Hier stond een zéér goed artikel over de tweede vrije training in Monza voor de GP van Italië. Tijdens het toevoegen op het blog heeft de wonderlijke digitale techniek van deze heerlijke - gemaskerde - wereld ervoor gezorgd dat het heus wegbliksemde en de pagina niet meer te bereiken was. Dus geef ik alleen de eerste vijf van de FP2. Dank u provider, wie je ook mag wezen. (wr)
Met kunst- en vliegwerk hebben de Amerikaanse eigenaars van de F1 een noodkalender in elkaar gekregen. Dat maakt dat ze een verlies van €15 voorkomen. Iedereen kan op TV de 20 auto's zien rijden. Waarvan er drie zijn die voor het WK 2020 in strijd zijn. Dat is WK-leider Lewis Hamilton met 157 punten, Max Verstappen met 110 punten en Valtteri Bottas met 107 punten. Fernando Alonso zal in Monza al zijn eerste activiteiten beginnen voor Renault. Volgend jaar rijdt hij heel het seizoen voor de Franse constructeur. Verwacht mag worden dat de Spanjaard - hoewel hij snelheid kent van Indianapolis - zich aanvankelijk een aap zal schrikken hoe snel de jonge gastjes zijn.
De Verstappen's, Stroll's, Norris' e.a. Russells. Hij kan best eerst eens te rade gaan bij de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. Niet bij Vettel want daarmee is voorlopig niet meer mee te redeneren. De schuld van Ferrari. Teamchef Binotto heeft laten weten dat het nog 10 jaar (sic) zal duren eer de Scuderia van het Steigerende Paard weer vooraan zal zijn... Veel moed, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel om dit seizoen het drama uit te zitten. Morgenochtend zijn er de eerste vrije oefeningen, zaterdag de kwalificaties waarin geen "party-mode" meer mag worden toegepast. De ingenieurs mogen de carthografie van de motor niet wijzigen. Hoe de FIA dat gaat kontroleren is een boeiend gegeven.
Er is nog iets dramatisch. Na 43 jaar trekt de familie Williams zich terug uit de Formule 1. Dat gebeurt na de GP van Italië. Claire Williams, dochter van de historische persoon Frank Williams, zei na de verkoop van het team aan de investeringsgroep "Dorilton Capital" dat ze zou blijven. Maar na zondag is dat anders. Williams won zeven wereldtitels bij de Piloten, de laatste in 1997 met Jacques Villeneuve. In het totaal won Williams 114 GP's. Beroemde rijders waren Kéké Rosberg, Carlos Reutemann en natuurlijk Ayrton Senna die met een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola verongelukte in de Tamburellobocht aldaar.(wr)
HAMILTON DOMINEERT IEDEREEN EN VERSTERKT ZIJN WK-STAND FORS
De Brit Lewis Hamilton heeft van start tot finish de GP van België gedomineerd. Alleen de snelste ronde moest hij aan Daniël Ricciardo laten. In een herboren Renault klokte hij 1'47"483. Genoeg om één WK-puntje van de regerende wereldkampioen af te snoepen. In een vlotte start nam Hamilton de leiding en Bottas en Verstappen vormden een koptreintje dat héél de 44 ronden lange race monotoon zo zou blijven. In de 11de ronde zorgde Giovinazzi voor een spectaculaire crash waarin een achterop komende George Russel in de klappen deelde. Beiden moesten opgeven. Carlos Sainz jr. was in de Mc Laren zelfs niet vertrokken door een technisch mankement.
Na 4 ronden Safety Car werd de piste weer vrijgegeven en was iedereen gaan pitten voor harde banden om er de rest van de race mee uit te doen. Op Alex Albon na die het in mediums had gezien en daardoor naar het eind zijn vijfde plaats ingepikt zag door Esteban Ocon (Renault). Individueel werden mooie duels uitgevochten, waarin vooral Pierre Gasly opviel. Het leverde hem de naam van "Driver of the day" op. Volgende week is er de GP van Italië in Monza.
Hopelijk herpakt Ferrari zich als ze voor het virtuele eigen publiek rijden. Dat wordt dan de 8ste GP in een reeks van 17. De monotone dubbelzege van Mercedes zal gewoon vermeld staan in de archieven en snel onder het stof geraken. Lewis Hamilton heeft royaal uitzicht op een zevende wereldtitel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren. Max Verstappen staat nog wel tweede in de WK-stand, drie punten voor Bottas...(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 308,176 km in 1 uur 24'08" 0,760 gemiddelde 212,71 km/h
HAMILTON SCOORT 93STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN FRANCORCHAMPS
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton laat er geen twijfel over bestaan dat hij de beste is. In de kwalificaties reed hij met 1'41"252 niet alleen een nieuw ronderecord, maar pakte hij ook zijn 93ste "pole". Achter hem staat Bottas iin de andere zwarte Mercedes. De derde kon iedereen al raden: Max Verstappen die met de Red Bull-Honda de enige blijkt te zijn die een wig tussen de Mercedesrijders kan drijven. Anderzijds heeft de Australiër Daniël Ricciardo woord gehouden en heeft hij de Renault opmerkelijk vierde geplaatst. Ferrari staat nergens. Het is de eerste keer sinds mensenheugenis dat ze niet in Q3 geraakten. Noch Vettel, noch Leclerc hebben er een verklaring voor. Voor morgen heeft Renault in concreto Ferrari in de voorste gelederen vervangen. Ferrari kan alleen hopen op de pech van de rest om in de punten te geraken. Hamilton bouwt voort aan zijn zevende titel. (Walter Rombauts)
REGENGODEN LATEN HAMILTON TUSSEN DRUPPELS DOOR RIJDEN IN FP3
Regen, droog, regen, enkele droge plaatsjes, druppelsgewijs, dan weer striemend hard pijpenstelen. Historisch Francorchamps op zijn best ! Eerst kwamen de coureurs maar letterlijk druppelsgewijs op de baan. Maar vanaf Lando Norris een eerste snelle tijd zette, kropen ook de anderen in hun cockpit. Direct verbeterde Bottas, Verstappen en Hamilton hun tijd. Om precies 12.42 uur openden de hemelsluizen zich definitief en leek de derde vrije oefening ten einde. Maar mirakels bestaan en met nog zes minuten te gaan droogde het asfalttapijt op en vloog iedereen op softs de baan op, op zoek naar de snelste chrono.
Esteban Ocon (Renault) knalde meteen 1'43"485 neer. Verpletterend ! Maar Lewis Hamilton, voor wie de sport een religie is geworden, riep "zijn" regengoden aan en kwakte de zwarte Mercedes neer op de chrono met 1'43"255 !!! Positie 1. Bottas en Verstappen moesten hun snelle pogingen afbreken en WK-kandidaat Max Verstappen strandde op P6. Niet zo erg, want straks zijn er de kwalificaties. Erger is het gesteld met Ferrari en/of specifieker voor Vettel die 20ste én laatste werd op 2"1 van Lewis Hamilton. Onthouden we voor de kwalificaties dat de beide Renault's van Ricciardo en Ocon zich aanbieden voor de Q3. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN BRENGT RED BULL-HONDA OP P1 IN DE FP2 IN FRANCORCHAMPS
Max Verstappen heeft in de tweede vrije trainingen in Francorchamps heus gespeeld met zijn directe concurrenten. Het is bekend dat het zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn en zijn ploegmaat Valtteri Bottas in de zwarte Mercedessen. Maar onverwacht kwamen ook anderen zich bemoeien in de top vijf. Daniël Ricciardo was in zijn Renault RS20 goed voor een tweede chrono, héél nipt achter Max (48/1000ste), tot een hydraulisch probleem hem aan de kant dwong. Maar de chrono van de Australiër bleef overeind. Daarmee ging hij Hamilton vooraf. De Brit experimenteerde al met kwalificatie-configuraties en daaruit kunnen we onthouden dat hij - vandaag - het DAS-systeem (Dual Axle System) alleen gebruikte als hij op harde banden reed. Leerzaam als je de veranderlijke voorwielgeometrie analyseert...
Ferrari sukkelt, zowel Leclerc als Vettel vertoefden permanent in de achterhoede. De slechtste van alle "Italiaanse" merken... Dezelfde figurantenrollen speelden de Fransman Romain Grosjean en de Deen Kevin Magnussen met de Haas-Ferrari. Deze ochtend kwamen ze niet in beeld (Magnussen kreeg nieuwe motor) en deze namiddag amper. Plezant was een rode vlag om losgekomen publiviteitsborden vanaf La Source en tot l'Eau Rouge. Knap was wel dat ze binnen de vier minuten geruimd waren. Ook knap waren de honderden mensen die vanuit de dichte bossen naar de F1 keken. Ordediensten schreven boetes van €350 uit omdat de GP van België zonder publiek moet worden gereden. Morgen de FP3 en de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Buiten dat Bottas eind van de FP1 een indrukwekkend remmaneuver maakte, rechtdoor ging aan de "Bus Stop Chicane", en daarmee zijn banden beschadigde, was er eigenlijk niets te melden. Oh ja, dat Magnussen een nieuwe motor krijgt en Grosjean ook van de baan werd gehaald. Leclerc en Vettel met hun Ferrari reden 13de en 14de. De onderstaande tijden zijn onbelangrijk. Straks in de FP2 zal dat al anders zijn. (wr)
DE KANS DAT HAMILTON NIET RIJDT IS ZO GOED ALS ONBESTAANDE
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van België F1, zevende race in een kalender van zeventien. Turkije, Bahrein en Abu Dahbi zijn nog gestrikt door Liberty Media. Het evenement zal doorgaan zonder publiek, al staan er wel opnieuw de luxueuze, torenhoge mobil homes van de teams. Ook mogen per team 90 i.p.v. tot nu toe 80 mensen in hun bubbel tellen. Corona heerst over de wereld, haat, nijd, afgunst en racisme ook. Wat mensen elkaar aandoen is weerzinwekkend. Wereldwijd. In alle kleuren. Niemand leert uit fouten. Niemand. Er wordt geleefd alsof er nooit fouten zijn begaan, laat staan ze inzien en erkennen. Deprimerend.
Zesvoudig wereldkampioen F1, de Brit Lewis Hamilton, eist van zijn mededingers in de races dat ze knielen voor de beweging "Black Lives Matter" (BLM). Maar "Every Live Matters" (ELM) is onbekend. Natuurlijk ligt de oorzaak dat er overbevolking is op deze aarde. Niemand stopt ze. Wat Lewis vraagt van zijn tegenstrevers om te knielen is onbillijk. Niemand moet op de knieën voor een ander. Tenzij het is om tot ridder te worden geslagen of voor iets plezants.
In de USA gaan nu de zwart gekleurde sportmensen "staken" waardoor veel wedstrijden in de uiteenlopende sporten niet doorgaan. Lewis die van zichzelf vindt dat hij zwart is - wat niet juist is; ik zag ooit bruiner door de zon dan hij - zal wellicht niet zijn zwarte Mercedes aan de kant zetten en weigeren verder te bouwen aan zijn zevende wereldtitel. Dus de kans dat Lewis solidair zal zijn met de "zwarten" van de States is bijzonder klein. Hij zal de ziel uit zijn lijf rijden. Terecht. Of mag hij iets doneren aan de beweging. Een museum bouwen voor jezelf om alle trofeeën in te proppen is leuk, maar humanistisch gezien nu ook weer geen hoogtepunt. Overigens ontmoet de leider in het WK (132 punten) morgen opnieuw Max Verstappen, tweede in de stand (95 punten) met Red Bull-Honda.
Die beweert Spa-Francorchamps graag te zien. 't Is overigens niet zo oneindig ver van zijn geboorteplaats Hasselt. Maar de hartverwarmende - dit is gemeend door ondergetekende - mannen in oranje moeten het ook allemaal op TV bekijken. "Zijn" thuiscircuit, Zandvoort, kreeg een nieuwe naam "CM.com". Dwazer is moeilijk te bedenken. Morgenochtend snorren de 1.6 liter V6 Turbo-Hybrid's weer over het mooiste circuit ter wereld. Met dit keer nog de "party-mode" voor de kwalificaties. Vorig jaar kwam F2-coureur Anthoine Hubert bovenaan de "Raidillon" om het leven nadat Juan Manuel Correa hem in de flank aanreed. Dat wordt herdacht door het nummer "19" niet toe te kennen in de F2-race van dit jaar. Francorchamps blijft zelfs in zijn moderne vorm dreigend snel. (Walter Rombauts)
Met het oog op het seizoen 2021 waarin de nieuw getekende "Concorde Akkoorden" van kracht zijn, heeft Renault zijn beroepsprocedure gestopt tegen de "Roze Mercedes" van Racing Point. Het team kreeg een boete van €400.000 en verloor 15 constructeurspunten. De essentie ging over het kopiëren van de luchtkoeling van de remschijven van Mercedes. Vollgens Ferrari werd er nog meer gecopieerd. Maar nu laat iedereen het voor wat het is. Racing Point moet dit seizoen niets meer wijzigingen.(wr)
JAMES GLICKENHAUS NODIGT VETTEL UIT VOOR DE 24 UREN VAN LE MANS 2021
De Scuderia Glickenhaus zal in 2021 met twee bolides deelnemen aan de "24 Uren van Le Mans". Daarin zal al met de nieuwe Hypercarklasse worden gereden waarvan nu de specificaties bekend zijn. Teambaas James Glickenhaus zou graag Sebastien Vettel uitnodigen "omdat hij van de oude garde is en dat bevalt de miljardair. Tot vandaag heeft de viervoudige wereldkampioen daarop niet gereageerd. Dat hij daarnaast het hele World Endurance Championship zou afhaspelen kan zéér in vraag worden gesteld. De Duitser heeft nu zo zijn kopzorgen om de GP van België tot een goed einde te brengen. Bovendien staat Vettel ook nog steeds als "oudje" op verschillende verlanglijstjes. Degene die nog gemaakt zijn van papier en met potlood worden beschreven.
Wat Le Mans betreft op 19 en 20 september 2020 is door de 'l Automobile Club de l'Ouest beslist deze 88ste editie zonder publiek te laten doorgaan. Het wordt net als de GP van België een "spookrace" die alleen via televisie en apps kan worden bekeken. Het enige pikante detail aan het evenement is dat de "party mode" voor de kwalificaties nog mag behouden blijven. Er is eigenlijk nog een tweede interessant aspect: Bottas (Mercedes) zal trachten Max Verstappen (Red Bull-Honda) weg te halen van de tweede plaats die hij bekleedt in de voorlopige stand in het WK. Verder zal héél waarschijnlijk Lewis Hamilton op eenzame hoogte zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder rijden.(wr)
MET HET OOG OP DE GP VAN BELGIË F1 IN FRANCORCHAMPS
Volgende zondag wordt de GP van België gereden in Francorchamps. Zonder publiek. Er zullen dus slechts een drieduizendtal mensen in en rond de paddock zijn. Dat zijn uiteraard de teams met ingenieurs, piloten en mecaniciens. Dan op de 7 km lange omloop zelf de baanposten met hun commissarissen. Tevens het medische en het FIA-personeel. Dat zal het zijn. Na ongetwijfeld keiharde onderhandelingen met eigenaar Liberty Media heeft Vanessa Maes, directrice van Spa-Francorchamps een goeie deal verkregen met de Amerikanen.
Die betalen de hele organisatie en daar bovenop is er een - relatief - akkoord gesloten voor het jaar 2021. De GP van België F1 is ieder jaar verlieslatend. Dat bedrag schommelt tussen 6 en 8 miljoen euro die door het Waals gewest wordt bijgepast. Deze F1 wedstrijd brengt ook regionaal 30 miljoen op aan horeca en handelszaken in de wijde omgeving rond het historische asfaltlint. Gemiddeld ieder jaar 7 miljoen euro investeren om er 30 miljoen euro mee te verdienen is principieel verdedigbaar.
Tijdens de vrije trainingen van vrijdag en zaterdag maar vooral in de kwalificaties voor de "pole" zal de "Fédération Internationale de l'Automobile" nog één keer de zogenaamde "party mode" toelaten. Dat komt omdat de technische commissarissen niet bij machte zijn het technische inzicht op zo'n korte tijd te verwerven. Door de "pole" na te jagen krijgt de 1,6 V6 Turbo-Hybrid een andere motor-cartografie dan die welke gebruikt wordt in de wedstrijd zelf.
In de kwalificaties worden hogere prestaties voor zéér korte duur (2 à 3 ronden) verkregen dan de techniek over iets meer dan 300 km zou kunnen verdragen. Vanaf de GP van Italië in Monza is deze "truc" echter definitief verboden. Hoe de meestal dikbuikige technische commissarissen van de FIA dat gaan controleren is zéér de vraag. De menucartografie en bijhorende wijnen is hen eerder bekend dan de software waarmee echte ingenieurs spelen.
Claire Williams, dochter van de fenomenale Frank Williams ziet een grote druk van haar schouders vallen. Wat het laatste familiale F1 team wordt genoemd is in de voorbije dagen overgenomen door de Amerikaanse investeringsfirma "Dorilton Capital". Meteen wordt Claire Williams veel fouten verweten door de vele vijanden die iedereen in die bubbel permanent heeft. Natuurlijk heeft Claire en haar directe omgeving fouten gemaakt. Wie niet ? Ze kreeg van haar zwaar gehandicapte vader een loodzware opdracht: een team leiden dat wereldkampioenen maakte, dat wereldtitels bij de constructeurs binnen rijfde.
Ze moest ook toezien, toen ze nog geen CEO was, hoe stuurgenie en groot mens Ayrton Senna in een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola het leven liet. Claire Williams zal wellicht niet lang meer te zien zijn in die wereld die eigenlijk nooit echt de hare is geweest. Ze was niet van het "chi-chi"-type dat bij voorkeur in het F1-plaatje past. Maar als team zal Williams nu wel weer - in 2021-2022 - de weg naar de spits vinden. Coureur Georges Russell zal daarbij zeker helpen. Op zijn beurt zal Russell het weldoend gevoel van vers geld hebben dat toeleverancier Mercedes misschien betere krachtbronnen laat leveren. Een beetje zoals bij Racing Point het geval is.
Geld is de naam van het spel in de Formule 1. Uitgevonden door adel, industrie, onzichtbare ware machthebbers en Bernie Ecclestone. Straks 90 en vader van een springlevend zoontje. Ook zijn veel jongere vrouw loopt over van levenslust. Als je in maart 2017 je "geliefde" 31 miljoen dollar ziet ontvangen van Liberty Media in ruil voor al het speelgoed van "vader Bernie". Klinkt vals. Bernie is is zijn hart nog maar net meerderjarig. Hij maakte de F1 tot wat hij is geworden. Zondag kan iedereen op het TV-scherm kijken hoe dat gaat. Ter plekke zijn alle vrije plaatsen voorbehouden aan de virus-familie Covid19. Niet van adel en geen bluf. (Walter Rombauts)
ALLE F1-TEAMS HEBBEN CONCORDE-AKKOORDEN 2021-2025 GETEKEND
Er was wat tegenstrubbeling van Mercedes, maar uiteindelijk hebben alle teams de nieuwe Concorde Akkoorden getekend. Konkreet wil dat zeggen dat de "Fédération de l'Automobile Internationale" de - terechte en historische - sportmacht behoudt over de koningsklasse die men de F1 wil laten blijven. Dat wil ook zeggen dat de nieuwe eigenaars sinds maart 2017, het Amerikaanse Liberty Media, de organisatorische rechten die ze van Bernie Ecclestone voor....31 miljard dollar hebben gekocht naar willekeur mogen uitvoeren. Circuits kiezen, contracten in de hele wereld afsluiten, de show verzekeren. Dat is simpelweg gezegd "the first step", in mooi Nederlands.
Daarmee komt nu in het lopende seizoen waarin Hamilton eenzaam naar zijn zevende wereldtitel rijdt, eigenlijk de kat op de koord. De 1.6 V6 Turbo-Hybrid is in 2014 ingevoerd om een "duurzame" tint aan de Formule 1 te geven. Hybrid: verbrandingsmotor én elektromotor. Eenvoudig de Toyota Prius nagebootst ! Maar eind 2024 moet deze motor worden vervangen door een andere krachtbron, terwijl de Fomula E kermis viert. Zelfs Porsche - in Weissach dan bedoel ik - legt er absolute klemtonen op om de Porsche Taycan commercieel te promoten... Met wat gaat de F1 op de proppen komen. Zéér concreet is dat iets dat sportief- en technisch directeur Ross Brawn moet oplossen. Mogelijk beginnen met synthetische benzine vanaf volgend jaar... Dan een nieuw motorconcept. Welk ?
Stuurgenie en Porsche-coureur, overigens drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans, André Lotterer, zei me onlangs dat een "hydrogencar" nog tien jaar op zich zou laten wachten. Nochtans is er in Engeland één klaargestoomd die vorig jaar al enige proefronden in Le Mans heeft gereden. Het clubje topingenieurs zou die klus moeten kunnen klaren: tegen 2025 een F1-motor op waterstof. Dan pas zou die koningsklasse "up to date" zijn.
Maar gezien de jaarlijkse budgetkosten tot 135 miljoen dollar zijn bevrozen door Liberty Media is de vraag of ze daar zo'n duur ding kunnen voor ontwikkelen... De Amerikanen willen éénheidsworst en daarmee meerdere populairder merken aantrekken in de F1. Welk belang heeft eigenlijk nog - commercieel gezien - de verdere aanwezigheid van o.a. Mercedes, Renault en Honda in de F1 terwijl die het accent leggen op hun elektrische voertuigen op de automarkt ? De zéér respectabele handtekening onder de Concorde Akkoorden 2021 - 2025 is een nooit geziene uitdaging in de na- oorlogse "high level" F1. (Walter Rombauts)
PS. Dat hier nooit meer foto's bijstaan komt omdat mijn gastforum SeniorenNet.be vindt dat ik na 11 jaar in de toptien te vertoeven mijn MB aan foto's heb opgebruikt en ik er geen bij krijg. Gewoon ter informatie.
HAMILTON WINT MAAR VERSTAPPEN DRIJFT OPNIEUW WIG TUSSEN MERCEDESSEN
Lewis Hamilton heeft de GP van Spanje gewonnen. Voor de vijfde maal. Héél de races draaide om drie mensen: Hamilton, Verstappen en Bottas. Bij de start pikte Max Verstappen de tweede plaats in achter Hamilton en Bottas zag de Racing Point van Sergio Perez als ernstig obstakel voor zich. Rondenlang duurde het eer hij er voorbij geraakte. De beide Racing Points-Mercedes' reden een goede race...maar het moet gezegd dat de hogergenoemde drie die voor de zege reden en ook de wereltitel 2020 betrachtte iedereen op één ronde reden !!! Ferrari bakte er niets van, Leclerc gespind en opgegeven, Vettel eventjes vijfde maar dan terug platgewalst door o.a. Lance Stroll en Sergio Perez in hun Racing Point's. Zelfs Carlos Sainz kon in zijn Mc Laren spelen met Vettel's Ferrari. Grosjean (Haas) haalde zijn gekende circusnummers boven, spinde, reed paaltjes van de baan. Mooi spektakel...en van groot coureur... Eindigde 19de en laatste.
Het gommenspel drukte andermaal zijn stempel op de posities, maar daarin had Hamilton zoveel ruimte door voorsprong op Max dat hij zich twee comfortabele pitstops kon veroorloven. Alexander Albon reed een zeer goede race door na tien ronden op harde banden te gaan en door een regelmatige race te rijden die hem van de 14de naar de 8ste plaats binnen de WK-punten bracht. Naarmate het verdict van de 66 ronden duidelijk werd, haalde Bottas nog snel een stel zachte banden en reed er de snelste ronde mee in 1'18"183. Daarmee scoort hij één WK-punt bij, maar blijft niettemin achter Max Verstappen staan in de voorlopiges stand voor het WK na zes races. De volgende GP is die van België i Francorchamps. Momenteel heeft Hamilton 156 keren op het podium gestaan. Dat is één keer meer nu dan Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 307,230 km in 1 uur 31'45"279; gemiddelde snelheid 200,903 km/h
HAMILTON DOMINEERT, VETTEL IN DE VERNIELING IN Q2 IN BARCELONA
Voor de vierde keer dit seizoen heeft zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de "pole" binnen gehaald. Met slechts 0"590 voor ploegmaat Valtteri Bottas. Totale dominantie van Mercedes...! Maar op de derde plaats loert Max Verstappen van in zijn Red Bull-Honda op de twee zwarte spookwagens. Hij legt uit wat morgen kan gebeuren. "Op één ronde kunnen we Meercedes niet verslaan. Maar over de hele race gezien heb ik mijn kans via een goede bandenstrategie. Bovendien is mijn auto geheel in balans". Dat belooft voor de zesde WK race van morgen.
Sebastien Vettel kon zijn Ferrari niet in de Q3 krijgen. Hij strandde op de elfde chrono en het begint psychologisch zwaar te worden voor de viervoudige wereldkampioen. Hij wordt door de jongeren in de vernieling gereden. Blijkbaar heeft hij geen weerwerk meer. Zijn drama begon twee jaar geleden toen hij in Hockenheim zicht kreeg op een vijfde wereldtitel maar dan in de regen in de eerste links in het stadium "gewoon" van de baan gleed... Sindsdien is het nooit meer dezelfde zelfzekere Sebastien gebleven.
Onder die omstandigheden bij Ferrari stand houden tegen de jonge Monegask Charles Leclerc is geen sinecure. Morgen de GP van Spanje. Wellicht spannend op een piste die 50° C warm zal zijn en snakt naar rubber. Hard, medium of soft, voor de zwarte strook maakt het niet. Voor de teams des temeer. Vooral omdat een zwaar belast accent ligt op de linkervoorband. Voor die band moet alle aandacht worden opgebracht. (Walter Rombauts)
HAMILTON OVERTROEFT WEER IEDEREEN IN FP3 IN BARCELONA
Politiek en virologisch is Spanje bloedrood. Maar op de renbaan in Barcelona is het bloedheet. Omgevingstemperatuur 31°C, het zwarte asfalt 44,8 °C. De topdrie, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen reden op softs de virussen in de vernieling. Eerst Bottas, dan Hamilton en Max Verstappen op een knappe derde plaats Met slecht 0,1 achter de Fin. Het venijn zat in de laatste minuten van een boeiende FP3. Vettel zakte naar positie twaalf, Max kon zijn supercapacitator niet meer opladen en in de laatste seconden van dat ene uur bleef Ocon in zijn Renault zonder wagenneus stilstaan.
Door op de betonmuur te botsen met als oorzaak Magnussen, zo lijkt het volgens mij een misverstand van beide kanten. Maar de Deen ging wel van het gas af waardoor Ocon niet meer weg kon. De muur of de achterkant van de Haas.Rode vlag en einde sessie. Over Vettel doet een "gerucht" de ronde dat hij in de GP van België vervangen zou worden door Räikkönen of Hülkenberg... De kwalificaties straks beloven heter dan hot te worden. "Hot" is al lang ingeburgerd in de taal die vroeger "Algemeen Beschaafd Nederlands" heete. Maar "beschaafd" wordt weldra uit de woordenlijst gehaald. (Walter Rombauts)
HAMILTON KLOKT BESTE TIJD IN MATTE FP2 IN BARCELONA
Mocht Valtteri Bottas niet even in de gravel terecht gekomen zijn, zonder erg overigens, dan kon men van een incidentloze FP2 spreken. Lewis klokte met 1'16"883 de beste chrono op de 4,655 km lange baan. Iedereen kent die als zijn broekzak wegens het houden van de wintertesten daar. Max Verstappen reed de derde tijd, maar toch op bijna één seconde van de zesvoudige wereldkampioen. Wat niets wil zeggen want het is zondag dat de bandenstrategie winnen of verliezen zal bepalen. Vandaag was de temperatuur van het asfalt 50°C, zo liet Pirelli weten.
De gemiddelde jaartemperatuur van de snelle baan daar in Monmelo is 41°C. Nog toevoegen, al dagen bekend, is dat Racing Point in beroep gaat tegen de "kopieerstraf" van €400.000 en verlies van 15 constructeurspunten. Toto Wolff heeft laten weten de Concorde-akkoorden die het nieuwe profiel van de F1 definitief bepalen voor 2022 toch te zullen ondertekenen. Morgen de FP3 en de kwalificaties. Ferrari doemde vandaag weg in een grijsheid waarvan "Il Commendatore" zich zou omdraaien in zijn graf. Maar "gelukkig" zag hij Romain Grosjean in de Haas-Ferrari de vijfde tijd zetten. Verzachtend. (Walter Rombauts)
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Spanje zijn gedomineerd door de zwarte Mercedessen. De Fin Valtteri Bottas ging met 1'16"785 zijn ploegmaat Lewis Hamilton met 39/1000ste van een seconde vooraf. Sergio Perez zit terug in de Racing Point en Stoffel Vandoorne - die in Berlijn zijn eerste Formula E won voor Mercedes - is weer de reservepiloot. Sainz (Mc Laren) en Vettel (Ferrari) reden allebei met een nieuw chassis. Omdat het vandaag 32 jaar is geleden dat "Il Commendatore" Enzo Ferrari overleed, zette de firma een eerbetoon online. Dat herinnerde me eraan dat ik door dit monument tweemaal ben ontvangen voor telkens een gesprek van één uur.
De eerste keer was dat helemaal alleen. Zijn toen nog niet erkende buitenechtelijke zoon Pierre Lardi (vandaag Pierre Lardi-Ferrari) zorgde voor de vertaling Frans-Italiaans. De tweede keer was ik bij hem in gezelschap van Pierre Dieudonné, Philippe de Barsy, Philippe De Leener en Christine Beckers. Ook dan was het een indrukwekkende ontmoeting. Toen ik alleen ben gegaan heb ik in "mijn" krant als titel gebruikt : "De handdruk van een Monument". Dat is dus lang geleden. Tot daar mijn korte herinnering aan de man die mythewagens ontwierp. Vandaag kost een aandeel in Ferrari €163 en beursanalisten vermoeden dat dit tegen het eind van het jaar naar €225 zou stijgen. Nu terug naar de zesde wedstrijd voor het WK F1 2020 waar straks de FP2 wordt gereden. (Walter Rombauts)
SUBLIEME MAX VERSTAPPEN DOORBREEKT DOMINANTIE VAN MERCEDES
Een sublieme Max Verstappen heeft de "70ste Verjaardag GP" in Silverstone gewonnen door met een - riskante - bandenstrategie de Mercedes-boys Lewis Hamilton en Valtteri Bottas als leerjongens aan de kant te zetten. Daarmee doorbreekt Red Bull-Honda de dominantie van Mercedes en geeft zichzelf zijn 9de GP-zege cadeau. Aanvankelijk dacht Max aan een één-stop-strategie. Hij startte vanaf de vierde plaats en reed direct een ontgoochelende Hülkenberg (Racing Point-Mercedes) voorbij en loste eigenlijk nooit voeling met de leiders, eerste Bottas, daarna Hamilton. Maar even raakte de één pitstop in twijfel. Max kwam halverwege de race over 52 ronden (306,332 km) in de pits om op mediums verder te doen. Nauwelijks enkele ronden later veranderde men van gedacht en liet hij finaal terug harde banden monteren.
Hij hernam hiermee opnieuw de leiding voor Bottas, die naarmate de koers vorderde, ook nog Hamilton onder zijn achtervleugels kreeg. De Fin weerstond lange tijd aan de zesvoudige wereldkampioen. Soms reden de beide zwarte Mercedessen zo dicht achter elkaar dat het leek of ze aaneenplakten. Hamilton maakte een eind aan de tijdrovende tweede positie van Bottas door op de rechte lijn een feilloos geslaagd DRS-maneuver uit te voeren. De #44 schoot als een pijl voorbij de #77, maar Hamilton kreeg last van "blaren" op zijn banden, en Max Verstappen was buiten schot. De Belgische Nederlander won magistraal en komt hiermee op de tweede plaats in de voorlopige stand om het WK. Sebastien Vettel (Ferrari), spinde al kort na de start, reed verder een ontredderde race en ploegmaat Charles Leclerc redde de Italiaanse eer met een vierde plaats. Volgende week wordt de zesde GP gereden in Barcelona. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,332 km in 1 uur 26'08"101; gemiddelde snelheid van 213 km/h
Het is om erbij in 't slaap te vallen, wat nog niet is gebeurd maar wel dreigt. Lewis Hamilton reed in de zwarte Mercedes in 1'26"621 de rapste chrono en ploegmaat Valtteri Bottas reed in zijn schaduw binnen dezelfde seconde. Straks zijn er de kwalificaties. De kans is groot dat Mercedes alleman in de vernieling rijdt. Uitkijken is het naar Nico Hülkenberg die met de Racing Point - de roze Mercedes - vierde reed na Lando Norris in de Mc Laren.(wr)
BOTTAS PAKT ZIJN 13DE POLE, HÜLKENBERG ZET ROZE MERCEDES OP P3 !
Het verwachte duel om de pole tussen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en ploegmaat Valtteri Bottas kwam er. Dit keer was het echter de Fin die een loepzuivere ronde reed op Silverstone. Met 1'25"154 was hij in de zwarte Mercedes 72/1000ste van een seconde sneller dan de Brit. Daarmee torent Mercedes weerom boven iedereen uit. De Duitser Nico Hülkenberg, nog steeds vervanger van Covid-aangestoken Sergio Perez, deed zijn gedegen kwaliteit eer aan door de roze Mercedes, de Racing Point, op de derde plaats te rijden. Vorige GP kon hij niet op de startgrid geraken wegens een defecte koppeling...
Morgen moet hij zich hoeden voor Max Verstappen die vierde vetrekt, maar in de startverwarring altijd een botsgevaar in zich draagt. Al is de Belgische Nederlander al héél veel wijzer geworden en wil de derde plaats in de voorlopige stand om het WK al omgezet zien in die van vice-wereldkampioen. Dat gegeven beschermt morgen tijdens de aardbeving op wielen, de start, enigzins Nico Hülkenberg. Sebastien Vettel (Ferrari) haalde de Q3 niet en werd twaalfde. Het is duidelijk dat de sfeer tussen hem en Ferrari helemaal is verzuurd. Morgen de vijfde GP van 2020, de verjaardags-GP van het 70-jarige Silverstone waar op 13 mei de eerste race werd gereden van het na-oorlogse Wereldkampioenschap voor Coureurs. (Walter Rombauts)