Tijdens de "24 Uren van Le Mans" op 16 en 17 juni a.s. zal er een speciale Nissan "Deltawing" de start nemen uit garage "56". Er starten altijd 55 auto's, maar sinds vorig jaar laat de l"Autombile Club de l'Ouest een gaatje via box 56. Daarin worden de extravagante, toekomsgerichte gezet. Ze mogen na de start aan het staartje de meute najagen. Opzien zal de auto zeker baren. Uit de breinen van Dan Gurney, Don Panoz, Ben Bowlby en Michelin is de raketachtige auto ontstaan.
Het pikante eraan is dat hij wordt voortbewogen door een 1.6 DIG-Turbomotor die 220 kW (300 pk) uitbraakt en daarmee tussen de rondetijden van de LMP1 en de LMP2 klasse zitten. De auto telt evenwel niet mee in de einduitslag. Hij is vooral zo snel omdat hij pluimlicht weegt en nog eens een uitzondere lage luchtwerstand heeft. Marino Franchitti en Michaël Krumm zullen de wagen met het nummer "0" rijden. Ongezien dat de ACO zoiets toelaat, anderzijds mag er wat "fun" zijn. Maar het voertuig lijkt zo erg op degenen die worden gebruikt om records te land te vestigen. Zo weinig auto en zoveel raket/vliegtuig. Dat kan toch niet opnieuw de bedoeling zijn van de ACO om zoals destijds een WM Peugeot 406 km/h te laten halen in Hunaudières...Daarna kwamen de chicane's.
De nabije innovaties in de autobouw zullen het Le Mans-plaatje drastisch wijzigen. Als het maar nooit meer 1955 wordt. Toen kon ene Pierre Levegh zijn Duitste bolide niet meer op de weg houden. De Mercedes ontplofte midden in de massa. 82 mensen lieten het leven in de hoofdtribune. In ieder geval zal Nissan er vooral met de motorisering mee stunten.(Walter Rombauts/Foto's:Nissan en Highcroftracing)