Het zal je maar overkomen dat je auto's moet maken om aan den brode te komen. Penibelste vraag die daarbij rijst is "wat willen de mensen eigenlijk ?" en hoe brei je in een turbulente wereldeconomie aan iedere wens een prijskaartje dat sociaal niet wordt afgestoten ? Het komende Salon van Genève zal in die context staan, welke andere slogans ook worden afgevuurd op een - althans daar - rijk publiek. Vriend en vijand wisselen er gedachten uit. Meestal zonder iets te zeggen. Wat gelal misschien. Want de feiten vandaag zijn duidelijk. Volkswagen stak in de wereldproductie het door Fukushima getroffen Toyota voorbij en zweert tegen 2018 de grootste autoproducent ter wereld te zijn. Als dat in de achterkamertjes van het nu op leeftijd zijnde autogenie Ferdinand Piëch is beslist met de blaffende autoritaire stem die hem eigen is, dan is de kans groot dat die voorspelling zal uitkomen. Hij is één van de machtigste automannen ter wereld en beslist in Duitsland de verpersoonlijking van het begrip "auto", "autosport" "und Produktion...Ordnung müss sein", ook al zie je hem minder op het toneel.
Op het eerste gezicht heeft dat niets te maken met iedereen die in Genève een graan van het grote autogeld wil meepikken. Hoewel, niet ieder automerk zit op een "oorlogskas" van 17 miljard cash zoals VW. Vele banken staan met graagte in de rij om een kruimel te krijgen. Namen noemen zou ons te ver leiden. Maar na te hebben vermeld dat Renault het in Frankrijk financieel veel beter deed dan Peugeot. Minder kosten, meer winsten is de betrachting van ieder automerk. Daarom moeten auto's met alsmaar minder onderdelen sneller in elkaar worden gevezen. Baron Michel de La Roche, destijds verlicht despotisch directeur van Nissan zei het dertig jaar geleden al: "de auto-industrie blijft niet werkverschaffend." Althans niet massaal. Opel, Nedcar, Saab, om maar enkele concrete gevallen te noemen. Dus is het zaaks de mensen die nog centen hebben, die nog werk hebben en kunnen lenen - als hun bank niet failliet is - aan te spreken op de emoties die "den automobiel" nog losmaakt. Gespierde vorm, compact wegens plaatsgebrek en parkeeronkunde, macho-allures wegens de kost wat kost mogelijk armere buren. Overtroeven mag een centje kosten. Verbaal en financieel. Ook geleende luxe valt daaronder.
Het nieuwe aanbod is ervan doorweven. Nissan beleefde een supersalon van Brussel dank zij de Qaishqai en de Juke. De mensen worden er gek van, maar dàt zijn ze. De "CompacteCrossOvers" die het begrip "Sportly Utility Vehicle" hebben verruimd met het comfort van een limousine, de sportiviteit van een racewagen en een functionaliteit die aan Leg(i)o-bouwdozen grenst. (voorbeeld: Nissan Juke met CVT...). De andere merken laten zich ook niet onbetuigd. Mazda's nieuwe CX-5 met de toptechnologie die "Sky-Activ" heet, luidt met 4,6 l/100 km aan diesel en 119 g/km aan CO2-uitstoot een nieuw tijdperk in voor het merk. Geheim achter het resultaat: gewichtsvermindering, compacter. Net zoals de "teaser" die Nissan nu net voor het Genève lanceert: de Nissan Hi-Cross Concept. Na de "Invitation", de Juke Nismo Concept nu ook een test om de publieke reacties te zien. En zoals iedereen weet is het oog het eerste dat wat wil.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mazda en Nissan)