Een formaliteit kan je de pole van Lewis Hamilton in 1'22"188 tijdens de Q3 niet noemen. Een schitterende Sebastien Vettel in de Ferrari zat de Mercedes W08 op duizendsten van een seconden op de hielen. En ook nieuwkomer bij de Ster, de Fin Valtteri Bottas joeg op de derde plaats. Kimi Rïkkönen in de Ferrari kon een sterke Max Verstappen in de Red Bull achter zich houden. Daniël Ricciardo crashte na twee minuten in de Q3 waardoor er een rode vlag kwam.
Nico Hülkenberg miste p één plaats na de Q3 en had daar geen zinnige uitleg voor. Wel dat de auto nog moest wennen en hij was zo fair niet te zeggen dat Renault als constructeur ook nog een tandje moet bijsteken... Over Mc Laren en Honda is er niets dan droefenis te melden. Het is in de gedachten van het management opgekomen voor volgend seizoen om een Mercedes te verzoeken... Overigens zijn de coureurs in het algemeen nog niet klaar met die zogenaamde nieuwe Formule 1's.
Jolyon Palmer ging patatsgewijs van de baan, vandaag een ervaren rijders als Daniël Ricciardo. Het roept vragen op en het antwoord is zo klaar als een glas helder water. Krachtiger (tot 735 kW/1000 pk), sneller dus in mechanische grip door aerodynamika die grote neerwaartse druk crëeert onder de auto, en....bredere banden. Na enkele ronden is er een "heerlijk" spoor rubber waarop als magnetisch kan worden gestuurd. Maar als je ook maar enkele millimeter uit dat "Scalextrix-spoor" gaat, springt de auto van je weg. Wat Palmer, Stroll en Ricciardo is overkomen gaan we dit jaar nog herhaaldelijk zien.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
|