Macht is nooit eeuwig. Bernie Ecclestone heeft momenteel op 86-jarige leeftijd nog de macht in de F1. Die wél eeuwig zal worden aangevuld met zijn onmiskenbare verdienste om in 1981 de "Formule 1 Constructor Association" op te richten en het statuut van de meeste renstallen van "armoezaaiers" in miljardairs te veranderen. Als bij toverslag en met grote verontwaardiging én afkeer van de FIA in Parijs. Nu de F1 aan het Amerikaanse "Liberty Media" is verkocht, beginnen de eerste tekenen van machtswisseling zich af te tekenen op de internationale autosportscéne.
Er is opnieuw een GP van Frankrijk in Le Castellet op het Circuit Paul Ricard in de zomer van 2018. De juiste datum moet nog worden vastgelegd. "Een detail", zegt Bernie, "hoofdzaak is dat we de GP aldaar voor vijf jaar hebben veilig gesteld. Dan zal Bernie - behoudens hij een uitzondering maakt op het onbestaande eeuwig leven - 92 jaar zijn geworden. Het fenomeen/monument Bernie Ecclestone zal dan geen ceo meer zijn van de F1. Die functie is bij de "verkoop", "overdracht" is eleganter, voor die tijd vastgesteld omdat de kopers niet zonder de ervaring van de Brit kunnen.
Nu was Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile et du Sport Automobile", FIA/FISA, aanwezig tijdens de GP van Abu Dhabi. Op de laatste F1-race, een discipline die hij niet in zijn hart draagt, al maakte hij deel uit van het succesteam Schumacher-Brawn-Todt bij Ferrari. Jean Todt, Fransman, neigt naar de Formule E (kampioenschap voor puur elektrische éénzitters) omdat o.a. de zoon van viervoudig wereldkampioen Alain Prost - Nicolas - daarin goed rijdt.
Dé natte droom van Bernie Ecclestone was ooit een GP van Parijs en één van New York te hebben. Voor Formule 1 wel te verstaan. Het Amerikaanse "Liberty Media" kan dat misschien in 'The Big Apple" nog waarmaken. Maar in Parijs. Wellicht nooit, want die primeur is ingepikt door het Formule E-kampioenschap. Meer bepaald op 20 mei 2017 zal een E-GP worden gereden in de lichtstad, een discipline waarin Renault als constructeur de nog uit te vinden wereldkampioenchap draagt via e-dams-Renault en de Zwitser Sebastien Buemi wereldkampioen is en leider in het nieuwe seizoen 2016/2017.
Bernie Ecclestone is blij met de GP van Frankrijk in Le Castellet waar een historisch tracé van 5,8 km ligt dat een topsnelheid in de rechte lijn toelaat van 343 km/h. In mijn loopbaan als auto- en autosportjournalist herinner ik me maar één naar feit aan Le Castellet: de tweebaansweg die de enige toegang was naar het circuit. Mogelijk is dat nu veranderd en moeten de bezoekers niet meer om 4 à 5 uur 's ochtends vanonder het dons om op tijd ter plekke te geraken. Bernie Ecclestone zei ook "dat de Formule E geen koers is omdat zo'n race niet om dezelfde veiligheidsmaatregelen vraagt als een F1-treffen."
Ouder worden raakt iedereen. Men kan het proces alleen afremmen door oog te hebben voor de toekomst. Bij Bernie spelen de centen en de prestige natuurlijk ook. Terecht. Niemand zal ooit nog verwezenlijken wat Bernie heeft gedaan. Niemand zal ooit nog een Striling Moss, een Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Alain Prost of Niki Lauda zijn. Zelfs Lewis Hamilton niet. Statistisch wel, maar in grootheid zeker niet. Na 66-jaar Formule 1 breekt er iets anders aan.
"A New Brave World" zou Huxley schrijven, zoals in 1938. Met Max Verstappen's, Stoffel Vandoorne's, Pascal Wehrlein en andere Esteban Ocon's. Iedereen jaagt op het zitje van wereldkampioen 2016 Nico Rosberg. Fernando Alonso wordt geciteerd, zou zéér onverstandig zijn Mercedes wegens dezelfde spanningsvelden met Hamilton. Max Verstappen wordt ook geciteerd. Maar "scherprechter" bij Mercedes wuifde dat weg met een anekdote.
"In 2014 werd de Belgische Nederlander Max Verstappen door Esteban Ocon in de F3 verslagen voor de F3-titel. Dus wat Max kan, doet Esteban Ocon beter", zei de drievoudige wereldkampioen (1975, 1977 en 1984). Goed doordenkend zou Mercedes mogelijk in de richting van Pascal Wehrlein moeten denken. Omdat hij Duitser is, een goed beginnend coureur en zich even de waterdragersol voor Hamilton en die van Mercedes kan laten welgevallen.
Een "waterdrager" moet enkel punten sprokkelen voor de constructeurstitel. Zoals Rubens Barrichello bij Ferrari deed voor Michaël Schumacher. Deze laatste naam zou terug actief zijn op de sociale media. In werkelijkheid is dat zijn manager en vrouw. Wat veel over de F1 zegt die van een historische- naar een schijnvertoning is geëvolueerd...Wacht maar tot straks Bernie van chemische toestand is veranderd. Wellicht blijkt dan dat Jean Todt met een GP van Parijs, een kleine maand voor de "24 Uren van Le Mans 2016", een juiste keuze maakt: een elektrisch kampioenschap ! (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
|