Met Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) als ongenaakbaar winnaar van de GP van Australië, Sebastien Vettel Red Bull-Renault) als tweede en een ontgoochelde Lewis Hamilton als derde, stonden er drie wereldkampioenen op het podium in de eerste GP van twintig die het WK Formule 1 dit jaar telt. Mark Webber werd verdienstelijk vierde en Fernando Alonso bewees met een vijfde plaats in een onmogelijke Ferrari F2012 dat zijn twee wereldtitels in 2005 en 2006 geen toevallige treffers waren. De andermaal onfortuinlijke Felipe Massa botste dit keer met zijn landgenoot Bruno Senna (Williams-Renault) en beiden konden het voor bekeken houden.
Kimi Raikkönen (Lotus-Renault) remonteerde 11 plaatsen in de race en finishte zevende. Hij werd wereldkampioen in 2007 met Ferrari. Zijn ploegmaat Romain Grosjean nam een goede start, reed in de spits maar werd ook aangereden waardoor een reële kans voor hem en Lotus op een podium verdween. In ieder geval heeft de Fransman Grosjean bewezen dat hij zijn plaatsje in de F1-zon verdient. Zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumachter nam een goede start maar had na 12 ronden officieel versnellingsbakproblemen en Nico Rosberg eindigde twaalfde.
Een nogal roemloos weekeinde dus voor Mercedes na hooggespannen verwachtingen. In het duel Renault-Mercedes als motoristen maakt de zege van Button dat het toch een "Stermotor" is die het eerste pleit heeft gewonnen. Als men echter de individuele wereldtitels gaat tellen op dat podium is de stand 2 - 2. Twee voor Vettel (2010 en 2011) en één voor Hamilton (2008) en één voor Button (2009). Dus Renault versus Mercedes gelijk na een eerste GP. Renault is altijd wat speciaal geweest als motorist. Het merk stond 194 keer "in pole" en won 142 GP's... Vandaag werd Sir Frank Williams, teambaas, diep in zijn ziel getroffen.
Bruno Senna's (zijn oom Ayrton reed ook in een Williams-Renault V10 op 1 mei 1994 in Imola...) knappe race werd verprutst door Massa die instabiliteit van zijn Ferrari inriep als verontschuldiging. En met schitterende punten in het vooruitzicht knalde de Venezolaan Pastor Maldonado naar de finish toe op de vangrails. Een zekere retour van Williams werd daarmee vergald. Volgende GP is die van Maleisië, volgende zondag. Daarin zien we het duel verder gaan. Ferrari rijdt er wellicht opnieuw voor spek en bonen bij. Het even arrogante als bijna potsierlijke merk mag zich gelukkig prijzen een vechter als Alonso in zijn team te hebben. Hij is de enige die het ontij voor het merk-in-het-rood kan veranderen. Mocht ik Domenicali heten, ik zou zéér goed naar hem luisteren...Ook al zegt de Spanjaard het in wat hakkelig Frans of Engels. Fernando wéét precies waar het om gaat. In de F1 is dat goud waard.(wr/Foto's: Mc Laren, Mercedes en Renault)
De Rally van Mexico, derde manche om het "World Rally Championship", werd Citroën 1 en 2. Winnaar werd Sebastien Loeb en tweede werd Hirvonen. Allebei in de Citroën DS3 WRC's. Onze landgenoten Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) konden hun vaardigheden goed demonstreren want ze wonnen voor de eerste keer een speciale proef in het WRC.(wr)
Australiër Mark Webber rijdt morgen de eerste GP van het seizoen voor eigen publiek. In de laatste oefeningen reed hij de vijfde tijd. Het moet enorm moeilijk zijn om te weten dat je plaats door jongere coureurs wordt geviseerd en toch zo goed mogelijk te rijden om voor Red Bull zoveel mogelijk punten te scoren voor de Wereldtitel bij de Constructeurs. Die overigens in het bezit is van Red Bull en dus ook van Renault omdat de RB8 wordt aangedreven door een 2,4 liter V8 motor vanuit Viry-Châtillon, nabij Parijs. Mark Webber heeft een ijzeren zelfdiscipline en die wordt nog gevoed door zijn echtgenote die gevoelig ouder is dan hij. In dit geval is dat een positieve zaak menen hersenspindokters.
Hamilton werd al genoemd als mogelijke opvolger van Webber. Teambaas Christian Horner moet dat hebben ontkend. Hij zou er lakoniek hebben aan toegevoegd "dat de levensstijl van de Brit helemaal niet past in het geordende kader van Red Bull." Dus zijn de kandidaten veelvuldig. Vooral naar de jongeren kan worden gevist. Grosjean (Lotus-Renault) maakt indruk. Maar ook Nico Hulkenberg (Force India-Mercedes), onze eigenste Jérôme D'Ambrosio die als derde rijder bij Lotus-Renault is, wordt in gedachten gehouden. Voor tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zal het vooral iemand moeten zijn die hem - snotneus nog - als kopman erkent en hem niet aanvalt.
Want de Duitser wil een hattrick waarmaken in de Formule 1. Aan Webber heeft hij dit jaar nog een héél goeie secondant. De botsing van twee jaar geleden in Turkije tussen hen beiden kan niet opnieuw. Mark Webber krijgt iedere keer de kans zich voordoet, de eer die hij verdient en toekomt. Vettel zal de eerste zijn om vrije baan te geven als er met zijn Red Bull iets misloopt. Als het op nipte WK-punten aankomt, zal Christian Horner beslissen...Globaal genomen kondigt het WK Formule 1 2012 zich spannender aan dan ooit. Zes wereldkampioenen staan aan de start. Michaël Schumacher, Fernando Alonso, Jenson Button, Lewis Hamilton, Kimi Raikkônen en Sebastien Vettel. Dat is een kwart van het veld.
De teams waarvan wordt verwacht dat ze elkaar waard zijn, zijn Red Bull RB8, Mc Laren-Mercedes, Lotus Mercedes zelf met de W03 en Force India-Mercedes. Ferrari staat nergens en dat is goed omdat het voor drama zorgt. Dat wat Italianen zo smaken. Vallen en opstaan, steigerende paarden en vallende sterren. Schoner kan het plateau van dit jaar er niet uitzien. Morgenochtend vroeg, onze tijd, is er een aardbeving op wielen in het Albert Park in Melbourne. Ook op de tribunes spuwt het publiek de ene vulkaan magma na de andere uit. Het lawaai ervan klingt als Mark Webber. Het gaat over in een sound, een symphonie als je wil. Omdat Webber naast een groot autocoureur ook een schone mens is. Geen garantie op een zege, maar wel mooi meegenomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: van Mark Webber)
Het is een spannende strijd om de pole geweest daarstraks. Met een superieure, gebeten, Lewis Hamilton met 1'24"922 op de eerste plaats. In zijn kielzog met 1'25"074 Jenson Button. Dus twee Mc Laren-Mercedes' op de eerste rij. De grote verrassing kwam van Romain Grosjean die met de Lotus-Renault derde werd voor een schitterende Michaël Schumacher op de vierde plaats. Mark Webber ging zelfs ploegmaat Vettel vooraf. Zodoende staan de beide Red Bull's op de derde lijn. Alonso strandde door een spin op de twaalfde plaats en Massa op de zestiende. Naar het schijnt kan die zijn valies al pakken bij Ferrari. Montezemolo is het beu. Herrie is er ook al. Een klacht van Lotus tegen het uitlaatsysteem van Mercedes. De GP van Australië F1 - morgenochtend 6 uur onze tijd - luidt een spannender kampioenschap dan ooit in. Vooral één van motoristen: Renault tegen Mercedes met Ferrari als hobbyist.(wr/Foto:Mercedes)
MERCEDES AMG HEFT SLUIER OP VAN NIEUWE ONTWIKKELING
Met het elektrische aandrijfsysteem SLS AMG E-Cell tilt Mercedes AMG GmbH een beetje de sluier op van een nieuwste - verrassende - ontwikkeling. Het systeem is in de loop van 2010 op punt gesteld door Mercedes-AMG en "Mercedes AMG High Perfomance Powertrains" in Brixworth. Vier gesynchroniseerde motoren zijn tegen de wielen aan gemonteerd en geven samen een maximaal vermogen van 392 kW (533 pk) en een maximum koppel van...880 Nm, cijfers die de ambities van de SLS AMG E-Cell onderstrepen. De transmissietunnel van de monocoque is in koolstofvezel en die tunnel herbergt ook de hoogspanningsbatterijen op een centraal veilige plaats tegen botsenergie. (-zoals ook Volvo eerder toonde)
De zeer lichte composietmaterialen zijn overgenomen uit de Formule 1. De auto zal in beperkte serie worden gemaakt en in 2013 op de markt komen. Deze superkrachtige, elektrisch aangedreven bolide, zal de uitzonderlijke innoviteit van AMG illustreren. Per wiel is er dus een elektromotor maar ook heeft ieder wiel een eigen transmissie en dat alles loopt uiteraard perfect synchroon zodat geen bandensleet door "gewring" ondereen ontstaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/h geschiedt in 4". Daarmee rivaliseert de elektrische SLS een beetje met de SLS AMG V8 die 420 kW (571 pk) uit zijn 6,3 liter V8 perst en vanuit stilstand 100 km/h bereikt in 3"8. Moet er nog meer gezegd ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
SCHUMACHER VERSCHALKT HULKENBERG MET SNELSTE CHRONO
In de laatste ronde van de tweede vrije sessie om de GP van Australië F1 verschalkte zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher met de Mercedes W03 Nico Hulkenberg met een scherpste tijd in 1'29"183. Insiders schrijven de prestatie van Schumi toe aan de reglementaire F-luchtbuis die Mercedes toepast. Maar dat is een vertekend beeld omdat in de eerste vrije training Button en Hamilton de Mc Laren's op één en twee plaatsten. Schumacher reed toen al de derde snelste tijd. In de tweede training regende het en namen de favorieten duidelijk geen risico's op schade. Tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel plakte o.a. daarom op de tiende plaats. Pas in het laatste kwartier droogde de baan op en ging iedereen op slicks nog op zoek naar een goede tijd. Alonso trachtte met intermediairbanden over de vele waterplassen te schaatsen, maar klokte pas verdienstelijk vierde.(wr/Foto's:Mercedes)
Wie verzamelaar is van miniatuurautootjes vindt bij Ixomodels ongetwijfeld iets van zijn gading. Alles transacties verlopen correct maar...toch goed opletten. De British Racing Green Bentley Sport 3.0 liter die in 1927 met Davis - Benjafield de "24 Uren van Le Mans" won moet volgens Ixomodels geen stuurwiel hebben. Althans is dat niet aanwezig op het vanuit Hong-Kong geleverde 1/43ste model. Het kan niet zijn dat beide heren 2.369,807 km aflegden in dat etmaal tegen 98,740 km/h gemiddeld en dat met de natte vinger hebben gedaan. De Bentley's die overigens in die jaren na de Chenard Walker in 1923 zijn gaan domineren hadden wel degelijk een "steering wheel". Zeker als je ter aankomst 349 km voorsprong op de tweede had. Mailen naar Ixo is makkelijk, maar ze zitten er daar wel mee. Antwoord blijft uit. Misschien inspiratie voor Spark of Minichamps om een geheel nieuwe reeks "Le Mans Winners" te maken. Stuurloze auto's winnen nooit in Le Mans.
Overigens doet dat eraan denken dat Toyota met een op de Prius-techniek gebaseerde Hybrid komt en daarmee tienvoudig winnaar Audi het vuur aan de schenen wil leggen. Audi die met een vierwielaangedreven hybride komt waarbij de energierecuperatie tijdens de vertragingen door een vliegwiel geschied zoals in de Porsche 911 GT3 R Hybrid. De voornaamste eigenschap van die techniek is dat héél veel elektrische energie in heel korte tijd wordt opgeslagen - in een soort condensator - en dan weer met het volle pond wordt afgegeven. Weliswaar maar een achttal seconden, maar hevig. Bepaald die hevigheid mede goed verdelen op de voorwielen stelt een probleem. Als het koppel dat door de banden op het asfalt moet worden overgezet hoog is kan dat voor een instabiliteit in de besturing zorgen. De ideale lijn in het gedrang brengen...Zoals toen Saab nog bestond een 130 pk turbo leuk was om te rijden, maar de 180 pk het snoetje lichtte en even heel onstabiel werd.
Michelin bevoorraadt zowel Audi als Toyota. Onpartijdig. De bandenreus is zelf benieuwd welk van de twee technieken - de klassieke Priusopvatting of de Audi-aanpak - het meest clement kan zijn voor de banden. Zo voelt iedereen dat Le Mans er weer aankomt. Dit weekeinde bijt Sebring de spits af van het World Endurance Championship en in de 1000 km van Francorchamps, één maand voor Le Mans, staan de twee werelden tegenover elkaar. Een ingangs-examen voor een overwinning in Le Mans. Voor Audi (LMP1) al tien jaar historisch, voor Toyota opnieuw (LMP1) gedurfd, net als voor Nissan (LMP2-foto bovenaan en in bijlage). Allebei zouden ze zo graag eens Mazda nadoen die in 1991 geschiedenis schreef met een zege door Gachot-Weidler-Herbert met nog wel een "rotary-engine". Een oude Wankel van Felix Wankel als je wil, verder gecultiveerd door Kenichi Yamamoto van Mazda in Hiroshima. Eerst R&D-baas en later President van de Mazda Motor Corporation. Geen wankele man en dito motor, en die Mazda 787B - zo vertelde Bertrand Gachot ons toch - kon niet zonder stuur. We zenden een petitie naar Ixo-models. Beleefd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mazda, Nissan en wr)
Gisteren ontving artistiek directeur van het NTGent, Mijnheer Wim Opbrouck, de sleutels van een Peugeot Ion. Dat is de puur elektrische auto van het Franse merk die geen schadelijke uitlaatgassen in het milieu blaast. Hij rijdt als een gewone auto. Zowel in rijgedrag als in comfort gezien. Op de auto prijkt een tekening van de hand van de veelgeprezen acteur Gert Dooreman.. Directrice Communicatie van Peugeot-België-Luxemburg, Mevrouw Adelheid Terryn is heel trots op de samenwerking. Vooral omdat het gaat om vijf Gentse kunsthuizen die hun ecologische voetafdruk wil verkleind zien. Wie d'r meer wil over weten tikt http://greentrackgent.wordpress.com in en de hele informatiewinkel gaat open.
De Peugeot Ion die vooral ontworpen is voor gebruik in de stad, richt zich in de eerste plaats tot overheden en ondernemingen. Rijden met de Ion kan als rustgevend worden ervaren omdat alle storend lawaai wegvalt. Hoogstens een licht gezoem kan worden gehoord en natuurlijk op autowegen tegen 120 km/h het "beuken" van de wind op de panoramische voorruit. In de Europese gemengde cyclus heeft de Ion een rijbereik van 150 km. Als de Lithium-Ion accu leeg is kan er best een nachtje worden over geslapen om 's morgens weer met een volle batterij te vertrekken. Wie snel toch wat energie wil opslaan moet weten dat het aan een snellader voor 80% kan in een half uur. Volgens Peugeot kan de Ion met een gebruikskost van 1,5 tot 2 per 100 km voorleggen een onklopbare factuur voorleggen, ware het niet dat de aankoopprijs van de elektrische voltreffer particulieren blijft afschrikken.(wr/Foto:Peugeot)
Als overmorgen in het Albertpark in Melbourne de eerste Pirelli-banden grip zoeken op het asfalt en de vierentwintig bolides een nieuw WK Formule 1 aansnijden is dat het 62ste seizoen dat die ongemeen boeiende geschiedenis doorgaat. Lang voor de tweede wereldoorlog was er al sprake van, maar de wereldbrand verknalde alles. Maar de idee liet niemand los. Auto-industrie was een staatsaangelegenheid. Prestige. Voor de oorlog werden al "Grote Prijzen" gereden en de auto's waarmee dat gebeurde mochten er zijn. Hun berijders waren helden. Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer en andere Manfred's Von Brauschitz vochten met hun monsters zoals een matador in de arena met de kolossen die maar één doel hadden: hen doden.
Zo ook leken de renwagens, slingerend door de bochten, gigantische draken die hun menner naar het leven stonden. Kon de coureur destijds het van zo'n machine winnen, dan was hij de Koning te rijk. De hele wereld lag aan zijn voeten, dames vochten om hem te mogen bedienen, automagnaten boden hun de hoogste sommen om hun mastodonten te laten zegevieren. In die vooroorlogse tijd gold (1937) de Mercedes W125, als de ultieme racewagen. Hij debuteerde op 9 mei 1937 op het Mellaha Lake in Tripoli voor de gelijknamige GP. Hermann Lang won. Daarna won Rosemeyer twee van de vijf races en won voor de tweede keer de "Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnus". Een soort Europees kampioenschap als men wil. Maar buiten GP's winnen aasde men ook op het wereldrecord snelheid te land. Het ging daarbij vooral tussen Audi en Mercedes. Bernd Rosemeyer verongelukte bij zo'n poging door een rukwind die zijn auto opschepte. Zondag in Australië is dat pure historie. Zilverkast-gegevens.
Maar de ridders van vandaag hebben dezelfde gedrevenheid als die van toen Bernie Ecclestone de F1 nog moest veroveren. Aardbevingen op wielen brachten toen al Stirling Moss, Bruce Mc Laren, Jack Brabham. Later Jochen Rindt en Niki Lauda. De lijst is "oneindig". Knullen als Vettel zetten nu de toon, jong, vol adrenaline, ettertjes eigenlijk die ouwe mannen als Webber en Schumachter liefst voor gek zetten. Maar dat is Formule 1, komen, winnen en vergaan in de archieven. De weg waaraan ze beginnen en die altijd zo eindigt. Zondag is het "patat". Koersen dat de adrenaline uit de oren spuit. Weer opnieuw, een jaar lang.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Om de titel van wereldkampioen Formule 1 bij de constructeurs te vieren die vorig jaar met de renstal Red Bull werd behaald, lanceert Renault un een beperkte reeks: de Clio R.S. Red Bull Racing RB7. Het hele autootje is onderworpen aan gespierdheid. Er is een verlaagd chassis, zwarte lichtmetalen 18" velgen die "Interlagos" werden gedoopt en de design is onmiskenbaar die van een volbloed. In België en Luxemburg zal die beperkte reeks vanaf mei worden aangeboden vanaf 26.350 BTWi en in Luxemburg voor 25.043,39. Daarmee kan de gegadigde de nieuwe RB8 achterna waarmee Sebastie Vettel en Mark Webber in Australië de eerste GP van het seizoen aanvatten. Bezadigdheid wordt de nieuwe eigenaars van deze Clio wel aangeraden. Wereldkampioen worden doe je op de renbaan, niet in de dorpstraat. Hoe dan ook, puik autotechnisch werk.
Los van dit model voor de Belgische markt heeft Renault Sport Technologies vier showwagens, Méganes, voorgesteld die eraan moeten herinneren dat Renault liefst vier teams met haar motoren bevoorraadt. Dat zijn Red Bull Racing, Lotus F1 Team, Caterham F1 Team en Williams F1 team waarmee Alain Prost in 1993 zijn vierde en laatste wereldtitel behaalde. De Méganes zijn gebaseerd op de R.S.-basis. Renault is nu 35 jaar betrokken in de F1 en die aanwezigheid heeft geleid tot 10 titels als Wereldkampioen van de Constructeurs. De "know-how" van de sportechnologie heeft geleid tot de Energy-motoren die alle R.S. sportieve wagens dynamiet geven.(wr/Foto's:Renault)
Bertrand Baguette is nu weer in de States en komt er vandaag al in actie. "Ik kijk er ontzettend naar uit," zegde hij voor zijn vertrek. "Meer dan ooit was dit een lange winter. Ik wriemel van de zenuwen om weer achter stur te zitten. In februari werkte ik in Val de Vienne twee testdagen af met de LMP1-bolide van OAK-Racing. Die testen hebben me gerust gesteld. Een proto van dit type ligt heel dicht tegen een hoogstaande éénzitter. Je rijdt zonder dak, er is heel veel grip en de bolide beschikt over heel wat duwwerk in de rug. Ik voelde me onmiddellijk thuis in de auto."
Bertrand nam al vanaf het begin van zijn carrière deel aan sprintraces, maar nu is er het nieuwbakken "World Endurance Championship". Bertrand vervolgt: de wedstrijden zijn lang maar het niveau is zo hoog dat je van bij de start alles moet geven. In Frankrijk konden Guillaume Moreau en ik vaststellen dat we een homogeen team vormen. Ik ken hem uit de Formula Renault 3,5. Hij was er mijn ploegmaat bij KTR. Dominik Kraihamer leerde ik pas onlangs kennen. Het is een pientere snelle gast..." Dus met z'n drietjes zullen we er wel wat vanaf kunnen brengen."
Hoewel Bertrand in 2010 de hele Verenigde Staten van noord tot zuid, en van oost naar west is hij nog nooit in Sebring geweest. Om dat gebrek aan ervaring wat te compenseren heb ik heel wat onboardbeelden bekeken en een halve dag in de simulator doorgebracht. Die was zo realistisch geprogrammeerd dat ik al kon vaststellen dat het circuit er heel hobbelig bijligt." Bertrand is ook benieuwd naar de Nissan Deltawing die daar op 15 maart 2012 zijn eerste kilometers zal doen. In de zon uiteraard.(wr)
Tijdens de "24 Uren van Le Mans" op 16 en 17 juni a.s. zal er een speciale Nissan "Deltawing" de start nemen uit garage "56". Er starten altijd 55 auto's, maar sinds vorig jaar laat de l"Autombile Club de l'Ouest een gaatje via box 56. Daarin worden de extravagante, toekomsgerichte gezet. Ze mogen na de start aan het staartje de meute najagen. Opzien zal de auto zeker baren. Uit de breinen van Dan Gurney, Don Panoz, Ben Bowlby en Michelin is de raketachtige auto ontstaan.
Het pikante eraan is dat hij wordt voortbewogen door een 1.6 DIG-Turbomotor die 220 kW (300 pk) uitbraakt en daarmee tussen de rondetijden van de LMP1 en de LMP2 klasse zitten. De auto telt evenwel niet mee in de einduitslag. Hij is vooral zo snel omdat hij pluimlicht weegt en nog eens een uitzondere lage luchtwerstand heeft. Marino Franchitti en Michaël Krumm zullen de wagen met het nummer "0" rijden. Ongezien dat de ACO zoiets toelaat, anderzijds mag er wat "fun" zijn. Maar het voertuig lijkt zo erg op degenen die worden gebruikt om records te land te vestigen. Zo weinig auto en zoveel raket/vliegtuig. Dat kan toch niet opnieuw de bedoeling zijn van de ACO om zoals destijds een WM Peugeot 406 km/h te laten halen in Hunaudières...Daarna kwamen de chicane's.
De nabije innovaties in de autobouw zullen het Le Mans-plaatje drastisch wijzigen. Als het maar nooit meer 1955 wordt. Toen kon ene Pierre Levegh zijn Duitste bolide niet meer op de weg houden. De Mercedes ontplofte midden in de massa. 82 mensen lieten het leven in de hoofdtribune. In ieder geval zal Nissan er vooral met de motorisering mee stunten.(Walter Rombauts/Foto's:Nissan en Highcroftracing)
Renault maakt zonet de prijzen bekend van de puur elektrische Twizy. Die gaan in een waaier van 6990,00 voor de Urban "45" tot 8490,00 voor de Technic "80", telkens BTW inbegrepen. Alle zes aangeboden Twizy's hebben uiteraard ZERO-uitstoot en bestuurder en passagier zitten achter elkaar. We geven de prijzen onderaan zoals Renault ze heeft opgesteld.
Twizy is een oplossing bij uitstek voor stedelijke mobiliteit. Verkeersinfarcten zouden ermee kunnen worden verminderd. Vooral wegens het plaatsbesparende karakter van het voertuig. De Twizy oogt buitenaards maar staat wel degelijk met de vier wielen op moeder aarde. Hij is onderdeel van een ambitieus programma van elektrische wagens dat ook de Fluence Z.E. , de Kangoo Z.E. en (in de herfst) ook de ZOE kent. Gezien de Alliantie met Nissan moet eigenlijk aan het lijstje ook de Nissan LEAF en de in Genève als Europese première de Nissan e-NV200 Concept worden toegevoegd. Het concept van de Twizy richt zich tot mensen van alle leeftijden die zich uit de wurgende greep van "stilstaan" willen swingen. Dat laatste moet met een korreltje zout worden genomen, want er is geen begeleidende muziek. De Twizy is op een heel licht gezoem na muisstil.
Hij heeft heel compacte afmetingen (2,34 meter lang en 1,24 meter breed). Daardoor parkeert je - met parkeerhulp - hem op een badhanddoek groot. Door zijn laag zwaartepunt is er een goed grondcontact waarmee je door elk klein gaatje doorflitst. Want in 6" sprint het kleinood van 0 naar 45 km/h. Een technisch gegeven dat is te danken aan het feit dat iedere elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling al het maximum koppel aflevert.
Meteen moet dus in druk stadsverkeer worden gewaarschuwd voor overmoedigheid tegenover alle andere verkeersdeelnemers. Net zoals de modernste elekrische fietsen. Wie minder luchtig wil rijden en een gevoel van hogere zijdelingse bescherming wil kan optioneel oprtieren aanbrengen. Ze zijn vooral nuttig bij wind en regen en houden de luchtstroom buiten. Mooi gekapte dames hebben er een boodschap aan. Niet onbelangrijk zijn de twee handshoenkastjes in het dashboard (3,5 en 5 liter inhoud). Het grootste is afsluitbaar met een sleutel. In één kastje bevindt zich ook een 12V-stopcontact. Achterin bevat de rugleuning van de passagierszetel nog een bijkomende bagageruimte van 31 liter.
Er zijn drie uitvoeringen en vier kleuren. Urban is het instapmodel en wat somber van look. De Color-versie weegt "zwaarder" als design en is kleurrijker. Als derde in de rij is er de Technic, klassevol, zwart-wit-look, standaard lichtmetalen velgen en metaalkleur; Van sober naar fun: de structuur is leverbaar in het wit, zwart, grijs, rood en zelfs in een combinatie van twee tinten. Met een palet van drie sierstrips op de versie Color kunnen het dak, de deuren (indien aanwezig), de handschoenkastjes en zelfs de zetelkleuren worden uitgevoerd in het blauw, rood of groen. Dat geldt ook voor de lichtmetalen velgen in gefacetteerd aluminium, die deze kleuren kunnen overnemen. Met het "Pack Twizy Color" kiest iedereen zijn eigen stijl. De Technic-uitvoering mikt op moderniteit tot in de kleinste details, van het koolstofmotief op de stripings tot de witte rugleuning.
Klanten hebben de keuze uit twee motoren in functie van het gebruik en de homologatie:
- 4 kW (5 pk), maximumkoppel van 33 Nm beschikbaar vanaf het wegrijden. Voor de Twizy 45 is de topsnelheid begrensd op 45 km/h. Voor deze motorisatie is een rijbewijs A3 nodig.
- 13 kW (17 pk), koppel van 57 Nm en 80 km/h voor de versie Twizy 80, met rijbewijs B.
Bovendien biedt Renault iedere klant de mogelijkheid om zijn Twizy verder te personaliseren. Er zullen van bij de lancering complete stickerkits verkrijgbaar zijn. Wie zijn zin niet vindt in de verschillende uitvoeringen kan dus zijn eigen Twizy naar wens configureren.(wr/Foto's/Renault)
Omdat de Toyota TF109 uit 2009 niet meer voldoet aan de huidige F1-regmentering heeft Pirelli besloten verder te testen met een Renault F1 R30 uit 2010. De Toyota stamt uit een periode waarin bijtanken het spektakel nog verhoogde aan de pits. Om veiligheidsreden werd dat - opnieuw - uit het reglement geweerd. Niet alleen het gewicht vandaag van een volle tank stelt de Italiaanse bandenconstructeur voor nieuwe uitdagingen. Ook de fel verhoogde neerwaartse krachten die aerodynamisch zijn bereikt, dwong tot een wagenwissel. Pirelli's Motorsport Director Paul Hembery uitte de wens om een auto te hebben die met een volle tank een race-simulatie toelaat. Dat is dus nu een Renault geworden. Pirelli is sinds 2011 de "aflosser" van Bridgestone om alle teams met zo gelijkwaardig mogelijke rubbers uit te rusten. Voorwaar geen sinecure. (wr/Foto:Pirelli)
Het kan niet anders of Andy Palmer, Executive Vice President Nissan Motor Co, zou zijn discours op de persconferentie in Genève openen met enkele woordjes te zeggen over de puur elektrische LEAF. De auto is nu één jaar gecommercialiseerd en er zijn er iets meer dan 25.000 van verkocht. Azië, in het bijzonder Japan, kwam als eerste aan de beurt en dan natuurlijk de USA. Nu is de LEAF ook bij ons te koop. Sterker nog, Nissan gaat de "EV-For-Five" (familiale vijfzitter) assembleren in het Engelse Sunderland waar de fabriek nu al batterijen produceert. Spreker vestigde ook de aandacht op een tweede elektrische auto, maar dan in de lichte transportsector: de e-NV200 Concept.
Winnaar van verschillende "Awards" onderscheidt deze auto zich toch door uitverkoren te zijn als de nieuwe "New York City Taxi". Dit natuurlijk omwille van zijn uitstoot ZERO. Wat bij Nissan in Genève is te voelen dat na een succesjaar 2011 het vertrouwen van de klant en de company herstelt. Straffe toer in een tijd dat banken en regeringen dagelijks verder aan geloofwaardigheid verliezen. Ook in de autosport mikt Nissan weer hoog. Al was het maar door de deelname aan de "24 Uren van Le Mans" in de LMP2-klasse met...Martin Brundle, Lucas Ordonez en Alex Brundle. Daarmee is Nissan "back on track" in La Sarthe, beslist de pelgrimplaats van alle autosportpuristen. Waar winnen eeuwige roem oplevert.(wr/Foto:Nissan)
Ter gelegenheid van het Autosalon viert Renault de officiële lancering van de puur elektrische stadsmobiel Twizy in aanwezigheid van de meest begeerde artiest van dit ogenblik, David Guetta, verkozen tot de beste DJ ter wereld en bekroodn met twee Grammy Awards. In gezelschap van zijn vrouw Cathy Guetta - die graag glamourparty's op Ibiza organiseert - geeft David met een vleugje muziek het startschot voor het partnership met Renault voor de wereldpromotie van de Renault Twizy. Inderdaad, "wereldwijd", want een stadsauto als deze kan iedere wereldstad gebruiken.
Beide hupsaké's treden vanaf vandaag op als ambassadeurs van Renault Twizy en spelen een hoofdrol in de buitengewone communicatiecampagne rond de Twizy waarin chauffeur en passagier comfortabel achter elkaar zitten. De campagne heet "Plug Into The Positive Energy" die nu van start gaat. Het partnerschap is voor één jaar getekend en hiermee zou een globale communicatiemachine in werking moeten treden. Eén zoals lamlendige Europese regeringen nooit voordien hebben aanschouwd.
Centraal in deze machine staat geen van de "muppets" uit de Europese bankenshow, maar wel een "edit" van David Guetta voor de Renault Twizy die is gebeiteld als "Alphabeat", uit zijn jongste album " Nothing But The Beat". Renault gooit er een onuitgegeven digitaal stuk tegenaan en gezien het gunstige financiële boekjaar in crisistijd ook een smak geld. Dit allemaal voor de liefhebbers van elektronische muziek, gecreëerd in 3D en vanaf dit eigenste ogenblik te beluisteren op de site www.twizy.renault.com en op alle Renault-sites ter wereld.
Wie in een showroom binnenkomt om een nieuwe Twizy, een Clio of sublieme Dacia Duster te bestellen kan weten wat hem te wachten staat. Of oordopjes meenemen, of gelaten de nieuwe wereld van 3D binnenwandelen. Met jonge mensen moet dat lukken. Ook de verkoop van een Twizy. Die is er al voor minder dan 7000. Bij wijze van spreken valt hij door de mazen van het crisisnet door en dan zijn er mogelijk nog de banken die een vet weerbetaald centje graag zullen lenen. Mochten ze er zelf nog geld voor vinden om het te lenen...In bijlage ook nog een afbeelding van de Twizy, het "object" waar het om gaat en dat door de communicatiegolven zou kunnen worden vergeten.(wr/Foto's:Renault)
Vandaag loopt de persdag van het Salon van Genève. Pennenridders van alle slag, wetend en onwetend, lopen kriskras door de fascinerende modellen die Genève ieder jaar opnieuw opvoert. De gesprekken zijn veelal gelal. Het zijn de tentoongestelde producten die toekomst uitwasemen. Of net niet, want in weerwil van een aarzelend begin promoot toch iedere constructeur de elektrische auto. Hybridewagens (met én elektrische motor én verbrandingsmotor) hebben nu hun weg gevonden naar het publiek. Zeker in ons land waar eindelijk een fiscale gunstigheid bestaat naar de lagere uitstoot aan CO2. Audi neemt dit jaar ook deel met twee hybride LMP1's in de "24 Uren van Le Mans" (16-17 juni 2012) en wil zien wat dat alternatief oplevert. Maar dat is een apart verhaal. In Genève gaat het niet om snelle chrono's. Wel om snel nog wat te graaien in de folders en een oesterke met champagne binnen te spelen. Alles vonkt elektrisch in die Palexpo en dat is ooit anders geweest. Zoals in 1984 bijvoorbeeld.
Net zoals nu de vraag prangerder dan ooit is hoe we van de afhankelijkheid van aardolie af geraken, leefde die bezorgdheid ook toen. Intens. Dat kunnen we opmaken uit een bericht dat verscheen in de "Technology Revue in 1983" - vergelijkbaar met "The American Automobil" - dat de prestigieuze Cadillac Eldorada van GM op kolenpoeder reed. Elektriciteitscentrales waren toen weer aan de gang om van olie en gas naar kolen over te gaan. Onder de motorkap van één van GM's meest geziene "sleeën" zat dan ook geen gewone zuigermotor maar een gasturbine. Kolenstof vermengd met lucht gaat naar de verbrandingskamer en de hete gassen die uit de verbranding ontstaan drijven de schoepenwielen aan. Omdat stikstofoxyden ook toen al een probleem waren, haalden de ingenieurs net de toen geldende milieunorm door de Eldorado niet te snel te laten rijden. Het bleef bij een experiment, want nergens op de wegen werden auto's met kolenzakjes op het dak gemeld....
GM snoeft nu wel met de Opel Ampera en de Chevrolet Volt, waarvan op dit eigenste moment de productie tot 23 april wordt getaakt. Wegens manke verkoop. En nog maar pas hadden 53 journalisten (meestal ambtenaren die bijklussen) uit 23 landen hem tot auto van het jaar gekozen.Van pech gesproken.Weldra kan daar een Peugeot aan worden toegevoegd. GM nam 7% aandeel in het Franse PSA, zeer tegen de zin van de aristokratische én uitzonderlijk verdienstelijke familie Peugeot. Het familiemerk dat ook Citroën heeft, moest wel instemmen omwille van de hoge schuldenberg die het torst. Maar voorlopig zal er op het eerste gezicht niet veel veranderen. In Genève is één van de blikvangers uiteraard de nieuwe "208" die beproefde maar verbeterde technieken aanbiedt. Een koop waarmee je, net als die van Citroën, nooit mee bedrogen bent. Het zogenaamde "low cost"-merk van Renault, de Dacia Lodgy is één van de meest bekenen gewone auto's in de glitter van de miljardairstad. Deel uitmakend van de starks elfjarige Alliantie tussen Nissan en Renault wordt overwogen opnieuw langs Nissan's kant "Datsun" uit te brengen als "low-cost"-aanbod in de gamma. Datsun was destijds een begrip. Gesteund door zijn legendarische overwinningen in de beruchte "East African Safarirally" werd o.a. de 240 Z onsterfelijk. Als je vandaag in die wereld overeind blijft is het duidelijk dat je de kolen uit het vuur weet te halen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault, Peugeot, Mercedes, Opel en Chevrolet)
General Motors die minder dan vier jaar geleden onderdeel waren van een USA-steun (Obama) van 72 miljard US-dollar (lees: belastingbetaler die daarvoor zijn huis desnoods moets verkopen) heeft na het verlieslatende Opel en het uitsterven van Saab, een nieuw slachtoffer in het vizier: PSA Peugeot-Citroën waarin het 7% aandeel heeft genomen. Met tegenzin van de aristokratische familie Peugeot, die de neerwaartse gang vooral heeft te danken aan de arrogantie die personeelsleden in filialen aan de dag leggen tegenover het klienteel dat hun auto's koopt en waarvan zij leven.
Maar Peugeot is nog niet van de kaart, hoewel Renault het voorbije jaar een betere balans kon voorleggen in tering naar de nering zetten. Er is nu de nieuwe 208 bij Peugeot en als enigszins "kenner terzake" weet ik daar niets van af. Gaat Peugeot de weg op van Chevrolet ? Wat is bedoeld is de onmacht van public relations, monddood gemaakt door de marketingjongens in het huis. Net als bij Opel, waar we een tijd geleden - verkeerdelijk - postief over hebben bericht.
Het wordt nu hoogste tijd dat de hariografie over automerken tot normale proproties wordt teruggebracht. Wie wil weten wat dat betekent, lees Hugo Camps in De Morgen. Alles wat tussen de tandenhaaien van GM is terechtgekomen heeft niet overleefd. Ieder integer persoonlijk initiatief (bijvoorbeeld Tucker) is vermalen tot onpersoon. Zou Orswell dat al hebben geweten als hij zijn "1984" schreef ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:wr)
ROMAIN GROSJEAN HOUDT LOTUS-RENAULT TWEE DAGEN IN SPITS
Romain Grosjean houdt de Lotus E20 al twee dagen aan de top van de tabellen in Barcelona. Omdat de laatste officiële trainingen voor het WK-begin op 18 maart 2012 in Australië maar momentopnames zijn, is de prestatie van de Fransman niet te overroepen. Maar net als Kimi Räkkonen in de eerste sessies Lotus opnieuw glans gaf, duidt het op een come-back van de naam van ongeziene belangrijkheid. Lotus vertrok vorige training vroegtijdig naar huis. Met de stille trom. Er was een groot probleem met het chassis. Uiteraard weet niemand buiten de betrokken ingenieurs/coureurs precies wàt. Iedereen kan allen gissen. Maar nu klokt Romain Grosjean af op 1'22"614. Een uitdaging naar iedereen toe om het morgen beter te doen. Ah ja, en Schumacher die "maar" achtste aantikte (1'23"978) was wat afgeleid want hij presenteerde samen met Nico Rosberg de nieuwe e-bike van...Mercedes. Het prijskaartje ervan volgt later.(wr/Foto's:Mercedes en Gallo Images)
In 2013 zal Honda het "World Touring Car Championship" (WTCC) rijden met twee Honda's Civic. Ter voorbereiding van dit "back to the track" zal de Honda Civic ook al te zien zijn in de drie laatste races van 2012. Voor het ontwikkelen en runnen van het chassis doet Honda beroep op de diensten van JAS Motorsport, terwijl Mugen zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de nieuwe motor, die voor dit project speciaal werd ontwikkeld door Honda R&D. Dat wil vooral zeggen dat Honda in Suzka (19 en 20 oktober 2012) uit zijn eigen fabriekspoorten in Suzuka de "tuin van Honda inrijdt - een kleine Nürburgring - en door een volzet stadia langs de Grote Poort de Nieuwe Wijde Wereld binnenkomt. Om wereldkampioen Touring Cars te worden.
Een wereld na Fukushima. De Hona Civic-JAS doet dan ook het geldgladde Macao aan waar je letterlijk uitschuift op het klatergoud, de mooie vrouwen die dat symboliseren en stelen. En dan komen ze ook nog eens in Shangai, ook alweer een glitterstad. Een Chinese wereld waar alles Westers verwennend is en waar simpele mensen in donkere holen, ver van het zichtbare, gebogen werken, slaafs, als afgerichte dieren werken, waar nog niet is geweten dat tussen pure dierlijkheid en het goddelijke begrip "mens" de natuur ligt die in geven en nemen bepaalt hoe wij leven. In ieder geval is het geen toeval dat Honda het WTCC-debuut in Azië laat doorgaan. De Chinese markt is de permanente magneet om vooruitgang te boeken. Voor wie de vraag stelt wat dat nog met autosport heeft te maken, is het antwoord simpel. Soichiro Honda (°17 november 1906 + 5 augustus 1991) heeft de wereld een schat nagelaten en was een innige vriend van "Il Commendatore" Enzo Ferrari. Ze konden elkaars ziel niet schenken, maar bezatte zich samen met, saké en Brunello di Montalcino, maar ze waren allebei verslaafd aan de figuren die Rubens afbeelde en die in Bijbel als "des zonde beschreven staat." Beiden probeerden ze naar Aristoteles' voorbeeld een goddelijke functie in te vullen. Maar alletwee waren ze van "simpele afkomst". Ze deelden de geheimen van smid, metaalbewerker en allebei kenden ze de zucht naar autoracen. Toen Soichiro Honda een Ford T zag - acht jaar jong toen volgens de archieven - wilde hij racewagens bouwen. In één van zijn eigen creaties had hij een ernstig ongeval.
Allebei struikelenden ze over de verleidelijkheid van de materiële werkelijkheid. Honda en Ferrari zijn twee verschillende werelden. Honda is niet meer in de F1, maar wel links en rechts privé goed vertegenwoordig zoals met Acura in de USA. Ferrari is in de F1 met Felipe Massa en Fernando Alonso, als onderdeel van de Fiatgroep. Met Marchonne als spookfiguur op de achtergrond. Want hoe - terecht advocaat en playboy - Luca Di Montezelo (moest ik een vrouw zijn ik ging ervoor op de knieën -) hoog van de toren blaast, het blijft een pijnlijke financiële toestand... AhAhAhAh, lacht Montezemolo terug, we verkochten vandaag nooit meer dan voordien. Net als Porsche. Zijn we dan allemaal zo rijk ? Of hebben we allemal tesamen zoveel opgedaan ? Kijk in de spiegel. Oordeel. Soichiro Honda heeft die oefening gedaan en is in vrede van deze dwaze wereld weggegaan. Nalatend een schat: Honda. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Honda)