Tot op 3 maart de eerste GP van het WK 2023 aanvangt, doen de wildste en zotste geruchten, beweringen en visies de ronde. De kranten en magazines moeten natuurlijk vol geraken. Niet 2023 wordt het meest cruciale jaar voor de Nieuwe Formule 1. Dan worden de zogenaamde nieuwe motoren gebruikt die op synthetische brandstof zullen draaien en natuurlijk nog altijd de interne verbranding hebben omdat het nog steeds gaat over de 1,6 liter turbo V6 Hybrid's die ook dit jaar nog worden gebruikt. Dit als sinds 2014. Maar door het budgetplafond van $145.000 zijn meer constructeurs aangetrokken hun kans te wagen in wat tot nu toe de koninginneklasse van de autosport was. Evenwel nu fors overvleugeld door de Formula E en het WEC, met als kers op de taart het honderdjarig bestaan van de 24 Uren van Le Mans die in juni wordt gereden.
GM wil via Michaël Andretti, zoon van wereldkampioen 1978 Mario Andretti (Lotus), met het herboren merk Cadillac in 2026 aanpikken, maar ook de VW-groep met Audi en wellicht ook Porsche. Panthera Asia Team van ceo Benjamin Duran dat klaar was maar door de covidpandemie zijn geldschieters verloor, wil in 2026 ook op de grid staan. Op die manier zouden liefst 14 teams, zijnde 28 bolides jacht maken op de overwinning. Hoe Liberty Media hiermee gaat omgaan is niet direct duidelijk.
Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe voorzitter van de FIA moedigt de komst van de "nieuwelingen" aan. Maar Mercedes en Red Bull vooral zien dat ze de "seizoenspot" dan ook met meer moeten delen... en ieder deeltje kleiner wordt. Als klap op de vuurpijl tracht Saoedi-Arabië alle F1 teams te verleiden hun basis bij hen te hebben... Nu zitten alle teams in het Verenigd Koninkrijk, waar ook Andretti naar toe wil. Het bijzonderste actuele gegeven blijft echter de vraag en/of zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een achtste titel kan halen. Er is nog geen contract getekend, het woord pensioen is al eens gevallen. Het wordt boeiend. (Walter Rombauts)
|