Wie verzamelaar is van miniatuurautootjes vindt bij Ixomodels ongetwijfeld iets van zijn gading. Alles transacties verlopen correct maar...toch goed opletten. De British Racing Green Bentley Sport 3.0 liter die in 1927 met Davis - Benjafield de "24 Uren van Le Mans" won moet volgens Ixomodels geen stuurwiel hebben. Althans is dat niet aanwezig op het vanuit Hong-Kong geleverde 1/43ste model. Het kan niet zijn dat beide heren 2.369,807 km aflegden in dat etmaal tegen 98,740 km/h gemiddeld en dat met de natte vinger hebben gedaan. De Bentley's die overigens in die jaren na de Chenard Walker in 1923 zijn gaan domineren hadden wel degelijk een "steering wheel". Zeker als je ter aankomst 349 km voorsprong op de tweede had. Mailen naar Ixo is makkelijk, maar ze zitten er daar wel mee. Antwoord blijft uit. Misschien inspiratie voor Spark of Minichamps om een geheel nieuwe reeks "Le Mans Winners" te maken. Stuurloze auto's winnen nooit in Le Mans.
Overigens doet dat eraan denken dat Toyota met een op de Prius-techniek gebaseerde Hybrid komt en daarmee tienvoudig winnaar Audi het vuur aan de schenen wil leggen. Audi die met een vierwielaangedreven hybride komt waarbij de energierecuperatie tijdens de vertragingen door een vliegwiel geschied zoals in de Porsche 911 GT3 R Hybrid. De voornaamste eigenschap van die techniek is dat héél veel elektrische energie in heel korte tijd wordt opgeslagen - in een soort condensator - en dan weer met het volle pond wordt afgegeven. Weliswaar maar een achttal seconden, maar hevig. Bepaald die hevigheid mede goed verdelen op de voorwielen stelt een probleem. Als het koppel dat door de banden op het asfalt moet worden overgezet hoog is kan dat voor een instabiliteit in de besturing zorgen. De ideale lijn in het gedrang brengen...Zoals toen Saab nog bestond een 130 pk turbo leuk was om te rijden, maar de 180 pk het snoetje lichtte en even heel onstabiel werd.
Michelin bevoorraadt zowel Audi als Toyota. Onpartijdig. De bandenreus is zelf benieuwd welk van de twee technieken - de klassieke Priusopvatting of de Audi-aanpak - het meest clement kan zijn voor de banden. Zo voelt iedereen dat Le Mans er weer aankomt. Dit weekeinde bijt Sebring de spits af van het World Endurance Championship en in de 1000 km van Francorchamps, één maand voor Le Mans, staan de twee werelden tegenover elkaar. Een ingangs-examen voor een overwinning in Le Mans. Voor Audi (LMP1) al tien jaar historisch, voor Toyota opnieuw (LMP1) gedurfd, net als voor Nissan (LMP2-foto bovenaan en in bijlage). Allebei zouden ze zo graag eens Mazda nadoen die in 1991 geschiedenis schreef met een zege door Gachot-Weidler-Herbert met nog wel een "rotary-engine". Een oude Wankel van Felix Wankel als je wil, verder gecultiveerd door Kenichi Yamamoto van Mazda in Hiroshima. Eerst R&D-baas en later President van de Mazda Motor Corporation. Geen wankele man en dito motor, en die Mazda 787B - zo vertelde Bertrand Gachot ons toch - kon niet zonder stuur. We zenden een petitie naar Ixo-models. Beleefd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mazda, Nissan en wr)