Met kunst- en vliegwerk hebben de Amerikaanse eigenaars van de F1 een noodkalender in elkaar gekregen. Dat maakt dat ze een verlies van €15 voorkomen. Iedereen kan op TV de 20 auto's zien rijden. Waarvan er drie zijn die voor het WK 2020 in strijd zijn. Dat is WK-leider Lewis Hamilton met 157 punten, Max Verstappen met 110 punten en Valtteri Bottas met 107 punten. Fernando Alonso zal in Monza al zijn eerste activiteiten beginnen voor Renault. Volgend jaar rijdt hij heel het seizoen voor de Franse constructeur. Verwacht mag worden dat de Spanjaard - hoewel hij snelheid kent van Indianapolis - zich aanvankelijk een aap zal schrikken hoe snel de jonge gastjes zijn.
De Verstappen's, Stroll's, Norris' e.a. Russells. Hij kan best eerst eens te rade gaan bij de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. Niet bij Vettel want daarmee is voorlopig niet meer mee te redeneren. De schuld van Ferrari. Teamchef Binotto heeft laten weten dat het nog 10 jaar (sic) zal duren eer de Scuderia van het Steigerende Paard weer vooraan zal zijn... Veel moed, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel om dit seizoen het drama uit te zitten. Morgenochtend zijn er de eerste vrije oefeningen, zaterdag de kwalificaties waarin geen "party-mode" meer mag worden toegepast. De ingenieurs mogen de carthografie van de motor niet wijzigen. Hoe de FIA dat gaat kontroleren is een boeiend gegeven.
Er is nog iets dramatisch. Na 43 jaar trekt de familie Williams zich terug uit de Formule 1. Dat gebeurt na de GP van Italië. Claire Williams, dochter van de historische persoon Frank Williams, zei na de verkoop van het team aan de investeringsgroep "Dorilton Capital" dat ze zou blijven. Maar na zondag is dat anders. Williams won zeven wereldtitels bij de Piloten, de laatste in 1997 met Jacques Villeneuve. In het totaal won Williams 114 GP's. Beroemde rijders waren Kéké Rosberg, Carlos Reutemann en natuurlijk Ayrton Senna die met een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola verongelukte in de Tamburellobocht aldaar.(wr)
|