ALPINE STELT ACHT NIEUWE LEDEN VAN ZIJN ALPINE-ACADEMY VOOR
Voor 2023 heeft het herboren Franse merk Alpine acht nieuwe leden voorgesteld van zijn "Academy". Hieronder geef ik ze, samen met de discipline waarin ze uitkomen:
Jack Doohan, FIA Formula 2 Championship, Virtuosi Racing (tweede jaar in de discipline)
Viktor Martins, FIA Formula 2 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Nikola Tsolov, FIA Formula 3 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Gabriele Mini, FIA Formula 3 Championship, Hitech Grand Prix (eerste jaar)
Matheus Ferreira, Italian Formula 4 Championship, Van Amersfoort Racing (eerste jaar)
Abbi Pulling, F1 Academy (eerste jaar)
Aiden Neate
Kean Nakamura, European Karting, Kart Republic (tweede jaar)
Voor het wereldkampioenschap F1 dat op 5 maart met de GP van Bahrein begint zijn het natuurlijk de "afgestudeerden" Esteban Ocon en Pierre Gasly die met de Alpine naar de voorste linies zullen dingen. In de wandelgangen hoort men veel speculaties. Die..en die... hebben het meeste vermogen. Globaal zullen de maximum vermogens allemaal (ICE + Elektrisch gedeelte) nauw rond 750 kW (1000 pk) liggen. Daar is een simpele reden voor. Het zijn nog allemaal "dezelfde" 1,6 liter V6 Turbo Hybrid interne verbrandingsmotoren die door alle teams worden gebruikt. Als "dezelfde" tussen aanhalingstekens staat, kom dat omdat sommige pientere ingenieurs op kleine details wat winst kunnen boeken, maar altijd gebonden blijven aan diezelfde - volgens Europa - museum bestemde motorconfiguratie. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LAWRENCE STROLL WIL ASTON MARTIN IN KOP VAN MIDDENVELD ZIEN IN 2023
Lawrence Stroll, eigenaar van Aston Martin en vader van coureur Lance Stroll, wil de Aston Martin AMR23 als de "best of the rest" zien rijden in het nieuwe F1 Wereldkampioenschap 2023. Denkend aan de gevestigde waarden van vorig jaar is dat achter Red Bull, Mercedes, Mc Laren, Alpine en Ferrari. Dat is een bescheiden ambitie, gezien tegenover de gigantische investeringen die zijn gedaan om de auto voor 90% nieuw te krijgen. Daar bovenop komt nog eens de aanwezigheid van de 41-jarige Spanjaard Fernando Alonso die onomwonden beweert dat hij pas in 2024 een GP zal winnen voor het prestigieuze merk...
Fernando Alonso is wereldkampioen geworden - met Renault - in 2005 en 2006 en won twee keer de "24 Uren van Le Mans" met Toyota. Lawrence Stroll verwacht veel van de Spanjaard maar door diens eigen uitspraak over een eerste zege pas in 2024 wordt de glans al wat getemperd. Nochtans is topingenieur Dan Fallows niet voor niets overgekocht van Red Bull om die Aston Martin vooraan te laten tuffen. Ter herinnering, Fernando Alonso vervangt bij Aston Martin viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. (Walter Rombauts)
DOOR DE EV-PRODUCTIE ZAL FORD 3600 WERKNEMERS ONTSLAAN
Vooral de fabriek van Ford in Keulen zal het grootste slachtoffer worden van een ontslagronde die gepland is en drie jaar zal in beslag nemen. 3600 werknemers moeten afvloeien. De achterliggende reden is dat Ford vanaf 2035 geen auto's met verbrandingsmotoren meer zal produceren en de assemblage van een EV (Electric Vehicle" eenvoudiger is en minder gekwalificeerd personeel vraagt. Ook de vestigingen in het Verenigd Koninkrijk zullen deze ontslagronde aanvoelen. Met dank aan Europa dat niet inzet op synthetische brandstof of waterstof, maar voor armoede gaat zorgen door een onbesuisde elektrificatie door te duwen. Vooral ten koste van de particuliere autobezitter. (wr)
SPANNINGEN TUSSEN DE F1 EN FIA LEIDEN AANDACHT AF VAN EERSTE GP
Op 3 maart a.s zijn er de eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein. Op zondag 5 maart is de eerste van 23 races in 2023 een feit. De nieuwe voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem heeft na wat geredetwist met F1-eigenaar Liberty Media, wat afstand genomen van "de dagelijkse gang van zaken" en laat de FOM (Formule One Management) en de F1 wat meer vrijheid van meningsuiting. Want die bleek volgens de berichtgeving een lichte cultuurbotsing te geven sinds Saoedi-Arabië 20 miljard bood aan Liberty Media om eigenaar te worden van de F1. De Arabische en Aziatische invloed, in wat in het Westen nog altijd de "Koninginne-klasse" van de autosport heet, wordt tastbaar én zichtbaar.
Zo is er een grote participatie van Arabisch kapitaal in Aston Martin gestopt. Merkwaardig genoeg heeft de Chinese autobouwer Geely (eigenaar van Volvo) ook 10% aandelen in datzelfde Aston Martin, net als Mercedes die niet alleen de motorleverancier is, maar daarenboven ook een financiële vinger in de pap heeft... Zo hangen de tien teams ondereen af van handel en wandel van geldschieters. Guenther Steiner van Haas ziet ook geen heil in de komst van een elfde team (Andretti-Cadillac), net zo min als Audi of Porsche van de VW-groep. "Het wordt steeds ingewikkelder en het nu bekomen broze evenwicht kan door de minste hapering in de economie worden verbroken".
Vandaag heeft de Europese Commissie de doodstraf uitgesproken over de interne verbrandingsmotoren. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een "Intern Combustion Engine - ICE). Niet met diesel, niet met benzine. Red Bull is bezig zijn eigen ICE-motoren te fabriceren om die in 2026, met de elektronische hulp van Ford, in te zetten als het nieuwe motorreglement van kracht is. Tegen dat tijdstip moeten die motoren op synthetische brandstof draaien om een "groen" karakter te hebben. Porsche staat daar in haar fabriek Chili al héél ver mee. Daarnaast is échte groene waterstof tegen die tijd ook voorhanden. Wat maakt dat de dames en heren van de Europese Commisssie zich tegen dan zullen moeten afvragen wat erop tegen is om een ICE op groene waterstof te laten draaien met uitstoot ZERO. Pezenwevers beweren dat ook dan nog buiten de waterdamp er een microscopische vervuilende restant nog zou worden uitgestoten.
Europa gaat nu tot 2035 de automobilist verder pesten met de Milieunorm "7". Daarin gaat de hypocrisie gelukkig niet ver genoeg om te ontkennen dat er ook regels komen voor elektrische auto's. Gezien die door hun batterij alleen al, zwaar wegen geven de banden en het remmaneuver meer fijnstof af dan een klassieke auto met verbrandingsmotor. Ondertussen vliegen bommen rond de hoofden van onschuldige burgers, worden satellieten gelanceerd als volgelpikpijltjes, tanks rijden rond, vliegtuigen en gigantische schepen stoten evengoed milieuvervuiling uit. Maar neen, de simpele auto heeft het gedaan.
Sociaal gezien evolueren we naar een wereld waarin de gewone mens geen auto meer zal bezitten. Wegens te duur en te ingewikkeld. AI wordt ronduit een gevaar. Maar in de autosport heeft het al zijn plaats veroverd. Technisch dan, want de topcoureurs ondereen voelen nog altijd graag wat cash in hun zak. Of cryptomunten. De wereld behoort aan een nieuwe mensheid, op het eerste gezicht niet menselijker. Nostalgisch koppel ik daar een foto aan uit 2007 van een Peugeot iOn die die dezelfde is als de Mitisbishi iMiEV. De elektrificatie leek toen "nür spielerei". (Walter Rombauts/Foto:wr)
COSWORTH IS NIET BETROKKEN BIJ 2026-DEAL FORD-RED BULL
Op 25 augustus 1991, straks 32 jaar geleden, stond de Duitser Michaël Schumacher op de zevende startplaats voor de GP van België in Francorchamps. Hij zat in de "Irish-green" Jordan-Ford met als sponsor "7Up". De dienstdoende piloot bij Eddie Jordan zat als gevolg van een dispuut met een Engelse taxidriver in de gevangenis in Engeland. Met enige financiële steun van Mercedes - 10 miljoen BEF werd indertijd vernoemd - zag de gewiekste Eddie Jordan het wel zitten de man van het "Mercedes Junior Team" (waarin ook Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen reden) in zijn Jordan-Ford te laten debuteren in de Formule 1.
De race was kort voor de latere zevenvoudige wereldkampioen (°1969) want al aan het restaurant 'l Eau Rouge begaf de koppeling het. Maar het debuut was neergezet en nog wel met een Ford DFV Cosworth V8 van 3 liter, één van de meest succesvolle racemotoren uit het na-oorlogse F1 wereldkampioenschap.
Keith Duckworth construeerde deze atmosferische interne verbrandingsmotor samen met zijn vriend Mike Costin. Beiden kwamen ze tot de firmanaam "Cosworth". De hoek van de V was 90° en er waren twee inlaat- en twee uitlaatkleppen in de verbrandingskamer. Vandaar dat DFV kwam te staan voor "Double Four Valve" maar door zijn successen al snel de bijnaam kreeg "Duckworth For Victory". Jim Clark kwam de eer toe om in de GP van Nederland in Zandvoort in een Lotus er de eerste overwinning mee te behalen, nadat een dag eerder Graham Hill er de pole-position mee neerzette.
Op de 262 races waarin deze krachtbron werd ingezet werden er 155 zeges mee gescoord. De nu getekende deal tussen Ford en Red Bull draagt geen enkel detail van Cosworth mee in de motor die Red Bull zelf zal produceren en waarin Ford vooral het elektrogedeelte en de software van hun elektrische auto's zal toepassen. Het is te hopen voor Red Bull dat ze éénzelfde kanjer kunnen maken. In 2026 - waarover in de pers nogal euforisch wordt gedaan - zal het nog steeds die 1,6 liter V6 Turbo Hybrid zijn die de dienst uitmaakt. Wellicht met synthetische brandstof en zeker met een fifty-fifty-aandeel op mechanisch en elektronisch gebied. Max Verstappen wacht de uitdaging die Red Bull motor naar hetzelfde niveau te brengen zoals ooit Keith Duckworth en Mike Costin deden. (Walter Rombauts/Foto:Cosworth)
PASCAL WERHLEIN (PORSCHE) WINT OOK TWEEDE FORMULA E RACE IN DIRIYAH
De Duitser Pascal Werhlein, die enkele jaren geleden nipt van de F1 proefde, heeft in de tweede race van het Formula E "wereldkampioenschap" ook weer gewonnen in een Porsche 99X Electric Gen 3. In feite zijn er al vier races gereden want ieder Formula E-event telt twee koersen. Stoffel Vandoorne finishte weer niet in de punten.(wr)
WEHRLEIN WINT IN DIRIYAH DE EERSTE VAN DE TWEEDE FORMULA E RACES
Werhlein heeft in Diriyah de eerste van de twee Formula E gewonnen. Dat is een stad in Saoedi-Arabië die ten Noord-Westen van Riyadh ligt. Sebastien Buemi klokte de "pole", maar kon die niet houden door ongevallen. Jake Dennis, die de eerste race won moest zich gewonnen geven. Morgen wordt de tweede race van de GP van Diriyah gereden. Stoffel Van Doorne finishte buiten de punten met een elfde plaats. Meteen wordt duidelijk dat de Arabische politiek haar intrede doet in de FIA-aangelegenheden (tot voor kort puur Frans/Engels/Frans met Jean-Marie Balestre, dan met Max Mosley en dan weer met Jean Todt. De vrees dat de politieke/religieuze invloeden een intrede doen in de F1 is voelbaar. Maar ze zijn er altijd geweest. Jean-Marie Balestre - naar mijn gevoel een uitstekend president - was aan het Nazi-Vichy-regime gekleefd. Max Mosley had duidelijke, of frustrerende, Nazi-fantasieën.
En vandaag zien we dat de fonkelnieuwe FIA-president een brief van Paul Scriven, House of te Lords, van 16 maart 2022 niet heeft beantwoord. Omtrent de "mensenrechten". Bahrein en Saoedi-Arabië zouden daar nogal wat onder vuur liggen. Bepaalde uitlatingen van Sir Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen F1, zouden gericht zijn om hem monddood te maken. Alle coureurs moeten hun mening voor zichzelf houden...De man waarnaar in de schoolklas bananen werden geworpen, heeft het na "Black Matters Too", nogal gemunt op die zogezegde Arabische mensenrechtenschendingen... Een "incident" waarbij een Arabische kritische journalist in een Turkse ambassade levend aan stukken werd gezaagd en dus vermoord, blijft in Sir Lewis' hoofd hangen. Het siert hem dat hij niet is vergeten vanwaar hij is begonnen en door zijn vader's onverdroten arbeid is geraakt. En ook Ron Dennis heeft daar meer dan de hand in gehad. "Sir" is hier op zijn plaats. Morgen, tweede race in Diriyah, een kluif opnieuw voor het Porsche Formula E-taem ? (wr)
PORSCHE AAN DE KOP, LAAT HET BESTE DER WERELDEN NOG KOMEN...
Het is gênant vast te stellen dat alleen Tesla en Porsche er een nettowinstmarge van 18% aan de autoverkoop er kunnen aan overhouden. Nog vervelender is het dat het Autosalon van Brussel, verkeerdelijk voorgesteld als het "honderdste", totaal in het teken staat van de elektrische auto, wereldlwijd afgekort met EV dat staat voor "Electric Vehicle". Directeur van het Salon, een zekere Goffroy is daar dolgelukkig mee, en ziet niet (of wil het niet zien) dat de elektrische auto al een slag voor niets is geweest in autoland. Want elders wordt en is men zogoed als direct aan andere voortbewegingsbronnen toe. Voorzitter van Febiac, Philippe Dehennin, purist autokenner, had hem daar beter kunnen over voorlichten...
De niet zichtbare wetenschappers van thermodynamica zijn al héél ver gevorderd in andere en écht duurzame brandstoffen die geen zotte energie-opwekking, respectievelijk opslagvormen vereisen. Porsche is in haar Chileense fabriek bezig om uit groene waterstof synthetische benzine te maken. In eerste instantie om het gigantische eigen klienteel uit de klauwen van de waanzin te verlossen, maar ook om de verdere interne verbrandingsmotoren een verder leven mee te schenken. De meningen tussen Porsche en zijn concurrenten lopen uiteraard niet gelijk.
Toyota, waar je nu al een waterstofauto kan kopen maar niet weertwaar te tanken, wil de H²-Molecule direct verbranden. Dus zonder omwegen zoals Opel (onderdeel van Stellantis) dat via een mobiele brandstofcel in de auto ziet gebeuren. Dus drie meningen voor één doel. Plus het "daadwerkelijk" neutraal aanbieden van synthetische brandstof, die volgens de meest technisch onkundige journalist van het pamflet "Het Laatste Nieuws" werd gesuggereerd, door de bestaande firma "P1 Fuels" met aan het hoofd Benjamin Cuyt als CEO. Diens formule is CO² uit de lucht te halen in een fabriek daartoe en die dan mee te verbranden zodat de uitstoot aan CO² gelijk is aan zero, dezelfde als die is opgenomen uit de lucht. Dus CO²-neutraal.
In 2026 moeten de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid motoren in de Formule 1 (Eerste GP in Bahrein 2023 op 5 maart) op synthetische brandstof draaien. Welke ? Van wie ? Volgens welk principe van winning ? Niemand weet een concreet antwoord. Behalve Porsche, je zal zien. Niet omdat ik - officieel - ouder ben dan het merk officieel is, maar omdat de technische geest van "Weissach" en daar in Chili door geen enkel merk zal worden verbeterd. Ik ben niet noodzakelijk een fan van de Porsche-clienteel-mentaliteit, ik was er jààààren kind aan huis.
Maar er zijn ongeschreven wetten die alleen met een handdruk kunnen worden ondertekend. Wat Grote Mijnheer Christian Van Thillo toegelaten heeft in zijn populairste en misschien pikantste gazet heeft laten schrijven door onbekwamen, vind ik het als, ex-beroeps autojournalist hoogst "gênant". Vooral voor hemzelf als "keizer" van de dagbladwereld en TV-imperium.. Ik solliciteer niet. Ik heb ALLES in de autojournalistiek beleefd en meegemaakt. Jan Van Hemeledonck, eerst muziekrecensent- en daarna verplicht op de HLN-redactie en andere zaken gedwongen tot "de auto", had dit kunnen getuigen.
Autojournalisten die zinnige, vooral technische aspecten van het fenomeen gevulgariseerd kunnen uiteen zetten zijn hoogst zeldzaam geworden. De meesten die autojournalist spelen hebben de "passie" niet in hun genen. Ze zijn gelokt door de glitter, de etentjes en de cadeaus'. Sommigen van hen bellen op voorhand wat de cadeau inhoudt. Als die niet aantrekkelijk is sturen ze hun kat... (Walter Rombauts/Foto:wr)
JAKE DENNIS WINT EERSTE RACE VAN NIEUW FORMULA E-SEIZOEN IN MEXICO
Jake Dennis heeft in Mexico op de omloop "Hermanos Riccardo & Pedro Rodrigues" de eerste race gewonnen van het nieuwe Formula E-seizoen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne die voor DS Penske rijdt sinds Mercedes zich uit deze discipline heeft teruggetrokken, finishte nipt in de punten. De Nederlander Robin Frijns - een vaste waarde ook in de 24H van Le Mans - brak in een botsing zijn pols.(wr)
MEMORIES: DE MITSUBISHI MiEV OP HET BRUSSELS SALON VAN 2009
Wie goed nadenkt moet zich een plotse actie van Mitsubishi herinneren, zo'n veertien jaar geleden. Met de i MiEV ontstak het Japanse merk de vonk aan de lange lont die naar de hedendaagse EV-gekte heeft geleid. De auto was de ster op de toen prestigieuze Brussels Auto Show 2009. Snel daarna, en afgeleid van deze i MiEV, volgde Peugeot en Citroën. Hoewel fascinerend op zich waren de auto's te duur voor wat ze wezenlijk boden. Nu, op honderdste Salon van Brussel, fout uitgedrukt want in 2021 en 2022 werd er geen gehouden door de Corona, bevestigt ieder merk zijn geloof in de EV. Hoewel bij Stellantis, Peugeot, Citroën en Opel nog met een bescheiden en betaalbare worden aangeboden. Maar op de stands staan alleen elektrische auto's. De zogenaamde "zondigen" zijn weggemoffeld. (wr)
MARTIN LUNDSTEDT HERKOZEN TOT ACEA COMMERCIAL VEHICLE BOARD
In de onbenulligheid van het honderste Autosalon van Brussel, zouden we nog bijna vergeten dat de CEO van de Volvogroep, Martin Lundstedt, is herverkozen als "chairman of the board" van de "European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Als wat argwanend naar het Salon van Brussel wordt gekeken, komt dat omdat het aandeel deelnemende merken omzeggens gehalveerd is en de - particuliere - bezoeker voor niets dan raadsels staat. Verbrandingsmotor ? Diesel of benzine ? Hybride ? Plugin-hybride Electrisch ? In die wirwar zwaaien de Chinese nieuwe zlzktrische merken BYB en Nio met de aantrekkelijkste prijskaartjes.
De overigen zijn voor de meeste mensen te duur geworden. Voor de prijs waarvoor je vroeger nog een VW Golf kocht komt men nu met die centen aan een VW Polo.... Met het dreigend stroomtekort moet de vraag worden gesteld of het verstandig is die "elektrificatie" van het overwegend Vlaamse wagenpark zo koppig te willen doorzetten. Als we dit moment - 14 januari 2023 - de puntjes op de "i" zetten, zien we dat 40.851 elektrische auto's zijn ingeschreven, hetzij 0,7% van de 5.947.479 personenxagens die momenteel de dienst uitmaken in ons land. Tesla verlaagde zijn prijzen al voor de "populaire" lodellen.
De Jeep Avenger, de nieuwe auto van het jaar belooft 400 km elektrische autonomie...Doe daar gerust minstens een kwart af. Wie naar het Autosalon van Brussel gaat, zal met og een zotter hoofd terugkeren. De "elektrificatie" van het wagenpark, opgedrongen door de overheid, zal de auto-industrie verder ten gronde richten. Zeker als men weet dat "synthetische" brandstof en waterstof hun snelle opwachting maken. Maar men rijdt liever met de ogen wagenwijd open de afgrond in. Toch gunnen we alle merken succes in Brussel. Voor degenen die bedrijfswagen als looncompensatie leveren zal dat al voor 100% zijn gewaarborgd.
De "Auto van het Jaar 2023", de Jeep Avenger, is onderdeel van de groep Stellantis dewelke liefst dertien merken groepeert. Waaronde de vroegere Chryslerfamilie waarin deze stoer ogen en compacte elektrische Jeep thuishoort. Hij woont nu figuurlijk gezien in Italië nadat de charismatische Sergio Marchionne, te vroeg schielijk overleden, als Fiatbaas de Chrysler binnenhaalde in Turijn. Tegenover deze zogenaamde krachtpatser steekt het Zwitserse elektrische stadsautootje Microlino, verdeelt door d'Ieteren, schril af. Gezien het slechts 90 km/h kan is het best ermee van de autostrade weg te blijven. Mercedes, Jaguar en ook Land Rover stuurden hun kat. Mazda daarentegen is als sterk Japans merk wel aanwezig maar kan - tenzij ik er onwetend over ben - niet met een glitterauto pronken. Het merk uit Hiroshima verkoopt nog altijd "gewone", technisch hoogstaande auto's aan particuliere meestal trouwe tevreden klanten. (Walter Rombauts/Foto: wr)
Na 600 à 700 km doorheen het mulle zand van de Dubai-woestijn zowel de Opel Frontera als de Opel Monterey zwiepend en vastrijdend in de hemelhoge duinen te hebben geloodst, kwam het kleine gezelschap aan een "oase" waar water was. Iedereen werd gek van vreugde voor de verfrissing. De tweede man van links met zwarte pet op, naast oud-journalist Johan Willems, was de grote Belgische baas van GM Belgium. De Heer André Van Roy, graag gezien bij het Belgische koningshuis. Hij was streng en daarnaast immens menselijk. Voor mijn journalistieke loopbaan mocht ik via de Firma Verboven de productiesnelheid per dag via variatoren aanpassen. Soms werden er op Plant I op de Noorderlaan enkele auto's meer, soms tien, soms twintig, meer geassembleerd dan de bandwerkers konden voelen in tempo.
Toen ik zo dwaas was om mijn sublieme industriële job in te ruilen voor de dwaze passie van wat de ouderen "den automobile" noemden, nam de big-boss en tegelijkertijd onwezenlijk nu, mij onder zijn vleugels. Hij leerde me veel, soms met een hartelijkheid die aanvoelde of ik zijn zoon was en moest worden beschermd tegen de adderpoel die de journalistieke wereld is. Op zijn uitvaaartdienst, waarop ik gepriviligieerd was uitgenodigd, heb ik een traan weggepinkt.
Massieve reuzen als Mister André Van Roy worden vandaag niet meer geboren. En mocht dat toch het geval zijn worden ze per direct in AI-worst gebrainstormd. Het waren andere tijden. Nu schijnt er in Brussel een autosalon te zijn. Met oude diesels, benzine's, hybriden en elektrische auto's. Sinds 67 jaar ga ik voor het eerst niet meer. Zonder spijt. Het is wel leuk om te volgen hoe de auto-industrie politiek wordt genekt door de elektrische auto door de strot te duwen.
Terwijl synthetische benzine én waterstof (Toyota, Hyundai e.a. Mercedessen) zogoed als nu beschikbaar zijn. China maakt een "blekken" elektrische doos, zoals nu de BYB, en die verkoopt omdat hij Chinees goedkoper is. Meteen moest Tesla in China zijn verkoopsprijzen lager zetten. Het Salon van Brussel, een verkoops-salon en zeker geen visionair salon, is het bezoeken niet waard. Toen Joost Kaesemans, destijds de wezenlijke ziel van het Salon, nog het evenwicht tussen de markttrends kon leggen, had Brussel zin.
Nu zal ik aandachtig luisteren naar de leugens die woordvoerders van automerken moeten brengen. Op TV, in gazetten waar teksten worden gevuld door noodlijdende ijdeltuiten met de balpen. Ik geniet na van de waterpret in de woestijn van Dubai, waar we met zijn twaalven als "diner" gedropte mosselen/friet aten en gelaafd werden door 167 witte Hoegaarden, acht flessen rode wijn en nog wat Whisky voor hen die niet goed in slaap konden geraken in hun éénmanstentje zoals in Dakar. Dat was nog eens een stunt, écht, van "public relations", hoewel dat eerlijk gezegd toch een beetje decadentie inhield.
Maar die is vandaag verhonderdvoudigt. Vals eigenlijk, want vroeger waren er centen, vandaag is het lucht. Hoewel Cadillac die via Michaël Andretti (zoon van WK F1 Mario Andretti) naar Le Mans, naar de F1 en de Europese markt terugkomt. Met "money" van GM en wat sponsors. De mensen die deze doelen tegen 2026 moeten realiseren, zullen IT-ers zijn. Geen mensen die zich vloekend vastreden in woestijnzand en ze zullen ook nooit mosselen/friet uit de hemel zien droppen. (Walter Rombauts/Foto:wr)
OVERVOLLE STARTGRID IN F1 2026 NU OOK PANTHERA ASIA TEAM INSCHRIJFT
Tot op 3 maart de eerste GP van het WK 2023 aanvangt, doen de wildste en zotste geruchten, beweringen en visies de ronde. De kranten en magazines moeten natuurlijk vol geraken. Niet 2023 wordt het meest cruciale jaar voor de Nieuwe Formule 1. Dan worden de zogenaamde nieuwe motoren gebruikt die op synthetische brandstof zullen draaien en natuurlijk nog altijd de interne verbranding hebben omdat het nog steeds gaat over de 1,6 liter turbo V6 Hybrid's die ook dit jaar nog worden gebruikt. Dit als sinds 2014. Maar door het budgetplafond van $145.000 zijn meer constructeurs aangetrokken hun kans te wagen in wat tot nu toe de koninginneklasse van de autosport was. Evenwel nu fors overvleugeld door de Formula E en het WEC, met als kers op de taart het honderdjarig bestaan van de 24 Uren van Le Mans die in juni wordt gereden.
GM wil via Michaël Andretti, zoon van wereldkampioen 1978 Mario Andretti (Lotus), met het herboren merk Cadillac in 2026 aanpikken, maar ook de VW-groep met Audi en wellicht ook Porsche. Panthera Asia Team van ceo Benjamin Duran dat klaar was maar door de covidpandemie zijn geldschieters verloor, wil in 2026 ook op de grid staan. Op die manier zouden liefst 14 teams, zijnde 28 bolides jacht maken op de overwinning. Hoe Liberty Media hiermee gaat omgaan is niet direct duidelijk.
Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe voorzitter van de FIA moedigt de komst van de "nieuwelingen" aan. Maar Mercedes en Red Bull vooral zien dat ze de "seizoenspot" dan ook met meer moeten delen... en ieder deeltje kleiner wordt. Als klap op de vuurpijl tracht Saoedi-Arabië alle F1 teams te verleiden hun basis bij hen te hebben... Nu zitten alle teams in het Verenigd Koninkrijk, waar ook Andretti naar toe wil. Het bijzonderste actuele gegeven blijft echter de vraag en/of zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een achtste titel kan halen. Er is nog geen contract getekend, het woord pensioen is al eens gevallen. Het wordt boeiend. (Walter Rombauts)
ANDRETTI EN CADILLAC IN DE F1 VERWACHT, OOK IN LE MANS EN OP EUROPESE MARKT
Geruchten die enige stabiliteit in zich dragen beweren dat General Motors en Andretti het destijds prestigieuze merk Cadillac in de Formule 1 willen brengen. Eerder was er al min of meer betrouwbare berichtgeving dat het Amerikaanse merk ook naar de "24 Uren van Le Mans" zou komen. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt beweerd dat het merk opnieuw in Europa zich een verkoopstatus zal aanmeten. Veel ineens ! Anderzijds vrijen al die partijen blijkbaar toch met Renault en Honda als mogelijke motorleverancier, tenzij die merken zelf een team willen maken tegen 2026...
In 2026 worden de nieuwe motoren in gebruik genomen die CO2-neutraal moeten zijn en wordt er over synthetische benzine gesproken. Porsche zou op dit ogenblik zo'n brandstof hebben bereikt die 85% CO2-neutraal is. Ook anderen werken eraan en het lijkt erop dat als die synthetische brandstof inderdaad tot ZERO geraakt dat de elektrische auto een maat voor niets is geweest. De productie van die brandstof is voor velen nog niet duidelijk. Er worden verschillende productieprocessen geopperd. We gaan er snel dieper op in.
De komst van Cadillac (GM) en Audi en mogelijk Porsche uit de Volkswagengroep stemt de huidige tien teams niet vreugdevol. Waar ze nu dankzij de uitgavenbeperking sponsors kunnen aantrekken en ook nieuwe merken een oogje laten vallen op de F1, moeten ze de jaarlijkse pot mogelijk met 22 of 23 delen. Hun zeer gesloten clubje, waarin niemand honger lijdt, ziet misschien nog in het bijzonder Cadillac als grootste kapitalist in hun midden opdagen. Waar Mercedes denkt te moeten strijden tegen Red Bull en Ferrari, kan het zijn dat ze naast de piste tegen de grootkapitalen van de autoindustrieën moeten opboksen. Terwijl ze dat zelf nu ook, al zijn...(wr)
MORGEN IS HET 9 JAAR GELEDEN DAT MICHAËL SCHUMACHER ZIJN SKI-ONGEVAL HAD
Op 29 december 2013, Michaël Schumacher was toen 45 jaar, overkwam hem bij het skieën nabij Grenoble het verschrikkelijke ongeval waardoor hij uit de wereld verdween. Vandaag dus voor wie dit nu leest. Alleen Jean Todt, uiteraard zoon Mick en broer Ralf kennen zijn ware toestand. De Duitser die zeven keer wereldkampioen werd, waarvan vijf keer met Ferrari, leeft volgens dubieuze "geruchten" als een plant verder. Overigens heeft het grote publiek niet het recht inkijk te hebben in het onnoemelijke leed dat - volgens Todt - dit stuurgenie overkwam. Laat iedere rechtgeaarde autosportliefhebber deze mening delen. We verloren zopas Philippe Streiff, iets vroeger Patric Tambay. Michaël leeft nog. Onzichtbaar voor de zogenaamde grote wereld. Gelukkig nog zicht- en tastbaar voor zijn naasten. (wr/Foto:Mercedes)
De hele autogeschiedenis door heeft men met elektrische aandrijving voor auto's gespeeld. Ferdinand Porsche maakte z'n eerste elektrisch met in elk wiel een elektromotor, Camille Jenatzy die het eerste sneller dan 100 km/h reed, liet zijn "La Jamais Content" ook door een batterij en elektromotor aandrijven. Ook in Azië bleek de zogenaamde "zerouitstoot-auto" ingenieurs begeesteren. Een voorbeeld hiervan is de EV-concpetcar SSangyong CCR1 uit 1995. Dat een EV "zero" zou zijn is een onwaarheid. Remmen en banden geven fijnstof af. Afhankelijk van de productiemethode kan een EV zelfs "vuiler" worden dan auto's met verbrandingsmotor. Maar dat is een apart verhaal. (wr)
NA PATRICK TAMBAY NU OOK PHILIPPE STREIFF OVERLEDEN
Nadat Patrick Tambay, tweevoudig GP-winnaar twee weken geleden op 73-jarige leeftijd overleedn is vorige vrijdag op 23 december de in Grenoble geboren Philippe Streiff op zijn 67ste overleden. Philippe Streiff klom via de Franse F3 en F2 op naar de F1 doordat Renault in hem geloofde. Na bij verschillende renstallen zonder veel resultaten te hebben gereden (Tyrrell was het beste met 8 WK-punten) overkwam hem een horrorcrash tijdens bandentesten op het circuit van Jacarepagua nabij Rio de Janeiro. Hij werd verlamd en bracht zijn verdere leven in een rolstoel door, net als Clay Regazzoni. Streiff maakte zich nog wel verdienstelijk op verschillende vlakken in de autosport en was ook een "ambassadeur" van veilig wegverkeer. In 1984 stond hij op het podium in de 24 Uren van Le Mans. In 1985 veroverde hij zijn eerste en laatste podium als derde in de F1 met Tyrell in de GP van Australië die toen het seizoen afsloot. (wr)
AUTOVERKOOP + 16,3% IN NOVEMBER, - 6,1% OVER ELF VORIGE MAANDEN
In november 2022 is de autoverkoop in Europa gestegen met 16,3%, de vierde keer op rij dit jaar. Met 829.527 verkochte eenheden haalt de autoverkoop in Europa hetzelfde niveau van voor de Covid-pandemie in november 2019. De hoogste stijgingen worden genoteerd in Duitsland (+31,4%), gevolgd door Italië met 14,7%, Spanje +10,3% en Frankrijk met +9,8%. (wr)
Er zijn drukke bespreken tusen de F1 en Portugal en Turkije. Beide landen dingen naar de gunsten van de F1 om ter vervanging van de geannuleerde race in China te mogen inspringen. Portugal maakt een mooie kans omwille van het prachtige circuit van Portimaõ in de Algarve. Bovendien is het politieke klimaat en het weer er iets vrolijker dan in Turkije.(wr)