Mazda Motor BeLux heeft een overeenkomst gesloten met de Lessius Hogeschool in Mechelen. Zo'n samenwerking is een zege voor de autosector omdat er hoge nood is aan vakmensen. Minder jongeren slaan een autotechnische studieweg omdat "automecanicien" vandaag de dag niet van de poes is. Goede autotechnici hebben een hoge vorming en hebben een ruimer idee van de context waarin ze hun vak uitoefenen dan in de tijd waar het alleen over "een vuile bougie" ging. Elektronisch inzicht in de samenstelling van het brandbare mengsel dat in de motor gaat en analyse van de uitlaatgassen die de diesel- of Ottomotor verlaten en de daarmee samenhangende milieuproblematiek zijn van primair belang. Zeg dus niet zomaar een "mekaniekerke" tegen een auto-ingenieur. Want dan maakt u een grote vergissing.
Mazda stelt elektronische leerplatforms ter beschikking van de Lessius Hogeschool in Mechelen, maar ook oefenvoertuige. "Last but not leas t" stelt het merk ook echte stage-plaatsen ter beschikking in hun vestigingen en die van hun dealers. Daar komen de jonge mensen daadwerkelijk in contact met de bedrijfswereld en de handling aan de auto's én de klantenbinding die van hun welopgevoed zijn moet groeien. De stage-plaatsen zijn zowel op Bachelor- als Masterniveau.
Dokter-Diploma-Ingenieurs komen vooralsnog niet aan bod. Die maken zelf naam zoals - bijvoorbeeld - de vroegere President van de Mazda Motor Company in Hiroshima, Kenichi Yamamoto. Die durfde de erfenis van de rotatiemotor aan. In de RX8 zitten "rotary-engines" die op waterstof draaien. Een uitdaging die stilaan wegdeemstert, te voelen aan het weinige nieuws dat van het experiment in Noorwegen doordringt. Maar misschien vonken in de geesten van de Bachelor- en Masterstudenten wel een nieuwe ideeën op...Het mes snijdt aan twee kanten: dat van de Hogeschool en dat van Mazda(Tekst:Walter Rombauts/Foto:'s Mazda)
We leven naar 1 maart toe in de Formule 1 waar de laatste testsessie wordt afgerond in Barcelona alvorens het WK F1 2012 in Australië begint. Zoals gisteren gezegd verkeert iedereen in het ongewisse. Ingenieurs en teambazen snuffelen rond elkaars creaties, want al hebben veel bolides dezelfde krachtbronnen (Renault in acht wagens...), de aerodynamika verschilt onderling in details en eigenlijk is voorlopig Mc Laren-Mercedes samen met Marussia de enigen met een leuke snoet. Zogoed als alle anderen zijn lelijk gebekt. Precies omdat er onder de glitter zoveel industrieel belang zit (Mercedes zes teams, Ferrari dochteronderneming van Fiat, Renault wereldvolumeconstructeur) is het gezicht van de industrie naar publiek en media toe zo belangrijk. Vorige dagen kondigde Renault aan dat Alain Prost de ambassadeur van het merk wordt. Toeval of niet: 2012 is het jaar waarin Renault opnieuw Frank Williams met motoren bevoorraadt. De "Professor", zoals Prost als nikename droeg, hoeft dus niet echt te worden geintroduceerd.
Vier wereldtitels in de F1, fantastische koorddanser met Dacia in de Andros Trophée op ijs en sneeuw en natuurlijk kenner tot op het bot. Bovendien is de Fransman ook niet van de jongste en kijkt met wijzere blik naar de gebeurtenissen dan toen hij met Ayrton Senna haat en nijd moest delen. Gedeelde schuld zeggen nu ook de oudere pennenlikkers. De ambities, de inzet, het wederzijds talent was te groot, de karakters onverzoenbaar en daarmee is nu zowat alles gezegd. Voor Alain Prost - pionieer bij Renault in de F1 - begint een derde of vierde jeugd - en is toegankelijker dan ooit. Kwestie van rust, vrede en comfort in de "oude" dag.
Ook al plakt men dan F1 als etiket op je voorhoofd. de wereld waarin vooral rust en vrede niet vanzelfsprekend zijn. Alain Prost werd wereldkampioen in 1985 en 1986 met Mc Laren- Porsche, in 1989 met Mc Laren-Honda en in 1993 met Williams-Renault. Hij reed 199 GP's en won er 51. Alain is 57 jaar jong en zoon Nicolas is vaak te zien in Le Mans en in de Trophée Andros waarin hij voor twee jaar een race won met elektrische auto's. Vader plaatste het model Dacia Lodge dit jaar nog in de kijker. Belangrijk, want het productiemodel wordt volgende week voogesteld op het Salon van Genève.
Op het terrein beweert Ross Brawn (Mercedes GP) dat hij nog power zoekt en de winnende W03 nog niet voor de hand ligt. Nico Rosberg daarentegen beweert dat als de zilverpijl nog "iets" aan competiviteit wint, hij op zoek gaat naar GP-zege's. Vorige dagen heeft ook zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher zich op die vraag lachend uitgelaten. Zonder te bevestigen. En Mark Webber die in functie van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zal rijden om de kostbare punten voor de constructeurs te sprokkelen, zal wel eens worden bedacht met een zege. Dat moet gezegd, bij Red Bull heerst fatsoen. Het is daar niet zoals bij Ferrari waar Barichello ploegmaat Schumacher moest voorbij laten, of de druk die nu op Felipe Massa wordt gezet ten voordele van Fernando Alonso. Trouwens wordt Luca Di Montezemolo er heel nerveus van dat er met die nieuwe F2012 nog niets is gebakken...Binnen drie weken is de eerste race: 18 maart 2012 - Albertpark(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault, DPPI en Mercedes)
Twee van de drie officiële préseizoen-trainingen voor de Formule 1in Barcelona zijn afgelopen. De Japanner Kobayashi in zijn Sauber C31 sloot ze met een chrono van 1'22"312 snelst af. De naderhandse conclusie is dat niet één team echt dominant is geweest. Althans is dat de heersende sfeer. In tegenstelling daarvan denkt Red Bull's Adrian Newey daar anders over. "Mercedes brouwt iets dat we niet echt kunnen zien", verklaarde hij Sport Bild. "Ze verstoppen iets waarmee ze de concurrentie willen verrassen in Australië. Het moet iets zijn dat snel aan te passen is, of zich gemakkelijk laat copiëren. Anders zouden ze niet zo'n moeite doen om het te verbergen. Zie de tijden van Schumacher. Hij loopt er goedgemutst bij met zijn 43 lentes. Onderschat nimmer Ross Brawn...Ik let vooral op de voorvleugel aan de auto." Mogelijk is het stemmingmakerij. De wereld van glitter en geld heeft dat nodig. De laatste trainingen gaan door van 1 t/m 4maart a.s. waarna Bernie's Circus naar Australië reist om er op 18 maart 2012 aan de eerste race van het WK F1 te beginnen.(wr)
Met 1'22"391 op superzachte Pirelli-rubbers plaatste Pastor Maldonado (25) de Williams-Renault FW34 aan de spits van de timetabel tijdens de derde dag van de trainingen in Barcelona. Daarmee verschalkte hij zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher die met de Mercedes W03 de tweede chrono pakte (1'23"384) en zag dat er een gat gaapte dat tot nadenken moet stemmen. Zo ook botert het niet echt voor Mc Laren-Mercedes en zeker niet voor Ferrari waar men met de F2012 eigenlijk met de handen in het haar zit. Red Bull's "boy's" zijn tevreden over een duidelijk geëvolueerde en handelbare RB8-Renault waarover Lewis Hamilton zich bewonderend uitliet.
"Als je er achter rijdt zie je gewoon dat die RB8 makkelijk te sturen is. Het zal zeer moeilijk zijn om Vettel te verslaan. Je weet nu vandaag niet hoeveel brandstof er aan boord is, welke racestrategie en bandenplannen er worden uitgekiend, maar 't is zeker dat Red Bull - en dus ook Renault - een hoofdrol zal opeisen. Vandaag zapte Webber naar een zesde tijd die het team met de glimlach verwerkte.Wie helemaal zit te piekeren is Lotus. Na een spetterend begin in Jerez met een snelste openingstijd van Kimi Raïkkonen is het team met de staart tussen de teamrommel naar huis vertrokken om een onoverkomelijk chassisprobleem op te lossen. De teamleiding onderhandelt al om enkele dagen extra training te krijgen.(wr/Foto:met toestemming Maldonado)
HYUNDAI STELT NIEUWE TELG i30-FAMILIE VOOR IN GENEVE
Hyundai geeft de eerste foto's vrij van de "New Generation i30 Wagon", ruimschoots voor het Salon van Genève zijn deuren opent. Deze break is de tweede telg van de nieuwe i30-familie die de slagkracht van Hyundai in het C-segment moet versterken. De stijlvolle "Wagon" maakt gebruik van dezelfde motoren en transmissies als de door het publiek goed onthaalde "New Generation i30 Vijfdeurs". De "Wagon" heeft echter een langer koetswerk en daardoor een beduidend grotere koffer die een groot laadvolume toelaat.
De totale koetswerklengte is 4.485 mm, wat 185 mm meer is dan de Vijfdeursvariant. Daarmee werpt deze auto zich op als één van de ruimste breaks in het Europese C-segment en is hij 10 mm langer dan de oorspronkelijke i30 Wagon. De bagageruimte van de nieuwe i30 Wagon is 528 liter, wat volgens Hyundai een record betekent in dit segment. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt wordt de capaciteit van de laadbak verdrievoudigd, dit tot 1.642 liter !
Net als zijn vijfdeurs-kameraad werd de "New Generation i30 Wagon" speciaal voor de Europese markt ontworpen en ontwikkeld in het R&D-cenrum van het merk in het Duitse Rüsselsheim. De ontwikkeling van beide carrosserievormen liep vanaf de eerste tekeningen parallel waardoor de designers een coherente stijl konden hanteren die de verwantschap met de andere Hyundai-modellen duidelijk maakt en die is geïnspireerd door de "Fluidic Sculpture", de zogenaamde "vormtaal" van het merk.
De voorzijde gaat getooid met het merkeigen zeshoekige radiatorrooster en de juweelachtige koplampen die ook de vijfdeursversie kenmerken. Maar vanaf de B-stijl pakt de "Wagon" uit met een duidelijk ander ontwerp. De daklijn loopt verder door naar achteren en vormt een dynamische boog over de flexibele passagiers/bagageruimte. Hyundai schrijft er zoveel dynamiek aan toe "dat de auto ook in stilstand lijkt te bewegen". Magie van het puurste gehalte. Maar het roesgevend effect is natuurlijk gepuurd uit de "Fluidic Sculpure"-filosofie. En daar is niks mis mee. Altijd moet dieper worden gedacht om aspecten te concretiseren opdat men boven de concurrentie zou uitstijgen. Dat lukt Hyundai soms aardig.
De uitstraling is dynamisch. Dat is het minst dat kan worden gezegd. Het karakter van de auto wordt nog versterkt door een markante lijn die horizontaal over de flanken loopt en achteraan opwaarts eindigt in de achterlichtblokken. De achterruit zelf buigt zich om de D-stijlen heen en creëert niet enkel extra lichtinval in het interieur, maar verbetert ook het zicht schuin naar achteren. Belangrijk ! De diep uitgesneden kofferklep levert de auto een "cleane" look op. Doordat hij tot op bumperhoogte opent, wordt in- en uitladen een pretje.
De nieuwe i30 Wagon wordt aangeboden met dezelfde benzine- en dieselmotoren als de vijfdeurs, die 66 kW (90 pk) en 99 kW (135 pk) produceren. Het ecologische Blue Drive-pakket wordt standaard meegeleverd in de BeLux en tilt de ecologische prestaties nog wat op. Kopers van deze auto genietn absolute gemoedsrust dankzij het "5 Year Triple Care"-programma. Dat impliceert vijf jaar onbeperkte waarborg, vijf jaar Europese pechverhelping en vijf jaar "health checks".
De nieuwe Hyundai i30 Wagon wordt samen met de andere nieuwigheden van het Zuid-Koreaanse merk onthuld tijdens de persconferentie van dinsdag 6 maart 2012 die om 9.45 uur in Hal 1 in Genève doorgaat. Daar zal wellicht Allan Rushforth, Senior Vice President en Chief Operating Officer - oef - van Hyundai Motor Europe het woord voeren. Wedden dat hij de nieuwe i30 Wagon lof zal toezwaaien ? Zoals flexibel gebruiksgemak. Een stijlvolle verpakking van een hoog laadvolume en actieve gezinnen als verkoopsdoelgroep.(wr/Foto's:Hyundai)
Tijdens de tweede officiële trainingsdag in Barcelona heeft niemand de 1'22"608 van Nico Hulkenberg nog scherper kunnen zetten. De 24-jarige coureur van Force India zette die chrono tegen lunchtijd. Mocht Sergio Perez geen uitlaatproblemen hebben gekend met de uitlaat van zijn Sauber, kon het anders zijn verlopen. Perez zette een nette tijd neer met 1'22"648, dus 0,040 verschil met Hulkenberg die 100 ronden reed. De meeste teams simuleerden vandaag een volle race. Red Bull en Mercedes sloegen daar niet écht in maar regerend wereldkampioen Sebastien Vettel haakte met 1'22"891 toch op de derde plaats. Fernando Alonso werd vierde met 1'23"180 en kende ook al veel verschillende configuraties van de uitlaat waarmee hij in de ochtend veel tijd verloor. Rosberg pakte de zevende tijd (1'24"555) en Charles Pic die bij Marussia onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio vervangt wegens grotere geldvalies was ruim 5" trager dan de snelste van de tien vandaag.(wr/Foto:Force India)
Het is telkens een huzarenstukje om uit het hoofd een reconstructie te maken van een auto die lang geleden "leefde". Wat de Ford RS200 betreft is de scherpste herinnering een zwaar ongeval van de Zwitserse Formule 1 coureur Marc Surer in de ADAC Hessenrally in 1986. Zijn co-piloot kwam daarbij om het leven. Verder leveren de herinneringen beelden op van halverwege de jaren '80 toen de groep B in de rally's ontstond. Het chassis zou zijn ontworpen door Tony Southgate die uit de F1 kwam en in 1991 werd de Noor Martin Schanche Europees Rallycrosskampioen met deze auto. Dan haperen de memories.
De Ford RS200 woog 1050 kg en werd door een centraal achterin gemonteerde motor van 1803 cm3 (boring x slag: 86 x 77,6 mm) aangedreven. Duidelijk een overvierkantmotor die een compressieverhouding had van 7,2 : 1. Dat kwam omdat een Garrett T3 turbokompressor voor de volle cilindervulling zorgde waardoor bij 8.000 t/m een maximum vermogen van 450 pk voorhanden was. Vanuit stilstand bereikte de Ford RS200 in 2"8 100 km/h. De Zweed Stig Blomqvist en onze eigenste Robert Droogmans waren voor mij de bijzonderste coureurs. Maar deze schets van de Ford RS200 is verre van compleet. Puzzelwerk dus nog.(wr/Foto:Ford)
De moeilijkheden met betrekking tot de organisatie in 2012 van de grote omloop-kampioenschappen zijn iedereen vandaag zeker bekend.
Ter herinnering delen we nogmaals mede dat de gebruikelijke organisatoren van BTCS, Belcar en VW Fun Cup in 2009 hun ondernemingen hebben verkocht aan de "Speedworld"-groep. Deze wordt gecontroleerd door de familie Lemoine.
Minder dan drie jaar later blijkt het beheer van deze Kampioenschappen door Speedworld een daverende mislukking te zijn, dit zowel op het vlak van organisatie als op financieel vlak. De Koninklijke Automobiel Club van België, in sportmiddens wegens overlevering RACB genoemd, zag zich genoodzaakt om Speedworld elke erkenning af te nemen.
Meerdere kandidaturen werden ontvangen met betrekking tot de organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 en deze werden al allemaal onderzocht. Een definitieve keuze is dan ook nakend, daarbij rekening houdend met alle betrokkenen in de autosport.
De analyse van de oorzaken van de mislukking van Speedworld heeft RACB er reeds toe genoopt om iedere onderneming van deze groep uit te schakelen, evenals alle personen die er een functie van bestuurder of feitelijk bestuurder op zich hebben genomen.
De definitieve aanpak en de praktische organisatie van deze omloopkampioenschappen in 2012 zullen worden meegedeeld van zodra de huidige onderhandelingen zullen zijn beëindigd.(RACB-mededeling)
Met het Salon van Genève in zicht tovert Daimler - ongevoelig voor de crisis - via Mercedes-Benz nog snel een wit konijn uit de hoed. Het is SL 63 AMG die een geheel aluminium carrosserie heeft en daardoor 125 kg lichter weegt dan zijn voorganger. Het nieuwe leeggewicht van 1845 kg wordt tot leven gewekt door of een 395 kW (537 pk), of een 415 kW (564 pk) sterke V8 biturbo, maar dan met "AMG Performance-pakket). De beide voorin gebouwde motoren voor respectievelijk...800 en 900 Nm. Genoeg om een asfaltlaag op te rollen. De prestaties van 0 naar 100 km/h die via een AMG Speedshift (zeven gangen) geburen zijn 4,3" en 4,2".
De topsnelheid van de twee versies is vrijwillig beperkt tot 250 km/h, maar "losgelaten" kan de krachtpatser met alle gemak over de 320 km/h. Het brandstofverbruik bedraagt 9 liter op 100 km en dat is 30% lager dan het nu uitlopende model. Er is ook een stop/startsysteem op de auto en de verchroomde AMG-uitlaten produceren een rumoer waarvan kenners zullen zeggen dat het "a beuatifull noise" is. Ware onze wereld niet zo chaotisch dan zou dat best waar kunnen zijn. Nu worden dergelijke volbloeden vaak monddood gemaakt door de files. Maar in Genève zullen de bezoekers elkaar vettrappelen om erbij te geraken. Voor de Ster die niet bleef stilstaan...(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Hoewel hij naast de W02 uit 2011 al te zien was in de eerste officiële testritten in Jerez, is de Mercedes AMG Petronas F1 W03 pas vanochtend 21 februari 2014 voorgesteld in Barcelona. Schumacher en Rosberg zetten zich broederlijk naast elkaar, elks op één band. Het leverde een mooi plaatje op. De renstal had ook nog het plezier in Isofoton een nieuwe partner te mogen ontmoeten, vermeerderd met ook nog Thomas Sabo. Onder de concurrentie vindt vooral Red Bull in de stem van Adrien Newey het bijzonder verdacht dat Mercedes met de voorstelling zo lang heeft gewacht. "Ze voeren iets in het schild", meent Newey te grommen.
Voortgaande op de tijden van Jerez-de-la-Frontera kan worden verondersteld dat Mercedes een rol in de spits gaat spelen. Schumacher pakte de tweede dag de beste tijd, Rosberg, met de ouwe knar W02 hield Mercedes de derde dag aan de spits. Vandaag begonnen in Barcelona de tweede officiële testritten van het voorseizoen met alle teams. Vettel plaatste zijn RB8-Renault alvast op de snelste wijzerpin. Er wordt vooral uitgekeken naar Ferrari met de F2012 waarvan volgens Fernando Alonso slechts 20% van het team van de werking ervan echt op de hoogte is. De Spanjaard die even tijdens de vierde dag kwam piepen in Jerez verwacht in Barcelona zijn fans opnieuw enthousiast te kunnen maken. Vandaag reed Vettel in zijn RB8-Renault de snelste chrono in Barcelona in 1'23"265.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Uit de oude Zolderdozen kwam deze tekst uit de Gazet van Antwerpen boven. Op 23 november 1972 meldde de 3Frut" dat Antwerp Motor Union vijftien jaar bestond. Ondertussen is dat vijftig jaar en mag de organiserende autosportclub zich nu de Koninklijke Antwerp Motor noemen. Het is een rijke geschiedenis van echte autosportkennis. AMU leverde stand- en baancommissarissen tot in Le Mans toe. In bijlage voegen we het krantenbericht toe. Hopelijk is het vergeelde dokument nog leesbaar.(wr)
Nu Zolder volgend jaar 50 jaar bestaat worden de oude dzoen op zolder eens opengemaakt. Lukraak komt er één en ander te voorschijn waaraan we nog maar zelden denken. Hier een foto uit 1983 van - zeg maar - Mijnheer Robert Janssens tijdens een Formule Ford-wedstrijd. Eén van de velen waarin hij zich verdienstelijk wist te maken. Toen Robert later zag dat hij wel talent had maar niet de centen om bij de grootste namen in hogere disciplines te geraken koos hij als ingenieur wijselijk voor een labojob bij ELF. Schrijver dezes heeft aan deze mijnheer de beste herinneringen. Alle contacten waren gewoon, nooit opgeklopt, nooit pretentie. Alleen goede resultaten achter het stuurtje.(wr)
NEW YORK INTERNATIONAL AUTOSHOW LICHT SLUIER VAN 2013
Als van 6 tot 15 april 2012 de New York International Autoshow doorgaat zijn de emotoes van Genève al achter de rug. Menigeen rond het Vrijheidsbeeld spreekt daar daar al van het modeljaar 2013. Zo zal de SRT Viper als één van de eersten in de schelle spots staan.(wr)
JEAN-PIERRE VAN DE WAUWER WINT LEGENDS BOUCLES DE SPA
Het Belgisch gouden autosportmonument Jean-Pierre Van de Wauwer heeft met Eric Marnette in een Lancia Beta Monte Carlo "4" de Legends Boucles de Spa gewonnen. Het is een gedroomde top in een carrière waarin "Vande" weleens de Poulidor van de Belgische autosport werd genoemd. Aanvankelijk leidde François Duval (Ford Escort) en als diens versnellingsbak stuk ging namWRC-rijder Thierry Neuville (Citroën) de spits waar. Hij leek regelrecht op de zege af te stevenen ware het niet dat motorpech in de laatste proef de laurierkrans naar JP Van de Wauwer zond. In de tweede "speciale" van de onwaarschijnlijke publiekstrekker ging Bertrand Baguette uit de baan en moest naar een ziekenhuis. Met een hersenschudding en een sleutelbeenbreuk mocht hij snel het hospitaal verlaten. Bevestiging van de juiste verwondingen zijn er niet écht op betrouwbare basis.
Feit is dat een éénzitterkampioen in, net als Robert Kubica, naast zijn specialiteit (circuit en éénzitters) risico's neemt in rally's. Kubica kostte een dom maar zo erg ongeval wel zijn F1-stuurtje. Althans zeker en vast voor dit jaar. André Lotterer, die in de RAS- en Circuit Zolder-kleuren uitkwam finishte verdienstelijk achtste wat in zijn rallydoop als endurance-coureur niet slecht is. Zijn navigator Jean-Marc Fontin deelt in die eer. Zij eindigden net achter...Björn Waldegaard (68...) die met Stéphane Prévot reed in een Ferrari 308 GTB. De Zweed die ooit op het rallycircuit van Opgrimbie aardbevingen op wielen veroorzaakte was in 1979 de eerste winnaar van het door de FIA ingestelde WK Rally voor Piloten. Vorig jaar won hij nog de "Legend East African Safari"... Thuisrijders Marc Duez werd éénentwintigste in - hoe kan het anders - een Porsche 911 Carrera RS3.
Bij filtering van de indrukwekkende lijst van 322 starters en 100 ter aankomst - waartussen de grootste namen - is het leuk andermaal vast te stellen dat rally en circuit zo'n twee verschillende disciplines zijn. Er zijn maar weinigen die de twee beheersen. Achtvoudig wereldkampioen rally Sebastien Loeb in 2007 in Le Mans met Pescarolo: knap maar niet overtuigend. Wereldkampioen F1 Kimi Raikkonen in de rally's in de bomen en ravijnen. Opnieuw in de F1 met Lotus-Renault: kandidaat tweede wereldtitel... Schoenmaker blijf bij Uw leest is de les die we uit een onwaarschijnlijke mixed van wagens, piloten en navigators kunnen trekken. De "Legend Boucles de Spa" zijn zo overdonderend geweest dat het evenement last krijgt met z'n eigen populariteit. Wat moslims naar Mekka voert, voeren ridders in legendarische "karren" autosportpuristen naar Spa. De plaats waar het altijd bruist van leven en klasse. Er waren zoveel toeschouwers dat de organisatoren ze tot voorzichtigheid aanmaanden. Soms deed het denken aan sommige TAP-rally's in Portugal waar "om ter langst voor de aanstormende auto's blijven staan" op stierenvechten ging gelijken. In Spa werd gelukkig niemand op de horens genomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Circuit Zolder)
Naast de "Invitation" is de Nissan Juke Nismo Concept de tweede auto waarmee Nissan's legendarische motorsportafdeling in de kijker komt. De auto beleefde eigenlijk zijn debuut in 2011 tijdens de Tokyo Motor Show. De "bewerking" door Nismo geeft de crossover-allure een flinke dosis sportieve verleidingskracht mee. Nismo's specialiteit is op basis van gewone modellen van het merk speciale versies te maken die onversneden rijplezier bieden. Deze Juke is één van de vier conceptcars waarmee Nissan in Genève zal snoeven.
De vier conceptauto's zullen worden geflankeerd door één van de ruimste gamma's ter wereld. Gaande van de stadswagen Pixo en supermini Micra over kaskrakers als de Juke en de Qashqai - die het Brusselse salon zo succesvol maakten - tot volbloed terreinauto's als de Pathfinder en Navara. De puur elektrische LEAF die zijn opmars traag maar zeker is begonnen en de GT-R superwagen waarop zelfs Porsche en Aston Martin wat jaloers zijn, rekenen we aan als "buiten categorie". Nissan claimt dat alle modellen één DNA-aspect in hun huid hebben: vernieuwing en opwinding.
Ondanks de economische crisis beleefde Nissan in 2011 in Europa het beste jaar. De verkoop lag 25% hoger dan in 2010 en het marktaandeel noteerde het hoogst ooit voor het merk: 3,7%. Iedere maand lagen de verkoopscijfers hoger dan tijdens dezelfde maand van het jaar daarvoor. De groei in Rusland, Frankrijk en Engeland vormden de Europese top 3. Rusland was goed voor een verkoop van 138.827 stuks, een stijging met 74%, de UK sloot af op 107.053 stuks (+11%) en Frankrijk nam 77.783 eenheden voor zijn rekening waarmee daar +31% werd genoteerd.
Het best verkopende Nissan-model was de Qashqai. Ondanks het feit dat dit model aan zijn vijfde levensjaar toe is, blijft zijn populariteit onverminderd. Het lijkt wel of de wetmatigheden van de autoindustrie voor deze auto niet van kracht zijn. In 2010 werden er in Europa meer dan 250.000 exemplaren verkocht waarmee hij een segmentoverstijgende crossover is met vijf zitplaatsen en in het geval van de Qashqai +2 zelfs met zeven zitplaatsen. Paul Willcox, Senior Vice President Sales and Marketing voor Europa tracht daarvoor een uitleg te geven.
Deze prestatie stoelt op het feit dat deze modellen, die in Europa ontworpen, ontwikkeld en zijn gebouwd, de afgelijnde segment-indelingen overstijgen. Nissan produceert ongeveer 70% van de voertuigen die in het gebied worden verkocht in haar fabrieken in Engeland, Spanje en Rusland. Daarmee speelt het Nissangamma in op de Europese verwachtingen. De vier conceptauto's in Genève zijn dan ook blikvangers om de reacties van de bezoekers te noteren op stijl, de kwaliteit, de geclaimde prestaties en milieugerichtheid." Na Brussel bevindt Nissan zich ook in Genève onder voorname wereldspelers van volumemerken.(wr)
Volgende week woensdag beginnen in Barcelona de tweede officiële testritten voor het WK Formule 1 2012. In de eerste in Jerez-de-la-Frontera kwam Mercedes met Michaël Schumacher en Nico Rosberg nogal goed uit de verf. Ze gebruikten zowel de W03 (2012) als de W02 (2011) en het was met de "oudste" dat Rosberg het team van Ross Brawn boven aan de tabellen hield in de derde dag. Natuurlijk is de auto die volgende dinsdag in Catalonië officieel wordt voorgesteld de W03, de nieuwste creatie van Stuttgart en Brackley die voluit "Mercedes AMG Petronas F1 W03 noemt. Om stipt 8.20 uur in de ochtend zullen de heren Norbert Haug (teamleider) en Ross Brawn (F1-genius) tekst en uitleg geven aan de internationale pers. Nadien draven ook Nico Rosberg en Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, op om in de late namiddag nog eens Ross Brawn de eer te laten een lange dag af te sluiten met commentaar. Hoofdsponsor Petronas, sinds enkele dagen geruggesteund door de Zwitserse MIG-bank, zullen instaan voor de opsmuk van de dag.
Vanaf woensdag 22 februari t/m vrijdag 24 februari gaan de poppen aan het dansen. Iedereen verkeert nog steeds in het ongewisse. Alleen Mc Laren-Mercedes heeft een elegante auto en Wereldkampioen bij de constructeurs Red Bull-Renault onderging slechts kleine wijzigingen, zodat die auto ook niet lelijk kan worden genoemd. Maar anderen, zoals Ferrari bij uitstek, zijn niet mooi te noemen. Grillige vormen die worden gezocht in de aerodynamische wetten. Vanuit de lucht gezien hebben de meeste F1's de vorm van een oud glazen Colaflesje. Smalneuzig vooraan, dikbuikig in het midden en dikbodemig achteraan. Zet er vier wielen aan en je hebt de basisvorm van de gemiddelde Formule 1 anno 2012. Het dikke buikje is zoveel mogelijk naar voren geschoven omdat de lay-out van de uitlaat reglementair is veranderd. Alle middelen zijn goed om achteraan toch maar met die wegstromende lucht te kunnen spelen en "downforce" te genereren om zoveel mogelijk tractie op het asfalt neer te zetten.
Bloomberg in Amerika heeft de jongste tijd belangstelling gekregen voor de sport die door Bernie Ecclestone tot een extreme vorm van kunst en zakendoen tegelijk is verheven. Bloomberg zoekt dus eerder naar verklaringen voor centen dan wel naar de blitse kleuren van bolides. Zo is die eens op zoek gegaan naar de Duitse multinational die o.a. producent is van Mercedes-Benz. In 2011 had Daimler een recordjaar met een stijging van de nettowinst met 29%, goed voor 6 miljard Euro. Daarmee kon het dividend over 2011 opgetrokken worden tot 2,2, hetzij een vijfde hoger dan werd gescoord in boekjaar 2010 toen het ,85 bedroeg. Leuk in deze barre tijden is dat de Duitse werknemers die de luxewagens (1,26 exemplaren in 2011) gestalte geven een premie krijgen van 4100. Dat is 30% meer dan het vorige jaar.
Zou het dan toch geen toeval zijn dat Duitsland op natuurlijke wijze gezaghebbend is in Euroland...? Mercedes maakt niet alleen mooie auto's. Ooit titelde ik in een krant dat de G-klasse zogoed was geconstrueerd dat de Ster het zich kon veroorloven hem ontieglijk lellijk te maken. Vorige dagen is de G-klasse gelauwerd als één van de beste terreinauto's ooit.(33 jaar aan de top). Zelfs Peugeot zal dat beamen. Tijdens "La Piste des Lions", 21 dagen door de woestijn met alle toen bestaande modellen (406,309,206) hing er altijd een sterretje aan het eind van de karavaan. Een G-klasse om vastgereden voertuigen uit het zand te trekken...Of hoe ver het begrip Daimler kan gaan.Ook wakend over de F1. Het wordt dit jaar een bewogen seizoen. "Het zal fair worden gespeeld", zegt Mark Webber erover. Vanaf volgende woensdag kunnen we in Barcelona vaststellen of er al "herenakkoorden" zijn gemaakt. Of die overeind blijven als de motoren op 18 maart 2012 in Asutralië worden gestart zal een intrigerend aspect van het Wereldkampioenschap Autorijden 2012 uitmaken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
"Brand verwoest "Campus Inteligent Mobility" in de nieuwe campus in het Business & Research Park in Haasrode. Het berichtje vraagt even slikken eer je begrijpt dat daarmee het vermaarde CQS Group T Racing Team in de ziel is getroffen. Ook het Solar Team, net als een aantal labo's waarin visionair onderzoek werd verricht waren er gevestigd en zijn vernield. De precieze oorzaak van de brand is nog niet bekend. Eerst leek het op een wansmakelijke grap, maar snel sloeg dat gevoel om in verbijstering.
De verwoestende brand heeft zowel het gebouw als de beide auto's en reserve-onderdelen in de as gelegd en dus ook de volledige inrichting van de werkplaats. De tegenslag die het team te verwerken krijgt is niet te overzien. Toch wordt in weerwil van het verlies al het mogelijke gedaan om een doorstart van het team te realiseren. Denkend en dankend aan iedereen die heeft geholpen aan de realisatie van de vorige wagens, wordt de hoop gekoesterd dat de industriële partners die materialen toeleverden ook nu een tandje zouden willen bijsteken om de verderzetting van het QCS Group T Racing Team kracht bij te zetten. In bijlagen tonen we nog drie afbeeldingen van werkzaamheden aan de auto's met producten die aan QCS werden bezorgd om het hoogste rendement uit hun auto's te halen.(wr)
NISSAN ZET GEDURFDE TOEKOMSTVISIE TE KIJK IN GENEVE
Nauwelijks is Brussel voorbij of pers en publiek hollen al naar Genève. De Geneva Motor Show gaat door van 8 tot 18 maart en geldt als de invloedrijkste ter wereld. Dat bewijst ook Nissan die met maar liefst vierconceptauto's - waarvan twee in wereldpremière - de totale glitter mee bepaalt. Eén van die belangrijke nieuwe conceptauto's is de "Invitation". Hij gaat in wereldpremière. Het ontwerp ervan is bedoeld als testcase naar het publiek toe voor een model dat in 2013 in Europa zal worden gelanceerd. Eens geconcretiseerd zal dit nieuwe model de Micra en de Juke vervoegen waarmee Nissan in dit segment over de ruimste keuze van alle merken voor de markt zal beschikken.
De constructeur laat als cliché weten dat het over een design gaat dat "zelfvertrouwen en energie" uitstraalt. Belangrijk is al direct de wetenschap dat er een ruim interieur is binnen compacte buitenafmetingen. De nieuweling zal zoveel mogelijk aan gewicht hebben bespaard en het motorontwerp is vanzelfsprekend het modernste dat de huidige stand van zaken toelaat. Bovendien - nog steeds volgens de constructeur - heeft deze conceptauto als lid van het B-segment geavanceerde technologie aan boord. Zo biedt de "Around View Monitor" (AVM) vanuit vogeloogperspectief hulp bij het parkeren en maken de "Nissan Safety Shield Technologies" gebruik van camera's en afstandsensoren om de bestuurder te waarschuwen voor dreigend gevaar. "Invitiation", een naam om te onthouden tijdens het Salon van Genève.(wr/Foto:Nissan)
De beter uitgeruste versies van de nieuwe Mazda CX-5 Crossover SUV die
bij ons in de lente wordt gecommercialiseerd heeft veel onderhuidse snufjes.
Eén ervan slaat terug op het veilig rijden in de stad. Meer bepaald tijdens het
remmen. Een Smart City Brake Support helpt de bestuurder frontale botsingen
te voorkomen. De bestuurder(-ster) reageert vaak veel te traag en met te weinig
pedaaldruk. Het slimme systeem voelt dat aan en springt in milliseconden bij.
Waardoor botsen in de stad uit de wereld zal worden geholpen.(wr/Foto:Mazda)
Jean Todt heeft het van rallynavigator, begin de jaren '60 in een Peugeot 404,
tot President van de Fédération Internationale de lAutomobile geschopt. Nadat
Bernie Ecclestones vriend Max Mosley letterlijk en figuurlijk langs het internet
werd afgerekend. Door wie staat nergens gedrukt. Maar wie diep nadenkt, de
incidenten in de loop van de laatste vier seizoenen overloopt kàn weten wié.
Intriges, afpersingen, corruptie, afrekeningen, het hoort er allemaal bij.
Zeker als je tot de buitenaardse wezens behoort die sinds de generatie van
Jackie Stewart van de F1 een relatief veilige sport hebben gemaakt waarin geld
en glitter hand in hand gaan. Waar de simpelste geest met de neus in de lucht
kan vertoeven. Sinds Bernie Ecclestone, zelf mislukt autocoureur, zich om de
armoezaaiers binnen de kleine vooral Britse renstallen ging bekommeren is
de Formule 1 extra terestre geworden. Pientere, geniale Bernie genereerde
geld alsof ie het zelf drukte. Hij deelde de pot. Het grootste deel voor zichzelf,
en nog veel over om het onder de teams te verdelen.
Weldra zal de grote Manitou
te moe worden en als ieder sterveling huize Aarde verlaten om echt buitenaards
verder te bestaan. Dan zullen constructeurs Mercedes, Renault en andere
Ferraris zich een meerderheidsparticipatie toekennen. Ze vinden, niet
helemaal onterecht, dat zij het materieel tot spektakel leveren. Ook leveren ze
vaak ook de clowns waarvoor de massa komt betalen. Wijsneuzen, soms ook
wijsgeren, meer en meer in ieder geval professoren van de enige echte ideale
lijn die in bochten bestaat bevolken nu de F1. De Heren Lewis Hamilton, Michaël
Schumacher, Jenson Button, Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en andere Vetteltjes
spellen de wetten en dwingen onnoembaar respect af. Welbepaald omdat zij zo
gedisciplineerd kunnen leven, tot in de meest masochistische details hun
agendas afwerken, al draait hun maag duizend keer om bij de taken die zo tegen
hun zin moeten doen. Handtekenen, public-relations uitoefenen, altijd
vriendelijk kijken, ook al zeggen hun vriendinnetjes ook wel eens nu niet.
Daar bovenop zijn er nog de confrontaties binnen het team zelf. De moeilijkheid dat iedereen
verschillend is in denken en doen. Maar hun intelligentie is minstens zo groot
als die van E.T. die, huiswaarts kerend, zei Be Good, als levensles. Voor anderen en zichzelf. Het is hun als
buitenaardse wezens in de mooiste sport die er bestaat goddelijk gegund dat ze
in hun diepste geaardheid mooi zijn terwijl ze tegelijk de grootste egoïsten
zijn die er bestaan. Anders raak je nooit aan een wereldtitel. Raak je zeker
nooit aan een overwinning op jezelf. Want dat is en blijft de essentie van
iedere aard van autosport. Om het bij de F1 te houden is het mooiste voorbeeld
dwarsligger-eerste-klas Kimi Raikkonen. Stout weggelopen bij Ferrari en na twee
jaar snakkend naar thuis zijn, weer opdoemen. Hij zit in een Lotus-Renault E20.
Braaf. Gedwee bijna. Zegt wel wat hij wil en wordt op zijn wenken door het team
bediend.
Hij pruttelt niet, maar verzoekt om kleine dingen. Het stuurtje dat
hij graag heeft, zijn zitschulpje waar hij zo van houdt, zijn uitverkoren
veiligheidsharnas. Als een klein kind lacht hij gelukkig om zo weinig. Dan wil
hij dankbaar zijn en vlamt er de eerste dag in Jerez-de-la-Frontera de snelste
tijd uit. Beter dan we ons ooit konden indenken, zegt Alan Permane van Lotus.
Hij is zo handelbaar, zo direct in taal en nooit rond-de-pot-gedraai. Zonder
klagen voert hij uit wat van hem wordt verwacht. Past zich aan de nieuwe banden
aan op een manier die alleen de grootsten als Fangio, Moss, Piquet, Mansell, Schumacher, Senna, Prost en andere Lauda's kunnen en konden. Of hoe een enfant terrible
mogelijk in dit seizoen een leider kan worden. Voor een mogelijke wereldtitel.
Buitenaards.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)