De deelnemers aan de European VW Fun Cup staan te trappelen van ongeduld. Dit weekeinde kunnen ze eindelijk opnieuw de adrenaline ervaren tijdens de Trofee van de Hoge Venen, de eerste manche van de European VW Fun Cup 2017. Acht uur lang - het startschot weerklinkt zondagochtend om 9.30 - strijden negentig VW Fun Cup-VW's tegen elkaar op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps.
Dit nieuwe seizoen oogt op meerdere gebieden bijzonder boeiend. Na twee opeenvolgende titels wordt Allure Team opnieuw één van de te kloppen teams met zijn #277. Achter het stuur vallen er echter enkele veranderingen te noteren: Cédric Bollen en Guillaume Mondron zijn er nog steeds bij, maar ze worden voortaan versterkt door Sebastien Kluyskens en Fred Bouvy ( in de Trofee van de Hoge Venen en tijdens twee andere races) of Kevin Caprasse (tijdens vier wedstrijden).
Tegenover de #277 staat een concurrentie die sterker is dan ooit. Socardenne by Milo heeft duidelijke ambities, mede dankzij de komst van de dubbele regerende kampioen Frédéric Caprasse in zijn rangen voor de openingsmanche. De man uit Tenneville wordt de teamgenoot van de snelle Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo op de #280. Ook Comtoyou wil de vaste waarden het vuur aan de schenen leggen. Met Sam Dejonghe en Dominique Bustin (die Denis Dupont varvangt in Francorchamps), mikt het team uit Waterloo natuurlijk op de titel met zijn #287.
Deze namiddag zijn 16.00 uur en morgenochtend, zondag, 9.30 uur de afspraken die in de agenda's moeten staan van iedere liefhebber van de VW Fun Cup-specialitiet. Of Vanina Ickx daarbij publiekstrekker kan zijn is niet te voorspellen, maar de dochter van de beste Belgische Formule 1 coureur ooit kan wel haar mannetje staan.(wr.Foto's:Kronos Events)
VETTEL - FERRARI - WINT GP VAN AUSTRALIË, VANDOORNE DERTIENDE
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Australië gewonnen voor de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes W08. Valtteri Bottas werd derde in zijn eerste race voor de "zilverpijlen". Het gebeurde allemaal als bij toverslag in de eerste pitstop van Lewis Hamilton in de 16de ronde en de bandenwissel van Sebastien Vettel in de 23ste ronde. Tot ergernis van teambaas Toto Wolff van Mercedes snelde Vettel voor Hamilton weer de baan op en bleef dan verder leider om zijn 43ste GP-zege te concretiseren.
Lewis Hamilton zat ronden lang "gevangen" achter een andermaal sublieme Max Verstappen in de Red Bull. Die eindigde vijfde en zag zijn ploegmaat Daniël Ricciardo (vanuit de pits gestart) in de 29ste van 57 ronden tot opgave gedwongen. Wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) stuurde de Mc Laren-Honda 53 ronden lang naar de tiende plaats en dus in de punten. Maar dan moest hij buigen voor de druk van Niko Hülkenberg (Renault) en viel terug op de 12de plaats. Tot overmaat van ramp moest hij in de 54ste ronde met een manke auto opgeven. Teamgenoot Stoffel Vandoorne reed verdienstelijk naar een 13de plaats.(Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
GOEDE PRESTATIE VAN STOFFEL VANDOORNE BLAMEERT VRT
Vorige vrijdag betitelde de VRT bij monde van Catherine Van Eylen, Vlaams "sportanker" sinds 2005, dat Stoffel Vandoorne teleurstelde in zijn debuut in de Formule 1. Hij reed pas de achttiende tijd. Op het nippertje werd er nog aan toegevoegd dat technische mankementen aan de Mc Laren-Honda mee aan de basis lagen van de "ondermaatse" prestatie.
De VRT zou er goed aan doen in verband met de Formule 1 iemand met kennis van zaken te laten berichten in plaats van een porseleinen vrouwtje dat alleen maar briefjes kan aflezen. Zo zouden bijvoorbeeld een Gert Vermersch, Bas Leinders of een Koen Wijckmans kunnen vertellen dat de Westvlaming een toptalent is.
Vorig jaar bijvoorbeeld sprokkelde Stoffel in éénzelfde manke Mc Laren-Honda het eerste en tot nu toe enige WK-punt toen hij Fernando Alonso verving wegens diens horror-accident. In zowat alle disciplines die Stoffel (25) doorliep was hij bij de beste. Hij behaalde ook de GP2-titel in 2015. Dat is zowat de "wachtkamer" naar de Formule 1.
Vandaag bracht hij diezelfde autovloek van een Mc Laren-Honda op de dertiende plaats aan de eindmeet. Ploegmaat Fernando Alonso moest zijn oranje Mc Laren in de 54ste ronde afgeven aan de pits: opgave. Wat deze Spaanse wereldkampioen, 2005 en 2006, daarvoor aan racetalent liet zien wordt wellicht ook niet opgemerkt bij de VRT.
De geweldige prestatie van Stoffel Vandoorne is een blaam aan het adres van die "madame". De jongeman reed pas zijn tweede F1-race, de eerste dit jaar, en wat hij liet zien was veel meer dan die VRT-dame in heel haar leven zal doen. Alleen al als kleine Belg bij Mc Laren worden betaald om in het WK te rijden is al een wonderdoening op zich. Stoffel Vandoorne siert Mc Laren, opnieuw in oranje gekleurd. Niet Hollands maar wel de kleur die zijn createur, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren, in 1968 aan zijn eigen wagens gaf. Foei VRT.(Walter Rombauts)
Een formaliteit kan je de pole van Lewis Hamilton in 1'22"188 tijdens de Q3 niet noemen. Een schitterende Sebastien Vettel in de Ferrari zat de Mercedes W08 op duizendsten van een seconden op de hielen. En ook nieuwkomer bij de Ster, de Fin Valtteri Bottas joeg op de derde plaats. Kimi Rïkkönen in de Ferrari kon een sterke Max Verstappen in de Red Bull achter zich houden. Daniël Ricciardo crashte na twee minuten in de Q3 waardoor er een rode vlag kwam.
Nico Hülkenberg miste p één plaats na de Q3 en had daar geen zinnige uitleg voor. Wel dat de auto nog moest wennen en hij was zo fair niet te zeggen dat Renault als constructeur ook nog een tandje moet bijsteken... Over Mc Laren en Honda is er niets dan droefenis te melden. Het is in de gedachten van het management opgekomen voor volgend seizoen om een Mercedes te verzoeken... Overigens zijn de coureurs in het algemeen nog niet klaar met die zogenaamde nieuwe Formule 1's.
Jolyon Palmer ging patatsgewijs van de baan, vandaag een ervaren rijders als Daniël Ricciardo. Het roept vragen op en het antwoord is zo klaar als een glas helder water. Krachtiger (tot 735 kW/1000 pk), sneller dus in mechanische grip door aerodynamika die grote neerwaartse druk crëeert onder de auto, en....bredere banden. Na enkele ronden is er een "heerlijk" spoor rubber waarop als magnetisch kan worden gestuurd. Maar als je ook maar enkele millimeter uit dat "Scalextrix-spoor" gaat, springt de auto van je weg. Wat Palmer, Stroll en Ricciardo is overkomen gaan we dit jaar nog herhaaldelijk zien.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
MELBOURNE FP3: 1.VETTEL, FERRARI 2.BOTTAS, MERCEDES
Het was spelen in de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië die zondag over 58 van 5,303 km wordt gereden. "Spielerei" tot na veertig minuten ronddraaien in het Albert Park in Melbourne, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari de snelste tijd ooit daar neerzette: 1'23"380 ! Onmiddellijk gingen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton op jacht om deze tijd te verscherpen. Vergeefs, de Fin bleef op + 0,479 hangen en drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton op + 0,490.
Vierde werd Kimi Räikkönen in de Ferrari op + 0,608 en Nico Hülkenberg bracht de Renault op de vijfde plaats met + 1,883 van de kanontijd van Vettel. Op het eerste gezicht worden de kwalificaties van straks om 7 uur een duel tussen Ferrari en Mercedes, want Ricciardo in zijn Red Bull en ook die van Max Verstappen lieten het wat afweten. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne (15de) belandden in de achterhoede. Alleen een mirakel kan Mc Laren en vooral Honda van verdere hoon redden.
Net geen vijf minuten voor het einde ging Lance Stroll met de Williams in "Turn 10" van de baan en bracht een rode vlag, zodat de FP3 was gereden. De mecaniciens kregen van Stroll (nu al vergeleken met de vroegere Pastor Maldonado) een korte lunc want er was wat werk aan de Williams. In het Haaskamp goed nieuws. Beiden, Grosjean en Magnussen scoren binnen de eerste tien. De FIA vroeg evenwel aan Haas om de T-wings op de auto's weg te nemen. Ze vibreren zo angstwekkend dat de koersdirectie terecht vreest dat ze eens ergens op het asfalt zullen blijven liggen. Straks om 7 uur hoogspanning voor de eerste "pole" van het seizoen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Fiat)
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Australië werden na een half uur opgeschrikt door een crash van Jolyon Palmer met de Renault. De rode vlaggen kwamen uit en na een kwartuur kon de sessie verder gaan. Weerom was het drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die met 1'23"620 de wijzerstanden scherper zette. Dit keer kon echter viervoudig kroondrager Sebastien Vettel zijn Ferrari tussen de twee Mercedessen spiesen. Niettemin bleef de Fin Valtteri Bottas - die van Williams overstapte naar Mercedes - meedraaien in de spots. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en nadien de kwalificaties voor de "pole". Stoffel Vandoorne raakte niet verder dan de zeventiende plaats. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Valtteri Bottas had al eerder deze maand gezegd dat hij sneller kon zijn dan drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Nadat de Brit in zijn nieuwe Mercedes W08 na een half uur in de "Free Practice 1" met 1'25"535 een eerste "referentie" zette op een droge piste was het stil in Melbourne waar zondag de GP van Australië wordt gereden over 58 ronden.
Maar drie minuten na Hamilton's tijd, zette de Fin Bottas met 1'25"142 zich aan het hoofd van de lijst. Lakoniek kroop Lewis terug in zijn zilverpijl en zette orde op zaken: 1. Hamilton 2. Bottas 3. Ricciardo 4. Verstappen en 5. Räikkönen. Fernando Alonso sukkelde rond de tiende plaats en Stoffel Vandoorne bengelde op de twintigste en laatste, natuurlijk te wijten aan het drakonisch gedrag van de Mc Laren-Honda.
Straks is er de FP2. Hoewel Hamilton en Bottas hun chrono's op ultra-softs reden en Ricciardo op supersofts is de toon al gezet: Mercedes neemt weer het voortouw. De hiërarchie van vorig seizoen lijkt zich voorlopig te handhaven.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
CORONEL-LEMERET PLOEGMAATS IN HONDA IN TCR-BENELUX
Honda zet opnieuw twee Civics in voor het TCR Benelux-kampioenschap. Vorig jaar won Honda de constructeurstitel met het team Boutsen-Ginion en de pilotentitel met de immer onvolprezen Stéphane Lémeret.
De Civic nummer 1 zal worden bestuurd door het "Benelux"-duo par excellence: Stéphane Lémeret en Tom Coronel. De WTCC (World Touring Car Championship) kreeg vorig jaar al de kans om een Civic te racen tijdens de manche in Assen, waar hij eindigde in de slipstream van de winnaar, eveneens met een Civic, de officiële Hondacoureur in het WTCC Norbi Michelisz. Dit keer zal Tom Coronel het hele seizoen afwerken als teamgenoot van Stéphane Lémeret. Alleen zijn deelname aan de mance in Zolder op 16 juli, is nog twijfelachtig vanwege een - voorlopig - kalenderprobleem.
Tom Coronel is dé Nederlandse toerwagenspecialist bij uitstek. Honda is dan ook verheugd te kunnen rekenen op zijn intrinsieke snelheid en ervaring. Bovendien is de vijftiger ook altijd enthousiast en immer in om wat lol te schoppen. Zijn enige doel is: winnen en titels behalen ! Deze samenwerking biedt Tom Coronel ook de kans om gedurende heel het seizoen dicht bij huis te koersen, vlabij zijn talrijke fans..
Met absolute stiptheid is 21 mei 2017 in de agenda ingeschreven. Dan wordt er in Zandvoort de "Max Verstappen Day" gehouden, een echt autosportfeest in Nederland. Dààr wil Tom natuurlijk schitteren voor het eigen - en dat van Max - talrijk verwachte publiek.
Naast titelverdediger Stéphane Lémeret zal de Belgische eer ook worden verdedigd door Benjamin Lessennes in een tweede Honda Civic van Boutsen Ginion. Deze veelbelovende jonge autocoureur van amper 17 jaar heeft zijn eerste "leerjaar" afgesloten met een klinkende zege in de laatste wedstrijd van het voorbije TCR-kampioenschap in Mettet. Hij zal er alles aan doen om nieuwe overwinningen te scoren met de Honda Civic die het nummer 2 draagt. Hij maakt daarmee een knipoog naar het nummer dat Stoffel Vandoorne heeft gekozen voor de Formule 1.
Nu de naam Honda in F1-verband met de F1 even is gevallen, zij gezegd dat Honda en Mc Laren samen verder doen. Kort ronkte het gerucht dat Mc Laren opnieuw beroep zou doe op een Mercedeskrachtbron. Gisteren werd dat verbijsterende nieuws opnieuw in de ijskast gestopt.
Voor dit tweede TCR Benelux-seizoen zijn Honda, Boutsen Ginion Racing en hun coureurs zege-vastberaden. Allen kijken ze uit naar de eerste wedstrijd op 22 en 23 april a.s. die op het historische tracé van Spa-Francorchamps zal worden gereden.(Walter Rombauts/Foto's: David Noels, Honda, Renault en Mercedes)
Kalender 2017 TCR Benelux 2017
-------------------------------------
22-23 april: Spa-Francorchamps
19-20-21 mei: Familie Racedagen driven by Max Verstappen Zandvoort
Mazda is voor de vijftigste keer aanwezig op het Salon van Genève dat vandaag zijn deuren sluit. Het Japanse merk uit Hiroshima heeft een rijk verleden op dit wereldbefaamde evenement. De eerste keer dat "Genève" werd georganiseerd in 1905. Voor Mazda vond hier de première van veel innvatieve modellen plaats. Zoals in 2011 de Mazda Minagi. Dit concept was de basis voor de eerste compacte SUV "Sportly Utility Vehicle) van de Japanse autofabrikant in de vorm van de Mazda CX-5, en introduceerde de veel geprezen SKYACTIV-technlogie van de autobouwer in Europa.
Dit jaar onthult Mazda hier de volledig nieuwe generatie van de CX-5, samen met een update van twee kernmodellen, de Mazda CX-3 2017 en de Mazda2 - 2017. Alle drie bevatten ze een gezonde dosis"Jinba Ittai", wat symbool staat voor de band tussen de mens en zijn auto. Een doorgedreven bedrijfsfilosofie die het voertuig toelaat zijn bezitter te omhullen met de recentste ontwikkelingen. Een cocoon van beschermings- en comforts-aspecten.(wr)
Vorige week reed de Fin Kimi Räikkönen op de slotdag van de eerste week pré-seizoen de snelste tijd. Vandaag wordt de tweede week afgesloten en om 15 uur pil deze namiddag zette hij in de Ferrari een "kanontijd" met 1'18"634. Op de tweede plaats liet de timetable Max Verstappen zien in de Red Bull. Maar de Nederlander kwam niet verder dan 1'19"438.
Maar dat kan geen probleem inhouden want die Red Bull is dankzij het genie van Andrew Newey weer één van de meest aerodynamische meesterwerkjes.. Het vernuft ervan zit hem in de lange puntige neus als van een miereneter. Die neus heeft een holte van niet langer dan 150 mm en daardoor wordt de rijlucht direct gekanaliseerd.
Was het voor Stoffel Vandoorne gisteren andermaal een pechdag met de Mc Laren-Honda, dan kon vandaag Fernando Alonso elfde rijdend zijn opgekropte woede niet meer inhouden. "Mc Laren heeft maar één probleem: dat is Honda !" De oranje kist gaat minstens 15 km/h trager in de rechte lijn dan de snelsten die door de 330 km/h gaan ! Voor een tweevoudig wereldkampioen (2005-2006) is dat beledigend. Volgende afspraak is op 24 maart als de eerste vrije trainingen om de GP van Australië beginnen. Tegen dan moet Honda aan het probleem iets hebben verholpen.
Ook steekt er wat nostalgie de kop op. In de 66 jaren dat de Formule 1 het purisme zelf was, hebben mensen als Bernie Ecclestone, Jean Todt, Max Mosley, Ross Brawn en andere Michaël Schumacher's geschiedenis geschreven. Nu de F1 in handen is van Liberty Media zal het summum van de autosport nooit meer hetzelfde zijn.
Topingenieur Ross Brawn opperde om een "Race of Champions" buiten kampioenschap te organiseren zoals in 1969 in Brands Hatch en gewonnen door Jackie Stewart. Het idee leeft embryonaal bij velen dieper dan gedacht. Niki Lauda, Alain Prost en met hen inderdaad die grootmeester Jackie Stewart, zien met weemoedige ogen terug naar de tijd "dat alles anders was". Met veel minder "fake".(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Hij werd geboren in 1934 en zou zeven keer wereldkampioen bij de tweewielers worden. In 1964 werd hij met Ferrari wereldkampioen Formule 1. Big John werd 83 jaar.(wr)
RÄIKKÖNEN MET FERRARI SNELST OP SLOTDAG IN BARCELONA
De Fin Kimi Räikkönen heeft op de slotdag van de eerste pré-seizoenstraining in Barcelona met Ferrari de snelste tijd gereden. Die was 1'20"872. Max Verstappen in zijn Red Bull had er 0,897" meer voor nodig. Derde werd Jolyon Palmer in de Renault en "onze" Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de zevende plaats, weliswaar 1,704" trager dan Kimi, de wereldkampioen uit 2007, al tien jaar geleden dus.
Met 118 ronden op zijn actief was Romain Grosjean in de Haas het meest op de 4,7 km lange baan. Het asfalt werd overigens ook door een tiental vrachtwagens met containers vol water natgespoten om voor Pirelli enige "wet-race" te kunnen simuleren.
De pré-seizoens-oefeningen hebben geen bindende waarde. Ieder team rijdt in een andere configuratie en met een ander doel. Het werkelijke potentieel van piloot en wagen zal pas op 23 maart a.s. tot uiting komen, als de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië aanvangen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
Deze voormiddag hebben viervoudig wereldkampion Sebastien Vettel in de Ferrari en Valtteri Bottas afwisselend de snelste tijd voor zich genomen. Opvallend waren de compleet lege tribunes en de eerste haperingen aan de nieuwe Honda-motor in de Mc Laren die nu ornaje-zwart is gekleurd. Deze namiddag gaan d eerste peé-trainingen verder.(wr)
Morgenochtend beginnen de eerste pré-seizoentrainingen in Barcelona. Tijdens die zeven dagen kunnen alle coureurs en teams hun eerste GP van het seizoen, deze van Australië op 26 maart, voorbereiden. Niet zelden wordt er tijdens deze dagen verstoppertje gespeeld. Wie maandagavond als snelste de tabellen siert mag niet meteen als dé favoriet voor het seizoen worden aangeduid. De hele dag door wordt van "oefening" gewisseld.
Dan weer in configuratie van vrije training, bandentetst, race-configuratie. Dus de bekomen tijden maandagavond zijn bijlange na niet bindend. Noch voor de coureur, noch voor de auto. Globaal kan worden gezegd dat de auto's 5" per ronde sneller zullen zijn en dat alle merken een V6 Turbo Hybrid hebben die het vermogen van dicht tegen 735 kW of 1000 pk naar de wielen brengen. Hier is de lijst van degenen (behoudens onverwachte wijzigingen van teamstrategieën) die morgenochtend beginnen te rijden:
JOLYON PALMER REED MET RENAULT R.S.17 EVEN IN BARCELONA
Nu alle teams hun nieuwe auto's hebben voorgesteld begint maandag het ernstige werk voor de eerste pré-seizoentrainingen in Barcelona. Liefst vier dagen rollen de nieuwe, krachtiger bolides, over het "Circuit de Catalunya" om de eerste gewaarwordingen te registreren met het oog op de GP van Australië die op 26 maart 2017 een nieuw tijdperk in de F1 op gang flitst. Jolyon Palmer kwam de eer te beurt de nieuwe Renault R.S.17 over het Spaans asfalt te sturen. Morgen brengen we de lijst van coureurs die maandag 27 februari de hele dag snorren.(wr/Foto:Renault)
Na de Williams FW40 en de Sauber C36 heeft vandaag Renault in Londen zijn nieuwe bolide voor het seizoen 2017 voorgesteld. Hij is getypeerd als R.S.17. Volgens insiders zou de V6 Turbo Hybrid-motor ruim 0,3 seconden sneller zijn. Viervoudig wereldkampioen Alain Prost is "speciale adviseur" bij het Renault F1-tema. Eénzelfde functie is hem ook al toevertrouwd in de Formula E waarin Renault al drie jaar domineert.(wr/Foto's:Renault)
MAZDA OPNIEUW STERKE PARTNER VAN JESCO'S WAGENBEHEERSING
De nieuwste Mazda MX-5 is één van de 11 modellen die sinds een paar dagen opnieuw ingezet worden bij de "Auto Training School Jesco" naast het kartingcircuit "Inkart" in Puurs. Bijna stiekem gelegen langs de A12 Antwerpen-Brussel is dat een plaats die in de autowereld, voor de kenners zeker, als heilige plaats kan doorgaan. Je moet er de grond niet kussen, maar ieder jaar leren 4000 cursisten hoe ze hun wagen, zichzelf en de inzittenden kunnen behoeden voor kwalijke situaties in het verkeer.
"Wagenbeheersing" heet het eigenlijk en die obsessie leefde al zestig jaar in een flamboyante auto- en autosportfanaat Mike Van Hooydonk, van wie één van zijn zonen aanklopte aan de poorten van de Formule 1: Jeffrey Van Hooydonk. Het Japanse merk uit Hiroshima dat hoog inzet op actieve- en passieve veiligheid onder de noemer i-ACTIVSENSE is als sterke partner weergekeerd naar de oude leerschool Jesco.
Wat het tracé toelaat en de instructeurs aanleren is vandaag van zo'n essentieel belang dat Jesco...en een beetje Mazda "incontournable" zijn. Het merk dat als enige Japanse wagen de 24 Uren van Le Mans (1991) en deze van Francorchamps (1981) won heeft nu een gamma dat volgestouwd is met elektronische rijhulp- en waarschuwingssystemen. Ze zijn ingebouwd vanaf de kleinste tot de grootste modellen.
Om die allemaal nuttig aan te wenden en er overzicht én inzicht op te krijgen is de Jesco Autobeheersingsschool, of trainingschool als men wil, de uitgekiende plaats van actie. Jesco is natuurlijk pienter, want Mazda-eigenaars krijgen korting op een cursus. Het Japanse merk dat in Hiroshima zijn wereldbasis heeft en in Leverkusen zijn Europese vleugel, kan zich vinden in een specialistenkern die in ons landje omzeggens zijn weerga niet heeft. Niki Lauda kwam er tientallen jaren geleden al kennis mee maken.
Voor wie het mocht vergeten zijn: die Herr Lauda is wereldkampioen Formule 1 geworden in 1975, 1977 en 1984. In het jaar 1976 richtte Mike Van Hooydonk zijn "slipschool" op. Wat hem de bijnaam Mike Slip bezorgde. Op 1 augustus 1976 overkwam Niki Lauda zijn verschrikkelijk ongeval op de oude Nürburgring. Verbrand en ingewikkeld als een mummie werd hij afgevoerd om...zes weken later vierde te finishen in de GP van Italië in Monza terwijl het bloed onder zijn helm uitzeeg. In Japan, aan de voet van de Eeuwig Witte Fuji, zette hij zijn Ferrari in een zondvloed aan de kant. Met één punt verloor hij daardoor zijn wereldtitel aan James Hunt.
De Grootmeester bezocht zo'n twintig jaar geleden het heiligdom van Puurs en zag dat het daar goed les geven was. Hij liet dat gevoel achter en duizenden na hem ontvingen bij Jesco een stukje van zijn stuurgenialiteit, zijn wagenbeheersing. Mazda staat dicht tegen die perfectie, zoniet had je geen mensen als Kenichi Yamamoto (President en bezieler van de rotary-engine), Pierre Dieudonné, Tom Walkinshaw, Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler die het merk naar de hoogste triomfen voerden. Wie in Puurs bij Mazda gaat proeven van de modernste stand van zaken, ademt dat allemaal mee in: wagen- en zelfbeheersing. Wie meer wil weten kan ook iets vinden op www.jesco.be Reclame ? Zeker niet meer dan voor Telenet.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
De Zwitser Sebastien Buemi heeft gisteren met Renault e-DAMS de GP van Argentinië gewonnen. Daardoor geeft hij zichzelf niet alleen de derde opeenvolgende zege in het derde Formula E kampioenschap maar zet Renault met e-DAMS met 111 punten in de constructeursstand kop en nek boven de concurrentie. Renault won 12 van de 24 gereden puur elektrische GP's in de drie seizoenen. Dat is een score van 50%. Nicolas Prost finishte vierde. De volgende race, de vierde, wordt gereden in Mexico op het Circuit "Hermanos Rodriguez" nabij Mexico City.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Uitslag van de derde Formula E GP:
01. Sebastien Buemi
02. Jean-Eric Vergne
03. Lucas di Grassi
04. Nicolas Prost
05. Nelson Piquet jr
06. Loïc Duval
07. Daniël Abt
08. Jérôme D'Ambrosio
09. Oliver Turvey
10. José Maria Lopez
Stand in het Kampioenschap van de Piloten:
01. Sebastien Buemi 75
02. Lucas di Grassi 46
03. Nicolas Prost 36
04. Jean-Eric Vergne 22
05. Felix Rosenqvist 20
06. Sam Bird 18
07. Nick Heidfeld 17
Stand in het Kampioenschap van Constructeurs/Ploegen:
De "gespecialiseerde" Formule 1 website "F1-Journaal.be" onttrekt zich aan iedere journalistieke deontologie. Waardoor ? Zij vertalen alle artikels die de terecht geroemde site "ESPN" brengt. Wat die mensen - Kate Walker o.a. - brengen is vakmanschap. Zij doen aan nieuwsgaring. En lezen natuurlijk geen Vlaams. Dus is het mogelijk om de dingen van hen gewoon te vertalen en ongemerkt als "exclusief" te bestempelen. Dat moest eens gezegd en het zou niet onzinnig zijn dat de Vereniging van Vlaamse Journalisten daartegen zou reageren.
In naam van de tientallen échte beroepsjournalisten die hard werken of hebben gewerkt volgens de meest mogelijk haalbare deontologie. Het journalistenvak zit net als het politicivak vol profiteurs, onechten, die alleen maar profitariaat voor ogen hebben. Daarom schrijf ik nu eens F1-Journaal.be af. "Williams heeft vandaag een sluier opgelicht van de FW40 die dit jaar met Felipe Massa en Lance Stroll het wereldkampioenschap Formule 1 zal rijden." Na 66 jaar nu van fysionomie veranderd. Van een spiegeloefening naar een banale show. In de nobelste zin van het woord is echte autosport een oefening van mens tegen machine.
Sebastien Vettel tegen zijn Ferrari, Lewis Hamilton tegen zijn Mercedes, Fernando Alonso tegen zijn Mc Laren-Honda. Los van alle gekweek, glitter, profitariaat, is iedere ronde die iedere beroeps autocoureur rijdt een perfectie-oefening op zichzelf. Zoeken waar hij een honderste of duizendste van een seconde kan winnen. Zichzelf vervloeken als iets te vroeg is geremd, zichzelf verwensen als niet met de preciesheid van een Zwitsers uurwerk een ideale lijn slecht wordt ingestuurd. Professionalisme. Enkel te vertalen in wereldtitels en GP-zege's. Zoals ook échte autojournalisten en geen vertalers met hun pen en stijl vechten. Maar normen en waarden zijn weg, beroepsfierheid bestaat niet meer.
Jan Seger's (Het Laatste Nieuws) zijn zeldzaamheden geworden in de journalistiek. Overigens, de enige échte Jan Segers zegde in het vakblad "De Journalist" dat hij enkele jaren de Formule 1 volgde. Héél bescheiden volgens mij. Want Jan Segers schreef in zijn Formule 1 jaren "De Rechter Voet van God", een intrigerend steengoed boek over Ayrton Senna. Niet vertaald, wel door nieuwsgaring bij de Grootmeester Senna zelf gesprokkeld. Dat is journalistiek. Alleen als je met je neus op de feiten zit of hebt gezeten - zoals Rudi Vrankx in zijn oorlogsverslaggeving - heb je recht van spreken. F1-Journaal.be heeft niet de bemanning om die pretenties op te voeren. Het is een zeepbel, gevuld met knappe vertalers. Dit was het verhaal van Williams. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Het is sinds 12 november 2016 met de GP van Marokko in Marrakech dat het derde seizoen FIA-Formula E nog aan de slag is geweest. Op dit ogenblik vervolgt de Formula E met de GP van Argentinië in Buenos Aires. Renault e-DAMS zet met Sebastien Buemi (ex-F1) en Nicolas Prost hun beste krachten in om de stijgende concurrentie - o.a. en vooral van Audi - voor te blijven.
Op zich toont dat niet zo moeilijk als men weet dat Renault als merk al twee keer de constructeurstitel heeft gewonnen en de Zwitser Sebastien Buemi al twee keer de pilotentitel won. Nicolas Prost, zoon van de viervoudige wereldkampioen Formule 1, Alain (57), heeft niet de superieure kwaliteiten van vader, maar bouwt toch aan een gedegen autosportcarrière. Dat hij met zo'n vader welkom is bij Renault is gezien de loopbaan van Alain Prost niet verwonderlijk.
In 2018 verschijnt er overigens een film over het leven van de Fransman en "Senior Team Manager" van Formula Renault e-DAMS (AP) hoopt dat het een mooie film wordt. Zonder chagrijn zoals in de prent van de strijd tussen Lauda en Hunt in 1976. De film moet waarheidsgetrouw zijn, maar de essenties van autosport goed weergeven. De enige die dat tot nu toe echt heeft gekund is John Frankenheimer met zijn onsterfelijk werk "Grand Prix" in de zestiger jaren.
Nicolas Prost hoopt op 18 februari 2017, letterlijk straks dus, eens op het hoogste schavotje te geraken. Vorig jaar finishte hij op het 2,48 km lange (tegen wijzerzin in) "Puerto Madero"-circuit in het land van Fangio vijfde en in 2015 pakte hij de tweede plaats in wat toen de eerste e-GP van Argentinië was. Renault vertrekt morgen als constructeur met 74 punten na de zege's in Hong Kong en Marokko. Tegen 36 voor Audi. Sebastien Buemi - in het WEC met Toyota - telt 50 punten en zijn ploegmaat Prost staat derde na Lucas di Grassi (28) met 24 eenheden.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)