In het derde kwartaal van 2022 steeg het aandeel van puur elektrisch rijden aar 11,9% marktaandeel. De hybridewagens komen er echter nog steeds populairder uit met 22,6% van de verkoop, terwijl de ouwe, veroordeelde Otto-Lenoir en Diesel verbrandingsmotoren met 37,8% nog altijd de grootste groep uitmaken. Onder de voor- en tegenstanders van een zo snelle, gedwongen elektrificatie van Europa woedt een felle discussie over voor en tegen.
En wel om de voor de hand liggende reden dat - groene - waterstof steeds meer aan de deur klopt en synthetische "benzine" binnenkort aan de huidige nog rijdende auto's met verbrandingsmotor eveneens een ZERO-uitstoot zal geven aan CO² en voor Diesels zero aan NOx. Meteen dringt de vraag zich op of "de elektrische auo" niet beter zou overgeslagen zijn geweest ? Als de ongemakken van die EV's worden opgeteld plus het reële verbruik in kWh/100 km aangerekend wordt is voor wie van vlotte, flexibele mobiliteit houdt, de keuze snel gemaakt.
Los van het feit dat de aankoop duurder is, er in sommige gebouwen een weigering voor EV's is omwille van brandgevaar enz... Dus in plaats van laadpalen te planten kan men eigenlijk nu al beter werk maken van waterstoftankstations. Want Toyota, Hyundai en andere Mercedessen kunnen nu u al een waterstofauto verkopen. (wr)
|