Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)
|