Als je een manke (Lotus-) Formule 1 stal overkoopt en onder de eigen naam in 2017 terug naar een wereldtitel bij piloten en constructeurs wil dingen, dan kost dat een centje aan investering. Gelukkig is Renault een volumeconstructeur, die net als Mercedes en Fiat (Ferrari), nogal wat personenwagens aan de man en vrouw brengt. Als er winsten zijn wordt er altijd wel een spaarvarkentje van geslacht voor image-building, zoals Formule 1 meer dan ooit is.
Renault kijkt met optimisme naar 2017 en ziet zich daarin gesteund door een stijging van de verkoop in Europa van liefst 13%. De inkomsten bedragen €10.546 miljoen. Vertaald binnen de groep Renault komt dat neer op een verkoop van 721.741 personenwagens. Volgens de zegsman van de autoreus zijn vooral de Clio IV, de Captur en de Dacia's de voornaamste frontstrijders op de Europese registraties, een stijging van 11,3% in een totaalmarkt die 5,3% steeg.
Buiten Europa verbetert Renault zijn verkoop met 21,5%, zijnde in Afrika, het Midden-Oosten en Indië. Dat laatste land heeft in de Formule 1 het team "Force India". Eén van de coureurs daarvan, de Duitser Nico Hülkenberg, stapt in 2017 als nummer één naar Renault. Zijn "loon" bedraagt voor volgend jaar €20 miljoen. Voor beide partijen - Renault en Hülkenberg - is het in ieder geval een "grand cru" die wordt gekraakt.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
|