De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco zijn intrigerend verlopen. Nog maar net bezig zette de Rus Daniil Kvyat zijn Toro Rosso met 1'13"331 aan de top van de tabellen. Meteen dus nog straffer dan Hamilton in FP1 en dus de snelste man ooit in Monaco.
Een kwartuur later vond de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull het welletjes en scherpte de chrono van Kvyat met - 0,051" aan. Daardoor was hij op zijn beurt de snelste ooit in het Prinsdom. Sebastien Vettel leek aanvankelijk wat sukkelen, vond zijn ritme niet, verremde zich opnieuw bij het uitkomen van de tunnel...twijfel.
Tot één ronde later een surrealistische chrono van 1'12"720 op de tabellen kwam en hij de absolute snelste ronde in Monte Carlo reed. De geschiedenis zal nog een staartje krijgen. Zaterdag in de derde vrije oefeningen en in de namiddag tijdens de kwalificaties. Maar vandaag, met morgen een vrijdag zonder F1-activiteiten, is de Duitse viervoudige wereldkampioen de op handen gedragen held. Zijn ploegmaat Kimi Räikkönen pakte de derde tijd en Daniil Kvyat in de Toro Rosso de vierde.
In dit zonnige spektakel in Monaco reden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in hun Mercedes gefrustreerd rond. Lewis Hamilton's frustratie was zichtbaar en deze eerste "straatrace" van het seizoen duidt op de mogelijkheid dat de ingenieurs bij het bedenken van de W08 niet aan haarspeldbochten hebben gedacht. De Mercedes heeft de langste wielbasis en dat vertaalde zich tijdens deze FP2 in wringerig bochtenwerk dat goede chrono's in de weg stond.
Dat de Rus Daniil Kvyat in de Toro Rosso zo snel was, is mede te wijten aan de korte wielbasis van de Toro Rosso. Ook Carlos Sainz in de andere Toro Rosso pakte de vijfde tijd. Geen toeval. De Toro Rosso's hebben de tweede kortste wielbasis van het lot. Red Bull de vierde kortste. De wielbasis - centerafstand tussen voor- en achterwielen - speelt hier in Monaco beslist een nefaste rol voor Mercedes.
De Canadees Lance Stroll (18) van Williams ging iets meer dan een half uur voor het einde uit de baan in Massenet. Gevolg rode vlag, vijf minuten alleman de pits in, en dan een restart. Stroll begint herinneringen op te roepen aan doe Venezolaan Pastor Maldonado die ook vaker tegen bandenmuren, barrières en bomen hing dan op de baan. Pastor had de olie-industrie als sponsor, Lance een rijke vader. Geen van beiden een waarborg ook een goed autocoureur te zijn. Onze Stoffel Vandoorne daarentegen deed het goed met de elfde plaats voor Jenson Button.
De wereldkampioen 2009 vroeg een gegeven moment aan zijn crew hoe je de knop van de DRS-beeps kon bedienen. Jenson is maar zes maanden uit die racekar. Maar Alzheimer loert voor hem al om de hoek. Gelukkig moet hij nog niet de weg vragen in het labyrint van verraderlijke bochten als St.Devote, Mirabeau, de Nieuwe Chicane, de tunnelingang en La Rascasse. Iedereen is benieuwd wat hij er zaterdag zal van bakken. Zonder displezier. Maar Jenson Button heeft zijn taak als reserve-piloot iets te licht ingeschat.
Zaterdagochtend om 10 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties om de "pole". Dan is er een nieuwe snelste man ooit in Monaco. Zonder daarmee zekerheid te hebben om zondag te winnen.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
01. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'12"720
02. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'13"207
03. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'13"283
04. Daniil Kvyat (Toro Rosso) 1'13"331
05. Carlos Sainz (Toro Rosso) 1'13"400
06. Max Verstappen (Red Bull) 1'13"486
07. Sergio Perez (Force India) 1'13"799
08. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'13"873
09. Kevin Magnussen (Haas) 1'13"890
10. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'13"902
11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) 1'13"946
|