Le Mans - De Japanner Kamui Kobayashi heeft tijdens de testdag gisteren in Le Mans met een Toyota TS050 Hybrid een nooit eerder geziene chrono neergezet: 3'18"132. Ook de tweede en derde tijd ging naar Toyota. Porsche moest genoegen nemen met een vierde en vijfde plaats. Van de zes teams die op 17 en 18 juni a.s. in de 85ste 24 Uren van Le Mans naar de zege dingen is Webb-Kraihamer-Bonanomi in de "ByKolles Racing" in de LMP1 de minst kansrijke. Het drietal was tien seconden trager dan Kobayashi. Er waren 23.000 toeschouwers naar het histotischre tracé van 13,629 km in La Sarthe afgezakt. In de LMP 2 ging de snelste chrono naar een Alpine-Gibson met Panciatici-Ragues-Negrao aan het stuur. Ze reden 3'28"146.
In de LME GTE Pro eistten Fässler-Gavin-Milner in een Corvette C7 de snelste chrono op. Hun tijd was 3'54"701. In de "traagste" klasse, de LM GTE Am, was het de Aston Martin van Dalla Lana - Lamy - Lauda die met 3'58"250 de baas bleef naar het eind van de sessie toe. De hele dag was het duidelijk dat deze twee categorieën heuse rijdende hindernissen waren voor de zes LMP1's. En daarin heeft de "Automobile Club de l'Ouest" enkel vijf auto's die voor de algemene zege rijden. Tenzij DE verrassing zou komen dat - bijvoorbeeld een Alpine - een auto uit de LMP2, voor de algemene zege zou gaan. Quasi onmogellijk, maar zes auto's zien opgeven in een etmaal is puur technisch gezien ook niet onmogelijk.
Het nieuwe technische reglement van de LMP2 maakt dat de topsnelheden zo'n plusminus 11 km/h hoger liggen dan deze van de LMP1's Hybrid's. (Voorbeeld: 341 km/h voor een LMP2 met Dallara-chassis en 330 km/h voor een Toyota TS050 Hybrid. Dus bovenstaande ietwat fantasierijk scenario is niet helemaal om mee te lachen.
De nacht zal gevaarlijk zijn in de 24 Uren van Le Mans. Want van de 165 "coureurs" die deelnemen is minstens tweederde traag en onbekwaam. Gentlemen-drivers zien vooral zichzelf graag, maar zouden in feite niet mogen toegelaten worden om tussen echte piloten te rijden. Maar moest de ACO die zifting maken, dan was het deelnemersveld maar pover in aantal auto's. Dus neemt men het gevaar van de schildpadden die de hazen in de weg kruipen er maar bij. Toch wordt het een positief duel Toyota - Porsche in Le Mans. Iedereen is benieuwd of Toyota na vele pogingen Mazda als wnnaar in 1991 dit jaar kan opvolgen als tweede Japanse merk dat in La Sarthe wint.(wr)
|