Lang hielden de twee Mercedessen van Bottas en Hamilton zich in de 1'16". Veel sneller dan de rest. Na driekwart uur wist Max Verstappen zich toch tussen de twee sterwagens te wringen. Ook in 1'16"... Lance Stroll werd vierde met de Racing Point-Mercedes, de auto die volgend jaar Aston Martin heet en waarin Sebastien Vettel volgend jaar zal trachten zich opnieuw met Hamilton te meten. Straks voor de kwalificaties zal de spanning te snijden zijn. (wr)
Valtteri Bottas heeft de tweede vrije ofeningen gedomineerd. Eén én twee voor Mercedes omdat de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton zich de tweede tijd toeëigende, maar niet in dezelfde seconde als de Fin. Bottas chrono is ook een nieuw baanrecord. Norris crashte, Perez en Grosjean hadden een incident dat verbaal langs de boordradio werd uitgevochten met de moderne "fuckwoorden" van het Nieuwe Normaal. Charles Leclerc voelt zich wat opgelucht nu de breuk Vettel en Ferrari een voldongen feit is. Hij pikt net niet aan bij spits, al was hij vanochtend derde. Morgen zijn er de derde oefeningen en dan de kwalificaties.
Op de aanwezigheid van 2880 toegelaten fans op de tribunes en de bordeauxrode Ferrari's omwille van hun 1000ste GP na, bood de eerste vrije training in Mugello alleen een duel tussen Bottas en Verstappen. Alleen zij sloegen erin de chrono op 1'17" te dwingen. Wat opviel is dat alle coureurs veel ronden maalden. Dat komt omdat de Autodromo Internazionale del Mugello voor vooral de jongeren nieuw terrein is dat moet worden verkend. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen, waarin de tijden scherper zullen worden bijgesteld.(wr)
NÜRBURGRING KADER VOOR TWEEDE RACE PORSCHE CARRERA CUP BENELUX
Na een seizoensopener in Zolder drie weken geleden, werken de "Porsche Carrera Cup Benelux" én de "Porsche Sprint Challenge Benelux" dit weekeinde op de Nürburgring de tweede ontmoeting van het seizoen 2020 af. De unieke Nürburgring is voor beide kampioenschappen de enige uitstap buiten de Benelux. In het kader van de DTM-race zijn de piloten van de twee hogergenoemde hoogwaardige competities vast van plan hun deel van het spektakel aan te leveren.
Na in de twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux ieder een zege te hebben gescoord zullen de jonge Nederlanders Loek Hartog (17) en Morris Schuring (15) hun duel in het Eifelgebergte verder zetten. De meer ervaren vertegenwoordiger van Bas Koeten Racing weet dat zijn jonge rivaal van "Team GP Elite" in ieder geval grote ambities koestert !!!
Tegnover deze twee coureurs uit de Pro-categorie zijn ook heel wat piloten uit de Pro-Am vast van plan om zich op de Grand Prix-omloop van de Nürburgring - dus niet de groene hel - in de kijker te rijden. Te beginnen met de titelfavorieten, de Belgen Michaël Cool (NGT-Racing) en Nicolas Vandierendonck (EMG Motorsport) Behalve Bas Barenburg (Bas Koeter Racing), in Zolder tweemaal op het podium in de klasse, zal het Belgisch duo ook andere Noorderburen als Tijn Jilessen (PG Motorsport) en Huub van Eijndhoven (JW Raceservice) in de gaten moeten houden.
Die twee zorgen meteen voor de aanwezigheid van twee nieuwe teams in het kampioenschap. Kenners kijken ook uit naar de come-back van Carlos Rivas in het Benelux-kampioenschap. Na in de Duitse Cup de Pro-Am rangschikking te hebben gewonnen, komt de Luxemburger nu uit voor het prestigieuze Black Falcom, kortom in de strijd om de Pro-Am podiumplaatsen zal het er spannend aan toe gaan.... In de Am-klasse is dubbele Zolder-winnaar Gilles Smits weerhouden wegens andere verplichtingen, wat vader en zoon Verhoeven (Jean-Pierre en Jaxon) zou moeten toelaten om hoog te scoren.
Voor alle bovenvermelde deelnemers vormen de sprintraces ook een gelegenheid om punten te scoren voor de Porsche Sprint Challenge Benelux, die hun korte races delen met die van de Cup. Daarnaast werken ze ook een race af over 55' met daarin een verplichte pitstop. Dat geldt voor iedereen, behalve voor Loek Hartog en Morris Schuring. Drievoudig Sprint Challenge-winnaar Schuring, die de beste was in de twee races van 30' én de lange van 55', wou tijdens de seizoensopener vooral kilometers afmalen, maar in Duitsland zal hij zich helemaal toeleggen op de Porsche Carrera Cup Benelux. Zo geeft hij zijn speelkameraadjes van de Sprint Challenge, degenen die met hun Porsche 911 GT3 Cup zijn ingeschreven in de Pro-Am en Am-categorie, vrije baan.
In de Porsche Sprint Challenge Challenge Benelux zijn ook meerdere Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport actief. Thierry Vermeulen, ongenaakbaar in Zolder, hoopt zijn Team GP Elite opnieuw successen te bezorgen. De renstal is overigens goed vertegenwoordigd, met nog drie andere piloten: Steven Van Rhee, Harolg Goddijn en Alexandre Goddijn. De Belgen hoeven er echter niet voor onder te doen want RED ANT Racing zet ook een GT4 in voor Sven Van Laere en Ayrton Redant, die vorig jaar al toonde zich in zo'n Cayman razendsnel te rijden.
De vrije trainingen worden op vrijdag gereden van 9.50 tot 10.30 uur en van 17.20 tot 18.00 uur. De kwalificaties worden zaterdag vanaf 11.45 uur gereden. Om 17.30 uur wordt die dag ook de eerste sprint van 30' gereden. De tweede start is zondag om 11.45, net voor de DTM-race. De Porsche-race over 55' neemt vervolgens een aanvang om 16.55. Uitstekend nieuws daarbij is dat de drie koersen live zullen te volgen zijn op Youtube en Facebookpagina van de Cup-Benelux en de Sprint Challenge (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
PEREZ VERLAAT EIND DIT JAAR RACING POINT, VETTEL NEEMT ZIJN PLAATS IN
De Mexicaan Sergio - Checo - Perez (30) verlaat eind van dit seizoen Racing Point. Hij ruimt baan voor Sebastien Vettel (35) die dan voor "Aston Martin" zal rijden. Het huidige team zal normaal gesproken die prestigieuze naam van een verder noodlijdende autofabrikant krijgen. In de wandelgangen wordt gezegd dat Toto Wolff, teamleider van Mercedes, een serieus pak aandelen in het team zou krijgen of al hebben. Morgen beginnen de vrije trainingen voor de GP van Toscanië in Mugello. Al zal het voor vele nieuw zijn, het is eeen vroeger testcircuit van Ferrari dat daar zondag zijn 1000ste GP zou rijden.
Helemaal in donker-bordeaux geschilderd. Het blijft nog rode wijn maar de legendarische firma uit Maranello moet momenteel veel water bijd de wijn doen. Commercieel gaat het echter goed voor het merk. Maar F1 en "de commerce" zijn twee verschillende aspecten geworden. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" heeft afgedaan. Dat geldt ook voor Renault, Mercedes of zelfs motorleverancier Honda.
Tot grote verbijstering heeft de hectische race van vorige weekend in Monza de niet-conservatieven binnen de F1 (lees:Liberty Media) de idee doen opperen om de startgrid achterstevoren te laten vertrekken...Kwestie van altijd een inhaalrace te hebben zoals Hamilton vorige weekend moest doen.... Het duidt op de kermissfeer die de Amerikanen er naar voorbeeld van de Indy Car willen inbrengen. Zij liggen ook aan de basis van dat alsmaar uitrukken van de Safety Car, ook voor prulincidenten, om dan de kijker te plezieren met een restart. Amusementsgewijs goed gezien maar ontdaan van iedere historische Formule 1-waarde. Morgen dus spanning in Toscanië. (Walter Rombauts)
PIERRE GASLY WINT GP VAN ITALIË NA MAFFE RACE VOOR HAMILTON
Wat in Monza opgevoerd is, is ongezien in de Formule 1. Lewis Hamilton meesterlijk aan de leiding zag dat Kevin Magnussen zijn Haas netjes veilig naast de baan parkeerde. Onnodig kwam er een gele vlag en Hamilton reed de gesloten pitlane binnen. Iets wat Mercedes niet had opgemerkt ! De koersdirectie sloot de pitlane omwille van de veiligheid van de baancommissarissen die de Haas van de baan haalden. Een stop and go-straf van 10" was het gevolg. Nadat de safety car van de baan ging was het eerste wat Hamilton deed de pits binnenrijden om zijn "Stop and go" van 10" te ondergaan. Vervolgens pikte hij als laatste terug aan. Nauwelijks was de race een ronde verder of Charles Leclerc knalde uitkomend van de "Parabolica" de bandenmuur in. Rood en de wedstrijd werd stilgelegd.
Na een nooit eerder gezien geklungel werd de race weer gestart. De onderbreking duurde zo lang dat Hamilton tijd vond om met zijn step de koersdirectie op te zoeken en over zijn straftijd te discussièren. Vergeefs. De koersdirectie besliste tot een nieuwe staande start. Eerst werd een formatieronde gereden en dan de startgrid gevormd en als de vijf rode lichten uitflitsten stormde de meute weg met de zesvoudige wereldkampioen vanaf de 17de en laatste plaats. Vettel was in het begin al zonder remmen gevallen en had in deel 1 al opgegeven, Max Verstappen gaf kort na die lange rode vlag op. Gasly, Sainz, Stroll en ook even Norris maakten verder het mooie weer. Met een eerste GP zege voor de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri.
Lewis Hamilton remonteerde in de resterende 25 ronden naar de 7de plaats en pikte permanent de snelste ronde mee. In weerwil van een betwistbare straf troont de Brit nog royaal aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel. Als Monza de afspiegeling is geweest van de nieuwe "koersregie" onder Liberty Media, dan men zeer binnenkort de F1 op de kermis kunnen laten rijden. Of met dobbelstenen bepalen wie de volgende GP wint. Dat is de GP van Toscanië in Mugello. (Walter Rombauts)
HAMILTON SLAAT IEDERS DROOM STUK IN KWALIFICATIES IN MONZA
Hamilton's 93ste pole is meteen een nieuw ronderecord in de "Temple of Speed". Zijn ploegmaat Valtteri Bottas in de tweede zwarte Mercedes leek wel een schaduw van die van de zesvoudige wereldkampioen, maar 331/1000ste van een seconde maakte dat hij "slechts" een afspiegeling bleef van de Brit die een zevende wereldtitel in het vizier heeft. Max Verstappen, tweede in de WK-stand, kreeg met een nieuw fenomeen te maken. Hij ziet tot zijn grote verbijstering leeftijdgenoten van hem zich nu en dan sneller te laten zien dan de Red Bull-Honda-coureur. Vandaag ging het nog. Het was "maar" Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) die nu voor hem staat.
De derde plaats wordt ingenomen door Carlos Sainz in de Mc Laren-Renault. Max start dus vanaf de vijfde plaats. Door een slechte Ferrari-timing raakte Sebastien Vettel niet eens door de Q1. Hij reed bijna letterlijk verstikt in wat het verkeer heet. Ploegmaat Charles Leclerc strandde op de 13de plaats in de Q2 en behoort dus ook tot "the best of the rest". Morgen wordt het een heel boeiende race. Op de hoofdtribune zijn twee toeschouwers. Kartonnen afbeeldingen van Vettel en Leclerc.... (wr)
BOTTAS - MERCEDES - BESTE IN VERVELENDE FP3 IN MONZA
De FP3 in Monza begon zonnig (25°C) maar het duurde achttien minuten eer Carlos Sainz jr met zijn Mc Laren-Renault de stilte doorbrak. Zijn tijd van 1'21"875 was maar een inleiding want Max Verstappen zette na een half uur de chrono op 1'20"456 en nam P1 in. Naar het einde van de FP3 viel Daniël Ricciardo's Renault met juist een nieuwe motor stil. Koersdirectie gaf rode vlag ! Op drie minuten voor het einde werd het weer groen. Valtteri Bottas maakte er gebruik van om de beste te zijn.
Eerder dreigde men de snelle chrono van de Fin te annuleren omdat hij te wijd ging in de Parabolica. De stewards deden dat wél bij Alex Albon. Bottas' tijd bleef overeind. Straks zijn er de kwalificaties om de pole. Dat gaat vonken geven in de snelheidstempel waar vandaag Romain Grosjean in zijn Haas-Ferrari werd "geflitst" tegen 351,1. Maar dat is geen waarborg voor een pole. Die wordt behaald door alle aspecten van chassis, motor, transmissie en piloot feilloos op elkaar te laten inspelen. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - ZET GP VAN ITALIË IN MET SNELSTE TIJD IN FP1
Monza zonder publiek is maar niks. Gelukkig is er het prachtige park om wat sfeer te scheppen. De twintig coureurs gaan er bijna in verloren ware het niet dat het tracé zo historisch is. Neem nu Max Verstappen die na 37' uit de baan gaat in de "Variante Ascari". Dat klinkt anders dan in "Bocht nummer zoveel"... De Red Bull-mecaniciens hebben ongeveer 22' gewerkt om de voorvleugel te vervangen. Ploegmaat Alex Albon ging er met de andere Red Bull ook al af in de "Parabolica"...Minder erg, maar luister weer naar die naam...
"Parabolica, waar de grootsten, Fangio, Moss, Clark, Lauda en andere .... Ascari's het ook moeilijk hebben gehad..." Nostalgie stoppen nu, want nauwelijks was de herrie rond Albon door de tijd opgegeten, of Valtteri Bottas zette een messcherpe tijd nadat eerst Lewis Hamilton op harde rubbers 1'22"745 P1 invulde. De Fin reed op dat moment slechts 19/1000ste sneller dan de zesvoudige wereldkampioen.
Na de rode vlag voor Max Verstappen leek het vlug dat Alex Albon in de FP1 sneller zou zijn dan de Limburger die uiteindelijk de vijfde tijd pakte. Maar dat betekent niets, want deze eerste vrije oefeningen zijn maar "spielerei". Straks in FP2 zal al worden met kwalificatie-configuraties. Met het oog op morgen. Wat Ferrari betreft duurt het drama onbegrijpelijk voort. Zoals Vettel het uitdrukte: "Zonder publiek is het gemakkelijker afscheid te nemen, want het beeld van de tifosi bovenop de problemen binnen ons team zou de druk alleen maar ondraaglijker maken." (Walter Rombauts)
Hier stond een zéér goed artikel over de tweede vrije training in Monza voor de GP van Italië. Tijdens het toevoegen op het blog heeft de wonderlijke digitale techniek van deze heerlijke - gemaskerde - wereld ervoor gezorgd dat het heus wegbliksemde en de pagina niet meer te bereiken was. Dus geef ik alleen de eerste vijf van de FP2. Dank u provider, wie je ook mag wezen. (wr)
Met kunst- en vliegwerk hebben de Amerikaanse eigenaars van de F1 een noodkalender in elkaar gekregen. Dat maakt dat ze een verlies van €15 voorkomen. Iedereen kan op TV de 20 auto's zien rijden. Waarvan er drie zijn die voor het WK 2020 in strijd zijn. Dat is WK-leider Lewis Hamilton met 157 punten, Max Verstappen met 110 punten en Valtteri Bottas met 107 punten. Fernando Alonso zal in Monza al zijn eerste activiteiten beginnen voor Renault. Volgend jaar rijdt hij heel het seizoen voor de Franse constructeur. Verwacht mag worden dat de Spanjaard - hoewel hij snelheid kent van Indianapolis - zich aanvankelijk een aap zal schrikken hoe snel de jonge gastjes zijn.
De Verstappen's, Stroll's, Norris' e.a. Russells. Hij kan best eerst eens te rade gaan bij de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. Niet bij Vettel want daarmee is voorlopig niet meer mee te redeneren. De schuld van Ferrari. Teamchef Binotto heeft laten weten dat het nog 10 jaar (sic) zal duren eer de Scuderia van het Steigerende Paard weer vooraan zal zijn... Veel moed, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel om dit seizoen het drama uit te zitten. Morgenochtend zijn er de eerste vrije oefeningen, zaterdag de kwalificaties waarin geen "party-mode" meer mag worden toegepast. De ingenieurs mogen de carthografie van de motor niet wijzigen. Hoe de FIA dat gaat kontroleren is een boeiend gegeven.
Er is nog iets dramatisch. Na 43 jaar trekt de familie Williams zich terug uit de Formule 1. Dat gebeurt na de GP van Italië. Claire Williams, dochter van de historische persoon Frank Williams, zei na de verkoop van het team aan de investeringsgroep "Dorilton Capital" dat ze zou blijven. Maar na zondag is dat anders. Williams won zeven wereldtitels bij de Piloten, de laatste in 1997 met Jacques Villeneuve. In het totaal won Williams 114 GP's. Beroemde rijders waren Kéké Rosberg, Carlos Reutemann en natuurlijk Ayrton Senna die met een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola verongelukte in de Tamburellobocht aldaar.(wr)
HAMILTON DOMINEERT IEDEREEN EN VERSTERKT ZIJN WK-STAND FORS
De Brit Lewis Hamilton heeft van start tot finish de GP van België gedomineerd. Alleen de snelste ronde moest hij aan Daniël Ricciardo laten. In een herboren Renault klokte hij 1'47"483. Genoeg om één WK-puntje van de regerende wereldkampioen af te snoepen. In een vlotte start nam Hamilton de leiding en Bottas en Verstappen vormden een koptreintje dat héél de 44 ronden lange race monotoon zo zou blijven. In de 11de ronde zorgde Giovinazzi voor een spectaculaire crash waarin een achterop komende George Russel in de klappen deelde. Beiden moesten opgeven. Carlos Sainz jr. was in de Mc Laren zelfs niet vertrokken door een technisch mankement.
Na 4 ronden Safety Car werd de piste weer vrijgegeven en was iedereen gaan pitten voor harde banden om er de rest van de race mee uit te doen. Op Alex Albon na die het in mediums had gezien en daardoor naar het eind zijn vijfde plaats ingepikt zag door Esteban Ocon (Renault). Individueel werden mooie duels uitgevochten, waarin vooral Pierre Gasly opviel. Het leverde hem de naam van "Driver of the day" op. Volgende week is er de GP van Italië in Monza.
Hopelijk herpakt Ferrari zich als ze voor het virtuele eigen publiek rijden. Dat wordt dan de 8ste GP in een reeks van 17. De monotone dubbelzege van Mercedes zal gewoon vermeld staan in de archieven en snel onder het stof geraken. Lewis Hamilton heeft royaal uitzicht op een zevende wereldtitel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren. Max Verstappen staat nog wel tweede in de WK-stand, drie punten voor Bottas...(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 308,176 km in 1 uur 24'08" 0,760 gemiddelde 212,71 km/h
HAMILTON SCOORT 93STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN FRANCORCHAMPS
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton laat er geen twijfel over bestaan dat hij de beste is. In de kwalificaties reed hij met 1'41"252 niet alleen een nieuw ronderecord, maar pakte hij ook zijn 93ste "pole". Achter hem staat Bottas iin de andere zwarte Mercedes. De derde kon iedereen al raden: Max Verstappen die met de Red Bull-Honda de enige blijkt te zijn die een wig tussen de Mercedesrijders kan drijven. Anderzijds heeft de Australiër Daniël Ricciardo woord gehouden en heeft hij de Renault opmerkelijk vierde geplaatst. Ferrari staat nergens. Het is de eerste keer sinds mensenheugenis dat ze niet in Q3 geraakten. Noch Vettel, noch Leclerc hebben er een verklaring voor. Voor morgen heeft Renault in concreto Ferrari in de voorste gelederen vervangen. Ferrari kan alleen hopen op de pech van de rest om in de punten te geraken. Hamilton bouwt voort aan zijn zevende titel. (Walter Rombauts)
REGENGODEN LATEN HAMILTON TUSSEN DRUPPELS DOOR RIJDEN IN FP3
Regen, droog, regen, enkele droge plaatsjes, druppelsgewijs, dan weer striemend hard pijpenstelen. Historisch Francorchamps op zijn best ! Eerst kwamen de coureurs maar letterlijk druppelsgewijs op de baan. Maar vanaf Lando Norris een eerste snelle tijd zette, kropen ook de anderen in hun cockpit. Direct verbeterde Bottas, Verstappen en Hamilton hun tijd. Om precies 12.42 uur openden de hemelsluizen zich definitief en leek de derde vrije oefening ten einde. Maar mirakels bestaan en met nog zes minuten te gaan droogde het asfalttapijt op en vloog iedereen op softs de baan op, op zoek naar de snelste chrono.
Esteban Ocon (Renault) knalde meteen 1'43"485 neer. Verpletterend ! Maar Lewis Hamilton, voor wie de sport een religie is geworden, riep "zijn" regengoden aan en kwakte de zwarte Mercedes neer op de chrono met 1'43"255 !!! Positie 1. Bottas en Verstappen moesten hun snelle pogingen afbreken en WK-kandidaat Max Verstappen strandde op P6. Niet zo erg, want straks zijn er de kwalificaties. Erger is het gesteld met Ferrari en/of specifieker voor Vettel die 20ste én laatste werd op 2"1 van Lewis Hamilton. Onthouden we voor de kwalificaties dat de beide Renault's van Ricciardo en Ocon zich aanbieden voor de Q3. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN BRENGT RED BULL-HONDA OP P1 IN DE FP2 IN FRANCORCHAMPS
Max Verstappen heeft in de tweede vrije trainingen in Francorchamps heus gespeeld met zijn directe concurrenten. Het is bekend dat het zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn en zijn ploegmaat Valtteri Bottas in de zwarte Mercedessen. Maar onverwacht kwamen ook anderen zich bemoeien in de top vijf. Daniël Ricciardo was in zijn Renault RS20 goed voor een tweede chrono, héél nipt achter Max (48/1000ste), tot een hydraulisch probleem hem aan de kant dwong. Maar de chrono van de Australiër bleef overeind. Daarmee ging hij Hamilton vooraf. De Brit experimenteerde al met kwalificatie-configuraties en daaruit kunnen we onthouden dat hij - vandaag - het DAS-systeem (Dual Axle System) alleen gebruikte als hij op harde banden reed. Leerzaam als je de veranderlijke voorwielgeometrie analyseert...
Ferrari sukkelt, zowel Leclerc als Vettel vertoefden permanent in de achterhoede. De slechtste van alle "Italiaanse" merken... Dezelfde figurantenrollen speelden de Fransman Romain Grosjean en de Deen Kevin Magnussen met de Haas-Ferrari. Deze ochtend kwamen ze niet in beeld (Magnussen kreeg nieuwe motor) en deze namiddag amper. Plezant was een rode vlag om losgekomen publiviteitsborden vanaf La Source en tot l'Eau Rouge. Knap was wel dat ze binnen de vier minuten geruimd waren. Ook knap waren de honderden mensen die vanuit de dichte bossen naar de F1 keken. Ordediensten schreven boetes van €350 uit omdat de GP van België zonder publiek moet worden gereden. Morgen de FP3 en de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Buiten dat Bottas eind van de FP1 een indrukwekkend remmaneuver maakte, rechtdoor ging aan de "Bus Stop Chicane", en daarmee zijn banden beschadigde, was er eigenlijk niets te melden. Oh ja, dat Magnussen een nieuwe motor krijgt en Grosjean ook van de baan werd gehaald. Leclerc en Vettel met hun Ferrari reden 13de en 14de. De onderstaande tijden zijn onbelangrijk. Straks in de FP2 zal dat al anders zijn. (wr)
DE KANS DAT HAMILTON NIET RIJDT IS ZO GOED ALS ONBESTAANDE
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van België F1, zevende race in een kalender van zeventien. Turkije, Bahrein en Abu Dahbi zijn nog gestrikt door Liberty Media. Het evenement zal doorgaan zonder publiek, al staan er wel opnieuw de luxueuze, torenhoge mobil homes van de teams. Ook mogen per team 90 i.p.v. tot nu toe 80 mensen in hun bubbel tellen. Corona heerst over de wereld, haat, nijd, afgunst en racisme ook. Wat mensen elkaar aandoen is weerzinwekkend. Wereldwijd. In alle kleuren. Niemand leert uit fouten. Niemand. Er wordt geleefd alsof er nooit fouten zijn begaan, laat staan ze inzien en erkennen. Deprimerend.
Zesvoudig wereldkampioen F1, de Brit Lewis Hamilton, eist van zijn mededingers in de races dat ze knielen voor de beweging "Black Lives Matter" (BLM). Maar "Every Live Matters" (ELM) is onbekend. Natuurlijk ligt de oorzaak dat er overbevolking is op deze aarde. Niemand stopt ze. Wat Lewis vraagt van zijn tegenstrevers om te knielen is onbillijk. Niemand moet op de knieën voor een ander. Tenzij het is om tot ridder te worden geslagen of voor iets plezants.
In de USA gaan nu de zwart gekleurde sportmensen "staken" waardoor veel wedstrijden in de uiteenlopende sporten niet doorgaan. Lewis die van zichzelf vindt dat hij zwart is - wat niet juist is; ik zag ooit bruiner door de zon dan hij - zal wellicht niet zijn zwarte Mercedes aan de kant zetten en weigeren verder te bouwen aan zijn zevende wereldtitel. Dus de kans dat Lewis solidair zal zijn met de "zwarten" van de States is bijzonder klein. Hij zal de ziel uit zijn lijf rijden. Terecht. Of mag hij iets doneren aan de beweging. Een museum bouwen voor jezelf om alle trofeeën in te proppen is leuk, maar humanistisch gezien nu ook weer geen hoogtepunt. Overigens ontmoet de leider in het WK (132 punten) morgen opnieuw Max Verstappen, tweede in de stand (95 punten) met Red Bull-Honda.
Die beweert Spa-Francorchamps graag te zien. 't Is overigens niet zo oneindig ver van zijn geboorteplaats Hasselt. Maar de hartverwarmende - dit is gemeend door ondergetekende - mannen in oranje moeten het ook allemaal op TV bekijken. "Zijn" thuiscircuit, Zandvoort, kreeg een nieuwe naam "CM.com". Dwazer is moeilijk te bedenken. Morgenochtend snorren de 1.6 liter V6 Turbo-Hybrid's weer over het mooiste circuit ter wereld. Met dit keer nog de "party-mode" voor de kwalificaties. Vorig jaar kwam F2-coureur Anthoine Hubert bovenaan de "Raidillon" om het leven nadat Juan Manuel Correa hem in de flank aanreed. Dat wordt herdacht door het nummer "19" niet toe te kennen in de F2-race van dit jaar. Francorchamps blijft zelfs in zijn moderne vorm dreigend snel. (Walter Rombauts)
Met het oog op het seizoen 2021 waarin de nieuw getekende "Concorde Akkoorden" van kracht zijn, heeft Renault zijn beroepsprocedure gestopt tegen de "Roze Mercedes" van Racing Point. Het team kreeg een boete van €400.000 en verloor 15 constructeurspunten. De essentie ging over het kopiëren van de luchtkoeling van de remschijven van Mercedes. Vollgens Ferrari werd er nog meer gecopieerd. Maar nu laat iedereen het voor wat het is. Racing Point moet dit seizoen niets meer wijzigingen.(wr)
JAMES GLICKENHAUS NODIGT VETTEL UIT VOOR DE 24 UREN VAN LE MANS 2021
De Scuderia Glickenhaus zal in 2021 met twee bolides deelnemen aan de "24 Uren van Le Mans". Daarin zal al met de nieuwe Hypercarklasse worden gereden waarvan nu de specificaties bekend zijn. Teambaas James Glickenhaus zou graag Sebastien Vettel uitnodigen "omdat hij van de oude garde is en dat bevalt de miljardair. Tot vandaag heeft de viervoudige wereldkampioen daarop niet gereageerd. Dat hij daarnaast het hele World Endurance Championship zou afhaspelen kan zéér in vraag worden gesteld. De Duitser heeft nu zo zijn kopzorgen om de GP van België tot een goed einde te brengen. Bovendien staat Vettel ook nog steeds als "oudje" op verschillende verlanglijstjes. Degene die nog gemaakt zijn van papier en met potlood worden beschreven.
Wat Le Mans betreft op 19 en 20 september 2020 is door de 'l Automobile Club de l'Ouest beslist deze 88ste editie zonder publiek te laten doorgaan. Het wordt net als de GP van België een "spookrace" die alleen via televisie en apps kan worden bekeken. Het enige pikante detail aan het evenement is dat de "party mode" voor de kwalificaties nog mag behouden blijven. Er is eigenlijk nog een tweede interessant aspect: Bottas (Mercedes) zal trachten Max Verstappen (Red Bull-Honda) weg te halen van de tweede plaats die hij bekleedt in de voorlopige stand in het WK. Verder zal héél waarschijnlijk Lewis Hamilton op eenzame hoogte zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder rijden.(wr)
MET HET OOG OP DE GP VAN BELGIË F1 IN FRANCORCHAMPS
Volgende zondag wordt de GP van België gereden in Francorchamps. Zonder publiek. Er zullen dus slechts een drieduizendtal mensen in en rond de paddock zijn. Dat zijn uiteraard de teams met ingenieurs, piloten en mecaniciens. Dan op de 7 km lange omloop zelf de baanposten met hun commissarissen. Tevens het medische en het FIA-personeel. Dat zal het zijn. Na ongetwijfeld keiharde onderhandelingen met eigenaar Liberty Media heeft Vanessa Maes, directrice van Spa-Francorchamps een goeie deal verkregen met de Amerikanen.
Die betalen de hele organisatie en daar bovenop is er een - relatief - akkoord gesloten voor het jaar 2021. De GP van België F1 is ieder jaar verlieslatend. Dat bedrag schommelt tussen 6 en 8 miljoen euro die door het Waals gewest wordt bijgepast. Deze F1 wedstrijd brengt ook regionaal 30 miljoen op aan horeca en handelszaken in de wijde omgeving rond het historische asfaltlint. Gemiddeld ieder jaar 7 miljoen euro investeren om er 30 miljoen euro mee te verdienen is principieel verdedigbaar.
Tijdens de vrije trainingen van vrijdag en zaterdag maar vooral in de kwalificaties voor de "pole" zal de "Fédération Internationale de l'Automobile" nog één keer de zogenaamde "party mode" toelaten. Dat komt omdat de technische commissarissen niet bij machte zijn het technische inzicht op zo'n korte tijd te verwerven. Door de "pole" na te jagen krijgt de 1,6 V6 Turbo-Hybrid een andere motor-cartografie dan die welke gebruikt wordt in de wedstrijd zelf.
In de kwalificaties worden hogere prestaties voor zéér korte duur (2 à 3 ronden) verkregen dan de techniek over iets meer dan 300 km zou kunnen verdragen. Vanaf de GP van Italië in Monza is deze "truc" echter definitief verboden. Hoe de meestal dikbuikige technische commissarissen van de FIA dat gaan controleren is zéér de vraag. De menucartografie en bijhorende wijnen is hen eerder bekend dan de software waarmee echte ingenieurs spelen.
Claire Williams, dochter van de fenomenale Frank Williams ziet een grote druk van haar schouders vallen. Wat het laatste familiale F1 team wordt genoemd is in de voorbije dagen overgenomen door de Amerikaanse investeringsfirma "Dorilton Capital". Meteen wordt Claire Williams veel fouten verweten door de vele vijanden die iedereen in die bubbel permanent heeft. Natuurlijk heeft Claire en haar directe omgeving fouten gemaakt. Wie niet ? Ze kreeg van haar zwaar gehandicapte vader een loodzware opdracht: een team leiden dat wereldkampioenen maakte, dat wereldtitels bij de constructeurs binnen rijfde.
Ze moest ook toezien, toen ze nog geen CEO was, hoe stuurgenie en groot mens Ayrton Senna in een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola het leven liet. Claire Williams zal wellicht niet lang meer te zien zijn in die wereld die eigenlijk nooit echt de hare is geweest. Ze was niet van het "chi-chi"-type dat bij voorkeur in het F1-plaatje past. Maar als team zal Williams nu wel weer - in 2021-2022 - de weg naar de spits vinden. Coureur Georges Russell zal daarbij zeker helpen. Op zijn beurt zal Russell het weldoend gevoel van vers geld hebben dat toeleverancier Mercedes misschien betere krachtbronnen laat leveren. Een beetje zoals bij Racing Point het geval is.
Geld is de naam van het spel in de Formule 1. Uitgevonden door adel, industrie, onzichtbare ware machthebbers en Bernie Ecclestone. Straks 90 en vader van een springlevend zoontje. Ook zijn veel jongere vrouw loopt over van levenslust. Als je in maart 2017 je "geliefde" 31 miljoen dollar ziet ontvangen van Liberty Media in ruil voor al het speelgoed van "vader Bernie". Klinkt vals. Bernie is is zijn hart nog maar net meerderjarig. Hij maakte de F1 tot wat hij is geworden. Zondag kan iedereen op het TV-scherm kijken hoe dat gaat. Ter plekke zijn alle vrije plaatsen voorbehouden aan de virus-familie Covid19. Niet van adel en geen bluf. (Walter Rombauts)