Het is telkens een huzarenstukje om uit het hoofd een reconstructie te maken van een auto die lang geleden "leefde". Wat de Ford RS200 betreft is de scherpste herinnering een zwaar ongeval van de Zwitserse Formule 1 coureur Marc Surer in de ADAC Hessenrally in 1986. Zijn co-piloot kwam daarbij om het leven. Verder leveren de herinneringen beelden op van halverwege de jaren '80 toen de groep B in de rally's ontstond. Het chassis zou zijn ontworpen door Tony Southgate die uit de F1 kwam en in 1991 werd de Noor Martin Schanche Europees Rallycrosskampioen met deze auto. Dan haperen de memories.
De Ford RS200 woog 1050 kg en werd door een centraal achterin gemonteerde motor van 1803 cm3 (boring x slag: 86 x 77,6 mm) aangedreven. Duidelijk een overvierkantmotor die een compressieverhouding had van 7,2 : 1. Dat kwam omdat een Garrett T3 turbokompressor voor de volle cilindervulling zorgde waardoor bij 8.000 t/m een maximum vermogen van 450 pk voorhanden was. Vanuit stilstand bereikte de Ford RS200 in 2"8 100 km/h. De Zweed Stig Blomqvist en onze eigenste Robert Droogmans waren voor mij de bijzonderste coureurs. Maar deze schets van de Ford RS200 is verre van compleet. Puzzelwerk dus nog.(wr/Foto:Ford)