De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes foutloos van start tot finish de GP van Mexico gewonnen. Zijn ploegmaat Nico Rosberg werd tweede en ziet zijn tegenstander tot op 19 punten van zijn leidersplaats houden. Max Verstappen reed een sterke race, zette Rosberg onder druk waarop deze door zijn ingenieur werd ingelicht. De Duitser voelde dat natuurlijk maar antwoordde met de nogal naïeve woorden "waarom doet hij dat....?" Enfin, Max Verstappen loste geen gas maar verloor voeling met de titelpretendent en nam genoegen met een podiumplaats achter de Mercedesboy's.
Althans zo leek de race in peis en vree te zullen eindigen. Tot...viervoudig Duits wereldkampioen Sebastien Vettel pitte en op supersoft oprukte naar de eerste drie. Daarbij nog een goed afgelopen botsing met Daniël Ricciardo overleefde en op de rijdende muur Max Verstappen stuitte. De arrogante Nederlander zag in zijn spiegeljes het rode Steigerende Paard van Vettel opdoemen , steeds groter wordend. Op het moment dat Vettel in zijn Ferrari de ultieme aanval op Verstappen inzette, wisselde Max weer misdadig van lijn in de remzone. Waardoor Vettel een podium aan zijn neus zag voorbij gaan.
Het reglement verbiedt uitdrukkelijk zo'n maneuver. Het was ongeschreven letter in de geest van ieder weldenkend autocoureur ingeprent, maar na eerder gelijkaardige voorvallen met Max Verstappen (o.a. met Lewis Hamilton), werd het wél ingeschreven in het reglement, met de expliciete toevoeging dat de sportkommissarissen zo'n daad zouden sanctioneren. Dit keer gebeurde dat concreet. De sport-stewards bekeken de aanrijding Vettel-Ricciardo als "in incident de course", maar gaven Max Verstappen 5" straftijd, waardoor die zijn podium verloor en met hangende staart weg moest om plaats te ruimen voor een terechte derde, Sebastien Vettel.
Toen de zwartwit-geblokte vlag Hamilton als winnaar aanduidde, ging Vettel naast Verstappen rijden en deed met de wijsvinger teken naar Verstappen dat zoiets fout was. Waarop de Hollander de middenvinger naar Vettel opstak. Het siert de Formule 1-regie dat deze maatregel écht is uitgevoerd. Er kan veel in de nu 66-jarige geschiedenis van de hoogste autosportdiscipline, maar elkaar bewust in levensgevaar brengen staat niet op het lijstje. Spijtig dat vader Jos Verstappen zijn zoontje niet leert dat hij ook zonder die ongeoorloofde capriolen al een meer dan waardevolle autocoureur is. Maar tja, dat zal typisch eigen zijn aan onze noorderburen.
Rosberg kan in Abu Dahbi - zonder tegenslag - wereldkampioen worden, en in het uiterste geval Hamilton als die de twee resterende races wint. Om dan kampioen te zijn moet Rosberg minstens één keer tweede en één keer derde eindigen, en Hamilton niet winnen in de twee laatste confrontaties.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 40'31"402
02. Nico Rosberg (Mercedes) + 08"354
03. Sebastien Vettel (Vettel) + 17"313
04. Daniël Ricciardo (Red Bull Renault) + 20"858
05. Max Verstappen (Red Bull Renault) + 21"323
06. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 49"376
07. Nico Hülkenberg (Force India) + 58"891
08. Vatteri Bottas (Williams-Mercedes) + 1'05"612
09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) +1'16"206
10. Sergio Perez (Force India) +1'16"798
WK-stand met nog twee races te gaan:
1. Nico Rosberg (Mercedes) 349
2. Lewis Hamimton (Mercedes) 330
3. Daniël Ricciardo (Red Bull Renault) 239
4. Sebastien Vettel (Ferrari) 192
5. Kimi Räikkönen (Ferrari) 178
|