Als straks de GP van Duitsland F1 op de nieuwe "flauwe" Nürburgring hopelijk een spannend verloop krijgt, is Mc Laren blij dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vijf staat. Met Barrichello en Button erbij geteld zijn dat drie Mercedes-motoren binnen de eerste vijf. Het is geen toeval dat Lewis de top van de grid weer mag/kan vervoegen. Ross Brawn is zijn sponsor Virgin kwijt aan Manor F1. De topman van Brawn ligt daar niet zozeer wakker van . Maar is natuurlijk verstandig genoeg om te weten als zijn team Brawn GP zowel bij de coureurs als bij de piloten wereldkampioen wordt, hij dan volgend jaar ook nog motoren nodig heeft.
Dus is die pientere Norbert Haug, Mc Larenbaas waar het op praktische zaken aankomt, zo lansgszij Ross gaan hangen en heeft zoiets gezegd als "Zeg Grote Jongen, kan je ons niet eens vertellen hoe we onze MP24-4 zo snel laten rijden als jouw Brawn's. Voor jou is de titel toch al binnen en wij voelen ons daar achteraan maar ongelukkig rondklussen. Overigens, we kunnen elkaar gebruiken...Plots verscheen die Mc Laren-Mercedes daar dan met een nieuwe frontwing, een nieuwe dubbele diffuser en...Lewis Hamilton klokte even de snelste tijd op vrijdag, ook op zaterdag en vertrekt straks vanaf de vijfde plaats.
Dat is één reden waarom Mercedes tevreden kan zijn. De andere is dat Force India-Mercedes doorgedrongen is tot het middenveld. Wegens geklungel van Renault, Ferrari, Toyota en BMW. Met voorbehoud voor de Red Bull's-Renault die echt voor de Franse constructeur - maar eerder voor een inflattoire Flavio Briatore - het laatste schaamplapje ophouden. Dus reden voor Mercedes om het beste te hopen voor de race op de 5,148 km lange Scalextric waar per ronde 2,4 kg "fuel" wordt verbrand in de 2,4 liter V8 motoren. Pikant detail is dat alle twintig deelnemers zouden zijn gewogen tegen 605 kg (driver and fuel included...).
Mercedes heeft nog een reden om te vieren. De GP van Duitsland was iets dat in augustus gebeurde. Vijftig jaar geleden ter gelegenheid van zo'n evenement voor 300.000 toeschouwers die de groene hel in de Eifel afzoomdem, stelde Mercedes zijn eerste "safety body" voor aan de wereld. Een onvervormbare passagierskooi in de series "220", "220 S" en "220 SE's" Voor en achterzones van de carrosserie veerden bij botsing voor- of achteraan als een harmonika in en absorbeerden de schokenergie, zodat die zo goed als uitgewerkt is tegen dat ze het passagierscompartiment bereikte. Minder doden, minder gewonden. 't Schuilt ook in de sport. Ayrton Senna was de laatste die dood uit de Williams-Renault werd gehaald op 1 mei 1994 in Imola. Sindsdien hebben we crashes gezien (o.a. Kubica) die toen geen enkele overlevingskans hadden geboden. Ook dat is Formule 1.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
|