Volgende zondag wordt de GP van België gereden in Francorchamps. Zonder publiek. Er zullen dus slechts een drieduizendtal mensen in en rond de paddock zijn. Dat zijn uiteraard de teams met ingenieurs, piloten en mecaniciens. Dan op de 7 km lange omloop zelf de baanposten met hun commissarissen. Tevens het medische en het FIA-personeel. Dat zal het zijn. Na ongetwijfeld keiharde onderhandelingen met eigenaar Liberty Media heeft Vanessa Maes, directrice van Spa-Francorchamps een goeie deal verkregen met de Amerikanen.
Die betalen de hele organisatie en daar bovenop is er een - relatief - akkoord gesloten voor het jaar 2021. De GP van België F1 is ieder jaar verlieslatend. Dat bedrag schommelt tussen 6 en 8 miljoen euro die door het Waals gewest wordt bijgepast. Deze F1 wedstrijd brengt ook regionaal 30 miljoen op aan horeca en handelszaken in de wijde omgeving rond het historische asfaltlint. Gemiddeld ieder jaar 7 miljoen euro investeren om er 30 miljoen euro mee te verdienen is principieel verdedigbaar.
Tijdens de vrije trainingen van vrijdag en zaterdag maar vooral in de kwalificaties voor de "pole" zal de "Fédération Internationale de l'Automobile" nog één keer de zogenaamde "party mode" toelaten. Dat komt omdat de technische commissarissen niet bij machte zijn het technische inzicht op zo'n korte tijd te verwerven. Door de "pole" na te jagen krijgt de 1,6 V6 Turbo-Hybrid een andere motor-cartografie dan die welke gebruikt wordt in de wedstrijd zelf.
In de kwalificaties worden hogere prestaties voor zéér korte duur (2 à 3 ronden) verkregen dan de techniek over iets meer dan 300 km zou kunnen verdragen. Vanaf de GP van Italië in Monza is deze "truc" echter definitief verboden. Hoe de meestal dikbuikige technische commissarissen van de FIA dat gaan controleren is zéér de vraag. De menucartografie en bijhorende wijnen is hen eerder bekend dan de software waarmee echte ingenieurs spelen.
Claire Williams, dochter van de fenomenale Frank Williams ziet een grote druk van haar schouders vallen. Wat het laatste familiale F1 team wordt genoemd is in de voorbije dagen overgenomen door de Amerikaanse investeringsfirma "Dorilton Capital". Meteen wordt Claire Williams veel fouten verweten door de vele vijanden die iedereen in die bubbel permanent heeft. Natuurlijk heeft Claire en haar directe omgeving fouten gemaakt. Wie niet ? Ze kreeg van haar zwaar gehandicapte vader een loodzware opdracht: een team leiden dat wereldkampioenen maakte, dat wereldtitels bij de constructeurs binnen rijfde.
Ze moest ook toezien, toen ze nog geen CEO was, hoe stuurgenie en groot mens Ayrton Senna in een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola het leven liet. Claire Williams zal wellicht niet lang meer te zien zijn in die wereld die eigenlijk nooit echt de hare is geweest. Ze was niet van het "chi-chi"-type dat bij voorkeur in het F1-plaatje past. Maar als team zal Williams nu wel weer - in 2021-2022 - de weg naar de spits vinden. Coureur Georges Russell zal daarbij zeker helpen. Op zijn beurt zal Russell het weldoend gevoel van vers geld hebben dat toeleverancier Mercedes misschien betere krachtbronnen laat leveren. Een beetje zoals bij Racing Point het geval is.
Geld is de naam van het spel in de Formule 1. Uitgevonden door adel, industrie, onzichtbare ware machthebbers en Bernie Ecclestone. Straks 90 en vader van een springlevend zoontje. Ook zijn veel jongere vrouw loopt over van levenslust. Als je in maart 2017 je "geliefde" 31 miljoen dollar ziet ontvangen van Liberty Media in ruil voor al het speelgoed van "vader Bernie". Klinkt vals. Bernie is is zijn hart nog maar net meerderjarig. Hij maakte de F1 tot wat hij is geworden. Zondag kan iedereen op het TV-scherm kijken hoe dat gaat. Ter plekke zijn alle vrije plaatsen voorbehouden aan de virus-familie Covid19. Niet van adel en geen bluf. (Walter Rombauts)
|