General Motors die minder dan vier jaar geleden onderdeel waren van een USA-steun (Obama) van 72 miljard US-dollar (lees: belastingbetaler die daarvoor zijn huis desnoods moets verkopen) heeft na het verlieslatende Opel en het uitsterven van Saab, een nieuw slachtoffer in het vizier: PSA Peugeot-Citroƫn waarin het 7% aandeel heeft genomen. Met tegenzin van de aristokratische familie Peugeot, die de neerwaartse gang vooral heeft te danken aan de arrogantie die personeelsleden in filialen aan de dag leggen tegenover het klienteel dat hun auto's koopt en waarvan zij leven.
Maar Peugeot is nog niet van de kaart, hoewel Renault het voorbije jaar een betere balans kon voorleggen in tering naar de nering zetten. Er is nu de nieuwe 208 bij Peugeot en als enigszins "kenner terzake" weet ik daar niets van af. Gaat Peugeot de weg op van Chevrolet ? Wat is bedoeld is de onmacht van public relations, monddood gemaakt door de marketingjongens in het huis. Net als bij Opel, waar we een tijd geleden - verkeerdelijk - postief over hebben bericht.
Het wordt nu hoogste tijd dat de hariografie over automerken tot normale proproties wordt teruggebracht. Wie wil weten wat dat betekent, lees Hugo Camps in De Morgen. Alles wat tussen de tandenhaaien van GM is terechtgekomen heeft niet overleefd. Ieder integer persoonlijk initiatief (bijvoorbeeld Tucker) is vermalen tot onpersoon. Zou Orswell dat al hebben geweten als hij zijn "1984" schreef ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:wr)