (69). Porsche is het enige merk onder overkoepelend VW-dak, dat in 2017 zijn autosportactiviteiten zal voortzetten. Audi verdwijnt in het WEC maar ook Volkswagen verdwijnt in het wereldkampioenschap rally, na vier wereldtitels.
VW lijdt nog steeds onder het diesel"schandaal" dat eerder een storm in een glas water is dan een "au serieux" te nemen gegeven. Alle autoconstructeurs hebben truken om ten gepaste tijde hun technieken het felst te laten blinken. Dat kan ook niet anders, want de opgelegde normen en testen zijn niet realistisch. Stel dat alleen nog maar het rijgedrag van de individuele autobestuurder erbij onder de loupe zou worden genomen....? Als je Tesla heet is dat anders. Morgen in Shanghai om ter snelst tussen Audi, Toyota en Porsche. Althans in de LMP1-kategorie.(wr/foto:Porsche)
STEPHANE LEMERET EN HONDA EERSTE TCR-BENELUX-CHAMPS
Vorige zondag 30 oktober werd op het circuit Jules Tacheny in Mettet de kampioen bekroond van het TCR-Benelux-kampioenschap 2016. Zijn naam: Stéphane Lémeret. Zijn strijdros: de Honda Civic TCR #18 van het team Boutsen Ginion Racing.
Het was wachten op de finale in Mettet om de eindoverwinnaar te kennen van dit eerste seizoen van het zenuwprikkelende, ongemeen spannende TCR-Benelux-kampioenschap. Stéphane Lémeret mag zich sinds vorige zondag de eerste titelhouder noemen van dit kampioenschap, waarin hij van het begin tot het einde de leiding voerde met zijn Honda Civic TCR.
Stéphane aan het woord: "Geweldig ! Dit had ik nooit kunnen dromen aan het begin van het seizoen, want ik vroeg me af of ik wel opgewassen was tegen het jonge strijdgeweld en tegenstanders als Pierre-Yves Corthals. En toch is het zo gelopen ! (Stéphane heeft die te grote bescheidenheid vanaf het begin van zijn loopbaan.nvdr.) Ik ben blij Norbert Michelisz aan mijn zijde te hebben gehad tijdens de laatste twee wedstrijden. Hij heeft me enorm geholpen. Over het hele seizoen bekeken mogen we gerust zeggen dat we geslaagd zijn met grote onderscheiding ! Ik druk mijn dank uit aan het team Boutsen Ginion Racing. Ze hebben het hele kampioenschap knap werk geleverd. Ook kan ik niet anders dan Honda dankbaar zijn, want de Civic TCR was de snelste en betrouwbaarste auto van dit seizoen."(wr)
De situatie was vrij eenvoudig voor aanvang van de twee laatste Sprints van het seizoen: Pierre-Yves Corthals, aan het stuur van de Opel #23, was verplicht om beide manches te winnen om de titel te kunnen veroveren, maar dan mocht de Honda #18 wel niet op het podium eindigen!
Maar dat was zonder een Norbert Michelisz in hoogvorm gerekend. De leidersplaats van de Hongaar werd op geen enkel moment bedreigd. De andere Honda Civic Boutsen Ginion Racing, bestuurd door Renaud Kuppens, zou de pitlane opzoeken na een contact, terwijl ‘Pilou’ Corthals de wet van de Fransman Aurélien Comte, heel sterk aan het stuur van de Peugeot 308 Cup #8, zou ondergaan.
Achter Michelisz, Comte en Corthals, positioneerde Alexis van de Poele zijn VW Golf Delahaye Racing #4 in vierde positie, voor de SEAT #2 van Edouard Mondron, de SEAT #6 van Mathieu Detry, de VW #52 van de Fransman Grégoire Demoustier, de VW #3 van Didier Van Dalen en de SEAT #7 van Denis Dupont, die kampte met een gebrek aan vermogen op zijn gele bolide.
Tijdens de beslissende sprint van dit seizoen zou de nationale titel definitief worden toegekend. Bij de start kwam het tot een contact tussen verschillende wagens, waarbij Mathieu Detry en Grégoire Demoustier de voornaamste slachtoffers waren. Enkele honderden meters later beslisten Pierre-Yves Corthals en Norbert Michelisz definitief het kampioenschap 2016 door elkaar aan te tikken. De Opel Astra #23 steeg zelfs even op en eindigde zijn race naast het circuit met een gebroken ophanging.
Na een onderbreking met de rode vlag, domineerde Norbert Michelisz zoals tevoren, waardoor hij ook de titel voor de Honda Civic #18 en zijn vaste rijder Stéphane Lémeret bevestigde. De eerste kampioen in de geschiedenis van de TCR Benelux was gekend. Aurélien Comte was eens te meer briljant, wat hem de zilveren medaille opleverde in de laatste sprint van het jaar, voor de Golf van Alexis van de Poele, de Honda van Renaud Kuppens – na een weergaloze inhaalwedstrijd – en de SEAT van Edouard Mondron en Denis Dupont.
De beste Junior van het weekend was zonder verrassing Benjamin Lessennes, die een van de sprintraces won, terwijl de Honda Civic werd uitgeroepen tot ‘Car of the Weekend’ en de jonge Nederlander Willem Meijer de J&Joy Fun Driver TCR Trophy in ontvangst nam, na een weekend waarin hij de degens moest kruisen met meer ervaren rijders dan hij.
In de eindafrekening behaalt Stéphane Lémeret dus de titel, voor de duo’s Corthals-Caprasse en Dejonghe-Dupont. Romain De Leval is de Junior-kampioen, terwijl de Honda Civic de prijs ontvangt van ‘Car of the Year’. WRT zegeviert dan weer in het Teams Championship. Het doek is gevallen over het eerste jaar van de TCR Benelux. Kronos Events zal nu werken aan de ontwikkeling van zijn product, om vanaf 2017 definitief te kunnen aantonen dat TCR de juiste optie is voor de toekomst… QLR : 1. Lemeret-Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse-Corthals, Opel Astra TCR ; 3. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR ; 4. Van de Poele-De Leval, VW Golf GTI ; 5. Bouvy-Comte, Peugeot 308 ; 6. Van Dalen-Richard, VW Golf GTI ; 7. Lessennes-Kuppens, Honda Civic TCR ; 8. Vogeli-Hadorn, Honda Civic TCR ; 9. Meijer-Detry, SEAT Leon TCR ; 10. Potty-Demoustier, VW Golf GTI ; 11. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 12. Marchiafava-Ménage, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 13. Longin-Radermecker, VW Golf GTI SR1 : 1. Lessennes, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse, Opel Astra TCR ; 3. Lemeret, Honda Civic TCR ; 4. De Leval, VW Golf GTI ; 5. Dejonghe, SEAT Leon TCR ; 6. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 7. Potty, VW Golf GTI ; 8. Meijer, SEAT Leon TCR ; 9. Bouvy, Peugeot 308 ; 10. Radermecker, VW Golf GTI ; 11. Vogeli, Honda Civic TCR. SR2 : 1. Caprasse, Opel Astra TCR ; 2. Lemeret, Honda Civic TCR ; 3. Lessennes, Honda Civic TCR ; 4. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 5. De Leval, VW Golf GTI, VW Golf GTI ; 6. Richard, VW Golf GTI ; 7. Dejonghe, SEAT Leon TCR; 8. Bouvy, Peugeot 308 ; 9. Potty, VW Golf GTI ; 10. Meijer, SEAT Leon TCR ; 11. Radermecker, VW Golf GTI ; 12. Vogeli, Honda Civic TCR. SR3 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Corthals, Opel Astra TCR ; 4. Van de Poele, VW Golf GTI ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Detry, SEAT Leon TCR ; 7. Demoustier, VW Golf GTI ; 8. Van Dalen, VW Golf GTI ; 9. Dupont, SEAT Leon TCR ; 10. Hadorn, Honda Civic TCR ; 11. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR SR4 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Van de Poele, VW Golf GTI ; 4. Kuppens, Honda Civic TCR ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Dupont, SEAT Leon TCR ; 7. Van Dalen, VW Golf GTI ; 8. Hadorn, Honda Civic ; 9. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 10. Longin, VW Golf GTI. Kampioenschap : 1. Stéphane Lémeret 487 punten ; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse 429,5 ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont 314 ; 4. Alexis van de Poele-Romain de Leval 292 ; 5. Renaud Kuppens-Benjamin Lessennes 283,5 ; 6. Maxime Potty 283 ; 7. Norbert Michelisz 271 ; 8. Edouard Mondron-Guillaume Mondron 251 ; 9. Amaury Richard-Didier Van Dalen 220 ; etc.
SPRINTS 1 & 2 IN METTET, EEN KEER OPEL, EEN KEER HONDA
Het leuke duel voor de titel tussen de Honda Civic #18 en Opel Astra #23 werd vervolgd tijdens de Sprint 1, die begon met slecht nieuws voor poleman Amaury Richard, die nog voor de start de pitlane moest opzoeken met een kapotte aandrijfas op de VW Golf #3! Een cadeau voor Fred Caprasse en Opel? Dat was echter zonder een knappe openingsfase van de jonge Benjamin Lessennes gerekend aan het stuur van de Honda Civic Boutsen Ginion Racing #5, die de leidersplaats veroverde na een inhaalactie op Caprasse in de laatste bocht en nadien ongenaakbaar was. Zijn eerste zege was dan ook oververdiend!
De Opel was niet in staat om het ritme van de Honda van Lessennes te volgen, maar Fred Caprasse slaagde er wel in om enkele punten terug te nemen op Stéphane Lémeret door tweede te eindigen, goed een seconde voor de tweede Honda Boutsen Ginion Racing. In de achtervolging op de drie leiders woedde er een hevige strijd, waarbij Romain De Leval (VW Golf Delahaye Racing #4) de maat nam van Sam Dejonghe, Guillaume Mondron en een minder gelukkige Maxime Potty (VW Golf WRT #52). Een geslaagde eerste sprint was er voor de jonge Nederlander Willem Meijer, amper 17, die zijn statuut van lid van de KNAF Academy alle eer aandeed door in contact te blijven met de beteren.
De Sprint 2 moest absoluut gewonnen worden door de Opel Astra #23 van het duo CorthalsCaprasse om de titeldroom gaaf te houden. Fred Caprasse realiseerde dan ook de perfectestart, sloeg vrijwel meteen een kloof op de twee Honda Civic van Stéphane Lémeret en Benjamin Lessennes, die de top 3 vervolledigden. In hun kielzog volgde Guillaume Mondron,die beter deed dan Romain De Leval en Amaury Richard, auteur van een knappe inhaalrace aan boord van de VW Golf Delahaye Racing #3 na het forfait in Sprint 1.(wr/foto's:Kronos Events)