Gisteren ontving artistiek directeur van het NTGent, Mijnheer Wim Opbrouck, de sleutels van een Peugeot Ion. Dat is de puur elektrische auto van het Franse merk die geen schadelijke uitlaatgassen in het milieu blaast. Hij rijdt als een gewone auto. Zowel in rijgedrag als in comfort gezien. Op de auto prijkt een tekening van de hand van de veelgeprezen acteur Gert Dooreman.. Directrice Communicatie van Peugeot-België-Luxemburg, Mevrouw Adelheid Terryn is heel trots op de samenwerking. Vooral omdat het gaat om vijf Gentse kunsthuizen die hun ecologische voetafdruk wil verkleind zien. Wie d'r meer wil over weten tikt http://greentrackgent.wordpress.com in en de hele informatiewinkel gaat open.
De Peugeot Ion die vooral ontworpen is voor gebruik in de stad, richt zich in de eerste plaats tot overheden en ondernemingen. Rijden met de Ion kan als rustgevend worden ervaren omdat alle storend lawaai wegvalt. Hoogstens een licht gezoem kan worden gehoord en natuurlijk op autowegen tegen 120 km/h het "beuken" van de wind op de panoramische voorruit. In de Europese gemengde cyclus heeft de Ion een rijbereik van 150 km. Als de Lithium-Ion accu leeg is kan er best een nachtje worden over geslapen om 's morgens weer met een volle batterij te vertrekken. Wie snel toch wat energie wil opslaan moet weten dat het aan een snellader voor 80% kan in een half uur. Volgens Peugeot kan de Ion met een gebruikskost van 1,5 tot 2 per 100 km voorleggen een onklopbare factuur voorleggen, ware het niet dat de aankoopprijs van de elektrische voltreffer particulieren blijft afschrikken.(wr/Foto:Peugeot)
Als overmorgen in het Albertpark in Melbourne de eerste Pirelli-banden grip zoeken op het asfalt en de vierentwintig bolides een nieuw WK Formule 1 aansnijden is dat het 62ste seizoen dat die ongemeen boeiende geschiedenis doorgaat. Lang voor de tweede wereldoorlog was er al sprake van, maar de wereldbrand verknalde alles. Maar de idee liet niemand los. Auto-industrie was een staatsaangelegenheid. Prestige. Voor de oorlog werden al "Grote Prijzen" gereden en de auto's waarmee dat gebeurde mochten er zijn. Hun berijders waren helden. Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer en andere Manfred's Von Brauschitz vochten met hun monsters zoals een matador in de arena met de kolossen die maar één doel hadden: hen doden.
Zo ook leken de renwagens, slingerend door de bochten, gigantische draken die hun menner naar het leven stonden. Kon de coureur destijds het van zo'n machine winnen, dan was hij de Koning te rijk. De hele wereld lag aan zijn voeten, dames vochten om hem te mogen bedienen, automagnaten boden hun de hoogste sommen om hun mastodonten te laten zegevieren. In die vooroorlogse tijd gold (1937) de Mercedes W125, als de ultieme racewagen. Hij debuteerde op 9 mei 1937 op het Mellaha Lake in Tripoli voor de gelijknamige GP. Hermann Lang won. Daarna won Rosemeyer twee van de vijf races en won voor de tweede keer de "Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnus". Een soort Europees kampioenschap als men wil. Maar buiten GP's winnen aasde men ook op het wereldrecord snelheid te land. Het ging daarbij vooral tussen Audi en Mercedes. Bernd Rosemeyer verongelukte bij zo'n poging door een rukwind die zijn auto opschepte. Zondag in Australië is dat pure historie. Zilverkast-gegevens.
Maar de ridders van vandaag hebben dezelfde gedrevenheid als die van toen Bernie Ecclestone de F1 nog moest veroveren. Aardbevingen op wielen brachten toen al Stirling Moss, Bruce Mc Laren, Jack Brabham. Later Jochen Rindt en Niki Lauda. De lijst is "oneindig". Knullen als Vettel zetten nu de toon, jong, vol adrenaline, ettertjes eigenlijk die ouwe mannen als Webber en Schumachter liefst voor gek zetten. Maar dat is Formule 1, komen, winnen en vergaan in de archieven. De weg waaraan ze beginnen en die altijd zo eindigt. Zondag is het "patat". Koersen dat de adrenaline uit de oren spuit. Weer opnieuw, een jaar lang.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Om de titel van wereldkampioen Formule 1 bij de constructeurs te vieren die vorig jaar met de renstal Red Bull werd behaald, lanceert Renault un een beperkte reeks: de Clio R.S. Red Bull Racing RB7. Het hele autootje is onderworpen aan gespierdheid. Er is een verlaagd chassis, zwarte lichtmetalen 18" velgen die "Interlagos" werden gedoopt en de design is onmiskenbaar die van een volbloed. In België en Luxemburg zal die beperkte reeks vanaf mei worden aangeboden vanaf 26.350 BTWi en in Luxemburg voor 25.043,39. Daarmee kan de gegadigde de nieuwe RB8 achterna waarmee Sebastie Vettel en Mark Webber in Australië de eerste GP van het seizoen aanvatten. Bezadigdheid wordt de nieuwe eigenaars van deze Clio wel aangeraden. Wereldkampioen worden doe je op de renbaan, niet in de dorpstraat. Hoe dan ook, puik autotechnisch werk.
Los van dit model voor de Belgische markt heeft Renault Sport Technologies vier showwagens, Méganes, voorgesteld die eraan moeten herinneren dat Renault liefst vier teams met haar motoren bevoorraadt. Dat zijn Red Bull Racing, Lotus F1 Team, Caterham F1 Team en Williams F1 team waarmee Alain Prost in 1993 zijn vierde en laatste wereldtitel behaalde. De Méganes zijn gebaseerd op de R.S.-basis. Renault is nu 35 jaar betrokken in de F1 en die aanwezigheid heeft geleid tot 10 titels als Wereldkampioen van de Constructeurs. De "know-how" van de sportechnologie heeft geleid tot de Energy-motoren die alle R.S. sportieve wagens dynamiet geven.(wr/Foto's:Renault)
Bertrand Baguette is nu weer in de States en komt er vandaag al in actie. "Ik kijk er ontzettend naar uit," zegde hij voor zijn vertrek. "Meer dan ooit was dit een lange winter. Ik wriemel van de zenuwen om weer achter stur te zitten. In februari werkte ik in Val de Vienne twee testdagen af met de LMP1-bolide van OAK-Racing. Die testen hebben me gerust gesteld. Een proto van dit type ligt heel dicht tegen een hoogstaande éénzitter. Je rijdt zonder dak, er is heel veel grip en de bolide beschikt over heel wat duwwerk in de rug. Ik voelde me onmiddellijk thuis in de auto."
Bertrand nam al vanaf het begin van zijn carrière deel aan sprintraces, maar nu is er het nieuwbakken "World Endurance Championship". Bertrand vervolgt: de wedstrijden zijn lang maar het niveau is zo hoog dat je van bij de start alles moet geven. In Frankrijk konden Guillaume Moreau en ik vaststellen dat we een homogeen team vormen. Ik ken hem uit de Formula Renault 3,5. Hij was er mijn ploegmaat bij KTR. Dominik Kraihamer leerde ik pas onlangs kennen. Het is een pientere snelle gast..." Dus met z'n drietjes zullen we er wel wat vanaf kunnen brengen."
Hoewel Bertrand in 2010 de hele Verenigde Staten van noord tot zuid, en van oost naar west is hij nog nooit in Sebring geweest. Om dat gebrek aan ervaring wat te compenseren heb ik heel wat onboardbeelden bekeken en een halve dag in de simulator doorgebracht. Die was zo realistisch geprogrammeerd dat ik al kon vaststellen dat het circuit er heel hobbelig bijligt." Bertrand is ook benieuwd naar de Nissan Deltawing die daar op 15 maart 2012 zijn eerste kilometers zal doen. In de zon uiteraard.(wr)
Tijdens de "24 Uren van Le Mans" op 16 en 17 juni a.s. zal er een speciale Nissan "Deltawing" de start nemen uit garage "56". Er starten altijd 55 auto's, maar sinds vorig jaar laat de l"Autombile Club de l'Ouest een gaatje via box 56. Daarin worden de extravagante, toekomsgerichte gezet. Ze mogen na de start aan het staartje de meute najagen. Opzien zal de auto zeker baren. Uit de breinen van Dan Gurney, Don Panoz, Ben Bowlby en Michelin is de raketachtige auto ontstaan.
Het pikante eraan is dat hij wordt voortbewogen door een 1.6 DIG-Turbomotor die 220 kW (300 pk) uitbraakt en daarmee tussen de rondetijden van de LMP1 en de LMP2 klasse zitten. De auto telt evenwel niet mee in de einduitslag. Hij is vooral zo snel omdat hij pluimlicht weegt en nog eens een uitzondere lage luchtwerstand heeft. Marino Franchitti en Michaël Krumm zullen de wagen met het nummer "0" rijden. Ongezien dat de ACO zoiets toelaat, anderzijds mag er wat "fun" zijn. Maar het voertuig lijkt zo erg op degenen die worden gebruikt om records te land te vestigen. Zo weinig auto en zoveel raket/vliegtuig. Dat kan toch niet opnieuw de bedoeling zijn van de ACO om zoals destijds een WM Peugeot 406 km/h te laten halen in Hunaudières...Daarna kwamen de chicane's.
De nabije innovaties in de autobouw zullen het Le Mans-plaatje drastisch wijzigen. Als het maar nooit meer 1955 wordt. Toen kon ene Pierre Levegh zijn Duitste bolide niet meer op de weg houden. De Mercedes ontplofte midden in de massa. 82 mensen lieten het leven in de hoofdtribune. In ieder geval zal Nissan er vooral met de motorisering mee stunten.(Walter Rombauts/Foto's:Nissan en Highcroftracing)
Renault maakt zonet de prijzen bekend van de puur elektrische Twizy. Die gaan in een waaier van 6990,00 voor de Urban "45" tot 8490,00 voor de Technic "80", telkens BTW inbegrepen. Alle zes aangeboden Twizy's hebben uiteraard ZERO-uitstoot en bestuurder en passagier zitten achter elkaar. We geven de prijzen onderaan zoals Renault ze heeft opgesteld.
Twizy is een oplossing bij uitstek voor stedelijke mobiliteit. Verkeersinfarcten zouden ermee kunnen worden verminderd. Vooral wegens het plaatsbesparende karakter van het voertuig. De Twizy oogt buitenaards maar staat wel degelijk met de vier wielen op moeder aarde. Hij is onderdeel van een ambitieus programma van elektrische wagens dat ook de Fluence Z.E. , de Kangoo Z.E. en (in de herfst) ook de ZOE kent. Gezien de Alliantie met Nissan moet eigenlijk aan het lijstje ook de Nissan LEAF en de in Genève als Europese première de Nissan e-NV200 Concept worden toegevoegd. Het concept van de Twizy richt zich tot mensen van alle leeftijden die zich uit de wurgende greep van "stilstaan" willen swingen. Dat laatste moet met een korreltje zout worden genomen, want er is geen begeleidende muziek. De Twizy is op een heel licht gezoem na muisstil.
Hij heeft heel compacte afmetingen (2,34 meter lang en 1,24 meter breed). Daardoor parkeert je - met parkeerhulp - hem op een badhanddoek groot. Door zijn laag zwaartepunt is er een goed grondcontact waarmee je door elk klein gaatje doorflitst. Want in 6" sprint het kleinood van 0 naar 45 km/h. Een technisch gegeven dat is te danken aan het feit dat iedere elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling al het maximum koppel aflevert.
Meteen moet dus in druk stadsverkeer worden gewaarschuwd voor overmoedigheid tegenover alle andere verkeersdeelnemers. Net zoals de modernste elekrische fietsen. Wie minder luchtig wil rijden en een gevoel van hogere zijdelingse bescherming wil kan optioneel oprtieren aanbrengen. Ze zijn vooral nuttig bij wind en regen en houden de luchtstroom buiten. Mooi gekapte dames hebben er een boodschap aan. Niet onbelangrijk zijn de twee handshoenkastjes in het dashboard (3,5 en 5 liter inhoud). Het grootste is afsluitbaar met een sleutel. In één kastje bevindt zich ook een 12V-stopcontact. Achterin bevat de rugleuning van de passagierszetel nog een bijkomende bagageruimte van 31 liter.
Er zijn drie uitvoeringen en vier kleuren. Urban is het instapmodel en wat somber van look. De Color-versie weegt "zwaarder" als design en is kleurrijker. Als derde in de rij is er de Technic, klassevol, zwart-wit-look, standaard lichtmetalen velgen en metaalkleur; Van sober naar fun: de structuur is leverbaar in het wit, zwart, grijs, rood en zelfs in een combinatie van twee tinten. Met een palet van drie sierstrips op de versie Color kunnen het dak, de deuren (indien aanwezig), de handschoenkastjes en zelfs de zetelkleuren worden uitgevoerd in het blauw, rood of groen. Dat geldt ook voor de lichtmetalen velgen in gefacetteerd aluminium, die deze kleuren kunnen overnemen. Met het "Pack Twizy Color" kiest iedereen zijn eigen stijl. De Technic-uitvoering mikt op moderniteit tot in de kleinste details, van het koolstofmotief op de stripings tot de witte rugleuning.
Klanten hebben de keuze uit twee motoren in functie van het gebruik en de homologatie:
- 4 kW (5 pk), maximumkoppel van 33 Nm beschikbaar vanaf het wegrijden. Voor de Twizy 45 is de topsnelheid begrensd op 45 km/h. Voor deze motorisatie is een rijbewijs A3 nodig.
- 13 kW (17 pk), koppel van 57 Nm en 80 km/h voor de versie Twizy 80, met rijbewijs B.
Bovendien biedt Renault iedere klant de mogelijkheid om zijn Twizy verder te personaliseren. Er zullen van bij de lancering complete stickerkits verkrijgbaar zijn. Wie zijn zin niet vindt in de verschillende uitvoeringen kan dus zijn eigen Twizy naar wens configureren.(wr/Foto's/Renault)
Omdat de Toyota TF109 uit 2009 niet meer voldoet aan de huidige F1-regmentering heeft Pirelli besloten verder te testen met een Renault F1 R30 uit 2010. De Toyota stamt uit een periode waarin bijtanken het spektakel nog verhoogde aan de pits. Om veiligheidsreden werd dat - opnieuw - uit het reglement geweerd. Niet alleen het gewicht vandaag van een volle tank stelt de Italiaanse bandenconstructeur voor nieuwe uitdagingen. Ook de fel verhoogde neerwaartse krachten die aerodynamisch zijn bereikt, dwong tot een wagenwissel. Pirelli's Motorsport Director Paul Hembery uitte de wens om een auto te hebben die met een volle tank een race-simulatie toelaat. Dat is dus nu een Renault geworden. Pirelli is sinds 2011 de "aflosser" van Bridgestone om alle teams met zo gelijkwaardig mogelijke rubbers uit te rusten. Voorwaar geen sinecure. (wr/Foto:Pirelli)
Het kan niet anders of Andy Palmer, Executive Vice President Nissan Motor Co, zou zijn discours op de persconferentie in Genève openen met enkele woordjes te zeggen over de puur elektrische LEAF. De auto is nu één jaar gecommercialiseerd en er zijn er iets meer dan 25.000 van verkocht. Azië, in het bijzonder Japan, kwam als eerste aan de beurt en dan natuurlijk de USA. Nu is de LEAF ook bij ons te koop. Sterker nog, Nissan gaat de "EV-For-Five" (familiale vijfzitter) assembleren in het Engelse Sunderland waar de fabriek nu al batterijen produceert. Spreker vestigde ook de aandacht op een tweede elektrische auto, maar dan in de lichte transportsector: de e-NV200 Concept.
Winnaar van verschillende "Awards" onderscheidt deze auto zich toch door uitverkoren te zijn als de nieuwe "New York City Taxi". Dit natuurlijk omwille van zijn uitstoot ZERO. Wat bij Nissan in Genève is te voelen dat na een succesjaar 2011 het vertrouwen van de klant en de company herstelt. Straffe toer in een tijd dat banken en regeringen dagelijks verder aan geloofwaardigheid verliezen. Ook in de autosport mikt Nissan weer hoog. Al was het maar door de deelname aan de "24 Uren van Le Mans" in de LMP2-klasse met...Martin Brundle, Lucas Ordonez en Alex Brundle. Daarmee is Nissan "back on track" in La Sarthe, beslist de pelgrimplaats van alle autosportpuristen. Waar winnen eeuwige roem oplevert.(wr/Foto:Nissan)
Ter gelegenheid van het Autosalon viert Renault de officiële lancering van de puur elektrische stadsmobiel Twizy in aanwezigheid van de meest begeerde artiest van dit ogenblik, David Guetta, verkozen tot de beste DJ ter wereld en bekroodn met twee Grammy Awards. In gezelschap van zijn vrouw Cathy Guetta - die graag glamourparty's op Ibiza organiseert - geeft David met een vleugje muziek het startschot voor het partnership met Renault voor de wereldpromotie van de Renault Twizy. Inderdaad, "wereldwijd", want een stadsauto als deze kan iedere wereldstad gebruiken.
Beide hupsaké's treden vanaf vandaag op als ambassadeurs van Renault Twizy en spelen een hoofdrol in de buitengewone communicatiecampagne rond de Twizy waarin chauffeur en passagier comfortabel achter elkaar zitten. De campagne heet "Plug Into The Positive Energy" die nu van start gaat. Het partnerschap is voor één jaar getekend en hiermee zou een globale communicatiemachine in werking moeten treden. Eén zoals lamlendige Europese regeringen nooit voordien hebben aanschouwd.
Centraal in deze machine staat geen van de "muppets" uit de Europese bankenshow, maar wel een "edit" van David Guetta voor de Renault Twizy die is gebeiteld als "Alphabeat", uit zijn jongste album " Nothing But The Beat". Renault gooit er een onuitgegeven digitaal stuk tegenaan en gezien het gunstige financiële boekjaar in crisistijd ook een smak geld. Dit allemaal voor de liefhebbers van elektronische muziek, gecreëerd in 3D en vanaf dit eigenste ogenblik te beluisteren op de site www.twizy.renault.com en op alle Renault-sites ter wereld.
Wie in een showroom binnenkomt om een nieuwe Twizy, een Clio of sublieme Dacia Duster te bestellen kan weten wat hem te wachten staat. Of oordopjes meenemen, of gelaten de nieuwe wereld van 3D binnenwandelen. Met jonge mensen moet dat lukken. Ook de verkoop van een Twizy. Die is er al voor minder dan 7000. Bij wijze van spreken valt hij door de mazen van het crisisnet door en dan zijn er mogelijk nog de banken die een vet weerbetaald centje graag zullen lenen. Mochten ze er zelf nog geld voor vinden om het te lenen...In bijlage ook nog een afbeelding van de Twizy, het "object" waar het om gaat en dat door de communicatiegolven zou kunnen worden vergeten.(wr/Foto's:Renault)
Vandaag loopt de persdag van het Salon van Genève. Pennenridders van alle slag, wetend en onwetend, lopen kriskras door de fascinerende modellen die Genève ieder jaar opnieuw opvoert. De gesprekken zijn veelal gelal. Het zijn de tentoongestelde producten die toekomst uitwasemen. Of net niet, want in weerwil van een aarzelend begin promoot toch iedere constructeur de elektrische auto. Hybridewagens (met én elektrische motor én verbrandingsmotor) hebben nu hun weg gevonden naar het publiek. Zeker in ons land waar eindelijk een fiscale gunstigheid bestaat naar de lagere uitstoot aan CO2. Audi neemt dit jaar ook deel met twee hybride LMP1's in de "24 Uren van Le Mans" (16-17 juni 2012) en wil zien wat dat alternatief oplevert. Maar dat is een apart verhaal. In Genève gaat het niet om snelle chrono's. Wel om snel nog wat te graaien in de folders en een oesterke met champagne binnen te spelen. Alles vonkt elektrisch in die Palexpo en dat is ooit anders geweest. Zoals in 1984 bijvoorbeeld.
Net zoals nu de vraag prangerder dan ooit is hoe we van de afhankelijkheid van aardolie af geraken, leefde die bezorgdheid ook toen. Intens. Dat kunnen we opmaken uit een bericht dat verscheen in de "Technology Revue in 1983" - vergelijkbaar met "The American Automobil" - dat de prestigieuze Cadillac Eldorada van GM op kolenpoeder reed. Elektriciteitscentrales waren toen weer aan de gang om van olie en gas naar kolen over te gaan. Onder de motorkap van één van GM's meest geziene "sleeën" zat dan ook geen gewone zuigermotor maar een gasturbine. Kolenstof vermengd met lucht gaat naar de verbrandingskamer en de hete gassen die uit de verbranding ontstaan drijven de schoepenwielen aan. Omdat stikstofoxyden ook toen al een probleem waren, haalden de ingenieurs net de toen geldende milieunorm door de Eldorado niet te snel te laten rijden. Het bleef bij een experiment, want nergens op de wegen werden auto's met kolenzakjes op het dak gemeld....
GM snoeft nu wel met de Opel Ampera en de Chevrolet Volt, waarvan op dit eigenste moment de productie tot 23 april wordt getaakt. Wegens manke verkoop. En nog maar pas hadden 53 journalisten (meestal ambtenaren die bijklussen) uit 23 landen hem tot auto van het jaar gekozen.Van pech gesproken.Weldra kan daar een Peugeot aan worden toegevoegd. GM nam 7% aandeel in het Franse PSA, zeer tegen de zin van de aristokratische én uitzonderlijk verdienstelijke familie Peugeot. Het familiemerk dat ook Citroën heeft, moest wel instemmen omwille van de hoge schuldenberg die het torst. Maar voorlopig zal er op het eerste gezicht niet veel veranderen. In Genève is één van de blikvangers uiteraard de nieuwe "208" die beproefde maar verbeterde technieken aanbiedt. Een koop waarmee je, net als die van Citroën, nooit mee bedrogen bent. Het zogenaamde "low cost"-merk van Renault, de Dacia Lodgy is één van de meest bekenen gewone auto's in de glitter van de miljardairstad. Deel uitmakend van de starks elfjarige Alliantie tussen Nissan en Renault wordt overwogen opnieuw langs Nissan's kant "Datsun" uit te brengen als "low-cost"-aanbod in de gamma. Datsun was destijds een begrip. Gesteund door zijn legendarische overwinningen in de beruchte "East African Safarirally" werd o.a. de 240 Z onsterfelijk. Als je vandaag in die wereld overeind blijft is het duidelijk dat je de kolen uit het vuur weet te halen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault, Peugeot, Mercedes, Opel en Chevrolet)
General Motors die minder dan vier jaar geleden onderdeel waren van een USA-steun (Obama) van 72 miljard US-dollar (lees: belastingbetaler die daarvoor zijn huis desnoods moets verkopen) heeft na het verlieslatende Opel en het uitsterven van Saab, een nieuw slachtoffer in het vizier: PSA Peugeot-Citroën waarin het 7% aandeel heeft genomen. Met tegenzin van de aristokratische familie Peugeot, die de neerwaartse gang vooral heeft te danken aan de arrogantie die personeelsleden in filialen aan de dag leggen tegenover het klienteel dat hun auto's koopt en waarvan zij leven.
Maar Peugeot is nog niet van de kaart, hoewel Renault het voorbije jaar een betere balans kon voorleggen in tering naar de nering zetten. Er is nu de nieuwe 208 bij Peugeot en als enigszins "kenner terzake" weet ik daar niets van af. Gaat Peugeot de weg op van Chevrolet ? Wat is bedoeld is de onmacht van public relations, monddood gemaakt door de marketingjongens in het huis. Net als bij Opel, waar we een tijd geleden - verkeerdelijk - postief over hebben bericht.
Het wordt nu hoogste tijd dat de hariografie over automerken tot normale proproties wordt teruggebracht. Wie wil weten wat dat betekent, lees Hugo Camps in De Morgen. Alles wat tussen de tandenhaaien van GM is terechtgekomen heeft niet overleefd. Ieder integer persoonlijk initiatief (bijvoorbeeld Tucker) is vermalen tot onpersoon. Zou Orswell dat al hebben geweten als hij zijn "1984" schreef ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:wr)
ROMAIN GROSJEAN HOUDT LOTUS-RENAULT TWEE DAGEN IN SPITS
Romain Grosjean houdt de Lotus E20 al twee dagen aan de top van de tabellen in Barcelona. Omdat de laatste officiële trainingen voor het WK-begin op 18 maart 2012 in Australië maar momentopnames zijn, is de prestatie van de Fransman niet te overroepen. Maar net als Kimi Räkkonen in de eerste sessies Lotus opnieuw glans gaf, duidt het op een come-back van de naam van ongeziene belangrijkheid. Lotus vertrok vorige training vroegtijdig naar huis. Met de stille trom. Er was een groot probleem met het chassis. Uiteraard weet niemand buiten de betrokken ingenieurs/coureurs precies wàt. Iedereen kan allen gissen. Maar nu klokt Romain Grosjean af op 1'22"614. Een uitdaging naar iedereen toe om het morgen beter te doen. Ah ja, en Schumacher die "maar" achtste aantikte (1'23"978) was wat afgeleid want hij presenteerde samen met Nico Rosberg de nieuwe e-bike van...Mercedes. Het prijskaartje ervan volgt later.(wr/Foto's:Mercedes en Gallo Images)
In 2013 zal Honda het "World Touring Car Championship" (WTCC) rijden met twee Honda's Civic. Ter voorbereiding van dit "back to the track" zal de Honda Civic ook al te zien zijn in de drie laatste races van 2012. Voor het ontwikkelen en runnen van het chassis doet Honda beroep op de diensten van JAS Motorsport, terwijl Mugen zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de nieuwe motor, die voor dit project speciaal werd ontwikkeld door Honda R&D. Dat wil vooral zeggen dat Honda in Suzka (19 en 20 oktober 2012) uit zijn eigen fabriekspoorten in Suzuka de "tuin van Honda inrijdt - een kleine Nürburgring - en door een volzet stadia langs de Grote Poort de Nieuwe Wijde Wereld binnenkomt. Om wereldkampioen Touring Cars te worden.
Een wereld na Fukushima. De Hona Civic-JAS doet dan ook het geldgladde Macao aan waar je letterlijk uitschuift op het klatergoud, de mooie vrouwen die dat symboliseren en stelen. En dan komen ze ook nog eens in Shangai, ook alweer een glitterstad. Een Chinese wereld waar alles Westers verwennend is en waar simpele mensen in donkere holen, ver van het zichtbare, gebogen werken, slaafs, als afgerichte dieren werken, waar nog niet is geweten dat tussen pure dierlijkheid en het goddelijke begrip "mens" de natuur ligt die in geven en nemen bepaalt hoe wij leven. In ieder geval is het geen toeval dat Honda het WTCC-debuut in Azië laat doorgaan. De Chinese markt is de permanente magneet om vooruitgang te boeken. Voor wie de vraag stelt wat dat nog met autosport heeft te maken, is het antwoord simpel. Soichiro Honda (°17 november 1906 + 5 augustus 1991) heeft de wereld een schat nagelaten en was een innige vriend van "Il Commendatore" Enzo Ferrari. Ze konden elkaars ziel niet schenken, maar bezatte zich samen met, saké en Brunello di Montalcino, maar ze waren allebei verslaafd aan de figuren die Rubens afbeelde en die in Bijbel als "des zonde beschreven staat." Beiden probeerden ze naar Aristoteles' voorbeeld een goddelijke functie in te vullen. Maar alletwee waren ze van "simpele afkomst". Ze deelden de geheimen van smid, metaalbewerker en allebei kenden ze de zucht naar autoracen. Toen Soichiro Honda een Ford T zag - acht jaar jong toen volgens de archieven - wilde hij racewagens bouwen. In één van zijn eigen creaties had hij een ernstig ongeval.
Allebei struikelenden ze over de verleidelijkheid van de materiële werkelijkheid. Honda en Ferrari zijn twee verschillende werelden. Honda is niet meer in de F1, maar wel links en rechts privé goed vertegenwoordig zoals met Acura in de USA. Ferrari is in de F1 met Felipe Massa en Fernando Alonso, als onderdeel van de Fiatgroep. Met Marchonne als spookfiguur op de achtergrond. Want hoe - terecht advocaat en playboy - Luca Di Montezelo (moest ik een vrouw zijn ik ging ervoor op de knieën -) hoog van de toren blaast, het blijft een pijnlijke financiële toestand... AhAhAhAh, lacht Montezemolo terug, we verkochten vandaag nooit meer dan voordien. Net als Porsche. Zijn we dan allemaal zo rijk ? Of hebben we allemal tesamen zoveel opgedaan ? Kijk in de spiegel. Oordeel. Soichiro Honda heeft die oefening gedaan en is in vrede van deze dwaze wereld weggegaan. Nalatend een schat: Honda. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Honda)
VIJF TOPTALENTEN IN RNT VOOR AUTOSPORTSEIZOEN 2012
Ingaand vanaf nu bestaat het RACB National Team vijf jaar en in dit even dramatische als beloftevolle 2012 zijn vijf topcoureurs aangeduid om het RACB National Team te vormen. Drie onder hen komen uit in een wereldkampioenschap, terwijl de twee jongste leden er alles zullen aan doen om in de "slipstream" van hun meer ervaren collega's te rijden, er te blijven, en zo mogelijk hun prestaties scherper te stellen. De oorsprong van het RNT gaat terug tot in 2008 toen - zoals de archieven aantonen - Geoffry Theunis, algemeen directeur van RACB Sport, de gedachte samen met puristen als o.a. Koen Wijckmans, Marc Duez's en Bas Leinders' boven de doopvont hield.
Sindsdien is het RNT door de goede resultaten die ze in moeilijke discipline's boeken, zijn de leden ervan tot een referentie in de internationale autosportwereld geworden. Gisteravond werd het vijftal ten huize van RACB, Rue d'Arlon 53 in Brussel aan de voltallige pers voorgesteld. Met brio vulden de vijf hun rol van public relations in. Want er komt meer bij kijken dan alleen maar aan een stuurtje draaien. Maar met leermeesters als Bas leinders, Eric Bachelart en andere Marc Dueze leerden ze snel het klappen van de perszweep kennen. Gedwee ondergingen ze de domste vragen, waarop ze zo intelligent mogelijk een antwoord op vonden.
Jérôme D'AMBROSIO (foto bovenaan en derde van links in bijlage) staat binnen de supervijf van de Belgische autosportvertegenwoordigers het verst. Na een volledig seizoen Formule 1 (!!!) voor het Marussia Virgin Team werd Jérôme opgenomen in het Lotus F1 team aan de zijde van wereldkampioen F1 (2007) Kimi Räkkönen en Romain Grosjean. Wel als derde piloot en dus zullen we hem tijdens het seizoen in enkele vrije vrijdagtrainingen aan het werk zien. Jérôme is in goed gezelschap. Grosjean is een goeie knul, spreekt dezelfde taal als Jérome, en heeft ook al wat nare ervaringen achter de rug in de F1. Voor Jérôme D'Ambrosio is die inlijving bij Lotus F1 - met Renaultmotoren - een goede zaak. Want Marussia staat letterlijk nergens meer voor. De kans is groot dat ze morgen tijdens de derde en laatste trainingsessie van vier dagen, niet eens op de baan komen.
Zoals Prost eerder deze week opmerkte: "Het is haast ondoenbaar voor kleine teams om nog maar aan te sluiten bij het peloton. HRT, Marussia en Caterham, zijn wezenlijk kansloos hun droom waar te maken..." Tenzij (-redactie:) natuurlijk Rusland zelf - lees Poetin - zich zou gaan bemoeien met de F1 en die als nationaal belang gaat zien. Dan kunnen gas- en olieconcern oliedollars oppompen zoveel als maar is gewenst. Een aparte, maar zeer realistische mogelijkheid voor de nabije jaren. Zeker met in het achterhoofd de GP van Rusland in 2014. Poetin en Ecclestone hebben daar al over gesproken. Op Bernie's toekomstkalender staan overigens Francorchamps en Valencia met een vraagteken. Zolang Bernie leeft zal Francorchamps omwille van zijn unieke historiek wel overeind blijven. De op grootheidswaanzin gebouwde projecten in Valencia zullen sneller worden geschrapt.
In ieder geval blijven alle wegen open voor de Belg om zijn carrière in de F1 tot een succes te maken. Hij is snel, betrouwbaar, bescheiden - voor zolang dat duurt - en heeft als 27-jarige een volwassen inzicht in het reilen en zeielen van een team. Voor alles wéét hij dat een tegenslag niet genoeg is om de droom op te geven. Voor Jérôme zou het altijd te vroeg zijn om op te geven. Michaël Schumacher (43) denkt er net zo over.
Bertrand BAGUETTE (tweede van links op bijlage) is al sinds het ontstaan van het RACB Nationaal Team lid. Dit jaar komt Bertrand Baguette uit in het nieuwe FIA World Endurance Championship dat op 17 maart start met de "12 Uren van Sebring". Bertrand zal een LMP1 besturen van het in Magny-Cours gevestigde OAK-Racing. Uiteraard wordt hij zo één van de blikvangers van de "Zes Uren van Francorchamps", de Belgische manche van het WEC. Daaruit vloeit voort dat hij logischerwijze ook in de "24 Uren van Le Mans" (16 en 17 juni 2012) zal rijden. Dus ook "La Journée de Test" die op 3 juni 2012 in La Sarthe doorgaat. Een drukke periode, want jaja hij rijdt op 27 mei 2012 de "500 Mijlen van Indianapolis". Als die afspraken in je succesagenda staan, behoor je tot de Grote Mijnheren.
Thierry NEUVILLE (vierde van links op bijlage) heeft van zowat iedereen een onvoorwaardelijke steun. Zijn talent, innemendheid, eerlijkheid en bescheidenheid delen hem in bij de grootste talenten die in ons land zijn ontdekt. Van huis uit Duitstalig belet hem dat niet om in andere talen iedereen vriendelijk te woord te staan. Hij zit momenteel in de hoogste regionen van de rallysport, het WRC waarin zelfs achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb over Thierry spreekt. Met zijn Citroën DS3 WRC doet hij ervaring op in de schaduw van de grootmeester. Zijn steile opmars naar de hoogste toppen van roem is met zekerheid ingezet.
Aanvankelijk stonden er negen WRC-manches op het programma van Neuville, maar dankzij de tussenkomst van het RNT en haar partners kan hij nu twee rally's extra rijden: de "Rally de France-Alsace" en de "Rally de Espana".
Stoffel VANDOORNE (-) Laureaat van het RACB National Team Stuurwiel in 2010, F4 Eurocup, 1.6 liter kampioen in hetzelfde seizoen, kortom de...19-jarige Soffel Vandoorne begint in 2012 aan zijn derde seizoen in de éénzitterij.
Als lid van Josef Kaufmann Racing gaat Stoffel in zijn tweede jaar in de zeer hoogstaande Europa Cup Formula Renault 2.0 ronduit voor de titel. De testsessies die hij afgelopen winter met het kampioenenteam kon afwerken hebben al hun vruchten afgeworpen. Het klikt duidelijk uitstekend tussen de jonge Belg en het Duitse team.
Naast de 14 wedstrijden van de Eurocup FR 2.0 (waarvan de Belgische wedstrijden op 2 en 3 juni in het Kader van de World Series by Renault worden gereden) tekent Stoffel ook present in drie meetings van de NEC, om aldus de wedstrijden van de Europcup beter te kunnen voorbereiden.
Kevin DEMAERSCHALK richtte zich als vice-Europees kampioen Karting met succes naar de rallysport. Hij kwam vorig jaar zelfs heel dicht bij de eindzege in de Citroën Racing Trophy Benelux. In 2012 bestuurt hij een DS3 RS in de Franse Citroën Racing Trophy. De auto komt uit de werkplaatsen van PH Sport en zal in dezelfde kleuren als de bolide van Stoffel Vandoorne worden gedecoreerd. Deze Trophy bestaat uit drie rally's op asfalt en drie op onverhard. Het is een uitstekende leerschool. Het programma van Kevin zal worden uitgebreid met een deelname aan de Rally van Wallonië, de Geko Ypres Rally en de Omloop van Vlaanderen, dit telkens aan het stuur van een Citroën DS3 van MY Racing. Het is mogelijk dat er in de loop van het seizoen nog meer wedstrijden van de Citroën Racing Trophy BeLux aan het programma worden toegevoegd. In dit selecte gezelschap missen we toch de naam Laurens Vanthoor.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:RACB/KACB)
Magna-Steyr dat destijds betrokken was als mogelijke overnemer van het verlieslatende Opel zal in Genève drie autoconcepten in één voertuig brengen. Het zal de naam Mila Coupic Concept meekrijgen en voor verrassing zorgen. Het is zowel een vlotte SUV, een robuuste Pick-Up als een mogelijke Cabrio. Dat allemaal in één auto. Magna die speciale reeksen voor derden bouwt, is tot in de fijnste vezels vergroeid met de automobielbouw en zijn assemblagetechnieken. MILA is de naam die staat voor de familie ontwikkelings/labowagens die Magna voor zichzelf gebruikt als vorserswerk. Deze "Coupic Concept" is de jongste van zes Mila's die nu de familie uitmaken binnen Magna met zetel in het Oostenrijkse Graz.(wr/Foto:Magna)
Door de komst van Kimi Raïkkonen kan Lotus GP wellicht dit nieuwe seizoen al aansluiting vinden bij het betere middenveld zoals Mercedes met de W03. Mc Laren-Mercedes hoort daar natuurlijk ook bij. Zo op het eerste gezicht te zien is het een onderonsje van wereldkampioenen. Sebastien Vettel (RB8), Lewis Hamilton en Jenson Button (Mc Laren), Fernando Alonso (Ferrari), Kimi Raïkkonen (Lotus-Renault) zoals gezegd, zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (Mercedes) voeren de stoet aan. Ze doen de vraag rijzen wat de anderen er nog in lopen te doen. Caterham, HRT en Marussia, de kleinere teams maken eigenlijk geen schijn van kans op enige knalprestatie. Eén uitzondering is hier niet genoemd: Williams. Omdat hij nieuwe en meerdere sponsors heeft kunnen aantrekken in de winter en met de Renaultmotor rijdt. Die motor is net als die van Mercedes een referentie.
Ter herinnering, het gaat telkens voor alle teams - groot en klein - om een V8 met een cilinderinhoud van 2,4 liter die een maximum regime van 18.000 t/m draait. Het precieze vermogen geven de teams niet vrij maar het draait om 551 kW (750 pk), vermeerderd met de 60 kW (82 pk) die via vertragingsenergie in het KERS-systeem kan opgebouwd worden door de piloot weer kan aangesproken worden als hij dat wenst. Er wordt momenteel weinig over dat "Kinetic Energy Recovery System) gesproken. Daar zullen nog rare apen vanuit de mouw komen. Zo langs zijn haakneus weg liet Alain Prost al weten dat Red Bull weerom favoriet is maar dat de geimelijke lach van Schumacher wat verraadt. Mogelijk hult Mercedes zijn slagkracht in zwijgzaamheid van Ross Brawn, die d'r na een eerder gematigd seizoen 2011, ook al lang niet meer stuurs uitziet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Het zal je maar overkomen dat je auto's moet maken om aan den brode te komen. Penibelste vraag die daarbij rijst is "wat willen de mensen eigenlijk ?" en hoe brei je in een turbulente wereldeconomie aan iedere wens een prijskaartje dat sociaal niet wordt afgestoten ? Het komende Salon van Genève zal in die context staan, welke andere slogans ook worden afgevuurd op een - althans daar - rijk publiek. Vriend en vijand wisselen er gedachten uit. Meestal zonder iets te zeggen. Wat gelal misschien. Want de feiten vandaag zijn duidelijk. Volkswagen stak in de wereldproductie het door Fukushima getroffen Toyota voorbij en zweert tegen 2018 de grootste autoproducent ter wereld te zijn. Als dat in de achterkamertjes van het nu op leeftijd zijnde autogenie Ferdinand Piëch is beslist met de blaffende autoritaire stem die hem eigen is, dan is de kans groot dat die voorspelling zal uitkomen. Hij is één van de machtigste automannen ter wereld en beslist in Duitsland de verpersoonlijking van het begrip "auto", "autosport" "und Produktion...Ordnung müss sein", ook al zie je hem minder op het toneel.
Op het eerste gezicht heeft dat niets te maken met iedereen die in Genève een graan van het grote autogeld wil meepikken. Hoewel, niet ieder automerk zit op een "oorlogskas" van 17 miljard cash zoals VW. Vele banken staan met graagte in de rij om een kruimel te krijgen. Namen noemen zou ons te ver leiden. Maar na te hebben vermeld dat Renault het in Frankrijk financieel veel beter deed dan Peugeot. Minder kosten, meer winsten is de betrachting van ieder automerk. Daarom moeten auto's met alsmaar minder onderdelen sneller in elkaar worden gevezen. Baron Michel de La Roche, destijds verlicht despotisch directeur van Nissan zei het dertig jaar geleden al: "de auto-industrie blijft niet werkverschaffend." Althans niet massaal. Opel, Nedcar, Saab, om maar enkele concrete gevallen te noemen. Dus is het zaaks de mensen die nog centen hebben, die nog werk hebben en kunnen lenen - als hun bank niet failliet is - aan te spreken op de emoties die "den automobiel" nog losmaakt. Gespierde vorm, compact wegens plaatsgebrek en parkeeronkunde, macho-allures wegens de kost wat kost mogelijk armere buren. Overtroeven mag een centje kosten. Verbaal en financieel. Ook geleende luxe valt daaronder.
Het nieuwe aanbod is ervan doorweven. Nissan beleefde een supersalon van Brussel dank zij de Qaishqai en de Juke. De mensen worden er gek van, maar dàt zijn ze. De "CompacteCrossOvers" die het begrip "Sportly Utility Vehicle" hebben verruimd met het comfort van een limousine, de sportiviteit van een racewagen en een functionaliteit die aan Leg(i)o-bouwdozen grenst. (voorbeeld: Nissan Juke met CVT...). De andere merken laten zich ook niet onbetuigd. Mazda's nieuwe CX-5 met de toptechnologie die "Sky-Activ" heet, luidt met 4,6 l/100 km aan diesel en 119 g/km aan CO2-uitstoot een nieuw tijdperk in voor het merk. Geheim achter het resultaat: gewichtsvermindering, compacter. Net zoals de "teaser" die Nissan nu net voor het Genève lanceert: de Nissan Hi-Cross Concept. Na de "Invitation", de Juke Nismo Concept nu ook een test om de publieke reacties te zien. En zoals iedereen weet is het oog het eerste dat wat wil.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mazda en Nissan)
Mazda Motor BeLux heeft een overeenkomst gesloten met de Lessius Hogeschool in Mechelen. Zo'n samenwerking is een zege voor de autosector omdat er hoge nood is aan vakmensen. Minder jongeren slaan een autotechnische studieweg omdat "automecanicien" vandaag de dag niet van de poes is. Goede autotechnici hebben een hoge vorming en hebben een ruimer idee van de context waarin ze hun vak uitoefenen dan in de tijd waar het alleen over "een vuile bougie" ging. Elektronisch inzicht in de samenstelling van het brandbare mengsel dat in de motor gaat en analyse van de uitlaatgassen die de diesel- of Ottomotor verlaten en de daarmee samenhangende milieuproblematiek zijn van primair belang. Zeg dus niet zomaar een "mekaniekerke" tegen een auto-ingenieur. Want dan maakt u een grote vergissing.
Mazda stelt elektronische leerplatforms ter beschikking van de Lessius Hogeschool in Mechelen, maar ook oefenvoertuige. "Last but not leas t" stelt het merk ook echte stage-plaatsen ter beschikking in hun vestigingen en die van hun dealers. Daar komen de jonge mensen daadwerkelijk in contact met de bedrijfswereld en de handling aan de auto's én de klantenbinding die van hun welopgevoed zijn moet groeien. De stage-plaatsen zijn zowel op Bachelor- als Masterniveau.
Dokter-Diploma-Ingenieurs komen vooralsnog niet aan bod. Die maken zelf naam zoals - bijvoorbeeld - de vroegere President van de Mazda Motor Company in Hiroshima, Kenichi Yamamoto. Die durfde de erfenis van de rotatiemotor aan. In de RX8 zitten "rotary-engines" die op waterstof draaien. Een uitdaging die stilaan wegdeemstert, te voelen aan het weinige nieuws dat van het experiment in Noorwegen doordringt. Maar misschien vonken in de geesten van de Bachelor- en Masterstudenten wel een nieuwe ideeën op...Het mes snijdt aan twee kanten: dat van de Hogeschool en dat van Mazda(Tekst:Walter Rombauts/Foto:'s Mazda)
We leven naar 1 maart toe in de Formule 1 waar de laatste testsessie wordt afgerond in Barcelona alvorens het WK F1 2012 in Australië begint. Zoals gisteren gezegd verkeert iedereen in het ongewisse. Ingenieurs en teambazen snuffelen rond elkaars creaties, want al hebben veel bolides dezelfde krachtbronnen (Renault in acht wagens...), de aerodynamika verschilt onderling in details en eigenlijk is voorlopig Mc Laren-Mercedes samen met Marussia de enigen met een leuke snoet. Zogoed als alle anderen zijn lelijk gebekt. Precies omdat er onder de glitter zoveel industrieel belang zit (Mercedes zes teams, Ferrari dochteronderneming van Fiat, Renault wereldvolumeconstructeur) is het gezicht van de industrie naar publiek en media toe zo belangrijk. Vorige dagen kondigde Renault aan dat Alain Prost de ambassadeur van het merk wordt. Toeval of niet: 2012 is het jaar waarin Renault opnieuw Frank Williams met motoren bevoorraadt. De "Professor", zoals Prost als nikename droeg, hoeft dus niet echt te worden geintroduceerd.
Vier wereldtitels in de F1, fantastische koorddanser met Dacia in de Andros Trophée op ijs en sneeuw en natuurlijk kenner tot op het bot. Bovendien is de Fransman ook niet van de jongste en kijkt met wijzere blik naar de gebeurtenissen dan toen hij met Ayrton Senna haat en nijd moest delen. Gedeelde schuld zeggen nu ook de oudere pennenlikkers. De ambities, de inzet, het wederzijds talent was te groot, de karakters onverzoenbaar en daarmee is nu zowat alles gezegd. Voor Alain Prost - pionieer bij Renault in de F1 - begint een derde of vierde jeugd - en is toegankelijker dan ooit. Kwestie van rust, vrede en comfort in de "oude" dag.
Ook al plakt men dan F1 als etiket op je voorhoofd. de wereld waarin vooral rust en vrede niet vanzelfsprekend zijn. Alain Prost werd wereldkampioen in 1985 en 1986 met Mc Laren- Porsche, in 1989 met Mc Laren-Honda en in 1993 met Williams-Renault. Hij reed 199 GP's en won er 51. Alain is 57 jaar jong en zoon Nicolas is vaak te zien in Le Mans en in de Trophée Andros waarin hij voor twee jaar een race won met elektrische auto's. Vader plaatste het model Dacia Lodge dit jaar nog in de kijker. Belangrijk, want het productiemodel wordt volgende week voogesteld op het Salon van Genève.
Op het terrein beweert Ross Brawn (Mercedes GP) dat hij nog power zoekt en de winnende W03 nog niet voor de hand ligt. Nico Rosberg daarentegen beweert dat als de zilverpijl nog "iets" aan competiviteit wint, hij op zoek gaat naar GP-zege's. Vorige dagen heeft ook zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher zich op die vraag lachend uitgelaten. Zonder te bevestigen. En Mark Webber die in functie van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zal rijden om de kostbare punten voor de constructeurs te sprokkelen, zal wel eens worden bedacht met een zege. Dat moet gezegd, bij Red Bull heerst fatsoen. Het is daar niet zoals bij Ferrari waar Barichello ploegmaat Schumacher moest voorbij laten, of de druk die nu op Felipe Massa wordt gezet ten voordele van Fernando Alonso. Trouwens wordt Luca Di Montezemolo er heel nerveus van dat er met die nieuwe F2012 nog niets is gebakken...Binnen drie weken is de eerste race: 18 maart 2012 - Albertpark(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault, DPPI en Mercedes)
Twee van de drie officiële préseizoen-trainingen voor de Formule 1in Barcelona zijn afgelopen. De Japanner Kobayashi in zijn Sauber C31 sloot ze met een chrono van 1'22"312 snelst af. De naderhandse conclusie is dat niet één team echt dominant is geweest. Althans is dat de heersende sfeer. In tegenstelling daarvan denkt Red Bull's Adrian Newey daar anders over. "Mercedes brouwt iets dat we niet echt kunnen zien", verklaarde hij Sport Bild. "Ze verstoppen iets waarmee ze de concurrentie willen verrassen in Australië. Het moet iets zijn dat snel aan te passen is, of zich gemakkelijk laat copiëren. Anders zouden ze niet zo'n moeite doen om het te verbergen. Zie de tijden van Schumacher. Hij loopt er goedgemutst bij met zijn 43 lentes. Onderschat nimmer Ross Brawn...Ik let vooral op de voorvleugel aan de auto." Mogelijk is het stemmingmakerij. De wereld van glitter en geld heeft dat nodig. De laatste trainingen gaan door van 1 t/m 4maart a.s. waarna Bernie's Circus naar Australië reist om er op 18 maart 2012 aan de eerste race van het WK F1 te beginnen.(wr)