MEMORIES: DE MITSUBISHI MiEV OP HET BRUSSELS SALON VAN 2009
Wie goed nadenkt moet zich een plotse actie van Mitsubishi herinneren, zo'n veertien jaar geleden. Met de i MiEV ontstak het Japanse merk de vonk aan de lange lont die naar de hedendaagse EV-gekte heeft geleid. De auto was de ster op de toen prestigieuze Brussels Auto Show 2009. Snel daarna, en afgeleid van deze i MiEV, volgde Peugeot en Citroën. Hoewel fascinerend op zich waren de auto's te duur voor wat ze wezenlijk boden. Nu, op honderdste Salon van Brussel, fout uitgedrukt want in 2021 en 2022 werd er geen gehouden door de Corona, bevestigt ieder merk zijn geloof in de EV. Hoewel bij Stellantis, Peugeot, Citroën en Opel nog met een bescheiden en betaalbare worden aangeboden. Maar op de stands staan alleen elektrische auto's. De zogenaamde "zondigen" zijn weggemoffeld. (wr)
MARTIN LUNDSTEDT HERKOZEN TOT ACEA COMMERCIAL VEHICLE BOARD
In de onbenulligheid van het honderste Autosalon van Brussel, zouden we nog bijna vergeten dat de CEO van de Volvogroep, Martin Lundstedt, is herverkozen als "chairman of the board" van de "European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Als wat argwanend naar het Salon van Brussel wordt gekeken, komt dat omdat het aandeel deelnemende merken omzeggens gehalveerd is en de - particuliere - bezoeker voor niets dan raadsels staat. Verbrandingsmotor ? Diesel of benzine ? Hybride ? Plugin-hybride Electrisch ? In die wirwar zwaaien de Chinese nieuwe zlzktrische merken BYB en Nio met de aantrekkelijkste prijskaartjes.
De overigen zijn voor de meeste mensen te duur geworden. Voor de prijs waarvoor je vroeger nog een VW Golf kocht komt men nu met die centen aan een VW Polo.... Met het dreigend stroomtekort moet de vraag worden gesteld of het verstandig is die "elektrificatie" van het overwegend Vlaamse wagenpark zo koppig te willen doorzetten. Als we dit moment - 14 januari 2023 - de puntjes op de "i" zetten, zien we dat 40.851 elektrische auto's zijn ingeschreven, hetzij 0,7% van de 5.947.479 personenxagens die momenteel de dienst uitmaken in ons land. Tesla verlaagde zijn prijzen al voor de "populaire" lodellen.
De Jeep Avenger, de nieuwe auto van het jaar belooft 400 km elektrische autonomie...Doe daar gerust minstens een kwart af. Wie naar het Autosalon van Brussel gaat, zal met og een zotter hoofd terugkeren. De "elektrificatie" van het wagenpark, opgedrongen door de overheid, zal de auto-industrie verder ten gronde richten. Zeker als men weet dat "synthetische" brandstof en waterstof hun snelle opwachting maken. Maar men rijdt liever met de ogen wagenwijd open de afgrond in. Toch gunnen we alle merken succes in Brussel. Voor degenen die bedrijfswagen als looncompensatie leveren zal dat al voor 100% zijn gewaarborgd.
De "Auto van het Jaar 2023", de Jeep Avenger, is onderdeel van de groep Stellantis dewelke liefst dertien merken groepeert. Waaronde de vroegere Chryslerfamilie waarin deze stoer ogen en compacte elektrische Jeep thuishoort. Hij woont nu figuurlijk gezien in Italië nadat de charismatische Sergio Marchionne, te vroeg schielijk overleden, als Fiatbaas de Chrysler binnenhaalde in Turijn. Tegenover deze zogenaamde krachtpatser steekt het Zwitserse elektrische stadsautootje Microlino, verdeelt door d'Ieteren, schril af. Gezien het slechts 90 km/h kan is het best ermee van de autostrade weg te blijven. Mercedes, Jaguar en ook Land Rover stuurden hun kat. Mazda daarentegen is als sterk Japans merk wel aanwezig maar kan - tenzij ik er onwetend over ben - niet met een glitterauto pronken. Het merk uit Hiroshima verkoopt nog altijd "gewone", technisch hoogstaande auto's aan particuliere meestal trouwe tevreden klanten. (Walter Rombauts/Foto: wr)
Na 600 à 700 km doorheen het mulle zand van de Dubai-woestijn zowel de Opel Frontera als de Opel Monterey zwiepend en vastrijdend in de hemelhoge duinen te hebben geloodst, kwam het kleine gezelschap aan een "oase" waar water was. Iedereen werd gek van vreugde voor de verfrissing. De tweede man van links met zwarte pet op, naast oud-journalist Johan Willems, was de grote Belgische baas van GM Belgium. De Heer André Van Roy, graag gezien bij het Belgische koningshuis. Hij was streng en daarnaast immens menselijk. Voor mijn journalistieke loopbaan mocht ik via de Firma Verboven de productiesnelheid per dag via variatoren aanpassen. Soms werden er op Plant I op de Noorderlaan enkele auto's meer, soms tien, soms twintig, meer geassembleerd dan de bandwerkers konden voelen in tempo.
Toen ik zo dwaas was om mijn sublieme industriële job in te ruilen voor de dwaze passie van wat de ouderen "den automobile" noemden, nam de big-boss en tegelijkertijd onwezenlijk nu, mij onder zijn vleugels. Hij leerde me veel, soms met een hartelijkheid die aanvoelde of ik zijn zoon was en moest worden beschermd tegen de adderpoel die de journalistieke wereld is. Op zijn uitvaaartdienst, waarop ik gepriviligieerd was uitgenodigd, heb ik een traan weggepinkt.
Massieve reuzen als Mister André Van Roy worden vandaag niet meer geboren. En mocht dat toch het geval zijn worden ze per direct in AI-worst gebrainstormd. Het waren andere tijden. Nu schijnt er in Brussel een autosalon te zijn. Met oude diesels, benzine's, hybriden en elektrische auto's. Sinds 67 jaar ga ik voor het eerst niet meer. Zonder spijt. Het is wel leuk om te volgen hoe de auto-industrie politiek wordt genekt door de elektrische auto door de strot te duwen.
Terwijl synthetische benzine én waterstof (Toyota, Hyundai e.a. Mercedessen) zogoed als nu beschikbaar zijn. China maakt een "blekken" elektrische doos, zoals nu de BYB, en die verkoopt omdat hij Chinees goedkoper is. Meteen moest Tesla in China zijn verkoopsprijzen lager zetten. Het Salon van Brussel, een verkoops-salon en zeker geen visionair salon, is het bezoeken niet waard. Toen Joost Kaesemans, destijds de wezenlijke ziel van het Salon, nog het evenwicht tussen de markttrends kon leggen, had Brussel zin.
Nu zal ik aandachtig luisteren naar de leugens die woordvoerders van automerken moeten brengen. Op TV, in gazetten waar teksten worden gevuld door noodlijdende ijdeltuiten met de balpen. Ik geniet na van de waterpret in de woestijn van Dubai, waar we met zijn twaalven als "diner" gedropte mosselen/friet aten en gelaafd werden door 167 witte Hoegaarden, acht flessen rode wijn en nog wat Whisky voor hen die niet goed in slaap konden geraken in hun éénmanstentje zoals in Dakar. Dat was nog eens een stunt, écht, van "public relations", hoewel dat eerlijk gezegd toch een beetje decadentie inhield.
Maar die is vandaag verhonderdvoudigt. Vals eigenlijk, want vroeger waren er centen, vandaag is het lucht. Hoewel Cadillac die via Michaël Andretti (zoon van WK F1 Mario Andretti) naar Le Mans, naar de F1 en de Europese markt terugkomt. Met "money" van GM en wat sponsors. De mensen die deze doelen tegen 2026 moeten realiseren, zullen IT-ers zijn. Geen mensen die zich vloekend vastreden in woestijnzand en ze zullen ook nooit mosselen/friet uit de hemel zien droppen. (Walter Rombauts/Foto:wr)
OVERVOLLE STARTGRID IN F1 2026 NU OOK PANTHERA ASIA TEAM INSCHRIJFT
Tot op 3 maart de eerste GP van het WK 2023 aanvangt, doen de wildste en zotste geruchten, beweringen en visies de ronde. De kranten en magazines moeten natuurlijk vol geraken. Niet 2023 wordt het meest cruciale jaar voor de Nieuwe Formule 1. Dan worden de zogenaamde nieuwe motoren gebruikt die op synthetische brandstof zullen draaien en natuurlijk nog altijd de interne verbranding hebben omdat het nog steeds gaat over de 1,6 liter turbo V6 Hybrid's die ook dit jaar nog worden gebruikt. Dit als sinds 2014. Maar door het budgetplafond van $145.000 zijn meer constructeurs aangetrokken hun kans te wagen in wat tot nu toe de koninginneklasse van de autosport was. Evenwel nu fors overvleugeld door de Formula E en het WEC, met als kers op de taart het honderdjarig bestaan van de 24 Uren van Le Mans die in juni wordt gereden.
GM wil via Michaël Andretti, zoon van wereldkampioen 1978 Mario Andretti (Lotus), met het herboren merk Cadillac in 2026 aanpikken, maar ook de VW-groep met Audi en wellicht ook Porsche. Panthera Asia Team van ceo Benjamin Duran dat klaar was maar door de covidpandemie zijn geldschieters verloor, wil in 2026 ook op de grid staan. Op die manier zouden liefst 14 teams, zijnde 28 bolides jacht maken op de overwinning. Hoe Liberty Media hiermee gaat omgaan is niet direct duidelijk.
Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe voorzitter van de FIA moedigt de komst van de "nieuwelingen" aan. Maar Mercedes en Red Bull vooral zien dat ze de "seizoenspot" dan ook met meer moeten delen... en ieder deeltje kleiner wordt. Als klap op de vuurpijl tracht Saoedi-Arabië alle F1 teams te verleiden hun basis bij hen te hebben... Nu zitten alle teams in het Verenigd Koninkrijk, waar ook Andretti naar toe wil. Het bijzonderste actuele gegeven blijft echter de vraag en/of zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een achtste titel kan halen. Er is nog geen contract getekend, het woord pensioen is al eens gevallen. Het wordt boeiend. (Walter Rombauts)
ANDRETTI EN CADILLAC IN DE F1 VERWACHT, OOK IN LE MANS EN OP EUROPESE MARKT
Geruchten die enige stabiliteit in zich dragen beweren dat General Motors en Andretti het destijds prestigieuze merk Cadillac in de Formule 1 willen brengen. Eerder was er al min of meer betrouwbare berichtgeving dat het Amerikaanse merk ook naar de "24 Uren van Le Mans" zou komen. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt beweerd dat het merk opnieuw in Europa zich een verkoopstatus zal aanmeten. Veel ineens ! Anderzijds vrijen al die partijen blijkbaar toch met Renault en Honda als mogelijke motorleverancier, tenzij die merken zelf een team willen maken tegen 2026...
In 2026 worden de nieuwe motoren in gebruik genomen die CO2-neutraal moeten zijn en wordt er over synthetische benzine gesproken. Porsche zou op dit ogenblik zo'n brandstof hebben bereikt die 85% CO2-neutraal is. Ook anderen werken eraan en het lijkt erop dat als die synthetische brandstof inderdaad tot ZERO geraakt dat de elektrische auto een maat voor niets is geweest. De productie van die brandstof is voor velen nog niet duidelijk. Er worden verschillende productieprocessen geopperd. We gaan er snel dieper op in.
De komst van Cadillac (GM) en Audi en mogelijk Porsche uit de Volkswagengroep stemt de huidige tien teams niet vreugdevol. Waar ze nu dankzij de uitgavenbeperking sponsors kunnen aantrekken en ook nieuwe merken een oogje laten vallen op de F1, moeten ze de jaarlijkse pot mogelijk met 22 of 23 delen. Hun zeer gesloten clubje, waarin niemand honger lijdt, ziet misschien nog in het bijzonder Cadillac als grootste kapitalist in hun midden opdagen. Waar Mercedes denkt te moeten strijden tegen Red Bull en Ferrari, kan het zijn dat ze naast de piste tegen de grootkapitalen van de autoindustrieën moeten opboksen. Terwijl ze dat zelf nu ook, al zijn...(wr)
MORGEN IS HET 9 JAAR GELEDEN DAT MICHAËL SCHUMACHER ZIJN SKI-ONGEVAL HAD
Op 29 december 2013, Michaël Schumacher was toen 45 jaar, overkwam hem bij het skieën nabij Grenoble het verschrikkelijke ongeval waardoor hij uit de wereld verdween. Vandaag dus voor wie dit nu leest. Alleen Jean Todt, uiteraard zoon Mick en broer Ralf kennen zijn ware toestand. De Duitser die zeven keer wereldkampioen werd, waarvan vijf keer met Ferrari, leeft volgens dubieuze "geruchten" als een plant verder. Overigens heeft het grote publiek niet het recht inkijk te hebben in het onnoemelijke leed dat - volgens Todt - dit stuurgenie overkwam. Laat iedere rechtgeaarde autosportliefhebber deze mening delen. We verloren zopas Philippe Streiff, iets vroeger Patric Tambay. Michaël leeft nog. Onzichtbaar voor de zogenaamde grote wereld. Gelukkig nog zicht- en tastbaar voor zijn naasten. (wr/Foto:Mercedes)
De hele autogeschiedenis door heeft men met elektrische aandrijving voor auto's gespeeld. Ferdinand Porsche maakte z'n eerste elektrisch met in elk wiel een elektromotor, Camille Jenatzy die het eerste sneller dan 100 km/h reed, liet zijn "La Jamais Content" ook door een batterij en elektromotor aandrijven. Ook in Azië bleek de zogenaamde "zerouitstoot-auto" ingenieurs begeesteren. Een voorbeeld hiervan is de EV-concpetcar SSangyong CCR1 uit 1995. Dat een EV "zero" zou zijn is een onwaarheid. Remmen en banden geven fijnstof af. Afhankelijk van de productiemethode kan een EV zelfs "vuiler" worden dan auto's met verbrandingsmotor. Maar dat is een apart verhaal. (wr)
NA PATRICK TAMBAY NU OOK PHILIPPE STREIFF OVERLEDEN
Nadat Patrick Tambay, tweevoudig GP-winnaar twee weken geleden op 73-jarige leeftijd overleedn is vorige vrijdag op 23 december de in Grenoble geboren Philippe Streiff op zijn 67ste overleden. Philippe Streiff klom via de Franse F3 en F2 op naar de F1 doordat Renault in hem geloofde. Na bij verschillende renstallen zonder veel resultaten te hebben gereden (Tyrrell was het beste met 8 WK-punten) overkwam hem een horrorcrash tijdens bandentesten op het circuit van Jacarepagua nabij Rio de Janeiro. Hij werd verlamd en bracht zijn verdere leven in een rolstoel door, net als Clay Regazzoni. Streiff maakte zich nog wel verdienstelijk op verschillende vlakken in de autosport en was ook een "ambassadeur" van veilig wegverkeer. In 1984 stond hij op het podium in de 24 Uren van Le Mans. In 1985 veroverde hij zijn eerste en laatste podium als derde in de F1 met Tyrell in de GP van Australië die toen het seizoen afsloot. (wr)
AUTOVERKOOP + 16,3% IN NOVEMBER, - 6,1% OVER ELF VORIGE MAANDEN
In november 2022 is de autoverkoop in Europa gestegen met 16,3%, de vierde keer op rij dit jaar. Met 829.527 verkochte eenheden haalt de autoverkoop in Europa hetzelfde niveau van voor de Covid-pandemie in november 2019. De hoogste stijgingen worden genoteerd in Duitsland (+31,4%), gevolgd door Italië met 14,7%, Spanje +10,3% en Frankrijk met +9,8%. (wr)
Er zijn drukke bespreken tusen de F1 en Portugal en Turkije. Beide landen dingen naar de gunsten van de F1 om ter vervanging van de geannuleerde race in China te mogen inspringen. Portugal maakt een mooie kans omwille van het prachtige circuit van Portimaõ in de Algarve. Bovendien is het politieke klimaat en het weer er iets vrolijker dan in Turkije.(wr)
GP VAN CHINA DEFINTIEF VAN F1 KALENDER 2023 GESCHRAPT
In 2019 werd de recentste GP van China gereden en die werd gewonnen door Lewis Hamilton met Mercedes. Dat was meteen de 1000ste GP sinds op 13 mei 1950 in Silverstone de eerste werd gereden in het kader van het na-oorlogse nieuwe Formule 1 Wereldkampioenschap voor Piloten werd gereden. Die werd gewonnen door Giuseppe Farina in een Alfa Romeo. De vierde afgelasting op rij van de GP van China is een voortvloeisel van de strenge covid-pandemie normen, maar ook met een wereldwijde moeilijke geologische tijdsgeest. Daardoor verkoos Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds 2017, de race af te voeren van de kalender 2023. (wr)
ROSS BRAWN VERLAAT F1-MANAGEMENT MAAR GAAT BIJ FERRARI ORDE SCHEPPEN
Samen met Adrian Newey (aerodynamisch) Ross Brown (motorisch) wellicht één van de, zoniet de grootste F1-ingenieur die de Formule 1-wereld tot nu toe heeft gekend. Helemaal los van Liberty Media - althans met geest en leden - want hij was F1-directeur - gaat hij wellicht naar Ferrari om daar orde op zaken te stellen. Maar eerst gaat hij een jaartje vanuit zijn sofa thuis de F1 in 2023 volgen, kwestie van oog te hebben voor de nieuwe motoren in 2026 en de technische regelementen. Ross is mede met Jean Todt en Michaël Schumachet gedurende VIJF wereldtitels bij Ferrari, de ziel van de scuderia geweest. Het heeft niets te maken met het wederzijdse ontslag-akkoord tussen de Scuderia en Mattias Binotto, maar dat is ondertussen teruggedraaid en Ferrari zal Ross Brawn hebben verzocht de vijf jaren terug te halen waarin het trio Michaël Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn voor vijf wereldtitels zorgden voor de Duitser uit Kerpen. Jean Todt noemt Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen zoals Lewis Hamilton, een "genius" in 2002. Feit is dat het trio op zich een genialiteit was met een ongeziene "Ordnüng muss Sein" dewelke de gekende vruchten heeft afgeworpen.
Toen Mercedes in 2009 niet meer officieel meedeed als gevolg van de instorting van Lehman Brothers in Wall Street en daarmee de hele wereldwijde bankcrisis (lees: bankfraude) aan het licht kwam, maakte Ross Brawn met toelating van Mercedes zijn "Brawn" waarmee Jenson Button in 2009 wereldkampioen werd. Hij draaide de F1 ondersteboven ! De financiële crisis gebeurde in 2008 en luidde meteen de geboorte in van de cryptomunten die voor de banken zo onder vuur liggen, maar waar ze zelf mee bezig zijn om een Europese Cryptomunt te maken zodat onze spaarcenten verdampen terwijl we er bijstaan. De F1-teams hebben er last van. Allemaal, met Mercedes op kop, door de inflatie, FTX failliet, Binance en andere volgen. In die sfeer zal de reus Ross Brawn Ferrari er weer bovenop moeten halen. Met het oog op 2026 als de zogezegde nieuwe motoren eraan komen. Voor de heldt thermisch, voor de andere helft elektrisch, met synthetische brandstof... Een vriendin van me - een degelijke laborante - zei me: "Zolang je iets verbrandt is er uitstoot van iets".
De F1 is in een serieuze beweging. Naar mijn gevoel in de eerste plaats oud (Alonso en Hamilton) tegen jong (Max Verstappen en George Russell). Dan volgt het budgettaire: de $145000 miljoen dollar worden aangetast door de inflatie. In mensentaal gezegd is dienen hoop geld niet meer genoeg om zich vooraan te bevinden. Red Bull en Aston Martin hebben over geïnvesteerd, maar anderen ook, iedereen wellicht omdat het "meedingen" anders niet meer ging. We gaan naar een nieuw seizoen toe. Max zal vermoedelijk de overhand houden. Hij is dit jaar terecht wereldkampioen, de eerste titel in 2021 blijft hoe dan ook beschadigd. Maar dat wordt vergeten. Mensen zijn bijzonder kort van geheugen. Tenzij het nieuwe anti-Alzheimer-medicament aanslaat. Maar het is nog ontzettend duur. Daarom ermee beginnen in de F1 waar sommigen - ik spreek uit eigen ervaring - ook tekenen van vergetelheid beginnen te vertonen... (Walter Rombauts)
MAX WORDT VADER EN MC LAREN EN SPONSOR GULF SCHEIDEN
Als buitenstaander kan je alleen maar veronderstellen dat Max Verstappen een kindje heeft gemaakt bij Kelly Piquet, dochter van drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet. Daarmee worden de F1-kolommen vandaag gevuld ! Jackie Stewart zou het niet goedkeuren, de pers bedoel ik dan. Wat Max in bed en buiten bed doet dat is privé. Gelukkig dat Bruce Mc Laren al lang dood is, want hij zou er moeite mee hebben dat "Gulf", het bekende petroleummerk voorgoed van de F1-auto's verdwijnt in 2023. Alles is veranderd. (wr)
DE VERGETELHEID IN HET GEJUICH VAN DR. HELMUT MARKO BIJ RED BULL
Dr. Helmut Marko kan goed met Nederlanders om. Deels is dat te wijten aan de verdienstelijke zege die hij samen met de Nederlandse Jonkheer Gijs van Lennep boekte in de 24 Uren van Le Mans 1971. Dat was met een witte Porsche 917 K die het nummer 22 droeg en alleen de kleuren van het Martini Racing Team braken de blankheid van de auto. Die "917" was ontstaan uit de hartenwens van Dr. Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch, kleinzoon van de enige, grootst denkende autobouwer, Ferdinand Porsche.
Vandaag is Oostenrijker Helmut Marko (80) adviseur bij Red Bull GmbH en zijn kennis van zaken kan niet worden in twijfel getrokken. Hij mag gerust de rechterhand van Dietrich Maeteschitz worden genoemd. Het gejuich na de eerste correct behaalde wereldtitel van de Belgische Nederlander Max Verstappen vanwege de uiterst sympathieke Heer Marko kon niet op. Letterlijk riep hij "Eerste (Max) en derde (Sergio), plus de wereldtitel bij de Constructeurs, beter kan het niet zijn !
De uitzonderlijke persoonlijkheid van Dr. Helmut Marko, Goëthe zou er jaloers op kunnen geweest zijn, vergat in zijn enthousiasme één nogal pijnlijk aspect: Sergio Peréz had tweede kunnen zijn, vice-wereldkampioen. Red Bull voor het eerst in zijn rijke geschiedenis een 1 en 2 bij de Piloten. Daartoe had Max Verstappen tijdens de GP van Brazilië kunnen zorgen door het verzoek/bevel van de teamleiding - zijn werkgevers - in te willigen en de Mexicaan voorbij te laten zodat die iets meer punten had gehad voor de laatste GP in Abu Dhabi. Nu moest hij met gelijke 290 punten samen met Charles Leclerc aan de laatste race beginnen en het liep mis. Dat vergat Dr. Helmut Marko in zijn gejuich.
Of hij ook een adviserende rol heeft gespeeld in het terughalen van de Australiër Daniël Ricciardo is een open vraag. Deze laatste is blij in 2023 als derde piloot bij Red Bull ingeschreven te staan. Maar, met alle respect, de bijna steeds lachende Daniël is over zijn hoogtepunt. Net als de wonderbaarlijke Nico Hülkenberg die bij Haas is terecht gekomen omdat Mick Schumacher is bedankt door Gunther Steiner omwille van de kostelijke brokken die hij heeft gemaakt. Maar Mercedes (Toto Wolff) wil het zoontje van... wellicht nog een kans geven. Anderzijds heeft Dr. Marko een copie van Max Verstappen binnen gehaald in de persoon van Nick de Vries bij Alpha Tauri, het "B-team" van Red Bull.
Michaël Schumacher maakte in 2010 voor twee jaar een "come-back" bij Mercedes. Een kleine bedanking naar de Ster toe omwille van de 10 miljoen franken nog die Mercedes aan Eddie Jordan stortte om Michaël Schumacher, komend vanuit het Juniorteam van Mercedes, in 1991 te laten deelnemen aan de GP van België. Schumacher's eerste F1-race. Die eindigde ongeveer aan l' Eau Rouge, dan was de koppeling al stuk. Om heel die operatie te concretiseren had Eddie Jordan een constructie gemaakt opdat Bertrand Gachot in Engeland in de gevangenis zou zitten als gevolg van een "misverstandje" met een taxichauffeur...
Daarmee is uitgelegd hoe Red Bull zijn eerste 1 en 2 in het Pilotenkampioenschap is verspeeld. Erg is dat natuurlijk niet maar het had ter nagedachtenis van Red Bull-stichter Dietrich Maeteschitz, een Oostenrijker, de diamant op de kroon van Red Bull kunnen zijn. Het team is erin geslaagd Ferrari en Mercedes te verslaan. Die overwinning doet me een beetje denken aan de Engelse industrieel Tony Vandervell die in 1958 met een Vanwall het eerste WK voor Constructeurs won met de kanjers Stirling Moss, S. Lewis Evans (verongelukt in Marokko) en Tony Brooks. Een pikant detail daarbij is dat Vandervell glij- en koggellagers fabriceerde die - zoals de oude legende het wil - de Ferrari V12 motor over een dieptepunt hielpen. Och, die vergetelheid van Dr. Marko is niet erg. Alzheimer maakt nooit een afspraak, hij komt vanzelf. Afsluitend moet eraan worden toegevoegd dat Jonkheer Gijs van Lennep, destijds een voor mij zéér aangenaam persoon, in 1976 met Jacky Ickx in een Porsche 936 een tweede keer in Le Mans won. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL WINT, CHARLES LECLERC - FERRARI - VICE-WERELDKAMPIOEN
Door van start tot finish te domineren jn de GP van Abu Dhabi, loste Max Verstappen zijn mogelijke "verplichtingen" tegenover ploegmaat Sergio Peréz meteen op. Hij liet zijn 15de GP-zege van dit jaar optekenen. De Monegask Charles Leclerc en de Mexicaan konden hun duel onderling uitvechten. Zonder hulp, hoewel Carlos Sainz (Ferrari) duidelijk achter Leclerc bleef. Er was de opgave (vloeistoflek) van Fernando Alonso (Alpine) in de laatste race voor hem met het Franse merk. Alsof het niet genoeg was moest Lewis Hamilton na een verdienstelijke race twee ronden voor de finish afpikken omdat zijn Mercedes het liet afweten.
Sergio Perez verloor tegenover Leclerc door een minder evenwichtige bandenstrategie, waar eigenlijk geen mens schuld aan heeft. De tijden voor de bandenwissels, de duizendsten van een seconde verschil in de onderlinge, het voorbijsteken van gedubbelden en de stress op zich van de inzet, zijn zo aan elkaar gewaagd, dat niemand de analyse nog nano-scherp kan uitvoeren. Lando Norris finishte zesde en zette met 1'28"381 de snelste ronde. Sebastien Vettel kreeg een feestelijk afscheid, liet in de race nog zien dat zijn vier wereldtitels geen toeval waren en werd als een koning uitgewuifd naar pensioen door het grote publiek.
Hiermee is het WK 2022 afgesloten en zal iedereen van een welverdiende winterrust genieten. Voor 2023 heeft Liberty Media liefst 24 GP's op het programma gezet... Daartegen zou de FIA een systeem moeten klaar hebben dat maakt dat de regenspray een "wetrace" mogelijk maakt. Daar tegenover staat het schrille contrast dat pas in 2026 de nieuwe motoren zullen worden gebruikt, wellicht met synthetische brandstof terwijl nu nog gereden wordt met E10 zoals de meeste automobilisten tanken. Bekend is al dat in 2026 Red Bull met Fordmotoren zal rijden. De Formula E - puur elektrische éénzitters - is daardoor eigenlijk een bedreigend schaduwkampioenschap voor de nabije toekomst.(wr)
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,298 km in 1 uur 27'45"914 (209,39 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BEHAALT ZIJN 20STE POLE IN ABU DHABI
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft zijn twintigste pole-position binnen gehaald in de kwalificaties voor de GP van Abu Dhabi. De twee Red Bull's staan op één en twee op de startgrid, voor de twee Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Lewis Hamilton, die aan een straf ontsnapte omwille van een ongewild inhaalmaneuver onder rode vlag, staat op de vijfde plaats. Zijn ploegmaat George Russell in de tweede Mercedes is zesde.
Dus twee Red Bull's, twee Ferrari's en twee Mercedessen openen morgen bij de start een aardbeving op wielen. Het basisgegeven van de GP is of Sergio Peréz vice-wereldkampioen kan worden door voor Charles Leclerc te eindigen. Momenteel staan ze gelijk met 290 punten. Het is de wens van teambaas Christian Horner dat Sergio Peréz tweede wordt in het wereldkampioenschap. Dat is iets wat Red Bull nog nooit heeft kunnen realiseren. Sebastien Vettel rijdt zijn laatste race, geëerd door iedereen.
Mick Schumacher rijdt zijn laatste race bij Haas en heeft nog geen uitzicht op een zitje voor volgend jaar. Merkwaardig is dat Fernando Alonso de Q3 niet haalde. Hij rijdt morgen zijn laatste GP voor Alpine en vervangt volgend jaar Vettel bij Aston Martin. Of Mercedes Ferrari kan verslaan om ook vice-wereldkampioen te worden bij de Constructeurs is een race op zich. Dus niets anders dan spanning morgen in de in duisternis eindigende laatste GP van 2022. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SLUIT ALS SNELSTE FP3 AF IN ABU DHABI
De laatste vrije oefening in 2022 voor de GP van Abu Dahbi is een kluif voor de Mexicaan Sergio Peréz geworden. Daarmee geeft hij aan klaar te zijn om vice-wereldkampioen te worden ten nadele van Ferrari-rijder Charles Leclerc. De Ferrari's konden het tempo niet volgen en reden op ruim + 0"6 van de Red Bull's en Mercedessen. Net voor de helft van de FP3 brak de rechterophanging op een kurbstone van de Alpha Tauri van Pierre Gasly en kregen we drie minuten een rode vlag.
Onder die rode vlag maakte Lewis Hamilton een fout door nog iemand voorbij te steken. De stewards buigen zich momenteel over dit - betwistbaar - maneuver. De zevenvoudig wereldkampioen hield lange tijd de eerste positie in handen, maar zag dan hoe de Red Bull's van 1 Peréz en 2. Verstappen sneller waren. Hamilton reed overigens met een achtervleugel die veel neerwaartse druk op de achterwielen zette (downforce) en Russel gebruikte net een vleugel die een hogere topsnelheid waarborgde.
Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" die een spannende GP van Abu Dhabi moet waarborgen. Daarin liggen de accenten op winnen uiteraard, maar ook het duel tussen Peréz en Leclerc om de titel van vice-wereldkampioen te behalen en het andere duel tussen Alpine en Mc Laren voor de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Daar bovenop jaagt Mercedes op Ferrari voor het vice-wereldkampioenschap bij de Constructeurs. Het Duitse merk telt slechts 19 punten achterstand op het Italiaanse. Een mooie affiche voor de laatste race van 2022. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - CORRIGEERT RIVALEN IN FP2 MET SUPERTIJD
Terwijl Daniël Ricciardo opgemonterd is met het goede nieuws dat hij in 2023 als derde piloot aan Red Bull zal worden gekoppeld, heeft Max Verstappen in de "Free Practice 2" zijn rivalen gecorrigeerd. George Russell kon Mercedes wel op de tweede plaats zetten maar niet met de dominantie die zowel hij als Lewis Hamilton in de ochtendtraining opvoerde. Verstappen zette Russell op 0,3"(wr)