Dit weekeinde wordt de tweede wedstrijd gereden in het "e-Kampioenschap van de FIA". Dat is de tweede voor wat we het WK voor elektrische auto's kunnen noemen. Wereldkampioen daarin is de Zwitser Sebastien Buemi die ook de openingsrace voor vier weken won in Hong Kong. Nu wordt de eGP van Marokko gereden in de fascinerende stad Marakkech op een omloop die 2,97 km lang is en luistert naar de naam "Circuit International Automobile Moulay El Hassan". Het rechte gedeelte, met de pits, werd al gebruikt door de WTCC-auto's. Het bochtige gedeelte is nieuw.
Symbolischer kan de e-GP van Marokko niet zijn, want hij wordt gereden binnen de periode van de COP22 die doorgaat van 7 tot 18 november in Marakkech. Wie er ook aan twijfelt, de elektrische auto wordt een moeizaam feit, en constructeurs ervan zoals Tesla, maar ook Renault en Nissan streven naar de realiseerbaarheid. Als geheugensteuntje stelt de Alliantie Renault-Nissan 50 puur elektrische voertuigen ter beschikking van de 25.000 deelnemers aan de conferentie die ze als navettes zullen gebruiken.
Voor we het vergeten, morgen beginnen ook de eerste vrije oefeningen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het WK F1 waarin leider in de stand, Nico Rosberg, uit de klauwen tracht te blijven van ploegmaat Lewis Hamilton. Naast de drievoudige wereldkampioen moet de Duitser die aan een eerste wereldtitel timmert ook opletten voor een gebeten Sebastien Vettel (Ferrari) en een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari).
Met enige tegenzin moet daar ook de naam Max Verstappen worden aan toegevoegd. Maar volgens top-ingenieur Ross Brawn heeft hij eigenschappen van Michaël Schumacher. Dus moet een te kritische kijk op de Hollander voorzichtiger worden ingevuld.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
MAZDA ONTHULT NIEUWE MX-5 SUV 2017 OP SALON VAN LOS ANGELES
Het Autosalon van Los Angeles behoort tot één van de belangrijkste ter wereld. Vanaf 16 november opent het zijn deuren en zoals we gewend zijn in de USA dragen de primeurs al het label "2017". Mazda zal in die context zijn spectaculair verfijnde MX-5 SUV 2017 in de spots zetten. SUV staat tot nader order in autotaal nog steeds voor "Sportly Utility Vehicle" en dient de prestaties van een sportwagen te benaderen, het comfort van een limousine te bieden en "terreinvaardigheid" op slechte wegomstandigheden te bevestigen. Een hele klus waarin héél vele constructeurs zijn geslaagd, te oordelen naar dit type wagen dat onze wegen met macho-allure bevolkt. Mazda behoort in deze rijdende kunst tot de besten. Dus uitkijken naar het Salon van Los Angeles.(wr/foto:Mazda)
PORSCHE 919 HYBRID IN POLE VOOR ZES UREN VAN SHANGHAI
Morgen worden in Shanghai de gelijknamige zes uren gereden. De voorlaatste wedstrijd van het "World Endurance Championship" (WEC). Nadat Audi bekendmaakte dat het na 19 november a.s. in Bahrein voorgoed dit kampioenschap zouden verlaten hebben de drievoudige Le Mans-winnaars Fässler-Lotterer-Tréluyer de loodzware opdracht Audi in die laatste twee races nog eens in het voetlicht te rijden.
Gemakkelijk zal dat niet zijn want het trio Webber-Lieb-Hartley lieten met de Porsche 919 Hybrid de pole optekenen. De Australiër Mark Webber zet op 19 november in Bahrein ook een punt achter zijn loopbaan als succesvol autocoureur en gaat voor Porsche werken naast of binnen afzienbare tijd ter vervanging van drievoudig wereldkampioen Walter Rörhl (69). Porsche is het enige merk onder overkoepelend VW-dak, dat in 2017 zijn autosportactiviteiten zal voortzetten. Audi verdwijnt in het WEC maar ook Volkswagen verdwijnt in het wereldkampioenschap rally, na vier wereldtitels.
VW lijdt nog steeds onder het diesel"schandaal" dat eerder een storm in een glas water is dan een "au serieux" te nemen gegeven. Alle autoconstructeurs hebben truken om ten gepaste tijde hun technieken het felst te laten blinken. Dat kan ook niet anders, want de opgelegde normen en testen zijn niet realistisch. Stel dat alleen nog maar het rijgedrag van de individuele autobestuurder erbij onder de loupe zou worden genomen....? Als je Tesla heet is dat anders. Morgen in Shanghai om ter snelst tussen Audi, Toyota en Porsche. Althans in de LMP1-kategorie.(wr/foto:Porsche)
STEPHANE LEMERET EN HONDA EERSTE TCR-BENELUX-CHAMPS
Vorige zondag 30 oktober werd op het circuit Jules Tacheny in Mettet de kampioen bekroond van het TCR-Benelux-kampioenschap 2016. Zijn naam: Stéphane Lémeret. Zijn strijdros: de Honda Civic TCR #18 van het team Boutsen Ginion Racing.
Het was wachten op de finale in Mettet om de eindoverwinnaar te kennen van dit eerste seizoen van het zenuwprikkelende, ongemeen spannende TCR-Benelux-kampioenschap. Stéphane Lémeret mag zich sinds vorige zondag de eerste titelhouder noemen van dit kampioenschap, waarin hij van het begin tot het einde de leiding voerde met zijn Honda Civic TCR.
Stéphane aan het woord: "Geweldig ! Dit had ik nooit kunnen dromen aan het begin van het seizoen, want ik vroeg me af of ik wel opgewassen was tegen het jonge strijdgeweld en tegenstanders als Pierre-Yves Corthals. En toch is het zo gelopen ! (Stéphane heeft die te grote bescheidenheid vanaf het begin van zijn loopbaan.nvdr.) Ik ben blij Norbert Michelisz aan mijn zijde te hebben gehad tijdens de laatste twee wedstrijden. Hij heeft me enorm geholpen. Over het hele seizoen bekeken mogen we gerust zeggen dat we geslaagd zijn met grote onderscheiding ! Ik druk mijn dank uit aan het team Boutsen Ginion Racing. Ze hebben het hele kampioenschap knap werk geleverd. Ook kan ik niet anders dan Honda dankbaar zijn, want de Civic TCR was de snelste en betrouwbaarste auto van dit seizoen."(wr)
De situatie was vrij eenvoudig voor aanvang van de twee laatste Sprints van het seizoen: Pierre-Yves Corthals, aan het stuur van de Opel #23, was verplicht om beide manches te winnen om de titel te kunnen veroveren, maar dan mocht de Honda #18 wel niet op het podium eindigen!
Maar dat was zonder een Norbert Michelisz in hoogvorm gerekend. De leidersplaats van de Hongaar werd op geen enkel moment bedreigd. De andere Honda Civic Boutsen Ginion Racing, bestuurd door Renaud Kuppens, zou de pitlane opzoeken na een contact, terwijl ‘Pilou’ Corthals de wet van de Fransman Aurélien Comte, heel sterk aan het stuur van de Peugeot 308 Cup #8, zou ondergaan.
Achter Michelisz, Comte en Corthals, positioneerde Alexis van de Poele zijn VW Golf Delahaye Racing #4 in vierde positie, voor de SEAT #2 van Edouard Mondron, de SEAT #6 van Mathieu Detry, de VW #52 van de Fransman Grégoire Demoustier, de VW #3 van Didier Van Dalen en de SEAT #7 van Denis Dupont, die kampte met een gebrek aan vermogen op zijn gele bolide.
Tijdens de beslissende sprint van dit seizoen zou de nationale titel definitief worden toegekend. Bij de start kwam het tot een contact tussen verschillende wagens, waarbij Mathieu Detry en Grégoire Demoustier de voornaamste slachtoffers waren. Enkele honderden meters later beslisten Pierre-Yves Corthals en Norbert Michelisz definitief het kampioenschap 2016 door elkaar aan te tikken. De Opel Astra #23 steeg zelfs even op en eindigde zijn race naast het circuit met een gebroken ophanging.
Na een onderbreking met de rode vlag, domineerde Norbert Michelisz zoals tevoren, waardoor hij ook de titel voor de Honda Civic #18 en zijn vaste rijder Stéphane Lémeret bevestigde. De eerste kampioen in de geschiedenis van de TCR Benelux was gekend. Aurélien Comte was eens te meer briljant, wat hem de zilveren medaille opleverde in de laatste sprint van het jaar, voor de Golf van Alexis van de Poele, de Honda van Renaud Kuppens – na een weergaloze inhaalwedstrijd – en de SEAT van Edouard Mondron en Denis Dupont.
De beste Junior van het weekend was zonder verrassing Benjamin Lessennes, die een van de sprintraces won, terwijl de Honda Civic werd uitgeroepen tot ‘Car of the Weekend’ en de jonge Nederlander Willem Meijer de J&Joy Fun Driver TCR Trophy in ontvangst nam, na een weekend waarin hij de degens moest kruisen met meer ervaren rijders dan hij.
In de eindafrekening behaalt Stéphane Lémeret dus de titel, voor de duo’s Corthals-Caprasse en Dejonghe-Dupont. Romain De Leval is de Junior-kampioen, terwijl de Honda Civic de prijs ontvangt van ‘Car of the Year’. WRT zegeviert dan weer in het Teams Championship. Het doek is gevallen over het eerste jaar van de TCR Benelux. Kronos Events zal nu werken aan de ontwikkeling van zijn product, om vanaf 2017 definitief te kunnen aantonen dat TCR de juiste optie is voor de toekomst… QLR : 1. Lemeret-Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse-Corthals, Opel Astra TCR ; 3. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR ; 4. Van de Poele-De Leval, VW Golf GTI ; 5. Bouvy-Comte, Peugeot 308 ; 6. Van Dalen-Richard, VW Golf GTI ; 7. Lessennes-Kuppens, Honda Civic TCR ; 8. Vogeli-Hadorn, Honda Civic TCR ; 9. Meijer-Detry, SEAT Leon TCR ; 10. Potty-Demoustier, VW Golf GTI ; 11. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 12. Marchiafava-Ménage, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 13. Longin-Radermecker, VW Golf GTI SR1 : 1. Lessennes, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse, Opel Astra TCR ; 3. Lemeret, Honda Civic TCR ; 4. De Leval, VW Golf GTI ; 5. Dejonghe, SEAT Leon TCR ; 6. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 7. Potty, VW Golf GTI ; 8. Meijer, SEAT Leon TCR ; 9. Bouvy, Peugeot 308 ; 10. Radermecker, VW Golf GTI ; 11. Vogeli, Honda Civic TCR. SR2 : 1. Caprasse, Opel Astra TCR ; 2. Lemeret, Honda Civic TCR ; 3. Lessennes, Honda Civic TCR ; 4. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 5. De Leval, VW Golf GTI, VW Golf GTI ; 6. Richard, VW Golf GTI ; 7. Dejonghe, SEAT Leon TCR; 8. Bouvy, Peugeot 308 ; 9. Potty, VW Golf GTI ; 10. Meijer, SEAT Leon TCR ; 11. Radermecker, VW Golf GTI ; 12. Vogeli, Honda Civic TCR. SR3 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Corthals, Opel Astra TCR ; 4. Van de Poele, VW Golf GTI ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Detry, SEAT Leon TCR ; 7. Demoustier, VW Golf GTI ; 8. Van Dalen, VW Golf GTI ; 9. Dupont, SEAT Leon TCR ; 10. Hadorn, Honda Civic TCR ; 11. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR SR4 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Van de Poele, VW Golf GTI ; 4. Kuppens, Honda Civic TCR ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Dupont, SEAT Leon TCR ; 7. Van Dalen, VW Golf GTI ; 8. Hadorn, Honda Civic ; 9. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 10. Longin, VW Golf GTI. Kampioenschap : 1. Stéphane Lémeret 487 punten ; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse 429,5 ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont 314 ; 4. Alexis van de Poele-Romain de Leval 292 ; 5. Renaud Kuppens-Benjamin Lessennes 283,5 ; 6. Maxime Potty 283 ; 7. Norbert Michelisz 271 ; 8. Edouard Mondron-Guillaume Mondron 251 ; 9. Amaury Richard-Didier Van Dalen 220 ; etc.
SPRINTS 1 & 2 IN METTET, EEN KEER OPEL, EEN KEER HONDA
Het leuke duel voor de titel tussen de Honda Civic #18 en Opel Astra #23 werd vervolgd tijdens de Sprint 1, die begon met slecht nieuws voor poleman Amaury Richard, die nog voor de start de pitlane moest opzoeken met een kapotte aandrijfas op de VW Golf #3! Een cadeau voor Fred Caprasse en Opel? Dat was echter zonder een knappe openingsfase van de jonge Benjamin Lessennes gerekend aan het stuur van de Honda Civic Boutsen Ginion Racing #5, die de leidersplaats veroverde na een inhaalactie op Caprasse in de laatste bocht en nadien ongenaakbaar was. Zijn eerste zege was dan ook oververdiend!
De Opel was niet in staat om het ritme van de Honda van Lessennes te volgen, maar Fred Caprasse slaagde er wel in om enkele punten terug te nemen op Stéphane Lémeret door tweede te eindigen, goed een seconde voor de tweede Honda Boutsen Ginion Racing. In de achtervolging op de drie leiders woedde er een hevige strijd, waarbij Romain De Leval (VW Golf Delahaye Racing #4) de maat nam van Sam Dejonghe, Guillaume Mondron en een minder gelukkige Maxime Potty (VW Golf WRT #52). Een geslaagde eerste sprint was er voor de jonge Nederlander Willem Meijer, amper 17, die zijn statuut van lid van de KNAF Academy alle eer aandeed door in contact te blijven met de beteren.
De Sprint 2 moest absoluut gewonnen worden door de Opel Astra #23 van het duo CorthalsCaprasse om de titeldroom gaaf te houden. Fred Caprasse realiseerde dan ook de perfectestart, sloeg vrijwel meteen een kloof op de twee Honda Civic van Stéphane Lémeret en Benjamin Lessennes, die de top 3 vervolledigden. In hun kielzog volgde Guillaume Mondron,die beter deed dan Romain De Leval en Amaury Richard, auteur van een knappe inhaalrace aan boord van de VW Golf Delahaye Racing #3 na het forfait in Sprint 1.(wr/foto's:Kronos Events)
&JOY is tevens partner van TCR Benelux en telt op dit ogenblik drie Flagship Stores in België en meerdere in het buitenland, onder andere in Taiwan. Sinds enige tijd wordt J&JOY ook verdeeld in Vlaanderen, via de ZEB-winkels. De ontspannen stijl slaat aan bij de klanten, ook ver buiten de Belgische landsgrenzen. J&JOY is immers aanwezig in Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Polen, Italië, Spanje, Kroatië, Taiwan, India en binnenkort ook in het Midden-Oosten. Een mens zou voor minder… fun worden!
De GP van Mexico heeft een lang, draconisch, staartje gekregen. Nadat Max Verstappen van het podium was weggehaald na 5" straftijd wegens "moving under braking", wat sinds een week wél in het reglement is ingeschreven werd ook na de podiumceremonie Vettel aangepakt. Wegens "gevaarlijk rijden" in strijd met de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull). Ook de viervoudige wereldkampioen zou daarbij van zijn lijn zijn afgeweken tijdens het afremmen.
De wedstrijdleiding besloot Vettel 10" straftijd te geven waardoor de Duitser op de vijfde plaats belandde, achter Max Verstappen (4de) en Daniël Ricciardo als derde wordt ingeschreven in de GP van Mexico. Opdat het geheel op geen "vaudeville" zou gaan lijken kreeg Vettel ook twee strafpunten op zijn superlicentie. Daarop stonden er al 4. Ricciardo bekloeg zich over Vettel, Vettel over Verstappen, of hoe potten de ketels verwijten. Met wanklanken als gevolg.(Walter Rombauts)
HAMILTON BEHOUDT WK-KANS MET ZEGE IN GP VAN MEXICO
De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes foutloos van start tot finish de GP van Mexico gewonnen. Zijn ploegmaat Nico Rosberg werd tweede en ziet zijn tegenstander tot op 19 punten van zijn leidersplaats houden. Max Verstappen reed een sterke race, zette Rosberg onder druk waarop deze door zijn ingenieur werd ingelicht. De Duitser voelde dat natuurlijk maar antwoordde met de nogal naïeve woorden "waarom doet hij dat....?" Enfin, Max Verstappen loste geen gas maar verloor voeling met de titelpretendent en nam genoegen met een podiumplaats achter de Mercedesboy's.
Althans zo leek de race in peis en vree te zullen eindigen. Tot...viervoudig Duits wereldkampioen Sebastien Vettel pitte en op supersoft oprukte naar de eerste drie. Daarbij nog een goed afgelopen botsing met Daniël Ricciardo overleefde en op de rijdende muur Max Verstappen stuitte. De arrogante Nederlander zag in zijn spiegeljes het rode Steigerende Paard van Vettel opdoemen , steeds groter wordend. Op het moment dat Vettel in zijn Ferrari de ultieme aanval op Verstappen inzette, wisselde Max weer misdadig van lijn in de remzone. Waardoor Vettel een podium aan zijn neus zag voorbij gaan.
Het reglement verbiedt uitdrukkelijk zo'n maneuver. Het was ongeschreven letter in de geest van ieder weldenkend autocoureur ingeprent, maar na eerder gelijkaardige voorvallen met Max Verstappen (o.a. met Lewis Hamilton), werd het wél ingeschreven in het reglement, met de expliciete toevoeging dat de sportkommissarissen zo'n daad zouden sanctioneren. Dit keer gebeurde dat concreet. De sport-stewards bekeken de aanrijding Vettel-Ricciardo als "in incident de course", maar gaven Max Verstappen 5" straftijd, waardoor die zijn podium verloor en met hangende staart weg moest om plaats te ruimen voor een terechte derde, Sebastien Vettel.
Toen de zwartwit-geblokte vlag Hamilton als winnaar aanduidde, ging Vettel naast Verstappen rijden en deed met de wijsvinger teken naar Verstappen dat zoiets fout was. Waarop de Hollander de middenvinger naar Vettel opstak. Het siert de Formule 1-regie dat deze maatregel écht is uitgevoerd. Er kan veel in de nu 66-jarige geschiedenis van de hoogste autosportdiscipline, maar elkaar bewust in levensgevaar brengen staat niet op het lijstje. Spijtig dat vader Jos Verstappen zijn zoontje niet leert dat hij ook zonder die ongeoorloofde capriolen al een meer dan waardevolle autocoureur is. Maar tja, dat zal typisch eigen zijn aan onze noorderburen.
Rosberg kan in Abu Dahbi - zonder tegenslag - wereldkampioen worden, en in het uiterste geval Hamilton als die de twee resterende races wint. Om dan kampioen te zijn moet Rosberg minstens één keer tweede en één keer derde eindigen, en Hamilton niet winnen in de twee laatste confrontaties.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
In Mettet heeft journalist-piloot Stéhane Lémeret zich in de Honda Civic tot de eerste TCR-kampioen gereden. Daarmee sluit Kronos-Events een historisch 2016 af. Onder een herfstzonnetje bego Norbertn het in Mettet als volgt. Een Qualifying en vier Sprints op één en dezelfde dag. Zoals verwacht was de strijd bijzonder hevig, en het was Stéphane Lémeret (Honda Civic Boutsen Gionion Racing #5) eens te meer bijgestaan door de Hongaar Norbert Michelisz, die met de eerste titel in de geschiedenis van de nieuwe Benelux-competitie naar huis ging.
De zon was van de partij tussen Samber en Maas toen de bolides begonnen aan de Qualifying Long Race van één uur op zondagochtend. De Hongaar Norbert Michelisz (Honda) vertrok op "pole" met in zijn kielzog de Opel Astra DG Sport Opel Team Belgium # van Pierre-Yves Corthals, tot de race een eerste keer werd geneutraliseerd na een aanrijding tussen de Fransman Grégoire Demoustier (VW Golf WRT #52), afkomstig uit het WTCC, en de jonge Stienes Longin (VW Golf Milo Racing #21) die daarmee zijn race ten einde zag.
Vooraan waren de Honda #18 en de Opel #23 niet weg te slaan. Stéphane Lémeret en Fred Caprasse namen met succes het stuur over van hun respectievelijke teamgenoten. De rijder-autojournalist kwam als grote winnaar over de eindmeet, een veelbelovend resultaat voor de nabije toekomst. "Het is één van mijn mooiste zege's, speciaal omdat ik geen enkele fout mocht maken", legde Stéphane achteraf uit. "Bovendien heb ik mijn ambities voor de nabije toekomst duidelijk gemaakt."
De strijd voor het derde podiumtrapje was onvoorspelbaarder. De bronze medaille leek in eerste instantie voor de broers Edouard en Guillaume Mondron (Seta Leon Delahaye Racing #2). Laatstgenoemde ging echter in de fout en veroorzaakte een twee tussenkomst van de Safety Car. Bij de herstart namen Lémeret en Caprasse opnieuw het voortouw, terwijl Sam Dejonghe (Seat Leon RNT#7), teamgenoot van Denis Dupont, de derde plaats veilig stelde, voor de beste VW Golf # van Alexis Van de Poele en Romain De Leval.
Pech was er daarentegen voor de Alfa Romeo Renga Charleroi on Tracks #27 van Philippe Manage en Fabio Marchiafava, die vroegtijdig van de baan gingen en vervolgens een tweede keer de zandbak opzocht. Dit als gevolg van een doorboorde radiator en schade vooraan op de Italiaanse auto. Een dubbel incident dat de rode renwagen zou weghouden uit Sprint 1 en 2.(wr/foto's:Kronos Events)
Lewis Hamilton heeft in de kwalificaties om de pole, tijdens de Q3, zijn titel-ambities duidelijk gemaakt. Hij verdrong Max Verstappen van de eerste plaats en Nico Rosberg had de grootste moeite om over de Nederlander de tweede plaats te veroveren. Twee Mercedessen staan op de eerste lijn, twee Red Bull Renault's op de tweede rij en een Force India (Nico Hülkenberg) en Ferrari (Kimi Räikkönen) op de derde lijn. Een explosieve cocktail die morgen een boeiende GP van Mexico waarborgt. Als Nico Rosberg wint en Hamilton eindigt tiende of buiten de tien, dan is Nico Rosberg morgenavond wereldkampioen. De hypothese is gewaagd. Lewis is zo sterk !
De Q1 begon met 21 auto's omdat het chassis van de Renault van Jolyon Palmer een scheur vertoonde. In de Q2 haalde Carlos Sainz zijn landgenoot Fernando Alonso van een tiende plaats. Daardoor kon hij deelnemen aan de Q1, maar verbeterde zijn eigen tiende plaats niet. Sainz start dus vanaf de vijfde lijn, iets achter Massa.(wr)
MAX VERSTAPPEN ZET VIJF WERELDKAMIOENEN EEN NEUS IN FP3
Een in Hasselt geboren tiener met Nederlandse nationaliteit, luisterend naar de naam Max Verstappen, heeft in de derde vrije trainingen (Free Practice 3) vijf wereldkampioenen een neus gezet. Met 1'19"137 ging hij drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vooraf die in een laatste poging, eveneens op supersofts, 1'19"231 neerzette. Daniël Ricciardo, de ploegmaat van Verstappen bij Red Bull, moest genoegen nemen met een derde plaats.
De "groten" waren letterlijk de kluts kwijt van Verstappen's demonstratie. Titelpretendent Nico Rosberg raakte er lichtjes van overstuur wat resulteerde in ideale lijnen die nu en dan de bochten uitswingden. Maar hij pikte nog wel de vierde chrono in. Jenson Button en Fernando Alonso bengelen achteraan. Een zwart seizoen voor Mc Laren en Honda.
Straks is er de kwalificatie voor de "pole". Als Max-V daarin zijn krachttoer kan herhalen dan is het zijn eerste "pole". Hij schrijft dan een pakkend hoofdstuk in de 66-jaar dikke boeken van de Formule 1. Wat Max opvoert is nimmer gezien.(Walter Rombauts/foto:Renault)
VETTEL LAAT FERRARI'S PAARD OVER MERCEDES SPRINGEN
"Il Commrendatore", Enzo Ferrari, heeft ooit eens gezegd dat er maar dertig mensen in de wereld zijn die een Formule 1 auto naar een zege kunnen racen. Van die dertig zei hij dat er maar zes of acht wereldkampioen konden worden. Het monument, de moeilijke mens, sprak daarmee geschiedenis. Want kijk naar wat vandaag is gebeurd in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Mexico.
Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zag het Steigerend Paar uit Maranello over zijn ongenaakbare geachte Mercedes springen. De jockey heet Sebastien Vettel, viervoudig wereldkampioen die op supersofts deze chrono neerzette. Gebruik makend van een langzaam vullend asfalt van rubberlagen, die de baan steeds sneller maken. Sebastien Vettel won in de FP2 een fantastisch pokerspel.
Titelkandidaat Nico Rosberg belandde op de derde chrono. Niet mis, maar een beetje anoniem, zoals in verhouding zijn bescheiden persoonlijkheid schril afsteekt tegenover de "poeha" van Lewis Hamilton. De tweede vrije traingen om de GP van Mexico lieten een andermaal schitterende Kimi Räikkönen (Ferrari) zien en een door Renaultcontract voor 2017 een geweldige Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) zien. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen.
De maskers vallen dan af, pokeren is er minder bij, want de auto-configuratie moet dienen om in de namiddag de kwalificaties om de pole te rijden. Verstoppertje spelen kan niet meer. De naakte waarheid is weerzinwekkend en als een magneet zo sterk. Sergio Marchionne, CEO van Fiat-Chrysler, zal vannacht goed slapen. Er is tenminste een belang van Fiat ingevuld. Verbeten Sebastien Vettel is er de kiem van. Teamleider Maurizo Arrivabene zal ook beter slapen. Hij is getekend door de strijd tegen de zilverpijlen. Het moet niet meer gezegd dat de GP van Mexico spannender is dan ooit. Dankzij Vettel.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
HAMILTON GEEFT PSYCHOLOGISCHE TIK AAN ROSBERG IN MEXICO
Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes 1'20"914 laten opschrijven en is daarmee de snelste in "Free Practice 1" voor de GP van Mexico. Ploegmaat Nico Rosberg klokte de zevende tijd en kreeg meteen weer een psychologische tik uitgedeeld. De Duitse WK-leider weigert over zijn mogelijke eerste wereldtitel te praten en concentreert zich op de negentiende wedstrijd van het seizoen: de GP van Mexico. Die wordt gereden in de "Autodromo Hermanos Rodriguez".
Voor wat Rosberg's titelkansen betreft liggen de kaarten als volgt. Mocht hij in Mexico winnen en Lewis Hamilton tiende worden of lager, dan is hij zondagavond wereldkampioen. Een andere mogelijkheid is nog dat hij in de drie resterende wedstrijden tweemaal tweede wordt en één keer derde. Ook in die combinatie is zijn eerste wereldtitel verzekerd. De grootste mokerslag is natuurlijk te verwachten van drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Niet alleen in de auto, maar ook daarbuiten. Lewis heeft duidelijk geen druk in zijn hoofd.
Bij het begin van de FP1 was enkele minuten de Heer Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda als snelste te zien. Maar het feest ging niet door en de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) zakte weg in de grijze zone van het 22-koppige peloton. Max Verstappen (Red Bull) kreeg met remproblemen af te rekenen en plaatste zich veertiende. Even reed Max-V op de derde plaats, zomaar tussen de wereldkampioenen. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. Daarin zit al een verhoogd pokergehalte.(wr/foto:Mercedes)
Straks beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Mexico, negentiende race van het WK. De leider in de voorlopige stand,Nico Rosberg, kan daar al wereldkampioen worden als...hij wint en rivaal Lewis Hamilton geen punten scoort. Spannend dus.(wr)
VAN DALEN - RICHARD SLUITEN TCR-SEIZOEN IN METTET AF
Didier Van Dalen en Amaury Richard gaan met optimisme naar de 10 Uren van Mettet die deze weekend wordt gereden. Het Belgische-Franse duo besturen een Volkswagen GTI #3 en behaalden dit seizoen zes podiums. In Mettet zullen ze trachten tijdens de TCR-finale races binnen de eerste drie te finishen, iets wat hun eerder al vier keer is gelukt.(wr/Foto's:Kronos Events)
Het is een Nederlands-Belgisch koppel. Ze zijn respectievelijk...16 en 19 jaar jong. Ze heten Willem Meijer en Mathieu Detry. Ze rijden in de 10 Uren van Mettet, een Kronos-organisatie, een Seat Leon van "Ferry Monster Autosport". De Nederlander won eerder een zitje in de "CityBugCup", een instapklasse in zijn thuisland. De Belg miste op een haar na "un volant" in het RACB National Team, waarin Sam Dejonghe met eer ging lopen.
Hoewel de grote blikvanger Stéphane Lémeret met zijn Honda Civic zal zijn, kunnen de tieners het verloop van de "10 Uren van Mettet" beïnvloeden. Ze sturen allebei meesterlijk. Na het voorbeeld van Max Verstappen lijkt er wel een papklas-categorie te ontstaan in de autosport. Met als instaplimiet de plechtige communie te hebben gedaan.
Leider in de voorlopige stand om de TCR Benelux, Stéphane Lémeret, kan ze zondagavond mogelijk met champagne dopen. Er is echter iets op te verwedden dat de verdienstelijke tieners daar al van hebben gesmaakt. De "10 Uren van Mettet", een Kronos-evenement, kondigt zich spannend aan. Het Jules Tacheny-circuit aldaar herneemt hiermee zijn historische glorie.(wr/Foto:Kronos)
Als je een manke (Lotus-) Formule 1 stal overkoopt en onder de eigen naam in 2017 terug naar een wereldtitel bij piloten en constructeurs wil dingen, dan kost dat een centje aan investering. Gelukkig is Renault een volumeconstructeur, die net als Mercedes en Fiat (Ferrari), nogal wat personenwagens aan de man en vrouw brengt. Als er winsten zijn wordt er altijd wel een spaarvarkentje van geslacht voor image-building, zoals Formule 1 meer dan ooit is.
Renault kijkt met optimisme naar 2017 en ziet zich daarin gesteund door een stijging van de verkoop in Europa van liefst 13%. De inkomsten bedragen €10.546 miljoen. Vertaald binnen de groep Renault komt dat neer op een verkoop van 721.741 personenwagens. Volgens de zegsman van de autoreus zijn vooral de Clio IV, de Captur en de Dacia's de voornaamste frontstrijders op de Europese registraties, een stijging van 11,3% in een totaalmarkt die 5,3% steeg.
Buiten Europa verbetert Renault zijn verkoop met 21,5%, zijnde in Afrika, het Midden-Oosten en Indië. Dat laatste land heeft in de Formule 1 het team "Force India". Eén van de coureurs daarvan, de Duitser Nico Hülkenberg, stapt in 2017 als nummer één naar Renault. Zijn "loon" bedraagt voor volgend jaar €20 miljoen. Voor beide partijen - Renault en Hülkenberg - is het in ieder geval een "grand cru" die wordt gekraakt.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
J&JOY-TROPHEE IN TCR BENELUX IN ASSEN NAAR LORIS CENCETTI
Een gespecialiseerde jury van autosport-journalisten heeft na de races in Assen het voorbije weekend de J&Joy-trophée toegekend aan de Luxemburger Loris Cencetti. De Trophée is samen met Kronos Events, creator van een herboren toerwagenkampioenschap, in het leven geroepen om de verdienstelijkste rijder van een evenement te belonen. In Assen was dat die Loris Cencetti. HIj voerde een meesterlijk stukje sturen op in de derde race met de Alfa Romeo Giuletta TCR van "Ranga Charleroi On Track".
Door tweemaal zevende te eindigen, bijgestaan door ploegmaat Fabio Marchiafava, bestond de krachttoer erin dat hij met de Italiaanse vierwielige schoonheid, die Alfa nu eenmaal historisch is gebleven, meer op TCR-afgestemde merken, Honda, VW en anderen het vuur aan de schenen legde. De jury en Kronos Events konden geen kleurrijker, jongere én dynamischer piloot kiezen.
Wie wordt het volgend weekend in Mettet ? Stéphane Lémeret, autojournalist én steevast goed coureur. Maar de leider in het kampioenschap is niet meer "piep", dus zal het terecht een jongere belofte worden. Knap.(wr)
TWEEMAAL KUPPENS, TWEEMAAL MICHELISZ EN VIERMAAL HONDA IN ASSEN
De doorweekte sprintraces gisterochtend in het kader van de TCR-Benelux op het TT-circuit van Assen werden alle twee dominerend gewonnen door Renaud Kuppens in een Honda Civic. De derde en vierde sprintrace werd gewonnen door WTCC-coureur Michelisz in een...Honda Civic ! "Ancien" Tom Coronel kon er niets aan doen en Stéphane Lémeret moest opgeven. Hij gaat wel als solied leider naar de laatste wedstrijd volgend weekeinde in Mettet.(wr/Foto's:Kronos Events)