MAX VERSTAPPEN ZET HELE VELD EEN NEUS IN FP2 IN SPA
Eigenlijk mag wat de 18-jarige Max Verstappen in zijn Red Bull-Renault heeft laten zien in Francorchamps historisch worden genoemd. Tijdens de tweede vrije trainingen deze vrijdagnamiddag liet hij de snelste chrono afdrukken, daarbij uiteraard ook zijn ploegmaat Daniël Ricciardo naar de tweede plaats verwijzend. Het exploot van de in België geboren Nederlander is geen toevallige meevaller. Nat net geen uur snorren, om precies te zijn, om 14.56 uur plaatste Max zich aan de spits !
Dus hadden àlle wereldkampioenen nog ruim een half uur de tijd om de tiener van de hoogste plaats op de tabellen te vegen. Dat gebeurde niet. Noch Vettel, noch Räikkönen, noch Button, ook Hamilton niet en - triest genoeg - de fantastische Fernando Alonso met de ge-upgrade Mc Laren-Honda niet. Max Verstappen maakte van hen allemaal voor één eerste ogenblik gehakt. De tijd die Max reed was vorig jaar goed voor de derde plaats op de stargrid.
De F1's, nog allemaal met de V6 Turbo Hybrid rijdend, zijn er dus iets sneller op geworden. Maar het voornaamste signaal dat de Nederlander uitstuurde is toch een duidelijke ambitie om zijn eerste pole-position te behalen. Mogelijk morgen nog niet, maar ze hangt in de lucht. De jongeman met het stuurse oude-mannengezicht staat in de voorlopige stand om de wereldtitel zesde met 115 punten. Natuurlijk is de wereldkroon dit jaar nog niet voor hem. Wellicht wordt dat leider in de tussnstand met 217 punten.
De "kameraden" die Max Verstappen vooraf gaan in die voorlopige WK-stand zijn natuurlijk Hamilton (drie wereldtitels), maar ook Rosberg (geen wereldkampioen), Ricciardo (ook geen WK-titel), Kimi Räikkönen (één wereldtitel) en...Vettel (vier wereldtitels). Achter Max komen in de WK-stand Button (één wereldtitel) en Alonso (twee wereldtitels). Max balanceert tussen de groten. Weet dank aan Red Bull waarvan teambaas Christian Horner dan weer dank weet aan Renault die weer een "winning-engine" heeft gerealiseerd. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag het gerommel voor de "pole". Max doet mee.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
De Duitser Nico Rosberg heeft de ganse eerste vrije trainingen gedomineerd met het oog op de GP van België F1 die zondag wordt gereden. In zijn schaduw volgt de Brit Lewis Hamilton, die momenteel de leiding heeft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hij telt 217 punten tegeover Rosberg 198. Achter beide Mercedessen pakte Kimi Räikkönen met de Ferrari de derde tijd.
"Hoogstandje" in deze saaie FP1 was de introductie als proef van het Halo-systeem op de auto's van Sainz, Ricciardo, Rosberg en Hülkenberg. Of het systeem in 2014 de dood van Jules Bianchi had kunnen voorkomen is een open vraag. In ieder geval gaan er stemmen op dat het niet voldoende is om kleinere ongevallen als dat van Massa - afgebroken schokdemper van Barrichello's auto op het hoofd - te voorkomen.
Lewis Hamilton moet door de motorwissel vanaf de 15de of 16de plaats starten. Maar iedereen verwacht van het natuurfenomeen een krachtige inhaalrace naar....de zege zondag ! Voor wie twijfelt aan zoveel bravour moet zich ene Michaël Schumacher voor de geest halen die vanaf de 16de plaats gestart in 16 ronden naar de leiding reed....! Dus is Hamilton's inhaalrace bij voorbaat dé attractie van de GP van België. Straks om 14 uur vangen de tweede vrije oefeningen aan in een Francorchamps dat oranje kleurt omwille van duizenden supporters voor Nederlander Max Verstappen. En zeggen dat die jongeman in Hasselt is geboren.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
MARC GOOSSENS WINT VOOR ZESDE KEER 24 UREN VAN ZOLDER !
Hij deelt het record met Anthony Kumpen, maar feit is dat Marc Goossens nog niets van zijn levenslust en daadkracht achter het stuurwieltje is verloren. Onze Belg die eveneens voorbestemd was om deel uit te maken van het selecte Formule 1 wereldje, maar net als Bas Leinders, Jeffrey Van Hooydonk en Vanthoor net niet genoeg talent en vooral geld genoeg hadden om daarin door te breken. De 24 Uren van Zolder zijn tot een succes uitgegroeid en daagt met zijn iets meer dan 4 km lange asfaltlint eigenlijk "de groten" uit om in Terlamen de handschoen op te nemen tegen de Belgische specialisten.
De 24 Hours of Zolder 2016 is uitgedraaid op een ware slijtageslag. Lange tijd leek Deldiche Racing Norma M20 FC #701 van Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Fred Bouvy het eerste prototype dat zou zegevieren in de geschiedenis van de 24 Uren van Zolder. Maar een crash van Fred Bouvy zondagochtend deed de ambities van de leiders in het Belcar Endurance Championship 2016 de das om. Op dat ogenblik telden de leiders 8 ronden voorsprong op de orsche #99. In de slotfase van de wedstrijd viel de Deldiche-auto zelfs van het algemene podium, na nieuwe elektrische mankementen. Uiteindelijk zouden De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouvy als vijfde algemeen eindigen, tweede bij de prototype's.
De Mazda MX-5, zo'n beetje een buitenbeentje in de etmaalrace, finishte 34ste en werd bestuurd door Xavier Daffe, Benoit Galand, Benoit Lays, Maxime Pasture en Hans Dierckx, stuk voor stuk autojournalisten waarvan de eerste twee minstens een gedegen pen en stuurvaardigheid hebben. De volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship is de seizoensfinale in het kader van het American Festival op 9 en 10 oktober. Gezien zowel het MexT Racing Team als Deldiche Racing de leidersplaats in de tussenstand delen zal deze afsluitende race bepalen wie met de grootste beker naar huis kan.(wr)
Ne een moeilijk seizoensbegin is de bemanning van de #277 "Netcom-by-Allure" erin geslaagd om op autoritaire wijze de 25 Hours of Spa te winnen. Daarmee neemt het team het kommando over in het "Overall"-klassement van de European VW Fun Cup. Afeglopen zaterdag, tijdens de sprintrace over drie uur op het circuit van Zolder, realiseerden Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron de dubbel, na afloop van een zenuwslopende strijd.(wr)
Zaterdag en zondag worden de 24 Uren van Zolder gereden. Gezien de Micky Mouse-allures van het circuit kan deze waardevolle uithoudingsrace niet onder de grote klassiekers in de autosport vallen. Maar er winnen is wél een aparte kunst. Voor iedereen die ze ooit reed en won, voor iedereen die het dit weekend gaat proberen.
De 24 Hours of Zolder, versie 2016, staan voor de algemene overwinning in het teken van de tweestrijd tussen Belcar 1 - lees: de Porsche's - en Belcar 2, zijnde de "Sportcars". Dat er meer punten te verdienen zijn in de onderscheidelijke klasse-indeling en er aan de eindmeet van de wedstrijd nog eens dubbele punten kunnen worden gepakt, zegt alles over het belang van de onderlinge strijd in de vijf Belcar-klassen. Op de vooravond van de wedstrijd wikken en wegen we daarom de kansen van de verschillende puntenleiders.
Eerst een antwoord op de vraag "op welke basis de samenstelling van de ploeg wordt gevormd ?". Lieven Goegebuer (MExt Racing Porsche - Belcar 1) zegt er het volgende over: "De samenstelling heeft alles te maken met het verstek van Kris Wauters, traditioneel altijd op reis naar de Olympische Spelen. Naast de vaste man Xavier Stevens en mezelf, moesten we op zoek naar twee extra piloten. Het was op aanraden van Koen Wauters dat wij contact namen met Jeffrey Van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck. Want, Koen rijdt dan wel op zaterdag en ook 's nachts, maar zondag heeft hij een optreden en dan zullen, in principe, Xavier, Jeffrey en Nicolas moeten invallen."
Luc De Cock (Deldiche Racing - Norma - Belcar 2) heeft het over Tim Joosen en Sam Dejonghe. Herinneren we er even aan dat Tim de zoon is van één van de beste autocoureurs die Vlaanderen heeft gekend: Eddy Joosen, 69 nu, en dubbele winnaar van de "24 Uren van Francorchamps". Hoger genoemd duo hoeft zich niet meer te bewijzen. Wij zochten dus nog naar een sterke vierde man en wisten dat Fred Bouvy absoluut de 24 Uren wil winnen en wél achter het stuur van een Proto. Zowel qua bezetting, teamstructuur, ondersteuning van Norma vormen wij een zeer straffe ploeg."
Guillaume Dumarey (BMW M35i Cup - Belcar 3) legt zijn ploeg uit. "Ik heb bewust gekozen voor piloten die ik goed ken en die ervaring hebben in de 24 Uren. Mijn broer Maxime, Max Van Splunteren en Jean Glorieux kan ik voldoende vertrouwen en van hen weet ik dat zij de belangen van het team laten primeren en samen het vooropgestelde doel willen bereiken."(wr)
Mazda zal in de nabije herfst de nieuwe "6" in Europa lanceren. De prestigieuze auto verwisselt daarbij een heel braaf burgerlijk uiterlijk voor een niet storende aggresiviteit in de vormgeving. Mechanisch is alles onder het dak van de SkyActiv-technologie en de vorm is uiteraard aan Mazda's KODO-design-denken.(wr)
Meer dan honderd jaar hebben Mercedes en Renault elkaar op gezette tijden in de hoogste autosportregionen ontmoet. In de oertijd van de automobiel en ook vandaag in de modernste stand van zaken: de Formule 1. Renault zoeft Red Bull naar voren. De Franse constructeur werkt ondertussen keihard aan de auto voor 2017 om onder eigen fabrieksnaam op zoek te gaan naar wereldtitels. Overigens de vier die Vettel vergaarde was met een Renaultmotor, nog maar drie jaar geleden.
De Formule 1 gaat een tumultueuze toekomst tegemoet eens dat de Grote Manitou, Bernie Ecclestone niet meer zal zijn. Eerder heb ik al beweerd dat Jean Todt, FIA-president en niet verliefd op F1, klaar staat met een "e-kampioenschap", een elektrisch. Niemand moet verwonderd kijken. Twee jaar al draait het op volle toeren, met overigens niet de minste namen achter het stuurwieltje. Meteen moet worden begrepen dat Renault ook daar in de spits vertoeft. Het kon niet anders dan wie elektrische wagens bouwt én - nog met mondjesmaat - verkoopt ook op de sport-affiche moet staan. Liefst bovenaan.
Dat is ook zo in de realiteit. Mercedes ziet dat ook en kijkt toch wel iets verontrust hoe Renault naderbij sluipt. Alleen Lewis Hamilton is er niet door geïmponeerd. Die timmert in zijn eigen wereldje à la James Hunt (Mc Laren-1976) aan zijn vierde wereldtitel. Renault is nog niet zijn zorg. Die van teambaas Toto Wolff, Dieter Zetsche bigboss van Mercedes en "waarnemend adviseur" Niki Lauda al wél. De laatste bekijkt natuurlijk alles lakoniek. Voor hem gaan alle deuren van alle merken open, ook bij Renault.(Walter Rombauts/foto's:wr,Renault en Mercedes)
De overwinning in de GP van Duitsland wordt mee héél veel bepaald door de bandenstrategieën die gedurende de 67 ronden worden uitgevoerd. Hoe zachter een band, hoe sneller hij toelaat te rijden maar tegelijkertijd slijt hij snel. Hoe harder een band hoe langer men ermee kan rijden en is de aftakeling van de grip veel trager dan bij een zachte. Moeilijke keuze dus. Een team heeft 13 sets banden voor een weekend.
Pirelli levert die en een beetje overdreven gesteld bepaalt de Italiaanse rubberreus soms scénario's voor een race. Of laat de verleiding ervan althans aan de teammanagers, ingenieurs én coureurs over. Gisteren werd er geknoeid met de rubbers in het team van Nico Hülkenberg, er ging iets mis met het inwisselen. Daardoor kreeg de Duitser, winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Porsche in 2015, een gridpenalty van één plaats achterwaarts. De onderschatte coureur start daardoor vanaf de achtste plaats. Dit gewoon ter informatie.(wr)
MEMORIES: GERHARD BERGERS VERJAARDAG BIJ FERRARI IN 1994
Gerhard Berger heeft voor een tiental dagen mee een heel goed contract onderhandeld voor Nico Rosberg die tot eind 2018 bij "de Ster" blijft. Gerhard Berger heeft een mooi palmares, ook bij Ferrari, en is overal een graag geziene gast. Open, rechtdoor, grapperig, een knappe gast. Op bijgaande foto viert hij bij Ferrari in 1994 zijn verjaardag op 27 augustus binnen het Ferrariteam. Hij reed acht keer de pole-position. Hij debuteerde in 1984 in een ATS BMW Turbo. Vervolgens reed hij voor Arrows BMW Turbo (1985), Benetton BMW Turbo (1986), drie jaar met Ferrari; eerst Ferrari turbo, daarna Ferrari met atmosferische motor (1987,1988, 1989), dan drie jaar Mc Laren-Honda (1990,1991, 1992). In 1993 reed hij opnieuw voor Ferrari. Hij won acht GP's.(wr)
HAMILTON RIJDT VERDER ILLUSIES STUK IN GP VAN DUITSLAND
Het is een snelle, harde race geweest in Hockenheim. Met een héél kort relaas. Trainingssnelste Nico Rosberg miste nog maar eens een snelle start en zijn ploegmaat Lewis Hamilton vertoonde andermaal zijn gekende lijnvaste "raketstart". Rosberg was zelfs zo traag dat de twee Red Bull's zich tussen de Mercedessen konden wringen. Max Verstappen sprong onstuimig - de rand van de toegelaten baanbreedte ? - over zijn ongeschreven kopman heen en reed in zijn comfortabele zitje "rustig" op de tweede plaats achter de drievoudige wereldkampioen aan.
Voor we vertellen dat Nico Rosberg tegenover Max Verstappen een fout maakte die hem 5" straftijd opleverde, wordt het duidelijk dat de Duitser rondesnelst is als de baan vrij is. Maar als hij wordt omringd door tegenstanders die hem uiteraard voorbij willen, ontstaat er een (angst-?) factor die hem lamlegt en kleine foutjes doen begaan. Hij is niet de enige die aan dat profiel voldoet/voldeed in de Formule 1. Er zijn nog voorbeelden. Maar laat ons uitleggen wat Nico "Papa" Rosberg te vertellen heeft waarom hij Max Verstappen naast de baan dwong.
"Ik remde heel laat en mijn stuur was helemaal naar rechts gedraaid, tot het uiterste. Ik kon mijn lijn daardoor niet verder insturen...", zei Nico na de race. Voor wie de beelden goed analyseert klopt die uitleg niet helemaal. Nico is straf in bedenken van drogredenen. In de voorbij jaren kon men hem daar al meer op "betrappen". In ieder geval was zijn race door dat incident en andere kleine aspecten verknald. Wat niet juist is naar ons gevoel is dat de 5"straftijd werden uitgevoerd voor de bandenwissel in de pits die daardoor 8"20 in beslag nam. Die "tijdopname" werd uitgevoerd met een oude handmatig bediende chronometer (FIA-geijkt...).
Pas nadat het middeleeuwse tuig de seconden had geteld, mochten de mecaniciens aan de bandenwissel beginnen...!!! Redelijkerwijs zou men mogen veronderstellen dat pas na de race die 5" zouden worden toegevoegd aan zijn totale racetijd over 67 ronden. Hij finishte vierde achter Max Verstappen en kijkt nu tegen een achterstand van 19 punten aan tegenover Lewis Hamilton. Niet hopeloos, maar wel zorgwekkend. Hopelijk herpakt hij zich in Francorchamps op 28 augustus. Zo niet zal hij de autosport mogelijk wel saai gaan vinden. Een sport waar de anderen voor je komen rijden....
Red Bull Racing heeft in de GP van Duitsland Ferrari voorbijgestoken in de WK-stand van de constructeurs. Het Ferrari-management (lees: Sergio Marchionne, ceo van Fiat-Chrysler die met zijn bemoeienis binnen Ferrari niet de schoenmaker is die bij zijn leest blijft) is radeloos. Hij zou Ferrari met rust moeten laten, ook al behoort het legendarische merk tot Fiat. Hij kent heus niet veel van autoracen aldus, net zomin als de teammanger Maurizio Arrivabene die door hemzelf werd aangesteld.
Dat gebeurde nadat hij de geest van Enzo Ferrari zelf, Luca di Montezemolo, had bedankt voor 18 jaar renderende dienst. Dat gebeurde twee jaar geleden in 2014. Sindsdien deed "drama" - daar altijd bestaan - opnieuw zijn intrede in de Scuderia Ferrari. Met als echte slachtoffers Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Twee kanjers van autocoureurs, die het Steigerend Paard niet vooruit krijgen. "Ferrari is te traag", zei Kimi Räikkönen in de vorige dagen droogjes. Kimi zegt niet veel, maar als hij iets uitspuwt is het meestal keiharde waarheid.
Nu "wreet" Red Bull aan de ster van Mercedes. Hoe doet Red Bull Racing dat ? Wel als Mercedes tot astronomisch verschijnsel mag worden geroemd, dan moet dat ook kunnen voor Red Bull. Voor zover bekend is overeengekomen dat Renault niet in één adem wordt genoemd met Red Bull. Dat zijn interne afspraken en vorig jaar dreigde Christian Horner zelfs nog met een breuk met de Franse constructeur.
Nu, in de Red Bulls zit de Renault V6 Turbo Hybrid krachtbron, comform aan het FIA-reglement dat voor ieder team geldt. Die motor is in de doorontwikkeling van Renault zo erop vooruitgegaan, dat hij inderdaad snoept aan Mercedes's lang behouden technische voorsprong. Renault als merk zelf heeft natuurlijk ook die motor, maar het overgekochte Lotus-chassis is niet in harmonie te brengen met die motor. Een slecht huwelijk.
Het mag dan ook gezegd dat Renault als constructeur zich helemaal toelegt op 2017. Die auto moet al bestaan. Misschien komt er iets van vrij als de zomervakantie van de F1 voorbij is. Dat is 25 augustus 2016. Dan hernemen drie merken: Mercedes, Red Bull en Ferrari terug de handschoen op voor het verdere seizoen. We zijn benieuwd of uit degenen die nu kermisrondjes rond de kerk draaien iemand zich aansluit bij de groten. Mc Laren-Honda ? Williams-Mercedes ? Force India Mercedes ? De GP van Duitsland heeft voldaan als race, maar vol ontgoohelingen voor dagdromers. Straks hoort Ferrari daar ook bij. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
ROSBERG PAKT LAATSTE MOMENT POLE VOOR GP VAN DUITSLAND
Het is allemaal ongemeen spannend verlopen tijdens de kwalificaties. Toen Nico Rosberg de pits buitenreed voor de ultieme Q3 kwam er verdachte rook uit de achterkant van de Mercedes. Gelukkig was het loos alarm. Toch reed de Duitser geen "vliegende" ronde maar kwam terug de pits in omwille van een elektronisch probleem met het gaspedaal. De "herstelling" duurde veel langer dan verwacht zodat de vrees ontstond dat de Duitser zijn kansen voor de "pole" aan het verspelen was. Lewis Hamilton had ondertussen de snelste tijd gezet. Maar uiteindelijk kon iedereen de spanning loslaten en kwam Rosberg op de baan.
Hij reed letterlijk alsof zijn leven ervan afhing en stuurde de "kist" sneller over de 4,574 km lange Motodroom van Hockenheim. Tot groot jolijt van de Duitsers die soms uiting gaven aan een zekere afkeer voor de Brit Lewis Hamilton. De oorzaak daarvoor is te zoeken in het feit dat de drievoudige wereldkampioen, zonder twijfel natuurtalent, zowat op iedereen neerkijkt en een verwaandheid aan de dag begin te leggen die meer en meer mensen stoort. Hij is rijk en kan zich alles veroorloven, maar de dreigende eenzaamheid door zijn gedrag kan hij met geen goud terugkopen. Het is wat het is.
Daniël Ricciardo verwees zijn teamgenoot Max Verstappen naar de vierde plaats en gaf zichzelf daarmee een mooi geschenk ter gelegenheid van zijn 100ste GP. Dus twee Mercedessen, dan twee Red Bull's en dan....twee Ferrari's, met Kimi Räikkönen als snelste en vijfde voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vanaf de zesde plaats start. De thuislucht deed Nico Hülkenberg zeer goed want hij klikte de Force India-Mercedes op de zevende plaats vast. Voor Bottas, Perez en Massa die zich door de Q2 redde.
De race morgen is onvoorspelbaar. Ze is 67 ronden lang, inhaalmogelijkheden zijn er, de gemiddelde snelheid is verbijsterend en Hockenheim wordt morgen een vat van explosieve sport. Rosberg wil de leiding in de tussenstand om de wereldtitel heroveren, Hamilton wil die behouden wegens honger naar een vierde titel. Voorbarig vergelijkt hij zich met Senna. Niet alleen voorbarig, hij zal nooit de hoogstaande diepmenselijke kwaliteiten van de betreurde Braziliaan kunnen evenaren. Daarvoor is hij niet in de wieg gelegd.
Lewis werd overigens ter verantwoording geroepen omdat hij uit de pits reed op het moment dat de Fransman Romain Grosjean met Haas in de pitlane reed. Mocht hij een waarschuwing hebben gekregen dreigde een gridpenalty, want die zou dit jaar zijn derde zijn geweest. Maar - en dat is logisch - de stewards besloten het incident met een boete van $10.000 voor Mercedes. De man die het verkeer in en uit de box bij Mercedes regelt had Lewis moeten tegenhouden.
Slotgewijs moet daar worden aan toegevoegd dat de strenge opvoeding die de zéér strenge meester Ron Dennis hem bij Mc Laren gaf, zich in gedrag wreekt. Gelukkig gaf de ceo van Mc Laren - die het van mecanicien tot bigboss bracht - hem ook de finesses van autoracen mee. Lewis weet dat, en gaat ermee om als een klein kind met een net gekregen speeltje. Alsof alles "nür spielerei ist". Morgen een nieuwe confrontatie en afrekening tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Met de laatste die alsmaar pissiger wordt door het gevoel dat men hem zoekt, en ook voor de waarheid dat velen jaloers op hem zijn omdat hij zichzelf is. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. De F1 zit er proppensvol van. (Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Nico Rosberg heeft ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Hongarije met 1'15"738 nipt de overhand gehouden op ploegmaat Lewis Hamilton. Allebei dus in de Mercedessen die oppermachtig blijven. Hoogtepunten van eenuurtje snorren was eerst de derde plaats van Max Verstappen, wat verdreven door Kimi Räikkönen.
Op zijn beurt zag de Fin zijn Ferrari voorbijrijden door Daniël Ricciardo, dus de Australiër op de derde plek. Kimi vierde, Sebastien vijfde, Max zesde, Vallteri zevende en zo gaan ze binnen twee uur aan de "strijd" om de pole-position beginnen. Het zou verrassend zijn indien iemand een duel Rosberg - Hamilton zou splijten. Mirakels bestaan, maar ze gebeuren minder en minder.(wr)
Dat er een "reukje" aan Rosberg's "pole" hangt in Hongarije voelt iedereen aan. Het zal een krampachtige samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar daar is Lewis Hamilton niet mee tevreden. Hij haalde uit tegen koersdirecteur Charlie Whiting van de FIA, niet echt netjes, maar ja, wie doet nooit een uitschuiver... In de voorbije vergaderingen rond die dubbele gele vlag waaronder Rosberg niet genoeg zou vertraagd hebben en dus geen recht had op die "pole", is beslist als zoiets in de toekomst zich nog eens zou voordoen de rode vlag direct ter vervanging zal opdoemen. Geen slechte maatregel, iedere discussie van al dan niet genoeg vertragen onder "geel" is dan uitgesloten.
Sebastien Vettel (Ferrari) is erg ontgoocheld in het potentieel dat Ferrari vandaag heeft te bieden.Noch hijzelf, noch Kimi Räikkönen, hebben er schuld aan. Het "drama" binnen de Scuderia dat héél de geschiedenis heeft gespeeld in de stal van het Steigerende Paard, laat zich ook weer vandaag gevoelen. Vroeger als "Il Commendatore", Enzo in hoogst eigen persoon nog leefde, behoorde tirannie, zaligmakende hoogten en misselijkmakende dieptes tot het "dagelijks" bestuur.
Toen Luca di Montezemolo de touwtjes en het vertrouwen kreeg van de "reus" kondigde zich een periode van relatieve rust aan. De onechte en later erkende zoon van Enzo Ferrari, Pierre Lardi, kreeg altijd eerder een job in de "coulissen". De twee keer dat ik bij Enzo Ferrari ben ontvangen, speelde Pierre Lardi tolk tussen het Italiaans sprekend momument en mijzelf die me met Frans bediende. Het waren onvergetelijke ontmoetingen. Tweemaal anderhalf uur met "Il Commendatore" mogen spreken over alles, in een bureaucontext die een apart hoofdstuk vormt... Auguste Rodin was de enige geweest die hem kon beitelen: onbuigzaam, autoritair, niemand sparend als hij sprak over de Formule 1, "zijn" coureurs...."
Maar Niki Lauda moet vogens de overleveringen de enige zijn geweest die "Il Commenadtore" durfde tegenspreken, over zijn loon discuteerde, waarop Enzo Ferrari hem als "jood" buitenjoeg. Maar in het binnenste van het autogenie had hij Niki Lauda lief. De tijd van Lauda was goed, dan weer wart gerommel tot de Fransman Jean Todt iedereen buiten gooide wat nog maar Italiaans leek en Ross Brawn en...Michaël Schumacher een triumviraat gingen vormen dat zes wereldtitels voor Ferrari en Schumacher (de eerste van Schumi was met een Benetton...ook al met Ross Brawn).
Sergio Marchionne, de bigboss van Fiat-Chrysler, ontsloeg twee jaar geleden Luca di Montezemolo. Een vergissing van jewelste. In de plaats kwam Mauricio Arrivabene die als F1-ervaring de marketing van Marlboro-sigaretten bij Philip Morris deed. Hij moest Ferrari vorig jaar en dit jaar opnieuw titelvaardig maken, de Mercedessen doen vergeten... De feitelijk toestand van Ferrari is gekend. De bolide's rijden tegen de Red Bull's van Ricciardo en Verstappen, een tiener.
Straks zijn er de derde oefeningen voor de GP van Duitsland om dan om 14 uur te rijden voor de "pole". Vettel is gefrustreerd, mag het officieel natuurlijk niet zeggen. Räikkönen is kwaad, ook op Verstappen wegens de Hongarije-rodeo. Maar Sebastien Vettel heeft Kimi getemperd en Max Verstappen nog wat verdedgt. "Kimi", moet hij hebben gezegd, "we komen in de eerste plaats om te koersen. En dan gebeuren die dingen. Max zal wel wat kalmeren..." Nu zeker met zijn nieuwe Porsche en zijn tof lief. Speeltjes die wonderen doen. (Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST, MERCEDES DOMINEERT IN FP2 IN HOCKENHEIM
Nico Rosberg heeft ook tijdens de tweede vrije training de snelste tijd gereden voor ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee domineert Mercedes, en achter dit stermerk is het een gevecht tussen Ferrari en Red Bull. Sebastien Vettel zette het eerste Stiegerende paard op de derde chrono. Zijn hoogste verbetenhied ten spijt, geraakte hij niet bij de Mercedessen. Achter de viervoudige wereldkampioen tufte rustig Max Verstappen met de Red Bull op de vierde plaats én voor zijn "kopman" Daniël Ricciardo.
Op die buffer van twee Red Bull's beukte zich een duidelijk geënerveerde Kimi Räikkönen te pletter in weerwil van alles wat hij in zijn marge heeft. Overigens rommelt het zéér bij Ferrari. James Allison is per direct opgestapt en een directe opvolger tekent zich niet in profiel af. De tweede vrije oefeningen werden wel getekend doordat eerder al in race-configuratie werd gereden dan wel wat getest. Hier en daar wat experimenteren, maar het racebeeld voor zondag is eigenlijk al getekend. Als Rosberg en Hamilton niet op elkaar inbeuken zullen ze als 1 en 2 finishen. Daarachter zullen de 76 ronden de pees op de Ferrari's en de Red Bull's leggen.
Sebastien Vettel heeft in dat geroezemoes het voordeel dat hij in Kimi Räikkönen niet een vijandige ploegmaat heeft, maar een bezadigd man die weet hoe racepuzzels in elkaar worden gereden. Bij Red Bull is dat even verschillend. De Australiër Daniël Ricciardo voelt die tiener van Max Verstappen als een luis in zijn vel. Max mag en kan zich veel veroorloven. Alleen mag hij nooit meer doen wat hij met Kimi Räikkönen in Hongarije deed.
Al kan je er à la limite nog een koerstechnische uitleg voor bedenken. Die maneuvers - twee direct achter elkaar uitgevoerde richtingskeuze's - zijn verboden. Blijft hij ze toch toepassen, dan kan hij wel eens symphatisanten (vrienden bestaan in dat milieu niet) verliezen in het coureurswereldje. En die heb je wel nodig. Want vroeg of laat belandt je zelf ook in zo'n benarde positie zoals Kimi op de Hongaroring. Dan is het van het hoogste belang elkaar tegemoet te komen in plaats van voorvleugels of auto's aan diggelen te rijden. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en om 14 uur de kwalificaties voor de pole. De pole is belangrijk voor het prestige. Niet in de race zelf. Inhaalmogelijkheden zijn legio. In mijn herinnering startte Hamilton eens vanuit de twintigste positie en finishte vooraan, of won, uit mijn hoofd weet ik het niet meer.(Walter Rombauts)
Opmerking: Bij mijn artikels verschijnen weinig F1 foto's. Mijn getrouwe fotograaf is al een poos overleden. De leemte zal worden ingevuld met de beschikbare foto's van de betreffende autoconstructeurs. Omdat nooit iets of iemand hetzelfde is, kan het gebeuren dat er eens een foto ook elders te vinden is. Toch tracht Walter's Auto Cahiers een originaliteit te bewaren.
ROSBERG PAKT SNELSTE CHRONO IN MONOTONE FP1 IN HOCKENHEIM
De Duitser Nico Rosberg heeft in 1'15"517 de beste tijd gereden in een héél monotone eerste vrije oefening met het oog op de GP van Duitsland die zondag wordt gereden. Halverwege het anderhalve uur "spektakel" was er op een moment zo goe als niemand op de baan. Gelukkig vergoedde een onschuldig slippertje links en recht van de mindere goden het geduld van de schaarse toeschouwers.
Ricciardo en Räikkönen zetten aanvankelijk het chronowerk in gang, maar de tijden waren respectievelijk 1'17"698 en 1'17"627. Dat bleef zo tot Nico Rosberg op veertig minuten voor het einde die wijzerstand liet opschrijven, rijdend op supersofts. Buiten dat Max Verstappen eerste vierde was, daarna door een terecht geërgerde Kimi Räikkönen (Kimi is het wangedrag van Max vorige race nog niet vergeten...) op de vijfde tijd werd gezet. Toch kon Max nog genoegzaam voor wrevel zorgen binnen het eigen team omdat hij voorlopig weer voor teamgenoot Danïel Riiciardo staat die dit weekeinde zijn honderste GP-start neemt.
Zéér veel verdienste gaat naar Mc Laren-Honda die met respectievelijk Fernando Alonso en Jenson Button de 7de en 8ste tijd invulden. Straks om 14 uur beginnen de heren aan de tweede vrije oefeningen. Hopelijk zijn die wat geanimeerder zodat F1-kijkend publiek niet in slaap kan vallen. Net voor dàt toch zou gebeuren kan het publiek nota nemen dat in een officieuze "poll" het Halo-systeem 6% haalt, de windscreenbescherming 22%, een gesloten cockpit (à la LMP1 Le Mans) 12% en een gewoon open cocpit zoals het nu is 62% scoort. Tot 2018 kan er nog over worden gezeverd.(Walter Rombauts)
F1-STRATEGY GROUP BESLISTE HALO NIET IN 2017 TE GEBRUIKEN
Na wijs en intens beraad is de F1-Strategy Group in Genève tot het besluit gekomen het extra-veiligheidssysteem niet in 2017 in de F1 toe te passen. Ook werd beslist het verbod op radioverkeer met onmiddellijke ingang te schrappen. Er is goed werk geleverd in Genève. Nu en dan, als ze gerust samen zitten, komt er meer uit dan wat geruzie en gestommel in de paddock. Nou ja, 't zijn geen kleine jongens daar in de FIA, al gedragen ze zich soms zo. Ook niet in de "Formule One Management" (Ecclestone' en CVC), in de "Grand Prix Drivers Asociation" (de piloten samen) en de "F1 Strategy Group", een mengelmoes van Einsteins en Nostradamussen.. A la limte mag het zo blijven, kermisgezichten onder elkaar, drukdoend, niet gevaarlijk, maar wel onberekenbaar zoals een "herkenningspunt" in de vorm van een vlag. Dat zich de ronde daarna heeft verplaatst en de remzone verlegt. Met "une sortie non négligable"....als gevolg. Als mijn herinnering me niet in de steek laat is ene Mijnheer (nadruk op de hoofdletter) Thierry Boutsen daar eens mee geconfronteerd. Een vast baken is een waarborg voor een leven.
Voor dit jaar is dat de Ster van Mercedes die het duel Hamilton - Rosberg tot op het bot zal laten gaan. Geen stalorders, op voorwaarde dat de beide heren geen schroot binnen brengen. Toto Wolff, teamleider van Mercedes, is een goede man, nu en dan kwaadheid ingegeven door drievoudig wereldkampioen Niki Lauda die twee stenen kan doen vechten. Vanuit zijn levensvisie gezien, niet eens kwalijk te nemen.
Vroeger kende Mercedes Alfred Neubauer, de échte baas van de racende sterren. HIj was een dictator, regelde in het team alles, de hotels voor iedereen en de dames die er binnen mochten...Ook en in welke volgorde zijn coureurs zouden rijden. Vergelijkbaar met "Il Commendatore" Enzo Ferrari, kan men zich dergelijk monumentale maar evengoed verleden figuren niet meer voorstellen. Het zijn allemaal "Monsieurs Hulot's" geworden. Spijtig dat Jacques Tati hen niet gekarikatureerd heeft een in een film...
Na de GP van Duitsland F1 in Hochkenheim zijn er 12 van de 21 races gereden. Dan is er de zomervakantie voor de Formule 1 tot de GP van België in het historische Francorchamps. Vanaf dan wordt de wereldtitel écht betwist. Vanaf dan staat ook alles - en zeker bij Renault - alles in functie van...2017. Dat is straks !
Walter's Auto Cahiers heeft nog niet vernomen of Bernie Ecclestone's schoonmoeder terecht is. Bernie kan dat betalen. Maar niet alle miljardairs, en nog meer niet-miljardairs, zouden voor hun schoonmoeder in de zak schieten. Schoonmoeders kwamen tot vandaag eigenlijk niet echt ter sprake in de F1. Moeten we ze toevoegen aan de nu ongeveer 1000 "Femmes Pilotes de Course Auto" die sinds het ontstaan het hebben opgenomen tegen die verwaande, trotserige "mannen" Voor tot wat nu geldt blijven de damesnamen in de F1 beperkt tot Maria Therisia de Fellipis in een Maserati 250F en Lella Lombardi in een March-Ford. Daarmee boekte ze in de GP van Spanje op 27 april 1975 een zesde plaats. Daaraan was 1 WK punt verbonden dat ze in de helft moest doen met Jean Pierre Jarier omdat de race na 29 ronden werd afgevlagd en Jochen Mass zich in een Mc Laren-Ford als winnaar zag.
Er was maar tussen de 33 en de 66% van de afstand gereden toen de koersdirectie de race stopte. Dat was nadat de Duitser Rolf Stommelen in zijn Ebassy-Lola in het publiek vloog en vijf mensen doodde. Los van die gang van zaken heeft na Lombardi geen enkele vrouw enige rol gespeeld in de Formule 1. Dit tot grote ergernis van Bernie Ecclestone die niet liever dan een "babe" in de kist het publiek zou animeren. Patric Danica uit de Indy Car werd gesuggereerd, met vele andere, maar in de praktijk brachten ze er niets vanaf. Tot daar. Morgen begint de GP van Duitsland.(Walter Rombauts)
DE UITWASSEN DIE ORDE ONTWRICHTEN IN F1 EN ONZE VRIJE WERELD
Morgen hebben de eerste beslissende discussies plaats over het "Halo"-systeem dat het hoofd van de piloot beter moet beschermen in een "spectaculaire" crash zoals die van Ferando Alonso dit jaar. Over die crash zal nog veel worden verteld en hij zal ook - mede - als voedingsbodem worden aangehaald om te zeggen dat het hoofd van de coureur in die omstandigheden beter moet worden beschermd. Maar het gaat ook over "UFO's", dat is men blijkbaar vergeten.
De zoon van zevenvoudig wereldkampioen motorrijden en wereldkampioen 1964 met Ferrari, Henry Surtees, werd letterlijk gedood door een losgekomen wiel van een andere auto dat op zijn helm terecht kwam. Vader John droeg zijn verlies in waardigheid. Later werd de voor de F1 verloren Braziliaan Felipe Massa in Hongarije het slachtoffer van een zogoed als zelfde iets. Een losgekomen schokdemper van Barrichello's wagen trof hem midden in het gelaat.
Massa kwam erdoor, zoals hij ook door het nooit bewijsbare gesjoemel kwam in 2008 waar hij tijdens de GP van Brazilië in Interlagos eerst tot wereldkampioen werd uitgeroepen maar Hamilton in de laatste bocht over Timo Glock ging. Niemand zal ooit weten wat daar echt is gebeurd. Glock, gewild of niet, gas gelost, Hamilton minder bang in de gutsende regen. Lewis Hamilton werd toen voor de eerste keer wereldkampioen...
Het volgende drama was Bianchi in 2014 in Japan. Hij reed zich te pletter op een rijdende kraan die een gecrashte auto wegsleepte. Dood. Net zoals in 1994, 30 april, toen losvliegende wielen in in Imola vijf toeschouwers de dood injoegen en Rubens Barrichello crashte zoals nooit iemand is gecrascht. Toenmalig FIA-dokter, Professor Sid Watkins - die graag een borrelte snoepte - haalde hem er met het mes in de keel door. (Medische term: Tracheatomie)
Niet zoals nu in ons eigen land priesters de keel worden overgesneden tijdens de kerkdienst door godsdienstwaanzinnigen, maar wel helpend het mes in de keel om zuurstof naar de longen te sturen zodat de hersenen niet droogvallen van bloed. Diezelfde dag nog verongelukte Ratzenberger in Imola. 's Anderendaags reed het stuurgenie Ayron Senna da Silva zich de dood in in de Tamburellobocht met in grootbeeld Michaël Schumacher in de Benetton in zijn kleine spiegel. Ayrton was direct dood, kon niet eens "Halo" zeggen. Nu in Genève buigen de zogenaamde "deskundigen" zich onder de grootst mogelijke en niet-zichtbare hypocrisie over het "Halo"-systeem dat volgend jaar een Formule 1 op een strandbuggy zal doen lijken. Gemaakt in titanium. Sterk en licht in gewicht. Drie kg schat ik.
Als er niet eerst nog eens ergens wat kelen worden doorgesneden, hoofden afgehakt of gesneden, mensen op de gruwelijkste manier worden gefolterd, mensenrechten gewoon onbestaand zijn, kan het dat over "Halo" iets het nieuws haalt. Volgende weekend is er de GP van Duitsland. De veiligheidsmaatregelen zijn aangescherpt. Maar het Paard van Troje" is binnen, in wat eens een evenzeer schandelijk maar nadien zalig land was. "Halo" in de F1, het einde van een historisch boek.
Wie zei ooit "Ordnüng müss Sein", terwijl het levensplezier er niet minder om was...Neen, Goëthe was het niet, maar ook een Duitser wiens naam mij nu ontgaat. Misschien kan Bernie Ecclestone - wiens schoonmoeder gekidnapt is - hem in herinnering brengen. Hij zei toch eens (misschien in een onbewaakt moment) dat Poetin en Hitler voor hem de beste leiders waren. Van de eerste is hij boezemvriend, de eerste heeft hij niet écht gekend. Tenzij van de overleveringen.
Na de derde wereldoorlog die eigenlijk is begonnen, zal men het F1-reglement opnieuw moeten schrijven. Het zal een elektrisch verhaal zijn. Geen Hybrid niet meer, geen bi-seks meer, toch wisselstroom. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile heeft dat al voorgeschreven klaar. Het kampioenschap rijdt nu al - zogoed als anoniem - twee jaar met grote namen. Voorlopig zonder "Halo". Niet uit te bazuinen en ook niet in het hoofd te hebben.
Gewoon rijden, je plicht doen als mens, medeburger, wereldburger, zoals we het tijdens 70 jaar vrede hebben gekend. En zo was het goed. Laat de Formule 1 niet verder verloederen. Daarvoor hebben teveel puristen (Ayrton Senna, Wolfgang von Tripps, Luigi Musso, Alberto Ascari, Jochen Rindt, Jim Clark, Lucien Bianchi en andere Joachim Bonnier's) hun leven gegeven. Voor de sport die in essentie een spiegeloefening blijft. Pijnlijk voor het evenbeeld als de spiegel wazig is. Maar wijsheid kan het beeld bijsturen. Hopelijk regeert die daar in Genève over "Halo"....? Laat uitwassen in de F1 niet de nobelheid van een onwaarschijnlijk moeilijke sport niet vergiftigen. Het eeuwig leven heeft niemand. Niet mét en ook niet zonder "Halo"(Walter Rombauts/foto:wr)
Het nieuws was gisteravond al bekend. De 67-jarige schoonmoeder van de 85-jarige Bernie Ecclestone is gekidnapt in Sao Paulo in Brazilië. De daders vragen $36,5 miljoen, voor de kleine man die de Formule 1 vanaf 1981 groot maakte is dat wellicht wat zakgeld. De eisers verzoeken ook het bedrag inn Britse Pond uit te betalen en over te dragen in drie zakken met cashgeld. Ecclestone's vermogen wordt geschat op 3,1 miljard dollar.
Ontvoeringen zijn meermaals gebeurd in de F1. Zo werd de Argentijnse vijfvoudige wereldkampioen Juan Manuel Fangio in Cuba , in Havana, ook eens gekidnapt. Om precies te zijn op 23 februari 1958, maar in mijn herinnering ging het toen eerder de politieke dan financiële kant uit. Het had te maken met Fidel Castro's politieke beweging.(wr)
Er is een grote kans dat het veiligheidssyteem "Halo" volgende week tot toepassing wordt gestemd. Tot grotere beveiliging van het hoofd en de - soms weinige - hersenen van de buitenaards levende F1-coureurs... Als ik me herinner hoe ik in mijn jeugd Fangio's kaken heb zien bibberen in de "Karusell-Kurve" op de oude Nürburgring in de Maserati 250 F, dan begrijp ik het moderne F1-schouwspel minder.
"Een auto, open éénzitter, in alle omstandigheden zo snel mogelijk besturen, is de essentie van autosport. Vooral in de F1. Het is eerder een spiegelgevecht met jezelf dan wel om de eerste te zijn. Alles daarin speelt zich af tussen de oren. Hamilton is daarin psychologisch de sterkere van Rosberg. Lewis vrijgezel, losbandig... Nico "brave" huisvader in Monaco. Allebei achter het stuur van een Mercedes W07 met V6 Turbo Hybrid met een regime dat tot 12.000 t/m is beperkt.
Het ongeval van Bianchi in Japan had nooit mogen plaatsvinden. Dat van Ayrton Senna 1 mei 1994 in Imola ook niet. Zou "deeske" Michaël Schumacher hebben gestraft voor de onnodige druk die hij toen in zijn Benetton op een geniaal mens legde: Ayrton da Silva. Wellicht samen met Juan Manuel Fangio de grootste autocoureur die ooit heeft bestaan. En Moss, Sir Stirling, dat is een ander verhaal, pikanter, onstuimiger, maar wellicht de snelste autocoureur ooit. Een vrouwenstory. Ook Imola 1994 is hier in deze context niet na te vertellen.
Vervang in het stierenvechten de matador als de F1-coureur en de stier als de auto. De stier die het "kwade" symboliseert (de auto wil in essentie je zover drijven dat je dood gaat) en de piloot (die het goede symboliseert) moet die bestrijden. Iedere ronde is een spiegelbeeld dat vertelt of je liegt of niet. Iedere millimeter-vergissing is in de hersenen geacteerd. Met risico's van dien. Zoals een dodelijk ongeval.
Het is niet mooi een met bloed gevuld hoofd te zien zoals Stefan Bellof er purper uitzag nadat hulpiensten zijn helm van het dode hoofd kregen, in 1985 in Francorchamps. Hij reed zich te pletter in de "Raidillon" nadat Jacky Ick - die trager was - en hem teken gaf even te wachten, toch buitenom de Belg (zesvoudig winnaar Le Mans) trachtte te passeren. Met de dood als gevolg. Héél erg, maar de eigen beslissing van Stefan Bellof. Zoals honderddzuienden mensen levend lijden om verkeerdelijke beslissingen.
Nu wil men de "veiligheid" tot het absurde herleiden, een soort "geraamte", "stelling" rond de cocpit bouwen. De FIA - persoon van Voorzitter Jean Todt die de Formula "e" tot vervanging van de F1 voorbereidt - steunt dat aan alle kanten. Het kan hem ook niets schelen. Maar coureurs die €35 à 45.000 per jaar verdienen mogen wel een spatje regen (ik voel Niki Lauda's afkeer nu), een spinnetje kennen...
Als Haryanto in de Manor in de volgende dagen niet valiezen vol dollar-cashgeld brent is zijn zitje in gevaar bij Manor en zal dat onze landgenoot Stoffel Vandoorne in staat stellen in de GP van België een herstart te maken in de F1. Maar wààr dat geld vandaan moet komen, dat weet geen mens. CEO van Mc Laren, de strenge, zéér achtenswaardige Ron Dennis (van mecanicien tot F1-baas allround), zie ik niet bereid om Stoffel in die tweederangs-auto te wringen. Het zou Stoffel's imago geen goed doen. Bovendien denk ik niet dat Mc Laren (lees, het zéér achtbare Honda) daartoe is bereid. En als het van een Zwitserse hoerenketen moet komen zoals in de tijd van Thierry Boutsen in de 1000 km van Francorchamps, is het beter niet geweten. Aanvankelijke sponsor van Thierry Boutsen in de F1 was Louis Depoortere, tapijtenfabrikant. Meer dan eerbaar. En "men probeert" dat met Stoffel ook te doen.
De pers is laks, virtueel, bestaat niet meer oog in oog. F1-journaal.be presenteert zich als "de" site voor F1. In werkelijkheid denk ik dat een plagiaat is van voornamere website's als de hunne. De kruiperigheid van de pers is mensonterend. Ze willen zich onder alle omstandigheden koesteren in de zogenaamde glitter die de F1 uitstraalt, tweede grootste "bazaar" na voetbal. Voor de meeste toeschouwers, kijkers, alleen wachten op een ongeval.
Meer niet. "Halsrecht", zoals IS. Verder zijn we niet geraakt en "Halo" zal de F1 ontwaarden. In de spiegel kijken vergt moed. Manmoedig rijden is het enige dat je als rechtgeaard coureur kan doen. Zoals Nico Hulkenberg, Kimi Räikkönen, Sebastien Vettel, Nico Rosberg en niet te vergeten die grote mijnheer Fernando Alonso (wereldkampioen 2005 en 2006 met Renault). Over die laatste titel is een kwalijk verhaal te vertellen. Al lang vergeten bij de mensen. Maar dat doet hier niet meer terzake.
Het HALO-"veiligheidssysteem" verknalt de verder Formule 1-geschiedenis die in 1946 op papier is onstaan en gestalte kreeg in 1950 met het eerste - onder FIA - wereldkampioenschap van de piloten. Gewonnen door Dokter Farina in een Alfa Romeo omdat Enzo Ferrari niet klaar was met "Ferrari". De veiligheidsziekte is doorgedrongen tot de diepste vezels van de FIA en de pers, verwend met oesters en champagne en een bic als cadeau volgt als slaafse pennen. Hopelijk geraken die "pennen" snel opgedroogd om plaats te maken voor puristen. Dat Niki Lauda regen haat, zoals Jackie Stewart, is geen argument, maar uitgerekend "hij" heeft "das recht" en is sinds 1976 getekend door de F1. Wie enig verstand heeft,kan een héél klein beetje in de geest van HERR Lauda meekijken: "Zum kotzen Halo" ! (Walter Rombauts/foto:Ferrari-met dank aan Fiat/Chrysler en Mercedes
Hoewel Nico Rosberg op "pole" vertrok, was het regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die snelst vertrok na het uitfloepen van de rode lichten. Om een lang verhaal kort te maken, buiten even een dooreenschudding van standen door bandenwissels, reed de Brit van start tot finish aan de leiding én naar zijn 48ste GP-zege ! Meteen verovert hij de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel die tot vandaag in handen was van Nico Rosberg.
Daniël Ricciardo werd derde voor een verbeten vechtende Sebastien Vettel die net het podium niet haalde. Op de vijfde plaats finishte Max Verstappen die rondenlang een iets snellere Kimi Räikkönen achter zich hield. De Fin wilde persé voorbij, maar het ging tot tweemaal toe niet omdat Verstappen tweemaal van lijn veranderde. In één van die twee pogingen beschadigde Räikkönen de linkerkant van zijn voorvleugel, maar reed er verder mee.
Twee keer blokkeerde Max Verstappen de Ferrari door van lijn te veranderen. Dat is reglementair niet toegelaten en dus zou de Red-Bull-coureur een bestraffing moeten krijgen. Wat hem wellicht boven het hoofd hangt. Wat Max deed was fout. De GP van Hongarije liet ook een schitterende Fernando Alonso zien die de Mc Laren-Honda stilaan op wereldkampioenschaps-allures brengt. Zijn ploegmaat Jenson Button kreeg een "drive-through"-straf wegens fout radioverkeer. De volgende GP is deze van Duitsland die te zien is in Hockenheim met vanaf a.s. vrijdag de eerste vrije oefeningen. De GP van Duitsland is de laatste voor de "zomervakantie" van de Formule 1(wr)