Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    25-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN VETTEL - FERRARI - IN FP2 SNELSTE TIJD OOIT IN MONACO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco zijn intrigerend verlopen. Nog maar net bezig zette de Rus Daniil Kvyat zijn Toro Rosso met 1'13"331 aan de top van de tabellen. Meteen dus nog straffer dan Hamilton in FP1 en dus de snelste man ooit in Monaco.

    Een kwartuur later vond de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull het welletjes en scherpte de chrono van Kvyat met - 0,051" aan. Daardoor was hij op zijn beurt de snelste ooit in het Prinsdom. Sebastien Vettel leek aanvankelijk wat sukkelen, vond zijn ritme niet, verremde zich opnieuw bij het uitkomen van de tunnel...twijfel.

    Tot één ronde later een surrealistische chrono van 1'12"720 op de tabellen kwam en hij de absolute snelste ronde in Monte Carlo reed. De geschiedenis zal nog een staartje krijgen. Zaterdag in de derde vrije oefeningen en in de namiddag tijdens de kwalificaties. Maar vandaag, met morgen een vrijdag zonder F1-activiteiten, is de Duitse viervoudige wereldkampioen de op handen gedragen held. Zijn ploegmaat Kimi Räikkönen pakte de derde tijd en Daniil Kvyat in de Toro Rosso de vierde.

    In dit zonnige spektakel in Monaco reden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in hun Mercedes gefrustreerd rond. Lewis Hamilton's frustratie was zichtbaar en deze eerste "straatrace" van het seizoen duidt op de mogelijkheid dat de ingenieurs bij het bedenken van de W08 niet aan haarspeldbochten hebben gedacht. De Mercedes heeft de langste wielbasis en dat vertaalde zich tijdens deze FP2 in wringerig bochtenwerk dat goede chrono's in de weg stond.

    Dat de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso zo snel was, is mede te wijten aan de korte wielbasis van de Toro Rosso. Ook Carlos Sainz in de andere Toro Rosso pakte de vijfde tijd. Geen toeval. De Toro Rosso's hebben de tweede kortste wielbasis van het lot. Red Bull de vierde kortste. De wielbasis - centerafstand tussen voor- en achterwielen - speelt hier in Monaco beslist een nefaste rol voor Mercedes.

    De Canadees Lance Stroll (18) van Williams ging iets meer dan een half uur voor het einde uit de baan in Massenet. Gevolg rode vlag, vijf minuten alleman de pits in, en dan een restart. Stroll begint herinneringen op te roepen aan doe Venezolaan Pastor Maldonado die ook vaker tegen bandenmuren, barrières en bomen hing dan op de baan. Pastor had de olie-industrie als sponsor, Lance een rijke vader. Geen van beiden een waarborg ook een goed autocoureur te zijn. Onze Stoffel Vandoorne daarentegen deed het goed met de elfde plaats voor Jenson Button.

    De wereldkampioen 2009 vroeg een gegeven moment aan zijn crew hoe je de knop van de DRS-beeps kon bedienen. Jenson is maar zes maanden uit die racekar. Maar Alzheimer loert voor hem al om de hoek. Gelukkig moet hij nog niet de weg vragen in het labyrint van verraderlijke bochten als St.Devote, Mirabeau, de Nieuwe Chicane, de tunnelingang en La Rascasse. Iedereen is benieuwd wat hij er zaterdag zal van bakken. Zonder displezier. Maar Jenson Button heeft zijn taak als reserve-piloot iets te licht ingeschat.

    Zaterdagochtend om 10 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties om de "pole". Dan is er een nieuwe snelste man ooit in Monaco. Zonder daarmee zekerheid te hebben om zondag te winnen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                        1'12"720

    02. Daniël Ricciardo (Red Bull)                      1'13"207

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                         1'13"283

    04. Daniil Kvyat (Toro Rosso)                        1'13"331

    05. Carlos Sainz (Toro Rosso)                       1'13"400

    06. Max Verstappen (Red Bull)                      1'13"486

    07. Sergio Perez (Force India)                       1'13"799

    08. Lewis Hamilton (Mercedes)                      1'13"873

    09. Kevin Magnussen (Haas)                         1'13"890

    10. Valtteri Bottas (Mercedes)                       1'13"902

    11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)        1'13"946

    25-05-2017 om 16:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST VOOR VETTEL IN FP1 VOOR GP VAN MONACO

    Aan de tijden te zien heeft de langere wielbasis van de Mercedes W08 - de langste van de groep - geen parten gespeeld voor Lewis Hamilton. Op enige torsie van de auto in de haarpin van Löws na was niets te merken van hinder. Zeker niet nadat de drievoudige wereldkampioen na 48' rijden in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd vastprikte op de tabellen. Gevolgd door een verbeten Vettel in de Ferrari die onder druk van zowaar Max Verstappen (Red Bull) op het laatst nog zijn rempunt miste in de Nieuwe chicane. De 1'13"425 die Hamilton neerzette is de snelste tijd ooit gereden in Monaco.

    De Belgische Nederlander Max Verstappen was direct op de baan en tikte even een snelste tijd aan. Na 9 ronden beschadigde hij in overmoed de bodem van de Red Bull en de mecaniciens moesten zwoegen in de pits om auto en coureur weer op de baan te krijgen. Max dankte voor al dat werk met een derde beste tijd, dit voor Valtteri Bottas en ploegmaat Daniël Ricciardo. Na de eerste vrije oefeningen bleken vijf wagens binnen 0,5" te zitten. Spanning alom, maar wel lichte dominantie van Mercedes door Lewis Hamilton's rijkunst.

    Stoffel Vandoorne bezet de 12de plaats in de Mc Laren-Honda en dat is verdienstelijk. Zijn occasionele ploegmaat Jenson Button (invaller voor Alonso) kon niet schitteren. Wereldkampioen in 2009 met Brawn GP vergist hij zich nog steeds op die lauweren te kunnen rusten. Hij bleef ondermaats t.a.v. Stoffel Vandoorne. Om zijn gezicht te redden zou JB straks in de tweede vrije oefeningen best eens een stout staaltje opvoeren. Sommigen wachten daarop, maar insiders weten beter. Jenson Button's "heilige vuur" (als het ooit al heeft gebrand...) is gedoofd. De rijsimulator is minder hard dan de echte 3,337 km van het Prinsdom waar zondag 78 worden gerond om te weten wie de winnaar is.

    Wie wil kan zogoed als direct daarna de Spanjaard Fernando Alonso in de "500 Mijlen van Indianapolis" aan het werk zien. Hij heeft er in ieder geval vriend en vijand verbaasd, maar voor een "pole" daar was het nog iets te vroeg. Ook op de "Indianapolis Motor Speedway" is de Hondamotor van Alonso vervangen. De Spanjaard haalde er zijn schouders voor op en zei lakoniek "ik ben dat gewoon geworden..."

    De Fransman Sebastien Bourdais, meervoudig INdykampioen, crashte op het 4 km lange ovaal tegen 300 km/h en werd zwaar gekwetst. Na een langdurige operatie aan het bekken zei Bourdais dat hij zo snel mogelijk zal terugkomen. Dat zal in ieder geval zeker na de "24 Uren van Le Mans" zijn. Die worden op 17 en 18 juni in La Sarthe gereden. Bourdais zal er niet bij zijn.

    Wie er wel bij is, is onze landgenoot Stéphane Lémeret - vorige week nog winnaar in Zandvoort - die een Porsche deelt met Bruno Senna. Stéphane Lémeret, nog steeds te bescheiden, is een piloot-journalist à la Pierre Dieudonné en wijlen Paul Frère. Bescheidener in palmares weliswaar, maar alleszins een échte autocoureur. Net als zijn ploegmaat Bruno Senna vakkundig zijn plaats kennend in de hiërachie van de autosport.

    Nu GP van Monaco, dan de 500 Mijlen van Indianpolis en daarna, dicht tegen de kortste nacht en langste dag, de "24 Uren van Le Mans waar een duel Porsche-Toyota het hoogst op de affiche staat.(Walter Rombauts)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                      1'13"425

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                        1'13"621

    03. Max Verstappen (Red Bull)                      1'13"771

    04. Valtteri Bottas (Mercedes)                       1'13"791

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)                      1'13"854

    06. Daniil Kvyat (Toro Rosso)                       1'14"111

    07. Kimi Räikkönen (Ferrari)                         1'14"164

    08. Sergio Perez (Force India)                      1'14"201

    09. Carlos Sainz jr (Toro Rosso)                   1'14"333

    10. Esteban Ocon (Force India)                    1'14"425

    12. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)       1'14"813

    25-05-2017 om 12:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN BUEMI - RENAULT - WINT ePRIX IN MONACO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Renault e.dams is weergekeerd op de eerste rij van de Formula E die dit keer voor de GP van Monaco Formule 1 werd gereden. De Zwitser Sebastien Buemi domineerde zowel de trainingen als de twee races. Zoals vaak eerder was Lucas Di Grassi (ABT Schaeffler Audi Sport) zijn meest te duchten concurrent. Ploegmaat Nico Prost remonteerde in de wedstrijd mooi van een negentiende naar een negende plaats en eindigde zo ook in de punten.

    De Formula "E" of "e" kent een stijgende belangstelling. In 2018 zal een nieuw technisch reglement worden toegpast. Speciaal gericht op batterijen met een langere standtijd zal de piloot wellicht een race geheel kunnen rijden, zonder zoals nu ietwat belachelijk, van auto te moeten wisselen. Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgekocht, stijgt de belangstelling voor de Formula "e".

    Zo diende Jaguar zich al aan, toont Mercedes en zelfs Ferrari heeft belangstelling. Eén en ander daarvan heeft te maken met het aflopen van de Concorde-overeenkomsten in 2020. Audi daarentegen zag in de Formula "e" een welkome reddingsboei nadat ze door het dieselschandaal in de 24 Uren van Le Mans niet meer verder konden. De eer werd doorgegeven aan Porsche.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Sebastien Buemi domineerde de GP van Monaco Formula E i14517.jpg (3 MB)   
    Sebastien Buemi ontvangt van Prins Albert van Monaco de overwinningstrofee i14517.jpg (2.2 MB)   

    14-05-2017 om 10:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT, VETTEL BLIJFT LEIDER NA SPANNENDE GP VAN SPANJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de "pole", de "zege" en de "snelste" wedstrijdronde in 1'23"593 heeft de Brit Lewis Hamilton wat men noemt een volmaakt weekend bezorgd. Zonder gehakketak begon de GP van Spanje echter niet. In de start, in de eerste bocht rechts, knalden Max Verstappen en Kimi Räikkönen al tegeneen en was de race voor hen al gedaan. Oorzaak: volgens geanalyseerde beelden zou Valtteri Bottas vanuit de binnenkant van de eerste rechtse bocht hen tegen elkaar hebben geduwd...

    Vettel leidde, Hamilton klampte aan, links en rechts vielen nog wat klappen zoals Stoffel Vandoorne tegen Felipe Massa aanstormde. Felipe kwaad, de Belg out. Ondertussen vormde er zich een verdienstelijk treintje nadat Valtteri Bottas met motorpech ook al verdween. Sergio Perez (Force India), Esteban Ocon (Force India), Nico Hülkenberg (Renault) en de jongde Duitser Pascal Wehrlein (Sauber) reden zich binnen de ereplaatsen. Door een stommiteit in de pitstraat kreeg laatstgenoemde nog een tijdstraf van 5" maar oogstte wel de eerste 4 WK-punten voor Sauber.

    In de 44ste van de 66 ronden nam Lewis Hamilton (Mercedes) de leiding over van Sebastien Vettel (Ferrari). Toen werd duidelijk dat Mercedes met een "soft-medium-soft"-strategie het ging winnen van Ferrari die Vettel een "soft-soft-medium"-volgorde liet volgen.

    Sebastien Vettel kon het misschien nog redden met een pitstop voor softs want hij lag op 14 ronden van het einde maar 2,3" achter Hamilton. Maar terwijl Hamilton's medium's ook aan het verslijten waren, aarzelde men te lang bij Ferrari en was de race gereden. Met een comfortabele derde plaats voor Daniël Riiciardo die daarmee zijn eerste podium van het seizoen behaalt.

    In de stand voor de wereldtitel blijft viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met 104 punten leider voor 98 voor Hamilton en 63 voor Bottas. De volgnde race is de GP van Monaco op 28 mei. Daar wordt de Spanjaard Fernando Alonso bij Mc Laren vervangen door Jenson Button (wereldkampioen 2009). De Spanjaard rijdt dan de "500 Mijlen van Indianapolis". Hopelijk komt hij heelhuids weer.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1 uur 35'56"497

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                                    +03"490

    03. Daniël Ricciardo (Red Bull)                                +1'13"070

    04. Sergio Perez (Force India)                                 + 1 ronde

    05. Esteban Ocon (Force India)                               + 1 ronde

    06. Nico Hülkenberg (Renault)                                 +1 ronde

    07. Carlos Sainz (Toro Rosso)                                  + 1 ronde

    08. Pascal Wehrlein (Sauber)                                  + 1 ronde

    09. Daniil Kvyatt (Toro Rosso)                                 +1 ronde

    10. Romain Grosjean (Haas)                                    + ronde

    Bijlagen:
    Nico Hülkenberg zette de Renault op de zesde plaats in de punten i14517.jpg (1.5 MB)   

    14-05-2017 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - IN POLE VOOR GP VAN SPANJE

    Met 1'19"149 zette de drievoudige Britse wereldkampioen Lewis Hamilton de puntjes op de wijzers van de chrono's. Nipt, dat moet gezegd, want viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari was de "polesitter" waard. De Q3 werd oranjegekleurd doordat Fernando Alonso erin sloeg bij de eerste tien te zijn. De Spanjaarden werden bijna gek. De lokale "matador" pikte een zevende startplaats in !

    Valtteri Bottas (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Ferrari) lieten zich ook opmerken met derde en vierde tijd. Alle chrono's werden gereden op softrubbers van Pirelli. Morgen zal de bandenstrategie mee winst en verlies bepalen. Pirelli stelt "hard", "medium" en "soft" ter beschikking. Met de zachte banden rijdt men het snelst, maar ook het kortst omdat ze snel verslijten. De hardste gaan het langs mee maar doet de auto aan snelheid inboeten.

    Onze Stoffel Vandoorne was er al in Q1 uitgebonjourd en het is voor deze Belg toch wel triest. Het schrille contrast van Max Verstappen's bliksemstart vorig jaar, kan niemand ontgaan. Toch blijft de Westvlaming getrouw zijn rondjes draaien in de hoop op iedere keer een betere auto. Liefst morgen al voor de GP van Spanje die om 14 uur op start wordt geflitst.(wr)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                     1'19"149

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                       1'19"200

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                      1'19"373

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                        1'19"439

    05. Max Verstappen (Red Bull)                     1'19"706

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                     1'20"175

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)        1'21"048

    08. Sergio Perez (Force India)                     1'21"070

    09. Felipe Massa (Williams)                         1'21"232

    10. Esteban Ocon (Force India)                   1'21"272

    19. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)     1'22"532

    13-05-2017 om 15:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RÄIKKÖNEN - FERRARI - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP3 IN SPANJE

    Er waren maar elf minuten nodig om de Fin Kimi Räikkönen in zijn Ferrari als een kanonbal naar de snelste chrono te zien vliegen. Ploegmaat Sebastien Vettel, zette zich er vlak achter. Lewis Hamilton bleef in FP3 onder de verwachtingen met een derde tijd en ploegmaat Valtteri Bottas verloor 50' in de pits (motor- en elektroproblemen) en had dus slecht tien minuten over om een goede wijzerstand te zetten. In die korte tijdspanne lukte het hem op softs de vierde snelste te worden. Stoffel Vandoorne tikte de 19de tijd aan. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties om uit te maken wie op de "pole-position" start morgen voor 66 ronden van 4,655 km.(wr)

    01. Kimi Räikkönen (Ferrari)                    1'20"214

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                   1'20"456

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)                 1'20"595

    04. Valtteri Bottas (Mercedes)                  1'20"868

    05. Max Verstappen (Red Bull)                 1'21"025

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)                 1'21"249

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                 1'21"670

    08. Felipe Massa (Williams)                      1'21"746

    09. Carlos Sainz (Toro Rosso)                  1'21"835

    10. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)    1'22"093

    19. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)  1'22"853

    13-05-2017 om 13:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES DOMINEERT FP1 EN FP2 IN SPANJE

    Zowel de eerste als de tweede vrije oefeningen met het oog op de GP van Spanje die zondag wordt gereden zijn gedomineerd door Mercedes: lees Hamilton. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-Honda op de dertiende plaats, terwijl Fernando Alonso al in de tweede ronde van FP1 de auto aan de kant moest zetten. Morgenochtend om 11 uur gaan de derde vrije oefeningen door met om 14 uur de kwalificaties voor de "pole".(wr)

    12-05-2017 om 17:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAMILIE RACEDAGEN VOOR MAX VERSTAPPEN IN ZANDVOORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 20 en 21 mei gaat F1-wonderkind Max Verstappen in het historische Zandvoort op stap met zo'n 100.000 verwachte familieleden uit heel Nederland en België. Max zal een demonstratie geven met een Red Bull. De auto waarin hij vorig jaar zijn eerste GP - die van Spanje - mee won. In dit drukst bezochte weekend van de TCR Benelux-kalender wordt ook een nieuw tweetal toegevoegd: Simon Knap (28) en Rob Severs (29).

    Het Hollandse duo bestuurt een fonkelnieuwe Seat Leon TCR met 350 pk viercilinder onder de motorkap. De auto komt natuurlijk van Bas Koeten Racing. Hoogtepunt van deze driedaagse zijn natuurlijk de dagelijks drie F1-demonstraties die Max Verstappen zal opvoeren voor zijn olijke fans. De adrenaline zal nog meer rondspuiten indien Max dit weekeinde in de GP van Spanje opnieuw een huzarenstukje kan opvoeren.

    Vrijdagochtend 12 mei begint die eerste GP op Europese bodem met de FP1 - de eerste vrije oefeningen. Pirelli stelt drie harde bandentypes ter beschikking. Een beslissing die sommige coureurs zoals Daniël Ricciardo niet als de beste ziet. Dus afspraak dit weekend in Barcelona en het weekeinde nadien in Zandvoort.(Walter Rombauts/Foto's:Kronos Events)

    Bijlagen:
    SEAT Leon TCR - Bas Koeten Racing, de auto voor Simon Knap en Rob Severs i10517.jpg (703.7 KB)   

    10-05-2017 om 23:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN SPANJE OF HET VERVOLG VAN EEN WK-THRILLER

    Met wat de Spanjaard Fernando Alonso op 28 mei a.s. tijdens de "500 Mijlen van Indianapolis" zal beleven is F1 "een thriller" noemen sterk overdreven. Al reed de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) tijdens zijn testen twee vogels naar de eeuwigheid, de hoofdvogel afschieten voor eigen publiek in Barcelona in de eerste Europese race van het seizoen, de vierde op rij, zal met de Mc Laren-Honda niet lukken. Natuurlijk stijgt de populariteit van Fernando in eigen land maar ook in de wereldgangen. Maar Indy...

    De neus van de racewagen onder de achtervleugel van je voorganger schuiven, de millimeter dichtbije muur...Het is anders dan in de F1 waar op een vliegveld breed tracé wordt gereden. Monaco niet te na gesproken uiteraard. Vrijdagochtend beginnen in Barcelona op het Circuit van Catlunya de eerste vrije trainingen.

    Daarin moet om diverse redenen Renault - belangrijke verkoopsmarkt voor de Franse constructeur - worden in het oog gehouden. De Duitser Nico Hülkenberg brengt de auto steeds dichter bij de snelle, snelste chrono's. Ferrari, Mercedes en Red Bull, zullen de toon zetten. In coureurs vertaald Vettel, Räikkönen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniël Ricciardo en Max Verstappen zijn de hoofdrolspelers. Wie zich uit een figurantenrol bij Mc Laren-Honda, Williams en Force India zal wringen is een intigrerend gegeven. Afspraak dus onder de Catalaanse zon vrijdagochtend 10 uur.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)

    09-05-2017 om 21:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALONSO HEEFT ZIJN INDYCAR VAN ANDRETTI AUTOSPORT VOORGESTELD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Samen met Zak Brawn van Mc Laren heeft Andretti Autosport vandaag de Indycar voorgesteld waarmee de Spanjaard Fernando Alonso de komende 500 Mijlen van Indianapolis zal rijden. Alonso's bolide draagt het nummer 29. De "14" uit de F1 kan hij niet opeisen omdat die is toegekend aan de viervoudige winnaar van de Indy 500, A.J.Foyt. Althans rijden nu zijn coureurs met dat nummer. 

    Daarvoor moet Alonso de GP van Monaco overslaan. Aldaar wordt hij vervangen door Jenson Button die de Mc Laren-Honda naast Stoffel Vandoorne zal besturen. Opmerkelijk is dat de Britse wereldkampioen 2009 nog geen enkele geweten training heeft gedaan met het oog op die Monegaskse race, de vijfde van het WK 2017.

    De auto's in de Indycar hebben een Dallara-chassis en ook een Hondamotor. De auto van Alonso is in Papaya Oranje gekleurd, om eer te bewijzen aan de stichter van het merk, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Die verongelukte tijdens privé-trainingen op 2 juni 1970 op 34-jarige leeftijd. Hoewel hij slechts vier GP's won (USA 1959, Argentinië 1960, Monaco 1962 en België 1968) werd hij samen met Jack Brabham, Graham Hill, Stirling Moss en John Surtees tot de grootsten van dat tijdperk gerekend.

    Het van Mc Laren en Honda "gegunde" uitstapje van Alonso in Indianapolis is minstens riskant te noemen al geloven de meeste van zijn naaste vrienden dat hij er een goede beurt zal maken. De 500 Mijlen van Indianapolis zijn sinds 1911 net als de 24 Uren van Le Mans, de twee race-evenementen die een echte autocoureur wil winnen. De race op het 4 km lange ovaal in Amerika wordt tegen ongeveer 360 km/h gemiddeld afgehaspeld. De "brickyard" vergeeft geen enkele fout en de muur die op enkele centimeters uitnodigt kan dodelijk zijn. De piloot moet een groot hart hebben en feilloos de ideale lijn berijden.

    Dat moet in Le Mans ook, maar daar is het altijd een wereldwijd industrieel treffen van autogiganten en hun toeleveranciers geweest. Dit jaar 17 en 18 juni andermaal Porsche tegen Toyota. In de moderne geschiedenis van de etmaalrace wordt de auto gedeeld door drie coureurs. Een derde van de 180 starters kan dan ook als minstens amateurs worden genoemd. In Indy is het alleen de piloot die naar zichzelf in de spiegel kijkt en zich bezint. Vooral of hij zichzelf niets voorliegt in de ambitie daar te winnen. Boeiend.(Walter Rombauts/foto:AA)

    03-05-2017 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS WINT EERSTE GP IN RUSLAND

    Valtteri Bottas nam een kanonstart die de twee Ferrari's op de eerste rij verastten. In de remstrook na 1.025 meter (de langste van het seizoen), ging Bottas Vettel nog voorbij alsof die stilstond. Dan waren er achtenveertig ronden saaiheid. In de finale was het een scherpe aanval van Vettel (Ferrrari) naar het eind van de race toe. Maar "nieuwkomer" Valtteri Bottas verzilverde toch zijn ambities in een eerste GP-zege. Vettel verloor met 0,6". Stoffel Vandoorne die laatst startte werd veertiende terwijl ploegmaat Fernando Alonso nog voor de start moest opgeven.(wr)

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)

    3. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)

    5. Max Verstappen (Red Bull)

    6. Sergio Perez (Force India)

    7. Esteban Ocon (Force India)

    8. Nico Hülkenberg (Renault)

    9. Felipe Massa (Williams)

    10. Carlos Sainz jr (Toro Rosso)

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)

    30-04-2017 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - BLIJFT BAAS IN SOCHI, VANDOORNE ZEVENTIENDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De kwalificaties om de GP van Rusland zijn snel verteld. In de Q1 viel Stoffel Vandoorne door die manke Mc Laren-Honda op de zeventiende plaats. Maar door de bestraffing voor de nieuwe motor moet hij...vijftien plaatsen terug. Hij start vanop de laatste plaats want er zijn er maar twintig. Jolyon Palmer knalde zijn Renault tegen de bandenmuur. Ook de Duitse overroepen Pascal Wehrlein ging rond in zijn Sauber door een geblokkeerde achteras. Althans was dat zijn commentaar.

    Fernando Alonso had zich zowaar uit de klauwen van de trage chrono's weten te rijden en nam de Mc Laren-Honda mee in de Q2. De auto beledigde hem opnieuw want het stuurgenie geraakte niet verder dan een vijftiende plaats en het voor de rest vergeten. Magnussen (Haas), Sainz jr (Toro Rosso), Kvyat (Toro Rosso) en Stroll (Williams) gingen hem in die volgorde vooraf.

    De Q3 - beslissende 12' voor de pole - lieten lang de fel en onterecht bekritiseerde Kimi Räikkönen als snelste op de tabellen zien: 1'33"263, alles en iedereen op ultrasofts. Die extra gripbanden schaatsten over het Sochi asfalt dat glijdt als de sneeuw daar op de bergen aan de Zwarte zee. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in de Mercedessen reden zich de geest uit de motor maar beiden moesten het afleggen tegen een in de laatste minuut bazigsnelste Sebastien Vettel (Ferrari). Zijn tijd: 1'33"174.

    Zo liggen de kaarten morgen voor de vierde race van het WK F1 2017. Er moeten 53 ronden van 5,848 km worden afgelegd. Gedurende die afstand kunnen alle wonderen en alle drama's gebeuren die het WK 2017 toch wel ongemeen boeiend maken. Los van alle sportpolitieke onderliggende spanningen.(Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                           1'33"194

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                            1'33"253

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                          1'33"289

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                         1'34"767

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)                         1'34"905

    06. Felipe Massa (Williams)                              1'35"110

    07. Max Verstappen (Red Bull)                         1'35"161

    08. Nico Hülkenberg (Renault)                         1'35"285

    09. Sergio Perez (Force India)                          1'35"337

    10. Esteban Ocon (Force India)                        1'35"430

    17. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)           1'37"070

    29-04-2017 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - BLIJFT SNELST IN FP3 IN RUSLAND

    Zoals gisteren in FP2 is de Duitser Sebastien Vettel in de Ferrari met 1'34"001 snelste gebleven in de derde vrije oefeningen om de GP van Rusland. Eerdere gegadigden voor de snelste tijd waren in willekeurige volgorde Max Verstappen, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen. Maar de tweede steigering van "Gina", Vettel's Ferrari zoals hij hem noemt, zette de viervoudige wereldkampioen aan de top van de "timetables".

    Enige onrust is ondertussen wel te merken in het Mercedes-kamp. Teamleider Toto Wolff en adviseur Niki Lauda kijken wat beteuterd naar het spektakel dat Ferrari in het feeërieke Kaukasusgebergte opvoert. Bernie Ecclestone was al eens gedag komen zeggen, Jean Todt ook, maar Vladimir Poetin wordt pas morgen verwacht. Als ie dan al zou komen, want zijn vriend Bernie is niet meer de baas, maar wel het Amerikaanse Liberty Media. Het is dan mogelijk een "trompeuse" keuze te komen in deze verwarde tijden.

    Maar er wordt nog gezocht naar een andere geheimnis van het - plotse ? - succes van Ferrari t.o.v. Mercedes. De "W08" van het stermerk heeft dit seizoen de langste wielbasis van het hele lot auto's. Normaal maakt een langere wielbasis een auto stabieler, maar ook gecompliceerder om hem in korte bochten vlot te doen "happen".

    Mercedes-ingenieurs zijn er ook van uitgegaan dat de lange wielbasis een lange onderbodem toelaat. Die is dan weer de bron om een maximale "downforce" te oogsten. Het is samen met een 5 kg hoger gewicht, dat Mercedes' rijders Hamilton en Bottas het moeilijjker hebben dan de kortere Ferrari's.

    Straks in de kwalificaties zullen we zien of deze technische invalshoek van autobouw steek houdt. Alle auto's zijn dit seizoen breder, maar niet allen hebben een zo lange wielbasis. Omdat ook de Mercedes breder is doet het geheel wat "zwaarder" aan. Meningen erover lopen uiteen. Niet over Mc Laren-Honda waar "drama" voortduurt. Niet zoals bij Ferrari al zesenzestig jaar, maar neen, zéér acuut vandaag.

    Het drama van de Spanjaard Fernando Alonso en onze landgenoot Stoffel Vandoorne zet Honda in een kwalijk daglicht dat enige negatieve impact kan hebben op de dagdagelijkse verkoop. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is wel wat achterhaald, maar een Steigerend Paard (Ferrari) of een "Wegwijzende Ster" (Mercedes) spreken op 1 mei wel meer mensen aan dan een auto waarin ezelskrachten in plaats van paardenkrachten zitten. Straks weten we voor de "pole" wie uit dit labyrint morgen glunderend op de eerste plaats staat.(Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                    1'34"001

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                     1'34"338

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)                   1'34"364

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                  1'34"542

    05. Max Verstappen (Red Bull)                  1'35"452

    06. Felipe Massa (Williams)                       1'35"471

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                   1'35"662

    08. Daniël Riccardo (Red Bull)                   1'35"830

    09. Carlos Sainz jr (Toro Rosso)                1'36"164

    10. Kevin Magnussen (Haas)                     1'36"556

    17. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)    1'37"182

    29-04-2017 om 15:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL SPRINGT OVER FERRARIPAARD VAN RAÏKKÖNEN IN FP2

    Een half uur lang van de tweede vrije oefeningen (FP2) voor de GP van Rusland in Sochi heeft de Fin Kimi Räikkönen zijn beste ochtendtijd in stand kunnen houden. Dan steigerde ploegmaat Sebastien Vettel over het Ferraripaard van zijn ploegmaat met 1'34"20, terwijl Kimi - wereldkampioen 2007 - met 1'34"383 zijn landgenoot Valtteri Bottas in de Mercedes W08 achter hem kon houden. Die hield dan weer de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton achter zich terwijl Max Verstappen hem opjoeg vanop een vijfde plaats. "Fast Max" kon de FP2 niet uitrijden omdat de motor van zijn Red Bull alle fut verloor en aan de kant moest.

    Alle snelle tijden werden op de klok geprikt met ultra-softrubbers van Pirelli die voor morgen en zondag ook supersofts en mediums ter beschikking heeft. Omdat de omloop van Sochi zo bandvriendelijk is zal de bandenstrategie zondag bijzonder ingewikkeld zijn. De iets meer dan 300 km ronden met één wissel is zogoed als uitgesloten. Het bandvriendelijk karakter van het asfalt daar heeft ook als nadeel dat gemakkelijk tractie wordt verloren. Achteraan in de snedige bochten, vooraan in de lange, zéér snelle bochten. Het ziet ernaar uit dat de FP3 van morgen en de kwalificaties van morgennamiddag een "onderonsje" zullen worden van Ferrari en Mercedes. Hoewel die sakkerse Max met die Red Bull toch niet is te onderschatten.

    Ferrari won dit seizoen twee van de drie GP's. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is in de Ferrari aan de leiding en neemt verbeten een optie op een vijfde titel. Lewis Hamilton, tweede in de voorlopige stand, jaagt een vierde titel na. Ieder coureur heeft zo zijn eigen doelstellingen. Valtteri Bottas een eerste GP winnen en trachten Mercedes te dwingen tot het vernieuwen van zijn contract eind dit seizoen. Max Verstappen gewoonweg winnen. Stoffel Vandoorne, zestiende vandaag, hoopt de race minstens te kunnen starten en liefst uit te rijden. Tja, dan is er nog die Fernando Alonso, twaalfde vandaag, die dit jaar de GP van Monaco laat vallen om zijn nek te gaan riskeren in de 500 Mijlen van Indianapolis...waar tegen plusminus 370 km/h wordt geraced. Hopelijk doet de Spanjaard dit alles niet onbezonnen. Morgen begint de dag met de derde vrije oefeningen in het Russische Sochi.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)

    01.Sebastien Vettel (Ferrari)                 1'34"200

    02.Kimi Räikkönen (Ferrari)                  1'34"383

    03.Valtteri Bottas (Mercedes)               1'34"790

    04.Lewis Hamilton (Mercedes)               1'34"829

    05. Max Verstappen (Red Bull)              1'35"540

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)              1'35"910

    07. Felipe Massa (Williams)                   1'36"261

    08. Nico Hülkenberg (Renault)               1'36"329

    09. Kevin Magnussen (Haas)                 1'36"506

    10.Sergio Perez (Force India)                1'36"600

    16.Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) 1'37"125

    28-04-2017 om 16:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RÄIKKÖNEN - FERRARI - SNELST IN FP1 IN RUSLAND

    Anderhalf uur rijden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Rusland heeft zeven keer de chrono scherper gezet. Nadat Valtteri Bottas zich in de kijker reed, gaf Vettel met de Ferrari na 25' snorren een antwoord met 1'38"709. De wijzerstand volstond niet want de Finse Mercedes rijder zette eerste 1'36"998 en daarna 1'36"119 na ruim een half uur zoeken naar de ultieme ideale lijn op het 5,848 km lange circuit van Sochi dat een zo bandensparend kille asfalt heeft (36°C) dat het oog weinig grip biedt. De Rus Sirotkin die vanochtend de Renault van Nico Hülkenberg mocht gebruiken, bracht er niets van terecht. Na twee ronden verdween hij voor zijn eigen publiek.

    Na 65' FP1 zette Ferraririjder Kimi Räikkönen orde op zaken met 1'36"074 en bleef voor de rest van de sessie aan de top van de tabellen. Ploegmaat Sebastien Vettel poogde nog sneller te gaan, maar lukt eerder in harlekijnslippertjes dan in prikkende wijzerstanden. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne kreeg weer motorproblemen, vermogenverlies, en strandde op de zeventiende plaats. Even, om 11.06, werd de rode vlag gegeven omdat Esteban Ocon's Force India zijn roze motorkap, inclusief haaienvin verloren had en die lag midden op de baan. Het toeval dat twee Finnen, Räikkönen en Bottas, op de eerste twee plaatsen staan heeft niets met vodkagebruik te maken. Eerder met staalkoud autorijden.(Walter Rombauts)

    01.Kimi Räikkönen (Ferrari)                   1'36"074

    02.Valtteri Bottas (Mercedes)                 1'36"119

    03.Lewis Hamilton (Mercedes)                1'36"681

    04.Max Verstappen (Red Bull)                1'37"174

    05.Sebastien Vettel (Ferrari)                 1'37"230

    06.Daniël Ricciardo (Red Bull)                1'37"290

    07.Sergio Perez (Force India)               1'37"457

    08.Felipe Massa (Williams)                    1'37"900

    09.Lance Stroll (Williams)                     1'37"944

    10.Esteban Ocon (Force India)              1'38"065

    28-04-2017 om 11:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MOTOR BELUX VIERT TIENJARIG BESTAAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 2 april 2017 was het precies 10 jaar geleden dat Mazda Motor Belux (MMB) werd opgericht als filiaal van Mazda Motor Europe voor de verkoop en distributie van wagens en onderdelen in België en Luxemburg. Voordien was deze activiteit in handen van de privé-invoerder Beherman Group.

    Op 10 jaar tijd is MMB erin geslaagd het marktaandeel te laten groeien van 0,8% naar 1,36% of 7.342 auto's, de Luxemburgse markt - goed voor nog eens ongeveer 600 wagens - niet inbegrepen. Uiteraard is de lancering van het fel gesmaakte Kodo-design dat is gekoppeld aan de vooruitstrevende SKYACTIV-technologie daar niet vreemd aan.

    De design én de avant-garde technologie deden Mazda meerdere keren in de prijzen vallen. Recentelijk nog met de Red Dot Award voor de Mazda MX-5 RF. De SKYACTIV-technologie combineert goeie prestaties met een lage uitstoot (rightsizing i.p.v.downsizing). Mazda is daarmee een technologisch buitenbeentje dat wellicht in 2020 spierballengerol zal laten zien met een seriewagen op waterstof die de elektrische evenknieën mogelijk in vraag kan stellen.

    Het fiscale jaar dat afliep einde maart 2017 werd overigens afgesloten met een retailvolume van 7.982 eenheden, wat niet alleen 110% van het objectief was, maar jaar op jaar alweer een stijging van 14% impliceert. Ondertussen is ook het Mazda-dealernet sterk geëvolueerd, met o.a. nieuwe verkoopspunten en een nieuwe "visual identity" die een sterkere uitstraling verzekert. Belangrijk is dat Mazda Motor Belux 41 personen tewerk stelt in de vestiging in Willebroek en is gevrestigd op dezelfde locatie als Mazda Logistics Europe, de Europese logistieke hub.(wr)

    Bijlagen:
    De Mazda MX-5 RF won onlangs nog de Red Dot Award.jpg (4.4 MB)   

    26-04-2017 om 15:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALAIN PROST VERZOEKT OM VRIJE BANDENKEUZE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdagochtend starten de eerste vrije oefeningen om de vierde F1 WK-race van het seizoen. Het is de GP van Rusland in de Sochi Autodrom. In de voorlopige stand om de werelditel leidt Sebastien Vettel in zijn Ferrari met 68 punten tot grote ergernis van Mercedes wiens nummer één, Lewis Hamilton, tweede staat met 61 eenheden. Derde is Valtteri Bottas met 38 punten. Ferrari heeft dus twee van de drie gereden races gewonnen. Het is bekend dat de bandenstrategie doorslaggevend is voor de resultaten. Supersofts, softs, mediums en hards.

    Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, adviseur bij Renault zoals Niki Lauda bij Mercedes, is met een oud idee van Force India op de proppen gekomen. Het is een verzoek een complete vrije bandenkeuze toe te laten. Extreem zelfs de rechterwielen "hard", de linker "soft", of een voortrein met zachte en een achteras met mediums (toegelaten door FIA-sportreglement). Je kan de combinaties zo gek niet bedenken of de coureur zou er gebruik mogen van maken. Nario Isola van Pirelli wordt gek van de voorstellen, want nu is het al een heksentoer om iedere race drie van de vijf "compounds" ter beschikking te hebben.

    Prost's voorstel wordt eigenlijk door Pirelli afgeschoten en ook enigszins door de ingenieurs. Die zeggen ronduit dat verschillende rubbersamenstellingen op één auto de kist onstabiel maken, de zo moeilijk te bereiken balans al helemaal niet te halen is. Prost's idee is echter dat iemand die het waagt op harde rubbers te rijden mogelijk de hele race-afstand - telkens iets meer dan 300 km - ermee af te leggen. Die gok zou winstgevend kunnen zijn tegenover hen die mediums, softs of supersofts zouden gaan wisselen. Er is iets voor te zeggen.

    Harde rubbers van vandaag zijn 2" trager per ronde maar leggen minstens 60% van de race-afstand af. Mediums geraken aan 30% en Supersofts slechts aan 15% van de wedstrijdkilometers. Toch is de idee dat de coureur die "Russische roulette" naar zijn hand en zinnen kan zetten, een pikante toevoeging aan zijn rijvaardigheid. Hij moet letterlijke hoeder zijn over de staat van zijn banden. Niet schrikken, het komt in deze GP van Rusland nog niet echt aan bod.

    Net zo min als Fernando Alonso naar Renault zou verhuizen in 2018. De terecht gefrustreerde Spanjaard won de wereldtitel in 2005 en 2006 met Renault (de tweede titel met een reukje aan door de "crashgate" in Singapore - apart verhaal). Maar dat is al tien jaar geleden en in die tijd is de wereld én de Formule 1 veranderd. Zelfs zo dat de nieuwe eigenaar van de F1 voor volgend jaar heeft aangekondigd dat de namen en nummers van de coureurs levensgroot zichtbaar moeten zijn. Naar "IndyCar"-voorbeeld zal ook een ledverlichting updates en de plaats van de renner op ieder moment aangeven.

    Fernando Alonso kiest mogelijk op tijd voor Amerika waar hij op 28 mei 2017 in het Andretti-team deelneemt aan de sinds 1911 fabuleuze 500 Mijlen van Indianapolis". Direct na zijn thuis-GP in Barcelona op 14 mei a.s. vliegt hij naar ginder. Maar hij zal op 3 mei al privé-testen hebben om de auto en het ovaal gewoon te worden. Met respect voor de hypergetalenteerde Spaanse coureur hoop ik dat hij daar niet in een echte "crashgate" geraakt, de rol die Nelson Piquet als figurant en op bevel van Flavio Briatore moest spelen in Singapore... Vrijdag moet hij eerst de GP van Rusland beginnen. Met een Mc Laren-Honda die tijdens de Bahrein-testen een beter karakter liet zien. Ook Stoffel Vandoorne is erdoor begeesterd.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Alain Prost staat Renault als ambassadeur met raad en daad bij voor transitjaar 2017 i4217.jpg (1.8 MB)   
    Sergey Sirotkin schitterde op 18 april in één van de twee testdagen van Bahrein i25417.jpg (1.2 MB)   
    Sergey Sirotkin, derde piloot van Renault als F1 tester. Hij reed in de testdag van Bahrein 90 ronden foutloos....i25417.jpg (1.2 MB)   

    25-04-2017 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL ONTWRICHT MERCEDES-STRATEGIE EN WINT GP VAN BAHREIN VOOR FERRARI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trainingssnelste Valtteri Bottas mocht even voor het eerst een GP leiden bij de start. Direct gevolgd door...Sebastien Vettel in de Ferrari en Lewis Hamilton in de Mercedes. Dit drietal liep uit op de rest van het veld. Daarin was geen Stoffel Vandoorne te zien. Diens motor van de Mc Laren-Honda was al stuk nog voor hij de start kon nemen. Max Verstappen daarentegen reed vierde en maakte in de elfde ronde een pitstop. Hij sneed overmoedig met nogal koele banden de eerstvolgende bocht aan, de Red Bull ging in onderstuur rechtdoor de muur in...Daarmee was ook Max zijn rolletje uitgespeeld. Officieel Hollands heet het dat zijn remmen niet functioneerden. Illusies van Valtteri, Stoffel en Max werden vroeg genekt.

    In de 12de van 57 ronden wisselde ook Vettel van banden. Supersofts. Goed voor oerendharde rondetijden, maar kortere roltijd dan de "softs" die volgens de computerdata van Mercedes voor het asfalt van het 5,412 km lange woestijncircuit in Sakhir het beste compromis waren. Lewis Hamilton had daar zijn twijfels over. De Brit moest op dertien ronden van het einde nog 18" goedmaken op Sebastien Vettel. Lewis reed een mirakeltempo, wrong zich door het verkeer van gedubbelden, wat ook Vettel al had gedaan, en aan het begin van de rechte lijn Vettel's rode "Gina" zoals de Duitser de Ferrari doopte, kon zien. 6"7 was zijn achterstand nog in de laatste ronde.... Lewis kreeg ook een straftijd van 5" opgelegd wegens abnormaal traag rijden bij het ingaan van de pits voor Ricciardo.

    Sebastien Vettel reed naar zijn tweede seizoenzege en neemt de leiding in de tussenstand voor het WK. Het is de 44ste GP-zege van de viervoudige wereldkampioen en de 226ste voor Ferrari. In de voorlaatste ronde gaf ook de motor van Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda de geest. De eens zo historische, succesvolle renstal is aan een zielig vertoon bezig. De ongelukkigste in het drama is Fernando Alonso.

    Die zou als "afleiding", "lichte compensatie" van Mc Laren de "500 Mijlen van Indianapolis" mogen gaan rijden. En zich in de GP van Monaco vervangen zien door de gepensioneerde Jenson Button. Christian Horner van Red Bull kon de verbijstering pas de baas als hij getweet had dat de Spanjaard best eerst een psychiater contacteerde. Horner heeft in die zin gelijk dat het waanzin is aan dat Amerikaans avontuur te beginnen.

    De essentiële geschiedenis van de GP van Bahrein is dat Ferrari er voor de tweede keer dit seizoen in slaagde de bandenstrategie van Mercedes te ontwrichten en daarmee te winnen. De race was ongemeen boeiend, rijk aan voorvallen - lees ongevalletjes - en de nieuwe F1 in jaar 1 na Ecclestone belooft tot chagrijn van de "ouwe rakkers", de nostalgisten, een héél spannend spektakel te worden. De vierde race gaat over veertien dagen door met de GP van Rusland in Sochi.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)               

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)

    03. Valtteri Bottas (Mercedes)

    04. Kimi Raïkkönen (Ferrari)

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    06. Felipe Massa (Williams)

    07. Sergio Perez (Force India)

    08. Romain Grosjean (Haas)

    09. Nico Hülkenberg (Renault)

    10. Esteban Ocon (Force India)

    16-04-2017 om 22:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALTTERI BOTTAS RIJDT EERSTE POLE IN BAHREIN !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met 0,023" heeft de Fin Valtteri Bottas zijn ploegmaat, drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton, verslagen voor de pole-position voor de GP van Bahrein. Onverwacht beet de Ferrari van Vettel en de Red Bull van Daniël Riciardo in het woestijnzand. De andere Fin, Ferrari-ridder Kimi Raïkkönen, moest genoegen nemen met een vijfde tijd maar kent wel het plezier "de nagel van zijn doodskist" Max Verstappen achter te hem te sturen.

    De Q3 werd mooi afgerond doordat Nico Hülkenberg de Renault op de zevende chrono plofte en dat ook Jolyon Palmer de tweede Renault als tiende plaatste. Beide Renault's rukken dus op om met hun geel-zwarte kleure het zilveren, rode en blauwe startveld intenser te schakeren. Winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 met Porsche 919 Hybrid, de Duitser Nico Hülkenberg dient zich aan voor een podiumplaats. Vooral omdat de zes startende auto's voor hem explosief geladen zijn en voor schadelijk vuurwerk kunnen zorgen. De druk onder hun gezessen is groot !

    Dat maakt dat de Fransman Romain Grosjean zijn Haas-Ferrari wat rustiger kan laveren en er zorg kan voor dragen dat de mooie Amerikaanse auto niet opnieuw tegen de muur wordt geplakt. Al had Fernando Alonso er in Q2 genoeg van en stapte hij op de 15de plek uit de Mc Laren-Honda, ook van hem kan een sterke race worden verwacht.

    Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne werd 17de van de 20 startende bolides die in de configuratie van 2017 (bredere banden, meer mechanische grip en bredere zijkanten) sneller zijn in de bochten en trager op de rechte lijnen. Maar voor de meesten ervan toch nog goed voor om en bij 326 km/h... Hoe dit kruitvat morgen zal exploderen is niet te voorspellen. Wel zal andermaal het strategiespel met supersoft, soft en mediumrubbers van Pirelli, bepalen wie na tweederde van de 57 ronden zicht krijgt op de zege in de derde race om het WK Formule 1.

    Het eerste na de eerste 66 historische jaren waarin Bernie Ecclestone de renstallen van armoezaaiers tot multimiljardairs bracht. "I'm the boss" was zijn woord. Dat is hij nu door de nieuwe eigenaars Liberty Media niet meer. Met Amerikaan Chase Casey als ceo. Ootmoedig zegde vorige dagen de nu 86 jarige kwajongen Bernie dat hij soms wel ietwat te ver ging met zijn financiële eisen ten aanzien van de organisatoren. Ook voor de sjeiks van Bahrein. Toch is de legendarische Brit dààr. In geval hij hen nog met iets zou kunnen helpen liet hij zich ontvallen... 2017 is het jaar "1" van de nieuwe Formule 1.

    Valtteri Bottas zal morgen trachten in zijn Mercedes zijn eerste GP te winnen. Lauda, Prost, Ecclestone, vader en zoon Rosberg, Alesi kijken met heel de wereld samen toe. Hun leven is voltooid en de geheimenissen ervan blijven voor altijd verborgen achter hun meestal geamuseerde glimlach. Zoals bij de Japanners. Maar daar is om het drama Honda het land van de glimlach verdwenen. Morgen krijgen Mc Laren-Honda op zijn minst de kans zich door de diensten van Alonso en Vandoorne te herpakken en minstens een grijns te tonen. Wie op de top van het podium zal juichen is met geen enkele waarzegging te voorspellen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)

    01. Valtteri Bottas (Mercedes)                 1'28"769

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                1'28"792

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                  1'29"247

    04. Daniël Ricciardo (Red Bull)                1'29"545

    05. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                   1'29"567

    06. Max Verstappen (Red Bull)                1'29"687

    07. Nico Hülkenberg (Renault)                1'29"842

    08. Felipe Massa (Williams)                     1'30"074

    09. Romain Grosjean (Haas)                   1'30"763

    10. Jolyon Palmer (Renault)                    1'31"074

    17. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)  1'32"313

    Bijlagen:
    Jolyon Palmer aan het werk in de kwalificaties voor een tiende plaats i15417.jpg (808.1 KB)   
    Viervoudig wereldkampioen Alain Prost praat Nico Hülkenberg naar een podiumplaats i15417.jpg (1.3 MB)   

    15-04-2017 om 21:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN SPEELT VLIEGENDE HOLLANDER IN FP3 IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een slome derde vrije oefening geweest in Bahrein. Pas elf minuten nadat de FP3 bwas begonnen liet Esteban Ocon in de Force India een eerste nietszeggende chrono optekenen: 1'34"415. Dit terwijl in de kwalificaties van straks om 17 uur onze tijd onder de 1'30" wordt gemikt. De verveling werd even onderbroken na 39' "rijden" doordat Romain Grosjean zijn Haas in de vangrails plette.

    Langs de radio eerder zijn team dan zichzelf verwensend reed hij op eigen kracht, zonder voorvleugel, naar de pits waar hem een nieuwe werd aangemeten. Na 4' kon weer groen worden gegeven en reed iedereen op supersofts verder de processie die op die van Echternach begint te gelijken.

    Kimi Räikkönen bracht er wat animo in met 1'32"785, maar die werd snel met enkele duizendsten van een seconde gekortwiekt door eerst Bottas, dan Vettel en vervolgens Hamilton. Max Verstappen hield de drievoudige wereldkampioen 0,110" achter hem en speelt even "vliegende Hollander". Opmerkelijk is dat Nico Hülkenberg (Renault) even de vierde stek aantikte maar dan toch achter Raikkönen, Massa en Ricciardo bleef gekwoteerd als achtste.

    "Onze" Stoffel Vandoorne, gekweld als neofiet in het F1-circus bezette na weerom veel technisch geharrewar de 15de plek en zijn kopman Fernando Alonso bezet de 12de chrono. De Spanjaard is het zat en wil "volmaakte" autocoureur worden door de "500 Mijlen van Indianapolis" te gaan rijden. Die datum valt samen met de GP van Monaco en het zal Jenson Button (sic) zijn die hem vervangt.

    Over wat de prachtcoureur Fernando Alonso's beeld als "volmaakt" coureur is, heb ik wat commentaar. In zijn gedachten is dat wereldkampioen F1 zijn (2005-2006), de "500 Mijlen van Indianapolis" winnen en de "24 Uren van Le Mans". Fernando is door Honda's falen lichtelijk mentaal ontredderd. Want een "volmaakt" autocoureur moet dan ook een Parijs-Dakar of een wereldkampioenschap rally kunnen winnen. Bij mijn weten is er daarin niemand geslaagd.

    De "volmaakste" autocoureur in dat opzicht is onze landgenoot Jacky Ickx (72) die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, Parijs-Dakar won en posthuum wereldkampioen werd in 1970 toen Jochen Rindt dat jaar in Monza tijdens de trainingen om de GP van Italië om het leven kwam. Ook Graham Hill benadert de "volmaakte" autocoureur" het dichtst. Zijn "röntgenfoto" is weer verschillend tegenover die van Ickx.

    Graham Hill kwam op 29 november 1975 - samen met zijn poulain Tony Brise - om het leven in een vliegtuigongeval. Fernando zou beter niet raaskallen, niet naar Indy gaan, maar wel de GP van Monaco rijden. Op de manier zoals hij nu bezig is: als één van de allerbeste autocoureurs ter wereld.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)

    01. Max Verstappen (Red Bull)                            1'32"194

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'32"304

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'32"750

    04. Valtteri Bottas (Mercedes)                             1'32"754

    05. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                               1'32"785

    06. Felipe Massa (Williams)                                 1'32"801

    07. Daniël Ricciardo (Red Bull)                            1'32"809

    08. Nico Hülkenberg (Renault)                            1'32"933

    09. Carlos Sainz jr (Toro Rosso)                          1'33"604

    10. Daniil Kvyat (Toro Rosso)                              1'33"744

    15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)              1'34"027

    15-04-2017 om 17:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!