MARK WEBBER, EN OOK AUDI, RIJDEN HUN LAATSTE RACE IN BAHREIN
Met de Zes Uren van Bahrein wordt morgen in Sakhir het Wereldkampioenschap Uithouding afgesloten. Dumas-Lieb-Jani in de Porsche 919 Hybrid zijn normaal gesproken de nieuwe wereldkampioenen, maar de Toyotaboy's Sarrazin-Conway-Kobayashi hebben ook nog een waterkansje op de wereldtitel. Na 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans stopt Audi met deelname aan het "World Endurance Championship" (WEC).
Het dieselschandaal dat door zowat iedereen is misbruikt om het roetiger voor te stellen dan het is, maakt dat het voor de constructeur geen zin meer heeft met een Dieselmotor te stunten in de autosport. Volkswagen AG, overkoepelend Skoda, Audi, VW, Bentley en Porsche, heeft besloten wereldwijd 30.000 mensen aan de deur te zetten en alles in te zetten met 9000 nieuwe aanwervingen op de elektrische auto. VW beweert dat er geen naakte ontslagen zullen vallen. Porsche is ook aan die EV bezig en zal vanaf nu als één van zijn adviseurs/representanten de Australiër Mark Webber (40) hebben.
Morgen rijdt deze ambassadeur van "het menselijk gelaat van de autosport" zijn laatste race. Hij is uittredend wereldkampioen 2015 en in één van zijn babbels antwoordde hij spontaan - na het missen van Le Mans winnen dit jaar - "dat hij zich soms afvroeg wat hij in die auto eigenlijk nog zat te doen ?". Als die gedachte opkomt is het goed van te stoppen. Morgen doet Mark Webber dat in de Porsche 919 Hybrid in schoonheid, in gezelschap van Brian Hartley en Timo Bernhard.(Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAZDA'S NIEUWE CX-5 IN WERELDPREMIERE IN LOS ANGELES
Vandaag wordt de nieuwe Mazda CX-5 in wereldpremière voorgesteld tijdens de Los Angeles Auto Show. Het is een geheel nieuwe design dewelke talloze nieuwigheden biedt ten aanzien van het in 2012 geïntroduceerde model. De Mazda CX-5 is gebaseerd op de Sky-Activ technology en vormsgewijs volgens de KODO-filosofie die "Soul of Motion" wil uitstraalt. Zoals gebruikelijk op de Amerikaanse autoshows benoemt men nu de nieuwe modellen al met de jaarstempel "2017". Normaal, want dat is straks.
De Mazda CX-5 is één van de succesvolste SUV's op de markt (SUV=Sportly Utility Vehicle). De auto maakt 25% van Mazda's verkoop uit en tot nu toe werden er al 1,4 miljoen SUV's verkocht in 120 verschillende landen. Het specifieke nieuwe aan de wereldprimeur vandaag in Los Angeles is een nieuwe carrosseriekleur die "Soul Red Crystal" noemt en de auto duivels aantrekkelijk maakt.
De nieuwe CX-5 is voorzien van het volledige pakket SKYACTIV-technologie, waaronder twee benzinemotoren - de SKYACTIV-G 2.0 en de SKYACTIV-G 2.5 - en de SKYACTIV-D 2.2 Clean Diesel. Alle drie staan ze borg voor krachtige, lineaire prestaties die zijn gekoppeld aan uitstekende "real world" verbruiksgegevens en verrassend lag emissiewaarden. Het nieuwe model wordt ook gekenmerkt door de G-Vectoring Control, een nieuw "Jinba Ittai-versterkende technologie van Mazda. Bijkomende highlights zijn natuurlijk het "head-updisplay" met projectie op de voorruit. - dat is een primeur in deze categorie - en er is ook een elektrisch afstandsbediende kofferklep.(wr/foto:s:Mazda)
Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen in apocalyptische én heroische omstandigheden. Het begin van de regenrace is nauwelijks na te vertellen. Start zeven ronden achter safetycar, gele vlag en opnieuw safetycar na 14 ronden. Vervolgens rode vlag na de "sortie de route's" van o.a. Kimi Räikkönen aan de start-finishlijn.
Gele vlag nog eens na een zware klap van Felipe Massa die voor zijn eigen publiek als het ware ten hemel steeg, door alle teams doorheen zijn fascinerende carrière werd omarmd, gezoend, aangeraakt als een Braziliaanse relikwie. In het wedstrijdbegin spieste Max Verstappen zijn Red Bull Renault tussen...Hamilton en Rosberg. Hoewel teamchef Toto Wolff aan vader (Jos-the-boss) Verstappen verzocht had dat de tiener zich niet tussen de twee titelpredenten te mengen...
Naar het einde toe bleef het alsmaar gietregenen en maakte Max een foute bandenkeuze waardoor hij op de 16de plaats terugviel en aan een niet eerdere remonte begon naar de 3de plaats op het podium. Daarbij eventjes reglementair (?) Sebastien Vettel (Ferrari) in de problemen brengend. Buiten de rode vlaggen die de koers, mens en teams (onder-)braken, is deze GP van Brazilië een nooit eerder geziene vertoning geworden.
Met drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die met 12 punten achterstand nog visie op een vierde wereldtitel behoudt. Nico Rosberg zal binnen veertien dagen in de GP van Abu Dahbi moeten bewijzen de eerste wereldtitel waard te zijn. Max Verstappen rijdt daar ook.(Walter Rombauts/foto:Mercedes en Renault)
Vertrokken vanop de zevende plaats wegens een gridpenalty van vijf plaatsen (brandblusser niet in orde) haalde de Zwitser Sébastien Buemi ook trainingsnelste Nelson Piquet jr in en won de tweede race van het derde seizoen Formule e. Sebastien Buemi won ook al de eerste race in Hong Kong en daarmee voert hij met 50 punten de voorlopige stand aan in het pilotenkampioenschap.
Tweede staat zijn meest te duchten rivaal Luca Di Grassi met 28 en derde Nico Prost - zoon van....- met 24 eenheden. In de constructeursstand delen ABT Schaeffer Audi Sport en Mahindra Racing met 36 punten de tweede plaats. Renault é-Dams staat aan de leiding met 74 punten.
Voor Sébastien Buemi is het zijn achtste overwinning in de Formule e. Ook gaat hij als favoriet naar de volgende race van het kampioenschap. Dat is de "Buenos Aires e-Prix" op het Circuito de Puerto Madera in Argentinië. Met deze derde race bevinden we ons al in 2017, meer bepaald op 18 februari. Het Formule e kampioenschap onder FIA-vleugels kent een stijgende populariteit.(Walter Rombauts/foto's:Renault)
Met een nipt scherpere wijzerstand reed de Brit Lewis Hamilton de "pole" uit de wielen van ploegmaat Nico Rosberg. Voor de drievoudige wereldkampioen is het de 60ste in zijn loopbaan. Kimi Räikkönen klokte de derde tijd voor Max Verstappen. Samen vormen ze "het zwaard van Damocles" boven de hoofden van de twee titelkandidaten. Mocht de huidige WK-leider, Nico Rosberg, morgen winnen dan is hij in Brazilië wereldkampioen. Maar eerst moet daarvoor morgen een uiterst spannende GP van Brazilië worden gereden. Met als sensatiekantje het waarschuwingstelefoontje van Toto Wolff naar vader Jos Verstappen... Opgemerkt in de Q3 is de zevende plaats van Romain Grosjean. De start is morgennamiddag om 17 uur onze tijd.(wr/foto:Mercedes)
WK-leider en kandidaat voor een eerste wereldtitel, de Duitser Nico Rosberg verschalkte ploegmaat Lewis Hamilton in zijn Mercedes met een snelste chrono in de FP3, de laatste vrije trainingen die de kwalificaties voor de pole straks om 17 uur onze tijd voorafgaan. De Ferrari's van Vettel en Räikkönen nestelden zich op de derde en vierde tijd, de Red Bull Renault's vijfde en zesde met in de volgorde Max Verstappen en Daniël Ricciardo.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, wist een pikant detail te vertellen. Het gaat over een telefoontje van Mercedes teamleider Toto Wolff die naar de vader van Max Verstappen, (Jos dus) zou hebben gebeld. In dat nogal lange gesprek zou de Mercedesbaas aan ancien Jos Verstappen hebben gevraagd zijn zoon Max goed te briefen zich onder geen beding in het duel Rosberg-Hamilton om de wereldtitel te mengen.
"Hij mag niet tegen hen gaan koersen, hij moet hen uit de weg blijven." zou het woordelijk hebben geklonken. Kras maar begrijpelijk verzoek van Toto Wolff die dit ongetwijfeld deed onder druk van de niet-ceo maar geestelijke teamleider Niki Lauda. Om een herhaling van Mexico te voorkomen...? Buiten Max Verstappen kan de regen dan weer heel wat verstoren.
Interlagos is eigenlijk een combinatie van waterreservoir die gestadig verdampen en waarop soms hevige regenvlagen volgen. Onder deze omstandigheden won Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste titel nadat hij in een mistig inhaalmaneuver Timo Glöck was voorbijgereden en Felipe Massa (Ferrari toen) door de mikro's voor eigen volk al als wereldkampioen was bestempeld...
Interlagos speelt altijd een kantelrol. Nico Rosberg staat 19 punten voor op Hamilton. Dit met nog twee races te gaan waarin nog 50 punten te verdelen zijn. Het wordt beslist spannend, en hoewel men stoutweg aan een tiener kan vragen uit de weg te blijven, kan men dat niet tegenover een Sebastien Vettel en een Kimi Räikkönen, samen goed voor vijf wereldtitels. Naast de weersomstandigheden kan er ook wat gedonder van Ferrari komen.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Een update van de FP1 volstaat om de tweede vrije trainingen te beschrijven. Met alle gemak reed Lewis Hamilton in 1'12"271 de snelste tijd voor zijn ploegmaat Nico Rosberg. Enig pikant detail kwam er na 34' in de vorm van een "wrijving" tussen Carlos Sainz en Kimi Räikkönen die resulteerde in woedende gebaren van de wereldkampioen 2007 en een wat agressieve pas afsnijden van Carlos om de pits in te rijden. Voor de rest bleef het kalm. Max Verstappen's Red Bull lag niet in balans, Ricciardo's Red Bull reed hem voor de neus. Fernando Alonso zette de Mc Laren-Honda netjes aan de kant en keek verder mee op TV in bocht 2...
De Hondamotor had een probleem met het "Energy Recovery System", de elektrische boel dus. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en de kwalificaties voor de "pole". Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, met helm die eer moet bewijzen aan het stuurgenie Ayrton Senna, heeft er een perfecte vrijdag opzitten. Wie wordt wereldkampioen binnen twee races ?
Het verstand zegt Rosberg die nog 19 van de nog 50 te verdelen punten voorsprong heeft. De controverse zegt Lewis Hamilton, tenzij die komt vertellen dat hij tijdens een snelste ronde met God praatte. Dan geloven we hem niet meer. Zo'n metamorfose kan het vage spiegelbeeld van playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) niet hebben ondergaan. Of God moest daar in Sao Paulo naast Senna liggen. Dan kunnen mirakels bestaan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
GP VAN BRAZILIË FP1, 1.HAMILTON... 2. VERSTAPPEN 3. ROSBERG
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull Renault na 57' in de eerste vrije trainingen om de GP van Brazilië voor een donderslag bij heldere hemel gezorgd. Met 1'11"991 reed hij het snelst, 0,134" vlugger dan Nico Rosberg in de Mercedes. Vijf minuten later reed Lewis Hamilton de pits uit op softs en zette met 1'11"895 de Nederlander weer op de tweede plaats. Nico Rosberg had geen verder veweer meer in deze openingssessie en bleef derde. Straks om 17 uur onze tijd, worden de tweede vrije trainingen gereden. Zij nog gezegd dat de nieuwkomers Sirotkin en Leclerc onderaan de timetable bengelen.(wr/foto:Mercedes)
Het contract dat Renault de Deen Kevin Magnussen aanbood volstond deze laatste niet. In alle vriendschap verliet hij dan ook de Franse constructeur en springt in bij Haas naast Romain Grosjean. Esteban Guiterrez verliet de Amerikaanse constructeur. De Fransman Ocon vervangt bij Force India de Duitser Nico Hülkenberg die kopman wordt bij Renault in 2017 en waaraan de vorige dagen Jolyon Palmer is toegevoegd.
Mercedes is opgezet over de komst van Esteban Ocon naar Force India, zeker teambaas Toto Wolff onder wiens vleugels de jongeman groot is geworden. De zitjes voor 2017 worden stilaan duidelijk. Straks beginnen de eerste trainingen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het wereldkampioenschap 2016. Het gaat tussen Rosberg en Hamilton.
Voor de eerste met een eerste titel als inzet, voor de tweede een vierde titel die hem op gelijke hoogte zou brengen van de Fransman Alain Prost. Felipe Massa die zich voor volgend jaar bij Williams vervangen ziet door de jonge Lance Stroll, maakt zich op voor een spectaculaire laatste thuisrace op het moeilijke, onberekenbare circuit van Interlagos, vlak bij Sao Paulo waar Ayrton Senna begraven ligt.(wr/foto's:Renault)
Dit weekeinde wordt de tweede wedstrijd gereden in het "e-Kampioenschap van de FIA". Dat is de tweede voor wat we het WK voor elektrische auto's kunnen noemen. Wereldkampioen daarin is de Zwitser Sebastien Buemi die ook de openingsrace voor vier weken won in Hong Kong. Nu wordt de eGP van Marokko gereden in de fascinerende stad Marakkech op een omloop die 2,97 km lang is en luistert naar de naam "Circuit International Automobile Moulay El Hassan". Het rechte gedeelte, met de pits, werd al gebruikt door de WTCC-auto's. Het bochtige gedeelte is nieuw.
Symbolischer kan de e-GP van Marokko niet zijn, want hij wordt gereden binnen de periode van de COP22 die doorgaat van 7 tot 18 november in Marakkech. Wie er ook aan twijfelt, de elektrische auto wordt een moeizaam feit, en constructeurs ervan zoals Tesla, maar ook Renault en Nissan streven naar de realiseerbaarheid. Als geheugensteuntje stelt de Alliantie Renault-Nissan 50 puur elektrische voertuigen ter beschikking van de 25.000 deelnemers aan de conferentie die ze als navettes zullen gebruiken.
Voor we het vergeten, morgen beginnen ook de eerste vrije oefeningen voor de GP van Brazilië F1, de voorlaatste race voor het WK F1 waarin leider in de stand, Nico Rosberg, uit de klauwen tracht te blijven van ploegmaat Lewis Hamilton. Naast de drievoudige wereldkampioen moet de Duitser die aan een eerste wereldtitel timmert ook opletten voor een gebeten Sebastien Vettel (Ferrari) en een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari).
Met enige tegenzin moet daar ook de naam Max Verstappen worden aan toegevoegd. Maar volgens top-ingenieur Ross Brawn heeft hij eigenschappen van Michaël Schumacher. Dus moet een te kritische kijk op de Hollander voorzichtiger worden ingevuld.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
MAZDA ONTHULT NIEUWE MX-5 SUV 2017 OP SALON VAN LOS ANGELES
Het Autosalon van Los Angeles behoort tot één van de belangrijkste ter wereld. Vanaf 16 november opent het zijn deuren en zoals we gewend zijn in de USA dragen de primeurs al het label "2017". Mazda zal in die context zijn spectaculair verfijnde MX-5 SUV 2017 in de spots zetten. SUV staat tot nader order in autotaal nog steeds voor "Sportly Utility Vehicle" en dient de prestaties van een sportwagen te benaderen, het comfort van een limousine te bieden en "terreinvaardigheid" op slechte wegomstandigheden te bevestigen. Een hele klus waarin héél vele constructeurs zijn geslaagd, te oordelen naar dit type wagen dat onze wegen met macho-allure bevolkt. Mazda behoort in deze rijdende kunst tot de besten. Dus uitkijken naar het Salon van Los Angeles.(wr/foto:Mazda)
PORSCHE 919 HYBRID IN POLE VOOR ZES UREN VAN SHANGHAI
Morgen worden in Shanghai de gelijknamige zes uren gereden. De voorlaatste wedstrijd van het "World Endurance Championship" (WEC). Nadat Audi bekendmaakte dat het na 19 november a.s. in Bahrein voorgoed dit kampioenschap zouden verlaten hebben de drievoudige Le Mans-winnaars Fässler-Lotterer-Tréluyer de loodzware opdracht Audi in die laatste twee races nog eens in het voetlicht te rijden.
Gemakkelijk zal dat niet zijn want het trio Webber-Lieb-Hartley lieten met de Porsche 919 Hybrid de pole optekenen. De Australiër Mark Webber zet op 19 november in Bahrein ook een punt achter zijn loopbaan als succesvol autocoureur en gaat voor Porsche werken naast of binnen afzienbare tijd ter vervanging van drievoudig wereldkampioen Walter Rörhl (69). Porsche is het enige merk onder overkoepelend VW-dak, dat in 2017 zijn autosportactiviteiten zal voortzetten. Audi verdwijnt in het WEC maar ook Volkswagen verdwijnt in het wereldkampioenschap rally, na vier wereldtitels.
VW lijdt nog steeds onder het diesel"schandaal" dat eerder een storm in een glas water is dan een "au serieux" te nemen gegeven. Alle autoconstructeurs hebben truken om ten gepaste tijde hun technieken het felst te laten blinken. Dat kan ook niet anders, want de opgelegde normen en testen zijn niet realistisch. Stel dat alleen nog maar het rijgedrag van de individuele autobestuurder erbij onder de loupe zou worden genomen....? Als je Tesla heet is dat anders. Morgen in Shanghai om ter snelst tussen Audi, Toyota en Porsche. Althans in de LMP1-kategorie.(wr/foto:Porsche)
STEPHANE LEMERET EN HONDA EERSTE TCR-BENELUX-CHAMPS
Vorige zondag 30 oktober werd op het circuit Jules Tacheny in Mettet de kampioen bekroond van het TCR-Benelux-kampioenschap 2016. Zijn naam: Stéphane Lémeret. Zijn strijdros: de Honda Civic TCR #18 van het team Boutsen Ginion Racing.
Het was wachten op de finale in Mettet om de eindoverwinnaar te kennen van dit eerste seizoen van het zenuwprikkelende, ongemeen spannende TCR-Benelux-kampioenschap. Stéphane Lémeret mag zich sinds vorige zondag de eerste titelhouder noemen van dit kampioenschap, waarin hij van het begin tot het einde de leiding voerde met zijn Honda Civic TCR.
Stéphane aan het woord: "Geweldig ! Dit had ik nooit kunnen dromen aan het begin van het seizoen, want ik vroeg me af of ik wel opgewassen was tegen het jonge strijdgeweld en tegenstanders als Pierre-Yves Corthals. En toch is het zo gelopen ! (Stéphane heeft die te grote bescheidenheid vanaf het begin van zijn loopbaan.nvdr.) Ik ben blij Norbert Michelisz aan mijn zijde te hebben gehad tijdens de laatste twee wedstrijden. Hij heeft me enorm geholpen. Over het hele seizoen bekeken mogen we gerust zeggen dat we geslaagd zijn met grote onderscheiding ! Ik druk mijn dank uit aan het team Boutsen Ginion Racing. Ze hebben het hele kampioenschap knap werk geleverd. Ook kan ik niet anders dan Honda dankbaar zijn, want de Civic TCR was de snelste en betrouwbaarste auto van dit seizoen."(wr)
De situatie was vrij eenvoudig voor aanvang van de twee laatste Sprints van het seizoen: Pierre-Yves Corthals, aan het stuur van de Opel #23, was verplicht om beide manches te winnen om de titel te kunnen veroveren, maar dan mocht de Honda #18 wel niet op het podium eindigen!
Maar dat was zonder een Norbert Michelisz in hoogvorm gerekend. De leidersplaats van de Hongaar werd op geen enkel moment bedreigd. De andere Honda Civic Boutsen Ginion Racing, bestuurd door Renaud Kuppens, zou de pitlane opzoeken na een contact, terwijl ‘Pilou’ Corthals de wet van de Fransman Aurélien Comte, heel sterk aan het stuur van de Peugeot 308 Cup #8, zou ondergaan.
Achter Michelisz, Comte en Corthals, positioneerde Alexis van de Poele zijn VW Golf Delahaye Racing #4 in vierde positie, voor de SEAT #2 van Edouard Mondron, de SEAT #6 van Mathieu Detry, de VW #52 van de Fransman Grégoire Demoustier, de VW #3 van Didier Van Dalen en de SEAT #7 van Denis Dupont, die kampte met een gebrek aan vermogen op zijn gele bolide.
Tijdens de beslissende sprint van dit seizoen zou de nationale titel definitief worden toegekend. Bij de start kwam het tot een contact tussen verschillende wagens, waarbij Mathieu Detry en Grégoire Demoustier de voornaamste slachtoffers waren. Enkele honderden meters later beslisten Pierre-Yves Corthals en Norbert Michelisz definitief het kampioenschap 2016 door elkaar aan te tikken. De Opel Astra #23 steeg zelfs even op en eindigde zijn race naast het circuit met een gebroken ophanging.
Na een onderbreking met de rode vlag, domineerde Norbert Michelisz zoals tevoren, waardoor hij ook de titel voor de Honda Civic #18 en zijn vaste rijder Stéphane Lémeret bevestigde. De eerste kampioen in de geschiedenis van de TCR Benelux was gekend. Aurélien Comte was eens te meer briljant, wat hem de zilveren medaille opleverde in de laatste sprint van het jaar, voor de Golf van Alexis van de Poele, de Honda van Renaud Kuppens – na een weergaloze inhaalwedstrijd – en de SEAT van Edouard Mondron en Denis Dupont.
De beste Junior van het weekend was zonder verrassing Benjamin Lessennes, die een van de sprintraces won, terwijl de Honda Civic werd uitgeroepen tot ‘Car of the Weekend’ en de jonge Nederlander Willem Meijer de J&Joy Fun Driver TCR Trophy in ontvangst nam, na een weekend waarin hij de degens moest kruisen met meer ervaren rijders dan hij.
In de eindafrekening behaalt Stéphane Lémeret dus de titel, voor de duo’s Corthals-Caprasse en Dejonghe-Dupont. Romain De Leval is de Junior-kampioen, terwijl de Honda Civic de prijs ontvangt van ‘Car of the Year’. WRT zegeviert dan weer in het Teams Championship. Het doek is gevallen over het eerste jaar van de TCR Benelux. Kronos Events zal nu werken aan de ontwikkeling van zijn product, om vanaf 2017 definitief te kunnen aantonen dat TCR de juiste optie is voor de toekomst… QLR : 1. Lemeret-Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse-Corthals, Opel Astra TCR ; 3. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR ; 4. Van de Poele-De Leval, VW Golf GTI ; 5. Bouvy-Comte, Peugeot 308 ; 6. Van Dalen-Richard, VW Golf GTI ; 7. Lessennes-Kuppens, Honda Civic TCR ; 8. Vogeli-Hadorn, Honda Civic TCR ; 9. Meijer-Detry, SEAT Leon TCR ; 10. Potty-Demoustier, VW Golf GTI ; 11. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 12. Marchiafava-Ménage, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 13. Longin-Radermecker, VW Golf GTI SR1 : 1. Lessennes, Honda Civic TCR ; 2. Caprasse, Opel Astra TCR ; 3. Lemeret, Honda Civic TCR ; 4. De Leval, VW Golf GTI ; 5. Dejonghe, SEAT Leon TCR ; 6. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 7. Potty, VW Golf GTI ; 8. Meijer, SEAT Leon TCR ; 9. Bouvy, Peugeot 308 ; 10. Radermecker, VW Golf GTI ; 11. Vogeli, Honda Civic TCR. SR2 : 1. Caprasse, Opel Astra TCR ; 2. Lemeret, Honda Civic TCR ; 3. Lessennes, Honda Civic TCR ; 4. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 5. De Leval, VW Golf GTI, VW Golf GTI ; 6. Richard, VW Golf GTI ; 7. Dejonghe, SEAT Leon TCR; 8. Bouvy, Peugeot 308 ; 9. Potty, VW Golf GTI ; 10. Meijer, SEAT Leon TCR ; 11. Radermecker, VW Golf GTI ; 12. Vogeli, Honda Civic TCR. SR3 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Corthals, Opel Astra TCR ; 4. Van de Poele, VW Golf GTI ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Detry, SEAT Leon TCR ; 7. Demoustier, VW Golf GTI ; 8. Van Dalen, VW Golf GTI ; 9. Dupont, SEAT Leon TCR ; 10. Hadorn, Honda Civic TCR ; 11. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR SR4 : 1. Michelisz, Honda Civic TCR ; 2. Comte, Peugeot 308 ; 3. Van de Poele, VW Golf GTI ; 4. Kuppens, Honda Civic TCR ; 5. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 6. Dupont, SEAT Leon TCR ; 7. Van Dalen, VW Golf GTI ; 8. Hadorn, Honda Civic ; 9. Marchiafava, Alfa Romeo Giulietta TCR ; 10. Longin, VW Golf GTI. Kampioenschap : 1. Stéphane Lémeret 487 punten ; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse 429,5 ; 3. Sam Dejonghe-Denis Dupont 314 ; 4. Alexis van de Poele-Romain de Leval 292 ; 5. Renaud Kuppens-Benjamin Lessennes 283,5 ; 6. Maxime Potty 283 ; 7. Norbert Michelisz 271 ; 8. Edouard Mondron-Guillaume Mondron 251 ; 9. Amaury Richard-Didier Van Dalen 220 ; etc.
SPRINTS 1 & 2 IN METTET, EEN KEER OPEL, EEN KEER HONDA
Het leuke duel voor de titel tussen de Honda Civic #18 en Opel Astra #23 werd vervolgd tijdens de Sprint 1, die begon met slecht nieuws voor poleman Amaury Richard, die nog voor de start de pitlane moest opzoeken met een kapotte aandrijfas op de VW Golf #3! Een cadeau voor Fred Caprasse en Opel? Dat was echter zonder een knappe openingsfase van de jonge Benjamin Lessennes gerekend aan het stuur van de Honda Civic Boutsen Ginion Racing #5, die de leidersplaats veroverde na een inhaalactie op Caprasse in de laatste bocht en nadien ongenaakbaar was. Zijn eerste zege was dan ook oververdiend!
De Opel was niet in staat om het ritme van de Honda van Lessennes te volgen, maar Fred Caprasse slaagde er wel in om enkele punten terug te nemen op Stéphane Lémeret door tweede te eindigen, goed een seconde voor de tweede Honda Boutsen Ginion Racing. In de achtervolging op de drie leiders woedde er een hevige strijd, waarbij Romain De Leval (VW Golf Delahaye Racing #4) de maat nam van Sam Dejonghe, Guillaume Mondron en een minder gelukkige Maxime Potty (VW Golf WRT #52). Een geslaagde eerste sprint was er voor de jonge Nederlander Willem Meijer, amper 17, die zijn statuut van lid van de KNAF Academy alle eer aandeed door in contact te blijven met de beteren.
De Sprint 2 moest absoluut gewonnen worden door de Opel Astra #23 van het duo CorthalsCaprasse om de titeldroom gaaf te houden. Fred Caprasse realiseerde dan ook de perfectestart, sloeg vrijwel meteen een kloof op de twee Honda Civic van Stéphane Lémeret en Benjamin Lessennes, die de top 3 vervolledigden. In hun kielzog volgde Guillaume Mondron,die beter deed dan Romain De Leval en Amaury Richard, auteur van een knappe inhaalrace aan boord van de VW Golf Delahaye Racing #3 na het forfait in Sprint 1.(wr/foto's:Kronos Events)
&JOY is tevens partner van TCR Benelux en telt op dit ogenblik drie Flagship Stores in België en meerdere in het buitenland, onder andere in Taiwan. Sinds enige tijd wordt J&JOY ook verdeeld in Vlaanderen, via de ZEB-winkels. De ontspannen stijl slaat aan bij de klanten, ook ver buiten de Belgische landsgrenzen. J&JOY is immers aanwezig in Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Polen, Italië, Spanje, Kroatië, Taiwan, India en binnenkort ook in het Midden-Oosten. Een mens zou voor minder… fun worden!
De GP van Mexico heeft een lang, draconisch, staartje gekregen. Nadat Max Verstappen van het podium was weggehaald na 5" straftijd wegens "moving under braking", wat sinds een week wél in het reglement is ingeschreven werd ook na de podiumceremonie Vettel aangepakt. Wegens "gevaarlijk rijden" in strijd met de Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull). Ook de viervoudige wereldkampioen zou daarbij van zijn lijn zijn afgeweken tijdens het afremmen.
De wedstrijdleiding besloot Vettel 10" straftijd te geven waardoor de Duitser op de vijfde plaats belandde, achter Max Verstappen (4de) en Daniël Ricciardo als derde wordt ingeschreven in de GP van Mexico. Opdat het geheel op geen "vaudeville" zou gaan lijken kreeg Vettel ook twee strafpunten op zijn superlicentie. Daarop stonden er al 4. Ricciardo bekloeg zich over Vettel, Vettel over Verstappen, of hoe potten de ketels verwijten. Met wanklanken als gevolg.(Walter Rombauts)
HAMILTON BEHOUDT WK-KANS MET ZEGE IN GP VAN MEXICO
De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes foutloos van start tot finish de GP van Mexico gewonnen. Zijn ploegmaat Nico Rosberg werd tweede en ziet zijn tegenstander tot op 19 punten van zijn leidersplaats houden. Max Verstappen reed een sterke race, zette Rosberg onder druk waarop deze door zijn ingenieur werd ingelicht. De Duitser voelde dat natuurlijk maar antwoordde met de nogal naïeve woorden "waarom doet hij dat....?" Enfin, Max Verstappen loste geen gas maar verloor voeling met de titelpretendent en nam genoegen met een podiumplaats achter de Mercedesboy's.
Althans zo leek de race in peis en vree te zullen eindigen. Tot...viervoudig Duits wereldkampioen Sebastien Vettel pitte en op supersoft oprukte naar de eerste drie. Daarbij nog een goed afgelopen botsing met Daniël Ricciardo overleefde en op de rijdende muur Max Verstappen stuitte. De arrogante Nederlander zag in zijn spiegeljes het rode Steigerende Paard van Vettel opdoemen , steeds groter wordend. Op het moment dat Vettel in zijn Ferrari de ultieme aanval op Verstappen inzette, wisselde Max weer misdadig van lijn in de remzone. Waardoor Vettel een podium aan zijn neus zag voorbij gaan.
Het reglement verbiedt uitdrukkelijk zo'n maneuver. Het was ongeschreven letter in de geest van ieder weldenkend autocoureur ingeprent, maar na eerder gelijkaardige voorvallen met Max Verstappen (o.a. met Lewis Hamilton), werd het wél ingeschreven in het reglement, met de expliciete toevoeging dat de sportkommissarissen zo'n daad zouden sanctioneren. Dit keer gebeurde dat concreet. De sport-stewards bekeken de aanrijding Vettel-Ricciardo als "in incident de course", maar gaven Max Verstappen 5" straftijd, waardoor die zijn podium verloor en met hangende staart weg moest om plaats te ruimen voor een terechte derde, Sebastien Vettel.
Toen de zwartwit-geblokte vlag Hamilton als winnaar aanduidde, ging Vettel naast Verstappen rijden en deed met de wijsvinger teken naar Verstappen dat zoiets fout was. Waarop de Hollander de middenvinger naar Vettel opstak. Het siert de Formule 1-regie dat deze maatregel écht is uitgevoerd. Er kan veel in de nu 66-jarige geschiedenis van de hoogste autosportdiscipline, maar elkaar bewust in levensgevaar brengen staat niet op het lijstje. Spijtig dat vader Jos Verstappen zijn zoontje niet leert dat hij ook zonder die ongeoorloofde capriolen al een meer dan waardevolle autocoureur is. Maar tja, dat zal typisch eigen zijn aan onze noorderburen.
Rosberg kan in Abu Dahbi - zonder tegenslag - wereldkampioen worden, en in het uiterste geval Hamilton als die de twee resterende races wint. Om dan kampioen te zijn moet Rosberg minstens één keer tweede en één keer derde eindigen, en Hamilton niet winnen in de twee laatste confrontaties.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
In Mettet heeft journalist-piloot Stéhane Lémeret zich in de Honda Civic tot de eerste TCR-kampioen gereden. Daarmee sluit Kronos-Events een historisch 2016 af. Onder een herfstzonnetje bego Norbertn het in Mettet als volgt. Een Qualifying en vier Sprints op één en dezelfde dag. Zoals verwacht was de strijd bijzonder hevig, en het was Stéphane Lémeret (Honda Civic Boutsen Gionion Racing #5) eens te meer bijgestaan door de Hongaar Norbert Michelisz, die met de eerste titel in de geschiedenis van de nieuwe Benelux-competitie naar huis ging.
De zon was van de partij tussen Samber en Maas toen de bolides begonnen aan de Qualifying Long Race van één uur op zondagochtend. De Hongaar Norbert Michelisz (Honda) vertrok op "pole" met in zijn kielzog de Opel Astra DG Sport Opel Team Belgium # van Pierre-Yves Corthals, tot de race een eerste keer werd geneutraliseerd na een aanrijding tussen de Fransman Grégoire Demoustier (VW Golf WRT #52), afkomstig uit het WTCC, en de jonge Stienes Longin (VW Golf Milo Racing #21) die daarmee zijn race ten einde zag.
Vooraan waren de Honda #18 en de Opel #23 niet weg te slaan. Stéphane Lémeret en Fred Caprasse namen met succes het stuur over van hun respectievelijke teamgenoten. De rijder-autojournalist kwam als grote winnaar over de eindmeet, een veelbelovend resultaat voor de nabije toekomst. "Het is één van mijn mooiste zege's, speciaal omdat ik geen enkele fout mocht maken", legde Stéphane achteraf uit. "Bovendien heb ik mijn ambities voor de nabije toekomst duidelijk gemaakt."
De strijd voor het derde podiumtrapje was onvoorspelbaarder. De bronze medaille leek in eerste instantie voor de broers Edouard en Guillaume Mondron (Seta Leon Delahaye Racing #2). Laatstgenoemde ging echter in de fout en veroorzaakte een twee tussenkomst van de Safety Car. Bij de herstart namen Lémeret en Caprasse opnieuw het voortouw, terwijl Sam Dejonghe (Seat Leon RNT#7), teamgenoot van Denis Dupont, de derde plaats veilig stelde, voor de beste VW Golf # van Alexis Van de Poele en Romain De Leval.
Pech was er daarentegen voor de Alfa Romeo Renga Charleroi on Tracks #27 van Philippe Manage en Fabio Marchiafava, die vroegtijdig van de baan gingen en vervolgens een tweede keer de zandbak opzocht. Dit als gevolg van een doorboorde radiator en schade vooraan op de Italiaanse auto. Een dubbel incident dat de rode renwagen zou weghouden uit Sprint 1 en 2.(wr/foto's:Kronos Events)
Lewis Hamilton heeft in de kwalificaties om de pole, tijdens de Q3, zijn titel-ambities duidelijk gemaakt. Hij verdrong Max Verstappen van de eerste plaats en Nico Rosberg had de grootste moeite om over de Nederlander de tweede plaats te veroveren. Twee Mercedessen staan op de eerste lijn, twee Red Bull Renault's op de tweede rij en een Force India (Nico Hülkenberg) en Ferrari (Kimi Räikkönen) op de derde lijn. Een explosieve cocktail die morgen een boeiende GP van Mexico waarborgt. Als Nico Rosberg wint en Hamilton eindigt tiende of buiten de tien, dan is Nico Rosberg morgenavond wereldkampioen. De hypothese is gewaagd. Lewis is zo sterk !
De Q1 begon met 21 auto's omdat het chassis van de Renault van Jolyon Palmer een scheur vertoonde. In de Q2 haalde Carlos Sainz zijn landgenoot Fernando Alonso van een tiende plaats. Daardoor kon hij deelnemen aan de Q1, maar verbeterde zijn eigen tiende plaats niet. Sainz start dus vanaf de vijfde lijn, iets achter Massa.(wr)